|
ارسال به دوستان
اخبار
اجرای «بازگشت به خان نخست» درمحوطه تئاتر شهر
نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» به کارگردانی داریوش نصیری به مناسبت اعیاد شعبانیه و با هدف شادیبخشی در بستر جامعه از ۳ تا ۶ اسفند، به مدت ۴ شب ساعت ۱۷ در محوطه تئاترشهر اجرا میشود.
این نمایش پیش از این حائز دریافت رتبه نخست بخش دانشگاهی از سوی وزارت علوم در چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شده بود و به همت اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه امیرکبیر نیز در صحن این دانشگاه اجرای عموم داشته است. در این اثر نمایشی ۵۰ دانشجو در رشتهها و مقاطع مختلف از استانهای کشور به عنوان بازیگر حضور دارند.
سایر عوامل نمایش عبارتند از طراح و نویسندگان: داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان؛ مشاوران کارگردان: بهزاد آقاجمالی و سعید قاسمی؛ دستیار کارگردان و برنامهریز: نگین زینیوند، گروه کارگردانی: رضاشفایی، آیلار صدرخواه، سامان ترده، علی صفری، سامان ایرانی و علی قراربخش؛ عکاس و تصویربردار: امین سروری؛ طراح فضا: داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان؛ طراح لباس: داریوش نصیری و نگین زینیوند؛ طراح پوستر و بروشور: امیرحسین قاسمی و زهرا رضوان؛ مدیر صحنه: کوثر آقایی.
این نمایش با ارادت گروه به ساحت مقدس امام زمان(عج) و به صورت یک نذر فرهنگی در محوطه تئاتر شهر میزبان علاقهمندان خواهد بود.
***
ویژهبرنامه افطار شبکه 2 به میزبانی حرم مطهر امام رضا(ع)
«پناه» ویژهبرنامه افطار شبکه 2 سیما به میزبانی حرم مطهر امام رضا(ع) با مشارکت آستان قدس رضوی همزمان با آغاز ماه رمضان از شبکه 2 سیما روانه آنتن میشود.
این برنامه با اجرای مصطفی امامی هر غروب قبل از لحظات عرفانی اذان مغرب تا بعد از آن با موضوع «مهر امام رضا(ع) برای همه» از حرم مطهر ایشان به صورت زنده پخش میشود. این برنامه هر شب با حضور میهمانانی ویژه همراه با سوژهای از جنس مهربانی و روایتهایی شنیدنی از بازخوانی قصه میهمانان آقا علی بن موسیالرضا(ع) همراه مخاطبان است. هدیه مهربانی و نجوا به همراه شگفتانههایی برای میهمانان از دیگر آیتمهای «پناه» است که به مدت ۳۰ شب میزبان مخاطبان شبکه 2 سیما خواهد بود.
این برنامه محصول گروه معارف شبکه 2 سیماست که با اجرای مصطفی امامی، به تهیهکنندگی حسام جمارانی، کارگردانی محمد خندان و با مشارکت آستان قدس رضوی در 30 قسمت ۹۰ دقیقهای به عنوان ویژهبرنامه افطارهای ماه مبارک رمضان از شبکه 2 سیما پخش میشود.
***
گالری خورشید «جلوه اثر» را به نمایش میگذارد
افتتاحیه نمایشگاه گروهی «جلوه اثر» با شرکت ۳۱ هنرمند در رشتههای مختلف هنرهای تجسمی، روز جمعه ۴ اسفند سال جاری در گالری خورشید برگزار میشود.
نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «جلوه اثر» در ۷ رشته هنری نقاشی، عکاسی، خوشنویسی، دیجیتال آرت، مجسمه، نقاشیخط و تذهیب، ساعت ۱۶ روز جمعه، ۴ اسفند ۱۴۰۲ با حضور آیناز زارعی نقاش و مدیر گروه هنری آیتیست، همچنین پدیدآورندگان آثار در گالری خورشید افتتاح میشود. اسامی هنرمندان شرکتکننده در این رویداد به شرح زیر است: بهشته امینی، ثریا قلیزاده، حدیث طوریبیلدرق، حوریه امینی، ریحانه ذبیحیریزی، سارا عبدلی، سوگلسادات حجازی، سیدسپهر رئیسالاسلامزاده، سیدهفاطمه حسینیزکریاکلایی، شیدا جوادیانکوتنایی، عارفه ثقفی، عسل حقپرست، فایزه بیگزاده، فرشته یزدانی، محمدسعید مهدوی، مرضیه بشیریآستانه، مریم جلالی، مسعود تاران، ملیکا عواطففاضلی، منیره ممشلی، مهری احمدی، مهری خدابخشحصار، مهشید صولتیان، مونا مسعودیندوشن، مینا بدره، نازیلا تبریزی، ندا صادقیمطلق، نفیسه خطیبپور، هانیه سالاریبرکویی، یاسمنسادات امینی و یوسف زارعپورنصیرآبادی.
علاقهمندان به هنرهای تجسمی برای تماشای ۵۲ اثر راهیافته به «جلوه اثر» میتوانند تا از روز جمعه ۴ اسفند تا روز سهشنبه ۸ اسفند سال جاری، از ساعت ۱۶ تا ۱۹ به گالری خورشید واقع در بلوار آفریقا، کوچه تور، پلاک ۷۰، طبقه یک، واحد یک مراجعه کنند. اختتامیه رویداد نیز روز چهارشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
***
تکریم و معارفه مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاعمقدس برگزار شد.
در این مراسم از خدمات سردار سرتیپ دوم پاسدار «محمدقاسم ناظر» قدردانی و حکم صادره از سوی سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، توسط سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به سردار سرتیپ دوم پاسدار «نادر ادیبی» بهعنوان مدیرعامل جدید موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اعطا شد.
همچنین در این مراسم سردار ناظر، مدیرعامل سابق موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن تبریک به مدیرعامل جدید موزه، گزارشی از اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته در دوران مدیریتش را ارائه کرد.
سردار نادر ادیبی نیز در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات صورت گرفته، اهم برنامههای خود را به لزوم افزایش بازدیدکنندگان موزه با برنامههای متنوع و جدید، استفاده هر چه بهتر از توانمندیهای جوانان و تدوین تقویم فعالیتهای موزه به صورت روزشمار برشمرد.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با محمدجواد موحد، تهیهکننده فیلم «باغ کیانوش»
سینمای نوجوان فراموش شده است
محمد محمدی: دهههای 60 و 70 را باید یکی از طلاییترین دورانهای سینمای کودک و نوجوان دانست؛ سالهایی که تولیدات این سینما با توجه به حجم انبوه مخاطبان سینمای ایران همواره جزو 3 فیلم پرمخاطب سال قرار میگرفت و خانوادهها به واسطه وجود چنین فیلمهایی علاقه بسیاری به سینما رفتن و فیلم دیدن داشتند اما همانطور که پیشتر نیز در گزارشهایی بدان اشاره کردیم، روند رو به رشد این سینما رفته رفته رو به افول گذاشت و در دهههای 80 و 90 اساسا سینمای کودک و نوجوان با تولید آثار ضعیف و سطح پایین از رونق گذشته فاصله بسیاری گرفت تا جایی که دهه 90 جز یک فیلم انیمیشن، هیچ فیلم دیگری در این حوزه مخاطب بالای یک میلیون نداشت و این در حالی است که آثار دهههای گذشته همواره با ۵ تا ۱۰ میلیون مخاطب مواجه میشدند. این در حالی است که از بین 7 هزار فیلم اکرانشده از ابتدای انقلاب تاکنون سهم سینمای کودک تنها حدود 100 فیلم بوده و این یعنی سهم سینمای کودک زیر 5 درصد است. نبود حمایت از سوی مدیران و متولیان و رغبت نداشتن هنرمندان و فیلمسازان از جمله مهمترین دلایل ضعف و نزول روزبهروز این ژانر پرظرفیت و مخاطبپسند در سینمای ایران بوده است. در این میان با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهتمام ویژه مدیران سازمان سینمایی در اواخر سال گذشته تفاهمنامهای بین بنیاد فارابی و کانون پرورش فکری کودکان برای افزایش تولیدات سینمای کودک و نوجوان منعقد شد که با تغییر مدیرعامل فارابی و روی کار آمدن مدیریت جدید، این تفاهمنامه خروجی چندانی نداشت.
اما چند ماه مانده به برگزاری چهلودومین جشنواره فیلم فجر خبر تولید یک فیلم سینمایی توسط باشگاه فیلم سوره با اقتباسی از رمان «باغ کیانوش» نوشته علیاصغر عزتی در فضای سینمایی دست به دست چرخید؛ رمانی که برای گروه سنی کودک و نوجوان در بستر دهه 60 نگارش شده و تلاش کودکان و نوجوانان یک روستا برای به اسارت درآوردن 2 خلبان عراقی متجاوز به روستایشان را روایت میکند.
همین یک خط داستان کافی بود تا دغدغهمندان حوزه سینمای کودک و نوجوان را برای تماشای این فیلم در ایام فجر حساس و علاقهمند کند. روز اکران فیلم «باغ کیانوش» با اقبال و استقبال منتقدان و اهالی رسانه روبهرو شد و بسیاری نیز این فیلم را جزو شانسهای دریافت سیمرغ میدانستند اما آنچه در روز اختتامیه رخ داد، چیزی متفاوت از پیشبینیها و نظرسنجیها شد. هر چه بود، به واسطه تولید این فیلم، یک اثر آن هم در سطح و کیفیت قابل قبول به فیلمهای سینمای کودک و نوجوان اضافه شد و میتوان حدس زد که در اکران نیز از وضعیت مناسب و مطلوبی برخوردار شود. به همین بهانه با محمدجواد موحد، تهیهکننده فیلم به گفتوگو نشستیم.
* * *
* لطفا کمی توضیح بدهید چه شد تصمیم گرفتید بر اساس رمان «باغ کیانوش» فیلم سینمایی تولید کنید و اساسا این رمان و قصهاش چه ویژگیهایی داشت که نظر شما را برای تولید یک اثر سینمایی جلب کرد؟
ما در مجموعه باشگاه فیلم سوره به نوعی یک مجموعه رشد هستیم، یعنی کار و ماموریتمان استعدادیابی و پیدا کردن فیلمسازان مستعد و جوان و رساندن آنان به مرحله تولیدات حرفهای و سینمایی است. رمان «باغ کیانوش» را تیم نویسندگان مجموعه در سالهای 96 و 97 مطالعه کرده بودند و در نهایت مورد پسندشان قرار گرفته بود و همان زمان هم حق اقتباس را خریداری کردیم اما فیلمسازی که فضای کودک و نوجوان را به درستی بشناسد نداشتیم، بنابراین باید صبر میکردیم تا فیلمسازی با این قابلیت پیدا کنیم. از طرفی با آقای کشاورز چندین تیزر و فیلم کوتاه و یک فیلم از مجموعه اپیزودیک را تولید کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم رضا کشاورز میتواند فضای «باغ کیانوش» را برایمان در بیاورد و اینگونه بود که با آقای کشاورز فیلم «باغ کیانوش» را تولید کردیم.
* همانطور که مطلعید سهم سینمای کودک و نوجوان از سینمای ایران کمتر از 5 درصد است. از طرفی میزان مخاطب این ژانر سینمایی بر اساس آمارهای رسمی ارائهشده از سوی سازمان سینمایی در سالنامه سینما در یک دهه گذشته بهرغم ظرفیت و پتانسیل بالا، چندان قابل توجه نبوده است و جز یک یا 2 فیلم مابقی زیر یک میلیون مخاطب داشتهاند، در حالی که سینمای کودک همواره در دهههای 60 و 70 جزو سینمای پرمخاطب بود؛ لطفا بفرمایید ضرورتهای شما برای سرمایهگذاری در این ژانر سینمایی چه بوده و با توجه به وضعیت اغلب آثار در این حوزه چگونه حاضر شدید در سینمای کودک و نوجوان سرمایهگذاری کنید؟
ببینید! مساله فیلم کودک و نوجوان یک مدت طولانی مساله تولید بوده و اساسا نهادهای بالادستی باید برای فیلمسازان این ژانر که حاضر به سرمایهگذاری هستند، رغبت ایجاد کنند. مهمترین دلیلی که سهم تولید و حتی اکران فیلمهای کودک و نوجوان در سالهای اخیر بسیار کم بوده، این است که ما تولید قابل قبول و ویژهای برای این گروه سنی نداشتیم تا رغبتی ایجاد شود که هم خودشان و هم خانوادههایشان به سینما بروند البته طی 4-3 سال اخیر با تولید برخی انیمیشنها وضعیت تا حدودی بهبود یافته است اما در دهه 80 و حتی ابتدای دهه 90 سینمای کودک و نوجوان به نوعی سینمای فراموششده در حوزه تولید شد و به نظرم مهمترین دلیلش این بود که ارگانهای بالادستی مانند ارشاد و سایر سازمانهای تولیدکننده اثر آنطور که باید و شاید این سینما را جدی نمیگرفتند. فیلمساز وقتی تصمیم به تولید میگیرد، ترجیح میدهد با فیلمی وارد شود که از طرف جامعه سینماگران، منتقدان و اهالی رسانه جدی گرفته شود؛ موضوعی که متاسفانه در 15-10 سال اخیر جدی گرفته نشد. به هر حال من فکر میکنم باید اساسا از نهادهای بالادستی و رسمی مانند دبیرخانه فیلم فجر اقدام شود. شما ببینید! همین فیلم «باغ کیانوش» در کاخ جشنواره از سوی اهالی رسانه و منتقدان مورد اقبال و استقبال قرار گرفت اما در شب اختتامیه این فیلم نادیده گرفته شد که به نظرم اعضای داوران، مسالهشان فیلم کودک و نوجوان نبود، حتی ما شنیدیم برخی داوران اظهار داشتند جای این فیلم در جشنواره فیلم کودک اصفهان است، نه جشنواره فیلم فجر. وقتی این نگاه به سینمای کودک و نوجوان باشد، سرمایهگذار و فیلمساز ترجیح میدهند با توجه به مشکلات و سختیهایی که اجازه تنها تولید یک فیلم در سال را میدهند، کاری را که مورد توجه و اقبال است و جدی دیده شود، تولید کنند و وقتی تولیدی نباشد، طبیعتا مخاطبی هم وجود نخواهد داشت و آرام آرام سینما از سبد خانواری که کودک و نوجوان دارد، حذف میشود.
* پیرامون بازخوردها جشنواره فیلم فجر بفرمایید. فیلم در اکران کاخ جشنواره بسیار مورد اقبال منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت اما در مراسم اختتامیه چندان مورد توجه داوران قرار نگرفت؛ به نظر شما علت چه بود؟
در رابطه با بازخوردها که بسیار هم برای ما اهمیت داشت باید بگویم خدا را شکر پس از پخش در کاخ جشنواره بویژه اینکه پیش از آن به دلایلی چون فیلمساز و تهیهکننده اول بودن و سینمای کودک و نوجوان بودن چندان جدی هم گرفته نمیشد، الحمدلله بازخوردهای بسیار خوبی داشتیم و تقریبا تمام برنامههای تلویزیونی بخشهای جدیشان را به نقد و بررسی «باغ کیانوش» اختصاص دادند و بسیاری از خبرگزاریها، منتقدان و اهالی رسانه به تعریف و تمجید این اثر پرداختند. من خدا را شکر میکنم که اتفاق خوبی افتاد و این مهمترین قسمت جشنواره برای ما بود اما باز هم در مراسم اختتامیه اعضای داوران همانند هیات انتخاب ذائقهشان این فیلم نبود و به نظرم امسال جشنواره مدلی برگزار شد که فیلمهایی شبیه «باغ کیانوش» که شاید اسامی تولیدکنندگانشان خیلی اسامی پرطمطراقی نبود، مورد اقبال قرار نگرفتند و خیلی از فیلمهای حاضر در بخش «نگاه نو» از فیلمهای سودای سیمرغ بسیار بهتر بودند و متاسفانه مورد توجه قرار نگرفتند. با همه این اوصاف خدا را شاکریم یک سیمرغ را برای فیلم کنار گذاشتند، هر چند فکر میکنم حقمان بیشتر از اینها بود، بویژه با رضایت عمومی که منتقدان، اهالی رسانه و هنرمندان داشتند به نظر میرسید باید بیشتر توجه میشد اما باز هم ما ناراضی نیستم و اتفاق مهم ما همان روز اکران در برج میلاد بود.
* درباره برنامهتان برای اکران فیلم بفرمایید و اینکه چه زمانی قصد اکران دارید و پیشبینیتان از استقبال مخاطبان و خانوادهها از این فیلم چگونه خواهد بود؟
واقعیتش این است که زمان اکران اقتضائات زیادی دارد و همه آن دست تهیهکننده نیست. به هر حال ما هم باید با پخشکنندهها و سینمادارها مذاکرتی انجام دهیم اما پیشبینی خودم و تیم تولید این هست که «باغ کیانوش» در هفته پایانی شهریور پروسه پخشش شروع شود که همراه با شروع مدارس باشد تا ما بتوانیم اکران دانشآموزیمان را به صورت جدی انجام دهیم. به هر حال مخاطب اصلی این فیلم نوجوانان هستند و باید مدلی برای اکران در نظر بگیریم که بیشترین قابلیت دسترسی برای این قشر را داشته باشد. از سویی فکر میکنم خانوادهها نیز با آمدن به سینماها ناراضی بیرون نروند. «باغ کیانوش» صرف نوجوانان نیست و فیلم طوری طراحی شده که مناسب همه گروههای سنی است ولی به نظرم آن زمان، بهترین زمان اکران خواهد بود.
ارسال به دوستان
امیر قادری در نخستین پاتوق فیلم کوتاه:
فیلم کوتاه تنها فرصت فیلمساز برای جاهطلبی و خلاقیت در اجراست
گروه فرهنگ و هنر: نخستین جلسه نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، با نمایش 4 فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد؛ نشستهایی که سابقه برگزاری آن به دهه 70 بازمیگردد و بسیاری از فیلمسازان مطرح سینمای ایران در این پاتوقها رشد کرده و امروز جزو معتبرترین فیلمسازان به شمار میروند، این نشستها که طی ۲ سال گذشته و پس از نزدیک به یک دهه وقفه مجدد احیا شد و اکنون با برگزاری 8 دوره به همت انجمن سینمای جوانان ایران، فصل جدید خود را با حضور امیر قادری، کارشناس و منتقد سرشناس سینما آغاز کرده است.
در جلسه افتتاحیه فصل نهم پاتوق، فیلمهای کوتاه داستانی «بعد از نیمهشب» به کارگردانی محمد باقری، «رعنا» به کارگردانی امیر مهندسیان، «با همراهی سارا» به کارگردانی ایمان فراهانی و «نجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری، روی پرده به نمایش درآمدند.
در این رویداد امیر قادری، نویسنده و منتقد سینما، به عنوان کارشناس جلسه و محمد محمدی به عنوان مجری - کارشناس نشست، پس از اکران آثار با کارگردانهای فیلمهای کوتاه به نمایش درآمده به گفتوگو نشستند و آثار را تحلیل و بررسی کردند.
در ابتدای این نشست محمد محمدی، مجری - کارشناس برنامه ضمن خوشامدگویی به مخاطبان حاضر گفت: پاتوقهای فیلم کوتاه یکی از باسابقهترین نشستهای فیلم کوتاه است. برخی افراد خاطرشان هست که این جلسات در اوایل دهه 80 برگزار میشد و برای کسانی که به فیلم کوتاه علاقه داشتند و هیچ دسترسیای برای تماشای فیلم کوتاه نبود، این پاتوقها ارزش بالایی داشت. پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران پاتوقی با اصالت و قدیمی است که بسیاری از فیلمسازان در همین پاتوقها در جایگاه مخاطب یا فیلمساز حاضر شدهاند.
در ادامه نشست، محمدی برای روشن کردن چراغ فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه، از سیاوش چراغیپور بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون دعوت کرد دقایقی را برای حاضران صحبت کند.
چراغیپور ضمن ابراز خوشحالی از حضور در میان فیلمسازان جوان گفت: دوندگی من به خاطر این است که بگویم من هم مثل شما جوان هستم، عاشق سینمای جوان و فیلمسازان جوان و فیلم کوتاه هستم و هر وقت در میان شما هستم احساس شور و نشاط و هیجان دارم.
وی تصریح کرد: اعتراف میکنم بهترین نقشها و بازیها و بهترین حضورهای سینماییام در فیلم کوتاه بوده است، البته بعد از تئاتر. همیشه در کنارتان یاد میگیرم و این به من شور و نشاط میدهد. نگاهم به فیلم نگاهی عجیب است که از سر دیوانگیهای من میآید؛ به نظرم فیلم کوتاه به همان اندازه فیلم بلند دارای اهمیت ساخت است، چرا که جهان خودش را تصویر میکند. فیلم کوتاه از منظر من فیلم کوچک نیست، اتفاقا فشردگی و ریتمی که در فیلم کوتاه میبینم، همواره برایم از یک فیلم بلند ارزشمندتر بوده است. ارزشی که برای فیلم کوتاه قائل هستم خیلی بالاتر است و به نظرم جهان زیباتر و رویاهای بزرگی را میتوانیم در فیلم کوتاه ببینیم.
چراغیپور افزود: همیشه با عشق به استقبال فیلم کوتاه رفتهام و سعی کردهام فیلمهایی را انتخاب کنم که به من چیزی بیفزایند و در عرصه تخصص خودم کمکم کنند. امیدوارم همواره فیلمهای شما فیلمسازان جوان را روی این پرده نقرهای ببینم و در جشنوارههای داخلی و خارجی خوش بدرخشید.
در ادامه این نشست امیر قادری، منتقد و کارشناس سینما گفت: پاتوق فیلم کوتاه در میان جلسههای نقد و بررسی که میروم جزو جلسات محبوب من است؛ وقتی اینجا فیلم و فیلمسازان جوان را میبینیم و با هم صحبت میکنیم خیلی خوشایند است. امیدوارم این پاتوق با قدرت ادامه یابد. بین همه جلسات نقد و بررسی بدون تعارف همیشه اولویتم پاتوق فیلم کوتاه است. البته این نکته را باید بگویم که جریان فیلم کوتاه به تازگی به این جذابیت و خلاقیت رسیده است، یک زمانی اینگونه نبود و فیلمهایی را در عرصه فیلم کوتاه شاهد بودیم که بیشتر جشنوارهای بودند. نخستین بار است فیلمهایی را میبینم که این فیلمسازان جوان میسازند تا وارد سینما شوند و خود سینما را دوست دارند، خودم در دهه 80 از طریق جشنواره فیلم کوتاه تهران این جریان را دنبال کردهام و شور و حال و استاندارد اکنون در گذشته نبود.
ارسال به دوستان
ققنوسهایی که بر شانه 6 فیلم نشستند
برگزیدگان سینما انقلاب معرفی شدند
گروه فرهنگ و هنر: سیزدهمین اختتامیه سینما انقلاب که با اهدای جایزه سینمایی ققنوس همراه است، با حضور محسن دوباشی دبیر محفل سینما انقلاب، نعمتالله سعیدی نویسنده و روزنامهنگار، حجتالاسلام محمد رحمانی کارشناس مسائل تعلیم و تربیت با همراهی اهالی سینما در خانه اندیشهورزان برگزار شد. محفل هماندیشی سینما انقلاب، از سال ۸۸ با تمرکز بر گفتمان انقلاب کار خود را آغاز کرده است و هر ساله پس از پایان جشنواره فیلم فجر، این محفل هماندیشی با حضور اهالی سینما و اندیشمندان برگزار میشود و در آن موضوع فیلمها همراه با نگاهی انقلابی مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
محسن دوباشی در ابتدای این رویداد، درباره اهمیت محفل سینما انقلاب گفت: جشنوارههای فیلم فجر انتظاراتی در دل مخاطبان ایجاد میکنند اما معمولا از به سرانجام رساندن آن مغفول میمانند. در سینما انقلاب، ما به بهانههای مختلفی به این مسائل بیشتر میپردازیم.
وی با اشاره به حضور قابل اعتنای فیلم اولیها در جشنواره فجر امسال، سوالاتی را مطرح کرد: آیا این جنس از فیلمها، میتوانند مخاطب به سالنهای سینما بیاورد؟ به قول دوستان، امسال سال تحول سینماست. آیا واقعا برای چنین چیزی برنامهریزی شده است؟ آیا به محتوای «ویاُدی»ها (Video On Demand) و تاثیری که روی سینما میگذارد توجه میشود؟ با مطرح کردن این موارد، قصد نقد جشنواره را ندارم و صرفا از این باب مطرح میکنم که سینما مسالههای جدیتری دارد و برگزاری جشنوارههای بزرگ مانع از گفتوگو درباره این مسائل میشود. برای مثال با وجود چند انیمیشن در جشنواره، هنوز این حوزه برای خودش یک بخش مجزا ندارد.
دبیر سینما انقلاب در ادامه درباره علت انتخاب شعار «سینما پیشرفت» گفت: شعار سینما پیشرفت به این دلیل انتخاب شد تا بررسی کنیم آیا سینمای ما توانایی این را دارد که آینده پیش روی کشور را ترسیم کند یا فقط به تصویری حداقلی از جامعه امروز اکتفا میکند؟ آیا ما سینمایی داریم که از پس مفهومسازی و تصویرسازی ایران آینده بربیاید؟
نعمتالله سعیدی میهمان ویژه محفل سینما انقلاب، درباره علت پدید آمدن جشنوارهها گفت: جشنوارهها شکل میگیرند که هنرمندان و سینماگران یا به دلیل نگرانی از حضور در آن تلاش بیشتری کنند یا دلگرم حمایت از سمت آن هستند. برای مثال، در جشنواره اسکار، اگر فیلمی برنده شود فروش آن تضمین میشود. آیا جشنواره فجر نیز اینگونه است؟ یعنی سینماگران ما نگران واکنشی که از سمت جشنواره مطرح میشود، هستند؟
حجتالاسلام رحمانی با طرح این سوال که آیا قوه تخیل را باید تربیت کنیم، ادامه داد: برخی به دلیل خروج انسان از سلوک معنوی، مخالف این کار هستند و برخی هم همسو با تربیت قوه تخیل هستند؛ همین موضوع در سینما هم وجود دارد، به این معنی که سینما ابزاری است برای تقویت قوه تخیل انسان، حتی با احتمال اینکه در نهایت موضوع در امتداد واقعیت قرار نگیرد. آنچه میتواند به این مسیر کمک کند، برنامهریزی ۱۰ساله است و طی کردن گام به گام مراحل این برنامه.
بخش دوم نشست ویژه به اهدای جوایز با 3 محور، «تربیت، زنان و بینالملل موضوعاتی بود که از سوی داوران مورد توجه قرار گرفته بود. در این مراسم از حبیبالله والینژاد به دلیل سالها تلاش و مجاهدت در عرصه سینمای دفاعمقدس و سینمای جبهه مقاومت و تهیه 2 اثر در جشنواره فیلم فجر چهلودوم، با عنوانهای «احمد» و «آسمان غرب» تقدیر شد.
همچنین در ادامه این مراسم از سعید پروینی به دلیل نگاه جهاناندیش و بینالمللی در فیلم سینمایی «قلب رقه»، محمدجواد موحد به دلیل نگاه به نوجوان و عرصه تعلیم و تربیت، عباس نادران، تهیهکننده فیلم سینمایی «مجنون» با پرداخت ویژه به شخصیت شهید زینالدین، سیدمصطفی احمدی تهیهکننده فیلم سینمایی «بیبدن» به دلیل نگاه حل مسالهای که نسبت به پدیدههای اجتماعی داشت و عطا پناهی تهیهکننده فیلم «پرویز خان» به دلیل نگاه امیدوارانه و حل مسالهای نسبت به مشکلات پیرامون، تقدیر شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|