|
ارسال به دوستان
افزایش قیمت بلیت و آینده مبهم سینما
سینمای بازنده
گروه فرهنگ و هنر: عدم موفقیت فیلمهای اکران نوروز در گیشه، چشمانداز بدی را پیش روی مجموعه سینما قرار داده است. افزایش قیمت بلیت سینما مزید بر علت شده تا استقبال مردم از سینما کاهش پیدا کند. حالا تهیهکنندگان هم اذعان میکنند که در سینما خبری از سود نیست! به گزارش «وطنامروز»، اظهاراتی شبیه آنچه یکی از سرمایهگذاران بخش خصوصی سینما درباره گردش مالی سینمای ایران مطرح کرده بود، حالا واقعیتر از همیشه به نظر میرسد. رنجکشان که یک سرمایهگذار سینماست، ۳ سال پیش در گفتوگویی این گزاره را طرح کرده بود: «۲۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ ترنور (گردش مالی) کار سینما بوده؛ یک ماشینفروشی در خیابان عباسآباد من میشناسم ۸۰۰ میلیارد تومان ترنور مالیاش بوده». حالا و پس از افزایش قیمت بلیت سینما، این اظهارات بیشتر رنگ واقعیت گرفته است چرا که عدم استقبال مردم از سینماها نیز بیشتر از ۳ سال قبل است. کاهش توجه به سینما بعد از فروکش کردن ایام کرونا میتوانست نویدبخش روزهای خوبی برای سینما باشد اما فروش نوروز امیدواریها را نسبت به استقبال از فیلمهای سینمایی در ژانرهای مختلف کاهش داد. حالا تهیهکنندگان با محافظهکاری بیشتری دل به اکران فیلمهای خود در سینما میدهند، از سوی دیگر چارهای هم جز اکران ندارند. درخواست برای توجه تلویزیون به فیلمهای حاضر در اکران و تخصیص تیزر برای آنها از ابتداییترین خواستهای تهیهکنندگان است که این روزها جدیتر از همیشه طرح میشود. در تازهترین اظهارات از سوی تهیهکنندگان سینما درباره وضعیت اکران فیلمهای سینمایی، حسن کلامی، تهیهکننده فیلم سینمایی «کوزوو» گفته است همه افراد جامعه نمیتوانند ۴۵ هزار تومان پول بلیت سینما را پرداخت کنند، بویژه مخاطبانی که به صورت خانوادگی میخواهند به سینما بروند. او در گفتوگویی که با مهر داشته درباره وضعیت گیشه سینماها گفته است: بالاخره مخاطبی که تا پیش از این به صورت مستمر سینما میرفت و فیلم میدید، در بحران کرونا برای ۲ سال به سینما نرفت و همزمان هزار و یک اتفاق تلخ را در اطراف خود تجربه کرد. جامعه ما هنوز از این شرایط بیرون نیامده است. روز به روز هم شاهد هستیم که همین وضعیت ادامه دارد. وی با اشاره به تأثیر شرایط اقتصادی بر کاهش اقبال مخاطبان به سینما افزود: آنقدر فشار اقتصادی روی مردم وجود دارد که کمتر فرصت میکنند به سینما بروند. وضعیت سینماها هنوز به شرایط عادی قبل از کرونا بازنگشته، چرا که زندگیمان هنوز به شرایط قبل بازنگشته است. با شرایطی هم که شاهد هستیم بعید میدانم در آینده نزدیک هم اتفاق ویژهای را شاهد باشیم. این تهیهکننده با انتقاد از افزایش قیمت بلیت سینماها گفت: زمانی ۵۰۰ هزار نفر به تماشای یک فیلم میرفتند و فروش آن به ۱۵ میلیارد تومان میرسید اما در حال حاضر تعداد تماشاگران یک فیلم با فروش ۱۵ میلیاردی، نصف این آمار هم نیست! ما ارقام را دستکاری کردهایم و فروش فیلمها به ظاهر بالا رفته اما واقعیت این است که تعداد مخاطبان ما در حال ریزش است. همه افراد جامعه که نمیتوانند ۴۵ هزار تومان پول بلیت سینما را پرداخت کنند، بویژه مخاطبانی که به صورت خانوادگی میخواهند به سینما بروند و طبیعتا در کنار آن هزینه خورد و خوراک هم دارند.
امیر بنان، تهیهکننده فیلم سینمایی «مرد بازنده» نیز در گفتوگویی که اخیرا با تسنیم داشته، با اشاره به دلایل افت فروش فیلمهای سینمایی اکران نوروز گفت: درست است که اکنون ظرفیت سالنهای سینما صددرصد شده اما باید به این نکته توجه داشت که طی ۲ سال اخیر به دلیل فراگیری ویروس کرونا عادات مردم تغییر کرده است. اقبال کنونی مخاطبان به سینما، یکسوم اقبالی است که در سال 1398 شاهد بودیم. لازم است سیاستگذاران حوزه اکران به این نکته توجه داشته باشند که عادات مردم به این زودی تغییر نخواهد کرد و تغییر در عادت، مستلزم گذر زمان است. اکنون ظرفیت سالنها صد درصد شده است اما آیا صد درصد جمعیتی که سال 1398 به سینما میآمدند، حالا نیز به سینما میآیند؟ طبیعتا پاسخ منفی است. شاید لازم باشد سینماها دستکم یک سال با ظرفیت صد درصدی به فعالیت خود ادامه دهند تا رفتهرفته عادات مردم نیز تغییر کند. وی همچنین گفته است: عامل دیگری که در زمینه افت فروش فیلمهای سینمایی باید به آن توجه داشت، وضعیت اقتصادی مردم است که باید از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد. عامل دیگری که در این راستا مطرح است، به کم بودن زمان اکران فیلمهای روی پرده بازمیگردد. تصور میکنم زمان اکران فیلمهای روی پرده باید افزایش پیدا کند، چرا که ظرف 7 هفته، امکان بازگشت سرمایه صرفشده وجود ندارد و هیچ فیلمی در مدت زمان 7 هفته به فروش لازم و کافی نمیرسد. تصور کنید یک فیلم در بهترین حالت، هفتهای ۲ میلیارد تومان بفروشد، پس از 7 هفته به فروشی 14 میلیاردی میرسد؛ کدام فیلم با کیفیتی را میتوان با 7 میلیارد تومان ساخت؟ منظورم فیلمهای کمهزینه یا لوباجت نیست، درباره فیلمهای دارای پروداکشن حرف میزنم. اکنون مردم به پروداکشن اهمیت میدهند و حاضر نیستند برای تماشای هر فیلمی بلیت بخرند و به سینما بیایند.
* سود سینما کجاست؟
یکی از مواردی که در وضعیت فعلی سینما مورد سوال است، ادامه فرآیند تولید، به رغم شکستهای پیاپی در گیشه است، آن هم تولید فیلمهای سینمایی با هزینههای کلان و با پولهایی که مبدا آنها مشخص نیست. حسن کلامی، تهیهکننده در گفتوگوی تازهای که با مهر انجام داده در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت نابهسامان اکران سینما و تراکم بالای فیلمهای اکراننشده چگونه است که تولید آثار جدید همچنان ادامه دارد، بیان کرد: دلیلش این است که در سینمای ایران، سود در تولید است نه در اکران و نمایش! شما همین الان یک فیلم تولید کنید، در فرآیند تولید آن به سود میرسید اما اگر بخواهید آن را راهی نوبت اکران و انتظار برای فروش در گیشه کنید، ضرر میکنید. به همین دلیل همه به دنبال تولید فیلم هستند و کاری ندارند که بعدها قرار است چه اتفاقی برای آن رخ دهد. تهیهکننده که با پول خودش فیلم نمیسازد! در شرایط فعلی هم هزینه تولید یک فیلم در حد ۱۰ میلیارد تومان میشود و غیر از نهادهای دولتی بعید میدانم کسی برای تولید فیلم جدید ریسک کند!
برای اینکه عدد تولید یک فیلم در گیشه به دست بیاید، باید چه اتفاقی در گیشه بیفتد؟ امیر بنان، تهیهکننده فیلمهای خورشید، ملاقات خصوصی و مردبازنده در پاسخ به این سوال میگوید: اکنون هر فیلم دستکم باید به مدت 10 هفته در سرگروهی خود حضور داشته باشد و پس از آن نیز اکرانش با سانسهای کمتر در سینماهای مختلف تداوم پیدا کند تا فیلمها بتوانند سرمایهای که صرف تولیدشان شده است را بازگردانند، در غیر این صورت هزینه تولید باز نخواهد گشت. اینک در حالت عادی، تولید یک فیلم سینمایی معمولی بین 8 تا 10 میلیارد تومان هزینه برمیدارد. این فیلم در زمان اکران باید 25 میلیارد تومان بفروشد که بتوانیم بگوییم سرمایه خود را بازگردانده است اما چنین اتفاقی رخ نمیدهد. اینچنین است که چرخه اقتصاد سینما رو به نابودی حرکت میکند. در شرایط کنونی تنها فیلمهای کمدی توان سودآوری و بازگشت سرمایه خود را خواهند داشت و باقی فیلمها، جز زیان چیزی نصیب سازندگانشان نمیکنند. در این وضعیت، کمتر تهیهکنندهای ریسک اکران فیلمش را میپذیرد. باید دید شورای راهبردی اکران که اعضای آن بتازگی از سوی رئیس سازمان سینمایی منصوب شدهاند برای بهبود وضعیت کنونی چه تدبیری خواهد داشت؛ قطعا این شورا در سیاستگذاریهای خود اقتضائات اقتصادی سینما را در نظر خواهد گرفت.
عدم بازگشت سرمایه در سینمای ایران، البته حرف تازهای نیست. یکی از صریحترین اظهارنظرها در این باره را حبیب ایلبیگی، مدیرکل ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی مطرح کرده است. وی مدتی پیش گفت: «اگر از زاویه بازگشت سرمایه بخواهیم نگاه کنیم، ۹۰ تا ۹۵ درصد فیلمهای سینمای ایران نباید ساخته شوند، چرا که بازگشت سرمایه ندارند». تاییدی مهم بر وضعیت غیرطبیعی سینما که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه خواهد یافت!
ارسال به دوستان
از درخواست توجه ویژه به سینمای دفاعمقدس تا تعیین تکلیف وضعیت نمایش خانگی
نسلهای مختلف هنرمندان، میهمان افطار رئیسی
مراسم دیدار و ضیافت افطار رئیسجمهور با اهالی هنر از جمله موسیقی، سینما و تئاتر عصر پنجشنبه 25 فروردین برگزار شد و مورد اقبال هنرمندان قرار گرفت. به گزارش «وطنامروز»، از جمله نقاط قوت این دیدار حضور و همنشینی دهها سینماگر مطرح سینمای ایران از نسلهای مختلف بود. در این دیدار علاوه بر سینماگران، چهرههای مطرحی از بزرگان تئاتر و موسیقی همچنین هنرهای تجسمی نیز حضور داشتند و با رئیسجمهور به گفتوگو نشسته و از مشکلات خود در بخشهای مختلف هنری سخن گفتند. در این دیدار رئیسجمهور قریب به ۲ ساعت شنونده صحبتهای هنرمندان بود. از دغدغه اهالی موسیقی گرفته تا درد دلهای صمیمانه سینماگران نیز در این دیدار مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه محمود پاکنیت با اشاره به دغدغههای هنرمندان که با حجتالاسلام رئیسی مطرح شد، بیان کرد: در جلسه افطاری با رئیسجمهور موضوعات مختلفی مورد صحبت و بحث قرار گرفت؛ درباره موسیقی، سینما، تئاتر و سالنهایی که عدهای سودجو به اهالی تئاتر اجاره میدهند، صحبت شد. این هنرمند پیشکسوت با اشاره به مشکلاتی که درباره سینما مطرح شد، اظهار داشت: یکی از عمدهترین مشکلات درباره سینما که به آن اشاره شد این بود که گروههای خاصی هستند که بودجههای کلان میگیرند و فیلم میسازند و از آن طرف گروههایی هستند که از نظر بودجه در مضیقه هستند. وی ادامه داد: مساله سینمای جنگ مطرح شد که آقای رئیسجمهور گفتند باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود و باید مراقب باشیم گروههایی که در این ژانر کار میکنند مورد حمایت قرار گیرند. مهدی صباغزاده، تهیهکننده و کارگردان سینما نیز در گفتوگو با ایرنا درباره این دیدار گفت: ملاقات رئیسجمهور با هنرمندان نشانه احترام به جایگاه فرهنگ و اهالی هنر است. دولت باید حرفهای بزرگان سینما و باتجربهها را بشنود و مورد توجه قرار دهد. دیشب (پنجشنبهشب) مسائل مختلفی مطرح شد که آقای رئیسجمهور این نکات را یادداشت کردند تا رسیدگی شود. وی گفت: منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما درباره کلیت خانه سینما و مشکلات کارگردانها صحبت کردند. همچنین سیدضیا هاشمی هم به عنوان نماینده تهیهکنندگان مسائلی را درباره سپردن شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردند که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. محمدمهدی اسماعیلی، عضو کابینه دولت سیزدهم این دیدار را که در محیط باز ساختمان دولت با حضور هنرمندان برجسته حوزههای نمایشی، موسیقی تجسمی و... برگزار شد فرحبخش توصیف کرد. وی افزود: با دستور رئیسجمهور ستاد هماهنگی فرهنگی- اجتماعی که در ۴۳ سال گذشته سابقه نداشته است، فعال و مقرر شده آییننامههای آن تدوین شود و در جلسه دولت مورد بررسی و تصمیمگیری قرار گیرد؛ مصمم هستیم عقبماندگیهای دهههای گذشته در عرصه فرهنگ و هنر کشور را با همکاری هنرمندان جبران کنیم. همچنین رئیسجمهور در این دیدار گفت: هنرمندان با انبوه مشکلات مغفول ماندهای مواجه هستند که برای غلبه بر آنها لازم است کارگروه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان عرصه هنر تشکیل شود. رئیسجمهور با گرامیداشت یاد بزرگان عرصه هنر از جمله شهید آوینی و سایر کسانی که دغدغه ارتقای هنر در این سرزمین را داشتهاند، به موضوع عدالت در عرصه هنر اشاره کرد و اظهار داشت: عدالت بعد از توحید گستردهترین مفهومی است که تمام شئون زندگی انسان را در بر میگیرد و جلوه عمومی عدالت آن است که هر چیز در جای خود قرار بگیرد. حجتالاسلام رئیسی حمایت عادلانه در حوزه هنر را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: تخصیص اعتبارات، ظرفیتها و امکانات به بخش هنر باید متناسب با اهمیت این عرصه باشد. ارسال به دوستان
اختتامیه هشتمین هفته هنر انقلاب برگزار شد
قدیریان؛ چهره برتر 1400
پنجمین شب سلسله مراسم معرفی هنرمندان و چهرههای سال هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰، شامگاه پنجشنبه ۲۵ فروردینماه با معرفی هنرمندان هنرهای تجسمی، عکس و معماری برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در این مراسم، علی فروزانفر، مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری به عنوان نخستین سخنران برای معرفی چهره هنر انقلاب معماری ۱۴۰۰ روی صحنه رفت و در سخنانی گفت: دکتر غلامحسین معماریان به واسطه دههها تلاش و فعالیت در شهرسازی اسلامی و به صورت شاخص مخالفت و اقداماتش برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی حرم شاهچراغ، به عنوان چهره سال هنر انقلاب در معماری معرفی میشود. در این مراسم همچنین دکتر حسین عصمتی، هنرمند مجسمهساز به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰ معرفی شد که سال گذشته با نگاهی بینرشتهای به خلق تندیسی از سردار دلها پرداخته بود. در ادامه محمدحسین حیدری، عکاس پیشکسوت دفاعمقدس و احسان باقری، تندیس چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰ را به بهزاد پروینقدس عکاس انقلاب و دفاعمقدس اهدا کردند. همچنین محمدرضا میری، طراح گرافیک به عنوان چهره سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی شد که سال گذشته نسبت به وقایع روز واکنش سریع نشان داده بود.
عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش پیشکسوت، چهره بعدی بود که به دلیل واکنش سریع هنری به شهادت دختران افغانستانی معرفی شد. در پایان مراسم نیز، نادر قشقایی، هنرمند مجسمهساز به عنوان چهره سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل شد. وی خالق تندیس سردار سلیمانی و چندین اثر شاخص در این رابطه بوده است.
در نهایت در مراسم پایانی هشتمین هفته هنر انقلاب اسلامی، عبدالحمید قدیریان به عنوان چهره برتر سال 1400 معرفی و از وی تجلیل شد.
ارسال به دوستان
۳ قومیت بزرگ جنوب مقابل دوربین «بریم بسازیم»
تعامل با مردم، محور برنامه تلویزیونی
مجید عزیزی یکی از کارگردانان رئالیتیشوی «بریم بسازیم» که فصل سوم آن روزهای فرد ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه یک سیما میرود، سراغ 3 قومیت بزرگ کشور در جنوب کشور میرود. به گزارش «وطنامروز»، مجید عزیزی رئالیتیشوی«بریم بسازیم» را در ۳ روستای شمال خوزستان یعنی روستای دوبندار شهرک امام رضا، روستای خماط شوش و روستای پامنار دزفول ضبط کرده است.
عزیزی در گفتوگو با مهر عنوان کرده است: جمعیت استان خوزستان از ۳ قومیت بزرگ فارس، لر و عرب تشکیل شده است که به عنوان ویژگی منحصر بهفرد آن شناخته میشد. ما نیز در برنامه سعی کردیم این ۳ قومیت را پوشش دهیم. این کارگردان درباره چگونگی یافتن سوژههای حاضر در برنامه اظهار کرد: پیش از تولید برنامه، با یک تیم پژوهشی متشکل از کارگردان، نویسنده، سوژهیاب و... به محل مورد نظر میرویم، آنجا نیز توسط رابطهای محلی با مردم صحبت میکنیم، آنها افرادی را به ما معرفی میکنند، ما نیز سوژههای مورد نظر را میبینیم و از میان آنها به انتخاب میپردازیم تا در برنامهریزی تولید و سناریو آورده شوند. اولویت ما برای انتخاب از میان سوژهها نیز جذاب بودن، متفاوت بودن آن با سوژههای قبلی، نحوه تعامل و علاقهشان برای شرکت در برنامه است.
او در پایان درباره تاثیر «بریم بسازیم» و لازمه ساخت آن تاکید کرد: هر برنامهای همراه با تاثیراتی است که «بریم بسازیم» نیز مستثنا نیست. این برنامه میتواند به مردم الگو گرفتن از کسبوکارهای موجود را نمایش دهد. همچنین در این فصل مرکز نیکوکاری «بریم بسازیم» ایجاد شده است تا مردم از طریق آن بتوانند به سوژههای مورد نظر کمک کنند تا با آنها در ارتباط باشیم.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
فروش «موقعیت مهدی» از مرز 9 میلیارد گذشت
با گذشت بیش از یک ماه از اکران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر و تهیهکنندگی حبیب والینژاد، دومین پوستر رسمی این فیلم سینمایی با تصویری از برادران باکری منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، با ادامه موج دوم اکران «موقعیت مهدی» در ایام ماه مبارک رمضان، این فیلم سینمایی با حضور بیش از ۲۷۵ هزار مخاطب در سینماها با فروش ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و ۴۵ هزار مخاطب در اکرانهای سیار با فروش ۷۰۰ میلیون تومان به فروش کلی ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. نخستین ساخته هادی حجازیفر با نگاهی متفاوت و به دور از کلیشه، در ۶ پرده به ابعاد مختلف زندگی برادران باکری از دل خانه تا میدان نبرد آنها میپردازد. طراحی پوستر این فیلم سینمایی بر عهده محمد روحالامین است.
***
رونمایی از کتاب خاطرات شهید حجازی
در نخستین مراسم سالگرد شهادت سردار حجازی از کتابهای «سردار سربلند» مجموعه خاطرات و «سربلند» یادنامه سردار شهید حجازی رونمایی شد. به گزارش «وطنامروز»، شنیدن، دیدن و چیدن لحظات و خاطرات سیدمحمد حجازی از زبان مادر، همسر، دوستان و همرزمانش؛ از کودکی، نوجوانی، مبارزه، جهاد و ادامه مسیر رزمندگی تا شهادت، تصویر مردی را به ما میدهد که جز خدا ندید و جز برای رضای او کار نکرد. کسی که برای اعتلای کلمه حق و در مبارزه با صهیونیسم، یار و یاور مسلمانان جنوب لبنان و سوریه و جبهه مقاومت اسلامی در جهان شد. مسؤولیت اعزام نیرو در اهواز همان سالهای اولیه جنگ، 10 سال فرماندهی درخشان در بسیج مستضعفین و در ادامه حضور در سپاه قدس و همراهی با سردار دلها، حاجقاسم سلیمانی از خدمات او است. کتاب «سردار سربلند» به قلم فرزانه مردی، لیلی زهدی و مهدیه زکیزاده در ۱۹۲ صفحه آماده شده است.
***
«شهر فرنگ» تعطیل شد
برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر دومین برنامهای بود که بعد از «چاپ اول» از آنتن این شبکه حذف شد تا یک برند دیگر تعطیل شود. به گزارش مهر، طی تغییرات جدی در بخشهای خبری که تاکنون به حذف برخی برندهای تلویزیونی منجر شده است، یکی دیگر از برنامههای حرفهای و چندین ساله تلویزیونی حذف شد. شب گذشته حمیدرضا مدقق، مجری برنامه «شهر فرنگ» در شبکه خبر، در صفحه اینستاگرام خود از تعطیلی این برنامه نوشت که بازتاب فراوانی هم در شبکههای اجتماعی داشت. بسیاری پایان این برنامه سینمایی را که سالها در تولید و توقفهای برنامههای سینمایی روندی مستمر حفظ کرده بود تاسفبرانگیز خواندند. مدقق مجری «شهر فرنگ» درباره این برنامه نوشت: «به دلیل تغییر در جدول پخش برنامههای شبکه خبر گفتوگوی زنده شهر فرنگ دیگر پخش نخواهد شد. آخرین پنجشنبه سال گذشته، سیصدوپنجاهودومین و آخرین قسمت این برنامه اجرا شد. خوشوقتم که قریب به 7 سال مسؤولیت یکی از طولانیترین برنامههای تخصصی شبکه خبر را بر عهده داشتم».
***
چاپ دوم «دماغ مترسک»
چاپ دوم کتاب «دماغ مترسک» تألیف مجید راستی با تصویرگری محبوبه یزدانی با موضوع داستانهای تخیلی برای گروههای سنی «ب»و«ج» توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، این کتاب با زبان قصه به داستان تخیلی دروغ و دماغ میپردازد و جزو تازهترین آثار کودکانه انتشارات سروش است. چاپ دوم کتاب «دماغ مترسک» در ۲۰ صفحه خشتی مصور رنگی، با شمارگان 2000 نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقهمندان این حوزه قرار گرفته است.
***
«طره افشان» منتشر شد
«طره افشان» با صدای محمدجواد یزدچی، خواننده موسیقی ایرانی، مقام اول جشنواره موسیقی فراز منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، شاعر و آهنگساز آلبوم موسیقی طره افشان، محسن شاهاحمدی است و تنظیم قطعات این آلبوم موسیقی را نیز ایمان ملکی انجام داده است. سرای دل، سودای دوست، قصه لیلی، مهرنگار، بیگانه و طره افشان قطعات این آلبوم موسیقی است.
محمدجواد یزدچی متولد سال ۱۳۶۳ شهر اصفهان و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی سازه است. وی آواز سنتی را از سال ۱۳۸۳ تاکنون در محضر هنرمندانی همچون علی علیرضا و نغمه غلامی و نوازندگی تار و سهتار را نیز در محضر کیوان ساکت، علی قمصری و مهدی دیزانی فراگرفته است. همچنین یزدچی مقام اول جشنواره موسیقی فراز را در کارنامه خود دارد.
ارسال به دوستان
کاربران روس به دنبال احقاق حقوق خود از کمپانیهای غربی هستند
شکایت از نتفلیکس
عوارض محدودیتهایی که برخی کمپانیهای اروپایی و آمریکایی بعد از جنگ اوکراین بر روسیه تحمیل کردند، تازه بروز و ظهور یافته است. در تازهترین چالشی که این محدودیتها ایجاد کردهاند، کاربران روس با طرح شکایتی از نتفلیکس برای قطع خدمات در روسیه، این شبکه آنلاین آمریکایی را به دادگاه فراخواندند. به گزارش «وطنامروز» در حالی که ماه پیش گزارش شد نتفلیکس به نشانه اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، خدماتش در این کشور را متوقف کرده و تولید پروژههای روسی را نیز به حالت تعلیق درآورده، اکنون کاربران روس به دلیل نقض قرارداد این شبکه بزرگ را به دادگاه خواندهاند. اندکی پیش از این رویدادها نتفلیکس با روسیه به توافق رسیده بود که طبق قوانین این کشور بخشی از آگهیهای روسی را به صورت رایگان منتشر کند. به گزارش RIA از روسیه، اکنون ۲۰ نفر که حداقل تعداد لازم برای ثبت شکایت مشترک در روسیه است، از نتفلیکس شکایت کردهاند و انتظار میرود این آمار به سرعت افزایش هم پیدا کند. نتفلیکس از سال ۲۰۱۶ وارد روسیه شده و بیش از یک میلیون مشترک جذب کرده است. قیمت اشتراک این سرویس در روسیه ۷۹۹ روبل (9.67 دلار) در ماه است. شاکیان نتفلیکس که توسط یک موسسه حقوقی به دادگاه رفتهاند، تعلیق خدمات نتفلیکس در روسیه را در تضاد با حقوق کاربران و قوانین شهروندی روسیه خواندهاند و به همین دلیل این شکایت را طرح و درخواست غرامتی ۶۰ میلیون روبلی را ثبت کردهاند. برمبنای مستندات این شکایت، قرارداد نتفلیکس با مشترکان قراردادی عمومی بوده که امکان فسخ آن به صورت یکجانبه وجود ندارد و تعلیق خدمات نتفلیکس به معنی تعلیق حقوق کاربران آن است. شاکیان خواستار غرامت ۶۰ میلیون روبلی (حدود ۷۳۰ هزار دلار) برای خسارتهای غیرمادی و نیز جریمه نقدی برابر ۵۰ درصد مبلغ تعیین شده هستند. اگر نتفلیکس این پرونده را ببازد و دستورات جبرانی را اجرا نکند؛ ممکن است با مجازاتهای بیشتری روبهرو شود. در همین راستا چندی پیش روسیه روند شکایت علیه واتسآپ را آغاز کرد زیرا این پیامرسان ذخیره اطلاعات کاربران روس را در این کشور انجام نداده است. یک روز قبل از آغاز فرآیندهای قانونی علیه واتسآپ، دادگاهی در روسیه جریمهای ۳ میلیون روبلی برای گوگل وضع کرد زیرا این شرکت قوانین مربوط به اطلاعات شخصی کاربران را نقص کرده است. از سوی دیگر در همین دادگاه روندهای دادرسی علیه فیسبوک و توئیتر نیز به همین اتهام آغاز شد. همچنین طی ماههای اخیر مقامات روسی اقداماتی برای قانونمند کردن شبکههای اجتماعی در این کشور انجام داده و جریمههایی برای نقض قوانین محتوا در این پلتفرمها وضع کردهاند. از سوی دیگر آنها سعی دارند شرکتهای خارجی را وادار کنند تا دفاتری در روسیه تأسیس و اطلاعات مربوط به کاربران روس را در همین کشور ذخیره کنند. برای مثال دادگاه منطقه تاگانسکی اعلام کرد جریمهای ۶ میلیون روبلی را (۸۱ هزار و ۳۲۰ دلار) به دلیل ۲ مورد نقض قانون و حذف نکردن محتوای ممنوع وضع کرده است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|