|
«ایدئولوژیک»ترین مواجهه جیرانی با افخمی و رسانه: چرا از آن تریبون این حرفها را زدی؟!
افخمی: واکنشها خندهدار بود
گزارش یک «هفت» از عکسالعملها به گفتوگوی بهروز افخمی با «وطن امروز» درباره جشنواره کن
محمدرضا کردلو: چند سال پیش وقتی «هفت» توسط جیرانی و دوستانش اداره میشد، در نشریهای یادداشتی نوشتم و همه حرفم در آن نوشته این بود که «هفت» برنامهای سینمایی نیست. «هفت» یک برنامه کاملا سیاسی است و اسمش هم نباید «هفت» باشد و بهتر است اسمش را «نفت» بگذارند؛ یعنی به جای «برنامه سینمایی هفت»، اگر عنوانش «برنامه سیاسی نفت» باشد، بامسماتر خواهد بود. البته آنوقتها یکی از توهمات یا پیشفرضهای اشتباهم این بود که در سازمان صداوسیما یک آدمی با یکی از این اسمهای مخفف مثل «د-ش» پشت صحنه ماجرای «هفت» است که ضرغامی (رئیس وقت صداوسیما) را مجاب میکند که به «هفت» فضا بدهد. بعدتر البته فهمیدم که پیشفرضم درباره «هفت» اشتباه بوده. اساسا و اصالتا مافیای «هفت» در دوران جیرانی آنقدر قوی بود که به لابی با ضرغامی نیاز نداشته باشد. نکتهای که آن روزها تقریبا تردیدی درباره آن نداشتم (و حالا هم کاملا تردیدی درباره آن ندارم) این بود که جیرانی از تبحر ژورنالیستیاش برای دفاع از سینمای روشنفکری تا جایی که میتواند استفاده میکند و کم نمیگذارد. این روزها هم که برنامهای اینترنتی دارد، کاملا ژورنالیستی و البته پرتناقضتر از دوران گذشته این کارها را میکند. نکته دیگری که آن وقتها دربارهاش تردید داشتم(و حالا هم همین تردید را دارم) این بود که «آیا اصلا جیرانی دغدغه «گفتوگو» دارد؟» ارسال به دوستان
استقبال از نمایش «بادیگارد» در ونکوور کانادا
سومین نمایش «بادیگارد» تازهترین اثر ابراهیم حاتمیکیا در تاریخ هجدهم ماه مه در شهر ونکوور کانادا انجام شد. در سومین اکران فیلم «بادیگارد» در کانادا که در سالن ون سیتی شهر ونکوور انجام شد، استقبال باشکوهی از تازهترین ساخته ابراهیم حاتمیکیا انجام شد به طوری که تمام ظرفیت سالن سینمای ون سیتی از مخاطبان پر شد و عدهای به دلیل کمبود جا موفق به حضور در سالن و تماشای فیلم نشدند. مخاطبان این سینما در دان تاون ونکوور عمدتاً دانشجویان یا دستاندرکاران سینما یا تماشاگران جدی و علاقهمند سینما هستند بنابراین به عنوان مخاطب غیرایرانی اهل سینما آشنایی آنها با فیلمهای روز سینمای ایران اهمیت فرهنگی بسیاری دارد. متولی نمایشهای گسترده در ونکوور و مونترال شرکت آریاپرسیس به مدیرعاملی آزیتا موگویی است و با این نمایش و استقبال قابل توجه از آن، سالن سینمای ون سیتی نیز علاوه بر سالن سنتنیال تیاتر به جمع سالنهای ثابت و اصلی نمایش فیلمهای ایرانی اضافه شد. ون سیتی به دلیل داشتن اعضای ثابت غیرایرانی به عنوان مخاطبان بالقوه که بیشتر از دست اندرکاران سینما و تلویزیون یا دانشجویان سینما یا مخاطبان پیگیر و جدی هستند از اهمیت ویژهای برخوردار است. سینمای ون سیتی سالن اصلی نمایش جشنواره ونکوور (viff) است و نمایش فیلمهای ایرانی در این سینما از این رو بسیار حائز اهمیت است که سالن در صورت انتخاب فیلم به لحاظ کیفی اقدام به نمایش خواهد کرد. ارسال به دوستان
بررسی چگونگی مواجهه تلویزیون با ایام خاص رمضانالمبارک
شیدایی مخاطب
گروه فرهنگ و هنر: چند روزی بیشتر به ایام گرانقدر و فرخنده ماه مبارک رمضان باقی نمانده است و مردمان روزهدار ایرانی به میهمانی ماه نور و سلام، بهاری تازه از احوال نو شدن را انتظار میکشند. از سویی بخش مهمی از اوقات ارزشمند روزهداران جدا از ذکر عبادت و انجام فرایضی همنشین با آفتاب عالم تاب، همراهی با برنامههای آموزنده و در عین حال جذاب تلویزیونی است و ما که در اندیشه جهانی رو به تکامل، دل و دیده را در پی تصاویر و صدا به کرسی مینشانیم، یافتن فضایی مغایر با چنین احوالاتی همراه با واکنشهای منتقدانهای خواهد بود و وقتی فعال رسانهای باشی و عجین با چنین حالی، این واکنش پررنگتر خواهد شد که نمونهای از این مساله در سال گذشته رخ داد که برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی همگام با زیباترین زمان رهایی از بند دنیا و در آستانه افطار با دعوت از خانمی به ظاهر کارآفرین اما پوزرعروس وضعیتی معکوس را در چارچوب برنامههای تلویزیون قرار داد و نهتنها این برنامه کارکرد معناساز یا جذاب را برای بیننده نیافرید، بلکه موجب ایجاد موجی جستوجوگر در صفحات مرورگر اینترنت جهت یافتن نام و شهرت و نحوه فعالیت آن مدل شد و حالا پس از ماهها گذر از آن روزها همین خانم در نشست خبری دادستانی تهران حضور یافت و از اشتباهات خود درباره نوع فعالیتهای شرمآورش اظهار پشیمانی کرد. جدا از شرایط ناگواری که در وضعیت صنعت مدلینگ در ایران جهت شکار دختران و پسران جوان وجود دارد و فضای مغایری که این حرفه نسبت به فضای فکری مردمان ما دارد، مساله مهم این یادداشت توجه رسانه ملی ما درباره نوع تولید و تهیه برنامههایی در راستای نگاه مردمان ایرانی است و این مساله وقتی از اهمیتی بیشتر برخوردار میشود که با مردمانی روزهدار در ایامی خاص مواجه میشویم که به دنبال فضایی متناسب با وضعیت روحی- روانی خود هستند و رسانه ملی موظف است غذای فکری و روحی همراستا با چنین احوالی را برای بیننده ایجاد کند. ارسال به دوستان
اخبار
دیوارنگاره امام و امت منتظر ارسال به دوستان
رویدادها
بازیگر نمایش «دختر شینا»: ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|