|
ارسال به دوستان
اخبار
چهاردهمین جشنواره عمار امروز آغاز میشود
بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره عمار، افتتاحیه چهاردهمین دوره این جشنواره مردمی امروز پنجشنبه 21 دی از ساعت 18 در سینما فلسطین تهران برگزار خواهد شد. در آیین افتتاحیه جشنواره عمار، تقدیر از برگزیدگان بخشهای نماهنگ، فیلمنامه، پویانمایی، فیلم ما، برنامه تلویزیونی و تولیدات فضای مجازی برگزار میشود. لازم به ذکر است نمایش مرکزی آثار از تاریخ 22 تا 28 دی در سینما فلسطین تهران انجام میشود. جشنواره مردمی عمار در حالی چهاردهمین سال حضور خود را در فضای هنری و فرهنگی کشور تجربه میکند که این رویداد مردمی از سال 1389 کار خود را با 20 اثر آغاز کرد و امروز با گذشت 14 سال از برگزاری آن، آثار ارسالی به این جشنواره بیش از 3500 اثر است.
***
بازیگران «تمساح خونی» معرفی شدند
همزمان با ادامه مراحل فنی فیلم سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی، نخستین عکس این فیلم سینمایی منتشر شد. با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر، نخستین عکس از سعید آقاخانی در پروژه «تمساح خونی»، نخستین ساخته سینمایی جواد عزتی به تهیهکنندگی کامران حجازی، رونمایی شد.
در این فیلم سینمایی که نقش اصلی آن را جواد عزتی بر عهده دارد؛ عباس جمشیدیفر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج و شبنم قربانی نقشآفرینی میکنند و اسامی سایر بازیگران نیز اطلاعرسانی خواهد شد. در خلاصه داستان «تمساح خونی» آمده است: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست دادن نداره ولی باز دلش ریسکهای بزرگ میخواد». این فیلم سینمایی که هماکنون مراحل فنی خود را برای حضور در بخش سودای سیمرغ چهلودومین جشنواره فجر طی میکند، در بخش خصوصی تولید شده است.
***
بازگشت مجدد علی رهبری به سنپترزبورگ روسیه
علی رهبری، رهبر میهمان اپرای مارینسکی در سنپترزبورگ روسیه، نخستین کنسرت سال جدید میلادی خود را با ۲ برنامه مختلف آغاز خواهد کرد. بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، این رهبر بینالمللی ارکستر ایرانی به مدت ۲ هفته رهبری ارکستر سمفونیک اپرای مارینسکی را در تالار این مجموعه هنری بر عهده خواهد داشت. کنسرت اول چهارشنبه ۲۷ دی با عنوان بهترین آثار آنتونین دورژاک، شامل سمفونی شماره ۸ و شماره ۹ (سمفونی دنیای جدید) اثر این آهنگساز روی صحنه خواهد رفت و دومین کنسرت هم ۴ بهمن برگزار میشود که آثاری از شوستاکوویچ، اورتور جشنواره آنتونین دورژاک، کنسرتو برای ویولنسل و ارکستر و سمفونی شماره ۵ چایکفسکی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
در این کنسرت وازیلی استپانوف از نوازندگان جوان ویولنسل علی رهبری را به عنوان سولیست (تک نواز) همراهی خواهد کرد. این سومین فصل هنری همکاری علی رهبری موسیقیدان بینالمللی ایرانی با مجموعه مارینسکی به عنوان رهبر دایم مهمان است.
والری گرگیف، رهبر مشهور جهان و مدیرکل هنری مجموعه تالارهای اپرای مارینسکی که علی رهبری را برای این پست انتخاب کرده است بعد از کنسرت اختتامیه دومین فصل هنری در مراسم رسمی تلویزیونی ضمن قدردانی از زحمات این رهبر ایرانی برای بالا بردن کیفیت ارکستر اپرای مارینسکی، از او تجلیل به عمل آورد، در این برنامه مایسترو گرگیف «حتما روزی با هم به ایران خواهیم رفت» را مطرح کرد.
***
«تار و تاریخ» به گیلان رسید
«چشمان جادو» نام تازهترین تابلوموزیکال پروژه «تار و تاریخ» است. این اثر به آهنگسازی میدیا فرجنژاد ساخته شده و با آواز آرین رسولی و نوازندگی هادی فتوحی همراه شده است. همچنین شعر این آهنگ از سرودههای داوود خانیخلیفه است.
میدیا فرجنژاد، آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ»، در یادداشتی درباره اثر «بی تو شکستهایم» نوشته است: «بر بلندای منطقه رحیمآباد گیلان، «قلعه گردن» واقع شده و قدمت این قلعه به دوره تیموری (حدود ۷۰۰ سال پیش) منتسب است. در محدوده یکصد متری «قلعه گردن» بقایای آثار باستانی با قدمت بیش از 3 هزار و ۵۰۰ سال کشف شده که نبود آثار تمدنی در گیلان (کاسپیان، کادوسیان) پیش از اسلام را نقض و زیست انسان در دورههای مختلف تاریخی از جمله در هزاره اول قبل از میلاد در جلگه گیلان را اثبات میکند و اما چنین بنای مهمی که منطقه پیرامونیاش، اینقدر خاص و پراهمیت است، این روزها محل جولان کوهخواری و زمینخواری است. تا چشم کار میکند شما میبینید که دارند کوهها را برای ساخت ویلا صاف میکنند و زمینهای زراعی مسکونی میشود!
طبیعت زیبای گیلان بهسرعت در حال تخریب است و با ایجاد انفجار و استفاده از ماشینآلات سنگین برای صاف کردن کوهها، قطعا به باقیمانده قلعه و تمدن پیرامونش خسارات جبرانناپذیری وارد میشود. بررسی کردم و دیدم 2 سال پیش فرمانده انتظامی گیلان افرادی را در همین مورد در رودسر بازداشت کرده است ولی در یکسال گذشته که اوج این ساختوسازهای غیرقانونی است خبری ندیدم».
«چشمان جادو» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط آن در استودیو ۵۴ انجام شده است. کارگردانی، تدوین و تصویر این اثر کاری از مرتضی حاجمحمدی است. نشر بینالمللی این آهنگ هم بر عهده موسسه فرهنگی - هنری نغمهسازان دلنشین است.
آلبوم «تار و تاریخ» چندی پیش توانست در مسابقه بینالمللی گلوبال موزیک اواردز - سال ۲۰۲۳ و در بخشهای بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، 2 مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد.
ارسال به دوستان
نگاهی به 4 دهه نقشآفرینی فتحعلی اویسی در فیلمهای جدی و کمدی
بازیگر ترس و طنز
گروه فرهنگ و هنر: فتحعلی اویسی جزو معدود هنرمندان سینمای ایران بود که شخصیت تیپیکالش در سالهای آغازین فعالیتش 180 درجه با دهه پایانی کاریاش متفاوت بود؛ بازیگری با موها و ریشهای بور و ابروهایی درهم و آمیخته به اخم که همواره در صورتش دیده میشد و چشمهای خماری که وقتی به طرف مقابلش زل میزد، ترسی را به جانش میانداخت. صدای دورگه و شکل حرف زدنش، شمایل مجسم نقشهای منفی را در ذهن تداعی میکرد. اویسی در ناخدا خورشید (1365) در نقش سرهنگ، سردسته تبعیدیهایی بود که سرانجام طغیان کردند و خواجه ماجد را از سر راه برداشتند و با لنج ناخدا خورشید (داریوش ارجمند) از جزیره فرار کردند.
نقشهای منفی از جمله خصایص بازیهای او در دهه 60 بود، بویژه وقتی سیمای او همراه با صدای مرحوم عطاءالله کاملی بشدت همخوانی یافت و به جذبه او در قامت سرهنگ کمک شایانی کرد. فیلم سرب (1367) با بازی اویسی در نقش «یزقل» و دوبله مرحوم کاملی اوج شخصیتسازی او در قامت بدمن سینمای ایران بود؛ شخصیت منفی و اصلی فیلم که وقتی میخواهد دانیال (مرحوم امین تارخ) را هدف بگیرد، بسادگی و در ابتدا نوری (زنده یاد هادی اسلامی) را از پا در میآورد. اویسی در نقش یزقل، همچنان با رفتاری توأم با طمأنینه برای تماشاگران به عنوان شخصیتی منفی قابل پذیرش بود.
او در هیجو (1367) همراه خیالی جعفر (سعید پورصمیمی) بود و مرحوم ایرج دوستدار به جایش حرف میزد. شخصیت دکتر سروش در هامون (1368) در واقع به نوعی نقطه عطفی در کارنامه بازیگری اویسی محسوب میشد. او دیگر آن شخصیت منفی فیلمهای قبلی نبود اما همچنان در برخی سکانسها در برخورد با حمید هامون (خسرو شکیبایی) همانند همان شخصیتهای قبلیاش جدی میشد. او در سایه خیال (1369) در نقش یک تهیهکننده سینما ظاهر شد که صرفا به دنبال «آکشن» بود و دائما فروش فیلم دیگران را دنبال میکرد. در این فیلم نیز آنچنان که در آثار قبلیاش شاهد بودیم، دیگر خبری از آن مرد خشن و ترسناک سینما نبود تا در مومیایی3 (1378) در نقش سرهنگ سپهر که مجبور بود سروان قربانی (پرویز پرستویی) را تحمل و به او تفهیم کند مومیایی را از دست ندهد. اوج بازی اویسی در سکانسی بود که برای سروان قربانی توضیحات مبسوطی درباره کبری (مهتاب کرامتی) میداد و هر بار به مختصات فیزیکی او اشاره میکرد و با طمأنینه و سر حوصله و با استفاده از تکیهکلام «ولاغیر» این سکانس را به یکی از بهترین سکانسهای فیلم محمدرضا هنرمند تبدیل کرد. حضور کمیک او در این نقش - که اویسی آن را با جدیت اجرا کرد - با استفاده از دستها و چهره و اخمهایی که پیدا بود جدی نیست، کاملا در خدمت فضای فیلم قرار داشت و این فیلم را مقدمه چرخش عجیب اویسی در دنیای بازیگری از مرد ترسناک سینما به کمدین سینما کرد. پس از آن او برای نخستینبار در یک مجموعه تلویزیونی کمدی با عنوان بدون شرح (1381) در نقش مدیر هفتهنامهای ظاهر شد که در حال ورشکستگی بود. او از چند تکیهکلام استفاده میکرد و همین باعث شد شخصیت کمیکی که بازیاش میکرد گل کند. او بر خلاف آثار قبلیاش که هیبت و نگاههای خشن و کمتر حرف زدنش جزو خصایص نقشهای جدیاش بود، در این کار بسیار پرتحرک ظاهر شد. قیافهای جدی به خودش میگرفت اما این شگرد او بود، چرا که لحظهای بعد میزد زیر خنده و یکی از آن تکیهکلامهایش را تکرار میکرد و از کشتی عن قریب به گل نشستهاش میگفت که منظور همان بساط هفتهنامه بود یا وقتی میخواست شعری بخواند که همهاش را حفظ نبود، آن را با گفتن «حافظا» سرهمبندی میکرد و هنگامی که میخواست از دنیای جدید و مطبوعات مدرن سخن بگوید، از جمله «دیجیتالم کجا بود؟» استفاده میکرد. او در باغچه مینو (1382) مجموعهای که مرحوم رضا صفدری برای تلویزیون ساخت، در نقش منوچهر مینو بازی طنازانهاش را ادامه داد و همین مسیر را در مجموعه کمربندها را ببندیم (1383) پی گرفت. اویسی با یک استثنا بار دیگر به فضای کارهای قبلیاش بازگشت و در مجموعه زیرزمین (1385) در نقش فرج فرجیان این بار در قالب فردی فرورفت که به دنبال پولهای فراوانی مجبور میشود همراه همسرش شوکت (مهتاج نجومی) و دخترش پریا (بهاره رهنما) از بالای شهر به کوچه پسکوچههای پامنار کوچ کند. اویسی بازی در آثار کمدی را ادامه داد و در چند فیلم دیگر از جمله مادرزن سلام (1385)، شیر و عسل (1388) و ساعت شلوغی (1390) نقشهایی کم و بیش شبیه هم را بازی کرد. شاید واپسین هنری که دوستداران این بازیگر قدیمی را شگفتزده کرد و کمتر کسی فکرش را میکرد، خوانندگی او بود. شباهت صدای اویسی به یکی از بزرگان موسیقی و اجرای مسلط او با صدایی نرم و مخملی و ترانه «میزند باران به شیشه» در یاد و خاطره ما باقی مانده است.
اویسی سال 1365 کاندیدای لوح زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم ناخدا خورشید در دوره پنجم جشنواره فیلم فجر و همچنین سال 1367 کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم سرب در دوره هفتم جشنواره فیلم فجر شد.
این هنرمند توانا 13 مهر 1400 در 76 سالگی دیده از جهان فروبست.
ارسال به دوستان
در هماندیشی نویسندگان و ناشران جبهه فرهنگی انقلاب چه گذشت؟
مقابله با تحریف تاریخ معاصر
نشست هماندیشی نویسندگان و ناشران جبهه فرهنگی انقلاب همزمان با سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم، با موضوع «مقابله با تحریف تاریخ معاصر و مبارزه ادبی با تطهیر چهره پهلویها» توسط دبیرخانه جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو در موزه عبرت ایران برگزار شد.
* شهید اندرزگو همچنان در حال مبازره است
در ابتدای این نشست میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ضمن ابراز خرسندی از «حضور ناشران و نویسندگان دغدغهمند در حوزه تاریخ معاصر ایران» گفت: سال 93 با تاکید و اشاره مقام معظم رهبری به موضوع اهمیت روایت دورههای مهم تاریخی کشور و مبارزه با تطهیر چهره پهلوی که بشدت در شرایط کنونی کشور تاثیرگذار است، انگیزه پیدا کردیم و سال 95 با برخی نویسندگان و ناشران همعهد شدیم جریانی را به نام شهید مظلوم، شهید سیدعلی اندرزگو رقم بزنیم که بحمدالله این حرکت امروز موجب جریانسازی نسبتا خوبی در تولید آثار مکتوب در کشور شده است. اقدام مشترک جبهه فرهنگی انقلاب از ادبیات و نشر و مجموعه دستاندرکاران موسسات تاریخی و سندی، موجب ایجاد حرکت جدیدی در ۳ ضلع و پایه نشر، ادبیات و روایت، راویان و نویسندگان و ضلع مراکز سندی و تاریخی و تاریخپژوهی شد. امروز که در این نشست گرد هم آمدهایم، اگر بخواهیم برآوردی راهبردی از کمیت آثار ارائه کنیم، باید بگویم دچار افت تولید نشدهایم. در این راستا پیشنهاد این بود که یک کار استمراری رخ بدهد تا در حوزه کیفیسازی آثار نیز شاهد ارتقای آثار باشیم. در این نشستهای مستمر، نقد وضعیت گذشته و اکنون را خواهیم داشت و پذیرای ایدههای نو و بدیع برای تحول و اثربخشی بیشتر هستیم. ما از شهید سیدعلی اندرزگو فارغ از برگزاری رویداد جایزه ادبی، معجزه دیدیم. او ویژگی خاصی داشت و دستگیریهای بسیاری کرده و تصور میکنم ایشان همچنان در حال مبارزه است.
* امروز داستان است که ایدئولوژی مردم را میسازد
در ادامه بهزاد دانشگر، مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای اهمیت پرداختن به موضوع روایت تاریخ اظهار کرد: از نظر من این موضوع اهمیت فراوانی دارد که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم هم به آن اشاره شد. ایشان توجه ویژهای به مردم دارند؛ مردم باید بخواهند، مردم باید حرکت کنند. توجه ما نیز باید به این نکته باشد که آنچه بیشترین تاثیر را بر فضای عمقی و فهمی و معرفتی عموم مردم دارد، درام است. امروز داستان مهمترین چیزی است که ایدئولوژیهای مردم ما را میسازد، بنابراین وظیفه ما در جایگاه داستاننویسی را سنگینتر میکند. ما به عنوان داستاننویس، باید جهان روزگار پهلوی را به مخاطب امروزی نشان دهیم، چرا که اکثر ما، تصویر جدی از دوران پهلوی نداریم چه رسد به نوجوان امروزی. ما باید این جهان را بسازیم؛ جهانی که مردم در یک روزهایی به این نتیجه رسیدند این جهان آنچه میخواهند نیست و خواستار جهان دیگری بودند. غیر از بحث داستان، تولید خردهروایتهای جذاب را باید در برنامهها بگذاریم. روایتهای فردی افراد را از روزهای قبل و بعد انقلاب باید جمعآوری کنیم تا ثبت و خوب نوشته شود. یکی از مشکلات نویسندگان جوان ما این است که نمیدانند باید چه بنویسند. ما باید بانک سوژه شامل شخصیتها، موقعیتها و حوادثی را که قابلیت کار درام دارند، فراهم کنیم.
* در برخی زمینهها دچار خلأ هستیم
محمود عظیمیپور، مدیر سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی دیگر میهمان این نشست بود که با اشاره به اهمیت برپایی دبیرخانه دائمی جایزه ادبی شهید اندرزگو گفت: در هر موضوعی که بخواهیم آن را به یک کار دامنهدار و وسیع و ممتد تبدیل کنیم، نیازمند تمرکز هستیم تا فعالیتها به یک جریان مستمر برسد. در برخی زمینهها همچون حوزه کودک با موضوع انقلاب و نشان دادن چهره واقعی پهلویها، آثار تولیدشده خوبی نداریم و همچنان دچار خلأ هستیم. این دبیرخانه دائمی باید بحث محتوا را رصد کند تا خلأهای حوزه تاریخ شفاهی و داستان و رمان و... را مشاهده کند و بتواند به ناشر و نویسنده منتقل کند که در جایزه شهید اندرزگو تلاش شده این کار انجام شود. در بحث کیفیت، آثار باید سطحبندی و تبلیغ و ترویج برای کتب منتخب بخوبی انجام شود.
* برای تربیت نویسنده باید یک کار مبنایی انجام شود
میرشمسالدین فلاحهاشمی، مدیر نشر صاد نیز با اشاره به کثرت سوژههای تاریخ انقلاب اظهار کرد: موضوع و سوژههای تاریخ انقلاب بسیار زیاد است اما ما فضای مجازی را دستکم گرفتیم. داشتههای جبهه انقلاب قابل مقایسه با داشتههای کاذب ضدانقلاب در فضای مجازی نیست. افرادی که باید مطالعه میکردند تا پاسخگوی این مسائل کذب باشند، یا بسیار اندک هستند یا بهصورت موازی کار میکنند. ما داشتههایی داریم و از همان ابزارهایی که آنها استفاده میکنند، میتوانیم استفاده کنیم. احساس میشود جشنوارهها و صداوسیما هماهنگ نیستند؛ باید یک جریان هماهنگ ایجاد شود که همه را به آن سمت سوق دهد. نویسندگان جوان زیادی داریم که نیازمند سوژه و تشنه محتوا هستند، این افراد باید شناسایی و حمایت شوند. کوتاهی ارگانهای فرهنگی که در فکر تربیت نویسنده نبودند نیز باید برطرف شود، چرا که به دلیل برخورد غیرحرفهای ریزشهایی داشتهایم. نویسندگان خوب و سوژههای ضدپهلوی بسیاری داریم که باید مراکزی تاسیس شود تا آنها را سامان دهد.
* فعالیت منسجم جبهه معارض انقلاب
مهدی کردفیروزجایی، نویسنده و داور جایزه ادبی شهید اندرزگو با اشاره به «فعالیت منسجم جبهه معارض انقلاب» گفت: ما در حوزه تولید نیازهای مختلفی داریم که باید به آنها توجه کنیم. یکی از آن مسائل تطهیر پهلوی است. سبک زندگی اسلامی نیز تحت خطر و زیر بمباران است. تحریف دفاعمقدس و موضوعات دیگر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. نیازمند افراد زیادی برای نوشتن در این حوزهها هستیم تا بتوانند پاسخگوی این نیازها باشند، لذا یک فکر اساسی پیشاجشنوارهای باید کرد و یک برنامه مبنایی باید داشت. برای این موضوع همه ارگانها باید وسط میدان بیایند. ما باید یک بسیج همهجانبه برای تربیت نیرو و به ثمر نشاندن زحمات این نیروها داشته باشیم. کار ریشهای مبنایی برای تربیت نیرو باید جدی و عمیق انجام شود و این موضوع ساده گرفته نشود. باید هوشمندانه و حسابشده کار کرد، چرا که رقیب ما کار جدی میکند و اگر ساده بگیریم نمیتوانیم رو به جلو برویم. در حین برگزاری جشنواره اندرزگو، حمایت از نامزدها و نویسندهها خوب است اما باید ادامهدار باشد. پس از جشنواره نیز باید ساختار فرهنگی جمهوری اسلامی در خدمت این آثار و پخش آنها باشد و مثلا کتابخانهها باید ویترین جداگانه برای این آثار منتخب داشته باشند.
ارسال به دوستان
معاون فرهنگی وزارت ارشاد در نشست هیأت علمی جشنواره بینالمللی شعر فجر:
تلاش میکنیم مبلغ مادی «جشنواره شعر فجر» افزایش یابد
گروه فرهنگ و هنر: نشست هیات علمی هجدهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران (نهاد برگزارکننده این رویداد)، علیرضا قزوه دبیر علمی این جشنواره و رضا اسماعیلی، مرتضی امیری اسفندقه، نغمه مستشارنظامی، علیمحمد مودب، سیداحمدمیرزاده و زهیر توکلی اعضای هیأت علمی جشنواره در سرای کتاب برگزار شد.
یاسر احمدوند در این نشست گفت: امیدوارم هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر، دورهای درخشان و نقطه عطفی برای ارتقای این جشنواره و شرایط شعر در کشور باشد. شاید اگر بخواهیم گزیدهای از شاعران مطرح و ارزشمند کشور را در یک هیات جمع کنیم به ترکیب اعضای هیات علمی این دوره از جشنواره میرسیم. بزرگان شعر ما، افراد صاحبنظر، شاعران زبده و برگزیده کشور جزو این هیات هستند. برای ما افتخار است که کمک کنیم این هیات کارش را به خوبی پیش ببرد و به جز برپایی مطلوب و درخشان جشنواره، زمینهساز برخی رویدادها و حرکتها در زمینه شعر کشور باشد.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جشنواره شعر فجر ۲ محور دارد. یکی ارزیابی آثاری که سال ۱۴۰۱ منتشر شدهاند و کار دبیرخانهای و دستهبندی آن انجام شده است. فرصت متمرکزی نیز باید گذاشته شود تا این آثار ارزیابی شود. در برخی از حوزهها هم مثل شعر محاوره چون فقط ۵۰ اثر رسیده که در یک جلسه کار آن انجام خواهد شد. برخی بخشها کار بیشتری میبرد و با گفتوگو در چند جلسه باید به نتیجه برسد. این بخش اصلی کار است که باید با انتخابهای خوب به نتیجه مطلوب برسیم.
احمدوند ادامه داد: تلاش میکنیم در این دوره مبلغ مادی جشنواره افزایش یابد؛ همانگونه که در جایزه جلال آلاحمد هم با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ افزایش یافت و به عددی درخور رسید. نکته دیگر این است که قرار بود در این دوره از محضر برخی بزرگان نیز در هیات علمی بهره ببریم اما چون اثری را منتشر کرده بودند، از حضورشان محروم شدیم. این دقت انجام شد تا هیچ شائبهای نسبت به داوریها پیش نیاید.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به این نکته که اعضای هیات علمی ظرفیت بالا و ویژهای دارند، گفت: هر کدام از بزرگان ارتباطاتی دارند که میتواند در ارتقای جشنواره موثر باشد. باید از این ظرفیتها بهره برد تا کارهای بزرگی در این دوره انجام شود. از جمله اینکه کارها رسانهای و ترویج شود تا مردم هر چه بیشتر با شعر آشنایی پیدا کنند. این حسن است که مردم با موضوع جشنواره شعر فجر مواجهه پیدا کنند. بسیار خوب است که برنامههای تلویزیونی و برنامههای استانی و انواع تجلیلها و تکریمها پخش شود. امیدوارم که همه اینها را با همت دبیر اجرایی محقق کنیم. میتوان در بهمنماه حتی تا پایان سال و حتی تا سال آینده ویژهبرنامههای تلویزیونی و استانی و تکریمها مربوط به جشنواره شعر فجر را امتداد داد و در طول سال چراغ این جشنواره را روشن نگه داشت. احمدوند اضافه کرد: در این دوره از ظرفیت شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بهرهمند هستیم که احکامشان توسط وزیر صادر شده است. محمدعلی مودب، دستیار شعر وزارت فرهنگ خود از اعضای هیات علمی و ناظر و همکار این مجموعه است. از ظرفیت او، شورا و وزارتخانه در ابعاد مختلف بهرهمند خواهیم شد و انشاءلله با همافزایی و همدلی خوب کار این دوره از جشنواره به صورت درخشان پیش برود.
علی رمضانی نیز در این نشست گفت: از اول مهرماه که فراخوان آثار منتشر شد و به اطلاع عموم، ناشران و شعرا رسید، دبیرخانه جشنواره بیش از ۲۹۰۰ جلد کتاب در حوزه شعر دریافت کرد. از ابتدای آبانماه تا پایان آن، در ۳ حوزه درباره شعر، شعر بزرگسال و شعر کودک و نوجوان طبقهبندی آثار انجام شد. شعر بزرگسال نیز در ۳ شاخه شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره دستهبندی شد. وی افزود: در بخش «درباره شعر» ۲۸۹ عنوان، در بخش «شعر بزرگسال» در مجموع ۱۹۱۳ اثر که به تفکیک شعرنو ۸۶۶ عنوان، شعر کلاسیک ۹۹۷ عنوان، در شعر محادره ۵۰ عنوان و در «شعر کودک و نوجوان» ۴۲۴ عنوان به دبیرخانه ارسال شده است. جمع آثار ۲۶۲۶ اثر است و این تعداد آثار توسط ۸۴۶ ناشر منتشر شدهاند. تعداد ناشران تخصصی حوزه شعر که در این دوره آثارشان را در جشنواره شرکت دادهاند، چشمگیر است. تعداد ناشران فعال در طول سال و در همه حوزهها حدود ۵۰۰۰ ناشر است که تقریبا یکششم آنها در حوزه شعر فعال هستند. وی افزود: برنامههای جنبی و محافل استانی و گوشواره آموزشی این جشنواره به نام «کلک خیال» نیز به سیاق دورههای قبل برگزار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|