|
ارسال به دوستان
اخبار
مهدی آشنا مدال طلای جشنواره عکس «تیانشان» را گرفت
مهدی آشنا از عکاسان شناختهشده در حوزه سینما، تئاتر و مستند اجتماعی، توانست مدال طلای جشنواره بینالمللی عکس «تیانشان» را از آن خود کند. جشنواره بینالمللی عکس «تیانشان» در قرقیزستان برگزار شده و دارای مجوز (پاتروناژ) شماره ۴۵۰/۲۰۲۴ فدراسیون بینالمللی هنر عکاسی FIAP و Salon.Photo 086-2024 است. عکاسان در این مسابقه و انتخاب آنها، برای دریافت درجههای هنری (القاب) بینالمللی هنرمند آن محاسبه خواهد شد. تیانشان به معنای کوههای بهشت یا کوه بهشتی، رشتهکوهی است که در آسیای مرکزی واقع شده و بلندترین قله در تیانشان جنیش چوکوسو با ۷۴۳۹ متر ارتفاع است. پایینترین نقطه آن، فرورفتگی تورپان است که ۱۵۴ متر زیر سطح دریا قرار دارد. این نام در زبان چینی، تیانشان، به احتمال زیاد ترجمه مستقیم نام سنتی قرقیزستان برای کوهها، Teñir Too است. در کنفرانس میراث جهانی در سال ۲۰۱۳، بخش شرقی تیانشان در منطقه سینکیانگ در غرب چین به عنوان میراث جهانی ثبت شد، سپس در سال ۲۰۱۶ بخش غربی در قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان در این فهرست ثبت شد.
***
خواننده «ماکان بند» هم بازیگر تئاتر شد!
تمرینهای نمایش «تیتانیوم» به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی اشکان درویشی آغاز شده است تا بعد از اخذ مجوزهای لازم از شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه برود.
در این نمایش لاله صبوری، شیوا خسرومهر، علیرضا نائینی، حامد تهرانی، مازیار مهرگان، مهربانو باطبی، تکتم اخجوانی، آرزو جعفری و حسین جاهد ایفای نقش میکنند. امیر مقاره خواننده گروه موسیقی «ماکان بند» نیز نخستین بازیگری خود در عرصه تئاتر را در «تیتانیوم» تجربه میکند.
دیگر عوامل «تیتانیوم» عبارتند از: مجری طرح: مهشید خسروی، موسسه خیریه فرشتههای بهشتی، مشاور پروژه: مسعود ملکوتینیا، دراماتورژ و بازنویسی متن: سامان شمس، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانهای: مریم قربانینیا، مشاور تبلیغات: مریم رودبارانی، موشنگرافی: جاوید علیپور، طراح پوستر و لوگو تایپ: محمد تقیپور، مدیر اجرایی: حسین عباسی. زمان آغاز بلیتفروشی و اجرا، همچنین محل اجرا بهزودی اعلام میشود.
***
«صید لحظه عاشقی» در اربعین
دبیرخانه چهارمین رویداد فیلم کوتاه عاشورایی تصویر دهم در راستای اشاعه فرهنگ عاشورا از عزاداران حسینی داخلی و خارجی حاضر در پیادهروی اربعین دعوت میکند با ثبت و ضبط صحنههای ماندگار ۲ دقیقهای و بارگذاری فیلم در سامانه رویداد به آدرس tasvir10.com در بخش ویژه «صید لحظه عاشقی» شرکت کنند. مهلت ارسال آثار تا پایان شهریور تعیین شده است و از میان تصاویر ارسالی ۱۰ برگزیده انتخاب و طی مراسمی همزمان با میلاد حضرت زینب (س) در ۱۷ آبان علاوه بر لوح تقدیر به هر نفر ۵۰۰ دلار اهدا خواهد شد. چهارمین رویداد فیلم کوتاه عاشورایی تصویر دهم که فراخوان بخشهای اصلی آن متعاقباً منتشر خواهد شد به مدیریت مجید مجیدی و دبیری محمد رهبر توسط مؤسسه فرهنگی خیریه راه ایمان و همراهی عتبه مقدسه حسینی برگزار میشود.
***
یک میلیارد دقیقه تماشای کارتون در اینترنت
بر اساس آمار رسمی ثبتشده در سایت «آپارات»، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا میانه مرداد، مجموع بازدیدها از دسته کارتونها و انیمیشنها به عدد بیش از یک میلیارد دقیقه رسیده است. نکته قابلتوجه اینکه نزدیک به ۳۰۰ میلیون دقیقه از این آمار مربوط به ابتدای تیر تاکنون است و به نظر میرسد در ادامه تعطیلات تابستانی، ویدئوهای انیمیشنی و کارتونی با سیر صعودی تماشا مواجه خواهند شد. در میان انیمیشنهای پرمخاطب همچنان «باب اسفنجی» صدرنشین فهرست بیشترین جستوجو و تماشا بوده است و بعد از آن انیمیشنهایی همچون «مرد عنکبوتی»، «دختر کفشدوزکی»، «کوکو ملون» و «سگهای نگهبان» رکورددار بیشترین جستوجو در این سایت هستند.
***
دبیر اجرایی و مدیران ۲ بخش جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
خیرالله تقیانیپور، دبیر چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر طی احکامی جداگانه سعید نجفیان را به عنوان دبیر اجرایی، محمودرضا رحیمی را به عنوان مدیر بخش دیگرگونههای اجرایی و ایوب آقاخانی را به عنوان مدیر بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر فجر منصوب کرد.
علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام در این رویداد میتوانند به سایت جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به آدرس https://fitf.theater.ir مراجعه کنند. چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری خیرالله تقیانیپور بهمن ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد.
***
بازیگر «هالووین» درگذشت
چارلز سایفرس، بازیگر آمریکایی که بیشتر برای بازی در فیلمهای ساخته جان کارپنتر بویژه فیلم «هالووین» شناخته میشود، در ۸۵ سالگی درگذشت. سایفرس ابتدا با جان کارپنتر در فیلم اکشن «حمله به کلانتری ۱۳» در سال ۱۹۷۶ همکاری کرد که در آن نقش استارکر، یک افسر پلیس را ایفا کرد و پس از بازی در فیلم «هالووین» (۱۹۷۸) که یکی از معروفترین فیلمهای ترسناک تاریخ سینما به شمار میرود، در فیلم ترسناک «مه» در سال ۱۹۸۰ و فیلم «فرار از نیویورک» در سال ۱۹۸۱ ظاهر شد. فیلم «هالووین» محصول سال ۱۹۷۸، یکی از تأثیرگذارترین و مشهورترین فیلمهای ترسناک تاریخ سینماست که به کارگردانی جان کارپنتر و نویسندگی کارپنتر و دبرا هیل ساخته شده و چارلز سایفرس در آن نقش کلانتر لی براکت را ایفا کرده است.
ارسال به دوستان
گزارشی درباره فیلمسازانی که پیش از فعالیت حرفهای در سینما، خبرنگار بودند
از قلم تا دوربین
محمدامین نجفیان: بدون تردید کارگردانی فارغ از مدیوم سینما، تئاتر و حتی تلویزیون، شباهت بسیار قابل توجهی با حوزه خبر و خبرنگاری دارد و شاید به همین دلیل است که بسیاری از هنرمندان بویژه کارگردانهای سینما پیش از آغاز فعالیت حرفهایشان در حوزه سینما پیشه خبرنگاری داشتند؛ خبرنگارانی که در نقطهای از تاریخ زندگیشان، قلم را با دوربین معاوضه کردند و همان پروسه سخت اما لذتبخش را طی کردند. اشتراکات رسانه و فضای هنرهای نمایشی اعم از سینما، تلویزیون و تئاتر آنقدر است که این جابهجایی شغلی، باعث شگفتی نشود. در گزارش پیش رو به مناسبت روز خبرنگار، مروری فهرستوار داریم به سینماگرانی که زمانی به عنوان خبرنگار، نویسنده و منتقد در مطبوعات فعالیت میکردند.
* شهید سیدمرتضی آوینی
لقب «سیدشهیدان اهل قلم» بیدلیل به سیدمرتضی آوینی داده نشده است. او حشر و نشری همیشگی با قلم و فضای رسانهای داشت و پیش از اینکه به عنوان مستندساز فعالیت کند، چند سال به عنوان نویسنده و روزنامهنگار کار میکرد. دغدغهها و مسؤولیت اجتماعی او از فضای رسانهای مطبوعات به رسانه تاثیرگذار دیگری همچون تلویزیون انتقال یافت و منجر به شکلگیری مجموعه مستند ماندگار «روایت فتح» درباره دوران دفاع مقدس شد.
* سیدغلامرضا موسوی
سیدغلامرضا موسوی فعالیت خود را به عنوان خبرنگار در روزنامه کیهان در دهه ۱۳۵۰ آغاز کرد و سپس به عنوان منتقد فیلم در این روزنامه مشغول کار شد. او که مدیریت چند رسانه مکتوب دیگر را هم در کارنامه دارد، پس از انقلاب، فعالیتهایش را در زمینه تهیهکنندگی آغاز کرد و به یکی از چهرههای برجسته سینمای ایران تبدیل شد. موسوی بیش از 20 فیلم سینمایی تولید کرده و در پروژههایی مانند «آفتابنشینها»، «قرمز»، «بغض» و «من مادر هستم» مشارکت داشته است. او در طول حرفه خود به بررسی و نقد مسائل اجتماعی و سیاسی ایران پرداخته و با بهرهگیری از تجربیات خبرنگاریاش، آثاری را با عمق و پیچیدگی تهیه کرده که به تحلیل دقیق مسائل اجتماعی و سیاسی ایران میپردازند و دیدگاههای مختلف را به چالش میکشند.
* رسول صدرعاملی
رسول صدرعاملی درعنفوان جوانی به عنوان گزارشگر، قصهنویس، دبیر سرویس حوادث و سپس دبیر سرویس پارلمانی در روزنامه اطلاعات فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال ۱۳۵۹ در این روزنامه به فعالیتش ادامه داد. او توانست در این دوران درک عمیقی از مسائل اجتماعی و سیاسی پیدا کند. صدرعاملی به عنوان یکی از خبرنگاران حاضر در پرواز انقلاب، تجربهای منحصربهفرد از وقایع تاریخی و سیاسی ایران به دست آورد که در آثار سینماییاش بازتاب یافته است.
او نخستین فیلم خود را با نام «رهایی» سال ۱۳۶۱ کارگردانی کرد و با ساخت فیلمهایی نظیر «دختری با کفشهای کتانی» و «من ترانه ۱۵ سال دارم»، به بررسی چالشها و مشکلات جوانان در جامعه ایران پرداخت. فیلمهای او به دلیل پرداختن به موضوعات حساس اجتماعی و انسانی توانستهاند توجه و تحسین زیادی را به خود جلب کنند و مخاطبان را به تفکر و تأمل وادارند.
* مهرداد فرید
مهرداد فرید فعالیت حرفهای خود را به عنوان خبرنگار و دبیر بخش هنری روزنامه سلام آغاز کرد. او اوایل دهه ۱۳۸۰ سردبیری مجلات سینمایی مختلفی را بر عهده داشت که به توسعه و ترویج نقد و تحلیل سینمایی در ایران کمک کرد. فرید با نوشتن مقالاتی درباره مسائل هنری و فرهنگی، به تحلیل دقیق موضوعات اجتماعی و فرهنگی پرداخت و توانست دیدگاههای نوینی را در این زمینه ارائه دهد. او با ساخت فیلمهایی مانند «آرامش در میان مردگان»، «دعوتنامه» و «زنها شگفتانگیزند»، توانست به بررسی مسائل اجتماعی و روانشناختی بپردازد. فیلمهای او با رویکردی متفاوت و نوآورانه به تحلیل زندگی پرداخته و توانستهاند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. فرید با استفاده از تجربیات خود در زمینه خبرنگاری و نقد، توانسته است آثار سینماییای خلق کند که به مسائل اجتماعی با دیدگاهی دقیق و تحلیلی میپردازند.
* فریدون جیرانی
فریدون جیرانی از پیشگامان عرصه مطبوعات سینمایی در ایران است که فعالیت خود را پیش از انقلاب آغاز کرد. او تا سال ۱۳۸۴ سردبیر هفتهنامه «سینما» بود و در سالهای اخیر نیز در برنامههای تلویزیونی مانند «هفت» به عنوان مجری و سردبیر فعالیت داشت. جیرانی که تسلط بیبدیلش به تاریخ سینمای ایران باعث شده گروهی از او با عنوان «دایرهالمعارف سینمای ایران» یاد کنند، با نوشتن مقالات و نقدهای سینمایی، توانست به شکلگیری و ترویج فرهنگ سینمایی کمک کند و به عنوان یکی از چهرههای تأثیرگذار در این حوزه شناخته شود. او با ساخت فیلمهایی مانند «قرمز» و «شام آخر»، به تحلیل عمیق مسائل اجتماعی و انسانی پرداخت. فیلمهای جیرانی به دلیل پرداختن به موضوعات پیچیده و حساس اجتماعی توانستهاند توجه و تحسین زیادی را به خود جلب کنند. او با استفاده از تجربیات خود در زمینه خبرنگاری و نقد، توانسته است آثاری خلق کند که به تحلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی با دیدگاهی نوآورانه و تحلیلی میپردازند.
* علی معلم
علی معلم به عنوان مدیر مسؤول و سردبیر ماهنامه «دنیای تصویر»، نقش مهمی در ترویج نقد و تحلیل سینمایی در دهههای ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ ایفا کرد. او با مدیریت این نشریه، به توسعه و ترویج گفتمان سینمایی کمک کرد و توانست به عنوان یکی از چهرههای برجسته در این زمینه شناخته شود. معلم با نوشتن مقالات و تحلیلهایی درباره سینما توانست به شکلگیری و توسعه نقد سینمایی در ایران کمک کند. وی با تهیهکنندگی فیلمهایی نظیر «شوکران» و «گاوخونی»، به بررسی عمیق مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخت. فیلمهای مرحوم معلم به دلیل پرداختن به موضوعات حساس اجتماعی و انسانی، توانستهاند توجه و تحسین زیادی را به خود جلب کنند.
* رضا درمیشیان
رضا درمیشیان فعالیت خود را به عنوان خبرنگار سینمایی در دهه ۱۳۸۰ آغاز کرد و با کارگردانانی چون داریوش مهرجویی همکاری کرده است. وی با نوشتن مقالات و نقدهایی درباره فیلمها، توانست دیدگاههای خود را درباره سینما و مسائل اجتماعی بیان کند. وی با ساخت فیلمهایی چون «بغض»، «لانتوری» و «عصبانی نیستم»، به بررسی مسائل اجتماعی و سیاسی پرداخت.
* اصغر نعیمی
اصغر نعیمی فعالیت مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۶۸ به عنوان خبرنگار آغاز کرد و در مجلات و روزنامههای مختلف چون کیهان و اطلاعات به نوشتن مقالات و نقدهایی درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخت. او با ساخت فیلمهایی مانند «بیوفا»، «سلام بر عشق» و «هایلایت»، به بررسی روابط انسانی و اجتماعی پرداخت که همگی به نوعی برگرفته از نوع تحلیلها و یادداشتهای دوران خبرنگاریاش است.
* محمد خزاعی
محمد خزاعی با سابقهای نسبتا طولانی در عرصه خبرنگاری در دهههای ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ و فعالیت در روزنامه خراسان، به عنوان تهیهکننده فیلمهایی چون «پشت پرده مه»، «پیکنیک در میدان جنگ» و «قلادههای طلا» فعالیت کرد. او در روزنامهها و نشریات مختلف به عنوان خبرنگار فعالیت داشت و توانست درک عمیقی از مسائل سیاسی و اجتماعی به دست آورد. خزاعی با استفاده از تجربیات خود در زمینه خبرنگاری، توانست به تحلیل و بررسی دقیق مسائل سیاسی و اجتماعی بپردازد. وی با تهیهکنندگی فیلمهایی نظیر «پشت پرده مه» و «قلادههای طلا»، به بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی ایران پرداخت. فیلمهای او به دلیل پرداختن به موضوعات ایدئولوژیک و سیاسی، مورد توجه مردم قرار گرفتهاند.
* سیروس الوند
سیروس الوند سال 1347 به عنوان نویسنده گزارشهای شهری در روزنامه اطلاعات حضور داشت و بعد از آن در مجله فیلم، فیلم و هنر، ستاره سینما، فردوسی، گزارش فیلم، بانیفیلم و چلچراغ یادداشت مینوشت. او با نوشتن مقالات و نقدهایی درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی، درک عمیقی از جامعه ایران پیدا کرد که در آثار سینماییاش مشهود است.
* کیومرث پوراحمد
کیومرث پوراحمد فعالیت رسانهای خود را با نوشتن مطالب انتقادی در روزنامه «خراسان» در دهه ۱۳۴۰ آغاز کرد و در مجلات و روزنامههای مختلف به نوشتن مقالات و نقدهایی درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخت. تجربیات پوراحمد به واسطه دوران خبرنگاریاش، درک وی از واقعیت زندگی در میان مردم را شکل داد که نمونه متعالی آن در «قصههای مجید» بروز کرد.
* مسعود دهنمکی
مسعود دهنمکی فعالیت رسانهای خود را در دهه ۱۳۶۰ با نام مستعار در نشریات مختلف آغاز کرد و در مجلات و روزنامههای مختلف به نوشتن مقالات و نقدهایی درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخت. دیدگاههای دهنمکی در دوران خبرنگاری، بیشتر ناظر به مسائل اجتماعی بود اما در عرصه فیلمسازی، وی اگرچه با سهگانه «اخراجیها» به موفقیت بزرگی در گیشه دست یافت اما روح حاکم بر آثارش را باید در فیلمی مثل «رسوایی» یا سریال «دارا و ندار» جستوجو کرد؛ آثاری که به نظر میرسد از «دهنمکی خبرنگار» سرچشمه میگیرند.
زندهیاد ایرج کریمی، هادی مقدمدوست، ابوالقاسم طالبی، حمید نعمتالله، تهمینه میلانی، اسماعیل میهندوست، جهانگیر کوثری، نگار جواهریان، محمدهادی کریمی، سیامک شایقی، احمد امینی، علی رویینتن، ابوالحسن داوودی، امیرشهاب رضویان، شادمهر راستین، بهروز شعیبی و صفی یزدانیان برخی دیگر از سینماگرانی هستند که سابقه فعالیت مطبوعاتی و رسانهای به عنوان خبرنگار، نویسنده و منتقد داشتهاند.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با کارگردان نمایش شالهنگ که این روزها در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه رفته است
روایتی از تلاش تئاتر برای زندگی بهتر
زینب درخشان: نمایش شالهنگ را که این روزها در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه رفته باید سومین نمایش از سری نمایشهای اجتماعی به کارگردانی بابک قادری دانست؛ هنرمندی که پیشتر با آثاری چون «تولدت مبارک» و «خانه روشنی» نشان داد اهتمام ویژهای نسبت به تولید تئاتر در حوزه اجتماعی با رویکرد طنز تلخ دارد. شالهنگ با طرحی از نوشین تبریزی و نویسندگی آرزو خانجانی، نگاهی ویژه دارد به روابط پیچیده انسانهای امروز جامعه که در ۷۰ دقیقه روایت میشود.
شالهنگ در ژانر کمدی - اجتماعی، با متنی حاوی طنز تلخ و ملموس و کاملا پخته و بدون اضافهکاری، با در نظر گرفتن مسائل روز جامعه و خانواده به رشته تحریر درآمده است. از جمله ویژگیهای مثبت این نمایش، بازی بازیگران است که به سبب تجربه بازیگری کارگردان و البته منوچهر هادی به عنوان تهیهکننده میتوان اذعان داشت حرکات بازیگران کاملا فکر شده و به دور از بداههپردازی است که این روزها به آفتی برای آثار نمایشی بدل شده است.
مرضیه صدرایی، حامد رحیمینصر، آیلار نوشهری، عقیل بهرامی، بهداد قادری، بهزاد کریمی، محمدرضا حسنی، مهناز نوروزی، شهناز نوروزی و مبینا هادی در «شالهنگ» ایفای نقش میکنند.
بابک قادری کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما در گفتوگو با «وطن امروز» به علت انتخاب این نمایش اشاره کرد و گفت: علت انتخاب این موضوع زندگی امروز است که باعث شده طلاق در جامعه زیاد شود. وی افزود: هنر نمایش بویژه صحنه تئاتر بهترین مکان برای انتقال مفاهیم اجتماعی است و زمانی که تصمیم گرفتم «شالهنگ» را روی صحنه ببرم، با این نیت بود که شاید این اثر بتواند بر جامعه تأثیرگذار باشد و این روایت را به تصویر کشیدم.
وی افزود: «شالهنگ» سومین نمایش از سری نمایشهای اجتماعی من است که با طرحی از نوشین تبریزی و نویسندگی آرزو خانجانی، با نگاهی به روابط پیچیده انسانهای امروز جامعه در ۷۰ دقیقه روایت میشود.
قادری در ادامه با اشاره به مشکلات امروز تئاتر کشور گفت: چند مشکل بزرگ در تئاتر وجود دارد که یکی مساله مالی و حمایتی است، به طوری که تئاتر مستقل از سوی هیچ نهادی حمایت نمیشود و همه بودجهها شخصی تأمین میشود، به همین دلیل انتظار از مسؤولان آینده تئاتر کشور توجه و حمایت بیشتر از هنرمندان مستقل است.
این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: انتظار از مسؤولان این است که حداقل به جوانانی که وارد عرصه تئاتر شدهاند در چارچوب و مقررات خاصی کمک کنند اما نهتنها حمایت جدی نمیشود، بلکه برای خلق اثر هنری با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. کارگردان تئاتر کشورمان در پایان تاکید کرد: با توجه به مساعد نبودن وضعیت تئاتر، نگاه مسؤولانه و پدرانه یه این حرفه باید وجود داشته باشد و به دلیل بیتوجهی و مشکلات اقتصادی، اکثر هنرمندان به شغلهای دیگری روی آوردهاند که این موضوع عرصه هنر را با چالشهای بسیاری مواجه کرده است.
شهناز نوروزی مجری طرح، زهرا رشنین دستیار اول کارگردان و برنامهریز، المیرا شفیعیکرباسدهی دستیار دوم کارگردان، زهرا رشنین منشی صحنه، مهناز نوروزی طراح گریم، مونا رمضانی طراح پوستر، سعید یزدانی طراح صحنه، نسیم ملکی طراح لباس، المیرا شفیعیکرباسدهی و سوگند نوری مجری گریم، فرزین شکاری و جاوید علیپور تیزر، امیرعباس حیدری مدیر روابط عمومی، زهره صفینوری عکاس و محمد لهاک نماینده اجرایی از دیگر عوامل این نمایش هستند. این نمایش ۷ مرداد تا ۷ شهریور ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه میرود.
ارسال به دوستان
رئیس سازمان سینمایی در آخرین دیدار خود با مدیران و کارمندان بنیاد سینمایی فارابی مطرح کرد
سازمان سینمایی بزرگترین مدافع سینماگران
گروه فرهنگ و هنر: رئیس سازمان سینمایی روز گذشته در دیدار با مدیران و کارمندان بنیاد سینمایی فارابی کارنامه و عملکرد این بنیاد را در سالهای سخت سینمای ایران رضایتبخش خواند و رویکردها و اقدامات این مجموعه را استعلایی و رو به توسعه توصیف کرد.
محمد خزاعی در این دیدار با اشاره به برنامهها و فعالیتهای زیربنایی انجام شده در بنیاد سینمایی فارابی گفت: بنیاد فارابی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراکز سینمایی در کشور به شمار میآید و همواره در ادوار مختلف در چشمانداز سینمای ایران جایگاه تعیینکنندهای داشته است.
وی با قدردانی از مدیریتهای گذشته بنیاد ادامه داد: تحولات بسیار خوبی طی 3 سال اخیر در سازمان سینمایی و بنیاد فارابی شکل گرفته که جا دارد از تلاشهای همه مدیریتهای این بنیاد در ادوار گذشته، همچنین از مدیریت فعلی بنیاد، کارشناسان و همکاران این مجموعه ارزشمند قدردانی و تشکر کنم.
خزاعی ادامه داد: در این کارنامه نقاط عطف قابل توجه بسیاری قابل مشاهده است که به طور قطع، نتیجه عملکرد مدیریت بنیاد طی 3 ساله اخیر یعنی هم در دوره آقای مهدی جوادی و هم دوره مدیریت آقای مجید زینالعابدین از مدیران موفق حوزه رسانه و تصویر و آشنا به مسائل فرهنگی و متخصص و متعهد نسبت به اولویتهای فرهنگی، نظام و مسائل کشور رقم خورده است.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه بنیاد سینمایی فارابی امروز پناهگاه و مأمن مطمئن فیلمسازان حرفهای کشور با سلایق و گرایشات متنوع است، تصریح کرد: وجه تمایز بنیاد در دولت سیزدهم، نگاه حمایتیتر و مهربانانهتر آن نسبت به فیلمسازان اولی بویژه فیلمسازان استانی و شهرستانی است؛ فیلمسازانی که بعضاً نمیدانستند برای تولید فیلم خود به کجا و به چه طریقی مراجعه کنند؟ این مساله در دولت سیزدهم مورد توجه و اهتمام بیشتری قرار گرفته و مدیریت بنیاد فارابی هم این مسیر را هموار کرده است.
به گفته وی، امروز فیلمسازان استانی و شهرستانی مسیر روشنی برای ورود به سینمای حرفهای پیش رو دارند و با راهاندازی «واحد امور استانها» در فارابی، روند حمایت از فرآیند تولید برای آنها تسهیل شده است. خزاعی با اشاره به نقش مهم فارابی در تقویت رویدادهای سینمایی در کشور اظهار داشت: بنده قدردان زحمات و تلاشهای همه کارشناسان، فیلمسازان و مدیرانی هستم که در سالهای سخت سینما مقاومت کردند و ایستادند تا جشنوارههای سینمایی اعم از ملی و بینالمللی به بهترین شکل ممکن برگزار شوند و فارابی در این مسیر، جلودار و نقشآفرین بوده است.
وی یادآور شد: سال ۱۴۰۱، در شرایطی که جامعه تجربه تلخی را در فضای فرهنگی - اجتماعی پشت سر میگذاشت و تولید فیلم دچار رکود شده بود، بنیاد فارابی با تولید بیش از۱۰ فیلم سینمایی و حضور آنها در فجر در کنار حمایت و کمک به برگزاری این رویداد مهم در آن شرایط، به همراه برخی نهادها و مراکز فرهنگی مانور بزرگی را به نمایش گذاشت که از نقاط بارز کارنامه فارابی به شمار میآید.
رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: تولید بالغ بر ۴۰ فیلم سینمایی تا شهریور امسال طی ۱۰۰۰ روز پرتلاطم سینما و ایجاد اشتغال برای حداقل ۷ هزار فعال سینمایی در سطح کشور به گواه قراردادها و مستندات را نمیتوان نادیده گرفت و کمرنگ جلوه داد.
وی ادامه داد: در طول 4 سال دولت دوازدهم حدود۴۰ فیلم مورد حمایت قرار گرفته، در حالی که طی 2 سال و نیم مسؤولیت دولت سیزدهم این رقم به ۴۲ فیلم رسیده و امیدوار بودیم در پایان دوره 4 ساله میزان تولیدات فارابی به ۶۰ عنوان برسد و رکوردی را در حمایت از آثار سینماگران جوان و پیشکسوت ثبت کند.
خزاعی معتقد است اقدامات بنیاد فارابی در حوزههای تولید، کادرسازی، اشتغال، احیای جشنوارهها و نیز توسعه دانش سینمایی با وجود افراد متخصص و متعهد و روحیه جهادی در این دوره قابل توجه است. وی با اشاره به خدمات بخش بینالملل فارابی گفت: در بخش بینالملل خدمات شایستهای انجام شد و در بحبوحه بحرانهای سیاسی، همکاران بنیاد سینمایی فارابی با نگاه به شرق رویکرد مناسبی را در نظر گرفتند و به تعاملات بسیار خوبی در حوزه بینالملل رسیدند.
رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اظهارنظرها و تحلیلها اشاره و خاطرنشان کرد: گاهی نقدهایی در حوزه ساخت فیلم از جانب برخی مطرح میشود که جا دارد اشاره کنم طی سال ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲ متاسفانه طیفی از فیلمسازان با انگارههای اشتباهی که داشتند به دنبال تولید نبوده و به نوعی در استیصال و بلاتکلیفی خودساخته به سر میبردند. این عده، تحت تاثیر فضای رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی و اتمسفر مسمومی که ایجاد شده بود، تصمیم به ورورد به عرصه تولید را نداشتهاند. اگرچه، تعدادی هم جذب پلتفرمها شدهاند، حتی چند فیلمساز سرشناس، به خاطر حضور در محافل داخلی و خارجی، پیشنهاد همکاری مشروط را با فارابی و برخی نهادها و ارگانها مطرح کرده بودند تا این همکاری به طور رسمی علنی نشود.
وی اضافه کرد: طبیعی است در چنین شرایطی، با توجه به سیر تحولات، حوادث و چالشهای اجتماعی، طیفی از فیلمسازان موفق به تولید اثر نشوند.خزاعی با اشاره به بهبود وضعیت و شرایط مطلوب امروز حوزه فرهنگ و هنر گفت: خوشبختانه، با تدابیر سازمان سینمایی و همدلی قاطبه سینماگران، وضعیت امروز سینما، روند رشد و توسعه را سپری میکند و بسیاری از فیلمسازانی که تا همین یک سال پیش انزوا پیش گرفته بودند از بعد فجر ۴۲، در همین دولت سیزدهم، تقاضای پروانه ساخت داده و وارد عرصه تولیده شدهاند. وی خاطرنشان کرد: با ذهنیت و انگارههای غلط و جوسازی برخی سینماگران، طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیشترین ضربه را حوزه هنر و کسبوکار سینما خورده است.
رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: خوشحالم به ضرس قاطع اعلام کنم در شرایط سخت و پیچیده اجتماعی، سازمان سینمایی بزرگترین مدافع و حامی سینماگران در فضای ملتهب جامعه بوده است. اگرچه امروز نمیتوانم پیرامون اتفاقات مختلف 2 سال اخیر صحبت کنم ولی قطعا در آینده به طور صریح درباره نقش و تاثیر برخی هنرمندان، راهبری مدیریت سینما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایتهای شخص وزیر آقای اسماعیلی شفافسازی و گفتوگو خواهم کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|