|
نگاهی به نمایش «B5-6» با اجرای فرزام رنجبر
جهانی غریب!
در نمایش «B5-6» 4 مرد در یک شبهاتاق بزرگ جمع شدهاند تا یک خودکشی آنلاین را به نمایش بگذارند. این شوی آنلاین سود 6 میلیاردی برای یک شرکت تبلیغات دارد. 2 نفر از این 4 نفر عاملان شرکت هستند برای بستن قراردادی با متقاضی خودکشی آنلاین و یک نفر نیز عامل فنی است و صددرصد نفر چهارم متقاضی خودکشی. به نظر میرسد متقاضی خودکشی آنلاین قصدش از این عمل ممزوجی از نگاه فلسفی و تلافی اجتماعی و انتقام شخصی است. در آن سو، 2 عامل شرکت، 2 شخصیت متضادند؛ یکی در خود، مقرراتی و البته غمگین و دیگری شخصیتی است الکیخوش و مسؤولیتناپذیر. این تضاد عاملی میشود برای کشمکش و ایجاد کنشهایی که در نهایت همه چیز را تغییر میدهد و این تغییر اوجش در پایان پیشبینیناپذیر نمایش است که بهتر است ببینید و متوجهش شوید. به گزارش تسنیم، 4 نفر قرار است مقدمات یک خودکشی را آماده کنند و این خودکشی سود هنگفتی عاید شرکت میکند. تاخیر در خودکشی این سود را بیشتر هم میکند. حالا یک سوال: مگر خودکشی یک آدم معمولی سودآور است؟ جواب: ممکن است چون همه چیز بر پایه منطق نمایش شکل میگیرد. این منطق نیازمند ارکانی است تا خودش را به مخاطب اثبات کند یا بهتر است بگوییم به مخاطب بیاموزد در جهان این اثر، منطق چیست. این منطق نیازمند یک نظم است و نظم برای اثبات خود محتاج تکرار. این مهم در نمایشنامه امیر نوروزی مشهود است. مخاطب در تماشای «B5-6» با آدمهایی مواجه میشود که هر یک نقطه ضعفی دارند و گاهی این نقاط ضعف مشترک هستند. نقاط ضعف در نگاه اول ساده و معمولی هستند اما همین ضعف است که فاجعهآفرین میشود و بهتر است بگوییم پایانی عجیب خلق میکند. چیزی میبینیم که انتظارش را نداریم، همان طور که از ابتدا انتظار دیدن خیلی چیزهای دیگر را نداریم. مثلاً مسؤول فنی پروژه خودکشی آنلاین یک ساعت سرش به یک پریز گرم است و آخرش هم قهر میکند. بدون آنکه آن را دیگر غریب بدانیم، چرا که این رفتار منطقی است. جهان نمایش برای مخاطب یک دست میشود و حتی اتفاق نهایی دیگر غیرمنطقی نیست. ارسال به دوستان
سفری به سرزمین نور
احسان محمد حسنی: پرواز دمشق به حلب- ساعت ده و نیم شب ارسال به دوستان
انتقاد صریح حاتمیکیا از رئیس دولت یازدهم
رأس هرم اجرایی کشور نسبتی با فرهنگ و هنر ندارد
از اکران فیلم «بادیگارد» در جشنواره فیلم فجر تا این روزهای اکران دانشگاهی، این اثر و کارگردان برجستهاش مورد توجه اهالی خبر و نظر قرار گرفتهاند. ابراهیم حاتمیکیا در تازهترین گفتوگویش که با روزنامه شرق صورت گرفت، پاسخهای قاطعی به معترضان داد و در انتقاد از انفعال مدیران سینمایی دولت یازدهم عنوان داشت که رأس هرم اجرایی کشور برخلاف لباسی که بر تن داشته، هیچ نسبتی با هنر و فرهنگ ندارد! در بخشی از متن گفتوگوی ابراهیم حاتمیکیا، کارگردان فیلم «بادیگارد» آمده است: «انتقاد صرفا به ایوبی و جنتی بازنمیگردد. متأسفانه رأس هرم اجرایی کشور برخلاف لباسی که بر تن دارد، هیچ نسبتی با هنر و فرهنگ ندارد. در این آشفتهبازار وقتی زیردستان نیز از سربازانی انتخاب شوند که دغدغه این بحث را ندارند، اگر لازم به ایستادن پای اصولی باشد، چون خصلت ایستادگی نیاموختهاند، با هر باد موافق و مخالفی جابهجا میشوند و رفتارشان پر از تناقضهای مدیریتی است. آقایان ایوبی و جنتی هر دو از عالم دیپلماسی به عالم فرهنگ آمدهاند. عالم دیپلماسی با عالم فرهنگ فاصلهای به تناسب وسط تنور و بیرون از تنور دارد. ظاهرشان خیلی به هم شبیه است؛ کت و شلواری هستیم، خیلی تیپهایمان تروتمیز و مرتب است، مثل هم لباس میپوشیم ولی عمیق که شویم، دیپلماتهایی که به فرهنگ آمدهاند، مرد مبارزه و ایستادگی در جایگاههایی که باید باشند، نیستند چون چشمشان به تلکس رمزی شده است، نه اجتهاد شخصی. مطمئن هستم آقای ایوبی در طول صدارتش یکبار هم با روحانی دیدار و تقاضای کمک به سینما نداشته، حتی آقای جنتی هم همینطور ولی ببینید در دوران مرحوم سیفالله داد یا همین شمقدری، چقدر از رئیسجمهور وقت فرصت گرفتند و پول و امکانات به سینما تزریق کردند. مرد فرهنگی اگر بداند در جایگاهی که اشغال کرده، مؤثر نیست استعفا میدهد ولی چون این دوستان قرار نیست در حوزه فرهنگ بمانند و اینجا منصبی است برای ارتقا به جاهای دیگر، پس هیچوقت چنین اتفاقی نخواهد افتاد، مگر آنکه آنقدر شور شود که به نوعی عذرش را بخواهند. مقام معظم رهبری جایگاه فرهنگ را اینگونه تعریف کردهاند که «فرهنگ را ذیل سیاست جا ندهید» و از اهالی فرهنگ خواستهاند که در جایگاهی بالاتر بایستند. وقتی میبینم آقای روحانی یک بار هم در جلسات «شورایعالی سینما» که با چه مصیبتی شکل گرفت، شرکت نمیکند تا لااقل در جریان بخشی از مسائل قرار بگیرد، دیگر چه میتوانم بگویم؟ اصلا ایشان بهعنوان رئیس شورایعالی، این شورا را کنار گذاشتند و برایشان جزو بحثهای حاشیهای شده است. اگر از این به بعد به فرهنگ و سینما توجهی ویژه نداشته باشند، سهمی از دستاورد رفع تحریمها نصیب سینما نمیشود. مسؤولان جوری از بیبودجه بودن خزانه فرهنگ حرف میزنند که انگار میخواهند مسؤولیت از گردنشان برداشته شود. باید به ایشان گفت آقا یا اینجا نمیآمدی بهعنوان مسؤول بنشینی یا بابت این صندلیای که رویش نشستهای، باید برای بچههای هنر و سینما بجنگی، خون دل بخوری و پایشان بایستی تا این مسائل حل شود. اما من میبینم این اتفاق نمیافتد. چرا نمیافتد؟ چون مسؤولان فعلی، جنگاوران حوزه فرهنگ نیستند، متخصصان حوزه سیاست و دیپلماسیاند. دیپلماسی قواعد متفاوتی دارد. دیپلمات امروز یک چیز میگوید، فردا حرفش را عوض میکند... امروز بچههای ما دارند جلوتر از قلعه میجنگند و الا داعش الان پشت دروازه ما و در حال توآمدن بود. برای همین بحث جنگ زنده و خیلی هم جدی است. هر وقت هم که بحث جدیتر شده و خبر از قصرشیرین آمده که ممکن است از آنجا وارد شوند، همهمان دیدیم که خوف برمان داشته. جنگ برایم هنوز زنده است. قاسم سلیمانی زنده است و مسیر، مسیری است که هنوز ادامه دارد. یک وقتی فکر میکردیم یک روز که جنگ تمام شد، این عده برمیگردند به پادگانها و سر زندگیشان مینشینند اما میبینید که چنین خبری نشد. جنگ هنوز ادامه دارد و هیچ کاری هم نمیشود کرد و به بدترین شکلش هم دارد اتفاق میافتد. ارسال به دوستان
برگزاری جلسه هماندیشی رسانهها با جشنواره امام رضا(ع)
کارگروه هماندیشی رسانهها با جشنواره بینالمللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) با حضور اصحاب رسانه و سیدجواد جعفری، دبیر این جشنواره در دبیرخانه بنیاد امام رضا(ع) در تهران برگزار شد. در این نشست سیدجواد جعفری، دبیر جشنواره بینالمللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) درباره فعالیتهای سال آتی این جشنواره توضیح داد: اکنون برای داخل کشور 86 عنوان برنامه و برای خارج از کشور 77 عنوان برنامه تعریف شده است. وی با اشاره به 6 مرحله برنامهریزی شده برای جشنواره آتی گفت: یک مرحله آسیبشناسی جشنواره در کارگروههای هشتگانه است، اکنون 2/38 درصد از برنامهها نسبت به گذشته تغییر کرده است. در مرحله بعد هم کمیته برنامهریزی و سپس شورای سیاستگذاری به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. جعفری درباره احیای مسیر جاده ولایت گفت: از شلمچه تا سرخس مسیر قدمگاههای امام رضا(ع) قرار دارد و این مسیر برای مردم گرامی است. تلاش داریم در این راه به احیای فرهنگی این قدمگاهها در جاده ولایت بپردازیم. علاوه بر اینها برنامههایی در موضوعات کتابخوانی، کودک و نوجوان با همکاری کانون پرورش فکری، فعالیت 35 دانشگاه با موضوعات فرهنگی – هنری - علمی و طبالرضا، توجه به آموزش و کارگاههای آموزشی در مشهد، توجه به نظارت و اثربخشی، اهمیت شعار سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی و تولید آثار با این رویکرد خواهیم داشت. جعفری درباره 2 فعالیت بینالمللی جشنواره در راستای مشهد 2017 (پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017) گفت: قرار است مجامع تخصصی اروپا و آمریکا و مجامع تخصصی آفریقایی امسال برگزار شود، همچنین پیشنشستهای همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی در قم، مشهد و شیراز برپا شود تا مقدمهای برای برگزاری مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی و همایش بینالمللی بانوان مروج فرهنگ رضوی در سال 2017 باشد. وی درباره بودجه جشنواره امام رضا(ع) گفت: هر استان، پیشنهادات خود را در قالب شناسنامه طرح برنامه موضوعی جشنواره به بنیاد ارائه کند که یک سوم از هزینهها توسط بنیاد و مابقی با مشارکت استان تأمین خواهد شد. همچنین در این نشست، هماندیشی نیز بین اصحاب رسانههای مکتوب و دیجیتال و رئیس بنیاد امام رضا(ع) صورت گرفت که براساس این هماندیشی، جعفری نکاتی را بدین شرح بیان کرد: جشنواره امام رضا(ع) باید تلاش کند با عمقبخشی به فرهنگ رضوی، زمینه ترویج بیش از پیش آموزههای اهلبیت علیهمالسلام بویژه آموزههای رضوی را در جامعه فراهم کند. ارسال به دوستان
اخبار
برگزاری جشن سالروز شبکه «افق» ارسال به دوستان
رویدادها
برگزاری نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|