|
«وطنامروز» از ضعفهای طرح جدید کارت مرابحه گزارش میدهد
کارت اعتباری خرید کالای چینی!
گروه اقتصادی: طرح کارت اعتباری رنگی را که بتازگی توسط بانک مرکزی رونمایی شده میتوان براحتی طرح کارت اعتباری خرید کالای چینی نامید. به گزارش «وطنامروز»، در یک سال اخیر بانک مرکزی از 2 طرح کارت اعتباری رونمایی کرده است که 2 هدف متفاوت را دنبال میکند. در پاییز سال گذشته طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی رونمایی شد که به علت بیتجربگی در مدیریت اجرای آن با مشکلات فراوانی مواجه و همین مشکلات مدیریتی موجب شد محاسن این طرح نادیده گرفته شود. اگر این طرح به درستی اجرا میشد تولید ملی میتوانست به خروج از رکود امیدوار باشد اما در نهایت تعجب دیده شد این طرح با کارشکنی و موانع بسیار مشمول مرور زمان شد و با اطلاعرسانیهای ناقص و محدودیتهای فراوان بانک مرکزی مردم از آن استقبال نکردند. یک سال بعد از آن طرح، حالا بانک مرکزی از طرح دیگر اعتباری رونمایی کرده که تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان داده میشود که شرایط راحتتری برای بازپرداخت آن وجود دارد و اینکه مشتریان بانکها با استفاده از آن میتوانند هر نوع کالایی را از هر نوع دستگاه کارتخوان تهیه کنند. بدین ترتیب با توجه به فراوانی کالاهای چینی در کشور (از جانماز گرفته تا خودروهای شاسیبلند) طرح دوم را میتوان طرح خرید کالای چینی نامید. در گزارش پیش رو به مقایسه طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی (کارت عام) و طرح اعتباری مرابحه (خرید کالای چینی) میپردازیم. ارسال به دوستان
اخبار
تداوم تحریم سوخت هواپیماهای ایرانی در پسابرجام ارسال به دوستان
اخراج گسترده کارگران با مدیریت دولتی بر صنایع
مسؤول سازمان بسیج کارگری با اشاره به تعلیق و اخراج گسترده کارگران مراکز صنعتی در کشور گفت: متأسفانه در 2 سال گذشته شاهد اخراج کارگرانی بودیم که در واحدهای صنعتی دولتی مشغول به کار بودند! محمدابراهیم کریمی در گفتوگو با خبرگزاری بسیج، با اشاره به تعلیق و اخراج گسترده کارگران مراکز صنعتی در کشور اظهار داشت: متأسفانه در 2 سال گذشته شاهد اخراج کارگرانی بودیم که در واحدهای صنعتی دولتی مشغول به کار بودند که اخراج 800 تن از کارگران مجتمع فولاد بناب نمونهای از این بیتدبیری دولت است. وی بیان کرد: اخیراً جلسهای درباره حمایت دولت از کارگران با 50 نفر از نخبگان و کارشناسان حوزههای مختلف اقتصادی و صنعتی داشتیم و راهکارها و نقاط ضعف موجود را بررسی کردیم. کریمی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره توجه به قشر زحمتکش کارگر در جامعه، افزود: ایشان فرمودند وقتی کالایی که ما توان تولید آن را داریم و با قیمتهای مناسب هم میتوانیم به مردم عرضه کنیم، واردات چنین کالاهایی به کشور کاملاً ممنوع است. اما دولت به این مهم توجهی ندارد. ارسال به دوستان
تجهیز همه راههای شریانی به دوربین کنترل سرعت
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: تا پایان سال آینده همه راههای شریانی کشور به سامانه دوربینهای کنترل سرعت مجهز میشوند. عبدالهاشم حسننیا بیان کرد: رقم 9500 میلیارد ریال به بازسازی راههای کشور اختصاص یافته است که با این اعتبار میتوان حدود 10 تا 15 درصد از راههای کشور را بهسازی و بازسازی کرد. وی اضافه کرد: 32 اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای با اضافه شدن مجموعه راهداری و جدا شدن آن از مجموعه اداره کل راه و شهرسازی در استانهای کشور فعال و ماموریت جدیدی را آغاز کردهاند. حسننیا با تاکید بر توجه به ایمنی سفر در راههای کشور ادامه داد: به منظور نظارت و مدیریت بهتر بر راههای کشور تا پایان سال 96 همه راههای شریانی به سامانه دوربینهای کنترل سرعت مجهز میشوند تا هموطنان با آرامش خاطر سفر کنند. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای همچنین تصریح کرد: بتازگی یکهزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای ایمنی عبور و مرور در محورهای ارتباطی جنوب استان کرمان اختصاص داده شده که با ادغام 2 مجموعه راهداری و حمل و نقل جادهای مجموعه بهرهبردار و نگهدارنده راهها یکپارچه شده که این روند به کیفیت خدماترسانی به مردم و رانندگان کمک میکند. ارسال به دوستان
آبخوانهای تهران در حال نابودی است
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای تهران توسعه فرونشست در دشتهای جنوبی استان تهران را یکی از عوارض ناشی از پایین رفتن سطح آب سفرههای زیرزمینی برشمرد و گفت: با این وضعیت ظرفیت مفید آبخوانها را از دست میدهیم و دیگر این نقاط کلیدی احیا نخواهد شد. محمدرضا خانیکی با تمجید از درک متقابل مدیران دستگاههای مختلف از وضعیت بحرانی منابع آبی موجود در کشور عنوان کرد: در شرایط کنونی تمام منابع آب این شهرستان از سفرههای زیرزمینی تامین و ۷۰ درصد آن صرف کشاورزی و ۳۰ درصد آن نیز صرف آب شرب شهری و روستایی میشود که در صورت ادامه برداشتهای غیرمجاز و بیرویه از سفرهها ابتدا بخش کشاورزی و در پی آن نیز بخش شرب با بحران مواجه خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه با وضعیت منابع موجود آبی سفرههای زیرزمینی توسعه زمین تحت کشت کشاورزی معنایی ندارد، ادامه داد: در شرایط فعلی دیگر نقطهای برای حفاری چاههای آب شرب جدید باقی نمانده است. بنابراین در ابتدا باید از حفاری چاههای جدید غیرمجاز جلوگیری کنیم و ساماندهی وضعیت چاههای موجود را نیز به طور جدی پیگیر باشیم. خانیکی با اشاره به آغاز اجرای طرح احیا و تعادلبخشی سفرههای زیرزمینی خاطرنشان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی قرار است 3 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران مسدود شود. ارسال به دوستان
پیشکش میادین نفتی کمریسک کشور به خارجیها!
سکوت مجلس شورای اسلامی در برابر حذف شرکتهای داخلی از مناقصه میادین بزرگ نفتی و گازی مانند میدان آزادگان جنوبی توسط وزارت نفت که تناقض آشکاری با منافع ملی و اقتصاد مقاومتی دارد، اشتباه بزرگی است که قابل چشمپوشی نیست. به گزارش فارس، روز 26 مهرماه و همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در هتل المپیک، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همه تردیدها درباره استراتژی وزارت نفت درباره مناقصه میادین بزرگ نفتی و گازی را برطرف کرد و مشخص شد وزارت نفت به شرکتهای داخلی اجازه حضور در مناقصههای مربوط به این میادین از جمله میدان نفتی بزرگ و کمریسک آزادگان جنوبی را نداده و این میادین قرار است به خارجیها پیشکش شود. وی در این مصاحبه تاکید کرد شرکتهای ایرانی تنها با جوینت شدن (مشارکت) با شرکتهای خارجی میتوانند در این مناقصه بینالمللی حاضر شوند و نمیتوانند به صورت مستقل در این قضیه مشارکت کنند. وزارت نفت در حالی به شرکتهای داخلی اجازه حضور در مناقصههای میادین بزرگ و کمریسکی مانند آزادگان جنوبی را نداده است و قصد دارد مناقصه مربوط به این میادین را صرفا با حضور شرکتهای خارجی برگزار کند که اخیرا یکی از شرکتهای توانمند و خوشسابقه داخلی به صورت رسمی برای توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی اعلام آمادگی کرده بود. شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا، مسؤولان این شرکت برای توسعه میدان آزادگان جنوبی، به صورت رسمی اعلام آمادگی کردند. این شرکت که وابسته به گروه انرژی تدبیر زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است، به تصدیق مدیران ارشد وزارت نفت از جمله مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، کارنامه مناسبی در صنعت نفت کشور دارد و با توجه به همین موضوع هم این تفاهمنامه به امضا رسید. با این وجود، زنگنه و همکارانش نهتنها از اعلام آمادگی این شرکت توانمند و خوشسابقه ایرانی برای توسعه میدان آزادگان جنوبی استقبال نکردند، بلکه در اقدامی عجیب و سوالبرانگیز حتی اجازه حضور این شرکت و سایر شرکتهای ایرانی در مناقصه میدان آزادگان جنوبی هم ندادند و قصد دارند مناقصه این میدان بزرگ و کمریسک مشترک را صرفا با حضور شرکتهای خارجی برگزار کنند. این در حالی است که شرکتهایی چون توتال کارنامهای منفی در همکاری با ایران دارند. ارسال به دوستان
اخبار
مشکلات نقل و انتقالات بینالمللی پولی همچنان پابرجاست ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|