|
ارسال به دوستان
نگاهی به مستند «The social Dilemma» با موضوع شبکههای اجتماعی
گمراهی با ضد اطلاعات
محمدجواد بیژنی: در جامعه سنتی، اطلاعات به عنوان منبع قدرت استفاده میشد. به زبان دیگر اگر فردی اطلاعات بیشتری داشت، قدرتمندتر بود. در سطوح بالاتر، جوامعی که اطلاعات بیشتری در آنها رواج داشت، توسعهیافتهتر تلقی میشدند. بنابراین در جامعه جهانی، هوشمندانهترین کار برای آنکه دیگر جوامع را عقبتر نگه داشت این عملیات بود که از سرریز شدن اطلاعات به دیگر کشورها جلوگیری شود. اما در سالهای اخیر و با توجه به وجود اینترنت و به صورت خاص پلتفرمهای اجتماعی، جلوگیری از سرریز شدن اطلاعات در جهان بسیار سخت شده است. از سوی دیگر با وجود نظریههایی همچون دهکده جهانی، این امر دیگر به کاری عبث تبدیل شد. در نتیجه برای سیاست کنترل و عقب نگه داشتن دیگر مللها باید یک تدبیر دیگر اندیشیده میشد! بهترین کار ممکن در شرایط جدید، سرریز شدن بیشتر اطلاعات در جامعه جهانی است که باعث میشود اطلاعات را به ضد اطلاعات تبدیل کند. یعنی یک کرختی جهانی از اطلاعات را به وجود بیاورد. این امر باعث میشود که سره و ناسره، بد و خوب، زشتی و زیبایی را در هم تنیده و غیرقابل تشخیص کنند. برای مثال در جنگ اوکراین، چنان بازنماییهای ضد و نقیض را درون شبکههای اجتماعی نشان میدهند که برای مثال حذف شدن دروس داستایوفسکی در یکی از دانشگاههای اروپا که با آرمانهای آزادیخواهی غربی متناقض است دیگر دیده نمیشود. در این رابطه مستندThe social Dilemma با روایتی از جهان رسانههای اجتماعی که محصول سال 2020 و در ژانر داکیودرام است را میتوان مثال زد. این مستند بر پدیدههای اخلاقی و مسائل نوظهور شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای متفاوت توجه دارد و آسیبهایی که شبکههای اجتماعی بر جامعه وارد کرده را مورد تحلیل قرار داده است. همچنین تاثیرات محدود، چه جزئی و چه کلان که شرکتهایی از جمله، گوگل، فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر بر مردم داشتهاند، مورد تمرکز کارگردان (جف اورلوسکی) قرار گرفته است. این مستند که با ترجمه «معضل اجتماعی» در جشنواره فیلم ساندس اکران شد، نامزد دریافت جایزه انجمن منتقدان فیلم شیکاگو برای بهترین مستند شد. اگر چه ۲ مفهوم تعامل سازنده و تعامل غیرسازنده در رابطه با رسانه در این مستند بخوبی بازنمایی شده است اما سعی بر آن است که عوامل و بازیگران که خود آنها کارمندان و حتی مدیران ارشد شرکتهای شبکههای اجتماعی جهانی هستند به نقد این شبکهها و تاثیرگذاری آنها بر جامعه ضد اطلاعات بر خلاف شعار اصلی و ظاهریشان بپردازند. این مستند با 10 استدلال برای آنکه رسانههای اجتماعی و پلتفرمها را پاک کنیم شروع میشود و در ادامه به 3 هدف در کمپانیهای تکنولوژی میپردازد. یعنی هدف سرگرم کردن و درگیر کردن، هدف رشد (اینکه کاری کنی برگردی تا دوستانت رو هم بیاوری) و سوم تبلیغ کردن (تا بتوانند از افراد پول دربیاورند). در این مستند به نکته خاصی اشاره میشود و آن این است که رسانههای اجتماعی ابزاری نیستند که در یک گوشه ایستاده باشند تا بهسوی آن حرکت کرده و از آنها استفاده کنیم بلکه خود آنها ویژگیهایی دارند که افراد و کاربران را به سمت خود میکشانند. اینجاست که میتوان اعلام کرد رسانههای اجتماعی زنده هستند و زبان مخصوص به خود را دارند. همچنین میتوان به شکاف آگاهی که در جامعه به وسیله رسانههای اجتماعی به وجود میآید، اشاره کرد. اینگونه که اینترنت الگوریتمهایی دارد که قطعیت در جامعه را به صورت کاذب افزایش میدهد و این امر باعث این میشود که مردم و کاربران آنلاین نگه داشته شوند. در ادامه به این موضوع اشاره دارد که خبرهای جعلی در رسانههای اجتماعی ۶ برابر بیشتر پخش میشوند، البته که هوش مصنوعی نمیتواند مساله اخبار جعلی را حل کند. در نهایت این مستند ۴ پیشنهاد به بینندگان خود در جهان میدهد: اول آنکه تمام اعلانات را در رسانههای اجتماعی خاموش کنید. دوم، سابقه جستوجو باید خاموش شود. سوم، ویدئوهایی که یوتیوب به افراد پیشنهاد میدهد را باز نکنند و چهارم آنکه آدمهایی که با آنها مخالف هستند، دنبال شوند تا ذهن آنها جهانبینی بیشتری یابد. در جمعبندی میتوان گفت هر چند این مستند تاییدی بر مقدمه ذکر شده راجع به شبکههای اجتماعی است اما همانطور که عیان است برای مثال فضای موجود در رابطه با بازنمایی جنگ اوکراین یا بحرانهای بسیار ریز و کوچک در جهان، حتی در جامعه ضد اطلاعاتی نیز سوگیری ایجاد میکند! سوگیریای که در این پلتفرمها وجود دارد آن است که کاربران در ظاهر یک آزادی عمل در شبکه اجتماعی خود حس میکنند، فلذا این اندیشه که هر چه در قسمت سرچینگ بالا میآید و هر آنچه در آن فضا رخ میدهد، به انتخاب و میل طبیعی آنها است؛ به ارتباط گرفتن از شبکههای اجتماعی و تداوم استفاده از آنها میانجامد؛ هر چند که این امر تنها آگاهی کاذبی در جامعه ضد اطلاعاتی است. ***
سروده جدید محمدمهدی سیار در واکنش
به حادثه شهادت ۲ طلبه جهادگر در حرم امام رضا(ع)
قلم در خدمت مقاومت
نقاره میزنند... چه شوری به پا شدهست؟
نقاره میزنند... که حاجتروا شدهست؟
نقاره میزنند... نوای جنون کیست؟
بر سنگفرش صحن حرم خط خون کیست؟
آهنگ دیگریست که نقاره میزند
خون کبوتریست که فواره میزند
هنگامه تقرب حبلالورید شد
آن کس که داشت نذر شهادت شهید شد
آمد حرم، رضای رضا را گرفت و رفت
در دم برات کربوبلا را گرفت و رفت
ای تشنهلب شهید! زیارت قبول، مرد!
دیدی تو را چگونه شهادت قبول کرد؟
عشاق دوست غسل زیارت به خون کنند
سرمست عطر یار، هوای جنون کنند
چاقوی کفر در کف تکفیر برق زد
جادوی غرب، شعله به دامان شرق زد
گر ابن ملجمی به مرادی رسد چه باک؟
حاشا که اوفتد علم «یا علی» به خاک
حاشا که دست تفرقه مسحورمان کند
از گرد آفتاب حرم دورمان کند
همسنگریم و همدم و همراه و همقسم
آری به خون فاطمیون حرم قسم
ارسال به دوستان
«آقاسعید» منتشر شد
روایت فرماندهای که رهبر انقلاب او را شهید پیشرو معرفی کردند
کتاب «آقاسعید»؛ برگهایی از زندگی و زمانه شهید سیدمحمدسعید جعفری به قلم محمدمهدی همتی منتشر شد؛ شهیدی که رهبر انقلاب در جمع خانوادههای ایثارگر کرمانشاه او را پیشرو و پیشتاز خواندند.
به گزارش «وطنامروز»، در بخشی از مقدمه کتاب آقاسعید به قلم نویسنده میخوانیم: رهبر معظم انقلاب در سفر به استان کرمانشاه، در مهر ۱۳۹۰، ۳ بار به شهید سیدمحمدسعید جعفری اشاره کردند. ایشان ابتدا در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه فرمودند: «یک ماه بعد از پیروزی انقلاب، یعنی در اسفند سال ۱۳۵۷، جوانهای کرمانشاهی بودند که رفتند تا از پادگان لشکر سنندج دفاع کنند؛ نخستین گروههایی که برای دفاع در مقابل ضدانقلاب بسیج شدند و راه افتادند رفتند که بعضی از همانها جزو شهدای نامآور کرمانشاهاند. آنها فهمیدند که معنای این دفاع چیست، تسلط ضد انقلاب بر یک پادگان نظامی معنایش چیست، این زود فهمیدن، به وقت فهمیدن، به هنگام عمل کردن و پاسخ به نیاز دادن، این آن نقطه برجستهای است که نباید مغفول بماند». روز بعد، در جمع خانوادههای شهدا و ایثارگران کرمانشاه از ایشان یاد نمودند و در روز سوم، در دیدار بسیجیان استان دوباره فرمودند: «در همین غرب کشور، در منطقه جنوب شرقی کشور، در منطقه شمال شرقی کشور، در منطقه جنوب غربی کشور، در مناطق گوناگون، مستکبران، دشمنان انقلاب، دشمنان اسلام، دشمنان ایران حوادثی را به راه انداخته بودند. آن روز جوانان مؤمن و دلباخته، با روحیه خودجوش بسیجی توی میدان میافتادند و جان خودشان را فدا میکردند». آقا سعید تنها ۳۶ روز پس از آغاز جنگ تحمیلی به شهادت رسید اما عرصه فعالیتهایش قبل و بعد از انقلاب چنان گسترده بود و چنان بر فضای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کرمانشاه اثر گذاشت که حتی با گذشت 40 سال از شهادتش، همچنان در یک سو طرفدارانی جدی و در سوی دیگر مخالفانی سرسخت دارد. هوشمندی و باهوشی سعید بسیار عجیب بود. آنقدری دین و مذهب برایش جذاب بود و به آن علاقهمند بود که نخستین سخنرانیاش در 12 سالگی و در روز ولادت امام علی بر روی منبر مسجد آیتالله بروجردی شرح یکی از خطبههای نهجالبلاغه بوده است و در 16 سالگی هم رسما در مساجد و جلسات دینی به سخنرانی میپرداخت. در محیط مدرسه شخصیت کاریزماتیکی داشت و در دوران تحصیل، گوی سبقت را از همه ربوده بود. نوجوانی سعید در واقع جوانی او بود. میل سیریناپذیر او برای جلوتر بودن از زمان، این اتفاق را رقم میزد. در روزهای سرد سال 1349 سعید دیگر یک جوان 17 یا 18 ساله شده بود و از کمی پیشتر تحصیل حوزویاش را پای درس اساتیدی همچون آیتالله جلیلی، حجتیکرمانی و آیتالله نجومی شروع کرده و درس و مدرسهاش را هم تا دیپلم ریاضی ادامه داد. کنکور برای او رشته مهندسی برق را رقم زد اما سعید نمیخواست 4 سال از عمرش را از دویدن بایستد و دوباره از نو شروع کند. مبارزه با رژیم شاهنشاهی دیگر از خانهها به خیابانها کشیده شده بود و هر روز خبرهایی از تظاهرات در شهرهای مختلف به گوش میرسید. نخستین قدم سعید همگام کردن علمای شهر برای هدفی واحد و راهی مشترک در مشی مبارزه بود. اعلامیههای مشترک با مضامین ضد شاهنشاهی میتوانست گزینه خوبی برای شروع باشد؛ اعلامیههایی که هم امضای علمای بزرگ شهر را پای یک برگه جمع میکرد و هم به حکومت مستقر خبرهای محکمی از اعتراضات غرب کشور میداد.
در نهایت شهید سیدمحمدسعید جعفری، نخستین فرمانده سپاه غرب کشور، چهارم آبان 59 در منطقه قراویز سرپل ذهاب به شهادت رسید.
کتاب آقاسعید؛ خاطراتی از شهید سیدمحمدسعید جعفری که مصاحبه و تدوین آن بر عهده محمدمهدی همتی و بهنام باقری بوده، در ۶۶۲ صفحه، توسط انتشارات راه یار منتشر شده است. علاقهمندان برای تهیه این کتاب، علاوه بر کتابفروشیها، میتوانند از طریق صفحات مجازی ناشر raheyarpub@ و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند.
ارسال به دوستان
مجازات ویل اسمیت تعیین شد
محرومیت ۱۰ ساله از حضور در مراسم اسکار
هیاتمدیره آکادمی اسکار صبح جمعه اعلام کرد مجازات ویل اسمیت را تعیین کرده و وی به مدت ۱۰ سال حق حضور در مراسم اهدای جوایز اسکار را نخواهد داشت.
به گزارش «وطنامروز»، هیاتمدیره آکادمی اسکار صبح جمعه به وقت محلی تشکیل جلسه داد تا درباره رفتار خشونتآمیز ویل اسمیت در برابر شوخی کریس راک در مراسم اسکار تصمیمگیری کند.
سیلی اسمیت به این کمدین در مراسم اسکار 94 در نهایت منجر به این شد که ویل اسمیت تا ۱۰ سال از حضور مجازی یا غیرمجازی در مراسم اهدای جوایز آکادمی محروم شود. ویل اسمیت نیز بلافاصله این تصمیم را پذیرفت و با انتشار بیانیهای نوشت: من تصمیم آکادمی را میپذیرم و به آن احترام میگذارم. در بیانیه آکادمی آمده است: اسکار 94 قرار بود مراسمی برای تجلیل از بسیاری از افراد جامعه ما باشد که در یک سال گذشته آثار فوقالعادهای ارائه کرده بودند؛ با این حال آن لحظات تحتالشعاع رفتار غیرقابل قبول و آسیبزنندهای قرار گرفت که از آقای اسمیت روی صحنه دیدیم. در طول پخش زنده مراسم، ما به قدر کافی به آن رفتار نپرداختیم و از این بابت متاسف هستیم. این برای ما فرصتی بود تا برای میهمانان، تماشاگران و خانواده آکادمی در سراسر جهان نمونه باشیم و ما کوتاهی کردیم زیرا برایش آمادگی نداشتیم.
در این بیانیه آمده که ویل اسمیت در این مدت میتواند به خاطر نقشآفرینیهایش همچنان نامزد یا برنده جایزه اسکار شود؛ در عین حال از بردباری و خودداری راک برای تحمل این رویداد قدردانی شده است. هر چند اسمیت پیش از این از آکادمی استعفا کرده بود اما برخی معتقد بودند باید جایزه او پس از این اتفاق از وی پس گرفته میشد.
۵۴ نفر از شاخههای مختلف تشکیلدهنده هیاتمدیره آکادمی هستند؛ از جمله ریتا ویلسون، استیون اسپیلبرگ، ووپی گلدبرگ، لورا درن و ایوا دوورنی. از ۱۷ شاخه آکادمی هر یک با ۳ عضو در کنار ۳ عضو اصلی شامل رئیس آکادمی در این هیات حضور دارند.
ارسال به دوستان
تاریخچه انرژی هستهای ایران در ۲ مستند
فرصتی دیگر روی آنتن میرود
«فرصتی دیگر» از جدیدترین تولیدات گروه سیاسی شبکه 2 سیماست که درباره چگونگی شروع فعالیتهای هستهای ایران بعد از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و سنگاندازیهای غربیها در این راستا، مستنداتی را به نمایش میگذارد. همچنین در بخشهایی از این برنامه شاهد کارشکنیها و بدعهدی کشورهای غربی در طول دوران هستهای شدن ایران خواهیم بود که با تمام این سنگ اندازیها، نتوانست جلوی پیشرفت ایران و فرصت هستهای شدن کشورمان را بگیرد و دانشمندان ایرانی هرچند سخت ولی بالاخره در زمینه این پیشرفت موفق شدند. به گزارش «وطنامروز»، این برنامه بر اساس اظهارات مقامات مذاکرهکننده و اسناد آژانس هستهای در ۲ قسمت تهیه و تولید شده است. مستند ۲ قسمتی «فرصتی دیگر» کاری از گروه سیاسی شبکه ۲ به تهیهکنندگی، کارگردانی و گویندگی علی اثباتی است که در شنبه20 فروردین قسمت اول آن پخش شد و امشب ساعت ۱۱:۴۵ قسمت دوم آن روانه آنتن این شبکه خواهد شد. همچنین فیلم مستند «ترینیتی» به کارگردانی مسعود کارگر و تهیهکنندگی سیدجمال عودسیمین یکشنبه 21 فروردین (امروز) ساعت 13:30 از شبکه مستند سیما پخش میشود. ترینیتی در ۲۶ دقیقه به این موضوع پرداخته که قرار بود بزرگترین کشتار بشری به نام مسیح، با اسم رمز ترینیتی آغاز شود. این مستند کوشیده فواید بهرهمندی از انرژی هستهای، کاربردهای متنوع این صنعت در زمینههای مختلف علمی و تنازعات سیاسی و اقتصادی شکلگرفته حول این مساله را بررسی کند. ترینیتی تاریخچه پیدایش انرژی هستهای را به همراه مزایا و معایبی که برای بشریت به ارمغان آورده است، روایت میکند. ترینیتی به معنای لغوی تثلیث یا همان سهگانه باوری پدر، پسر و روحالقدس در اعتقادات مسیحی، اسم رمز عملیات انفجار نخستین بمب اتم توسط ارتش آمریکاست و تنها چند هفته پس از این آزمایش، بمباران هستهای هیروشیما و ناگازاکی رخ داد. ترینیتی تهیه شده در موسسه اوما فیلم و محصول سازمان هنری- رسانهای اوج است. ارسال به دوستان
زمان انتشار فصل دوم «بازی مرکب» مشخص شد
کارگردان و نویسنده سریال «بازی مرکب» اعلام کرد فصل دوم این سریال تا سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد. این سریال کرهای در زمان پخش پربینندهترین سریال نتفلیکس بود.
به گزارش «وطنامروز»، هوانگ دونگ هیوک که در جشنواره بینالمللی تلویزیون در شهر کن فرانسه حاضر شده بود، عنوان کرد در حال نگارش فیلمنامه فصل دوم «بازی مرکب» است و امیدوار است تا سال ۲۰۲۴ ساخت این سریال را به پایان رسانده و آن را آماده پخش کند. سریال «بازی مرکب» داستان چند شهروند کرهجنوبی است که برای به دست آوردن مبلغی هنگفت بازیهای سنتی کودکانه را با هم انجام داده و با یکدیگر رقابت میکنند اما سرنوشت بازندههای این بازی، مرگ است.
سریال «بازی» مرکب در ماه نخست نمایشش از نتفلیکس با استقبال گستردهای روبهرو شد بهطوری که در اواسط اکتبر بیش از ۱۴۲ میلیون نفر از مشترکان نتفلیکس آن را دیده بودند. این استقبال نشان داد مخاطبان به ساخت ادامه سریال رغبت دارند.
هوانگ دونگ هیوک گفته است فیلمنامه «بازی مرکب» را در سال ۲۰۰۹ نوشته و قصد داشته از آن یک فیلم بلند سینمایی استخراج کند اما این فیلمنامه ۱۰ سال روی کامپیوتر او مانده و خاک خورده است چون هیچ کس حاضر نشد آن را بخرد تا اینکه نتفلیکس در سال ۲۰۱۶ در کرهجنوبی در دسترس قرار گرفت.
هوانگ دونگ هیوک این سریال را بازتاب جامعه رقابتیای میداند که در آن زندگی میکنیم و میگوید این سریال داستان بازندههاست؛ کسانی که با چالشهای زندگی روزمره دست و پنجه نرم میکنند و جا میمانند، در حالی که برندهها پیشرفت میکنند. همه ما در مقطعی از زمان این بازیهای ساده و کودکانه را انجام دادهایم و یکی از سرگرمیهای محبوب ما در دوران بچگی بازی مرکب بود که در این بازی تیمی، گروه مهاجمان مسیر خود را در یک محوطه به شکل ماهی مرکب باز میکنند و از سوی دیگر مدافعان در تلاش برای توقف پیشروی آنها هستند.
کارگردان کرهای منبع الهام و نقطه آغاز ساخت سریال «بازی مرکب» را فکر کردن به این موضوع عنوان کرد که اگر بزرگسالان این بازی را انجام دهند چگونه خواهد بود؟ سریال «بازی مرکب» که اواسط سپتامبر عرضه شد درباره گروهی از افراد بدهکار و با مشکلات مالی و تجربیات متفاوت از زندگی است که در مجموعهای از بازیهای کودکانه مرگبار برای یک جایزه نزدیک به ۴۰ میلیون دلاری شرکت میکنند و این جایزه تنها یک برنده خواهد داشت و بازندگان کشته میشوند.
گفتنی است، بعد از ساخت ادامه «بازی مرکب»، هوانگ دونگ هیوک یک فیلم بر اساس داستانی از اومبرتو اکو - نویسنده ایتالیایی- میسازد که آن هم موضوعی جنایی دارد.
ارسال به دوستان
اخبار
پژمان جمشیدی به «بخارست» رسید
پژمان جمشیدی به فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی پیوست. به گزارش «وطنامروز»، پژمان جمشیدی به عنوان نخستین بازیگر به فیلم سینمایی «بخارست» پیوست. فیلم سینمایی «بخارست» به تهیهکنندگی علی طلوعی، کارگردانی سیدمسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی در مرحله پیشتولید قرار دارد و بزودی پس از عقد قرارداد با سایر بازیگران وارد مرحله فیلمبرداری میشود. پژمان جمشیدی سابقه همکاری با مسعود اطیابی در فیلمهای «تگزاس ۱ و ۲» و «دینامیت» را دارد.
***
محمد معتمدی تیتراژ برنامه «مثل ماه» را خواند
موسیقی تیتراژ ویژهبرنامه تلویزیونی «مثل ماه» با شعر و ملودی میلاد عرفانپور و خوانندگی سیدمحمد معتمدی در دسترس مخاطبان قرار گرفت. به گزارش «وطنامروز»، «مثل ماه» عنوان ویژهبرنامه تلویزیونی ماه مبارک رمضان شبکه ۳ سیما است که هر روز قبل از افطار با اجرای رسالت بوذری روی آنتن میرود.
***
دعای ابوحمزه ثمالی به زبان اسپانیایی منتشر شد
فرهاد فلاح، مدیر انتشارات بینالمللی اسپانیاییزبان فانوس دریایی با اعلام خبر ترجمه و انتشار دعای ابوحمزه ثمالی به زبان اسپانیایی گفت: ترجمه و نشر ادعیه یکی از اهداف جدی انتشارات بینالمللی اسپانیاییزبان فانوس دریایی است و در این راستا اقداماتی انجام و ادعیهای ترجمه و منتشر شد. البته سابقه ترجمه ادعیه به زبان اسپانیایی جدید نیست و از گذشته هم این مساله دنبال میشده است. به گزارش «وطنامروز»، وی با اشاره به خصوصیات این ترجمه، ادامه داد: این دعای شریف با همکاری آقای فیصل مرهل یکی از اسلامشناسان مطرح آرژانتینی ترجمه شده است و با توجه به تسلط ایشان به زبانهای عربی و اسپانیایی، میتوان گفت خروجی این اثر از اتقان و جذابیت ویژهای برخوردار است. انتشارات بینالمللی اسپانیاییزبان فانوس دریایی درسطح منطقه آمریکای لاتین فعالیت میکند و تاکنون دهها اثر با موضوعات مختلف در این منطقه منتشرکرده است.
***
ویژهنامه روز هنر منتشر شد
ویژهنامه سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی، روز هنر انقلاب اسلامی و روز بسیج هنرمندان منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، این ویژهنامه به سردبیری فؤاد عبدالعلیپور و با گفتارهایی از حاتم ابتسام، فاطمه رایگانی، فاطمه قلیپور و گفتوگو با ابراهیم قهوهچی، کارگردان و مستندساز جوان منتشر شده است. این نشریه با پرداختن به مسائل هنر انقلاب اسلامی و روایت فعالیت بسیجیان هنرمند سراسر کشور، دهه آخر هر ماه منتشر خواهد شد.
***
نامزدهای شعر نخستین دوره جایزه ادبی ما معرفی شدند
اولین دوره جایزه ادبی ما در ۳ بخش شعر، رمان و داستان کوتاه، به ارزیابی آثار منتشرشده در سال ۹۹ پرداخت که نام نامزدهای بخش رمان و داستان کوتاه در اسفندماه سال گذشته اعلام شد. هیات داوران بخش شعر، ضمن سپاس از شاعران و ناشرانی که آثارشان را به این جایزه ارسال کردند، ۷ اثر را به عنوان نامزد خود معرفی کرد که به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: آب تا زانوی مترسک، حیدر کاسبی؛ با عاطفههای قرن مفرغ، فرزاد کریمی؛ بیتفاوتی در نور زرد، جواد گنجعلی؛ پناهنده، داوود ملکی؛ سارا، رضا یاوری؛ صدای من را از خواستن میشنوید، آرش نصرتاللهی و عبور از تنهایی، مهسا چراغعلی. به گزارش «وطنامروز»، داوران بخش شعر را ضیاءالدین خالقی، افشین شاهرودی و یاسین نمکچیان تشکیل میدهند. دبیر بخش شعر نیز یاسین نمکچیان است. نشانی صفحه اینستاگرام جایزه، «جایزه ادبی ما» بوده که اطلاعیهها و مطالب مربوط به جایزه در آن منتشر خواهد شد و دوستان میتوانند پرسشهای خود را از این طریق طرح کنند تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود. تاریخ اعلام اسامی برگزیدگان نهایی، در برنامهای که تدارک دیده خواهد شد، اعلام میشود. دبیر این دوره از جایزه ادبی ما، محمدهاشم اکبریانی است.
***
مدیرعامل موزه سینما منصوب شد
در حکمی از سوی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و رئیس هیات امنای موزه سینما، مجید اسماعیلی به سمت مدیرعامل موزه سینما منصوب شد. به گزارش «وطنامروز»، اسماعیلی کارگردانی و تهیهکنندگی دهها فیلم سینمایی و کوتاه و انیمیشن را هم در کارنامه دارد. فیلمهای سینمایی «سینه سرخ»، «دلشکسته»، «ماه جبین»، «آفریقا»، «شاهزاده ایرانی»، «لبخند نور»، «چراغهای ناتمام» و... از جمله آثار وی در مقام تهیهکنندگی است. در سابقه وی داوری چندین جشنواره سینمایی از جمله جشنواره «سینماحقیقت»، «سما»، «چهل چراغ»، جشنواره شهید آوینی و «مقاومت» نیز به چشم میآید.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|