|
ارسال به دوستان
اخبار
مدیرعامل خانه کتاب: سرانه مطالعه کشور ۱۲ تا ۳۰ دقیقه است
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: شاخصها در ارزیابی سرانه مطالعه کشور متفاوت است اما بر اساس نظر مراجع مختلف، این میزان بین ۱۲ تا ۳۰ دقیقه است.
ابراهیم حیدری در حاشیه بازدید از مجموعه فرهنگی و کتابفروشی آبی شیراز، بیان کرد: بنا بر پژوهشهایی که سال ۱۳۹۹ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، سرانه مطالعه کشور ۱۲ دقیقه اعلام شد، در حالی که مرکز آمار این سرانه را ۹ دقیقه اعلام کرده و این رقم از سوی مراکز دیگر ۳۰ دقیقه عنوان شده است. وی با اشاره به کاهش شمارگان کتابها افزود: شرایط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و شکلگیری فناوریهای نوین از عوامل نوسان در شمارگان کتاب است. حیدری ادامه داد: کتاب هنوز علاقهمندان خود را دارد، هر چند همپای دیگر حوزهها این بخش هم با کاهشهایی روبهرو شده است. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه اقتصاد بر فرهنگ نیز اثر گذاشته است، گفت: کتاب یک کالای فرهنگی است که در کنار دیگر محصولات مورد ارزیابی قرار میگیرد و سرانه مطالعه تنها محدود به کتاب نیست.
***
بلیت جشنواره فیلم فجر ۴۳ افزایش قیمت نخواهد داشت
مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه کیفیت سینماها و موقعیت جفرافیایی 2 عامل مهم در انتخاب سینماهای مردمی جشنواره چهلوسوم بوده است، از عدم تغییر قیمت بلیت جشنواره نسبت به قیمت بلیت اکران عادی سینماها خبر داد. محمدرضا فرجی درباره شرایط سینماهای مردمی امسال جشنواره نسبت به سالهای گذشته گفت: امسال آسیبشناسی جدیتری در انتخاب سینماهای مردمی داشتیم. آن دسته از سینماهایی که سالهای گذشته نتوانستند ارتباط بیشتری با مخاطبان بویژه در ایام فجر داشته باشند، در جشنواره امسال حضور نخواهند داشت. وی افزود: این انتخاب تنها به این دلیل است که بدانیم مدیریت کدام سینماها در جذب مخاطب فیلمهای جشنواره موفقتر بودهاند. فرجی درباره قیمت بلیت سینماها در ایام جشنواره فیلم فجر هم گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و رفاه حال مخاطبان و بر اساس سیاست اصلی جشنواره فیلم فجر که وفاق ملی است، بنایی بر افزایش قیمت بلیت نخواهد بود و نرخ بلیتها بر اساس قیمت قبلی بلیت سینماهاست. بر اساس این گزارش، سینماهای مردمی در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر عبارتند از: «اطلسمال»، «ایرانمال»، «سینما تیراژه»، «مگامال»، «رزمال»، «زیمامال»، «گالریا»، «پردیس زندگی»، «شهرک»، «پرده طلایی»، «لوتوسمال»، «آزادی»، «استقلال»، «بام نیایش»، «پردیس تماشا»، «جوان»، «راگا»، «شکوفه»، «شمیران سنتر»، «صبامال»، «فجر اسلامشهر»، «فرهنگ»، «کوثر»، «کوروش»، «ماندانا»، «مهر شاهد»، «موزه سینما»، «نارسیس»، «هدیشمال» و «همیلا». پردیس سینمایی «همیلا» واقع در محله پونک همزمان با جشنواره فیلم فجر افتتاح خواهد شد.
***
«مسیح پسر مریم» تغییر نام داد و سریال شد
«دختران کوچه غم» که پیش از این با نام «مسیح پسر مریم» در نسخه سینمایی تولید شده بود، در قالب مینیسریال در شبکه نمایش خانگی منتشر میشود. مینیسریال ۳ قسمتی «دختران کوچه غم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیهکنندگی مهدی فرجی و زندهیاد جلیل شعبانی بهزودی در پلتفرم فیلمنت عرضه خواهد شد. «دختران کوچه غم» پیش از این با نام «مسیح پسر مریم» در نسخه سینمایی تولید شده بود، حالا بهصورت سریال ارائه میشود. امیر نوروزی، پانتهآ پناهیها، بهرام ابراهیمی، المیرا دهقانی، پاوان افسر، مهرداد ضیایی، حمید ابراهیمی، الهام شعبانی، مریم ماهور، گلنوش قهرمانی، منصور نصیری، نینل یعقوبی، محرم زینالزاده، مجتبی لالهزاری، یاسر ساغری و دریک تکدیان بازیگران این اثر هستند. «دختران کوچه غم» به نویسندگی علی جعفرآبادی و امیر ابیلی محصول سازمان هنری - رسانهای اوج است که قصهای متفاوت از دهه ۵۰ شمسی را روایت میکند.
***
معرفی کاراکترهای «موسی کلیمالله (ع)» مریلا زارعی یوکابد
و بهنام تشکر فرعون شد
فیلم و سریال «موسی کلیمالله(ع)» محصول مرکز سیمافیلم به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی در حال ساخت است و عوامل پروژه بعد از اتمام و آمادهسازی نسخه سینمایی، قرار است فیلمبرداری فصل اول سریال را آغاز کنند. به گزارش مهر، در این پروژه مریلا زارعی نقش یوکابد مادر حضرت موسی(ع) و علیرضا کمالی نقش عمران پدر حضرت موسی(ع) را در کودکی ایفا میکنند. همچنین بهاره کیانافشار در نقش آسیه، بهنام تشکر در نقش فرعون و شکیب شجره در نقش فرمانده سپاه فرعون ظاهر خواهند شد. در حال حاضر نسخه سینمایی «موسی کلیمالله (ع)» در حال آمادهسازی نهایی برای اکران در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر است و ابراهیم حاتمیکیا در تلاش است با استفاده از تکنولوژی تولید مجازی برای نخستین بار در ایران، این پروژه را به نتیجه برساند. مریلا زارعی، علیرضا کمالی، بهنام تشکر، بهاره کیانافشار فرهاد آئیش، شکیب شجره، مریم سرمدی، طوفان مهردادیان، مسعود رحیمپور، کامبیز امینی، بهار نوحیان و بازیگران کودک گندم شیخی و دلسا محمدی در این اثر به ایفای نقش پرداختهاند. سیدمحمود رضوی، تهیهکننده سریال «موسی کلیمالله(ع)» پیش از این در یادداشتی درباره تکنولوژی این سریال نوشته بود: «نزدیک به ۲ سال از طرح ایده تغییر فناوری تولید سریال «موسیکلیمالله (ع)» از روش سنتی به Virtual Production میگذرد، تغییری که نیازمند جسارت و ریسکپذیری آقای ابراهیم حاتمیکیا بود اما با تمام ریسکپذیری و جسارت ایشان، باز هم تحقق آن فقط یک رویا بود».
ارسال به دوستان
نگاهی به پرترههای سینمایی یک دهه اخیر درباره قهرمانان دفاع مقدس
قابهای قهرمانانه
در جشنواره امسال «اسفند» و «اشک هور»، «صیاد» و «خدای جنگ» به بخشهایی از زندگی شهیدان علی هاشمی، صیاد شیرازی و طهرانیمقدم نظر میاندازند
گروه فرهنگ و هنر: پرترهسازی از شهدای دفاعمقدس بخش بزرگی از سینمای ملی ایران را شکل داده است. با جنگ تحمیلی و شروع ژانر سینمایی جدیدی در سینمای ایران با عنوان «دفاع مقدس»، تولید آثاری با محوریت فرماندهان و چهرههای برجسته آن دوران تبدیل به یکی از فرصتهای اصلی برای خلق تولیدات ملی شد. با این حال دهه90 آغاز عصر جدیدی برای ساخت آثاری بود که هر کدام با تمرکز روی یکی از شهدای شاخص به روایت تاریخ مقاومت ایران پرداختند. به گزارش «وطن امروز»، سال92 بود که ابراهیم حاتمیکیا بعد از یک دوره دوری از ساخت آثار جنگی، با «چ» به جشنواره فیلم فجر آمد. هرچند داستان «چ» به مرداد 58 و غائله پاوه مربوط میشد اما چهره اصلی فیلم شهید مصطفی چمران بود که از فرماندهان بزرگ دفاعمقدس بود. پرتره چمران به قدری هنرمندانه و خاص درآمد که بسیاری این اثر را تولد دوباره حاتمیکیا دانستند. جشنواره سیوچهارم در سال 94 یکی از موفقترین پرترههای سینمایی درباره قهرمانان دفاعمقدس را در میان آثار خود داشت. «ایستاده در غبار» که نخستین تجربه سینمایی محمدحسین مهدویان نیز به حساب میآمد، در فرمت مستند داستانی به ابعاد شخصیت و زندگی پرفراز و نشیب جاویدالاثر حاجاحمد متوسلیان میپرداخت. این اثر که در نوع خود فیلمی بیبدیل در سینمای ایران به حساب میآمد، در نهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلم را نیز در جشنواره سیوچهارم از آن خود کرد. جشنوارههای سیوپنجم و سیوششم هرچند آثار موفقی همچون «ویلاییها»، «ماجرای نیمروز» و «تنگه ابوقریب را در فهرست آثار راه یافته به بخش مسابقه داشتند اما اثری که پرتره یک قهرمان دفاعمقدس باشد در جشنواره حضور نداشت. جشنواره سیوهفتم نیز به همین روال تهی از پرتره دفاع مقدسی بود اما اثر قابل تحسین «بیستوسه نفر» که در واقع برشی از یک مقطع دفاعمقدس توسط 23 اسیر نوجوان جنگ بود، توانست نمره قبولی دریافت کند. جشنواره سیونهم که در میان اپیدمی کرونا برگزار شد اما 2 پرتره سینمایی از قهرمانان دفاعمقدس را همراه خود داشت. «منصور» که به روایت مقطعی از فرماندهی شهید منصور ستاری در نیروی هوایی ارتش نظر میانداخت با بازی درخشان محسن قصابیان به چشم آمد. شخصیت ممتاز و منحصربهفرد شهید ستاری در این اثر به قدری موفق از آب درآمد که بسیاری از منتقدان «منصور» را شروع یک تیپسازی جدید از قهرمانان ارتش در سینمای ایران میدانستند. فیلم «تک تیرانداز» دیگر اثری بود که در این جشنواره به نمایش درآمد و شخصیت اصلیاش یکی از قهرمانان دفاعمقدس بود. در این فیلم کامبیز دیرباز نقش شهید ابراهیم اصغری را بازی میکرد که از توانمندترین تیراندازان کشورمان در سالهای جنگ تحمیلی بوده است. جشنواره چهلم فیلم فجر در سال 1400 اما یکی از شگفتانههای سینمای دفاعمقدس را با خود روی پرده سینما آورد. فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی و بازیگری هادی حجازیفر، پرترهای از زندگی شهید مهدی باکری بود. این فیلم که نسخه سینمایی شده سریال «عاشورا» بود، توجه تمام مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. جشنواره چهلویکم فیلم فجر نیز یک پرتره جدید از قهرمانان دفاعمقدس را در کولهبار آثار راه یافته به بخش مسابقه داشت. فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی پرترهای پرتنش از فرماندهی شهید محمد بروجردی در جریان مبارزات اول انقلاب با گروههای تجزیهطلب در کردستان بود. بازی درخشان بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی توجهات زیادی را نسبت به این فیلم جلب کرد. در نهایت سال گذشته نیز فیلم سینمایی «مجنون» که موفق به کسب سیمرغ بهترین فیلم شد، پرترهای از شهید مهدی زینالدین بود. کارگردانی این اثر با مهدی شامحمدی بود که نخستین اثر سینمایی خود را تولید میکرد. فیلم «آسمان غرب» هم یک پرتره سینمایی درباره شهید علیاکبر شیرودی بود که چندان در کسب رضایت بینندگان و منتقدان موفق نبود.
* فجر چهلوسوم؛ 2 علی هاشمی در کنار صیاد و طهرانیمقدم
این روزها در حالی اهالی سینما خود را برای آغاز جشنواره چهلوسوم فجر آماده میکنند که بر اساس فهرست منتشر شده از آثار راه یافته به جشنواره امسال، باید منتظر پرترههایی از 3 شهید والامقام علی هاشمی، علی صیادشیرازی و حسن طهرانیمقدم باشیم. در یک اتفاق عجیب 2 فیلم از آثار راه یافته به بخش مسابقه فیلم فجر هر کدام به بخشی از زندگی شهید علی هاشمی نظر میاندازند. 2 فیلم «اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی و «اشک هور» به کارگردانی مهدی جعفری به بررسی زندگی این شهید نظر میاندازند. حضور 2 فیلم با موضوع یک شهید دفاعمقدس در حالی است که بیتوجهی رسانهها نسبت به شهید علی هاشمی همواره مورد انتقاد مورخان دفاعمقدس بوده است. از همین رو میتوان پیشاپیش شهید علی هاشمی را چهره حاضر تاریخ معاصر ایران در جشنواره چهلوسوم فجر دانست.
فیلم «صیاد» از دیگر آثار فجر امسال است که به مقاطعی از زندگی سپهبد شهید علی صیادشیرازی میپردازد. در این فیلم علی سرابی نقش شهید صیاد شیرازی و مارال بنیآدم نقش همسر او را در این فیلم بازی میکنند؛ سرابی پیش از این یک بار برای فیلم «چ» ابراهیم حاتمیکیا در نقش شهید چمران تست گریم شده بود که در نهایت این نقش به فریبرز عربنیا رسید اما در نهایت برای بازی در نقش شهید صیاد شیرازی انتخاب شد. مارال بنیآدم نیز سال گذشته برای بازی در نقش پروین اعتصامی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد. هومن برقنورد، نادر سلیمانی، محمدرضا هدایتی، ایوب آقاخانی، خیام وقارکاشانی، حامد شیخی، رز رضوی و... از بازیگران این فیلم هستند.
در نهایت فیلم «خدای جنگ» از دیگر پرترههای جنگی سینمای ایران است که البته بر اساس اخبار منتشر شده، قرار نیست نام واقعی قهرمانش را در فیلم تکرار کند اما داستان اثر مربوط به تشکیل یگان موشکی سپاه پاسداران به فرماندهی شهید حسن طهرانیمقدم است. در این فیلم شخصیت کامبیز (طهرانیمقدم) را ساعد سهیلی بازی میکند. در خلاصه داستان فیلم «خدای جنگ» آمده است: لیبیاییها قطعاتی را از موشکها برمیدارند تا ایرانیها نتوانند از موشکها در جنگ تحمیلی استفاده کنند. ابراهیم شریفی و نیروهایش با تلاش شبانهروزی موفق میشوند قطعات را جایگزین کنند اما در پیدا کردن پیچی با آلیاژ نقطه ذوب بالا به مشکل برمیخورند. در نهایت، آنها موفق به پرتاب موشک میشوند. حسین دارابی، کارگردانی این اثر را بر عهده دارد که در کارنامهاش 2 فیلم «هناس» و «مصلحت» را میتوان دید.
ارسال به دوستان
چهرههایی که روی صحنه «تئاتر فجر» میروند؛ از ساعد سهیلی تا پژمان جمشیدی و سارا بهرامی
جشنواره پرستاره
گروه فرهنگ و هنر: پژمان جمشیدی، امیرمهدی ژوله، الیکا عبدالرزاقی، سارا بهرامی، لیلا بلوکات، ساعد سهیلی، امیرحسین فتحی، رابعه اسکویی، سیاوش خیرابی، فرزین محدث و شهره سلطانی از جمله بازیگران مشهوری هستند که در آثار جشنواره تئاتر فجر امسال روی صحنه میروند. به گزارش ایرنا، از امروز زنگ آغاز چهلوسومین جشنواره تئاتر فجر به صدا درمیآید و سالنهای گوشه و کنار پایتخت میزبان آثار نمایشی میشوند. در سالهای اخیر، حضور بازیگران چهره بویژه آنهایی که در سینما و تلویزیون محبوبیت یافتهاند، به رونق صحنههای تئاتر کمک شایانی کرده است. یکی از مهمترین تأثیرات حضور بازیگران مشهور، جذب مخاطبان تازه به سالنهای تئاتر است. این بازیگران با توجه به شهرت و محبوبیت خود، حتی افرادی را که ممکن است کمتر به تئاتر علاقهمند باشند به این هنر نزدیک میکنند. بازیگران چهره به دلیل شهرت، توجه رسانهها و فضای مجازی را به تئاتر جلب میکنند. همین موضوع باعث تبلیغات گستردهتر و دیده شدن بیشتر آثار میشود. «ذرات آشوب» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی از تهران یکی از آثار مطرح جشنواره امسال است که در بخش ویژه آثار صحنهای حضور دارد. پژمان جمشیدی یکی از بازیگران این نمایش است. نمایش «این دنیا یه کنسرت... به من بدهکاره» به نویسندگی و کارگردانی سهند خیرآبادی با بازی امیرمهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی 9 و 10 بهمن در تالار چهارسو روی صحنه خواهد رفت. نمایش «این دنیا یه کنسرت... به من بدهکاره» به تهیهکنندگی محمد قدس پس از پشت سر گذاشتن دور نخست اجراهای خود در سالن چهارسوی تئاتر شهر و شهرهای آمل و گرگان، در دور دوم اجرا به پردیس تئاتر شهرزاد میآید. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «مهران، مردی میانسال است که تصمیم گرفته بحرانهای زندگی خود را با مخاطبان در میان بگذارد و...».
ساعد سهیلی در نخستین حضور روی صحنه تئاتر، با نمایش «ترور» به کارگردانی ابراهیم امینی و تهیهکنندگی علیمحمد حسامفر به جشنواره تئاتر فجر امسال خواهد آمد. این اثر شهریور و مهر سال جاری برای بیش از ۵۰ اجرا روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر رفت و بیش از ۹ هزار تماشاگر داشت. درام دادگاهی «ترور» بر اساس نمایشنامهای بحثبرانگیز به همین نام از «فردیناند فونشیراخ» وکیل و نویسنده آلمانی اجرا میشود که تاکنون در بیش از ۳۰ کشور جهان اجرا شده است. همچنین نمایش «هدویگ» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانیمرند با بازی رحیم نوروزی و بهرام ابراهیمی در جشنواره امسال روی صحنه میرود. «هدویگ» اقتباسی آزاد از «مرغابی وحشی» اثر هنریک ایبسن است. نمایش «نیوجرسی» به کارگردانی سعید دشتی و تهیهکنندگی آریان امیرخان هم در تالار استاد سمندریان روی صحنه میرود. امیرحسین فتحی، مهتاب ثروتی، فاطمه مسعودیفر، محمد لاریان و میثم میرزایی گروه بازیگران «نیوجرسی» را تشکیل میدهند. در خلاصه داستان نمایش آمده است: «چیزی که نکشتت قویترت نمیکنه، عوضت میکنه!»
رابعه اسکویی، امیر کربلاییزاده و سیاوش خیرابی بازیگران نمایش «دایره گچی قفقازی» جدیدترین نمایش امیر دژاکام هستند. این نمایش چهارشنبه ۱۰ بهمن در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه میرود. امیر دژاکام نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر که آخرین بار نمایش «ایوب خان» را سال ۹۹ در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر به صحنه برده بود، بعد از نزدیک به ۴ سال دوری از فضای رسمی تئاتر، نمایش «دایره گچی قفقازی» برتولد برشت را از آبانماه سال جاری روی صحنه برده است. نمایش «دایره گچی قفقازی» داستانی تاثیرگذار و دراماتیک از زندگی دختری به نام گروشه را روایت میکند. این اثر در ژانر تراژدی - کمدی و در قالب تئاتر اپیک برشت اجرا میشود؛ سبکی که با فن فاصلهگذاری، تماشاگران را از فضای خیالانگیز دور کرده و به تفکر و تأمل درباره مسائل اجتماعی و انسانی وامیدارد. شهروز دلافکار، بهروز پناهنده و فرنوش نیکاندیش هنرمندانی هستند که در نمایش «زیگموند» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مهرداد کوروشنیا به ایفای نقش میپردازند. نمایش «زیگموند» که از جمله آثار نمایشی موفق و پرمخاطب تئاتر پایتخت در سال جاری بوده، داستان کابوسهای 2 روز پایانی زندگی «زیگموند فروید» فیلسوف و پدر علم روانکاوی و نظریهپرداز تاثیرگذار قرن بیستم از نگاه مهرداد کورشنیا است که این بار با ارائه تغییراتی در گروه بازیگران و گروه اجرایی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
ارسال به دوستان
هوش مصنوعی، بازیگر پنهان فیلم محبوب سال
مناقشه غیرسینمایی بر سر بروتالیست
گروه فرهنگ و هنر: فیلم «بروتالیست» ساخته بردی کوربت که یکی از نامزدهای احتمالی اسکار ۲۰۲۵ به شمار میرود، در مرکز یک مناقشه جدید پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در صنعت سینما قرار گرفته که واکنشهای بسیاری را به دنبال داشته است.
به گزارش فارس، داوید یانچو، تدوینگر «بروتالیست»، در مصاحبهای جنجالی با یکی از نشریات تخصصی سینما فاش کرد که تیم تولید از هوش مصنوعی برای بهبود جنبههای مختلف فیلم استفاده کرده است: «ما از فناوری هوش مصنوعی برای اصلاح و بهبود تلفظهای به زبان مجاری بازیگران استفاده کردیم. همچنین این تکنولوژی در بازسازی فضای دهههای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ به ما کمک کرد». او در ادامه با بیان اینکه بهرهوری از هوش مصنوعی در تولید «بروتالیست» چیزی فراتر از آنچه تا امروز در سینما استفاده شده نبوده است، افزود: «این تصمیم برای تسریع فرآیند تولید گرفته شد. بدون کمک هوش مصنوعی، ممکن بود هنوز در مراحل پساتولید باشیم». این افشاگری با واکنشهای شدید کاربران در شبکههای اجتماعی روبهرو شد. یکی از کاربران در ایکس نوشت: استفاده از هوش مصنوعی برای دستکاری لهجه بازیگران، نقض آشکار هنر بازیگری است. بازیگری باید نتیجه تمرین و مهارت فرد باشد، نه محصول تغییرات دیجیتالی. منتقد دیگری در یادداشتی برای یک وبسایت سینمایی نوشت: ««بروتالیست» با بهرهگیری از هوش مصنوعی، مرزهای اخلاقی را در سینما جابهجا کرده است. آیا واقعاً دیگر به اصالت هنری نیازی نیست؟» این انتقادات تنها محدود به بازیگری نبود. برخی از منتقدان به استفاده از هوش مصنوعی در بازسازی فضای شهری دهههای قبل نیز اعتراض کردند. آنها معتقدند این روش میتواند پیام فیلم را که بر خلاقیت انسانی تأکید دارد، تضعیف کند. یکی از کاربران هم نوشت: «هانس زیمر بهخاطر کمی استفاده از موسیقی فیلم «تلماسه» در قسمت دوم این فیلم «تلماسه: بخش دوم»، از اسکار محروم شد اما «بروتالیست» که از هوش مصنوعی برای بهینهسازی لهجه مجاری استفاده کرده، مجاز به حضور در اسکار است! این خبر واقعاً دیوانهکننده است!» در مقابل این واکنشهای منفی، گروهی از طرفداران فناوری نیز از استفاده هوش مصنوعی در فیلمسازی دفاع کردهاند. آنها معتقدند هوش مصنوعی یک ابزار نوین است که میتواند به خلاقیت و کیفیت تولیدات سینمایی کمک کند. یکی از کاربران در ایکس نوشت: هوش مصنوعی فقط ابزاری است مثل جلوههای ویژه دیجیتال. این ابزارها به ساخت داستانهایی که ما دوست داریم کمک میکنند. چرا باید از این مساله عصبانی باشیم؟
موضوع استفاده از هوش مصنوعی در «بروتالیست» بار دیگر پرسشهای مهمی را درباره نقش این فناوری در آینده صنعت سینما مطرح کرده است. آیا استفاده از هوش مصنوعی باید محدود شود؟ آیا این فناوری میتواند جایگزین خلاقیت انسانی شود یا تنها مکمل آن خواهد بود؟ پاسخ آکادمی اسکار به این موضوع و میزان تأثیر آن بر شانس «بروتالیست» در رقابتهای امسال همچنان نامشخص است. این مناقشه اما نشان میدهد که بحث بر سر استفاده از هوش مصنوعی در سینما، یکی از چالشهای بزرگ پیش روی این صنعت خواهد بود. در حالیکه فیلمهایی مانند «بروتالیست» از هوش مصنوعی برای پیشبرد مرزهای خلاقیت استفاده میکنند، منتقدان و تماشاگران همچنان درباره تأثیرات این فناوری بر اصالت هنری و اخلاق حرفهای سینما بحث میکنند. آیا هوش مصنوعی تنها ابزار است یا تهدیدی برای هنر؟ پاسخ به این سؤال ممکن است آینده سینما را به شکلهای غیرمنتظرهای تغییر دهد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|