|
بازخوانی نگاهی عاشورایی بر بوم نقاشی
نقشی از پرده معرفت
عاشورا واقعهای است عظیم که از اندیشه و ذهن به قلب و وجود آزادگان عالم رسوخ کرده است. هنرمندان به عنوان بخشی از ذهن روشن آزادگان، این واقعه مهم تاریخی را در قالبهای مختلف به تصویر کشیدهاند تا این مهم فراموش نشود. هر واقعه تاریخی دستمایهای است برای هنرمند تا جهان خیالانگیز خود را در بستر آن واقعه متجلی کند. ابعاد هر واقعه تواناییهای منحصربهفردی به هنرمند اعطا میکند. گاه به او سبک تازهای در قالب هنریاش میبخشد و گاه باعث ارتقای تکنیکش میشود. در طول تاریخ وقایع تاریخی در بستر آثار هنری به حیات خود ادامه دادند و واقعه عاشورا بر صدر تمام این رویدادها نشسته است. با توجه به محدودیتهای نقاشی در جهان اسلام، یافتن تصویری کهن از واقعه عاشورا مشکل به نظر میرسد. قدیمیترین تصویر ثبت شده فاقد تاریخ است و سال دقیقی از ترسیمش در دسترس نیست. دوره قاجار و نقاشی قهوهخانهای و اوجگیری هنر نقالی و تعزیه و شبیهخوانی، موجب میشود عاشورا به شکل یک حماسه بر پردهها جاری و ساری و نقل زبان نقالان شود. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، وضعیت هنر نقاشی دستخوش تغییراتی شد و هنر عاشورایی بر گرفته از مفهوم مقاومت در میان هنرمندان جای خود را باز کرد و ابعاد نویی از هنر نقاشی در فضای هنری خلق شد. موضوعات جدید شروع به رشد کردند و کربلا و واقعه عاشورا از مهمترین انتخابها بودند. تاثیر این رویداد مهم مذهبی اوج شکوفایی خود را در هنر مینیاتور - به عنوان مهمترین وجه هنر نقاشی در ایران - یافت. در این مجموعه چند اثر قابل تأمل عاشورایی را در هنر نقاشی مشاهده میکنید. ارسال به دوستان
تحلیلی از برگزاری دومین دوره «حراج ملی»
علامت سؤالی بزرگ
مدتی از برگزاری مراسم «حراج ملی» میگذرد؛ رویدادی که بهخاطر برخی حواشیاش مورد نقد و بررسی برخی هنرمندان قرار گرفته است. حراجیها اشکال مختلفی دارند که توسط موسسات خصوصی و گالریها برگزار میشوند. این حراجیها باعث میشوند ارزش کار یک هنرمند بالاتر برود و نیز به گرم شدن و ایجاد تعادل در بازار فروش آثار هنری کمک میکنند. به گزارش ایسنا، خرید و فروش آثار هنری در ایران چند سالی است رنگ و روی تازهای گرفته است و بتازگی نیز دومین دوره «حراج ملی» با فروش آثاری در زمینههای نقاشی، نقاشیخط، تذهیب، خوشنویسی، مینیاتور، صنایع دستی، فرش دستباف و سوخت چرم برگزار شد. بهنام کامرانی - کارشناس هنری - در اینباره گفت: عموما اعتبار یک حراجی با سابقه برگزاری آن و نیز قدرت تیم کارشناسی و بازاریابیاش سنجیده میشود. بهعنوان مثال، در حراج کریستیز که یکی از معتبرترین حراجیهای جهان محسوب میشود، تمام کارشناسان، تحصیلکرده آکادمیک حوزههای هنری و بازاریابی هستند. این کارشناس هنری همچنین معتقد است: اگر آثاری به تاریخ و فرهنگ ایران متعلق باشند، باید در تملک موزهها قرار گیرند اما آثاری که در زمان کنونی تولید میشوند میتوانند در حراجیها عرضه شوند. با توجه به تجربیات من، آثار معاصر و مدرن قیمت بالاتری در حراجیها دارند، مگر اینکه موزهای باشند. اثری هنری که سنتی نیز است و اکنون تولیده شده، بهدلیل نداشتن نوآوری ارزش کمتری دارد. در این دوره از «حراج ملی» 76 اثر برای فروش عرضه شده بودند که قیمت اکثر آنها از زیر قیمت پایه آغاز و در نهایت با رسیدن به قیمت پایه یا بیشتر از آن به فروش میرسیدند. این در حالی است که اگر اثری به قیمت پایه نرسد به این معنی است که خریداری ندارد. به این ترتیب، بیشتر آثار این حراجی به قیمت پایه فروخته شدند. کامرانی وجود چنین شرایطی را در یک حراجی، به محدود بودن خریداران مربوط دانست و گفت: نبودن شور و نشاط برای خرید در یک حراجی، کمی جای ابهام دارد و دلیل آن میتواند ارزشگذاری ضعیف آثار باشد و قاعدتا اگر شرایط طبیعی باشد، رقابت بیشتری در حراج بهوجود میآید. پیش از این نیز مدیر هنری «حراج ملی» گفته بود: در این دوره، براساس کارشناسیهایی که صورت گرفت، قیمت اثر در بازار داخل و خارج از ایران سنجیده و آثار بر همین اساس ارسال به دوستان
یادداشتی درباره نمایشگاه گروهی «تهران، شهر بیدفاع»
فردیت زندگی در حافظهای جمعی
نمایشگاه گروهی «تهران، شهر بیدفاع» با گردآوری فرشید پارسیکیا و با همکاری میلاد فداکار در گالرى دنا برپا شد. در این نمایشگاه 43 عکس از 23 عکاس به نمایش گذاشته شد. فرشید پارسیکیا در یادداشتی درباره این نمایشگاه نوشت: «در جملات یاقوت حَمَوی، مورخ یونانیزبان در مُعجَمالبُلدان، درباره طهران قرون ششم و هفتم قمری به نوعی سودجویی و ناامنی تواَمان برمیخوریم که گویی هنوز هم در تهران مشاهده میشود و بحث غارت سرمایه در این شهر، قدمتی به درازای تاریخ دارد. اما تعریف اقتصاد از سرمایهگذاری، عبارت است از هرگونه فداکردن ارزشی در حال حاضر (که کیفیت آن ارزش همیشه مشخص بوده) به امید به دست آوردن گونهای دیگر از ارزش در زمان آینده که معمولاً هم زمان و هم کیفیت آن ارزش، نامعلوم است. به عبارت دیگر، فرد سرمایهگذار در حال حاضر، ارزشی باکیفیت را فدا میکند تا در قبال آن در آیندهای نامعلوم ارزش خاصی را که مورد نظرش است به دست آورد؛ مثل پرداخت وجهی بابت خرید سهام یا ملک یا یک اثر هنری، به امید بهدست آوردن سودهای مشخصی از آن در آیندهای نامعلوم. تهران دهههای گذشته و این روزها گویی درگیر فدا کردن همگانی ارزشها در زمان حال و به امید نشستن همگانی برای بهدست آوردن ارزشی نامعلوم و دستنیافتنی در آیندهای نامعلومتر است، و بارز است که این بلا، تنها توسط «سرمایهداری» بر سر یک جغرافیای انسانی میآید. اما تهران، شهر عجیبی است که به دلایل مختلفی همچون قدرت، ثروت و مهاجرت، روند پیچیده انسانی به خود گرفته است و حجم زیادی از فرهنگهای مختلف در این شهر در کنار هم زندگی میکنند. تهران چنار دارد، کوه دارد، ساختمانهای بلند دارد، بیشترین متولد با شناسنامه از یک شهر را در ایران دارد، جمعیت زیاد دارد، اما خیلی از موارد دیگر یک شهر واقعی را به دلیل حضور سرمایه و سرمایهداری و همچنین مهاجران و ساکنانی که تنها برای بهدست آوردن سرمایه و کیفیت زندگی شخصی بهتر تلاش میکنند، از دست داده است و به طرز عجیبی همه موارد یاد شده با اندکی تغییر برای دیگر شهرهای بزرگ ایران نیز یا اتفاق افتاده یا در حال وقوع است. ما در پروژه «تهران، شهر بیدفاع» تلاش میکنیم، قضاوت را از نگاه موجودی جاندار به نام «تهران» ببینیم و تجربههای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی امروز و گذشته شهر را ثبت کرده و به دست تاریخ بسپاریم و همچنین فردیت زندگی در تهران را بررسی کرده و در حافظه جمعی نگاه داریم؛ در نهایت آنکه تهران، شهر بیدفاعی است، هر روزه چهره عوض میکند، بدون آنکه خود بخواهد». ارسال به دوستان
پوسترهایی برای تقارن ماه ایثار و روز استکبارستیزی
روز 13 آبان، یادآور حوادث مهمی است که در شکلگیری انقلاب اسلامی و بیرون راندن مظهر استکبار یعنی آمریکا نقش اساسی دارد. در روز 13 آبان 1343 مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی(ره) را به دستور آمریکا به ترکیه تبعید کردند. در روز 13 آبان 1357 دانشآموزان تهرانی در اعتراض به دخالتهای آمریکا در ایران راهپیمایی کرده و به شهادت رسیدند و در روز 13 آبان 1358 دانشجویان ایرانی لانه جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند. سال گذشته به سفارش سازمان بسیج شهرداری تهران در تقارن 13 آبان و ماه محرم طرحهایی توسط حمید فخار شکل یافت که در قاب این هفته صفحه تجسمی به تصویر درمیآید. ارسال به دوستان
اخبار
دبیر جشنواره : ارسال به دوستان
رویدادها
برگزاری نخستین مسابقه بینالمللی فیلم و عکس «مهر محرم» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|