|
ارسال به دوستان
اخبار
شهاب حسینی به «رها» پیوست
فیلم سینمایی «رها» به کارگردانی حسام فرهمند و تهیهکنندگی سعید خانی، با پیوستن شهاب حسینی به گروه بازیگران، وارد مرحله پیشتولید شد. بزودی دیگر بازیگران و سایر عوامل این فیلم معرفی و فیلمبرداری آن در تهران آغاز میشود. «رها» سومین فیلم سعید خانی است که با فیلمسازان فیلم اولی ساخته میشود. فیلمنامه «رها» توسط محمدعلی حسینی و حسام فرهمند نوشته شده و مرضیه برومند به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه حضور دارد.
***
رکوردزنی جواد عزتی در اکران آنلاین
تمساح خونی، نخستین فیلم سینمایی جواد عزتی در مقام کارگردان، در ۴۸ ساعت نخست اکران آنلاین به فروش ۵ میلیارد تومانی رسید. این فیلم کمدی - اکشن که از چهارشنبه ۱۴ شهریورماه به صورت اختصاصی در سینمای آنلاین اکران شد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و به فروش بیش از ۵ میلیارد تومانی دست یافته است. داستان «تمساح خونی» را پدرام افشار به نگارش درآورده و کامران حجازی تهیهکننده این اثر است. جواد عزتی، عباس جمشیدیفر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و سعید آقاخانی در این فیلم کمدی نقشآفرینی کردهاند. اکران نخستین فیلم جواد عزتی در سینماهای کشور نیز با فروشی بالغ بر ۱۶۵ میلیارد تومان به پایان رسید. عزتی علاوه بر اکران «تمساح خونی» این روزها با درخشش در سریال «زخم کاری» میهمان خانههای مردم است.
***
معرفی هیأت انتخاب متون نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت
محمد کاظمتبار، دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت با صدور احکامی جداگانه اعضای هیات انتخاب متون این دوره از جشنواره را معرفی کرد. مهرداد رایانیمخصوص نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه، محسن سلیمانی نویسنده، پژوهشگر و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، مرتضی شاهکرم نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، لیلی عاج نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه، مهدی نصیری نویسنده، کارگردان، منتقد و مدرس دانشگاه هنرمندانی هستند که به عنوان اعضای هیات انتخاب متون نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت معرفی شدند. نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال 1403 به دبیری محمد کاظمتبار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در تهران و شهرهای مختلف کشور میزبان مخاطبان و هنرمندان شرکتکننده خواهد بود. علاقهمندان برای دریافت تازهترین اخبار این رویداد میتوانند به سامانه اینترنتی جشنواره به آدرس
www.moghavemattheater.ir مراجعه کنند.
***
آغاز اکران بینالمللی «ببعی قهرمان» از قزاقستان
انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیهکنندگی محمدمهدی مشکوری در نخستین اکران بینالمللی خود در کشور قزاقستان، با دوبله روی پرده سینما میرود. انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» که پیش از این نسخه سریال آن مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود، روایتی جذاب و امیدآفرین است تا به جامعه مخاطب خود این باور را برساند که «خواستن توانستن است». این انیمیشن پیش از این در چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین انیمیشن را از آن خود کرده بود. «ببعی قهرمان» با تکنیک سهبعدی طراحی و ساخته شده است و بزودی در سینماهای کشور اکران میشود. این انیمیشن سینمایی محصول سازمان هنری - رسانهای اوج است که با مشارکت موسسه «قاب رویا» و همکاری شرکت رایمون مدیا تولید شده است.
***
امیرحسین مدرس مجری «سرزمین شعر» شد
فصل جدید برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» با افزوده شدن ۲ چالش جدید «همبیت» و «یک غزل یک تصویر» از روز گذشته روی آنتن شبکههای ۴ و ۲ سیما رفت. در چالش «همبیت» در هر رقابت یکی از شاعران مطرح کشور با طرح یک تک مصرع از شرکتکنندگان میخواهد مصرع دوم را بداههسرایی کنند. همچنین در چالش «یک تصویر یک شعر»، با پخش یک تصویر یا بخشی از یک فیلم، از شرکتکنندگان خواسته میشود تا شعری در وصف تصویر یا اثر پخش شده بسرایند. اجرای فصل جدید «سرزمین شعر» را امیرحسین مدرس برعهده دارد و سردبیری و اجرای بخش «چالش» برنامه برعهده محمود حبیبیکسبی است. همچنین حضور فعال شاعران افغانستان در هر قسمت و حضور تماشاگران در صحنه رقابت، از ویژگیهای فصل جدید است. علیرضا افتخاری، خواننده کشورمان مانند فصل قبل در برنامه حضور دارد و یوسفعلی میرشکاک شاعر، میهمان ویژهبرنامه افتتاحیه فصل دوم میشود. این برنامه، با حضور ۴۰ شاعر تولید شده و ناصر فیض، علیرضا قزوه، محمدکاظم کاظمی، علیمحمد مؤدب و محمدمهدی سیار داوران این برنامه هستند.
***
انتشار دستگاههای موسیقی ایران به آهنگسازی حسین علیزاده
مجموعه «دستگاههای موسیقی ایران» به آهنگسازی و تالیف حسین علیزاده شامل ۱۳ دستگاه و آواز موسیقی ایرانی است که در قالب ۱۷ لوح فشرده و ۱۳ کتاب نت ارائه خواهد شد. این مجموعه به نوعی نتیجه تلاش سالیان این آهنگساز و نوازنده تار و سهتار پیشکسوت در زمینه موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن است و تلاشی است برای بقا و گسترش نغماتی که طی تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شدهاند. علیزاده آهنگساز، مولف و نوازنده تار و سهتار، در این اثر ضمن حفظ اصالتها با رویکردی خلاق و پویا، الگوها و نغمههای موسیقی دستگاهی ایران را به گونهای ساخته و پرداخته است که میتواند برای همه علاقهمندان به موسیقی ایران اثرگذار باشد.
ارسال به دوستان
پروانه ساخت چهارمین قسمت فیلم سینمایی «اخراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی صادر شد
چهارگانه سینمای ایران
محمد محمدی: 18 سال پیش در حالی که مسعود دهنمکی با توجه به ۲ مستند جنجالی «فقر و فحشا» و «کدام استقلال، کدام پرسپولیس» لقب مستندساز را در سینمای ایران یدک میکشید، با ساخت نخستین فیلم داستانی به جرگه داستانیسازهای سینمای ایران پیوست؛ فیلمی که خوشبینترین منتقدان نیز هرگز فکرش را نمیکردند در ادامه قرار است نه تنها جزو معدود سهگانههای سینمای ایران شود بلکه رکورد فروش و مخاطب را هم جابهجا کند.
نخستین اکران نخستین ساخته مسعود دهنمکی در بیستوپنجمین جشنواره فیلم فجر بود؛ اکرانی که به جرأت باید گفت تمام اهالی سینما برای تماشایش لحظهشماری میکردند و در نهایت در سومین روز از جشنواره برای اهالی رسانه روی پرده رفت و تعجب همگان را بر انگیخت و بسیاری را به تشویق واداشت. تا جایی که دیگر خبری از لقب مستندساز نبود و همه از «اخراجیها» و دیر کشف شدن فیلمسازش در سینمای ایران میگفتند. بازخورد اکران در کاخ جشنواره به قدری تاثیرگذار بود که در روزهای بعد جشنواره صفهای طویلی برای سایر سانسها به وجود آمد و «اخراجیها» توانست با بیش از 40 سانس اضافه در ساعات بامدادی تا 4 و 6 صبح در ایام جشنواره به رکورد بسیار عجیبی در طول ۳ دهه برپایی مهمترین رویداد سینمای ایران دست یابد. تعریف و تمجیدها از «اخراجیها» به میزانی بود که حتی پیمان قاسمخانی از جمله نویسندگان قسمت اول این اثر سینمایی نیز درباره چرایی حضور و همکاریاش با دهنمکی به صراحت بیان داشت: وقتی ایده فیلم را شنیدم مجاب شدم در نگارش فیلمنامه مشارکت کنم و در نهایت قسمت اول «اخراجیها» را یک فیلم بسیار خوب و صادقانه میدانم.
قسمت اول «اخراجیها» را باید یک نمونه نادر و خاص در سینمای ایران دانست؛ فیلمی با تلفیق چند ژانر چون اجتماعی، کمدی و حتی تراژدی همراه با یک قصه درست و تمامعیار. مسعود دهنمکی در نشست خبری جشنواره فجر شخصیت اصلی فیلم را واقعی برشمرد و گفت ایده اصلی فیلم بر اساس زندگی یک شهید نوشته شده؛ موضوعی که بسیاری آن را باور نمیکردند تا اینکه دهنمکی با انتشار عکس و دیدار با خانواده این شهید ثابت کرد «اخراجیها» بر اساسا یک داستان واقعی ساخته شده است و هرگونه تخیل و اغراق را تکذیب کرد.
اما فارغ از موضوع و محتوا به جرأت میتوان اذعان کرد «اخراجیها» نه تنها یک فیلم شرافتمندانه به شمار میرفت که به عنوان خطشکن در سینمای ایران برخی خطوط قرمز در حوزه سینمای دفاعمقدس را نیز شکست تا راه برای تولید فیلمهای مشابه باز شود.
این فیلم نوروز 1386روی پرده رفت و در نهایت با حدود 2 میلیون مخاطب و فروش بیش از 2 میلیارد تومان با بلیت 1000 تومانی هم عنوان پرمخاطبترین فیلم سال را از بین 151 فیلم اکران شده از آن خود کرد و هم پرفروشترین فیلم سال شد.
نقدهای مثبت و صحبت درباره «اخراجیها» به قدری در محافل سینمایی زیاد بود که دهنمکی را وادار به تولید قسمت دوم آن کرد و کمتر از یک سال قسمت دوم «اخراجیها» جلوی دوربین رفت و تا در نهایت نوروز 87 سینماها «اخراجیها 2» را اکران کردند اما استقبال مردمی در نوروز 87 از این فیلم چندین برابر قسمت اول آن شد، تا جایی که بسیاری از سینمایهای ورشکسته و کممخاطب با اکران فیلم جان تازهای گرفتند و حیات دوبارهای یافتند.
در «اخراجیها 2» بر خلاف قسمت نخست که اهالی سینما و منتقدان نسبت به آن نقد و نظر مثبت داشتند، این مردم بودند که آن را خوب و مثبت ارزیابی کردند و بسیاری از منتقدان «اخراجیها 2» را به مراتب ضعیفتر از قسمت اول دانستند. شاید یکی از عمده دلایل عدم توفیق در جمع و اهالی سینما پررنگ شدن شعارها و حضور تعداد بسیار زیاد بازیگران چهره در نقشهای کوتاه بر خلاف نگاه بیتکلف و صادقانه در قسمت نخست بود؛ موضوعی که به صراحت در برنامههای سینمایی بدان اشاره شد اما همانطور که بیان شد نظر مردم متفاوت از اهالی سینما بود و در نهایت نیز نزدیک 9 میلیارد تومان با بلیت 1800 تومانی فروش داشت و به پرفروشترین فیلم سینمای ایران بدل شد.
موفقیت «اخراجیها 2» تا جایی بود که وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامهای درباره این رکوردشکنی، خطاب به مسعود دهنمکی نوشت: اقبال عمومی به این فیلم را نقطه عطفی تاریخی در سپهر ایرانی هنر هفتم میدانم. رکوردشکنی روزانه فروش فیلم «اخراجیها 2» این روزها به خبر هیجانانگیزی تبدیل شده که در کنار اصل فیلم، ذهن و دل مردم را به خود مشغول کرده است.
حسین صفارهرندی در این پیام با اشاره به اینکه صرفنظر از قضاوتهای گوناگونی که با انگیزههای متفاوت نسبت به فیلم شما ابراز میشود، این واقعیت را هیچ داور منصفی انکار نمیکند که «اخراجیها»، زمینه آشتی مردم را با سینما فراهم کرده، بیان کرد: آن هم در شرایطی که بسیاری به این باور رسیدهاند که با به صحنه آمدن رسانههای گوناگون به عنوان رقبای توانمند سینما، دیگر جایی برای تنفس هنر هفتم باقی نمانده است.
در بخش دیگری از آن پیام آمده بود: استقبال شگفتانگیز میلیونها نفر از این فیلم، گواه توانایی شما در تسخیر دلهای بیشماری است که نشان دادهاند آمادگی هزینه کردن برای فرهنگ و هنر را دارند، مشروط به آنکه پرده سینما و صحنه نمایش را بازتابدهنده باورها، آرزوها و اشک و لبخندهای جاری در زندگی روزمره خود بیابند. نگاه هنرمندانهات را میستایم و اقبال تودههای عظیم مردم را به فیلمی که با مضمونی شایسته و استوار با بیانی لطیف و دوست داشتنی ساخته و پرداخته شده است، به تو و تمام نقشآفرینان و خالقان این اتفاق استثنایی تبریک میگویم.
وزیر وقت ارشاد در پایان پیامش نیز نوشت: پیشتر، سر صحنه «اخراجیها1» گفتم این نگرش و گرایش در کار فیلمسازی میتواند منشأ تحولی بزرگ در سینمای دفاع مقدس شود و امروز بر این باورم راه تازهای پیش روی سینمای ایران گشوده شده که به یاری خدا، نقطه عطفی تاریخی را در سپهر ایرانی هنر هفتم رقم خواهد زد و خوشا به حال تو که نام مسعود دهنمکی بر تارک این فصل بهاری، همواره خواهد درخشید.
هنوز رکوردشکنیهای «اخراجیها 2» به پایان نرسیده بود که ده نمکی خبر از ساخت قسمت سوم آن داد؛ قسمتی که متاثر از اتفاقات جامعه در انتخابات 88 به زبان طنز همراه با نقد اجتماعی بود.
«اخراجیها 3» اما به مراتب توفیق کمتری از 2 قسمت قبلی داشت. آیین افتتاح قسمت سوم 19 اسفند در تالار وزارت کشور با حضور برخی مقامات سیاسی و فرهنگی برگزار و فیلم آماده اکران در نوروز سال 90 شد. از نکات قابل توجه این فیلم نرسیدن به بیستونهمین جشنواره فیلم فجر بود و عملا «اخراجیها 3» بهرغم پر کردن فرم حضور در این رویداد، به دلیل آماده نشدن نسخه نهایی از بخش مسابقه خارج شد.
این فیلم سال 90 با بیش از 2 میلیون مخاطب و فروش نزدیک به 5 میلیارد عملا هیچ توفیقی نسبت به 2 قسمت قبلی کسب نکرد. از طرفی بسیاری نیز بر این باور بودند هر چه بر قسمتهای این فیلم اضافه میشود، از کیفیت آن نیز کاسته میشود، به گونهای که قسمت اول آن از بعد و جنبه کیفی به مراتب از 2 بهتر و 2 از 3 بهتر بود، تا جایی که دهنمکی بعد از اکران قسمت سوم عملا اظهار داشت دیگر به ساخت قسمتهای بعدی «اخراجیها» فکر نمیکند.
اما با گذشت 13 سال از اکران آخرین قسمت «اخراجیها» روز گذشته خبری مبنی بر صدور پروانه ساخت برای قسمت چهارم آن از سوی سازمان سینمایی برای مسعود دهنمکی منتشر شد و با توجه به زمان باقیمانده تا چهلوسومین جشنواره فیلم فجر میتوان امیدوار بود «اخراجیها 4» امسال برای جشنواره فجر آماده شود.
حال میتوان امیدوار بود پس از گذشت بیش از یک دهه، با ساخت چهارمین قسمت این فیلم، شاهد یک اثر خوب و باکیفیت باشیم اما به تجربه، چه در این مورد خاص و چه سایر سهگانهها و فیلمهای دنبالهدار ثابت شده است همواره ورژنهای بعدی یک اثر با کیفیت به مراتب ضعیفتر از آب در خواهد آمد و چه بهتر بود دهنمکی بعد از موفقیت «اخراجیها» هرگز سراغ قسمتهای 2 و 3 آن نمیرفت و اگر حرف و دغدغهای وجود داشت -که حتما داشت- در قالب سایر داستانها و روایتها بیان میکرد.
درست یا غلط سینمای ایران امروز یک سهگانه «اخراجیها» با کیفیتهای مختلف دارد و امسال نیز خود را آماده می کند قسمت چهارم آن ساخته شود. در هر صورت ما نیز امیدواریم قسمت چهارم نهتنها با اقبال منتقدان، بلکه با استقبال مردم نیز روبهرو شود اما همان طور که بیان شد نهتنها در ایران، بلکه در سینمای دنیا ثابت شده است ورژنهای بعدی یک اثر جاویدان به مراتب ضعیفتر از قسمت اولیه در میآیند.
ارسال به دوستان
رامتین شهبازی در برنامه سینما ملت مطرح کرد
جای خالی فیلمسازی را با جامعهشناسی پر نکنید!
گروه فرهنگ و هنر: برنامه «سینما ملت» جزو معدود برنامههای تخصصی در حوزه سینماست که فارغ از نقد و بررسی فیلم به موضوعات سینمایی میپردازد؛ برنامهای که این روزها از قاب شبکه 5 سیما با حضور محمدرضا مقدسیان از کارشناسان و منتقدان حوزه سینما روی آنتن میرود و در هر قسمت با محوریت قرار دادن موضوعات روز سینمای ایران با حضور کارشناسان و منتقدان به نقد و بررسی وضعیت موجود میپردازد. این برنامه در آخرین نشست خود با حضور رامتین شهبازی و امیررضا نوریپرتو با محوریت سینمای اجتماعی به نقد و بررسی این ژانر بسیار مهم و تاثیرگذار پرداخت. امیررضا نوریپرتو، منتقد سینما در توضیح سینمای اجتماعی گفت: یکسری واژهها وجود دارد که متاسفانه در نقدها، میزگردها، نشستها و حتی بدتر از همه سر کلاسهای دانشگاه نهادینه شده است. این اصطلاحات از ترمهای آکادمیک و تئوریک وجود دارد از جمله سینمای کودک و نوجوان، سینمای اجتماعی و سینمای سیاسی اما با توجه به رویکردی که در ایران وجود دارد متاسفانه این نوع به کارگیری واژهها و مفاهیم اشتباه است. این منتقد سینما دلیل به کارگیری اشتباه واژهها را نیز بیان کرد و گفت: ما به چشم ژانر نگاه میکنیم وقتی میگوییم ژانر اجتماعی، پس باید دنبال مولفههای ژانری بگردیم .باید نشانههایی را که مخصوص آن ژانر است بتوانیم پیدا کنیم، زیرا هر ژانر یکسری زیرگونه دارد و سوال این است که ژانر اجتماعی چه زیرگونهای دارد. برای مثال بسیاری از تولیدات ۱۵ سال اخیر سینمای ایران اگر در ژانر کمدی نباشند اکثرا درامهای شهری هستند، یعنی مایههای اجتماعی دارند و معضلات و مشکلات زندگی در جامعه شهری و خانوادگی را بیان میکنند. مثلا در ژانر تریلر یا مهیج، تریلر سیاسی داریم که مصداق آن ماجرای نیمروز آقای مهدویان است. اجتماعی بودن و سیاسی بودن، رویکردی برای یک فیلم است و ژانر نیست.
در ادامه برنامه سینماملت رامتین شهبازی، منتقد سینما گفت: برای واژه سینمای اجتماعی در ادبیات سینمایی تعریف مشخصی نداریم و در واقع سینمای آسیبهای اجتماعی داریم. ما بیشتر در سینمای ایران تابع سینمای ملودرام هستیم و اصولا سینمای ما آن ژانر را به شکلی که در سینمای جهان پیگیری میشود دنبال نمیکند. آن چیزی که غالب است سینمای ملودرام بوده و در این سینما آسیبهای اجتماعی نیز معمولا ذیل ملودرام قرار میگیرد. اواسط دهه ۸۰ به بعد بویژه بعد از سینمای اصغر فرهادی، در واقع ما تراژدی مدرن را هم میبینیم که در سینمای دنیا به دهه ۴۰ برمیگردد که آرتور میلر آن را در حوزه ادبیات نمایشی بنیانگذاری میکند و بعد وارد سینما هم شده است. وی ادامه داد: در ایران ملودرامهایی داریم که سیاستگذاریها اجازه نمیداد پایان خشک یا تلخ داشته باشند. پایانهای باز که میتواند جزو ساختارهای تراژدی مدرن باشد در سینمای ما پا میگیرد.
شهبازی این نکته را هم خاطرنشان کرد که بحث ممیزیها جداست و ما منکرش نیستیم و به هر حال سیاستگذاریها ما را به این ممیزیها میرساند اما مشکل از آنجا شروع میشود که ما در سالهای اخیر در حوزه سیاستگذاری سینما با آن مواجه هستیم؛ فیلمسازهای ما فیلم ساختن را فراموش کردند و از آن نقطه، ملودرام متمایل به آسیبهای اجتماعی و تراژدی مدرن دچار مشکل شد. وی با اشاره به مهارت فریدون جیرانی در روزنامهنگاری افزود: آقای فریدون جیرانی روزنامهنگار قهاری است اما موقع فیلمسازی، روزنامهنگاری را پشت در میگذاشت و به عنوان فیلمساز وارد میشد. الان متاسفانه کارگردانهای جوان ما در قامت یک جامعهشناس و روانشناس وارد فیلمسازی میشوند، در حالی که سینما کلاس درس نیست. اگر در کسوت جامعهشناس میخواهید فعالیت کنید در کلاس درس درباره جامعهشناسی سینما صحبت کنید. نوریپرتو در ادامه نگاه سلیقهای را یکی از چالشهای فیلمسازی دانست و گفت: 2 دلیل عمده و بنیادین وجود دارد که یکی از آنها ممیزی است و با تغییر دولت نیز تفاوتی حاصل نمیشود. در واقع آنقدر که شوراها سلیقهای رفتار میکنند، ممیزی خاصی هم به نظرم تعریف نشده است.
وی حال و هوای جامعه را امری اثرگذار در موفقیت یک اثر تولیدی دانست و افزود: بخش زیادی از موفقیت یک سری فیلمها در یک بازه زمانی و یک گونه سینمایی از طریق سلیقه مخاطب و حال و هوای جامعه پیرامون رقم میخورد.
نوریپرتو همچنین با ذکر مصداقی تصریح کرد: مثلا فیلمهای کمدی فروش بیشتری دارند اما سریالهای نمایش خانگی که به سمت کمدی رفتند ناموفق بودند، در حالی که در سینما برعکس است. این نکته هم یادمان نرود ما در جامعهای زندگی میکنیم که در دوره گذار هستیم. شرایط و وضعیت ملتهبی را پشت سر میگذاریم که یکی از المانهای بحث روز جامعه امروز خشونت است و این فیلمها با نگاه اجتماعی روی این مسائل دست میگذارند.
ارسال به دوستان
نمایشگاه محیطی عکس از پیادهروی اربعین با عنوان «اینک آخرالزمان» در خانه هنرمندان ایران میزبان مخاطبان است
ثبت لحظاتی دراماتیک از راهپیمایی اربعین
گروه فرهنگ و هنر: زیارت با پای پیاده، بزرگداشتی است که از گذشته بوده و اختصاص به زمان خاصی ندارد. همان گونه که نقل شده، حضرت آدم هزار بار به زیارت خانه خدا رفت، در حالی که این مسیر را به وسیله قدمهایش پیمود و این شیوه، اختصاص به دین و فرهنگ خاصی هم ندارد.
علما و بزرگان نیز به تأسی از ائمه اطهار(ع) اهتمام زیادی به این سنت حسنه داشتهاند و نقل که زیارت کربلا با پای پیاده، تا زمان مرحوم شیخ انصاری (قده) مرسوم بوده و حتی نقل شده است که ایشان طبق نذری که داشته، با پای پیاده به زیارت امام علیبن موسیالرضا (ع) رفتهاند و مرحوم آخوند خراسانی(قده) نیز به همراه اصحابشان با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف میشدند.
اما یکی از ویژگیهای دوران و روزگار کنونی ثبت و ضبط این سنت حسنه است، بویژه طی یک دهه گذشته با توجه به علاقه و اشتیاق بیش از پیش مردم برای حضور در این پیادهروی آثار هنری بسیاری نیز تولید و ماندگار شده است. یکی از این آثار ماندگار برپایی نمایشگاه محیطی عکس با عنوان «اینک آخرالزمان» از آثار رسول اولیازاده است که این روزها در خانه هنرمندان دایر است و مطابق با جدول زمانبندی قرار است تا پایان شهریور نیز میزبان مخاطبان و علاقهمندان شود.
رسول اولیازاده، استاد دانشگاه و مدیر خانه عکاسان جوان درباره چگونگی شکلگیری این نمایشگاه و مصادف شدن آن با ایام اربعین و روزهای انتهایی ماه صفر اظهار داشت: تاکنون توانستم در چند سفر به راهپیمایی اربعین مشرف شوم. عظمت غیرقابل وصفی در آنجا اتفاق میافتد اما خود کسانی که خالق این عظمت هستند، خیلی به تجلی آن اشراف ندارند، زیرا در دل ماجرا هستند، حتی ما به عنوان عکاس با چشم سومی به نام دوربین نیز نمیتوانیم این عظمت را ثبت کنیم. در بهترین حالت گوشهها و اتفاقات خاصی از این مراسم به چشممان میآید و آنها را ثبت میکنیم. وی افزود: این نمایشگاه نتیجه ۴ سفری است که در مراسم اربعین به کربلا داشتم. استدلالم این است که اینها (مردم حاضر در مراسم اربعین) لشکر صاحب الزمان هستند. به همین دلیل اسم نمایشگاه را «اینک آخرالزمان» گذاشتهام، زیرا راهپیمایی اربعین، حرکتی آخرالزمانی است. در حقیقت آنهایی که در این راهپیمایی حضور مییابند، به ندای هل من ناصر اباعبدالله لبیک میگویند. در آن زمان ۷۲ نفر به این ندا لبیک گفتند و اکنون همه روزه حضرت صاحبالزمان ندای هل من ناصر میدهد و این مردم به آن ندا لبیک میگویند. مردمی که تک تک آنها را صاحبالزمان گلچین کرده تا در این راهپیمایی حضور پیدا کنند. شما در این مراسم، ملیتها، مذاهب و اقشار مختلفی میبینید و افراد حاضر در آن تنها منحصر به شیعیان نیستند. اولیازاده در بخش دیگری از صحبتهایش درباره انتخاب گالری محیطی خانه هنرمندان ایران برای نمایش این مجموعه گفت: پیش از این، 2 نمایشگاه دیگر که مناسبتی مذهبی داشت، توسط پسرم استاد حمزه اولیازاده در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده بود. بازخوردی که از این 2 نمایشگاه گرفتم، این بود که اگر ما در گالریهای داخلی خانه هنرمندان، آثار را به نمایش بگذاریم، تنها در روز افتتاحیه عدهای به تماشا میآیند و بعد همهچیز تمام میشود اما هر عابری که از این محوطه رد شود، نظرش به تصاویر جلب میشود و نمایشگاه را دنبال میکند. در واقع به این صورت مخاطبان بیشتری با این نمایشگاه مواجه شده و بازخوردهای بیشتری را نسبت به آن شاهد میشویم، بنابراین راغب شدم مجموعه خود را در نمایشگاه بیرونی خانه هنرمندان ایران به نمایش بگذارم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|