|
نقد آثار جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر
از رقص تفکر تا تخلف پندار!
مرتضی اسماعیلدوست: پنجمین روز از برگزاری جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر با اجرای اثر قابلتامل یاسر خاسب همراه بود که البته فضای محدود سالن استاد سمندریان و همدلی وسعتمدار(!) ستاد برگزاری جشنواره و کارکنان خانه هنرمندان، فضای کاملا فشردهای را برای تماشای نمایش رقم زد، به نحوی که افراد هماهنگکننده نمایش، هر شخصی را که در اطراف سالن حضور داشت به تماشا دعوت کردند تا فراتر از گنجایش سکوها و در کنار جایگاه گروه موسیقی و تا بخشی از صحنه هم تماشاگر نشسته باشد. شرایطی که تداعیگر برگزاری بازیهای فوتبال محلات در گذشته بوده که تا پرچم کرنر هم تماشاگر نشسته بود و این مسالهای مبهوتکننده در برگزاری جشنوارهای است که عنوان بینالمللی هم برای خود انتخاب کرده است! مساله دیگر انجام حرکات موزون در چند اثر نمایشی و در جشنوارهای با نام فجر است که برای نمونه میتوان به یکی از آثار به اجرا درآمده در روز دوشنبه با نام «تخلف میزانسنیک سهراب» اشاره کرد. مسالهای که انگار به بخشی جداییناپذیر در اجراها بدل شده و هیچگونه نظارتی هم بر آن صورت نمیگیرد. ارسال به دوستان
برگزاری دومین نشست خبری جشنواره فیلم فجر
نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر صبح دیروز با حضور اصحاب رسانه و مدیران بخشهای مختلف در هتل لاله برگزار شد. در ابتدای این نشست، محمد حیدری به بیان توضیحاتی درباره هیات داوران بخشهای مختلف جشنواره پرداخت و گفت: تمام بخشهای جشنواره فیلم فجر مهم است اما مثل همیشه بخش سودای سیمرغ، مهمترین بخش جشنواره است و تلاش شده در هیات داوران این بخش از شخصیتهایی استفاده شود که توانایی و تخصص بالایی داشته باشند. ما تمام تلاشمان را کردیم تا از همه سلیقهها در این بخش استفاده کنیم. در بخش نگاه نو هم از نسل میانی و نو سینمای ایران برای داوری استفاده میشود و علاوه بر آن سعی شده از نیروهای جدیدتری استفاده شود که پیش از این در جشنواره فیلم فجر حضور نداشتهاند. حیدری درباره پیشفروش فیلمها در بخش مردمی هم گفت: این اتفاق با نظم پیشبینی شده و قابلتوجهی انجام شد. برای اولین بار این بلیتها به در منازل ارسال شد و بازتاب خیلی خوبی هم داشت. حیدری از برخی اجرای ویژهبرنامهها پیش از شروع جشنواره فجر هم خبر داد: مجموعهای از آثاری که موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره در ادوار مختلف شدند در مراسمی در موزه سینما رونمایی خواهد شد. همچنین فیلمهای ماندگاری که در سینمای ایران دوبله شده نیز در مراسمی رونمایی خواهد شد که روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری طی مراسمی در موزه سینما برگزار خواهد شد. حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر دبیر جشنواره بر محتوای فیلمهای جشنواره دخالت دارد، گفت: اینکه من گفتم دبیر جشنواره هیچ دخالتی در محتوای فیلمها ندارد به معنای این است که آثار سینمایی بر اساس آن چیزی است که از ابتدای سال تولید میشوند و براساس سیاستهای تولید سازمان سینمایی ساخته شدهاند. دبیر در زمان محدودی انتخاب شده است و کار میکند و خیلی نمیتواند در محتوای آثار دخالت کند ولی نسبت به تنوع آثار توجه کردهایم و فیلمها در ژانرهای مختلفی حضور دارند. دبیر جشنواره درباره تعامل حوزه علمیه با فیلمهای این دوره گفت: فیلمهای جشنواره فیلم فجر نشأت گرفته از مسائل روز است و خوشبختانه محتوای آثار بیانگر داستانگو و قصهگو بودن سینمای ماست. خوشبختانه فیلمها به این سمت این رفته که نقد اجتماعی را هدف قرار دهند. فیلم سیاهنمایی نداریم بلکه فیلمها امیدآفرین و هدفمند هستند. حیدری همچنین درباره حضور بخش انیمیشن در جشنواره هم گفت: در فراخوان جشنواره حضور این بخش را پیشبینی نکرده بودیم اما 8 انیمیشن در سالنهای مردمی نمایش داده خواهد شد و اثر برگزیده در انتهای جشنواره اعلام خواهد شد. وظیفه ما این است که پاسخگو باشیم و شفافیت در اطلاعرسانی داشته باشیم. فشارهای زیادی بوده است و تعدادی از آثاری که به جشنواره راه نیافتند فشارهایی برای حضور در جشنواره وارد میکنند. همیشه این حرف و حدیثها وجود دارد. 22 اثر در بخش سودای سیمرغ داشتیم و پای آن ایستادهایم و در بخشهای دیگر بهعنوان نمایندگان مردم در جشنواره فیلم فجر از حق آنها صیانت خواهیم کرد. حضور فیلم ناتمام «دختر» هم یکی دیگر از حاشیههای جشنواره فیلم فجر بود که حیدری درباره آن گفت: هیات انتخاب فیلم دختر را در مرحله انتخاب آثار دیدند و آن را انتخاب کردند. بخشهایی از نواقص این فیلم مربوط به سکانسهای برف و زمستان است که کامل نبود. دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: مراسم افتتاحیه جشنواره در تالار وحدت ساعت 6 آغاز میشود و بزرگداشتهای زیادی خواهیم داشت اما هیچ سخنرانیای در این مراسم نداریم تا زیاد طولانی نشود. پوستر جشنواره هم یکی دیگر از حواشی جشنواره بود که حیدری درباره آن گفت: درباره پوستر جشنواره کمی حاشیهسازی شد. در این پوستر یادی از مرحوم خسرو شکیبایی شد که بسیار ارزشمند بود. موارد کوچکی درباره تاریخ درج شده روی پوستر در نشست اولیه مطرح شد که روتوش و اصلاحاتی انجام شد. انتقادات ارزندهای درباره پوستر جشنواره صورت گرفت و امیدواریم در سالهای دیگر تمام کاستیها جبران شود. در این نشست همچنین سیدصادق موسوی، مدیر بخش اطلاعرسانی جشنواره اعلام کرد که برنامه اکرانهای مردمی و کاخ جشنواره مشخص شده و در اختیار رسانهها قرار خواهد گرفت. در انتهای نشست از 3 پوستر بخشهای مستند، هنر و تجربه و نسل نو جشنواره رونمایی شد. ارسال به دوستان
نگاهی به نمایش «تب سرد روی پیشانی داغ»
چند درجه زیر صفر!
شیوه غلطی گاهی در آغاز کردن برخی نمایشها دیده میشود که در آن کارگردان اصرار میورزد قسمت نخستین نمایش را به میل و سلیقه خود اجرا کند و هدفش هم از این ترفند آن است که به هر طریقی شده به تماشاگر وانمود شود از همان آغاز با اجرایی ظاهرا متمایز و خاص روبهرو است و در این رابطه مهم هم نیست که این شیوه آغاز نمایش ارتباط تنگاتنگی با موضوع محوری اجرا دارد یا خیر. به گزارش «هنر آنلاین»، نمایش «تب سرد روی پیشانی داغ» به نویسندگی علی حاتمینژاد و طراحی و کارگردانی مهدی ضیاءچمنی در صحنه اول «خردهروایت»هایی را از زبان یکی از پرسوناژها که روی تختخوابی دراز کشیده روایت میکند؛ این خردهروایتها شامل برخی خاطرههای نوستالژیک است. نکته حائز اهمیت آن است که پرسوناژ مورد نظر در این صحنه سالم است اما در صحنه دوم بدون دلیل معلول و تاحد زیادی ناتوان نشان داده میشود و کارگردان خیلی سهلانگارانه علت و چگونگی چنین وضعیتی را به گمانهزنیهای ذهن تماشاگر میسپارد. نگاهی گذرا به وقایع نشان میدهد همه چیز سطحی و ساختگی است. ضمنأ پایان نمایش هم به همان موقعیت آغازین بازمیگردد. در این میان اساسا آخرش معلوم هم نمیشود هدف نویسنده از پرداختن به این وقایع بدون دلیل، بیهوده و جعلی چه بوده است. در یکی از صحنههای ماقبل آخر ناگهان و به طور خود به خودی برای چند لحظه معلولیت پرسوناژ معلول از بین میرود و بعد بلافاصله دوباره معلول میشود؛ برای این حادثه «مندرآوردی» هم هیچ دلیلی ارائه نشده است. در متن و کارگردانی این نمایش اساسا روابط علت و معلولی رعایت نشده است. طراحی صحنه هم بیانگر نکته یا داشته مهمی نیست و در رابطه با مقوله بازیگری، فقط بازی بازیگر مردی که نقش برادر معلول را ایفا میکند، خوب و قابل توجه است. بازی بقیه بازیگران تصنعی است؛ ضمنا رفتار همسر برادر خطاکار با برادر معلول شوهرش- که از هر دوی آنان بزرگتر است - مثل رفتار کردن با یک بچه است و این در نمایش ظاهرا به عنوان محبت و رفتاری درست نشان داده شده است. میزانسنها اغلب تکراری و قراردادی است. در بیشتر صحنهها 2 بازیگر، هرکام در طرفی از صحنه روی چارپایه مینشینند و با هم از دور، زیر نور موضعی حرف میزنند. در این اجرا آدمها یا خیلی خوبند یا خیلی بد. ضمنا دیالوگها هم به دیالوگ تئاتری شباهت ندارد و گاهی غلط هم به کار گرفته شده است. در این اجرا «کنش دراماتیک» وجود دارد اما نویسنده و کارگردان عملا این کنش دراماتیک را در طی صحنههای بعد، دروغ و باطل از کار در میآورند. بازیگران نیز گاهی بدون دلیل تکصداهایی با لب و دهان ایجاد میکنند. ارسال به دوستان
اخبار
مدیر مؤسسه فرهنگی اکو: ارسال به دوستان
رویدادها
«سعدی» هم سریال میشود ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|