08/خرداد/1404
|
00:13
۲۲:۰۵
۱۴۰۴/۰۳/۰۶
آغاز احداث ۱۱۵۱ کلاس درس استاندارد

پایان مدارس سنگی ناایمن در کشور

طرح پایان مدارس سنگی ناایمن در کشور و آیین عملیات اجرایی احداث ۱۱۵۱ کلاس درس استاندارد، دیروز با همکاری بنیاد مستضعفان و وزارت آموزش‌و‌پرورش آغاز شد. این طرح ملی با مشارکت نهادها و دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) و بنیادهای خیریه، سازمان نوسازی مدارس، سازمان برنامه و بودجه، خیران مدرسه‌ساز و البته همراهی و حمایت مردم آغاز شده است. رئیس بنیاد مستضعفان در این مراسم با تأکید بر شعار رئیس‌جمهور در زمینه جمع‌آوری مدارس کپری و سنگی گفت: در مسیر تحقق این شعار گام برداشته‌ایم. حسین دهقان با تأکید بر اهمیت آموزش و فضای مناسب برای دانش‌آموزان گفت: اگر آینده این کشور را فرزندان‌مان می‌سازند، باید این فرزندان در فضایی شایسته و درخور، رشد کنند زیرا مدرسه، مکانی مقدس برای شکل‌گیری شخصیت و باورهای نسل آینده است. وی با اشاره به وضعیت مدارس در دهه‌های گذشته افزود: نسلی بودیم که 5 پایه در یک کلاس درس می‌خواند و یک معلم چندین درس را آموزش می‌داد. امروز شرایط تغییر کرده و نباید اجازه داد وصله‌های نامتناسب، به نظام آموزش کشور آسیب بزند. رئیس بنیاد مستضعفان با تأکید بر شعار رئیس‌جمهور در زمینه جمع‌آوری مدارس کپری و سنگی ادامه داد: در مسیر تحقق این شعار گام برداشته‌ایم و معتقدیم این کار شدنی است. امروز خیران مدرسه‌ساز در نقاط مختلف کشور حتی در مناطقی که دانش‌آموز کمی دارند، در حال ساخت مدرسه‌اند. دهقان به اقدامات بنیاد مستضعفان در حوزه توانمندسازی اشاره کرد و گفت: دوره‌های مختلفی برای ارتقای توانمندسازی مربیان برگزار و تلاش کرده‌ایم اردوگاه امام خمینی را به مرکزی برای ترویج هویت ایرانی - اسلامی در ذهن نسل آینده تبدیل کنیم. وی با بیان اینکه باید فرزندان‌مان را چنان تربیت کنیم که منتظر اقدام دیگران نباشند، بلکه خود پیش‌رو در حل مسائل کشور باشند، اظهار کرد: آینده روشن، از همین امروز ساخته می‌شود. توسلی، رئیس مرکز حرکت‌های مردمی و جهادی بنیاد علوی نیز در این مراسم گفت: در دوره جدید با توجه به توجهات دکتر دهقان موضوع تربیت و فعالیت‌های فرهنگی برای دانش‌آموزان مورد توجه بیشتر قرار گرفته است تا مسیر جدیدی فراهم و اردوهایی هدفمند در نظر گرفته شود. وی با بیان اینکه در الگوی جدید نه به عنوان هدف بلکه به عنوان ابزار و مسیر برای هدف تعالی قدم برمی‌داریم و دانش‌آموز را نه به عنوان محصل بلکه به عنوان یک استعداد و کنشگری در راستای تحقق عدالت اجتماعی می‌بینیم، افزود: مربی را نیز نه به عنوان مدرس بلکه به عنوان راهبر توانمند‌سازی و تربیت چند ساحتی می‌بینیم و معتقدیم اگر این 3 عنصر صحیح کنار هم قرار بگیرند زیست بومی برای تحقق عدالت اجتماعی شکل خواهد گرفت و همان چیزی است که در راستای هدف بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی است. توسلی با بیان اینکه از این فرصت استفاده می‌کنیم تا دانش‌آموزان قشر محروم از فرصت‌ها بهره‌مند شوند و خود و ظرفیت‌های محیط و اطراف‌شان را بشناسند و مجموعه‌ای از مهارت‌ها، نیازمندی‌ها، توانمندی‌ها و ابزارهای کنشگری فعال را در اختیار داشته باشند ادامه داد: ۱۲۰ نفر از مربیان در اینجا حضور دارند که قرار است راهبران مسیر و الگو باشند و پس از طی مراحل مصاحبه و ارزیابی برای ایفای نقش راهبری برای مناطق هدف ۱۰ استان کشور به فعالیت می‌پردازند. وزیر آموزش‌و‌پرورش  نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نهضت ملی مدرسه‌سازی به عنوان یکی از رویکردهای اصلی دولت با عزم دستگاه‌های دولتی و خصوصی و مشارکت مردم آغاز شده است، گفت: این نهضت در حقیقت پایانی بر مدارس سنگی و فضاهای ناایمن آموزشی و همچنین ایجاد بستر لازم توسعه عدالت در عرصه آموزش با تقویت زیرساخت‌ها در اقصی نقاط کشور است. علیرضا کاظمی در آیین امضای تفاهم‍‌نامه سه‌جانبه وزارت آموزش‌وپرورش، بنیاد مستضعفان و سازمان برنامه و بودجه برای برچیدن مدارس سنگی و ناایمن در کشور، افزود: هدف اصلی این نهضت ملی که یکی از اولویت‌ها و رویکردهای محوری و اساسی دولت و شخص رئیس‌جمهور است، توسعه عدالت آموزشی و رفع مشکلات زیرساختی نظام تعلیم و تربیت است.

ارسال نظر
پربیننده