|
ارسال به دوستان
چرا فیلم آنتیک با اهانت به اماکن متبرکه، علیه انسانی ایرانی میشورد؟
تبر ابتذال
مهرداد احمدی: «آنتیک»، فیلمی که در جشنواره فجر امسال به نمایش درآمد، نهتنها از نظر سینمایی فاجعهای غیرقابلتحمل است، بلکه در لایههای زیرین خود به گونهای بیمحابا و گستاخانه، به هویت و ارزشهای جامعه ایرانی میتازد. این اثر که ادعای نوآوری و جسارت هنری دارد، به شکلی بیپروا مفاهیمی توهینآمیز نسبت به انسان ایرانی، مقدسات دینی و حتی پایههای اخلاق انسانی را در روایت خود به کار گرفته است اما آیا این فیلم به لحاظ سینمایی شایسته نقد است؟
از نخستین لحظات فیلم، آنچه بیش از هر چیز به چشم میآید، ضعف فاحش در روایت، کارگردانی و بازیگری است. «آنتیک» نه قصهای برای گفتن دارد و نه توانایی روایت مؤثر آنچه را که بهعنوان ایده در ذهن نویسنده وجود داشته است. دیالوگها سطحی و بیمغز هستند، شخصیتها فاقد هرگونه عمق روانشناختیاند و طراحی صحنهها چنان بیسلیقه و سردستی است که گویی با یک تمرین دانشجویی مواجهیم، نه اثری که مدعی حضور در بزرگترین جشنواره سینمایی کشور است. ریتم فیلم پراکنده و گیجکننده است؛ صحنهها بیهدف به یکدیگر متصل شدهاند و هیچ انسجامی در ساختار کلی اثر دیده نمیشود. کارگردانی نهتنها قادر به هدایت بازیگران و انتقال حس نیست، بلکه با انتخاب نماهای بیارتباط و استفاده از افکتهای بصری سطحی، عملا تجربه تماشاگر را به شکنجهای بدل میکند. در یک کلام، «آنتیک» بهقدری ضعیف و فاقد استانداردهای اولیه سینمایی است که حتی نمیتوان آن را اثری برای نقد جدی تلقی کرد، چرا که برای نقد، اثری باید دستکم شالودهای برای بررسی داشته باشد و این فیلم اساسا تهی از هر گونه بنیان هنری است.
فراتر از ابتذال سینمایی، آنچه «آنتیک» را به اثری خطرناک تبدیل میکند، پیامهای اجتماعی و فلسفی نهفته در لایههای زیرین آن است. فیلم به صورت آشکار آرامگاههای مقدس و معابد را به مضحکه و تخریب میکشاند، بدون آنکه کوچکترین تلاشی برای درک معنای نمادین و تاریخی این مکانها انجام دهد. این حمله آشکار به مقدسات نهتنها بیاحترامی به باورهای دینی مردم است، بلکه نادیده گرفتن ریشههای عمیق فرهنگی و تاریخی ملت ایران است.
معابد و آرامگاههای مقدس از دیرباز بخشی جداییناپذیر از هویت ایرانی بودهاند؛ حتی پیش از ورود اسلام به ایران، این مکانها نقش محوری در فرهنگ، هنر و هویت ملی ایرانیان ایفا کردهاند. تخریب و تمسخر این نمادها، درواقع حمله به یکی از بنیادیترین ارکان هویت جمعی ایرانی است. فیلم با استفاده از تصاویر و نمادهای مذهبی، سعی دارد آنها را به عنوان عناصری منفی و بازدارنده نمایش دهد. این نگاه تقلیلگرایانه، که نهتنها عمق تاریخی و معنوی این نمادها را نادیده میگیرد، بلکه با زبان تصویری مسموم خود به تماشاگر القا میکند باورهای دینی و تاریخی مانعی بر سر راه پیشرفت هستند؛ نوعی انکار هویت ملی و تلاش برای تهی کردن جامعه از ارزشهای مشترک است. از دیدگاه فلسفی، آنچه در «آنتیک» به چشم میخورد، تلاش برای ایجاد یک هویت جعلی از طریق انکار و تخریب گذشته است. این فیلم در قالب نقد اجتماعی، بهطور سیستماتیک نمادهای تاریخی و فرهنگی را به سخره میگیرد و تماشاگر را در جهانی بدون ریشه و معنا رها میکند.
هانا آرنت، فیلسوف برجسته قرن بیستم، در تحلیلهای خود از توتالیتاریسم، به این نکته اشاره میکند که یکی از ابزارهای ایجاد سلطه فرهنگی، تخریب حافظه تاریخی و بیریشه کردن انسانهاست. فیلم «آنتیک» بهگونهای نمادین همین رویکرد را در پیش گرفته است: با تحقیر معابد و مکانهای مقدس، که از نخستین سنگبناهای هویت ایرانی بودهاند، تلاش میکند انسان ایرانی را از گذشته خود جدا و به موجودی بیهویت تبدیل کند که برای پذیرش هرگونه هویت تحمیلی آماده باشد. در فرهنگ ایران، معابد و آرامگاههای مقدس تنها اماکنی برای عبادت یا بزرگداشت نیستند؛ آنها تجلی پیوند انسان ایرانی با جهان معنوی و طبیعت بودهاند.
این مکانها، هم در دوران پیش از اسلام و هم پس از آن، نقشی محوری در شکلدهی به هنر، ادبیات و فلسفه ایرانی ایفا کردهاند. تخریب یا تحقیر این نمادها، به معنای انکار یکی از بنیادیترین ارکان شکلدهنده هویت ایرانی است. از منظر جامعهشناختی، «آنتیک» را میتوان مثالی از شکاف میان هنرمندان و جامعه دانست. فیلمساز در این اثر، نهتنها توانایی درک روح جمعی جامعه ایرانی را ندارد، بلکه به وضوح از آن متنفر است. این نفرت در سراسر فیلم موج میزند: شخصیتهای ایرانی در این فیلم اغلب به عنوان افرادی سطحی، نادان و بیاخلاق نمایش داده میشوند و هیچ تلاشی برای نمایش پیچیدگیها و عمق انسانی آنها وجود ندارد. این نوع نگاه تحقیرآمیز به انسان ایرانی، در کنار توهین به باورهای دینی و تاریخی او، نشاندهنده گسستی عمیق میان فیلمساز و جامعهای است که در آن زیست میکند. چنین نگرشی نهتنها به تقویت شکافهای اجتماعی کمک میکند، بلکه در نهایت هنرمند را از مخاطبانش دورتر میکند و اثرش را به تولیدی بیمعنا و فراموششدنی تبدیل میکند.
فیلم «آنتیک» نمونهای روشن از آن است که چگونه فقدان دانش سینمایی، فهم تاریخی و درک اجتماعی میتواند به تولید اثری توهینآمیز و بیارزش منجر شود. این اثر نهتنها هیچگونه ارزش هنری ندارد، بلکه با پیامهای مسموم و خطرناک خود، تلاش میکند ریشههای هویتی و فرهنگی جامعه ایرانی را هدف قرار دهد. پاسخ به چنین آثاری، نه در سانسور و انکار، بلکه در بازگشت به ریشهها و تقویت ارزشهای مشترک ملی است.
ایران، با تمام تاریخ و فرهنگ غنی خود، نیازی به آثار سطحی و مخرب ندارد؛ آنچه بیش از هر چیز نیازمند آن است، هنری است که بتواند عمق و زیبایی این هویت را به نمایش بگذارد و نهتنها ایرانیان، بلکه جهانیان را با ارزشهای والای این تمدن آشنا کند.
***
سازمان اوقاف: «آ» شانه تخممرغی و ر است
با توجه به پایان یافتن چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن محکوم کردن محتوای فیلم «آنتیک»، بیانیهای در این زمینه صادر کرد. به گزارش تسنیم، در متن این بیانیه آمده است:
تقریباً هفتهای نیست که توسط عوامل ساخت یک فیلم سینمایی یا یک مجموعه تلویزیونی، از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه درخواست مجوز فیلمبرداری در فضای معنوی و معماری ایرانی ـ اسلامی چشمگیر یکی از امامزادگان و بقاع متبرکه نشود. این در حالی است که انتخاب فضای کالبدی امامزادگان به عنوان لوکیشن یا مکان فیلمبرداری به صورت کاملا خودجوش از سوی فیلمسازان پیگیری میشود و سازمان اوقاف و امور خیریه هیچ مشوق یا تبلیغ خاصی در این زمینه در نظر نگرفته است. بنابراین رابطه نزدیک امامزادگان به عنوان یکی از پایگاههای معنوی، فرهنگی و اجتماعی با سینمای کشور رابطهای دیرینه، ریشهدار و پرمعنا است و نشان از آن است که فیلمسازان برای روایت یک داستان که در بطن جامعه اتفاق میافتد بهدرستی مکانی را برمیگزینند که ملجا و پناهگاه مردمان این مرز بوم است. به قول سعدی، خرم آن بقعه که آرامگه یار آنجاست/ راحت جان و شفای دل بیمار آنجاست.
اما چندی است که با اکران فیلم سینمایی «آنتیک» در جشنواره فیلم فجر، بحثهایی در زمینه داستان این فیلم و توهین به اصالت امامزادگان در فضای مجازی و رسانهای کشور مطرح شده است که سازمان اوقاف و امور خیریه بر خود لازم میداند اجمالا چند نکته مهم را در این زمینه گوشزد کند:
اولاً، جای تاسف است که فیلمی تا این حد سطحی و بیارزش ساخته میشود که نهتنها بر رونق سینمای ایران نمیافزاید، بلکه با برهم زدن جو هنری و فرهنگی جامعه باعث ریزش مخاطبان آن هم میشود. از نظر ما فیلم سینمایی «آنتیک» که به اذعان همه منتقدان فیلمی شانه تخممرغی پر از لودگی و فقر طنز با داستانی تقلیدی و کاملا بیارزش و ملغمهای از سخافت و رکاکت است، توهین به شعور مردم ایران محسوب میشود. مردم فهیم خاصه قشر مذهبی کشور آنقدر ساده نیستند که اصالت چنارهای چندصد ساله کنار امامزادگان را با نهالکهای هرزه و جعلی بیبرگ و بار هر بیسر و پایی یکسان بیانگارند.
ثانیاً، حکایت محبوبیت و مرجعیت و زیارت امامزادگان و بقاع متبرکه در بین مردم ایران مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه ریشه در قرنها پیش دارد و همین ریشهدار بودن آداب زیارت و این انس و الفت دیرینه است که به رغم همه تلاشهای دشمنان، دور معنوی بقاع متبرکه در همه ادوار تاریخ بعد از اسلام بدون هیچ تزلزلی همواره در تسلسل بوده است. حضور میلیونی و روزافزون مردم در لیالی قدر، در ایام محرم، در لحظات تحویل سال و سایر مناسبتهای ملی و مذهبی مطلبی نیست که بر کسی پوشیده باشد. آمار امدادها و دستگیری از فقرا و نیازمندان و کمک به حادثهدیدگان سیل و کرونا و حوادث غیرمترقبه دیگر که به طفیلی وجود پربرکت امامزادگان در همین چند سال اخیر انجام شده از فرط فراوانی قابل احصا نیست. گزارش دیگر فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و قرآنی امامزادگان نیز شرحی مبسوط دارد و در این مقال نمیگنجد.
ثالثاً، سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن محکوم کردن محتوای موهن فیلم «آنتیک» حق پیگیری قضایی و شکایت از سازندگان این فیلم را برای خود محفوظ میداند. ضمناً شناسنامه و اطلاعات تمام امامزادگان در پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی به نشانی اینترنتی http://www.emamzadegan.ir/default.aspx موجود و در دسترس همگان است.
ارسال به دوستان
یادداشت روز
وفاق بر سر شرافت و عقلانیت
حمیدرضا مقدمفر*: قیمت دلار که در بازار غیررسمی – که شاید بهتر باشد آن را با همان اصطلاح «بازار سیاه» بخوانیم - حدود 90 هزار تومان درج میشد و قیمت طلا و سکه که بالا میرفت، شاید برخی تصور میکردند 22 بهمن امسال، متفاوت از سالهای گذشته و به طور مشخص، کمرمق برگزار شود، بویژه اینکه این تلاطمهای بازار، دقیقاً در همین روزهای منتهی به 22 بهمن رخ میداد و همین مساله، در یک سو نگرانی و البته در سوی ضدانقلاب، امیدواریهایی را برایشان رقم میزد؛ هرچند آنها که نگاه واقعبینانهتری نسبت به مردم داشتند، بهرغم افسوس خوردن بابت این تلاطم اقتصادی، به ملت هم کاملاً مؤمن بودند.
به هر حال، جشن راهپیمایی گرامیداشت 22 بهمن امسال نیز برگزار شد و جمعیت حاضر در خیابانها بهرغم سردی قابل ملاحظه هوا و آشفتگی بازار دلار و طلا، نه تنها کمتر نشد، بلکه به اذعان بسیاری، نسبت به سال گذشته در بسیاری از شهرها افزایش هم داشت.
درباره این ملت که هم «ماهیت» ممتاز و هم «عقلانیت» عالی خود را باز هم به نمایش گذاشت، چند نکته را به اختصار میتوان گفت.
نخست، تاکید مجدد بر همان جمله مشهور امام خمینی(ره) که فرمود: این ملت از ملت حجاز در عصر رسولالله(ص) هم بهترند. آن زمانی که امام(ره) این نکته را بیان کردند، شاید بیشتر به عنوان یک اغراق یا تشویق معطوف به تحرکبخشی به جامعه به آن نگاه میشد اما کوران و دورانهای مختلف در جمهوری اسلامی نشان داد این مردم به حقیقت همان هستند که امام(ره) توصیف و تبیین کرده بود. ملتی که بهرغم شرایط نامطلوب اقتصادی، آرمان و واقعیت را فدای توهم و ضدآرمان نمیکند و پای آزادی و استقلال خود میایستد و میداند همان ارادهای که 46 سال پیش کرد - یعنی تشکیل یک جمهوری بر مبنای اسلامیتی که ایمان و عقیده مردم آن است - تنها راه دستیابی به یک وضعیت مطلوب است. 22 بهمن امسال هم نشان داد «شکایت» این مردم از مشکلات، مغایر و منافی «شُکر»شان از اصل انقلاب اسلامی نیست؛ آنها میدانند مشکل اقتصادی را نباید انکار کرد اما حل این مشکل نیز به دست همین مردم است؛ مردم میدانند جیرهخواران ترامپها و بایدنها، اگر طبیب بودند، امروز بر سر نخواستنشان در خود هیات حاکمه آمریکا دعوا نبود و بر سر سرکوفت زدن به آنها و به رخ کشیدن بیخاصیتیشان رقابت شکل نمیگرفت. خود آمریکاییها هم فهمیدهاند تریبونهای آشوبشان -که ویترینی از یک پشت پرده پلشت پولپرست ضدایران هستند - خودشان را هم نمیتوانند اداره کنند، چه رسد به اینکه بخواهند در نقش منجی یک ملت ظاهر شوند. 22 بهمن نشان داد مردم میدانند عامل و بانی مشکلات، اصل و آرمان انقلاب اسلامی نیست، بلکه انحرافات و مشکلات و بیتجربگیهایی است که در اجرا وجود دارد. ملت آنقدر عمیق است که ضعف در «اجرا» را از نقص در «آرمان» تشخیص میدهد؛ برای حل مشکل، به جای آنکه «از آرمان» بازگردد، به بازگشت و رجوع همیشگی «به آرمان» تاکید میکند و اصرار دارد مجریان باید به همان وعدههای انقلاب اسلامی 57 باور داشته و متعهد و عامل باشند، نه اینکه دزدی را که از در بیرون کردهاند، از پنجره دوباره به خانه بکشانند. 22 بهمن نشان داد این مردمی که در خیابان هستند، اگرچه خیلیهایشان در فضای مجازی پرسر و صدا نیستند و کمتر دیده میشوند اما همواره در صحنهاند؛ اتفاقاً بیش از بسیاری از این اهالی هیاهو، در مشقت و سختیاند اما شرافت و عقلانیت خود را همچون عده بسیار قلیلی از صاحبان قدرت و ثروت، به اربابان شارونها و نتانیاهوها و... نمیفروشند. 22 بهمن نشان داد برای تحلیل انقلاب اسلامی، هم باید مشکلات را دید و هم سرمایهها را؛ هم باید شکایتها را شنید و هم شکرها را دید؛ هم باید تفاوتها و تکثرها را دید و هم اتحاد و حضور برای پایبندی به آرمانها را.
22 بهمن باز هم نشان داد جمهوری اسلامی از نظر داشتن یک پایگاه مردمی کاملاً منحصر به فرد و پای کار، در جهان ممتاز و نمونه است و تا زمانی که این پایگاه مردمی وجود دارد، ایران، به تکرار استعمار تن نخواهد داد.
اما 22 بهمن امسال غیر از نمایش بزرگ جمهور، به واسطه سخنرانی بسیار خوب رئیسجمهور هم ماندگار بود؛ آقای پزشکیان با تاکید بر پیروی از سیاستهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب، نیز با پاسخ شرافتمندانهای که به ترامپ داد، وفاقی عمل کرد؛ وفاقی که هم پیروی از رهنمودهای امام را مدنظر داشت و هم پیگیری منافع ملت را؛ و البته اصل مفهوم وفاق اینگونه است که به دیده تیزبین بفهمیم که هرجا پس از انقلاب اسلامی، رهنمود امامین انقلاب پیگیری شد، دقیقاً همانجا منفع ملت حاصل شد و هرجا بالعکس بود، ملت صدمه دید.
از سخنان آقای رئیسجمهور در راهپیمایی 22 بهمن اینطور برمیآید که اولاً ایشان میخواهد مجدداً بیان کند بر رکن اصلی شعار وفاق خود در انتخابات که پیگیری سیاستهای کلان مقام معظم رهبری برای تامین منافع ملی بود، تاکید دارد و ثانیاً اگر برخی رادیکالهای «شکارچی شنبه» پس از انتخابات بگذارند، او نمیخواهد مصداق گزیده شدن دوباره مومن از یک سوراخ باشد و تجربیات تلخ یک مسیر غلط را دوباره تکرار کند؛ تجربهای که در دهه 90 شمسی، بر مبنای خوشبینی غلط به دشمن شکل گرفت و این دوران را به یک دهه از دسترفته خسارتبار برای کشور تبدیل کرد.
در شأن صدور حدیث «مومن از یک سوراخ 2 بار گزیده نمیشود» از پیامبر اکرم(ص)، شیخ طوسی در کتاب الاخلاف چنین آورده است که اباعزه الجمحی در واقعه جنگ بدر اسیر شد و به پیامبر(ص) عرض کرد: ای محمد(ص) من عیالوار هستم، منت بر من بگذار و آزادم نما؛ حضرت او را آزاد کردند، بدین شرط که دیگر به جنگ مسلمانان بازنگردد. ابوعزه به مکه برگشت و گفت من محمد(ص) را مسخره کردم و در جنگ احد دوباره علیه مسلمانان به جنگ برگشت. پیامبر(ص) نیز دعا کردند که فرار نکند؛ پس اباعزه اسیر مسلمانان شد و دوباره به پیامبر(ص) عرض کرد که من عیالوار هستم و آزادم کن. رسول اکرم(ص) فرمودند: آیا آزادت کنم تا به مکه برگردی و در گروه قریش فریاد بزنی که من دوبار محمد(ص) را مسخره کردم؟ سپس حضرت فرمودند: «مومن از یک سوراخ 2 بار گزیده نمیشود»؛ پس پیامبر(ص) او را به دست خود به هلاکت رساندند. این همان پیامبری است که در فتح مکه فرمودند «الیوم یوم المرحمه»؛ لذا دین و مواضع و سنت نبوی را باید درست تفسیر کرد. همان پیامبری که از رحمت در فتح مکه سخن گفتند، فرمودند نباید در مقابل مشرکان و منافقان و مستکبران از یک سوراخ 2 بار گزیده شویم. خلاف این عمل کردن، نه شرط عقل است و نه شرط شرف و نه شرط هوشمندی.
کارشناس مسائل استراتژیک *
ارسال به دوستان
نگاه
دوربین، یاسین، آتش
محمد رستمپور: وقت تبادل، گویی اصلاً بیش از 470 روز در خط مقدم نبرد سهمگین و فرساینده نبودهاند. چهره خندان، پاکتهای هدیه در دست، گردنآویزهای شناسایی بر گردن و فرو رفته در لباسهای اتو کشیده سبز سیر نظامی که رو به دوربین زبان تشکر باز میکنند به تمجید از حماس که از آنها در برابر بمباران اسرائیل حفاظت کرده است؛ تصویری از 3 اسیر زن اسرائیلی که مقامات رژیم صهیونیستی را خشمگین کرد. فردای آتشبس اسرائیل و فلسطین، گویی ناگهان مقاومت از زیر زمین جوشید. سلحشوران سر تا پا سیاه و مشکی، سوار بر خودروهای بدون پلاک، جلوی ساختمانهای دولتی حماس، سکو و سن بر پا کردند تا برای تبادل اسرای دو سوی میدان، مراسم بگیرند. با اسلحه به غنیمت گرفته از سربازان اسرائیلی که شاید 48 ساعت از خروجشان از همان حوالی نمیگذشت. حماس فکر همه جا را کرده بود. حتی به اسرا، «گواهی خروج از غزه»، «کارنامه قرائت عربی» و «نقشه فلسطین» هدیه داده بود. تو گویی مدتهاست برای این روز آماده است! اما آمادگی و تدارکی در کار نبود. حماس از ساعت نخست توفان الاقصی دوربین را کنار آرپیجی و اسلحه وارد نبرد کرد. تصویر اتفاق با خود اتفاق فاصله چندانی نداشت و چه بسا میشد شکستن دیوار یک میلیارد دلاری اطراف نواز غزه را به صورت زنده روی آنتن تلویزیونهای ماهوارهای جهان فرستاد. ساعتی از حمله نگذشته بود که حماس بیانیه مکتوب داد و در تمام مدت جنگ سخن گفت. کوتاه و صریح، بیآنکه عقب بنشیند؛ صادق و شفاف، بیآنکه چیزی را مخفی کند و البته سخنگو و نماد هم ساخت. فرماندهانش نمیتوانستند جلوی دوربین بیایند و رجز بخوانند اما ابوعبیدهای بود که صدای زنده ماندن حماس شد. ابوعبیده هیچگاه صدایش نلرزید و انگشت اشارهاش پایین نیامد. حتی در لحظات تلخ بمبارانهای بیمارستانها که همه جنایت جنگی به شمار میآیند. تحقیر اسرائیل برنامه و تدبیر نیاز داشت. او هر روایت و خبر و گزارشی از میان خرابههای غزه را تحریف و کار فلسطین را تمامشده تصویر میکرد اما برگزاری نشست خبری وسط انبوهی از پیکرهای شهدا در حیاط بیمارستان المعمدانی 10 روز پس از آغاز تجاوز به غزه بیدفاع نشان داد مقاومت بیش از حجم پیام، به عمق پیام توجه دارد. سخت است جنایت را مخابره کنی اما ترس و بغض و نفرتی که پیدا کردهای، ضعیف نشانت ندهد.
برای چنین هدفی باید نماد طراحی کنی. لازم نیست همیشه حرف بزنی. مثلث قرمز الاعلام العسکری مقاومت روی ویدئوهای حمله به سربازان و تانکهای اسرائیلی که با تدوین و موسیقی منحصربهفردی همراه بود، مهمترین نماد زندگی و موفقیت مقاومت شد، حتی وقتی اخبار تلخ ترور فرماندهان مقاومت در لبنان و فلسطین و سوریه و ایران به تیتر یک رسانههای جهان تبدیل میشد. ویدئوهای حیرتانگیز مثلث قرمز، صدای نفس نفس مجاهدی را که راکتانداز ضدتانک یاسین را به دوش میکشد و از این ویرانه به آن خرابه در خیابانها و کوچههای غزه میدود، حذف نکرده.
همچنین صدای قرآن خواندنهای آن که شلیک میکند. آیه چهلم سوره حج بر لب، انگشت بر ماشه، چشمها قفل شده روی تانکی که از پایین پنجره میگذرد، در نمای روبهرو و ناگهان شلیک: «همانهایى که از شهر خود به ناحق اخراج شدند، به این خاطر که مىگفتند پروردگار ما الله است. اگر خداوند بعضى از مردم را به دست بعضى دیگر دفع نمىکرد، دیرها و صومعهها و کنیسهها و کلیساها و مساجدى که نام خدا در آن زیاد برده مىشود، ویران مىشد. پروردگار، آنانى را که او را یارى کنند، یارى مىکند، زیرا که او نیرومند و مقتدر است». رسانه حماس در یک عملیات شناختی وسیع و البته متکی بر ایمان غریزی به کمک 3 روش یا راهبرد توانست در قامت یک رسانه تراز در یک نبرد نامتقارن (Unconventional warfare) ظاهر شود، تا جایی که شاید بتوان حماس و جهاد اسلامی را مؤسس نخستین رسانه نامتقارن جنگی نامید. «توجه به جزئیات»، «تنوع در پرداخت» و «انسجام در روایت» 3 اصل بنیادین چنین رسانهای محسوب میشود.
در اولی، از آنجا که دایره یا تعداد مخاطب به اندازه اثرگذاری بر خود مخاطب مهم نیست، نیازی هم نیست جزئیات سوژه مورد پرداخت قرار گیرد. همین که به جزئیات توجه شده باشد، کافی است. از این رو است که در یکی از مراسم تبادل اسرا، طرح و لوگوی 6 لشکر ارتش اسرائیل در بنر زیر پای رزمندگان حماس تصویر میشود اما روی آن تمرکز نمیشود. پیام قرار نیست بازدید میلیونی بگیرد و همین که فرماندهان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای کادر لشکر ۳۶ زرهی، سرویس امنیت عمومی شینبت یا لشکر اطلاعات نظامی امان تصویر لشکر پرهیبت و هیمنهشان را آنجا در حقارتبارترین وضعیت ببینند، کافی است. در دومی، یک بازیگر نبردهای نامتقارن از همه قالبها و ابزارها استفاده میکند، بویژه در شرایطی که هجوم برای بایکوت پیامهای او تشدید میشود.
از این رو است که به موازات ویدئوی سخنرانی ابوعبیده، پیام مکتوب تلگرامی هم صادر میشود و حتی ویدئوهای مردمی از رخدادها هم دستمایه حرکت رسانهای حماس میشود. حماس، خط مرز رسانه حکومتی و رسانه مردمی را برداشت و حتی پویشهایی مانند «یک عدد نیستیم» را هم به کار گرفت. در سومی یعنی «انسجام در روایت» بهرغم همه دشواریها و رنجهایی که فلسطینیان در طول 15 ماه گذشته تحمل کردند، هیچ صدای مخالف یا معارضی یا روایت ضعف و انزوایی که مقاومت را مردد یا متزلزل کند، بلند نشد.
اگر نبود همین انسجام که البته برآمده از گونهای مقبولیت است، نخستین صدای فلسطینیها پس از آتشبس «ما مردان محمد ضیف هستیم» نمیشد.
انسجام در روایت بویژه در شرایط جنگی آن هم در مقابل رقیب و دشمنی که نخستین تاکتیکش، تفرقهافکنی و برچسبزنی و انسانیتزدایی است و حتی بیمارستانها و مدارس را با توجیه و بهانه پنهان شدن نیروهای حماس در آنها بمباران میکند، اهمیت اساسی دارد.
مجموعه این عناصر و تاکتیکها حماس را که به صورت قطع از حیث نظامی و تسلیحاتی و به صورت کلاسیک در نبرد ۱۵ ماهه اخیر، مغلوب و بازنده بوده است، به یک پیروز قطعی تبدیل کرد و بیش از همه، فلسطینیهای رنجدیده را مطمئن کرد که فرزندان آنها از پس پیشبرد آرمانی که برایش بیش از 50 هزار نفر در همین جنگ اخیر به شهادت رسیدهاند، برمیآیند؛ موضوعی که در دیدار اخیر رهبر انقلاب با هیات سیاسی حماس نیز مورد اشاره قرار گرفت: «نیروهای مقاومت و حماس در کارهای تبلیغاتی و رسانهای عملکرد بسیار عالی داشتند و این روش باید ادامه یابد».
ارسال به دوستان
اخبار
سمفونی جشنواره موسیقی فجر از رادیو شنیده میشود
جشنواره بینالمللی موسیقی فجر امسال وارد چهلمین سال حیات خود شد و شبکههای رادیویی طبق سنن گذشته، این رویداد فرهنگی و هنری را پوشش میدهند.
شبکه رادیویی ایران با ۲ برنامه در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد. «باغ هنر» یکی از برنامههاست که در مدت زمان برگزاری جشنواره از ساعت 16 به مدت یک ساعت پخش میشود. این برنامه با حضور کارشناسان به پوشش جشنواره بینالمللی موسیقی فجر میپردازد. همچنین گزارشهایی از این رویداد هنری در برنامه «راه شب» پنجشنبهشب پخش میشود. همچنین برنامه «عندلیب» که جمعهها ساعت 22 پخش میشود به رویداد جشنواره موسیقی فجر میپردازد. رادیو جوان نیز پخش برنامه «کافه رادیو» را از دیروز ساعت 15 به مدت 45 دقیقه آغاز کرد که غزاله یراقی در گفتوگو با کارشناسان و مدعوین گزارشهایی را روانه آنتن میکند. شبکه رادیویی فرهنگ با ۲ برنامه در جشنواره موسیقی فجر حضور پررنگی دارد. برنامه «پنجگاه» در رادیو فرهنگ هر روز ساعت 22 به مدت یک ساعت به طور زنده از تالار وحدت روانه آنتن کرد. همچنین از شب گذشته این شبکه رادیویی برنامه «آوای پژوهش» را در ۵ قسمت از ساعت 16 به مدت یک ساعت روانه آنتن میکند که شامل گفتوگوهای امیر شهابی، دبیر پژوهش جشنواره موسیقی فجر با اساتید دانشگاه است. همچنین شبکه رادیویی تهران در برنامه «پردیس ملت» از ساعت 21:30، برنامه«شهر زیبا» از ساعت 17 و «بام تهران» از ساعت 6 صبح به چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر میپردازد. برنامه «ارغنون» که از رادیو گفتوگو پخش میشود، این هفته به بررسی چهلمین جشنواره موسیقی فجر میپردازد. این برنامه پنجشنبه ساعت 21 با حضور کارشناسان موسیقی روی آنتن میرود. شبکه رادیویی صبا ویژه جشنواره موسیقی فجر، برنامه «سمفونی صبا» را پخش میکند که هر شب ساعت 21 روانه آنتن میشود. این برنامه به حواشی این جشنواره هم میپردازد. برنامه «سمفونی چهلم» هم از تدارکات رادیو نمایش است که هر روز به صورت زنده از ساعت 20 به مدت یک ساعت با اجرای نگین خواجهنصیر پخش میشود. پوشش خبری اجراهای تالارهای وحدت، رودکی، برج آزادی، میلاد و... تحلیل و نقد و بررسی آثار، گفتوگو با پیشکسوتان، پخش آثار هنرمندان خارجی و نقد و بررسی آثارشان از دیگر فعالیتهای این برنامه است.همچنین «رادیو آوا» در بخش شامگاهی خود به صورت زنده به ارتباط و گفتوگو با مسؤولان جشنواره فجر و هنرمندان موسیقی حاضر در جشنواره میپردازد. گزارشگران حاضر در جشنواره علیاصغر کاکاوند و عباس سنجری هستند. دیگر برنامههای شبکههای رادیویی هم به صورت موضوعی به جشنواره موسیقی فجر اختصاص خواهند داشت.
***
نمایشگاه قرآن ۱۵ تا ۲۶ اسفند در مصلای امام خمینی(ره) برگزار میشود
سیودومین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم نیمه اول ماه مبارک رمضان در تهران برگزار میشود. شعار نمایشگاه امسال «قرآن راه زندگی» است که قرار است طی ۱۲ روز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شود. دوره قبل نمایشگاه یکم تا ۱۴ فروردینماه امسال برگزار شد و امسال برای اولین بار نمایشگاه در یک سال 2 بار برگزار میشود. دوره گذشته نمایشگاه در دولت سیزدهم برگزار شد و شهید رئیسی ریاستجمهور وقت شخصا در نمایشگاه حضور یافت و از بخشهای مختلف آن بازدید کرد. ۴ تا ۱۵ ماه رمضان امسال مصلای بزرگ امام خمینی(ره) میزبان مردم قرآن دوست با انواع رویدادهای قرآنی است که جزئیات آن متعاقبا اعلام میشود.
***
تکلیف نامزدهای قطعی نشده اسکار ۲۰۲۵ روشن شد
آکادمی اسکار اسامی نامزدهایی را که حضور آنها در بین نامزدها قطعی نشده بود، در بخشهای فیلم، انیمیشن و مستند اعلام کرد. به نقل از هالیوود ریپورتر، هنگامی که آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فهرست نامزدهای خود را ۲۲ ژانویه اعلام کرد، دیدن شماری از نامزدها در بخش بهترین فیلم، بهترین انیمیشن بلند و بهترین فیلم مستند با ذکر این نکته که نامزدی آنها «هنوز قطعی نشده» شگفتانگیز بود. در برخی موارد این امر به این دلیل رخ داد که انجمن تهیهکنندگان که آکادمی تایید نامزدهای بهترین فیلم را به رای آنها موکول میکند، هنوز مشخص نکرده بود کدام تهیهکنندگان واجد شرایط جوایز هستند. در موارد دیگر نیز به دلیل تأخیر مدارک نامزدها این مشکل پیش آمد. اسکار اما روز دوشنبه، فهرستی از نامزدها را که حضور آنها در این بخشها تایید شده، منتشر کرد تا کاندیداهای بهترین کارگردانی شامل ژاک اودیار، بردی کوربت و کورالی فارگیت به عنوان نامزدهای تهیهکننده بهترین فیلم نیز کاندیدا شوند. با قطعی شدن حضور این نامزدها تعداد کل نامزدهای جوایز اسکار نودوهفتم ۲۲۰ نفر شده است.
نامزدهایی که حضور آنها اکنون قطعی شده عبارتند از:
در بخش بهترین فیلم
- «بروتالیست» به تهیهکنندگی نیک گوردون، برایان یانگ، اندرو موریسون، دیجی گوگنهایم و بردی کوربت
- «امیلیا پرز» به تهیهکنندگی پاسکال کوچتو و ژاک اودیار
- «من هنوز اینجا هستم» به تهیهکنندگی ماریا کارلوتا برونو و رودریگو تکسیرا
- «پسران نیکل» به تهیهکنندگی دده گاردنر، جرمی کلینر و جاسلین بارنز
- «ماده» به تهیهکنندگی کورالی فارگیت، اریک فلنر و تیم بیوان.
در بخش انیمیشن بلند
- «فلو» به تهیهکنندگی گینتز زیلبالودیس، ماتیس کازا، ران داینز و گریگوری زالکمن
- «والاس و گرومیت: انتقامگیرترین پرندگان» به تهیهکنندگی نیک پارک، مرلین کراسینگهام و ریچارد بیک.
در بخش فیلم مستند
- «نیشکر» (فیلم مستند نشنال جیوگرافیک) به تهیهکنندگی جولیان بریو نویزکت، امیلی کاسی و کلن کوئین
اعضای فعال آکادمی واجد شرایط رای دادن به برندگان در تمام ۲۳ دسته، از سهشنبه ۱۱ فوریه تا سهشنبه ۱۸ فوریه فرصت دارند از میان نامزدها به منتخبان خود رای دهند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|