۰۱/تير/۱۴۰۵
|
۱۷:۳۳
نامه ‌روح‌الله سهرابی، کارگردان به سلبریتی‌هایی که در جنگ رمضان سکوت را برگزیدند!

جنگ پایان این ماجرا نیست

جنگ پایان این ماجرا نیست

 

آنچه امروز در جریان است، روزی به پایان خواهد رسید اما حافظه‌ این ملت به این سادگی پایان نمی‌یابد. به‌رغم مراقبت و بصیرت طیف قابل توجهی از سلبریتی‌ها و همراهی و همدلی ارزشمند آنان برای دفاع از میهن، اما تعدادی از شما هنرمندان، ورزشکاران و فعالان فصای مجازی - آگاهانه یا ناآگاهانه - با مواضع، استوری‌ها، پست‌ها، تصاویر و روایت‌هایی که منتشر کردید، به شکل‌گیری فضایی دامن زدید که دشمن را در خیال خام فروپاشی جمهوری اسلامی ایران برد و آنها را برای تحقق نیات شوم‌شان جسورتر کرد تا جایی که بی‌پروا به خاک پاک میهن تجاوز کردند و هزاران نفر از بهترین انسان‌های این مرز و بوم را به خاک و خون کشیدند.

 

شما با آنچه گفتید و آنچه نگفتید، با آنچه نشان دادید و آنچه پنهان کردید، در شکل‌گیری این توهم سهم داشتید. اما، از سکوت امروز شما، چندان دلخور نیستیم.

 

این سکوت را بیش از هر چیز نشانه‌ درک یک حقیقت می‌دانیم: اینکه سیاست عرصه‌ای پیچیده است؛ امنیت ملی میدان آزمون حرف‌های رایگان و نمایش‌های احساسی نیست و گاه جان انسان‌‌های بی‌شماری به بهای خطاهای اقلیتی خائن، نادان، بیسواد یا غافل از دست می‌رود. امید داریم دست‌کم اکنون دریافته باشید که هر موضوعی، میدان اظهار نظر نیست و هر تریبونی جای سخن گفتن درباره مسائلی به این پیچیدگی و اهمیت نیست. کاش یکی از دستاوردهای مهم این جنگ همین باشد که شما یاد بگیرید بدون شناخت و بدون سواد و بدون درک و تحقیق واقعی و بدون تحلیل عمیق اظهار نظر نکنید. این شاید بهترین خدمت شما به این مردم باشد؛ سکوت در برابر آن چیزی که از آن آگاهی و درک کافی ندارید. جنگ اما داستان دیگری ست. عریان‌تر از چیزی که نیاز به تعمق و تحلیل داشته باشد.

 

نمی‌دانم این روزها بیدارید؟ اصلا زنده‌اید؟! یا در گوشه‌ای سکوت اختیار کرده و منتظرید تا نتیجه این مبارزه سخت و نفسگیر را ببینید تا در پایان ماجرا طرف پیروز میدان بایستید!؟ امروز بیستمین روز از جنگ تاریخی رمضان است و هرچند تعدادی از ستاره‌های درخشان عرصه سیاسی و نظامی و البته مردم بیگناه را از دست داده‌ایم اما به حول قوه الهی و رشادت فرزندان غیور و از جان گذشته میهن، به گواه همه رسانه‌های منصف جهان، دست برتر و بالاتر را داریم. اما پرسشی که باقی می‌ماند این است: در روزی که دوباره آرامش به این سرزمین بازگردد و جمهوری اسلامی ایران پیروز میدان باشد و همچنان پابرجا بماند، غیرت و شرافت شما اجازه خواهد داد دوباره به صحنه‌ حرفه‌ای خود بازگردید؟ مردم این سرزمین نظاره‌گرند.

 

آنان به یاد خواهند آورد؛ در روزهایی که شهرها زیر آتش بود و مردم بی‌گناه قربانی می‌شدند، چه کسانی در کنارشان ایستادند و چه کسانی سکوت کردند.

 

اگر ذره‌ای غیرت، تعصب ملی، وطن‌دوستی و شرافت باقی مانده باشد، نخستین گام، تأملی صادقانه در آن چیزی است که گفته شد و آنچه باید گفته می‌شد اما گفته نشد. البته حالا که ایران با مردمی بزرگ و رزمندگانی سلحشور، قهرمانانه از پیچ خطرناک این جنگ نابرابر گذشته و دشمن را خوار و زمینگیر کرده، اساسا نیازی هم به اظهار نظر شماها نیست اما تاریخ از کنار این روزها به سادگی عبور نخواهد کرد؛ و مردم هم.

 

روح‌الله سهرابی

تهیه‌کننده و کارگردان سینما دکترای علوم سیاسی

ارسال نظر
captcha
تازه ها