|
کاهش 2300 واحدی شاخص بورس تهران
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات نخستین روز کاری هفته با کاهش 2 هزار و 314 واحدی همراه شد. دیروز در نخستین روز کاری هفته همه شاخصهای بورس قرمز شدند اما میزان کاهش شاخصها زیر یک درصد بود. شاخص کل بورس با کاهش 2314 واحدی به 2 میلیون و 20 هزار و 17 واحد رسید. همچنین شاخص هموزن با کاهش 328 واحدی به 705 هزار و 896 واحد رسید.
ارسال به دوستان
عملیات اجرایی فاز ۲ توسعه فرودگاه امام خمینی(ره)، بزرگترین پروژه فرودگاهی کشور آغاز شد
قطب هوایی جدید منطقه
* مهرداد بذرپاش: با پایان این پروژه ظرفیت سالانه فرودگاه امام به ۵۰ میلیون مسافر در سال میرسد/ * چین 2.5 میلیارد یورو در این پروژه در قالب مشارکت سرمایهگذاری میکند
گروه اقتصادی: نزدیک 15 سال است موضوع افزایش ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) مطرح میشود؛ این فرودگاه در زمان احداث توانسته بود نیازهای فرودگاهی کشور را مرتفع کند اما به مرور زمان و با افزایش سفرهای خارجی از پایتخت، فضای محدود آن بسیار آزاردهنده شد. یکی از برنامههای اصلی مهرداد بذرپاش در زمان اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس به عنوان وزیر راه و شهرسازی، توسعه این فرودگاه بود. بر این اساس صبح دیروز آیین عملیات اجرایی فاز 2 فرودگاه امام خمینی(ره) با مشارکت شرکت هاوکان (HAOKUN ENERGY) و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) برگزار شد. برنامهریزیهای انجام شده به گونهای است که 15 میلیون مسافر به ظرفیت سالانه فرودگاه امام اضافه شود. نکته حائز اهمیت در این رابطه سرمایهگذاری 2.5 میلیارد یورویی چینیهاست که به نظر میرسد ذیل قرارداد 25 ساله منعقد شده بین ایران و چین اتفاق خواهد افتاد. البته این تنها مسیر تامین مالی پروژه فاز 2 فرودگاه امام نیست و از محلهای دیگر نیز سرمایهگذاری اتفاق خواهد افتاد. این در حالی است که در افق پیش روی فرودگاه امام خمینی(ره) تبدیل آن به قطب و هاب هوایی خاورمیانه ترسیم شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه فرودگاه امام بزرگترین طرح توسعهای پس از انقلاب است که فاز یک طرح توسعه آن اسفند سال آینده به بهرهبرداری میرسد و احداث فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) امروز با سرمایهگذاری 2.5 میلیارد یورویی آغاز شد، تصریح کرد: فرودگاه امام خمینی(ره) نگین زیبای انگشتر صنعت هوایی میشود. مهرداد بذرپاش در مراسم آغاز عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی اعلام کردم این وزارتخانه پیشران پیشرفت کشور است و نقش متفاوتی برای پیشبرد حرکت پیشرفت ملت ایران دارد. وی افزود: در این روزها هر سفری به شمال، جنوب و شرق و غرب انجام میشود و هر میهمانی که وارد ایران میشود، از ظرفیت بزرگ ترانزیتی و کریدوری ایرانی صحبت میکند.
بذرپاش با اشاره به تعریف کلانپروژه «ایران راه» در ابتدای حضور در وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: ما بسته توسعه زیرساختها در ۲ بخش نرمافزاری و سختافزاری را تعریف کردیم که در بخش نرمافزاری مواردی مانند توسعه ترانزیت یکسره، بارنامه یکسره و هر آنچه موجب تسهیل عبور و مرور در همه شقوق میشود در دستور کار قرار گرفته است. وی با اشاره به بسته توسعه سختافزاری گفت: احداث فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) که عملیات عمرانی آن امروز آغاز شد، در راستای همان کلانپروژه است و اگر سرعت کم است، به خاطر کمبود منابع است که دولت با کمک مجلس پیگیر رفع موانع است.
بذرپاش از برنامه کاهش محدودیتهای پروازی خبر داد و گفت: این برنامه پیام امنیت و آرامش را به سرمایهگذاران و مسافران مخابره میکند.
وی فاز دوم فرودگاه امام خمینی(ره) را بزرگترین پروژه هوایی بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: این پروژه در کریدور شمال - جنوب نیز قرار دارد و اگر دقیق تصمیم گرفته شود و تسلیم جوسازیها نشویم، خواهیم دید شاهراه اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب، ثروت ملی را به اندازه فروش نفت افزایش خواهد داد و امنیت و آرامش را به همراه خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار زیرساختها، تمام ظرفیتهای دانشبنیان را به کار گرفتهایم و با توجه به اینکه در بسیاری از نقاط کشور خطوط ریلی در کشور مستقر است، باید از این ظرفیتها چه در بخش سختافزاری و نرمافزاری استفاده کنیم. وی گفت: از همه شرکتهای هواپیمایی دعوت میکنیم در فرودگاه امام و منطقه آزاد آنکه کلانپروژه ۴۱۰ هزار متر مربعی با سرمایهگذاری بیش از 2.5 میلیارد یورو است که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد، حضور یابند و از فرصتی که خداوند در اختیار ما قرار داده، استفاده بهینه کنند. بذرپاش با اشاره به ظرفیت ترمینالهای فرودگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: ظرفیت ترمینال فاز یک ۶ میلیون مسافر است که به ظرفیت تردد سالانه به ۱۰ میلیون مسافر تا سال آینده خواهد رسید. همچنین ترمینال سلام با ظرفیت ۵ میلیون مسافر روزبهروز در حال توسعه است و شاهد خدماترسانی آن به زوار عتبات عالیات هستیم که تا پایان سال آینده به ۱۰ میلیون نفر میرسد و فاز دوم شهر فرودگاهی که تکمیل شود، ظرفیت جابهجایی مسافر به ۵۰ میلیون مسافر هم میرسد. وی یادآور شد: رئیسجمهور از روز اول شروع خدمتم در وزارت راه و شهرسازی، عملیات اجرایی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی را در دستور کار قرار داد و در این مسیر از حمایتهای مجلس با احکام بیبدیل در برنامه هفتم توسعه، از شرکت هاکان انرژی چین به عنوان شریک شرکت شهر فرودگاهی امام در این پروژه و قرارگاه خاتمالانبیا صمیمانه تشکر میکنم. بذرپاش با بیان اینکه توسعه فرودگاه امام بزرگترین طرح توسعهای پس از انقلاب است، گفت: فاز یک طرح توسعه شهر فرودگاهی امام اسفند سال آینده به بهرهبرداری میرسد که نیازمند سرمایه ۵۰۰ میلیون یورویی است.
بذرپاش گفت: این پروژه با ظرفیت جابهجایی ۳۵ میلیون مسافر در سال به نوعی یک فرودگاه جدید محسوب میشود و با تکمیل آن ظرفیت کل فرودگاه امام(ره) به ۵۰ میلیون مسافر در سال میرسد.
بذرپاش با اشاره به اینکه این فرودگاه با متراژ ۴۱۰ هزار متر مربع احداث خواهد شد، گفت: ارزش قراردادی که امروز منعقد شد، در فاز اول ۵۰۰ میلیون دلار و ارزش مجموع قرارداد بیش از 2.5 میلیارد دلار است.
وی ادامه داد: بخش اول این قرارداد که شامل بسیاری از مستحدثات و ملزومات عملیات پروازی مثل احداث روشنایی و... است تا اسفند سال آینده تکمیل میشود و به بهرهبرداری میرسد.
وزیر راه و شهرسازی هدف این کلانپروژه را در راستای کلانپروژه «ایران راه» و تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به هاب راهبردی و ترانزیتی منطقه دانست و گفت: با بهرهبرداری از این پروژه، فرودگاه امام خمینی(ره) یکی از مهمترین هابهای فرودگاهی منطقه خواهد شد.
به گفته بذرپاش، علاوه بر استفاده ناوگان داخلی ایران از این فرودگاه به مقاصد خارجی، با ارائه آزادیهای پروازی به ایرلاینهای خارجی، این فرودگاه مبدا و مقصد بسیاری از پروازهای خارجی نیز خواهد شد و به یک هاب راهبردی در منطقه تبدیل میشود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: عملیات اجرایی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) از امروز - دیروز - با مشارکت یکی از شرکتهای چینی و قرارگاه خاتمالانبیا به صورت کنسرسیوم آغاز شد و تامین منابع مالی آن توسط ایران انجام میشود. وی تاکید کرد: در این پروژه از ظرفیتهای فنی - مهندسی شرکتهای مجرب خارجی و داخلی استفاده خواهد شد. بذرپاش گفت: در راستای تکمیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) عملیات توسعه منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی آغاز شده و سرمایهگذاران بخش خصوصی اعلام تمایل خود را برای مشارکت اقتصادی در این پروژه اعلام کردند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ظرف ۴ تا ۵ سال آینده این فرودگاه بزرگ بینالمللی یکی از مهمترین هابهای راهبردی و ترانزیتی منطقه خواهد شد.
* تحقق آرزوی دیرینه مردم
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه آغاز عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) آرزوی دیرینه ملت شریف ایران بود، گفت: ۱۵ سال بود این پروژه به جریان افتاده بود و امروز عملیات اجرایی یکی از پروژههای تاثیرگذار دولت سیزدهم آغاز میشود.
سعید چلندری در آیین آغاز عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، آغاز عملیات عمرانی فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را آرزوی دیرینه ملت شریف ایران برشمرد و گفت: در سالهای گذشته این گلایه به ما میشد که وضعیت این فرودگاه در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست اما از ابتدای شروع دولت سیزدهم با اقدامات بسیار خوبی که در روانسازی پذیرش و اعزام مسافران شد، اعتراضات در ایام نوروز، حج و عتبات عالیات به صفر رسید.
چلندری ضمن اشاره به همکاری فرودگاه امام(ره)، پلیس، واجا و گمرک فرودگاه، با بیان اینکه راهاندازی ترمینال سلام از دولت هشتم شروع شده بود، یادآور شد: این ترمینال در سال اول دولت سیزدهم با استاندارد روز دنیا به بهرهبرداری رسید و آن ترمینال به عنوان ترمینال زیارتی خدمترسانی میکند.
وی خاطرنشان کرد: ۱۵ سال بود فاز دوم فرودگاه به جریان افتاده بود اما توانستیم با همکاری تیم کارشناسی، پیمانکاران و شرکت هاکان و قرارگاه خاتم در قالب ۷۶ جلسه بالای ۳ ساعت و ۵ ساعت، امروز عملیات اجرایی یکی از پروژههای تاثیرگذار دولت سیزدهم را آغاز کنیم.
چلندری تصریح کرد: اگر اختیاراتی از جانب وزیر راه و شهرسازی در این دوره به مسؤولان فرودگاه امام خمینی(ره) داده نمیشد، امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی فاز دوم شهر فرودگاهی نبودیم.
ارسال به دوستان
گزارش بانک جهانی از شرایط اقتصادی ایران طی سالهای 2011 تا 2020
دهه از دست رفته!
بانک جهانی دوره سالهای 2011 تا 2020 را زمانهای ازدسترفته رشد اقتصادی ایران خواند و نوشت 10 میلیون نفر از این شرایط اقتصادی تاثیر گرفتند. بانک جهانی در گزارشی به وضعیت فقر و رفاه اجتماعی در ایران طی سالهای 2011 تا 2020 پرداخته است که تمام دوره 8 ساله ریاستجمهوری حسن روحانی در این بازه قرار دارد. بر اساس این گزارش، 10 میلیون ایرانی به دلیل تحریمها، مدیریت بد اقتصادی و قیمتهای پرنوسان بینالمللی نفت و همهگیری کرونا در طول «یک دهه» فقیرتر شدند. بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی سرانه ایران در این دهه به صورت سالانه منفی 0.6 درصد بوده است. تولید ناخالص داخلی سرانه، اندازهگیری تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد در جمعیت یک کشور است و نشان میدهد میزان تولید یا درآمد به ازای هر فرد در یک اقتصاد میتواند نمایانگر میانگین بهرهوری یا استانداردهای زندگی باشد.
* کاهش چشمگیر فقر در ایران پس از انقلاب اسلامی ایران
ایران در دهههای منتهی به سال 2011 شاهد کاهش فقر بوده است به طوریکه افرادی که زیر خط فقر قرار داشتند از 40 درصد جمعیت در سال 1980 به 20 درصد در اوایل دهه 2000 رسیده بودند اما از سال 2011، لغو و اعمال مجدد تحریمها توسط آمریکا و سایر کشورها تاثیر بدی بر رشد اقتصادی و رفاه ایرانیها داشت و رقم 20 درصد به 28 درصد افزایش یافت. در این گزارش به این نکته اشاره شده است که اقتصاد ایران پس از سپری کردن یک دهه از دست رفته با رشد اقتصادی ناچیز (2011-2020) به تدریج در حال بهبودی است. با کم شدن محدودیتهای کرونایی و شرایط بهتر در بخش نفت به 4 فصل متوالی بهبود اقتصادی منجر شده است. رونق اقتصادی با واکسیناسیون گسترده در نیمه دوم سال 1400 تقویت شد. با این حال، محدودیت ذخایر ارزی قابل دسترس به دلیل تداوم تحریمهای آمریکا، منجر به نوسانات نرخ ارز و افزایش تورم شده است.
* اقتصاد ایران به تدریج در حال خروج از یک رکود 2 ساله
این رونق اقتصادی که عمدتا اشتغالزا نبوده است با تورم بالا سبب شد رفاه خانوادهها مخصوصا در میان دهکهای پایین درآمدی که از کرونا بشدت آسیب دیدهاند، کاهش یابد. در عین حال، اتفاقات ناگوار ناشی از تغییرات اقلیمی مانند خشکسالی و افزایش بیسابقه دما منجر به کمبود آب و قطعیهای برق شده است. اقتصاد ایران سال 1399 از رکود 2 ساله خارج شد و در سال 1400 میزانی از رشد را تجربه کرد.
ارسال به دوستان
آغاز ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی
آنطور که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرده تاکنون ۲۲ هزار متقاضی ساکن در سکونتگاههای غیررسمی برای دریافت سند ثبتنام کردهاند.
دولت به منظور محرومیتزدایی و ارائه خدمات شهری به حاشیهنشینان و ساکنان سکونتگاههای غیررسمی سند واگذار میکند. بر اساس بند «م» تبصره ۱۱ قانون بودجه امسال، متقاضیان دریافت سند در این مناطق تا پایان اسفندماه فرصت دارند در سامانه تسهیلات شرکت بازآفرینی شهری ایران به آدرس facility.udrc.ir ثبتنام کنند.
* تاکید بر واگذاری سند به حاشیهنشینان در قوانین متعدد
موضوع اعطای سند به اراضی تصرفی با شرایطی از تکالیف قانونی و ابلاغی مجلس شورای اسلامی در قالب مفاد بند «م» در تبصره ۱۱ قانون سال جاری و بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال گذشته است. اسناد ملی ساماندهی و توانمندیسازی سکونتگاه غیررسمی مصوب سال ۱۳۸۲ و سند ملی بازآفرینی شهری پایدار مصوب سال ۱۳۹۳ و همچنین ویرایش سند ملی ساماندهی توانمندسازی مصوب سال ۱۴۰۲ تکلیف همگان را در این زمینه مشخص کرده است.
محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مواد قانونی مذکور گفته است: این اسناد همگی بر ساماندهی سکونتگاههای با ساخت و ساز غیررسمی که نیاز به جابهجایی بنا و به شرایط طبیعی و مخاطرات انسانی امکان ساخت ندارند، تاکید ویژه دارند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد اساسیترین و مهمترین اقدام ساماندهی در این سکونتگاهها، اعطای سند مالکیت به صاحبان اعیانی با شرایط خاص بوده که بتوانند پس از دریافت سند رسمی، پروانه نوسازی دریافت کنند و نسبت به نوسازی و مقاومسازی واحدهای مذکور اقدام کرده و از سیستم مالی و اعتباری کشور بتوانند نسبت به دریافت تسهیلات مالی اقدام کنند.
وی با بیان اینکه یک میلیون مسکن در سکونتگاههای غیررسمی باید نوسازی و مقاومسازی شوند، گفت: برای نوسازی و مقاومسازی نیاز به دریافت پروانه ساخت است تا متقاضیان بر اساس آن بتوانند پروانه ساخت و تسهیلات نوسازی دریافت کنند. آیینی با بیان اینکه ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی مورد تاکید سیاستهای کلی نظام است، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی، بند «م» تبصره ۱۱ قانون بودجه مبنی بر دریافت سند اراضی سکونتگاههای غیررسمی را به صورت قانون به دولت تکلیف کرده و دولت موظف به اجرای آن است.
* برخورداری ۹۵ درصد خانههای واقع در بافتهای ناکارآمد از آب و برق
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد واحدهای مسکونی از خدمات شهری آب و برق برخوردارند و حدود ۷۰ درصد منازل گازکشی شده است، گفت: اکثر محلات در سکونتگاهها با ساخت و ساز غیررسمی به استناد قانون دارای خدمات زیربنایی و روبنایی ولو به عنوان انشعاب موقت شدهاند.
ارسال به دوستان
اخبار
کاهش تجارت ایران و آفریقا
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: در 7 ماه نخست امسال ۴۳۴ میلیون دلار کالا به ۳۸ کشور آفریقایی صادر و بیش از ۴۷ میلیون دلار کالا نیز از ۱۹ کشور آفریقایی وارد کشور شد. سیدروحالله لطیفی درباره کارنامه تجارت ایران با آفریقا اظهار داشت: صادرات کشور در 7 ماه امسال به قاره آفریقا یک میلیون و ۲۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۴۳۴ میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه ۳۳ درصد در وزن و ۵۳ درصد در ارزش کاهش داشته است. سخنگوی کمیسیون روابط بینالملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: واردات از آفریقا هم در 7 ماه امسال ۳۸ هزار و ۱۲۲ تن کالا به ارزش ۴۷ میلیون و ۴۳۴ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه با کاهش ۴۲ درصدی در وزن و ۲۱ درصدی در ارزش همراه بوده است. لطیفی درباره مقاصد صادراتی کالاهای ایران به قاره آفریقا گفت: غنا با خرید 116.3 میلیون دلار، مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی بوده و پس از آن آفریقای جنوبی با خرید 89.5 میلیون دلار، تانزانیا با 61.4 میلیون دلار، نیجریه با 46.5 میلیون دلار، موزامبیک با ۴۰ میلیون دلار، کنیا با 28.3 میلیون دلار، سومالی با 16.5 میلیون دلار، سودان با 7.1 میلیون دلار، لیبی با 5.5 میلیون دلار، جیبوتی با 5.1 میلیون دلار، الجزایر با 4.9 میلیون دلار، کنگو با 3.4 میلیون دلار و ساحل عاج با 3.4 میلیون دلار به ترتیب خریداران بالای یک میلیون دلار کالاهای ایرانی بودند.
وی در ادامه افزود: همچنین مراکش، سنگال، اوگاندا، تونس، مولداوی، اتیوپی، بورکینافاسو، مصر، موریتانی، کامرون، موریس، مالی، نیجر، گابن، برونئی، سیشل، گینه، زامبیا، بنین، آنگولا، گواتمالا، ماداگاسکار، زیمبابوه، گویان و رواندا، خریداران کالاهای ایرانی در قاره آفریقا با خرید کمتر از یک میلیون دلار بودند. سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره مبدأ واردات کالاهای آفریقایی به ایران توضیح داد: در 7 ماه نخست امسال آفریقای جنوبی با فروش 11.5 میلیون دلار، زامبیا با 6.4 میلیون دلار، غنا با 5.9 میلیون دلار، تانزانیا با 5.4 میلیون دلار، سیشل با 5.3 میلیون دلار، کنیا با 5.2 میلیون دلار، اوگاندا با 2.9 میلیون دلار، کنگو با 1.7 میلیون دلار، اتیوپی با یک میلیون دلار و سوازیلند، مصر، موریس، مراکش، سیرالئون، نیجریه، رواندا، جیبوتی، ماداگاسکار و الجزایر به ترتیب کشورهای فروشنده کالا به ایران بودند.
***
رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان با تأمین پایدار برق
وزیر نیرو گفت: تابستان امسال با همکاری دوجانبه وزارت نیرو و صنعت سیمان شاهد رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان وحداکثر شدن ظرفیت کلینکر کارخانجات سیمان بودیم.
علیاکبر محرابیان در دیدار با اعضای انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: رشد و پیشرفت کشور حاصل تلاش بخشهای مختلف تولید بویژه صنعت سیمان کشور به عنوان صنعت راهبردی است، به طوری که پیشبرد و پیشرفت اغلب پروژهها از جمله پروژههای مسکن وابسته به این صنعت است. وزیر نیرو افزود: از آغاز فعالیت دولت مردمی، وزارت نیرو تلاش کرده است حداکثر انرژی را بویژه در ایام پرباری شبکه برای صنایع مختلف تأمین کند. بر این اساس از سال گذشته نشستهای متعددی را با صاحبان صنایع مختلف برگزار و درباره آن برنامهریزی کردیم تا بتوانیم حداکثر انرژی مورد نیاز را برای صنایع تأمین کنیم. وی به حاصل تلاشهای دوجانبه از سمت وزارت نیرو و صاحبان صنایع اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه در تابستان امسال موفق شدیم حداکثر انرژی را در طول شبانه روز و بویژه ایام گرم سال برای صنایع مختلف کشور تامین کنیم که رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان و حداکثر شدن ظرفیت کلینکر کارخانجات از نتایج مثبت و ارزشمند این همکاری دوجانبه بود. محرابیان با بیان اینکه برای نخستین بار در تابستان پشت سر گذاشته، تأمین برق صنایع از برق خانگی پیشی گرفت، بیان کرد: در تابستان امسال ۴۶,۱ میلیارد کیلووات ساعت برق برای صنایع مختلف کشور تامین شد که امید است این شرایط تداوم یابد. به گفته وی، مصرف برق در بخش خانگی در تابستان ۱۴۰۰ به رغم خاموشیهای متعدد معادل ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت بود اما تابستان امسال با وجود افزایش قابل ملاحظه دمای هوا و اضافه شدن ۲ میلیون مشترک جدید به شبکه سراسری برق کشور، این رقم به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید. این در حالی است که مصرف بخش صنعت کشور از ۳۶ میلیارد کیلووات ساعت در تابستان ۱۴۰۰ به 46.1 میلیارد کیلووات ساعت رسید.
***
کاهش قیمتهای جهانی علت منفی شدن تراز تجاری کشور
بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، بخش مهمی از کسریهای تراز تجاری غیرنفتی ناشی از کاهش قیمتهای جهانی بویژه در حوزه محصولات پتروشیمی است. آمار ۸ ماهه ۱۴۰۲ تجارت خارجی نشان میدهد در این بازه زمانی مجموعا 24.7 میلیون تن واردات به ارزش 42.1 میلیارد دلار داشتهایم که به لحاظ وزنی واردات حدود ۴ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است. در ۸ ماهه امسال ۹۰ میلیون تن صادرات غیرنفتی به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد دلار داشتهایم که در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد افزایش وزن و 1.6 درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است. گرچه بر اساس این آمارها به ظاهر تراز تجاری غیرنفتی ما مثبت نیست اما با لحاظ نفت، تراز تجاری کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار مثبت بوده است. بخش مهمی از کسریهای تراز تجاری غیرنفتی ناشی از کاهش قیمتهای جهانی بویژه در حوزه محصولات پتروشیمی است که بخش عمدهای از صادرات غیر نفتی ما را تشکیل میدهد و حدود ۴۰ درصد کاهش قیمت جهانی داشتند. به همین دلیل است که گرچه ۲۷ درصد افزایش وزن در صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم اما کاهش قیمتهای جهانی موجب شده به لحاظ ارزشی تنها 1.6 درصد افزایش داشته باشیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|