|
واکسنزدهها ۴ تا ۶ ماه از کرونا مصون هستند بعد از آن باید مجددا واکسن تزریق کنند
شارژ آنتیبادیها پس از 4 ماه
54 نفر دیگر از هموطنان
براثر ابتلا به کرونا جان باختند
گروه اجتماعی: آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا همچنان صعودی است و در این بین کارشناسان بهداشت از احتمال شیوع گسترده این بیماری در سراسر کشور خبر میدهند و معتقدند چنانچه نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی و انجام واکسیناسیون بویژه تزریق دوز یادآور بیتوجهی شود، باید منتظر مرگهای بیشتر ناشی از این بیماری همچنین بروز «لانگ کووید» یعنی مبتلا به اُمیکرون طولانیمدت نیز بود. به گزارش «وطنامروز»، موج هفتم کرونا این روزها کشور را فرا گرفته است؛ بیماریای مرموز که هر از چندگاهی جانی دوباره میگیرد تا همچنان تهدیدکننده سلامت جامعه شود. زیرسویه جدید اُمیکرون که اکنون در دنیا فعال است، هر چند از قدرت سرایتپذیری بالایی برخوردار است اما نسبت به سویههای قبلی، مرگومیر بسیاری در پی ندارد و کسانی را از پا درمیآورد که واکسن نزدهاند یا نسبت به تکمیل دوز یادآور پس از گذشت 4 یا 6 ماه از آخرین تزریق واکسن کرونا بیتوجه هستند. آنطور که روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد، طی یک شبانهروز ۳۳۷۹ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۵۴ نفر نیز به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دیروز ۱۷ مردادماه، ۳۳۷۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۸۵۳ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در مدت یاد شده، ۵۴ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند تا مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۱۴۲ هزار و ۵۱۵ نفر برسد. همچنین خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۸۹۰ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. علاوه بر این ۱۴۹۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. گفتنی است در حال حاضر ۱۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی بیماری کرونا قرار دارند. تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۷۴۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۵۹ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۲۷۵ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند. مجموع واکسنهای تزریقشده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۶۸۱ دوز رسید. همچنین در شبانهروز یادشده ۴۳۸۰ نیز دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
* چرایی بروز «لانگکووید»
یک اپیدمیولوژیست ضمن تشریح طول دوره ابتلا به اُمیکرون و وضعیت ابتلای مجدد به آن، درباره پدیده «لانگکووید» نیز توضیح داد. دکتر حمید سوری در گفتوگو با ایسنا، درباره طول دوره ابتلا به اُمیکرون و چگونگی انتقال آن گفت: باید توجه کرد که در کرونای اُمیکرون ممکن است فرد مبتلا باشد اما بیماریاش بدون علامت باشد و مشخص نباشد. با این حال حتی فرد مبتلای بدون علامت میتواند بیماری را به دیگران منتقل کرده و افراد دیگری را به بیماری و حتی به فرمهای شدید بیماری مبتلا کند. باید توجه کرد که طول دوره بیماری معمولا حدود سه هفته است و طول دورهای که فرد میتواند بیماری را به دیگران منتقل کند نیز در حدود دو هفته است. بنابراین مهم است که در این مدت مراقبتهای لازم انجام شود.
* «لانگکووید» چیست؟
وی افزود: در عین حال در بیماری «کووید-۱۹» ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا به «لانگکووید» یا کووید طولانیمدت تبدیل میشود. البته باید توجه کرد که در لانگکووید، شدت بیماری به شدت دوره حادش نیست و به مرور زمان عوارض آن کمتر میشود و طیف متنوعی هم دارد. در عین حال لانگکووید ممکن است فرد را تا هفتهها و ماهها دچار اختلالات گوارشی کند یا بیحالی و بیحسی، تبهای خفیف، بیاشتهایی، کاهش حس بویایی، چشایی و... برایش ایجاد کند.
* علت بروز «لانگکووید» مشخص نیست
سوری با بیان اینکه درباره علت بروز لانگکووید بررسیهایی شده اما هنوز نمیدانیم علت آن چیست، گفت: در لانگکووید ممکن است PCR مثبت باشد یا نباشد و خیلی چارچوب آن مشخص نیست و در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین وقتی بیماری برای هفتهها و ماهها ادامه داشته باشد، لانگکووید محسوب میشود. برای لانگکووید از 8 یا ۱۲ هفته را مبنا در نظر میگیرند. ما هنوز نمیدانیم تعداد دقیق افراد مبتلا به لانگکووید چقدر است، زیرا دامنه شدت آن بسیار متغیر و متفاوت است. معمولا عمده لانگکوویدها مانع فعالیتهای روزمره افراد نمیشود. با این حال در برخی افراد هم ممکن است عوارض بیماری تا مدتها آزارشان دهد.
وی با بیان اینکه موارد خطرناک لانگکووید خیلی معدود است، گفت: حداکثر زمانی هم که لانگکووید طول میکشد، مشخص نیست. البته مدت زیادی هم نیست که از مفهوم لانگکووید اطلاع داریم. در یک سالی که روی لانگکووید تحقیقات جامعتری انجام شده، دیده شده که افرادی هستند که بیش از یک سال است دچار عوارض لانگکووید هستند. گزارشها میگوید به طور متوسط تا یک سال ممکن است طول بکشد.
سوری با بیان اینکه عوارض جانبی لانگکووید هم بستگی به افرادی دارد که دچار آن میشوند، گفت: به عنوان مثال سالمندان، افراد مبتلا به آسم، افراد دارای اضافه وزن، افراد سیگاری، افرادی که درمانهای به موقع و مناسب دریافت نکردهاند و... ممکن است لانگکووید برایشان با عوارض شدیدتر باشد. حتی درصدی از افرادی هم که واکسن تزریق کردهاند، ممکن است دچار لانگکووید شوند، هر چند که شدتش کمتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه توصیهها برای افرادی که دچار لانگکووید میشوند، عمدتا توصیههای مراقبتی است، گفت: به عنوان مثال برای خستگی افراد نباید خیلی به خودشان فشار وارد کنند و فعالیتهایشان را متناسب با ظرفیت و تحملشان انجام دهند. سطح انرژیشان را در حدی نگه دارند که در طول روز بتوانند فعالیتهای مستمر خود را ادامه دهند، استراحت کرده یا تمرینهای ساده مانند پیادهروی داشته باشند. گاهی لانگکووید بر خلق و خوی افراد تاثیر میگذارد که در صورت شدت گرفتن، طبیعتا باید مشاوره روانشناختی بگیرند. همچنین به عنوان مثال افرادی که درد مفاصل و... دارند، برخی تمرینهای کششی میتواند کمکشان کند. افرادی که اختلالات گوارشی دارند، طبیعتا باید از مصرف غذاهایی که به این اختلالات دامن میزند، پرهیز کنند. بنابراین لانگکووید میتواند در افراد مختلف وضعیت متفاوتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه هنوز نمیدانیم چرا برخی افراد لانگکووید میگیرند، گفت: هنوز سوالات زیادی درباره لانگکووید وجود دارد. در عین حال خستگی و بیحالی شایعترین عوارض آن است. در عین حال اینطور هم نیست که فقط کسانی که به کرونای شدید مبتلا میشوند، دچار لانگکووید میشوند، بلکه ممکن است فردی به کرونای متوسط با علائم متوسط مبتلا شود اما به لانگکووید هم دچار شود. برخی میگویند علت لانگکووید شاید به این دلیل باشد که ویروس روی رشتههای عصبی مانده باشد یا اینکه سلولهای زیادی از بدن فرد مبتلا را آلوده کند که منجر به پاسخ ایمنی بیش از حد شود یا اینکه بعد از اتمام دوره بیماری، سیستم ایمنی به حالت عادی برنمیگردد. این فرضیات هم مطرح شده اما هنوز مطالعات در حال انجام است.
* احتمال ابتلای مجدد به «اُمیکرون»
سوری درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونای اُمیکرون نیز اظهار کرد: احتمال ابتلای مجدد در افراد هم بستگی به شدت ابتلا و میزان آنتیبادی که در بدن فرد ایجاد میشود، دارد اما به طور متوسط فردی که به «کووید-۱۹» مبتلا میشود، بین ۴ تا ۶ ماه مصونیت دارد. بعد از آن باید مجددا واکسن تزریق کند یا خودش را مصون نگه دارد تا مبتلا نشود. وی گفت: انتقال کرونا در هر شرایط و زمانی میتواند رخ دهد، مگر زمانی که PCR منفی باشد. بنابراین فرد کرونای مثبت حتی در فرم بیعلامت هم میتواند بیماری را به دیگران منتقل کند.
ارسال به دوستان
گام سوم برای حذف قیمتگذاری دستوری از صنایع
خودرو هم به بورس کالا آمد
پس از اقدامات دولت در راستای خروج صنایع از نظام قیمتگذاری دستوری که از سال گذشته با ورود کل سیمان به بورس کالا و نیز عرضه زنجیره تولید فولاد به این بازار اجرایی شد، این بار قرعه به نام صنعت خودرو افتاده تا بزودی اثر کنار گذاشتن قیمتهای دستوری در اقتصاد کشور نمایان شود. آزادسازی سهام عدالت بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سهامدار شدن بیش از ۵۰ میلیون ایرانی باعث شد یکی از اولویتهای تصمیمات اقتصادی در بدنه سیاستگذاران، توجه به بازار سرمایه و سهامداران باشد.
در پی اعتراض گسترده مسؤولان و فعالان حاضر در بازار سرمایه نسبت به قیمتگذاری دستوری، حذف این نوع قیمتگذاری از آغاز به کار دولت سیزدهم در دستور کار تیم اقتصادی قرار گرفت و در اقدام نخست، طرح حذف قیمتگذاری دستوری با عرضه کامل سیمان در بورس کالا، رنگ واقعیت به خود گرفت.
پس از تصمیم دولت مبنی بر عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا و شفاف شدن میزان عرضه و تقاضا و تعادل بازار با کمک بازار سرمایه، گام دوم در صنعت فولاد برداشته شد.
* هدایت کل زنجیره فولاد به سمت بورس
با وجود مقاومتهای مختلف، کل زنجیره تولید فولاد به سمت بورس هدایت شد که بر اساس آمارها با وجود تورم موجود در کشور طی یک سال اخیر اما سیمان و فولاد ۲ بازاری بودند که عموما با آرامش و تعادل به معاملات خود ادامه دادند.
در این میان، مرحله سوم طرح حذف قیمتگذاری دستوری در اقتصاد کشور را میتوان به صنعت خودرو اختصاص داد که قرار است طبق اطلاعیه رسمی بورس کالای ایران و پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای رقابت، ٢ هفته دیگر نخستین عرضه رسمی خودرو عملیاتی شود.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی در این زمینه اعلام کردهاند اگر دستگاههای مرتبط با صنعت خودرو حامی واقعی عرضه خودرو در بورس کالا باشند و این اقدام به طور مستمر انجام شود، احیای این صنعت دیگر نیازی به زمان زیادی نخواهد داشت، زیرا واقعی شدن قیمت خودرو در تقابل عرضه و تقاضا به تنهایی مزیتهایی مانند کنار رفتن تقاضای سفتهبازی، انتقال سود واقعی حاصل از تولید به تولیدکنندگان و حمایت از سهامداران در اقتصاد کشور و نیز صنعت خودرو را در پی دارد.
اعلام رسمی خبر عرضه خودرو در بورس کالا از سوی گروه بهمن، اعلام آمادگی گروه خودروسازی سایپا برای عرضه و آغاز اقدامات گروه خودروسازی ایرانخودرو برای پذیرش محصولاتش در بورس کالا، همگی نوید روزهای روشنی را برای صنعت خودرو و بازار سرمایه میدهد که گواه آن، سبزپوشی گروه خودرو و کلیت بازار سهام است.
ارسال به دوستان
پیکر مطهر سردار شهید عبدالله اسکندری با بدرقه کمسابقه مردم شیراز تشییع و به خاک سپرده شد
سربلند عاشورایی
گروه سیاسی: عاشورای حسینی امسال نیز مانند هر سال، در هر نقطهای از کشور، باشکوه و باعظمت برگزار شد. مردم ایران پس از 10 روز عزاداری، در روز عاشورا با حضور در هیئات مذهبی، در ماتم سید و سالار شهیدان، امام حسین(ع) اشک ریختند و بر سینه زدند. اما این عاشورا، برای مردم ایران، بویژه برای شیرازیها رنگ و بوی دیگری داشت. به گزارش «وطنامروز»، صبح روز گذشته مردم شیراز همزمان با عاشورای حسینی، شهید مدافع حرم سردار عبدالله اسکندری را تشییع و به خاک سپردند. مراسم وداع با پیکر مطهر سردار عبدالله اسکندری که به سردار بیسر شهدای مدافع حرم مشهور شده، با حضور پرشور مردم شیراز از میدان شهدای این شهر تا حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار و پس از اقامه نماز، پیکر مطهر این شهید از حرم شاهچراغ تا گلزار شهدای شیراز تشییع و سپس در کنار یاران شهیدش به خاک سپرده شد. شهید اسکندری درحالی روز عاشورا تشییع و تدفین شد که مانند سیدالشهدا(ع) سر بر بدن نداشت. اول خردادماه سال 93 در کوران جنگ سوریه، درست در ایامی که مدافعان حرم بیسر و صدا برای دفاع از حرم و برای جلوگیری از کشیده شدن جنگ به مرزهای ایران، پنجه در پنجه اشقیای زمان انداخته بودند و کمتر کسی از مردم ایران از حماسههای رزمندگان ایرانی باخبر بود، شهید عبدالله اسکندری هدف گلوله تکتیرانداز تکفیریها قرار گرفت و به شهادت رسید. تکفیریها پس از شهادت اسکندری، خودشان را به پیکر شهید رسانده و سر از بدن مطهرش جدا کرده و به نیزه زدند و تصویرش را در فضای اینترنت به دنیا مخابره کردند. صحنهای که توسط تروریستهای اجنادالشام رقم خورد، روضه مجسمی برای مردم ایران بود که سالها در روضه حضرت سیدالشهدا اشک ریختهاند و چه سعادتی که پیکر پاک نخستین شهید بیسر ایرانی در دفاع از حرم حضرت زینب(س) نیز در ایام عزاداری امام حسین(ع) به وطن بازگشت و در عاشورای سید و سالار شهیدان نیز به خاک سپرده شد.
* پیام رؤسای قوا به مناسبت بازگشت پیکر سردار اسکندری
حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور کشورمان، به مناسبت بازگشت پیکر سردار بیسر، بعد از ۸ سال فراق به میهن اسلامی، پیامی صادر کرد. متن پیام ریاستجمهوری که توسط امیرحسین قاضیزادههاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور قرائت شد به شرح زیر است: «پرواز در ساحت قدس ربوبی با بالهای زیبای شهادت و عند ربهم یرزقون شدن، رسم و آیین پرفروغ و مشعشی است که از مسجد کوفه و صحرای کربلا آغاز و همه شیفتگان و دلدادگان در طول اعصار و قرون را شیفته و واله خود نموده است. شهیدان زبدگان و دانایان حقیقی عالم وجود بودند که همواره مترصد بهره بردن از دروازههای باز شده آسمان برای لبیک به ندای هل من ناصر حسینی بودند و جان شریف خود را به پروردگار عالمیان هبه و رضایت ابدی رب جلیل را خریدند و مصداق آیه شریفه «ارجعی الی ربِکِ راضیه مرضیه، فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی» گردیدند.
بار دیگر شاهدیم که در ایام سوگواری خامس آلعباء(ع)، استان فارس و شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)، میزبان پیکر مطهر یکی از راستقامتان ولایتمدار ماندگار و مانای تاریخ و تابع حقیقی اباعبدالله الحسین(ع) است. شهید سرافراز سردار سرتیپ پاسدار حاج عبدالله اسکندری مانند ارباب بیسرش، سر داد اما حاضر به پذیرش تعرض سفاکان و خونخواران زمانه به حرمین شریف و حرم عقیله بنیهاشم نشد و این مزد زیبا و گرانسنگ و گوهر تابناک به او داده نشد مگر به واسطه اخلاص و صفای درون و عمل جهادی که در طول حیات طیبهاش همواره در وجود وی موج میزد. او آسایش و راحت دنیا و مافیهای آن را فدای امنیت و آرامش و سرافرازی مسلمانان و ایران سربلند نمود. تبریک و تسلیت باد شهادت این رادمرد عرصه جهاد و شهادت به محضر حضرت حجت بنالحسن العسکری(عج) و نایب بر حقش رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردمان ولایتمدار استان فارس و شهر شیراز سومین حرم اهل بیت و خاندان مکرمش و همسنگران عزیز و گرامیش که سالکان راه پررهرو او بوده و هستند. امیدوارم خداوند بلندمرتبه ما را رهروان و تابعان و قدردان همیشگی این شهیدان بلندمرتبه و گرانقدر قرار دهد».
حجتالاسلام محسنیاژهای، رئیس قوه قضائیه نیز در همین رابطه به منظور گرامیداشت تشییع پیکر سردار شهید اسکندری، پیامی به این مضمون صادر کرد: «همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، ماه شهادت و آزادگی و ایثار، ایران اسلامی بار دیگر به شمیم شهدا عطرآگین شد؛ این بار شهدایی که در زمره رهروان طراز اول و برجسته مکتب حسینبنعلی(ع) هستند و عاشقی و حریت و دفاع از کیان دین را فرسنگها دورتر از خانه و کاشانه مشق کردند و برای حراست از حرم آلالله، جان عزیزشان را در طبق اخلاص نهادند. در میان این دلیرمردان سرافراز و کواکب آسمان غیرت و شجاعت، نام و آوازه سردار «عبدالله اسکندری» درخشان و پرتلألو است؛ سرداری که در ایام دفاعمقدس، پیوسته در سرزمینهای نور و حماسه، شهادت را میجویید و عاقبت، رزق و روزیاش پاسداری از حرم عقیله بنیهاشم(س) و فوز عظیم شهادت در این راه با سری جدا از پیکر شد. اینجانب ضمن تبریک و تسلیت بابت شهادت این بزرگمردان عاشورایی بویژه شهید عبدالله اسکندری به محضر حضرت بقیهاللهالاعظم(عج) و نایب بر حقش حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظله العالی) و خانوادههای صبور و همرزمانشان، از عموم مردم حسینی و شهیدپرور ایران اسلامی که در آیینهای وداع و تشییع پیکرهای مطهر این شهدا، حضوری پرشور و شعور داشتند، قدردانی میکنم».
محمدباقر قالیباف، رئیس دستگاه قانونگذاری کشور نیز همزمان با تشییع مدافع حرم آلالله شهید اسکندری در زادگاه خود پیامی صادر کرد. در پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به آیین تشییع سردار اسکندری آمده است: «بار دیگر میهن اسلامی ایران میزبان لالههای عاشورایی و سروهای سرافراز مدافع حرم از محور «خانطومان» گردید و امت قهرمان، مشتاقانه در تجدید میثاق با این شهیدان و حماسهسازان جاوید و این پیروان راه سرخ کربلا، در نبرد با دشمنان تکفیری و الحادی ضمن تقدیم خونهای مطهر خویش، امنیت، عزت و معنویت را برای امت اسلامی به ارمغان آورد». قالیباف در این پیام آورده است: «فرمانده دلاور دوران مقدس و مجاهد خستگیناپذیر عرصههای رزم، شهید مدافع حرم سردار عبدالله اسکندری پس از سالها فراق و به عنوان نخستین شهید ایرانی که عوامل پلید تکفیری با بغض و کینه همچون سرور و مقتدایش حضرت اباعبداللهالحسین(ع) سر از پیکرش جدا ساختند، به همراه پیکرهای شهیدان مدافع حرم محور خانطومان به آغوش ملت بازگشتند تا عطر و شمیم دلدادگی به اهلبیت علیهمالسلام همچنان به مشام دلها برسد». رئیس مجلس شورای اسلامی در این پیام ضمن تجلیل از رشادت شهید سردار عبدالله اسکندری و تمام شهدای دلاور مدافع حرم و گرامیداشت بازگشت پیکرهای پاک و مطهر آنان در ایام عزای حسینی(ع)، آورده است: با عرض تبریک و تسلیت به پیشگاه رهبر معظم انقلاب، ملت شریف ایران، مردم ولایتمدار استان فارس و خانواده صبور و مقاوم این عزیز جان بر کف، رجا واثق دارم آحاد مردم این سرزمین پاسدار فرهنگ والای ایثار و شهادت خواهند بود».
* شهدای مدافع حرم گواه استمرار فرهنگ حسینی و شهادت هستند
سردار بوعلی، فرمانده سپاه شیراز روز گذشته در آیین تشییع پیکر مطهر شهید اسکندری با بیان اینکه راه شهدا همان مسیر سعادت در دنیا و آخرت است، گفت: شهدا و بویژه شهدای مدافع حرم گواه استمرار فرهنگ حسینی و شهادت هستند و حماسهآفرینی آنان هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد. وی با پاسداشت یاد و خاطره شهید سپهبد حاجقاسم سلیمانی، گفت: شهدای مدافع حرم و بویژه سردار شهید حاجعبدالله اسکندری نماد انقلابیگری و ولایتمداری هستند که عمر با عزت خود را در این مسیر طی کردند. فرمانده سپاه فجر با بیان اینکه امروز شهید اسکندری مایه سربلندی و مباهات خطه فارس شده است، گفت: تشییع باشکوه این شهید در شیراز سومین حرم اهلبیت (علیهمالسلام) و با حضور گسترده مردم مومن بویژه نسل جوان جلوهای از روحیه عاشورایی مردم فارس است.
* تشییع دیگر شهدای مدافع حرم
چندی قبل پیکر پاک شهید عبدالله اسکندری به همراه 4 تن دیگر از شهدای مدافع حرم که پس از چند سال شناسایی شدهاند، در میان استقبال مردم ایران به کشور بازگشت. شهیدان کریمی، کابلی و آسمیه طی روزهای گذشته و در ایام حزن امام حسین(ع) هر کدام در زادگاه خود تشییع و به خاک سپرده شدند.
ارسال به دوستان
پایان دور جدید مذاکرات هستهای در وین
پیشنهاد اروپا روی میز
ایران ملاحظات اولیه خود درباره متن مورا را به طرف اروپایی منتقل کرده است
گروه سیاسی: دور جدید مذاکرات رفع تحریمها از پنجشنبه ۱۳ مردادماه در وین پایتخت اتریش آغاز شد. با پایان این دور از گفتوگوها، هیأت مذاکرهکننده جمهوری اسلامی ایران به کشورمان بازگشتند.
به گزارش «وطنامروز»، ماراتن مذاکرات برای بازگشت آمریکا به برجام بار دیگر در پایتخت اتریش از سر گرفته شد. آغاز دوباره مذاکرات در حالی است که روز گذشته بار دیگر برخی ادعاها خبر از نزدیکی بیش از پیش به توافق داشت. دور جدید گفتوگوها با حضور علی باقری، رئیس تیم مذاکرهکننده ایرانی از پنجشنبه گذشته آغاز شد و باقری رایزنیهایی را با هیأتهای روسیه، چین و اتحادیه اروپایی در وین انجام داد. این رایزنیها در شرایطی بود که باقری پیش از عزیمت به وین با انتشار توئیتی بار دیگر مسؤولیت اتخاذ تصمیم نهایی را به آمریکا نسبت داده و نوشته بود: «برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسؤولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث منحوس گذشته ناکام ماندهاند. آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است. توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسؤولانه عمل کنند».
با تمام این اوصاف و بهرغم سایه ابهام و تردیدی که کماکان بر سر نتیجه مذاکرات سنگینی میکند، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی مستقر در وین در روزهای اخیر بارها بر نزدیک بودن مسیر مذاکرات به توافق نهایی تاکید کرده است. میخائیل اولیانوف در گفتوگو با شبکه خبری المیادین گفت: نسبت به مسیر مذاکرات خوشبین هستیم. در حال حاضر هم در وضعیت مذاکرات نهایی قرار داریم. وی تأکید کرد: فکر نمیکنم مذاکرات برای مدت زمان زیادی طول بکشد. زمان آن رسیده است که در پایتختهایمان تصمیم بگیریم. اولیانوف همچنین در پاسخ به سوال یکی از کاربران در شبکه اجتماعی توئیتر مبنی بر اینکه آیا روسیه و چین پیشنویس اتحادیه اروپایی برای توافق وین را رد کردهاند، نوشت: «البته که این درست نیست، زیرا پیشنویس تصمیم درباره احیای برجام به طور جمعی توسط همه شرکتکنندگان در گفتوگوهای وین از جمله روسیه و چین مورد بحث قرار گرفته است». این دیپلمات روس اضافه کرد: «اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگکننده مذاکرات، اخیرا فقط چند اصلاحیه مفید ارائه کرده است که ما کاملا از آنها حمایت میکنیم». انریکه مورا نیز دیگر چهره حاضر در وین بود که یکشنبهشب از نزدیکی بیش از پیش به نقطه پایانی مذاکرات خبر داد و با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریمها در وین پیشرفت داشته، گفته به زودی این گفتوگوها خاتمه خواهد یافت. معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با ابراز خوشبینی کامل درباره پیشرفت مذاکرات اضافه کرد: داریم پیش میرویم و من انتظار دارم مذاکرات را بزودی ببندیم. این ادعاهای مورا در حالی است که عدم حضور مذاکرهکنندگان ارشد تروئیکای اروپایی نشان از عدم جدیت اروپا در این دور از مذاکرات داشته است. با این حال ساعتی پس از اظهارات مورا، لارنس نورمن، خبرنگار والاستریت ژورنال در توئیتی نهایی شدن احیای برجام را در گرو توافق در بحث پادمان دانست و نوشت: «تفاوت قائل شدن بین نهایی شدن متن و به نتیجه رسیدن توافق بسیار مهم است. متن همانطور که انریکه مورا، هماهنگکننده مذاکرات احیای برجام گفت، نزدیک به نهایی شدن است و ممکن است تا چند ساعت آینده نهایی شود اما نهایی شدن توافق به مسائل پادمانی بستگی دارد». ادعای لارنس نورمن اما با واکنش و تکذیب طرف ایرانی مواجه شد و یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ادعای روزنامه والاستریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: با توجه به ادامه بحثها درباره چند موضوع مهم باقیمانده، هنوز در مرحلهای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم. این مقام وزارت امور خارجه افزود: هیأت مذاکرهکننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده و نتیجه گفتوگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد. وی اضافه کرد: همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، میتوان به سرعت مذاکرات را جمعبندی کرد اما هنوز در این مرحله قرار نداریم. این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره نتیجه گفتوگوهای اخیر گفت: در ۴ روز گذشته مذاکرات فشردهای درباره چند موضوع باقیمانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانیهای کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتوگوها ما مواضع خود را با طرفهای مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفتهای نسبی حاصل شد. وی ادامه داد: با توجه به مباحث صورتگرفته، «انریکه مورا» هماهنگکننده گفتوگوها و معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی چند ایده درباره برخی موضوعات باقیمانده به طرفها ارائه داد. ما به محض دریافت این ایدهها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به وی منتقل کردیم اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع است و نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگکننده و سایر طرفها منتقل خواهیم کرد. این مقام ارشد ایرانی با بیان اینکه بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است، خاطرنشان کرد: احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکرهکننده است.
* وضعیت خاکستری در پایان گفتوگوهای وین
در نهایت به نظر میرسد مهمترین موضوع بین ایران و اروپا در گفتوگوهای جاری، درباره نهایی یا غیرنهایی بودن متن اصلاح شده از سوی جوزپ بورل باشد؛ متنی که هم از نظر پایداری رفع تحریمها و اطمینانبخشی به فعالان اقتصادی، حفظ دستاوردها، دانش و زیرساخت هستهای و همچنین حراست از امکان بازگشتپذیری سریع در مقایسه با پیشنویسهای قبلی مذاکرات و حتی متن برجام شرایط بهتری دارد. با این حال لزوم نبود اهرم فشار سیاسی و عدم امکان تفکیک میان برجام و موضوعات پادمانی با توجه به سابقه سیاه غرب در پیگیری چنین رویههایی برای بلااثر کردن انتفاع اقتصادی ایران از توافق احتمالی باید بیش از پیش مورد توجه و مداقه طرف ایرانی قرار گیرد. در چنین فضایی اظهارات مورا و خط رسانههای غربی برای توصیف متن فعلی به عنوان متن نهایی و نشان دادن گفتوگوها در نقطه پایانی را میتوان ابزاری روانی برای منصرف کردن طرف ایرانی از پیگیری بیشتر درباره نقاطی دانست که میتواند دست طرف غربی را برای خروج آسان از توافق یا بلااثر کردن آن باز بگذارد. سابقه طرف غربی به تصویب قطعنامه شورای حکام علیه کشورمان، اهمیت توجه حداکثری به اصول روشن ابلاغ شده در مذاکرات را یادآور میشود.
***
استقبال آمریکا از متن اتحادیه اروپایی
وزارت خارجه آمریکا مدعی شد متن ارائهشده از سوی اتحادیه اروپایی، تنها مبنایی است که میتوان طبق آن به توافق دست یافت. در ادامه اظهارنظرهای مذاکرهکنندگان در زمینه برجام، وزارت خارجه آمریکا شب گذشته مدعی شد: متن اتحادیه اروپایی، تنها مبنایی است که میتوان طبق آن توافق هستهای با ایران را احیا کرد. وزارت خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: آمریکا آماده است تا به توافقی سریع [با ایران] بر اساس پیشنهادهای اتحادیه اروپایی دست یابد. وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: ایران بارها گفته آماده است تا توافق [هستهای] را احیا کند و اکنون ما باید ببینیم آیا سخنان تهران با رفتارهایش مطابقت دارد یا خیر.
ارسال به دوستان
جدیدترین جنایت رژیم صهیونیستی در پی بمباران ۳ روزه غزه، 46 فلسطینی از جمله 16 کودک شهید شدند
شقاوت شمر
نخستوزیر اسرائیل شمر زمانه است
گروه بینالملل: بعد از 3 روز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، در ساعات پایانی روز یکشنبه (7 آگوست) آتشبس میان اسرائیل و جنبش جهاد اسلامی وارد فاز اجرایی شد. اعلام توافق آتشبس به سبب ادامه حملات جنایتکارانه دشمن صهیونیستی به غزه و به خاک و خون کشیدن تعدادی از کودکان فلسطینی چند بار به تعویق افتاد. در نهایت این توافق همانگونه که مصریها اعلام کرده بودند، از ساعت 23:30 یکشنبهشب به وقت فلسطین وارد مرحله اجرا شد. با این حال برخی رسانهها از نقض آتشبس از سوی رژیم صهیونیستی ساعتی پس از این توافق خبر دادند.
در همین حال جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیهای که در اختیار رسانهها قرار گرفت، اعلام کرد: «اعلام میداریم با توجه به بیانیه صادر شده از سوی برادرانمان در جمهوری مصر در رابطه با آتشبس جنگ «وحدت جبههها» که سرایاالقدس (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی) به همراه نیروهای مقاومت فلسطین آن را انجام دادند و بعد از مشورت، اعلام میداریم از تلاشهای مصر و اعلامیه این کشور استقبال کرده و در چارچوب آن از ساعت 23:30 آتشبس اعلام میکنیم». در این بیانیه تاکید شده است جنبش جهاد اسلامی حق خود را در پاسخ به هر اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اعلام میدارد. به گزارش «وطن امروز» در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی طی 3 روز بمباران وحشیانه جنگندههای اسرائیلی به غزه 46 فلسطینی از جمله 16 کودک و 4 زن به شهادت رسیده و بیش از 360 نفر زخمی شدند. قربانیان اصلی حملات دشمن صهیونیستی به غزه کودکان و زنان بودند. جنگندههای اسرائیلی در این 3 روز بارها ساختمانهای مسکونی را بمباران کردند و دست به کشتار وحشیانهای زدند. در این درگیریها «تیسیر الجعبری» و «خالد منصور» ۲ فرمانده ارشد سرایاالقدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) هم به شهادت رسیدند. در طرف مقابل، مقاومت فلسطین از همان لحظات اولیه آغاز جنگ حملات راکتی و موشکی به اراضی اشغالی را آغاز کرد. مقاومت فلسطین در این 3 روز بیش از 1000 موشک و راکت روانه اراضی اشغالی کرد و تمام شهرکهای صهیونیستنشین مجاور باریکه غزه و بسیاری از شهرهای اسرائیلینشین در مرکز فلسطین اشغالی را به لرزه درآورد.
* زیاد النخاله: اگر دشمن صهیونیستی به شروط ما پایبند نباشد، جنگ از سر گرفته میشود
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در نشست خبری خود در تهران درباره آتشبس اخیر با رژیم صهیونیستی گفت: به مردم فلسطین که اکنون با تجاوز صهیونیستها روبهرو هستند و استقامت آنها درود میفرستم و در برابر شهدا سر تعظیم فرود میآورم. «زیاد النخاله» با اشاره به مقاومت مثالزدنی فلسطینیها در برابر تجاوزات افزود: مردم فلسطین بویژه سرایاالقدس دستاورد بزرگی به دست آوردند. نخاله در ادامه نشست خبری خود افزود: نیروهای اشغالگر نتوانستند یک متر هم در غزه پیشروی کنند اما ما توانستیم موازنه ترور را تثبیت کنیم. وی با اشاره به اینکه اشغالگران نمیتوانند هیچ شرط و شروطی برای ما تعیین کنند، گفت: مقاومت معادلات مختلفی را به دشمن تحمیل میکند. رژیم صهیونیستی برای آزادی «شیخ بسام السعدی» و «خلیل العواده» تحت فشار مقاومت قرار داشت. وی در ادامه با اشاره به اینکه این دشمن صهیونیستی بود که به دنبال آتشبس بود، تاکید کرد: ما آزادی شیخ بسام السعدی و خلیل العواده را شرط آتشبس کردیم.
* آمار شهدای فلسطینی به روایت دولت غزه
دفتر اطلاعرسانی دولت در غزه دیروز اعلام کرد در جنگ ۳ روزه علیه نوار غزه، 46 فلسطینی شهید و ۳۶۰ نفر نیز زخمی شدند. دفتر اطلاعرسانی دولت در غزه در بیانیه خود از جامعه جهانی برای رفع محاصره نوار غزه و اعطای اجازه برای ورود کمکهای بشردوستانه به غزه درخواست کرد. شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز ظهر دیروز در ارتباط با شمار شهدای جهاد اسلامی در جنگ اخیر با رژیم صهیونیستی بیانیهای صادر کرد. سرایاالقدس اعلام کرد در جنگ اخیر با ارتش رژیم صهیونیستی ۱۲ نیروی این جنبش به شهادت رسیدهاند که ۲ نفر از این تعداد جزو فرماندهان ارشد جهاد اسلامی بودهاند.
* جنگ تلآویو با جهاد اسلامی برای صهیونیستها چقدر آب خورد؟
روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» در جدیدترین گزارش خود از هزینه جنگ اخیر در اراضی اشغالی خبر داد که این درگیری تا عصر روز یکشنبه حدود نیم میلیارد شکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) هزینه برای تلآویو به دنبال داشته است. این روزنامه عبری اشاره کرد برآوردها حاکی از آن است هزینه یک روز درگیری با گروههای مقاومت در جنگ اخیر بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون شکل هزینه داشته است، در حالی که این مبلغ در جنگ سال گذشته روزانه ۱۲۰ میلیون شکل بوده است.
* عطوان: جهاد اسلامی پیروز جنگ ۳ روزه بود
«عبدالباری عطوان» در مطلبی با اشاره به جنگ ۳ روز علیه غزه آورده است: اگر نگاهی به نتایج جنگ ۳ روزه غزه بیندازیم، با توجه به شرایط میدانی و سیاسی، این جنش جهاد اسلامی بود که پیروز بزرگ بود، با وجود اینکه ۲ نفر از فرماندهان برجسته نظامی خود را از دست داد. وی مینویسد: رژیم اشغالگر بازنده بزرگ بود و اگر آتشبس برقرار نمیشد، خساراتش از حیث مادی و سیاسی و معنوی چند برابر میشد. عطوان اعلام کرد: شلیک بیش از 950 موشک و صدها گلوله خمپاره طی ۲ روز که برخی از آنها به قدس اشغالی و تلآویو شلیک شد و شهرهای اطراف غزه مانند «عسقلان»، «اسدود» و «سیدروت» زیر موشک قرار گرفت، دستاوردی بزرگ برای جنبش کوچکی مانند جهاد اسلامی است. جهاد اسلامی با وجود امکانات محدود، پیروزی بزرگ را رقم زد و همه معادلات را بر هم زد و رعب و وحشت را به طرف اشغالگر صادر کرد. وی همچنین از شکست و ناتوانی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی و ضربات روانی که به صهیونیستها وارد شد، خبر داد.
وی در ادامه افزود: یکی از اهداف محقق شده راهبرد جهاد اسلامی که از سوی رهبران سیاسی و نظامی آن پیاده شد، اثبات این اصل بود که رژیم اشغالگر از حمله به غزه و اشغال مجدد آن پس از تهدیدات متوالی در این زمینه از بیم نتایج فاجعهبار ناتوان است. این تحلیلگر برجسته جهان عرب همچنین درباره آتشبس نوشت: مطمئن هستیم توافق آتشبسی که با میانجیگری مصر حاصل شده است، شرایطی بهتر از توافقات قبلی نخواهد داشت، زیرا رژیم اشغالگر به توافقات خود پایبند نیست.
* هاآرتص: راهبردهای اسرائیل در قبال غزه احمقانه و شکستخورده است
پس از اعلام آتشبس میان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رژیم صهیونیستی، رسانههای عبری از سیاست تلآویو در قبال غزه انتقاد کرده و خواهان در پیش گرفتن اصل «اقتصاد در ازای امنیت» از سوی اشغالگران شدند. روزنامه اسرائیلی هاآرتص در سرمقاله دیروز خود نوشت: «این عملیات نظامی، ابعاد دیگری از شکست کامل سیاست اسرائیل در قبال غزه را نشان داد، زیرا دورهای خشونتآمیز درگیریها بیشتر تکرار شد و روال زندگی شهرکنشینان را بارها و بارها بر هم زد». هاآرتص ضمن اولویت دادن به نوار غزه در منافع رژیم صهیونیستی نوشت: «برای جلوگیری از این روند احمقانه، با توجه به سیاست تلآویو در قبال غزه، باید در مرحله اول برای بازسازی غزه و گسترش مجوزهای ورود مصالح و کالاهای ساختمانی، علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در این نوار، کار کرد». این روزنامه اسرائیلی در توضیح راهبرد خود افزود: «تغییر راهبردی که قبلا تلآویو در قبال غزه اتخاذ کرده بود، بسیار مهم است. ابتدا باید ابتکار ارائه شده توسط یائیر لاپید، نخستوزیر کنونی که در سپتامبر ۲۰۲۱ ارائه شد، دنبال شود؛ ابتکاری که اصل اقتصاد را در مقابل امنیت قرار میداد».
* حمله به غزه با اهداف انتخاباتی؟!
ارتش اسرائیل عملیاتی را علیه غزه تحت محاصره آغاز کرده است که برخی آن را یک ترفند سیاسی برای کابینه موقت میدانند. صهیونیستها در حالی با بهانه اینکه جهاد اسلامی در حال برنامهریزی برای حمله بود غزه را بمباران کردند که هیچ مدرکی برای آن ارائه نکردند. در پاسخ به بمباران غزه، جهاد اسلامی موشکباران اراضی اشغالی را در دستور کار قرار داد و اعلام کرد «در این نبرد هیچ خط قرمزی وجود ندارد» و شهر تلآویو زیر شلیک موشک قرار خواهد گرفت. همچنین جنبش حماس، وعده پاسخ سنگین به تجاوز اسرائیل را داد. مرون راپوپورت، تحلیلگر کهنهکار اسرائیلی به میدلایست آی گفت: «نکته اصلی این است که پس از ادعای اسرائیل برای جلوگیری از حملات جهاد اسلامی،اسرائیل اکنون شاهد حمله موشکی از سوی جهاد اسلامی است که ظاهرا اگر به غزه حمله نمیکرد، اتفاق نمیافتاد». این تحلیلگر خاطرنشان کرد: «انتخابات نوامبر در اسرائیل و تلاش یائیر لاپید برای مانور قدرت و کسب اعتبار در برابر بنیامین نتانیاهو، که در نظرسنجیها پیشتاز است مهمترین دلیل این حمله بود». در همین حال، سامی ابو شحاده، نماینده عرب در کنست رژیم صهیونیستی، عملیات علیه غزه را به عنوان بخشی از کارزار انتخاباتی لاپید، نخستوزیر موقت و بنی گانتس، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی عنوان کرد.
***
واکنش صفحه توئیتر رهبر انقلاب به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه
نخستوزیر اسرائیل شمر زمانه است
صفحه توئیتر عربی Khamenei.ir با انتشار متن و تصویری به جنایات اخیر صهیونیستها در غزه واکنش نشان داد. در متن صفحه توئیتر عربی Khamenei.ir آمده است: «شمر امروز، نخستوزیر اسرائیل است. ما شمر را لعنت میکنیم، برای اینکه ریشه شمری عمل کردن را در دنیا بکنیم؛ ما یزید و عبیدالله را لعنت میکنیم، برای اینکه با حاکمیت یزیدی، حاکمیت ظلمِ به مؤمنین در دنیا مقابله کنیم».
ارسال به دوستان
نصرالله: اسرائیل تحمل موشکهای مقاومت در جنگ 3 روزه را نداشت
روایت شکست اسرائیل
«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزبالله لبنان طی سخنانی در شب عاشورا در ضاحیه جنوب بیروت با اشاره به جنگ ۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه اعلام کرد: در نهایت کار نه اوضاع بینالمللی و منطقهای و نه حتی شرایط دشمن اسرائیلی که وارد این جنگ و جنایت شده است و به طور کلی همه این عوامل اجازه ادامه این جنگ را نخواهد داد و بسیاری برای پایان دادن به این جنگ و توقف این دور از نبرد، وارد عمل خواهند شد. وی افزود: از شرایط اسرائیل کاملا مشخص بود که خواهان پایان جنگ است، زیرا توان بیش از این را نداشت. اسرائیل توان ادامه جنگ را نداشت؛ شهرکنشینان اطراف غزه و نیز عسقلان و تلآویو تاب ادامه جنگ را نداشتند. نصرالله بیان کرد: در نهایت این یکی از نقاط ضعف دشمن است که مقاومت قبلا آن را نمایان کرده است و باید همیشه روی آن تمرکز شود. دبیرکل حزبالله لبنان در ادامه شجاعت مقاومت فلسطین را ستود و گفت: ترور جنایتکارانه فرمانده «الجعبری» و برادرانش، نباید بدون واکنش میماند. این واکنش در واقع واکنشی شجاعانه، مناسب و درست و سالم جدای از شرایط دیگر بود و این تاکیدی بر بازدارندگی در برابر این دشمن است. نصرالله ادامه داد: شجاعت و حضور و ثبات رزمندگان گروههای مقاومت در غزه و در مقدمه آنها رزمندگان جهاد اسلامی ستودنی است. وی گفت: مقاومت در فلسطین، لبنان و در هر مکانی میتواند از ملتش و کرامتش دفاع کند و میتواند معادلات و قواعد بازدارندگی را رقم بزند و نیز میتواند شروط خود را بر این دشمن تحمیل کند، زیرا گزینه دیگر شکست، تسلیم شدن و عقبنشینی و ضعف و سستی است. دبیرکل حزبالله با اشاره به تلاش صهیونیستها برای وارونه جلوه دادن واقعیتها و بالا گرفتن خود، گفت: حقایق و وقایع به گونهای دیگر است و جامعه اسرائیلی تحمل جنگ را ندارد و مقاومت میتواند شروط را بر دشمن تحمیل کند. نصرالله در ادامه تاکید کرد: در برابر این دشمن وحشی ناجوانمرد و طماع که توسعهطلبی آن حد و مرزی ندارد، اگر عقبنشینی شود، به پیش میآید اما اگر در برابرش ایستادگی شود، عقب مینشیند. این موضوعی است که در این دور از درگیری و همه درگیریها و تجارب مقاومت باید مورد توجه قرار گیرد. ارسال به دوستان
اینستاگرام با سانسور تصاویر کودکان شهید غزه در جنایت رژیم صهیونیستی شریک شد
سانسور ترور به نفع تروریستها
گروه فرهنگ و هنر: چند روز پیش بود که حساسیت اینستاگرام نسبت به اعتراض به رژیم صهیونیست، به تعطیل کردن صفحه میثم مطیعی از مداحان اهل بیت انجامید. این در حالی است که این شبکه اجتماعی در روزها و ساعتهای حملات اسرائیل به غزه، در همسویی با رژیم صهیونیستی، تصاویر کشتهشدگان و زخمیهای این تهاجم را سانسور میکرد. انتشار تصاویر کودکان شهید غزه با برچسب حساسیتبرانگیز از سوی اینستاگرام صرفا با این هدف با سانسور مواجه میشود که جنایات اسرائیلیها در افکار عمومی منتشر نشود. پیشتر این رفتار از سوی این شبکه اجتماعی در واکنشهای چندده میلیونی کاربران پس از شهادت سردار دلها، حاجقاسم سلیمانی اتفاق افتاد. این رویکرد و رفتار که گویی حد یقفی بر آن نیست، یکطرفه و بیتوجه به حقوق میلیونها کاربر ادامه پیدا میکند. در نتیجه ۲ ظلم اتفاق میافتد؛ اول آنچه در واقعیت روی داده و دوم سانسوری که اجازه نمیدهد واقعیت برای بسیاری از مخاطبان آشکار شود.
* مسدود شدن صفحه میثم مطیعی
شب چهارم محرم، رجزی با عنوان «الله اکبر، خامنهای رهبر» در هیأت آیین حسینی توسط میثم مطیعی خوانده شد.
این رجز که با محوریت تجدید بیعت محور مقاومت و نابودی رژیم صهیونیستی توسط ۲ شاعر انقلابی محمدمهدی سیار و نور املی از لبنان سروده شده بود، باز هم اینستاگرام را عصبانی کرد و اینستاگرام برای چندمین بار، صفحه میثم مطیعی را مسدود کرد.
میثم مطیعی ۲ صفحه در اینستاگرام به نشانی MeysamMotiee و MeysamMotiee_official داشت که اولی با بیش از یک میلیون دنبالکننده و دیگری با حدود ۳۰۰ هزار دنبالکننده توسط اینستاگرام مسدود شد.
در پی این اقدام اینستاگرام و محدود شدن دسترسی مطیعی به فضای مجازی برای انتشار محتوا، حاجمهدی رسولی، مداح اهل بیت در صفحه شخصی خود در توئیتر با دعوت دیگران به حمایت از مطیعی، پویش «صدای میثم مطیعی هستیم» را به راه انداخت.
در این پویش مخاطبان و کاربران فضای مجازی، حال که میثم مطیعی در اینستاگرام صفحهای برای انتشار آثارش ندارد، آثار او را با هشتگ «صدای میثم مطیعی هستیم» بازنشر دادند.
بسیاری از چهرههای مطرح شبکههای اجتماعی نیز به حمایت از این مداح اهل بیت پرداختند. رفتار خصمانه اینستاگرام در واکنش به اشعار این مداح اهل بیت به نحوی است که به راحتی میتوان عقبه اسرائیلی این شبکه اجتماعی را در پس این واکنشها یافت. در پی این واکنش اینستاگرام، شبکه 3 در بخشهای مختلف مداحی میثم مطیعی که با استقبال مخاطبان مواجه شده را بازپخش کرد.
شبکه 3 اعلام کرد بعد از انتشار قطعه «الله اکبر، خامنهای رهبر» و استقبال کاربران فضای مجازی از این اثر، اینستاگرام تمام صفحات مربوط به میثم مطیعی را مسدود کرده است.
در واکنش به این اقدام خصمانه آمریکا، قطعه «الله اکبر، خامنهای رهبر» توسط شبکه ۳ سیما پخش میشود.
این اثر انقلابی به مدت ۵ شب هر روز حدود ساعت ۲۱:۲۵ دقیقه روی آنتن شبکه ۳ سیما رفت.
خود مطیعی نیز در مراسم عزاداری روز عاشورا در تهران و در میدان شهید طهرانیمقدم با خواندن نوحهای که مضامین انقلابی داشت و از همراهی و غمخواری با مردم و کودکان شهید غزه حکایت میکرد، بیش از پیش محتوای شعری که توسط اینستاگرام سانسور شد را یادآوری کرد.
در بخشی از شعری که میثم مطیعی خوانده و محمدمهدی سیار آن را سروده، اینطور آمده است:
میآید از هر سو فریاد بیداران
نسل سلیمانی شد راهی میدان
تا بگذرد از جان در راه این پیمان
این نغمه آزادگان هر جای این دنیاست
آمادهباش فاتحان مسجدالاقصی است
الله اکبر، خامنهای رهبر
فریاد ما توفان، فریاد ما غوغاست
فریاد ما آتش بر کاخ آمریکاست
پیروز میدانیم دست خدا با ماست
ما لشکر صبحیم و کی ترسی ز شب داریم
ما مژده ان معی ربی به لب داریم
الله اکبر، خامنهای رهبر
با شور یا حیدر، خونخواه یارانیم
ما سیلی غیرت، شمشیر برانیم
بر عمر اسرائیل، ما حکم پایانیم
تنها مقر دشمنان قبر است و تابوت است
تکبیر ما تیر خلاص ظلم و طاغوت است
الله اکبر، خامنهای رهبر
مواجهه خصمانه اینستاگرام با جریانات ضدرژیم صهیونیستی البته مسبوق به سابقه است. پیشتر سانسور تصاویر مربوط به سردار دلها حاجقاسم سلیمانی نیز از سوی این شبکه اجتماعی با اعتراضات بسیار مواجه شده بود. شهید سلیمانی که از سوی گروههای مقاومت به شهیدالقدس شناخته میشود، توسط آمریکای جنایتکار در فرودگاه بغداد ترور شد و به شهادت رسید. اینستاگرام اما در اقدامی بیسابقه با حمایت از تروریسم، تصاویر شهید و کسی که مورد ترور قرار گرفته را سانسور کرد و این سانسور همچنان ادامه دارد. این روزها و با تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه نیز اینستاگرام به جای سانسور تروریستها، به سانسور کودکان شهید غزه مشغول است.
* ممنوعیت باز نشر تصویر شهید 5 ساله فلسطینی
شبکه اجتماعی اینستاگرام در همسویی کامل با رژیم صهیونیستی، بازنشر عکس شهید ۵ ساله فلسطینی «آلاء قدوم» را که در حملات این رژیم به نوار غزه به شهادت رسیده بود ممنوع کرد. این اقدام اینستاگرام با اعتراض و انتقادات وسیع فعالان و مدافعان حقوق فلسطینیان مواجه شد.
لو کی، فعال مشهور بریتانیایی در توئیتی نوشت: اینستاگرام استوریام درباره شهادت این کودک را حذف کرده و مدعی شده انتشار این استوری ناقض دستورالعملهای ناظر بر فعالیت سازمانهای خطرناک و خشونتطلب است!
لو کی افشا کرد: امی پالمور، ناظر پیشین اسرائیل یکی از اعضای هیأت نظارت بر محتوای «اینستاگرام» و «فیسبوک» است.
این نخستین بار نیست که اینستاگرام به سانسور مطالب درباره مساله فلسطین متهم میشود.
فیسبوک و اینستاگرام سال گذشته نیز رویکرد مشابهی در پیش گرفتند. این ۲ شبکه در پی موج خشونتها در قدس و غزه به دنبال اقدام نیروهای اشغالگر در اجبار ساکنان «شیخ جراح» به تخلیه منازل خود و دایر کردن شهرکهای صهیونیستنشین در قدس شرقی، حمله به مسجدالاقصی، بمباران کرانه باختری و غزه توسط رژیم صهیونیستی و کشته شدن ۱۲۰ نفر از جمله ۲۰ کودک، با حذف پستهای حامیان فلسطین و مستندات جنایات صهیونیستها، مدعی شدند این کار را برای جلوگیری از نفرتافکنی علیه یهودیان! انجام دادهاند.
ارسال به دوستان
جوانان نخ تسبیح ۲ واقعه عاشورا و انقلاب اسلامی
بنیامین شکوهفر*: بیتردید یکی از برهههای مهم تاریخی متاثر از فرهنگ عاشورا و حماسه کربلا، مقطع انقلاب اسلامی و نهضت بزرگ حضرت روحالله است که رد پای نهضت حسینی در فرم و محتوای آن پررنگ است.
به لحاظ شکل و قالب، واقعه عظیم کربلا در اوج خود، میدان رویارویی تیغ و تن بود و انقلاب نیز در اوج خود عرصه نبرد سرب داغ و سینههای ستبر مردان و زنانی بود که آخرین داشته خود را که جان شریف و زندگی شیرین بود، تقدیم چرخه اصلاح جامعه کردند و به این ترتیب حماسههایی بزرگ مانند جمعه خونین ۱۷ شهریور ۵۷ رقم خورد.
در محتوا نیز اینهمانی مقابله تفکر صلاح و اصلاح با فساد و افساد و تلاش برای عدالتطلبی در هر ۲ نهضت مشهود است؛ اگرچه بیشک عظمت رویداد عاشورا با هیچ رخداد تاریخی قابل قیاس نیست اما شاید بتوان اشبهالحوادث به تصویر منعکس در تابلوی ماندگار کربلا را انقلاب اسلامی و در ادامه آن صحنههای ناب دفاعمقدس دانست.
اما یکی از پررنگترین شباهتها، تجلی حضور چهرههای جوان در ۲ واقعه عاشورا و انقلاب اسلامی است. اگر معرکه کربلا صحنه طنین نوای «احلی من العسل» قاسمابنالحسن یا رجزخوانی مردانه علیابنالحسین و رزمآوری و ادب بیمثال حضرت علمدار است، کوچهپسکوچههای انقلاب اسلامی نیز مملو از قاسمها و علیاکبرها و عباسهاست که زندگی با ذلت را با مرگ با عزت تاخت زدند و زیر شکنجه اربابان رعب و عمله ظلم، احلی من العسل را ترجمه کردند. آنان، دقیقا همان دستپروردههای مکتب سقاخانهها و تکیهها و حسینیهها و هیئات کوچه و بازار بودند و انگار با جوانان بنیهاشم، عمری همنشین و همصحبت بودهاند.
فرهنگ حسینی با مؤلفههای جوانی و عدالتطلبی، محکوم به استمرار و استحکام روزافزون است؛ به شرط اینکه روح و روحیه جوانی تکثیر شود و معنای واقعی عدل و عدالتطلبی تبیین شود. همچنان و تا همیشه، جهان در روضه «العطش» میسوزد و هیچ معنایی گواراتر از عدالت و هیچ نیرویی قویتر از جوانی، تاریخ پیش رو را سیراب نخواهد کرد.
*معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت ورزش و جوانان
ارسال به دوستان
تأملی بر علل جاودانگی قیام عاشورا از منظر شهید مطهری
یادگاری که در این گنبد دوار بماند
محمدامین علیدوست: 14 قرن، خاموش نشدن آتش عشق حسینی از اعجاب برانگیزترین وقایع تاریخ است. چگونه میشود در عزای واقعهای 1400 سال گریست بیآنکه در آن سستی و کاستیای ایجاد شود، بیآنکه از کمیت و کیفیتش کاسته شود، برعکس، روزبهروز جهانیتر و گستردهتر شود؛ این سوالی است که ذهن هر اهل تامل و تفکری را به خود مشغول میکند. در این نوشتار سعی میشود مختصر و گذرا به علل جاودانگی قیام عاشورا از نگاه شهید مطهری اشاره شود.
مجموعه عواملی را که در تکوین پایداری و استمرار و جاودانگی نهضت امام حسین(ع) نقش اساسی ایفا کردهاند میتوان به شرح زیر دستهبندی کرد:
الف- عوامل اعتقادی
1- توحید در عقیده و عمل: یکی از نکات ماندگار و حساس در شخصیت والای امام حسین(ع) علاقه و محبت شدید به خداوند تبارک و تعالی بود.
جاودانگی و پایداری نهضت حسینی به این است که عقیده به توحید و خداباوری، تنها در ذهن امام حسین(ع) نماند، بلکه در همه شؤون و شرایط و زوایای زندگی او سایه افکند. وقتی ابنعباس از امام حسین(ع) میخواست که راه دیگری جز رفتن به عراق برگزیند و با بنیامیه درنیفتد، حضرت ضمن تبیین اهداف و نیات امویان فرمود: «انی ماض فی امر رسولالله(ص) حیث امرنی و انا لله و انا الیه راجعون»
و تصمیم خود را در پایبندی به فرمان حضرت رسول و بازگشت به جوار رحمت خدای هستی آفرین باز گفت، چرا که به حقانیت راه و درستی وعدههای خدا باور داشت. بدین علت امام حسین(ع) تا پایان عمرش، تا روز شهادتش بلکه تا لحظه شهادتش، این ارتباط ناگسستنی یعنی توحید در نظر و عمل و آن عشق سوزان به محبوب واقعی خود را حفظ کرد.
2- همگامی با فطرت: مردم، فطرت عدالتخواه و ضد ظلم دارند، بدین علت است که به خاطر مظلوم و ضد ظالم اقدام و قیام میکنند و در جهت پیشبرد حق و سرکوب باطل متحول میشوند و متحول میکنند. رمز موفقیت امام حسین(ع) این بود که مردم را به توحید و عدالت دعوت میکرد و چون این دعوت با فطرت مردم هماهنگ بود، از این رو به آسانی توانست انسانهای هدایتپذیری را مانند حر جذب کند.
ب- عوامل اخلاقی
اخلاق یکی از ابعاد اصلی دین اسلام است و تکمیل ارزشهای اخلاقی و جهت خدایی بخشیدن به صفات و رفتار انسانها از اهداف عمده بعثت انبیا است. تصحیح منش و رفتار انسان و کاشتن بذر کمالات اخلاقی و خصال متعالی انسانی در نهاد جان انسانها، بخشی مهم از رسالت پیامبر و امامان را تشکیل میدهد. یکی از شایستهترین مظهر صفات انسانی در نهضت حسینی تجلی یافت و حادثه کربلا و سخنان گهربار امام حسین(ع) و ظهور روحیات و خلق و خویی خدایی در حماسه عاشورا منبع ارزشمند و ماندگاری برای آموزش اخلاق و الگوگیری در زمینه خودسازی، سلوک اجتماعی، تربیت دینی و کرامت انسانی است. گوشهای از این جلوههای اخلاقی جاویدان در تاریخ بشریت عبارتند از:
1- آزادگی
امام حسین(ع) فرمود:
«موت فی عز خیر من حیاه فی ذل؛ مرگ باعزت بهتر از زندگی ذلیلانه است».
این نگرش به زندگی جلوه بارزی از آزادگی را درباره امام حسین(ع) و خاندان و یارانش بهجا گذاشت.
2- عزت
3- غیرت
استاد شهید مطهری میگوید:
«حسین بن علی درس غیرت به مردم داد، درس تحمل و بردباری به مردم داد. درس تحمل شداید و سختیها به مردم داد، اینها برای ملت مسلمان درسهای بسیار بزرگی بود. پس اینکه میگویند حسین بن علی چه کرد و چطور شد که دین اسلام زنده شد، جوابش این است که حسین بن علی روح تازه دمید، خونها را به جوش آورد، غیرتها را تحریک کرد، عشق ایدهآل به مردم داد».
4- عمل به تکلیف
امام حسین(ع) بر اساس فرهنگ عمل به تکلیف میفرماید: «اگر قضای الهی بر همان چه که دوست میداریم نازل شود، خدا را بر نعمتهایش سپاس میگوییم و از او برای ادای شکر، کمک میخواهیم و اگر تقدیر الهی میان ما و آنچه امیدواریم مانع شد، پس کسی که نیتش حق و درونش تقوا باشد، از حق تجاوز نکرده است».
پ- عوامل عرفانی
1- یاد خدا: امام حسین(ع) در بحرانیترین حالات و پیشامدها با یاد خدا آرامش مییابد و این اطمینان قلبی را به یاران و خانوادهاش نیز منتقل میکند. خطبههایش با نام و یاد خداست. وقتی برای اصحابش خطبه میخواند، آغاز خطبه با ثنا و حمد خداست:
«اثنی علیالله احسن الثناء و احمده علی السراء و الضراء؛ خدا را به نیکوترین ستایش، میستایم و او را در حالت سرور و غم و راحتی سپاس میگویم».
در صبح عاشورا، وقتی سپاه دشمن به سوی او میآید، میفرماید:
«اللهم انت ثقتی فی کل کرب؛ خدایا در هر گرفتاری، تو تکیه گاه منی».
2- فدا شدن در راه خدا: استاد شهید مطهری(ره) در این زمینه میگوید:
«ما بچههایمان را دوست داریم. آیا حسین بن علی(ع) بچههای خود را دوست نداشت؟ مسلما او بیشتر دوست داشت. به این دلیل که از ما انسانتر بود و این عواطف، عواطف انسانی است. او انسانتر از ما بود و قهرا عواطف انسانی او هم بیشتر بود. حسین بن علی(ع) نیز بیشتر از ما فرزندان خود را دوست میداشت اما در عین حال او خدا را از همه کس و همه چیز بیشتر دوست میداشت، در مقابل خداوند و در راه خدا هیچ کس را به حساب نمیآورد».
3- عشق به خدا: از والاترین و زلالترین حالات جان آدمی، عشق به کمال مطلق و معبود حقیقی، خدای متعال است. پیشوایان الهی این عشق را در بالاترین درجهاش داشتند. نحوه حیات و شهادتشان نیز گویای آن است. صاحبان چنین عشقهایی، برای خود، تعینی نمیبینند و پیوسته در انتظار لحظه رهایی از قفس تن و زندان خاک و پیوستن به خداوندند. چنین عشقی «فنای فیالله» را هم در پی دارد و این فنا و جذبه، سبب میشود که جز ذات احدی و جز رضای خالق، چیزی را به حساب نیاورد و از هر چه که مانع این وصال شود، بگذرد. گذشتن از همه چیز برای خدا، یکی از جلوههای همین عشق عرفانی به خدا است. فدا کردن جسم برای تعالی جان، جلوه دیگر آن است.
4- قیام برای خدا: امام حسین(ع) بخوبی دریافته بود وقتی قیام برای خدا باشد، هرگز احساس باختن و خسارت در کار نیست. رمز جاودانگی قیام امام حسین(ع) که مرزهای زمانی و مکانی را درنوردید و مبدل به نمادی جاودانه شد، صداقت و اخلاص بود.
ت- عوامل تاریخی
1- فرازمانی و فرامکانی بودن کربلا و عاشورا: نهضت امام حسین(ع) به عنوان یک قیام اسوه و به صورت قیامی در آمد که حالت فرازمانی پیدا کرد. دلیلش هم این بود که ارزشهایی که در آن مطرح شد واقعا ارزشهای زمانی نبود. یعنی درست است که علیه یزید بود اما به قدری این ارزشها کلی و فراگیر بوده و هست که مربوط به هیچ زمانی نبوده و نیست، لذاست که در زیارت وارث، امام حسین(ع) از زاویه تاریخی و ارزش فراگیر و فرازمانی، در ادامه مسیر انبیا مطرح میشود و وارث آنان تلقی میشود. بنابراین نهضت عاشورا، الهام گرفته از راه انبیا و مبارزات حقجویان تاریخ مهمترین الگوی مبارزات حقطلبانه بوده است.
2- اتمامحجت (حجت کامل): امام حسین(ع) نه تنها با دشمنان اتمامحجت کرد بلکه حجت را، حتی بر یاران و همراهان خویش نیز تمام کرد، تا آنان که میمانند، از روی بصیرت و انتخاب آگاهانه بمانند. در طول راه، از اوضاع داخلی کوفه به آنان خبر داد، تا هر که میخواهد، بازگردد. شب عاشورا نیز به همراهان خود فرمود:
«هر که بماند، فردا کشته خواهد شد. بیم دارم که بعضی از شما از وضع فردا بیخبر باشند، یا بدانند و خجالت بکشند که بروند. نیرنگ نزد ما خاندان حرام است. هر که دوست ندارد، برود، که شب همچون پردهای آویخته است... و هر که میخواهد جان خویش را در راه ما فدا کند و مواسات کند، بداند که فردا در بهشت با ما است».
در همه صحنههای حق و باطل که در پهنه زمین و زمان پیش میآید، آگاهان و پیشوایان باید برای درج و ثبت در تاریخ از یک سو برای بستن راه عذر و بهانه از سوی دیگر، به اظهار بینات و هشدارها بپردازند تا در آینده تاریخ، متهم به سکوت و سازش نشوند.
3- جامعیت اسلام در نهضت حسینی: استاد مطهری درباره جامعیت اسلام در نهضت حسینی میگوید:
«وقتی که بخواهیم به جامعیت اسلام نظر کنیم، باید نگاهی هم به نهضت حسینی کنیم. میبینیم امام حسین(ع) کلیات اسلام را در کربلا به مرحله عمل درآورده و مجسم کرده است ولی تجسم زنده و جاندار حقیقی واقعی نه در تجسم بیروح. انسان وقتی در حادثه کربلا تامل میکند، اموری را میبیند که دچار حیرت میشود و میگوید اینها نمیتواند تصادفی باشد و سر اینکه ائمه اطهار(ع) این همه به زنده نگه داشتن و احیای این واقعه توصیه و تاکید کرده و نگذاشتهاند حادثه کربلا فراموش شود، این است که این حادثه یک اسلام مجسم است، نگذارید این اسلام مجسم فراموش شود».
ث- عوامل سیاسی
1- بصیرت: استاد مطهری معتقد است از جمله ارزشهای مهمی که به قیام حسین(ع) قوام، پایداری و جاودانگی همیشگی بخشیده است، روشنبینی است. ایشان میگوید: «یکی از چیزهایی که به نهضت حسین بن علی(ع) ارزش زیاد میدهد، روشنبینی است. روشنبینی یعنی چه؟ یعنی حسین(ع) در آن روز چیزهایی در خشت خام میدید که دیگران در آیینه هم نمیدیدند. ما امروز نشستهایم و اوضاع آن زمان را تشریح میکنیم ولی مردمی که در آن زمان بودند آنچنانکه حسین بن علی(ع) میفهمید، نمیفهمیدند».
2- امر به معروف و نهی از منکر: حیات و پایداری و قوام جامعه اسلامی منوط به حساسیت مردم نسبت به احکام خدا و نظارت عمومی در امور والیان و مسؤولان و مردم عادی است. به این مساله مهم اجتماعی از بعد مکتب، «امر به معروف و نهی از منکر» گفته میشود که از واجبات دینی برعهده هر مسلمان است. امام حسین(ع) ضمن بیان انگیزههای قیام خودش، به این عنصر مهم اشاره دارد و میفرماید: «ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر».
3- تلاش برای اصلاح امور: جامعهای که از معیارهای اصیل دین و ملاکهای ارزشی اسلام فاصله بگیرد، فساد در پیکره آن ریشه میدواند و روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی و آنچه میان حاکم و ملت پیش میآید، دچار انحراف از صراط مستقیم میشود. گسترش بیبند و باری و رواج ظلم و حاکمیت پول و حیف و میل بیتالمال مسلمین و تعرض بیمورد نسبت به زندگی و مال و جان مسلمانان و نبود امنیت و عدالت، گوشهای از این فساد اجتماعی است. راه فسادزدایی نیز اقدامهای اصلاحی برای متقاعد کردن مسؤولان به رفتار عادلانه و اجرای دقیق قانون و عمل به کتاب و سنت است. این نوعی حرکت اصلاحگرانه است که امام حسین(ع) نیز در نهضت خویش آن را دنبال میکرد و بر اوضاع نابسامان اجتماع، صحه نمیگذاشت و مهر سکوت بر لب نمیزد. امام حسین(ع) در سخن معروف خویش با اشاره به این هدف اصلاحی، خروج خویش را با انگیزه اصلاحطلبی در امت پیامبر معرفی کرده است.
ارسال به دوستان
تحلیلی بر «اشکهای روضه»
علی کردانی: زمانی که گریه از حالت عادی و احساسات صِرف خارج شود، نماد یاری مظلوم و فریاد علیه ظالم خواهد شد؛ همین چیزی که امروز در مجالس سیدالشهدا صورت میگیرد و بیتردید گریه، یاری مظلوم و رسوایی ظالم است. بنابراین گریه بر امام حسین(ع) قرار نیست در گریه خلاصه شود؛ گریه علامت و نشانه بود تا راه گم نشود. گریه بر امام(ع) موجب شروع و فتح سرفصلهای جدید است؛ سرفصلهایی مثل آزادیخواهی، مبارزه با طاغوت و اینکه امامت و حکومت حق ائمه(ع) است.
گریه ما گریه ذلت نیست؛ گریه ما، گریه حرکت و برکت است؛ حرکتی که آغازش گریه است اما پایانش، جهاد و رسوایی ظالمان جهان است.
شیعیان جهان در طول سالیان متمادی با برقراری رابطه عاطفی با جریان امام حسین(ع) که مصداق بارزش همین گریهها بود، توانستند تا به امروز مکتب و پرچم را حفظ کنند و استمرار ببخشند، چرا که هر مکتبی منهای احساسات و عاطفه، پایدار نخواهد ماند.
از این رو امام راحل(ره) در بیانات خودشان فرمودند: «بچهها و جوانهای ما خیال نکنند که مسأله، مسأله «ملتِ گریه» است! این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید «ملت گریه»! آنها از همین گریهها میترسند، برای اینکه گریهای است که گریه بر مظلوم است؛ فریاد مقابل ظالم است. دستههایی که بیرون میآیند، مقابل ظالم هستند؛ بازیتان ندهند این قلمفرساها! بازیتان ندهند این اشخاصی که با اسماء مختلفه و با مرامهای انحرافی میخواهند همه چیز را از دستتان بگیرند».
باید دانست؛ قطرهاشکهایی که در تمام مجالس سیدالشهدا جاری میشود، هر گاه که به هم برسند، دریایی خواهد شد که فرعونیان و ظالمان را در خود غرق خواهد کرد؛ در این هنگام فقط موسی و سپاهش از دریا عبور میکنند و فقط کشتی حسین(ع) و یارانش در دریای اشکهای روضه پرچمدار است.
امام صادق علیهالسلام فرمودند: «لِکُلِّ شَیءٍ ثَوابٌ إلاَّ الدَّمعَهَ فینا»؛ براى هر عملى، پاداشى [معین] است، جز اشک ریختن براى ما [که پاداش آن، حد و اندازه ندارد].
--------------------------------------
منابع
۱- صحیفه امام؛ ج 10، ص 26
۲- کامل الزیارات، باب سیوسوم، روایت ششم
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|