|
ارسال به دوستان
اخبار
مجموعه داستانی کوتاه با صدای آقای نویسنده
کتاب صوتی «شعر به انتظار تو»، نوشته علی موذنی با صدای نویسنده از سوی انتشارات نیستان منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، کتاب صوتی «شعر به انتظار تو» مجموعه داستان کوتاه به قلم و خوانش علی موذنی است که از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است این مجموعه با دارای مضامین دفاعمقدس، آیینی و اجتماعی است.
سیدمهدی شجاعی در مقام ناشر کتاب، درباره این نویسنده مینویسد: «علی موذنی یکی از برجستهترین داستاننویسان ایرانی است. انتخاب سوژههای جذاب و منظرههای بدیع، شناخت و تسلط نسبت به عناصر داستان، نثر روان و صمیمی و تاثیرگذار و دیالوگهای محکم و حسابشده مجموعه عواملی است که به داستانهای علی موذنی ویژگی منحصربهفرد بخشیده است». انتشارات نیستان این کتاب صوتی را به مدت 2 ساعت و 46 دقیقه به قیمت 28 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
***
انتشار اسامی سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر تا ۴ بهمن
مدیر امور سینماهای چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر آخرین وضعیت سینماهای این دوره از جشنواره را تشریح کرد. به گزارش «وطن امروز»، محمدرضا فرجی اعلام کرد: پس از ارسال شیوهنامه مصوب ستاد برگزاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر توسط انجمن سینماداران به سینماها، ثبتنام سینماهای متقاضی آغاز و مراحل بررسی توسط کمیته نمایش در حال انجام است.
وی افزود: کیفیت مطلوب صدا و تصویر، شرایط سالن نمایش فیلم و دیگر امکانات رفاهی سینما از جمله معیارهایی هستند که در انتخاب سالنها مورد توجه قرار میگیرد و اسامی سینماهای مردمی حداکثر تا ۴ بهمنماه اعلام خواهد شد. خوشبختانه حضور در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر مورد توجه و استقبال سینمادارها قرار گرفته است. چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی برگزار میشود.
***
معرفی نامزدهای بخش پادکست جشنواره قصهگویی کانون در یزد
نامزدهای بخش پادکست بیست و چهارمین جشنواره قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند. به گزارش «وطن امروز»، از مجموع ۶۴ اثر راهیافته به بخش نهایی بیست و چهارمین جشنواره قصهگویی، ۱۲ قصه، نامزد بخش نهایی شدند. اسامی نامزدها به شرح زیر است: زینب صمصامی با قصه «رو» از یزد، سیدعباس علیمحسنی با قصه «اوسانه کلثوم ننه» از گلستان، فاطمه برمال با قصه «اخموخان» از اردبیل، شیرین اسدی با قصه «حیله روباه» از اردبیل، طناز همت با قصه «دکمه بازیگوش» از قزوین، فائزه سرداری با قصه «مسافر» از یزد، مائده طاهر با قصه «دیوار بلند» از قزوین، فاطمه مامانژاد با قصه «راز پنج» از یزد، نوشین میترا (نوشین نیکراه) با قصه «این همه تلق و ملق» از قزوین، مصطفی حدادی با قصه «دروغ بزرگ» از یزد، ضحا مختارپور با قصه «گمشده گم نشده» از یزد و مریم خلجی با قصه «برد اشکن (سنگ تراش)» از چهارمحالوبختیاری. بر اساس این خبر، نادر برهانی مرند (نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر)، مریم نوشادقباد (پژوهشگر) و نادرگهرسودی (گوینده و مدیر دوبلاژ)، داوری این بخش از جشنواره را بر عهده دارند.
بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی «قصهگویی» کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان از ۲۵ دی آغاز شده است و تا بیست و نهم همین ماه در شهر یزد ادامه خواهد یافت.
***
مدیر شبکه نسیم به «خانه جلال» رفت
سیدمحمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم از پشت صحنه «خانه جلال» که در محل خانه موزه سیمین و جلال است بازدید کرد. به گزارش «وطن امروز»، مدیر شبکه نسیم از «خانه جلال» بازدید کرد. در دیدار خوشرو از پشت صحنه «خانه جلال» که در محل خانه موزه سیمین و جلال تولید میشود علاوه بر تقدیر از حضور آقایان افخمی و میرشکاک در این برنامه، بر تولید محتوای غنی تاکید شد.
مدیر شبکه نسیم همزمان در نشست با گروه تهیه و تولید، میزبانان برنامه و اتاق فکر، بر اهمیت این برنامه و جریانساز بودنش در دوره زمانی کنونی و جایگاه مناسب آن در شبکه نسیم تاکید کرد.
«خانه جلال» مجلهای فرهنگی - هنری است که در قسمتهای ۵۰ دقیقهای به تهیهکنندگی محمد پورصباغیان و ابراهیم حسنزاده و کارگردانی محمد پورصباغیان، شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه نسیم میرود.
میزبانان این برنامه بهروز افخمی و یوسفعلی میرشکاک هستند که در هر قسمت در فضایی صمیمی با هنرمندان حوزههای مختلف به گفتوگو مینشینند. در این برنامه تلاش میشود با دعوت از هنرمندان، نویسندگان، شعرا، نقاشان و... در رابطه با هنرهای مختلف در حوزه تاریخ و فلسفه، دغدغهها و چشم اندازهای پیش رو گفتوگو کنند. در بخشهای جنبی برنامه نیز به خاطرات سیمین دانشور و روایتهای شنیدنی از زبان علی رکاب درباره جلال آلاحمد و زندگی او پرداخته میشود. خانه جلال با ویژهبرنامه شب یلدا پخش خود را آغاز کرد و در هفته ۳ روز میهمان خانههای مخاطبان رسانه ملی است.
ارسال به دوستان
دبیر پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی:
همه استانها در بخش تجسم هنر حضور دارند
گروه فرهنگ و هنر: مجسمهسازی امروزه روز بسیار متنوع و البته درگیر فرم شده و باید گفت بیش از محتوا فرم است که اهمیت دارد. امروز تنوع در مجسمهسازی بسیار گسترده شده، به شکلی که هر کسی هر گونه فکر میکند میتواند فکر خود را تبدیل به شکل کرده و با انواع و اقسام مواد از کاغذ گرفته تا پر پرندگان تا فلز و فولاد و...، هندسه، شکل و فرم مورد نظر خود را پیاده کند. در این میان پس از شیوع ویروس کرونا مجسمهسازی دچار رکود شد و خبر تازهای ولی پیش از آن، شور و هیجانی بود؛ انجمن مجسمهسازی دایر شده بود و نمایشگاههایی میگذاشت و مردم به تماشا مینشستند. البته این وضعیت قطعا ماندگار نخواهد بود.
شاهد این مدعا جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که پانزدهمین دوره آن در پیش است. مسأله بسیار مهم و قابل ارزش درباره این جشنواره هم تغییر ساختار آن است. سیدعباس میرهاشمی، هنرمند عکاس و دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتوگو با یکی از رسانهها در این باره اینطور بیان میکند: جشنواره تجسمی فجر نیاز به تغییر ساختار دارد و بر این اساس، مطالبی جمعآوری شد که ساختار پایهای که اساس و بنیان بحث باشد، تهیه شد و تحویل متولیان جشنواره دادیم و پیشنهاد کردیم خیلی جدی این موضوع را دنبال کنند. همچنین در این ساختار پیشنهادی، علاوه بر پیشنهادات برای جشنواره فجر، نگاهی نیز به دوسالانههای هنری و جشنواره تجسمی جوانان شده بود که تقاضا کردیم به آنها توجه شود تا در صدد تقویت یکدیگر برآیند و خلأهای موجود پر شود. البته با توجه به جابهجاییهایی که در معاونت هنری و اداره کل تجسمی داشتیم، زمان از دست رفت و فرصت بحث در این مورد پیش نیامد. اگر این ساختار به نتیجه میرسید، امسال بنا داشتیم روی آن ریل حرکت کنیم ولی چون اتفاق نیفتاد، ابتدا سعی کردیم بینابین حرکت کنیم اما در نهایت محور را سالهای گذشته در نظر گرفتیم با این تفاوت که در مسیر، یک جاهایی تغییرات کوچکی ایجاد کردیم؛ تعداد رشتهها را نزدیک به دورههای گذشته قرار دادیم، بحث کیوریتوری را فراموش کردیم ولی جاهایی که احساس کردیم باید اتفاقاتی بیفتد با صاحبنظران صحبت کرده و تغییراتی کوچک ایجاد کردیم. رشته مجسمه را تغییر عنوان دادیم و گذاشتیم «رشته حجم» و در ادامه مجسمه، چیدمان و سفال و سرامیک را ذیل این رشته قرار دادیم تا دیوارههای بین این رشتهها برداشته شود.
او ادامه میدهد: آنچه قرارداد بین خودمان و هنرمندان میدانیم، فراخوانی است که منتشر میکنیم و طبیعتاً وقتی داوران میآیند از فراخوان مطلعند و آن قرارداد در فراخوان را رعایت میکنند. ضمن اینکه الفبای هر داوری، مباحث فنی و تکنیکی است که خالق اثر باید رعایت کرده باشد. داوران این دوره جشنواره که همگی از اساتید دانشگاه هستند، عموماً اعتقاد به کیفیت آثار دارند. گریزی از حذف شدن دیوارهها بین رشتههایی چون مجسمه، حجم و چیدمان نیست و به اعتقاد من این مرز خارج از جشنوارهها در واقعیت وجود ندارد ولی بقیه رشتهها را حفظ کردیم.
دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه میدهد: من به عنوان دبیرکل جشنواره وظیفه داشتم در داوری حضور داشته باشم و به همین دلیل در همه گروههای داوری سعی کردم حضور داشته باشم و عمده وقتم را بگذارم تا در راستای کمک و تطبیق با برنامههای جشنواره و فراخوان اگر نکتهای و سوالی باشد، عرض کنم. شاید درست نباشد درباره همه رشتهها صحبت کنم تا از زبان داوران این موضوع شنیده شود اما در برخی رشتهها فراتر از انتظار و در برخی رشتهها کمتر از انتظار داوران (از نظر کیفی) آثاری ارسال شده بود که این موضوع طبیعی است و نمیتوان انتظار داشت در همه رشتهها بالاترین کیفیت را داشته باشیم. در مجموع رضایت نسبی را از داوران دیدم.
باید گفت تعداد هنرمندان تجسمی در سراسر کشور زیاد است و انتظار دارند کارهایشان دیده شود و برای اینکه بتوان این خلأ را پر کرد، از سال قبل باید بخشهای استانی راهاندازی شود؛ سال گذشته ۲۶ استان و ۲ منطقه آزاد در بخش «تجسم هنر» حضور داشتند و امسال نیز همه استانهای کشور در بخش «تجسم هنر» حضور دارند تا خلأ و کمبود فضا را بتوان اینگونه پوشش داد.
جشنوارهای چون جشنواره تجسمی فجر پروژه نیست که با تمام شدنش تمام شود، بلکه این جشنواره و جشنوارههای دیگر پروسه هستند که وقتی یک دوره تمام میشود تازه شروع کارش خواهد بود، چراکه باید ارتباطش را با هنرمند و جامعه قویتر کند، به چالش کشیده شود، به چالش بکشد، تعامل با هنرمندان و دانشگاهها را قویتر کند و از داشتههایی که به دست آورده، حراست کند. محور جشنواره فجر دوره پانزدهم نیز به گواه دبیرش همانند سال قبل، «هنر متعالی برای مردم» است.
ارسال به دوستان
تقدیر معاون سیما از عوامل «پاورقی»
صدای مردم
از دستاندرکاران مجموعه تلویزیونی «پاورقی» شبکه ۲ طی مراسمی تقدیر شد. به گزارش «وطن امروز»، دستاندرکاران مجموعه «پاورقی» شبکه ۲ طی مراسمی با حضور معاون سیما و مدیران شبکه ۲ سیما مورد قدردانی قرار گرفتند.
محسن برمهانی، معاون سیما در جمع عوامل برنامه «پاورقى» شبکه ۲ گفت: در جریان غائله اخیر و فتنهانگیزى دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی و شبکههاى معاند آرایش جنگی داشتند و نفرت و دروغپراکنى این بنگاههاى خبرى بىامان در جریان بود. در مقابل ذات شبکههاى رسانه ملی متناسب با نیازهای رسانهای و ذائقههای مختلف مخاطبان است اما لازم بود ایده و فکر برنامهای با محتوای رصد فضای مجازی و مقابله با این هجمه رسانهاى طراحی شده و شکل بگیرد که این مهم به ابتکار شبکه ۲ رقم خورد.
برمهانى با اشاره به اینکه «جهاد تبیین» به عنوان واجب شرعی بر ما تکلیف شده و همچنین در فرمایشهاى مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید شده است، اظهار کرد: ما به عنوان رسانه وظیفه داریم درباره جهاد تبیین، قالب و فرم جذاب برای ارائه پیام طراحی و ایجاد کنیم که خوشبختانه «پاورقی» توانسته است این مهم را به انجام برساند و طبیعتا با توجه به تغییر فضای کشور، باید به لحاظ رویکرد تغییراتی نیز داشته باشد. مىدانیم حقیقت حاکم بر فضای عمومی جامعه از القائات فضای مجازی متفاوت است و هر آنچه در فضای مجازی وجود دارد لزوما انعکاس واقعیات موجود نیست.
برمهانى تصریح کرد: اجازه ندهید یاوهگوییها و تخریبها، بر کار شما خدشهای وارد کند. از سوى دیگر حفظ اخلاص در ادامه کار بسیار مهم است، چرا که این اخلاص بسیار اثرگذار است و باعث میشود پیام شما بر قلب مخاطب بنشیند و امیدواریم این اثر ماندگاری شود. بر اساس آمارهای دریافتى از امور مخاطبان در تماس با ۱۶۲، برنامه «پاورقی» از جمله برنامهها در سیما است که بیشترین آمار رضایت و تشکر مخاطبان را دارد و بر این اساس مىشود براى بازپخش آن از دیگر شبکهها برنامهریزى کرد.
در ادامه این نشست حامد بامروتنژاد، مدیر شبکه ۲ سیما ضمن معرفی دستاندرکاران و تقدیر از همکاران مجموعه «پاورقی» گفت: در فتنه دیکتاتورمأبانهای که هر کسی حرفی در حمایت از جمهوری اسلامی میزد، آماج انتقادات بیرحمانه، تهمتها و فشارها قرار میگرفت، عوامل برنامه «پاورقی» جهاد کردند و در تریبون رسمی رسانه ملی برنامهای با چنین محتوایی ساختند.
بامروتنژاد ادامه داد: از زمانی که صدای مردم را در برنامه پخش کردیم، میزان بازخوردهای مخاطبان برای این برنامه در تماس با ۱۶۲ سازمان به طور چشمگیری افزایش یافت و شیب نمودار تماسهای بینندگان نیز روند افزایشی در پیش گرفت و هماکنون بخش زیادی از آیتم «جوالدوز» به پخش صدای مخاطبان اختصاص یافته است به نظرم از تجربه موفق و راهبرد برنامه «پاورقی» میتوان برای جذب مخاطب در برنامههای دیگر هم بهره گرفت.
جواد فتحی، تهیهکننده و کارگردان این برنامه گفت: حمایتهای مردم برای ما بسیار دلگرمکننده است و آنچه برای ما خیلی اهمیت داشت این بود که در فضای غبارآلود فتنه، بسیاری معتقد بودند که در مقابل فضای مجازی دست ما خالی بود اما از وقتی برنامه پخش شد، به شبهات و شایعهها پاسخ داده شد و مخاطبان برنامه میگویند برنامه «پاورقی» تریبونی برای جواب دادن به این شائبهها شده است. ما حتی در این برنامه صدای مخالفان را هم پخش میکنیم که مخاطب تشکر میکند و این نقد را به عنوان نقطه قوت میداند.
برنامه «پاورقی» با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشرشده در فضای مجازی و با زبان طنز، مدتی است روی آنتن شبکه ۲ سیما رفته است. این برنامه سعی در نمایان کردن لایههای پشت پرده اخبار و افراد مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی دارد و سعی میکند بدون پیچیدگیهای فرمی و زبانی، اخبار و اتفاقات روزانه را مرور کند.
گفتنی است «پاورقی» با تهیه کنندگی و کارگردانی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی روی آنتن شبکه ۲ است. امین میمندیان و محمدرضا شهبازی از نویسندگان این برنامه هستند.
ارسال به دوستان
موفقیت مستندسازان استانی
«آدم و حوا» منتخب جشنواره بیگ اسکای آمریکا
فیلم مستند «آدم و حوا» به کارگردانی رضا دانشپژوه منتخب بخش رقابتی فیلمهای کوتاه جشنواره بیگ اسکای آمریکا شد. به گزارش «وطن امروز»، جشنواره بیگ اسکای یکی از شناختهشدهترین جشنوارههای مستند در جهان است که مورد تایید آکادمی اسکار است و بهترین مستند این جشنواره به اسکار سال آینده معرفی میشود. مستند «آدم و حوا» محصول انجمن سینمای جوانان ایران دفتر یاسوج است. این جشنواره بیستمین دوره خود را 17 تا 26 فوریه 2023 مصادف با 28 بهمن تا 7 اسفند 1401 در شهر میزولای ایالت مونتانای آمریکا برگزار میکند و مستند «آدم و حوا» در بخش رقابتی فیلمهای مستند کوتاه، داوری خواهد شد. کارگردان و تهیهکننده فیلم از سوی این جشنواره جهت حضور در جشنواره دعوت شدهاند. مستند کوتاه «آدم و حوا» روایتی از اندیشههای یک زوج پیر روستایی است که باورهای بهشت و جهنمیشان را درباره رفتارهایشان با یکدیگر مرور میکنند.تهیهکنندگی این فیلم برعهده سیدمحمدجواد سعیدی و رضا دانشپژوه است. همچنین عرضه و پخش جهانی «آدم و حوا» برعهده محمد حسنی است. عوامل این مستند کوتاه عبارتند از:
فیلمبردار: رضا دانشپژوه
تدوینگر: سجاد ایمانی
صداگذار: پارسوآ پاکیزه
اصلاح رنگ و نور: جمالالدین موسوی
صدابردار: پژمان امیرنژاد
عکاس: داوود ایزدپناه
طراح پوستر: سعید صبحانی
ارسال به دوستان
«خون میگذشت» منتشر شد
زندگینامه مبارزی که امام بیشتر از علما قبولش داشت
«خون میگذشت»؛ سرگذشت داستانی حاجمحمدآقا رسولزاده از مبارزان و پیشگامان مردمی انقلاب اسلامی توسط انتشارات «راه یار» منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، کتاب «خون میگذشت»؛ سرگذشت داستانی حاجمحمدآقا رسولزاده از مبارزان و پیشگامان مردمی انقلاب اسلامی در کاشان به نویسندگی هادی لطفی توسط انتشارات «راه یار» منتشر شد. «خون میگذشت» مستندی است داستانی بر اساس زندگی حاجمحمدآقا رسولزاده که از افراد و مبارزان سرشناس انقلاب در کاشان بود. او بعد از آشنایی با شهید نواب صفوی، شاخه فداییان اسلام کاشان را راه انداخت. سال 1340 اتوبوسی راه انداخت و با مردم کاشان به تشییع پیکر آیتالله العظمی بروجردی رفتند. بعد از تشییع، در مسیر برگشت به کاشان به همه میگوید «از این به بعد من مقلد آیتالله خمینی هستم» و این تصمیم آغاز مبارزات پرفراز و نشیب «حاجمحمدآقا» در کاشان است. محرم همان سال، امام خمینی(ره) طلبهها را برای تبلیغ به شهرهای مختلف میفرستد و به طلبههایی که عازم کاشان بودند، میگوید: «اگر از علما جواب نگرفتید، بروید بازار پیش رسولزاده». حاجمحمدآقا در هر برههای کنش داشت و نقش ایفا میکرد؛ نمیتوانست ساکت بنشیند. در برهههای مهم مانند مبارزات علیه رژیم پهلوی به پشتیبانی امام خمینی قد برفراشت. بیشتر کاشانیها که سن و سالشان قد میدهد با «حاجمحمدآقا رسولزاده» خاطره دارند. در بخشی از این کتاب میخوانیم: «دسته عزای بنیالزهرا وارد بازار شد. جمعیت همراهش نشان از هیاتی پرآوازه داشت. میانه بازار حاجمحمدآقا روی چهارپایه ایستاد. همه جمع شدند؛ کاسب و رهگذر. وقتی میخواستند نواب را تیرباران کنند، اجازه نداد چشمهایش را ببندند. سبوحقدوسهایش یادتان هست؟ یادتان است میگفت ما دیگر بیدار شدهایم، نکند به خواب برویم؟» بنا بر این گزارش، «خون میگذشت» که تحقیق و تدوین آن بر عهده هادی لطفی بوده است، در 280 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 80 هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است. ارسال به دوستان
وزیر فرهنگ مطرح کرد
تغییر ریل حوزه سینما از مسیر فارابی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش مهم تغییر ریل حوزه سینما از مسیر بنیاد سینمایی فارابی طی خواهد شد و این بنیاد گامهای بلندی در این راستا برداشته است. به گزارش «وطن امروز»، محمدمهدی اسماعیلی دیروز در جلسه هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حمایت از حوزه سینما در دوره جدید وزارت فرهنگ گفت: چندی پیش نخستین جلسه شورای عالی سینما در دوره جدید پس از سالها وقفه برگزار و تصمیمات خوبی برای کمک به سینمای کشور اتخاذ شد و دومین جلسه این شورا نیز بزودی برگزار میشود تا توجه به سینما در سطح کلان تصمیمگیری تداوم پیدا کند.
وزیر فرهنگ با یادآوری اقدامات و حمایتهای دولت مردمی در حوزه سینما گفت: سیاستگذاری واحد در هزینهکرد بودجههای دستگاههای مختلف در حوزه فرهنگ در پی تصویب آییننامه بند «ز» تبصره ۹ لایحه بودجه یکی از اتفاقات مهم ستاد فرهنگی دولت محسوب میشود و امیدواریم از این طریق بتوان حمایتهای بیشتری از حوزه فرهنگ بویژه سینما انجام داد.
وی در ادامه درباره جزئیات این آییننامه گفت: براساس بند «ز» تبصره ۹ قانون بودجه، دستگاههای اجرایی مجاز هستند تا ۲ درصد از بودجه هزینهای خود را در راستای همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانهای نوین، نشر و کتاب و گردشگری و صنایع دستی هزینه کنند.
اسماعیلی با اشاره به شعار اصلی وزارت فرهنگ درباره تغییر ریل حوزه فرهنگ به سوی ارزشهای انقلاب اسلامی گفت: بخش مهم تغییر ریل حوزه سینما از مسیر بنیاد سینمایی فارابی میگذرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|