|
اخبار
اختتامیه جشنواره سیزدهم عمار به یاد حاج نادر با بزرگداشت شورجه
آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با برگزاری یادبود مرحوم نادر طالبزاده برگزار میشود. به گزارش «وطن امروز»، پاسداشت ویژه اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار این دوره جشنواره به مرحوم نادر طالبزاده اختصاص مییابد. بنابر اعلام این جشنواره، جشنواره عمار مفتخر است یاد و خاطره علمدار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، زندهیاد نادر طالبزاده، چهره بینالمللی برجسته و والامقامی که فرهیختگان ضدسلطه سراسر جهان را در کنفرانسهای افق نو با یکدیگر متحد و همپیمان کرد و شاگردان انبوهی را در عرصه هنر و رسانه پرورد و نسل تازهای از آوینیها را تقدیم انقلاب اسلامی کرد، پاس بدارد. همچنین پاسداشت ویژه دوم سیزدهمین جشنواره عمار به پیشکسوت سینمای ایران، جمال شورجه کارگردان نامی انقلاب و دفاعمقدس، به جهت ساخت آثار فاخر در جهت اهداف انقلاب، اختصاص مییابد.جمال شورجه همواره در سینمای دفاعمقدس و مقاومت درخشیده است. از جمله فیلمهای عرصه مقاومت که بسیار خوب ساخته شد میتوانیم به فیلم «۳۳ روز» اشاره کنیم که بسیار درخشید؛ جمال شورجه از جمله کسانی است که در عرصه سینما جهادگونه فعالیت کرده و مصداق بارز سخنان رهبری است که فرمودند در عرصه سینما به افرادی نیاز داریم که تبیین جهادگران را به تصویر بکشد.
آیین اختتامیه سیزدهمین دوره این جشنواره با محوریت «روایت زن ایرانی» پنجشنبه ۲۲ دی از ساعت ۱۸ در سینما فلسطین برگزار میشود و حضور برای عموم آزاد است.
***
مهلت فراخوان جشنواره فیلم ۱۰۰ تا دهم بهمن تمدید شد
مهلت ارسال آثار فیلمسازان به سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ تا دهم بهمن تمدید شد. به گزارش «وطن امروز»، با تصمیم شورای سیاستگذاری و در پی استقبال فیلمسازان جوان و علاقهمندان به سینمای کوتاه، مهلت ثبت و ارسال آثار در سایت جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، با ۱۰ روز افزایش تا دهم بهمنماه سال جاری تمدید شد. پیش از این مهلت فراخوان سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ برای دریافت آثار فیلمسازان در ۳ بخش رقابتی ملی، بینالمللی و مخاطب کودک و نوجوان، پایان دی ۱۴۰۱ اعلام شده بود. فیلمسازان علاقهمند میتوانند آثار خود را برای حضور در بخشهای ملی و بینالمللی در قالبهای داستانی، مستند و انیمیشن و در قالب دلخواه برای شرکت در بخش مخاطب کودک و نوجوان در سایت جشنواره ثبت کنند. سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ به دبیری یوسف منصوری و به همت سازمان سینمایی سوره اوایل اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
***
زمانبندی جدید برگزاری دوسالانه ملی نگارگری ایران اعلام شد
گاهشمار جدید برگزاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران از سوی دبیرخانه این رویداد هنری اعلام شد. به گزارش «وطن امروز»، طبق گاهشمار جدید، زمان انتخاب اولیه آثار ۱۹ دی، موعد اعلام نتایج اولیه ۲۴ دیماه، تاریخ دریافت اصل آثار ۱۰ تا ۱۴ بهمن، زمان انتخاب نهایی آثار ۶ اسفند، هنگام آمادهسازی نمایشگاه، چیدمان و نصب آثار ۳۰ بهمن تا ۱۱ اسفند و زمان اعلام نتایج نهایی راهیافتگان به نمایشگاه ۹ اسفند ۱۴۰۱ خواهد بود. همچنین موعد افتتاح نمایشگاه آثار منتخب این رویداد هنری، جمعه ۱۲ اسفند در فرهنگستان هنر، مؤسسه فرهنگی - هنری صبا و آیین اختتامیه، جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ برگزار میشود. یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن نگارگری ایران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دانشگاهها و جامعه هنری بهمنظور توسعه و اعتلای جایگاه نگارگری در ایران معاصر، ایجاد زمینهای مناسب برای رشد و شکوفایی نگارگری متناسب با حفظ و تداوم اصول بنیادین این هنر و حمایت از هنرمندان مستعد این عرصه، در رشتههای نگارگری، گل و مرغ، تذهیب و طراحی نگارگری برگزار میشود.
***
دنباله «مصائب مسیح» مقابل دوربین میرود
«مل گیبسون» قرار است سرانجام دنباله فیلم سینمایی جنجالبرانگیز «مصائب مسیح» را اواسط سال جدید میلادی مقابل دوربین ببرد. به گزارش «وطن امروز»، «مصائب مسیح؛ رستاخیز» که دنباله فیلم ۲۰۱۴ است با بازگشت «جیمز کاویزل» در نقش مسیح در حالی ساخته خواهد شد که «مل گیبسون» با همکاری «راندال والاس» فیلمنامهنویس «شجاع دل» به سختی روی فیلمنامه کار کرده است و ۶ پیشنویس از فیلمنامه آماده شده است. «مصائب مسیح» داستان رنجهای پایان عمر و به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) را روایت کرد و فیلم جدید «مصائب مسیح: رستاخیز» به رستاخیز او از مرگ در روز سوم و وقایع پس از آن میپردازد. فیلم «مصائب مسیح» ساخته «مل گیبسون» با بازی «جیمز کاویزل» سال ۲۰۱۴ به موفقیت بزرگی دست یافت و با بودجه ۳۰ میلیون دلاری به فروش ۶۲۲ میلیون دلاری در سطح جهان رسید تا یکی از پرفروشترین فیلمهای مستقل تمام ادوار نام بگیرد. چند سال پیش خبر ساخت دنبالهای بر فیلم «مصائب مسیح» مطرح شد اما تاکنون مشخص نبود که «مل گیبسون» قصد دارد مجددا از «جیمز کاویزل» که حالا ۵۱ ساله است برای نقش مسیح استفاده کند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
روایت میدانی از حال و هوای خاص مزار حاجقاسم در سومین سالگرد آسمانی شدنش
نگین کرمان
به یاد ندارم بعد از فوت پدرم دیگر خبری مرا شوکه کرده و حسی از بهت و ناباوری وجودم را فرا گرفته بود، تا آن صبح تلخ سیزدهمین روز زمستان ۹۸ که حاضر شدم بروم خبرگزاری که بدترین و اصطلاحا زهرمارترین خبر عمر رسانهای خودم را دیدم؛ «سردار سلیمانی ترور شد». نمیدانم مسیر 40 دقیقهای خانه تا خبرگزاری را چطور در مدت یک ربع طی کردم.
همیشه گفتهام با رفتن حاجقاسم، گویی دوباره پدرم را از دست دادم؛ البته او پدر یک امت بود؛ پدری جدی و دلنازک. جدی بودن او را میتوان با قدم زدن در بیابانهای حلب و عراق بخوبی فهمید که خواب را بر داعشیان حرام کرده بود. دلنازک بودنش را هم میتوان در رسانهها بخوبی حس کرد که چطور در ارتباط عاشقانه خود با خالق خودش شاخه گلی را از یک بچه میگیرد مبادا دل آن بچه از نگرفتن آن هدیه بشکند. آری! همین دلنازکیها بود که او را حاجقاسم کرد.
حاجقاسم به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی یک مکتب است؛ مکتبی بر گرفته از نگاه عمیق و استراتژیک یک دانشگاهی از دل درس و دانشگاه تا یک فرد عادی در محرومترین روستاهای کشور که وقتی عکس سردار دلها را میبیند، منقلب میشود. شناخت شخصیت شهید سلیمانی را باید مشابه یک روند تحصیلی دانست؛ اینکه شخص باید دوران ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دوران دانشگاه را بگذراند تا به عمق شخصیت این مرد بزرگ در همه ابعاد برسد. اما به نظر مهمترین بعد این مسأله رسانهای بودن این مکتب است که نباید براحتی از آن گذشت؛ اینکه نهضت سلیمانی تا چه اندازه در افکار و اذهان عمومی منعکس و نهادینه شده است؛ از تولید محتوا در فضای مجازی گرفته تا ساخت نماهنگ، سرود، مستند، سریال، تئاتر و فیلم سینمایی که همه این موارد برای در اهتزاز نگه داشتن پرچم رسانهای مکتب شهید سلیمانی از اوجب واجبات به شمار میرود. حاجقاسم سلیمانی را صرفا نباید اواسط دیماه هر سال به یاد آوریم و به چند فریم عکس و تصاویری از گلزار شهدای کرمان اکتفا کنیم؛ او را باید همیشه به یاد داشت. از همین رو با خودم گفتم خب! حضرت مادر نذری برای رفتن بر مزار حاجقاسم دارد، خودمم هم آرزوی رفتن به دیار شهر کریمان را دارم. این شد که راهی کرمان شدیم. با مسؤولان روابط عمومی استانداری کرمان که صحبت میکردم، از صفا و صمیمیت کرمانیها و همینطور استقبال بینظیر مردم از سومین سالگرد شهادت سردار دلها میگفتند. به محض رسیدن به راهآهن کرمان، مستقیم به سمت گلزار شهدای کرمان رفتیم. نزدیک ۲۰ دقیقهای تا مزار حاجقاسم فاصله داشت. در راه با راننده که همکلام شدم از حرفها و خاطرات ناگفته خود با سردار دلها میگفت؛ از همرزمی با حاجقاسم در لشکر ۴۱ ثارالله(ع) تا شجاعت بینظیر شهید سلیمانی در زندگی شخصی و کاریاش.
راننده، صحنههای روز تشیع شهید سلیمانی را برایم بازگو میکرد؛ از اینکه او هم در این ۶۰ سالی که از خداوند متعال عمر گرفته، تاکنون این صحنه را در استان و شهر کرمان مشاهده نکرده بود. به حرفهایش فکر کردم و اینکه چگونه سردار دلها به این درجه از محبوبیت میرسد؟ به مزار شهدا که رسیدیم، چند دقیقهای را با مادر پیادهروی کردیم و خاطرات پیادهروی اربعین برایمان زنده شد، به این دلیل که مسیرها به تصاویر شهدای مقاومت و عمودهای شمارهگذاری شده مزین شده بود. با اینکه ۲ روزی بود از مراسم سالگرد میگذشت اما هنوز بساط ایستگاههای صلواتی برپا بود و نوای زیبای محمدحسین پویانفر و محمود کریمی در رثای از دست دادن سردار دلها شنیده میشد. مزار حاجقاسم و یار همیشگیاش شهید پورجعفری دقیقا مقابل مسجد مهدیه گلزار شهدای کرمان قرار دارد. در کنار این ۲ شهید بزرگوار هم شهدایی از جنس شهید سلیمانی آرمیدهاند و بیدلیل نبود که شهید سلیمانی وصیت کرده بود مزارش در مقابل مسجد در گلزار شهدای کرمان باشد، او حال و هوای خاص این نقطه را میدانست تا زائران زیادی را از نقاط مختلف کشور حتی جهان جذب خود کند.
در کنار مزار سردار دلها با خودم فکر میکردم که حاجقاسم چگونه حاجقاسم شد؟ ناخودآگاه برخی مثالها در ذهنم میچرخید؛ اینکه اگر در حال حاضر او حضور داشت، اجازه میداد چنین ناآرامی و اغتشاشاتی در کشور رخ دهد؟ کافی بود او یک بازدیدی از سطح شهرهای کشور میکرد، تا معنای ابهت را بخوبی متوجه شویم.
ارسال به دوستان
عماریها سراغ گوشهای از تاریخچه نهضت سوادآموزی رفتند
مدرسهای در دوردست
مریم برزویی: سال ۱۳۵۸ نهضتی مهم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران آغاز شد که آثار آن امروز نیز مشاهده میشود. ایران جمعیتی حدود 30 میلیون نفر داشت که بیش از 14 میلیون نفر آن بیسواد بودند. بیسوادی نیمی از جمعیت کشور، برای انقلاب اسلامی که در آغاز راه خود قرار داشت، فاجعهای برجا مانده از دوره پهلوی به حساب میآمد؛ از این رو نظام بر آن شد به فکر چارهای برای آن باشد. به این ترتیب فرمان حضرت امام برای تشکیل نهضت سوادآموزی در سال ۵۸، فرآیند ریشهکنی بیسوادی در کشور را کلید زد. حال در مستند «مدرسهای در دوردست» سازنده قرار است سراغ گوشهای از تاریخچه نهضت سوادآموزی برود و نحوه شکلگیری و افول آن را مورد بررسی قرار بدهد.
مستند در ابتدا گریزی به دوران پهلوی میزند و دقایقی کوتاه به موضوع بیسوادی در آن دوران میپردازد که البته به نظر بهتر بود این قسمت با این حجم کم نیز حذف میشد و به طور کلی به موضوع سوادآموزی بعد از پیروزی انقلاب پرداخته میشد. اگر هم مستندساز قصد داشت به این موضوع در دوران پهلوی اشاره کند، جا داشت دقایق بیشتری از مستند را برای روشنتر شدن ذهن مخاطب با آن بخش اختصاص بدهد.
با پیروزی انقلاب اسلامی، مستند وارد مسأله سوادآموزی در پهنه انقلاب اسلامی میشود. حالا انسانهای برآمده از دل انقلاب اسلامی، گیوهها را ور میکشند و وارد میدان میشوند. حرکت و شور و هیجان و جوشش ملت از درون برای شرکت در جهاد، در تصاویر نمایش داده شده در مستند بخوبی احساس میشود، برخلاف جریان سرد و یخزدهای که در ابتدای تصاویر مستند در دوران پهلوی به نمایش گذاشته شده است.
سپس از تصویر آرشیوی دوران نهضت عبور میکنیم و مینشینیم پای صحبت افراد برجا مانده از آن روزها؛ افرادی که با گذشت چندین سال، هنوز وقتی از خاطرات نهضت سوادآموزی حرف میزنند، شور و شوق در صدایشان احساس میشود. در این بخش شاهد کشمشهایی میان صحنههای مستند و ذهن خواننده هستیم.
سازنده مستند مدام با جابهجایی ذهن مخاطب میان خاطرات، او را در میان بیم و امید و فراز و فرودهای نهضت میچرخاند؛ یک جا با خاطرات غرورآفرین نهضتیها، از یاد دادن سواد به مردم شهر و روستا اوج میگیری و ناگهان با یک اتفاق در پس یک خاطره فرو میریزی. آسیبشناسی دقیق مستند از مسأله نهضت سوادآموزی در دوران بعد از انقلاب به عنوان یک نهاد انقلابی و مردمی، از نقاط قوت آن به شمار میرود؛ آسیبشناسیای که فقط شامل جریان نهضت نمیشود و بسیاری از نهادهای پس از انقلاب را دربر میگیرد.
آسیبهای ذکر شده در مستند به عنوان عوامل افول جریان نهضت و کاهش چشمگیر حرکت آن در سالهای پس از انقلاب، میتواند نمونه و عبرت خوبی برای حرکتهای جهادی و مردمی حال حاضر انقلاب باشد.
حرکت میان آدمهای امروز نهضت و صحنههای گذشته، خوشصحبت بودن راویها و... مستند را از یکنواختی خارج کرده و مخاطب را خسته نمیکند. باید گفت مستند «مدرسهای در دوردست» به کارگردانی سیدمحمد یوسفجلالی به مدت 40 دقیقه به آسیبشناسی نهضت سوادآموزی از ابتدای شکلگیری تا پایان آن میپردازد.
ارسال به دوستان
بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی:
حجاب مانع حضور زنان در فعالیتهای اجتماعی نیست
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیهای با تاکید بر مراقبت در برخورد با بعضی هنجارشکنیها در مسأله حجاب، تاکید کردند: تجربه 44 ساله انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد حجاب به هیچوجه مانع حضور زنان در فعالیتهای اجتماعی و دست یافتن به موفقیتهای علمی، هنری، ورزشی، اقتصادی و فرهنگی نیست. به گزارش «وطن امروز»، در این بیانیه که روز یکشنبه منتشر شد، درباره حجاب و عفاف آمده است: موضوع «زن» و شؤون مرتبط با آن، از جمله پوشش و حجاب یکی از چالشهای مهمی است که کشور ما، در یکی ۲ قرن اخیر در مواجهه با «تجدد غربی» با آن مواجه بوده است.
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بیانیه یادآور شدند: حقیقت این است که حجاب یک حکم اسلامی و شرعی است و از اموری نیست که مذاهب اسلامی بر سر آن اختلاف داشته باشند. حجاب از جمله احکامی است که درک فلسفه آن دشوار نیست. هر کس با تاریخ جوامع بشری آشنا باشد، تصدیق میکند که حرکت از برهنگی به سوی پوشش در همه جوامع انسانی کهن، نشانه حرکت به سوی زندگی انسانی است و عفت و شرم، که پوشیدگی از لوازم و نتایج آن است، ارزشی اخلاقی و رفتاری و انسانی است. در این بیانیه تاکید شده است: پوشیدگی سبب میشود تا زن در جامعه با فکر و شخصیتش شناخته شود نه با اندام و زیباییهای ظاهریاش؛ و این بزرگترین خدمتی است که ادیان بویژه اسلام به زن کرده است که او را ملزم به رعایت حجاب کرده تا کرامتش حفظ شود و چونان کالایی فروخته و دست به دست نشود.
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این بیانیه تاکید کردند: خانواده در هر جامعه کانون تربیت اخلاقی و مسیر انتقال ارزشهای فرهنگی از نسلی به نسل دیگر است و تضعیف نهاد خانواده در هر کشور، به معنای تضعیف فرهنگ آن کشور است. فروپاشی خانواده مصیبتی است با پیامدهای انسانی و اجتماعی گوناگون که بر اثر رواج برهنگی و بیبندوباری جنسی دامنگیر جوامع غربی شده است. در ادامه این بیانیه آمده است: بعضی تصور میکنند برهنگی وقتی به شکل مرسوم در کشورهای غربی فراگیر شود به صورت امری عادی درخواهد آمد و مشکل روابط جنسی حل خواهد شد اما همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با زنان در چهاردهم دی ۱۴۰۱ بیان فرمودند، افزایش برهنگی و بیبندوباری نهتنها مشکل را در جوامع غربی حل نکرده، بلکه آن را تشدید کرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: برخلاف آنچه تبلیغ میشود تجربه 44 ساله انقلاب اسلامی ایران ثابت کرده است که حجاب به هیچوجه مانع حضور در فعالیتهای اجتماعی و دست یافتن به موفقیتهای علمی و هنری و ورزشی و اقتصادی و فرهنگی نیست. زن ایرانی در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشتساله نقشی ایفا کرده است که همچون ستارهای بر تارک تاریخ میدرخشد. امروزه نیز زنان مسلمان ایران با رعایت حجاب اسلامی در همه عرصهها حضور دارند و روزبهروز دستاوردهای بهتر و بیشتری کسب میکنند.
ارسال به دوستان
لزوم توجه به ساختار نمایشی در معرفی شهدای شاخص
فیلمنامه شهید نادر مهدوی در مرحله بازنویسی
در جلسه شورای مدیران معاونت سیما در مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس، بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای این مرکز به منظور برنامهسازی با محتوای فرهنگ دفاعمقدس تاکید شد. به گزارش «وطن امروز»، در جلسه شورای مدیران معاونت سیما در مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس که با حضور سردار علیمحمد نایینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس و محسن برمهانی، معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیران شبکهها و این مرکز برگزار شد، بر استفاده هرچه بیشتر از گنجینه ارزشمند و مستند دفاعمقدس این مرکز با هدف اجرایی و عملیاتی در آثار سیما تأکید شد.
در این جلسه محسن برمهانی، معاون سیما گفت: در بازدیدی که به همراه دکتر پیمان جبلی ریاست صداوسیما از مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس داشتم، متوجه شدم با وجود اسناد و مدارک مستند و معتبر این مرکز، متاسفانه ما نتوانستیم به شایستگی از این ظرفیت غنی بهره لازم را ببریم. ما با ایجاد میز حماسه و مقاومت در تلاش هستیم این ضعفها و کمبودها را رفع کنیم و در این مسیر به تعامل بیشتر و همافزایی با مجموعههایی همچون مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس نیاز داریم تا تولید آثار با تأثیرگذاری بیشتری را داشته باشیم.
برمهانی با اشاره به طرحها و ایدههاى برنامهسازى در قالبها و ساختارهاى مختلف با موضوع جنگ تحمیلی گفت: باید با مدیریت و برنامهریزی میز تخصصی و با هماهنگی شبکهها، نقشه راهی طراحی شود که بر اساس آن برای پخش ناگفتهها و موضوعات بکر دفاعمقدس، متناسب با هر شبکه برنامهریزی شود. معاون سیما افزود: حلقه اتصال و نحوه بهرهبرداری از داشتهها و پژوهشهای این مجموعه اعم از مخزن تاریخ شفاهی، مصاحبهها، تالیفات و ... باید به صورت دائمی و جامع مورد توجه میز «حماسه و مقاومت» قرار گیرد تا در سیما بتوانیم از آن بهرهبرداری کنیم. برمهانی در ادامه خاطرنشان کرد: به ساختار موثر نمایشی در معرفی شهدای شاخص توجه داریم، به طور نمونه در حال حاضر زندگی شهید نادر مهدوی در دفتر فیلمنامه سیما در مرحله بازنویسی و نیز فیلمنامه شهیدان حسن باقرى و صیاد شیرازى در مرحله پژوهش است.
در این جلسه سردار علیمحمد نایینی نیز ارتباط دائمی و جامع میان سازمان صداوسیما و مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس را ضروری دانست و گفت: پژوهشگران، محققان و فیلمنامهنویسان میتوانند هم از آثار تولیدشده و هم از گنجینه مخازن سندی و صوتی مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس استفاده کنند تا بهره لازم را برای تولید آثار فاخر ببرند.
طراحی و تهیه برنامههای مستند رویدادمحور یا عملیاتمحور، طراحی و تهیه برنامههای معرفی و نقد کتابهای مرجع، تولید برنامه تقویم تاریخ برای دفاعمقدس، نگارش فیلمنامه اقتباسی از کتابهای مرکز، مستندهای شخصمحور و موضوعمحور از جمله موضوعاتی بود که مدیران مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس و سیما به آن پرداختند. گفتنی است پیش از آغاز این نشست، اعضای شورای مدیران معاونت سیما از بخشهای مختلف مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس بازدید کردند و از نزدیک در جریان ظرفیتها و گنجینه اسناد دفاعمقدس قرار گرفتند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|