|
گزارش «وطن امروز» از طرح عجیب و غریب مسکن در دولت دوازدهم
بساز بفروشی به جای مسکن مهر!
مسکن پیشگام، بافت سنتی را از بین میبرد
محمد نجارصادقی: دولت تدبیر و امید قصد دارد کمکاری خود را در سالهای اخیر در موضوع تامین مسکن با احیای دوباره روش بساز بفروشی جبران کند؛ تجربه تلخ یک دهه گذشته که هم باعث افزایش حبابی قیمت و هم بیکیفیتی خانههای تهران شده بود. به گزارش «وطن امروز»، حالا نزدیک به 5 سال از دولت تدبیر و امید میگذرد. دولت یازدهم برعکس دولت پیش از خود که در ساخت مسکن بیشفعال بود، اساسا تامین مسکن را از وظایف خود نمیدانست اما حالا پس از گذشت 5 سال این دولت نهتنها به کمکاری خود در موضوع تامین مسکن آگاه شده است بلکه میخواهد معضل بیکاری را هم با احیا و رونق این صنعت حل کند. تجربه نهچندان جالب مسکنمهر در تامین خدمات عمومی الگویی بود که دولت فهمید نباید جمعیت را به اطراف شهرهای بزرگ بفرستد اما به نظر میرسد طرح نو درانداخته شده مصداق بارز خروج از چاله و افتادن به چاه است. طرحی موسوم به «مسکن پیشگام» که قرار برجسازی در مناطق محروم و بافتهای فرسوده در آن گذاشته شده است! مناطقی است که نه از نظر اجتماعی و فرهنگی و نه از نظر خدمات عمومی توان و کشش تراکم بالا و برجسازی را ندارند. بر اساس قانون، دولت باید سالانه 10 درصد از بافتهای فرسوده را نوسازی کند؛ عملکرد وزارت راهوشهرسازی در این حوزه نزدیک به صفر است و بنا بر اظهارات حسن محتشم، عضو انجمن انبوهسازان استان تهران قابل دفاع نبوده است. دولت میتواند با حفظ فضای سنتی شهر تهران بافت فرسوده را از بین ببرد اما در «مسکن پیشگام» آنطور که از شواهد پیداست قرار است برجسازی شود و تصور ایجاد برجهای رنگارنگ در دروازهغارهای تهران غیرطبیعی به نظر میرسد. ارسال به دوستان
افزایش ۲۵ درصدی تعرفه قالیشوییها
رئیس اتحادیه قالیشویان از افزایش ۲۵ درصدی تعرفه شستوشوی انواع فرش و قالی از ابتدای بهمن امسال خبر داد. حمید محمدی در گفتوگو با ایسنا، اظهار داشت: طبق تصمیمات گرفته شده قرار بر آن است از ابتدای بهمنماه تعرفههای جدید اعمال شود. در این زمینه تعرفههایی که سال گذشته حدود ۴۶۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان بود، امسال با رشدی ۲۵ درصدی روبهرو شده که این افزایش قیمت به دلیل گرانی ۴۰ درصدی مواد اولیه یعنی انواع شویندهها رخ داده است. محمدی افزود: قرار شد در تبلیغات و آگهیها با توجه به اینکه نام مناطق مختلف تهران، نام برند تجاری برخی قالیشوییها بوده و امکان سوءاستفاده از آن وجود دارد، مناطق و شعب از آگهیها حذف شود و از اصطلاح سرویس در سراسر تهران استفاده شود. علاوه بر این قرار شد از درج عناوینی مانند سرویس رایگان، تخفیف در متراژ بالا یا دیگر مواردی که باعث اشتباه و سردرگمی مشتری شده و به همکاران آسیب میرساند خودداری شود. وی از مردم خواست پیش از انتخاب قالیشویی حتما به سایت اتحادیه مراجعه کرده و از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدمات دریافت کنند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
پشت پرده جلوگیری از واردات خودرو چیست؟
سودهای میلیونی منع ثبتارش در جیب دلالان
گروه اقتصادی: بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، سودهای میلیاردی به جیب عدهای واردکننده و مطلع از تصمیمات دولت سرازیر کرد. این تصمیم اشتباه نهتنها سودهای بادآوردهای را نصیب عدهای خاص کرد بلکه بازار خودروهای داخلی را هم به آشفته بازاری تبدیل کرد که بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه را تحتالشعاع قرار داد. بیشتر از ۵ ماه دولت سایت ثبت سفارش واردات خودرو را بست و واردات را به بهانه جلوگیری از خروج ارز و منفی بودن تراز تجاری متوقف کرد. این آشفتهبازار، قیمت خودروهای داخلی را در بازار بشدت افزایش داد اما نه وزارت صنعت، نه سازمان حمایت و نه شورای رقابت، هیچ یک تاکنون واکنشی به این وضعیت نشان ندادهاند. در این میان برخی نمایشگاهداران خودرو در گفتوگو با مهر از گرانی ۴۵۰ میلیون تومانی برخی خودروهای لوکس در بازار خبر میدهند و البته آن را هم غیرمنطقی میدانند. حتی واردکنندگان خودرو در طرحهای جدید خود قیمت را از ۱۰ تا ۴۵ میلیون تومان روی برخی مدلها افزایش دادهاند. یکی از نمایشگاهداران در اینباره میگوید: تصمیم اشتباه وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودرو عدهای را آنقدر پروار کرد که اکنون کل بازار خودرو را کنترل میکنند و هر طور که بخواهند بازار را میچرخانند، بویژه اینکه برخی واردکنندگان انحصار واردات برخی خودروها را به دست گرفته و به بهانه ارائه برخی سندهای اصلی و جعلی، تلاش کردهاند خود را نماینده رسمی کمپانی خارجی نشان دهند، در حالی که چنین چیزی صحت ندارد و هنوز هستند شرکتهای وارداتی که از سوی کمپانی مادر، به رسمیت شناخته نشده ولی با رانتی که در اختیار دارند، خودرو وارد میکنند. وی میافزاید: وزیر صنعت باید توضیح دهد چرا چنین تصمیمی گرفته و اگر قرار بر این بود که تعرفه به این میزان بالا رود، چرا ۵ ماه سایت ثبت سفارش بسته شده بود؟ این نمایشگاهدار میگوید: قیمتهایی که از سوی شرکتهای وارداتی به صورت رسمی اعلام شده، در بازار با نرخهای بالاتری به فروش میرسد و وقتی شرکت واردکننده که عرضهکننده عمده آن خودرو هم به شمار میرود، قیمت را تا ۴۵ میلیون تومان افزایش میدهد، قطعا بازار تا ۶۰ میلیون تومان افزایش را هم تجربه خواهد کرد و هیچ کس هم پاسخگو نیست که چرا مردم باید این خودروها را با قیمت بالاتری خریداری کنند؛ مگر اصولا با این تعرفهها هنوز خودرویی وارد کشور شده است که بخواهد با تعرفه جدید قیمتگذاری شود. هم اکنون قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش یافته و در بخشنامههای جدید خودروسازان داخلی نرخها بشدت افزایش یافته است بویژه اینکه خودروسازان داخلی کمتر خودروهای وارداتی دارند ولی با پیشدستی، قیمت سایر تولیدات خود را هم در کنار مونتاژیها بشدت افزایش دادهاند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
اغتشاش تمام شد؛ دلار ارزان شد ارسال به دوستان
اخبار
مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه با افزایش قیمت بنزین ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|