پرونده «وطن امروز»؛ بایستهها و زمینههای حضور و مشارکت مردم در اقتصاد برای تحقق جهش تولیدریل اقتصاد مردمی
ریل اقتصاد مردمی
رهبر انقلاب سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند

گروه اقتصادی: «جهش تولید» برای دومین سال پیاپی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار و راهبرد سال نامگذاری شد با این تفاوت که این بار برای تحقق آن نقش ویژهای برای مردم در نظر گرفته شده است.
به گزارش «وطن امروز»، از سال ۱۳۸۷ رویکرد اقتصادی در شعارهای سال، مدنظر آیتالله خامنهای قرار گرفت که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع اقتصاد و رشد و توسعه تولید داخلی مرتبط بوده است. در 8 سال اخیر نامگذاریها با تاکید بر مساله «تولید» انجام شده است که ابتدا نشان میدهد در این موضوع به نقطه مطلوب نرسیدهایم و نیاز به تلاش بیشتر در این رابطه است و از سوی دیگر نمایانگر آن است که نقطه ضعف کشور و ریشه چالشهای موجود نیز به نارساییهای اقتصادی بازمیگردد. البته رهبری در سخنان ابتدای سال جاری نیز با صراحت این موضوع را بیان کردند که اقتصاد مساله اصلی کشور است.
تحقق جهش قابل توجه در تولید کشور مستلزم فراهم شدن ملزومات و بسترهایی است که باید مدنظر مسؤولان نهادهای مختلف و سیاستگذاران باشد.
مسلما دولت یا بخشهای اقتصادی حاکمیت نمیتوانند جهش تولید را رقم بزنند، حتی اگر تولیدی نیز از سمت آنها ایجاد، حمایت یا گسترش یابد، موفق نخواهد شد، زیرا آن بنگاه یا واحد تولیدی خود را وابسته به خزانه میداند و هیچوقت برای بهرهوری و بهبود وضعیت قدم از قدم برنخواهد داشت کما اینکه نمونههای اینچنینی در سراسر کشور با شکست مواجه شدند.
از سوی دیگر اساسا دولت در هیچ کجای دنیا درگیر تولید و مدیریت واحدهای تولیدی نمیشود، بلکه بستر و قواعد کلی ناظر به آن را تنظیم میکند.
* تأمین سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی
تأمین سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی همواره از بنیادیترین نیازهای تولید بوده و هست؛ موضوعی که بویژه در شرایط سخت و حساس کنونی که به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده، باید در اولویت برنامههای دولت قرار گیرد. اعطای تسهیلات بانکی به بنگاههای اقتصادی طبق یک برنامه مشخص و عملیاتی لازمه کمک به چرخه تولید و جلوگیری از رکود یا تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی بویژه کمک به تولیدکنندگانی است که با برنامه، هدف و ایدههای نو و عملیاتی وارد عرصه تولید شدهاند یا پژوهشگران و شرکتهای دانشبنیان که طرحهای عملیاتی و نوآورانه مورد نیاز کشور را مایلند به عرصه تولید وارد کنند.
استفاده از حداکثر ظرفیت صندوقهای سرمایهگذاری برای طرحها و پروژههای تولیدی از ابزارهای مهم تأمین سرمایه تولید است که باید پویایی کافی به این عرصه سرمایهگذاری تزریق شود. جهش تولید یعنی یک کار عملیاتی در یک زمان کوتاه که اتفاقی بزرگ را رقم میزند.
* توجه به ظرفیت تعاونیها
بنگاههای کوچک و زودبازده از بخشهای بسیار مهمی است که فعالسازی و حمایت از آنها باید در دستور کار دولت و مسؤولان قرار گیرد، چراکه نگاه ویژه به این بخش میتواند اتفاق بزرگی را در عرصه رشد تولید رقم بزند. از مهمترین مشکلات این بخش تأمین مواد اولیه با قیمت و کیفیت مناسب و خرید ملزومات و ماشینآلات مورد نیاز با قیمت و شرایط مناسب است که بویژه در شرایط تحریم و نوسانات ارزی، تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است. اگر مشکلات این بخش مرتفع نشده و موانع موجود رفع نشود، بخش بزرگی از ظرفیت کشور که در این بخش نهفته است مغفول میماند. تشکیل بنگاههای تأمینکننده و توسعهگر در قالب بخش تعاونی با مشارکت مردم همانند تجربهای که در چین عملیاتی شد، میتواند بخش مهمی از دغدغه بنگاههای تولیدی به منظور تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب را برطرف و فروش محصولات را تسهیل کند، ضمن اینکه به رشد صادرات محصولات نیز میتواند کمک کند. به این ترتیب بنگاه تولیدی میتواند بیشترین تمرکز خود را بر ارتقای کیفیت محصولات خود بگذارد.
* حمایت از کارآفرینان
اما نکته بسیار مهم و اساسی که باید بیش از هر زمان به آن توجه شود حمایت از کارآفرینان و جهادگران عرصه تولید و صنعت کشور است که سالهاست با وجود همه فشارها، چالشها و ناملایمات، با اراده و تدبیر و همت والا و نبوغ و تعهدی مثالزدنی چرخ تولید کشور را با دستان توانمند خود چرخاندهاند و با ایجاد اشتغال به چرخه اقتصادی کشور کمک شایان توجهی کردهاند. به طور قطع حمایت هرچه بیشتر از این کارآفرینان و کمک به بخش خصوصی و برداشتن موانع حرکتی این بخش میتواند منجر به جهشی قابل توجه در تولید و تحقق هر چه بیشتر اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی شود. جلوگیری از موازیکاری، حرکتها و تصمیمات سلیقهای میتواند بخش عمده از موانع رشد تولید در کشور را برطرف کند. آنچه مسلم است ثبات اقتصادی و ایجاد امنیت سرمایهگذاری و فضای امن کسبوکار و ثبات هر چه بیشتر بازار ارز از زیرساختهای مهمی است که برای رشد و توسعه تولید در کشور باید فراهم شود.
* ورود جریان پول به بخش تولید با پیشبینیپذیر کردن اقتصاد
متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل کاهش ارزش پول ملی مردم سعی کردهاند برای حفظ ارزش پول خود به فعالیتهای سوداگرانه روی آورند که این یک فعالیت ضدتولید است.
باید نگاه تمام مسؤولان به سرمایهگذار و تولیدکننده به صورت استراتژیک تغییر کند. باید نگاه بدنه جامعه، دستگاههای تبلیغاتی، نظارتی، قضایی و قانونگذار نسبت به سرمایهگذار تغییر کند. افراد رانتخوار، سودجو و افرادی که حقوق مردم را تضییع میکنند باید از سرمایهگذارهای پاکدست جدا شوند. از سوی دیگر برخی قوانین سرمایهگذاری باید تغییر کند. امروز برخی قوانین خود عاملی بازدارنده بر سر راه تولیدکنندگان است.
* اعتماد و اعتقاد به توانمندیهای داخلی
به وجود آمدن اعتماد به توانمندیهای داخلی شرط اساسی به حرکت درآوردن ریلهای اقتصاد ملی است. نیروهای جوان، متخصص، با انگیزه و خلاق فراوان در مجموعه اقتصاد کشور سرمایه عظیمی است که تنها با تکیه به این سرمایه میتوان مشکلات اقتصادی را چاره کرد. این امر مستلزم اعتماد و اعتقاد کامل مسؤولان به توانمندی نیروهای داخلی و فراهم کردن زمینه ورود این سرمایه عظیم به عرصه اقتصادی است که بدون آن جهشی در تولید کشور محقق نخواهد شد.
* اصلاح ساختار بورس
با توجه به اینکه از مشکلات اساسی تولیدکنندگان، تأمین سرمایه ثابت و در جریان بنگاههای اقتصادیشان است، از امکان بازار سرمایه میتوان در این جهت بهره برد. اگرچه ساختار بورس در ایران نیازمند اصلاحات اساسی است اما میتوان با تشکیل کمیتههای تخصصی علمی در این جهت راهکارهایی برای برونرفت از مشکلات موجود طراحی کرد.
امکان تأمین مالی برای بنگاههای خرد و متوسط، تعیین سازوکار شفاف و کارآمد نظارتی برای پیشگیری از تخلفات و سوءاستفادههای مالی، جلوگیری از ورود شرکتهای جعلی و غیرواقعی به بورس، ممانعت از جریان کاذب عرضه و تقاضا برای حفظ ثبات اقتصادی از جمله این الزامات است.
* حمایت از دانشبنیانها
مقصود از اقتصاد دانشبنیان آن است که تمام فعالیتهای اقتصادی در حوزه تولید، توزیع و مصرف در همه بخشهای اقتصادی، مبتنی بر جدیدترین دانش آن حوزه شکل گیرد. این امر ممکن است با 2 نوع رویکرد انجام شود: اول نهادینه شدن دانش در بدنه اقتصادی، دوم ایجاد شرکتهای دانشبنیان و استفاده از نتایج علمی آنها در فرآیند اقتصادی.
اهمیت دانشبنیانی از آن جهت است که با رشد تکنولوژی با تکیه بر دانش بومی و داخلی، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا، سبب رشد اقتصادی مداوم و پایدار خواهد شد، بنابراین توجه به اقتصاد دانشبنیان نقشی کلیدی در جهش تولید دارد.
نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای دانشبنیان شدن تولید در کشور باید همه اجزای اصلی تولید بر مبنای دانش برنامهریزی و تدبیر شوند.
برای استفاده بهتر و گسترش مجموعههای دانشبنیان جوان و مبتکر لازم است نقشهای جامع به منظور ترغیب و تحریک تولید محصولات دانشبنیان، دانشبنیان کردن فرآیندها، شکلدهی بازار داخلی صنایع دانشبنیان و تسهیل ساختارها و زیرساختهای صادرات تولید داخلی به عنوان سیاستهای تولید دانشبنیان، طراحی و اجرا شود.
* تدوین سیاستهای ارزی
از جمله اولویتهای جهش تولید، اصلاح سیاست ارزی است، زیرا بر اساس ویژگی بازار ایران، اکثر بازارها به نرخ ارز حساس هستند و هرگونه تغییر قیمت در بازار ارز، اکثر بازارها را دستخوش تغییر و بیثباتی میکند، لذا ثبات بازارها در گرو ثبات بازار ارز است و نظارت و کنترل بازار ارز میتواند نقشی اساسی در جهش تولید داشته باشد. به این منظور لازم است یک نرخ مناسب ارزی تعیین و عملیاتی شود، یعنی باید متناسب با این نرخ، کالاهای اساسی، کالاهای ضروری و مواد اولیه به شبکه تولید رسانده شود.
* اصلاح روند خصوصیسازی
خصوصیسازی از طریق افزایش رقابت، بالا بردن کارایی و بهرهوری واحدهای اقتصادی میتواند نقش مهمی در جهش تولید داشته باشد. سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز بر این امر تاکید دارد.
بسیاری از اقتصاددانان کشور، مشکل اصلی اقتصاد ایران را بزرگی حجم دولت و نقش کمرنگ بخش خصوصی میدانند. تجربههای گذشته خصوصیسازی در ایران نتایج مطلوبی در بر نداشته و نتوانسته موجب رشد متوازن اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد و رفع بیکاری شود.
شاید مهمترین اشکال بر سر راه خصوصیسازی عدم توجه به این نکته بوده است که تغییر مالکیت بنگاههای دولتی به مالکیت خصوصی (خصوصیسازی) در صورتی مفید خواهد بود که قبل از آن، اقتصاد کشور از یک محیط رقابتی و یک دولت باتدبیر بهرهمند باشد، در غیر این صورت خصوصیسازی بنگاههای دولتی به بحران بیشتر منجر خواهد شد.
دولت با تدبیر خود به جای برنامهریزی و هدفگذاری برای رهایی از بار مالی شرکتهای دولتی و کسب درآمد، هدف خود را بهبود کارایی شرکتها قرار میدهد؛ اتفاقی که در تجربه گذشته خصوصیسازی در ایران مورد کمتوجهی قرار گرفت.
خصوصیسازی بدون تحقق پیشنیازهای آن نهتنها به جهش تولید منجر نمیشود، بلکه حتی میتواند اثرات معکوس نیز داشته باشد.
* رفع انحصارات
یکی از موانع بسیار بزرگ بر سر راه تولید وجود انحصارات در اقتصاد است. وجود انحصارات از طرفی مانع امکان رقابت و ورود سایر فعالان اقتصادی به عرصه تولید خواهد شد و از طرف دیگر به وجود آمدن رفتار انحصارگرایانه و مدیریت عرضه قیمتهای غیر عادلانه شکل خواهد گرفت.
یکی از موارد بسیار مخرب انحصارات، انحصار در عوامل تولید و مواد اولیه تولید است. در فضایی که عمده سرمایه پولی و فیزیکی کشور در انحصار عده خاصی باشد عموم افراد جامعه امکان ورود آزادانه به فعالیتهای تولیدی را نخواهند یافت. وجود انحصار در مواد اولیه تولید نیز تصمیمگیری تولیدکنندگان را دچار مشکل میکند، چرا که هر روز ممکن است شاهد کاهش عرضه و تأمین مواد مورد نیاز تولید باشند، لذا از وظایف مهم و غیرقابل چشمپوشی دولت مقابله جدی با انحصارات و به وجود آوردن فضای رقابتی عادلانه در فضای اقتصاد است.
* پیشگیری از رانتهای اقتصادی و اطلاعاتی
یکی از چالشهای اساسی که گاه به آفتی ویرانگر در اقتصاد تبدیل میشود وجود رانتها و ویژهخواریها است. سوءاستفاده از امکانات دولتی و عمومی در موارد متعددی امکانات رقابت را در اقتصاد بر همزده و مانع ورود عموم مردم به فعالیتهای تولیدی خواهد شد.
در این میان رانتهای اطلاعاتی میتواند مفاسد بزرگ اقتصادی را به همراه داشته باشد که جهت رونق بازار تولید کشور لازم است سازوکار جدی مقابله با این امور طراحی و اجرا شود.
* مسدودسازی بسترهای فسادزا
فساد در اقتصاد، اعتماد تولیدکنندگان را از بین میبرد و اجازه تحقق جهش تولید را نخواهد داد، زیرا فساد گسترده موجب از بین بردن فرصت رقابت عادلانه و سبب افزایش شرایط نابرابری برای فعالان اقتصادی میشود. از این رهگذر فساد تبعاتی مانند پایین آمدن رشد اقتصادی، کاهش سوددهی فعالیتهای تولیدی، هدایت سرمایههای سرگردان به سوی بخش فاسد و در نهایت کاهش حجم سرمایهگذاریهای تولید محور خواهد داشت، مخصوصاً اگر فساد سازمانیافته و شبکهای باشد اجازه اعمال سیاستها را از دولت خواهد گرفت.
با بررسی موضوع مبارزه با فساد در سایر کشورها میتوان گفت شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات، تقویت دولت الکترونیک، اطلاعرسانی درباره وظایف دستگاههای ناظر برای مقابله با فساد به مردم، متناسب شدن مجازاتها با میزان جرم و اصلاح ساختار بروکراسی، همچنین چابکسازی سیستم اداری میتواند به کاهش فساد کمک کند.
برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ میتوان علاوه بر ۱۲ موضوع ذکرشده، عناوین و موضوعات دیگری را نیز برشمرد اما به گمان کارشناسان و صاحبنظران علم اقتصاد به نظر میرسد اگر دولت بخواهد به شعار سال توجه کرده و آن را عملیاتی کند باید این موارد را در اولویت خود قرار دهد که با توجه به اینکه برخی از این موارد عملیاتی شده به نظر نمیرسد کار چندان پیچیده و سختی در پیش روی دولت باشد.
******
رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی، شعار امسال را تبیین کردند
شکوفایی اقتصاد با بسیج همتها سرمایهها و ابتکارات ملت
گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز سال نو، در دیدار نوروزی با قشرهای مختلف مردم، برنامهریزی و تلاش مسؤولان برای «ورود و بسیج همتها، سرمایهها و ابتکارات ملت» در عرصه اقتصاد را لازمه تحقق شعار بسیار مهم سال ۱۴۰۳ یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» خواندند و با اشاره به تأثیر بهبود مسائل اقتصادی در دین و دنیای مردم تأکید کردند: دشمن با انکار زمینهها، ظرفیتها و عوامل پیشرفت در کشور، خاموش شدن نور امید در دل ملت را نشانه رفته اما مردم و جوانان با تلاش بیوقفه و پرهیز از اختلافات، افق روشن آینده را پیگیری میکنند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان همچنین با اشاره به فرورفتن رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه و نفرت روزافزون ملتها از آمریکا به عنوان شریک اصلی جنایات صهیونیستها گفتند: در حوادث اخیر ظلمت حاکم بر غرب و حقانیت تشکیل جبهه مقاومت اثبات شد و این جبهه مردمی ضد ظلم، از توانایی و قدرت واقعی خود رونمایی کرد و به حول و قوه الهی، مسیر قطع ظلم بزرگ وجود رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت. حضرت آیتالله خامنهای با تبریک مجدد عید سعید نوروز به آحاد ملت، همزمانی بهار طبیعت و بهار معنویت را زمینهساز طراوت و رویش و شکوفایی جسم و روح و جان انسان برشمردند و افزودند: هنر و قدرت ماه رمضان این است که با نسیم معنوی روزه و عبادات و توسل و مناجات، انسان غیرغافل را در مسیر صلاح و بندگی به شوق و تلاش میکشاند.
ایشان انگیزه انتخاب و اعلام شعار هر سال را تمرکز و همت و تلاش مسؤولان و آگاهی و مطالبه افکار عمومی برای تحقق این شعارهای راهبردی دانستند. رهبر انقلاب با اشاره به تمرکز شعارهای چند سال اخیر بر مساله اقتصاد گفتند: سال گذشته در تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» کارهای خوبی انجام شد اما با آنچه مطلوب و مورد نظر ما بود فاصله نسبتا زیادی داشت، لذا مسؤولان و فعالان مردمی باید در سال جدید هم تحقق آن شعار مهم را وظیفهای اساسی بدانند. رهبر انقلاب نامگذاری امسال به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» را شعاری برجسته خواندند و افزودند: اگر با برنامهریزی و تلاش مسؤولان، نوعی بسیج مردمی برای حضور در امر اقتصاد صورت گیرد، تحقق شعار بسیار مهم «جهش تولید» ممکن خواهد شد. ایشان اقتصاد را از مسائل اساسی کشور برشمردند و با اشاره به نقاط ضعف و مشکلات موجود اقتصادی گفتند: بهبود اوضاع اقتصادی در همه مسائل کشور اثرگذار است. حضرت آیتالله خامنهای با یادآوری تلاش بیوقفه و جدی آمریکا و همراهانش برای فروپاشی اقتصاد ایران و به زانو درآوردن ملت گفتند: به یاری حق این هدف تاکنون ناکام مانده و از این پس هم با تلاش و جدیت و عزم و اراده مسؤولان و مردم محقق نخواهد شد. رهبر انقلاب شکوفا شدن اقتصاد را در گرو به حرکت درآمدن همه چرخدندههای بزرگ و کوچک کشور خواندند و تأکید کردند: استفاده از زیرساختهای موجود، ابتکارات مردمی، قدرت مدیریت فعالان اقتصادی، نیروی جوان تحصیلکرده و شرکتهای دانشبنیان، بدون تردید اقتصاد کشور را به پیشرفت محسوس میرساند که تلاش بیوقفه مسؤولان پرتحرک کشور و هنر آنان در به حرکت درآوردن این مجموعهها و عوامل، زمینهساز این توفیق بزرگ ملی خواهد بود. ایشان مصادفشدن سال نو با نخستین سال اجرای برنامه هفتم توسعه را عامل دیگری برای تلاش روزافزون مسؤولان دانستند و گفتند: باید در پایان برنامه هفتم که با هدف کلی شکوفایی اقتصادی همراه با عدالت تدوین شده، «تورم تکرقمی شود، ساختار بودجه اصلاح و نظام مالیاتی متحول شود، حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی در کشور تولید و طرحهای عظیم ملی انجام شود» که رسیدن به این اهداف اساسی بدون حضور مردم در عرصه اقتصاد ممکن نیست؛ بنابراین باید از تواناییهای مختلف و متفاوت ملت استفاده خردمندانه و کامل شود.
رهبر انقلاب با تمجید از آمادگی همیشگی ملت برای حضور در میدان افزودند: باید مانند دفاع مقدس، مردم در صحنه اقتصاد حضور واقعی و مثمرثمر داشته باشند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به بازدید بهمنماه خود از نمایشگاه دستاوردهای فعالان تولیدی افزودند: آن دستاوردها بسیار خوب و شگفتآور و نشاندهنده ظرفیت و توان و ابتکارات بالای مردمی بویژه جوانان در عرصه اقتصاد بود و اثبات کرد میتوان از این ظرفیت عظیم در صنایع بزرگ، بهینهسازی مصرف آب، بخش نفت، صنایع دستی، حملونقل و دیگر عرصهها استفاده کرد.
ایشان ادامه تحرک اقتصادی خارجی و بینالمللی را هم لازم و مهم خواندند و خطاب به مسؤولان گفتند: باید تفاهمنامهها با کشورها را به قراردادهای ملی و اجرایی تبدیل کرد تا نتایج آنها در عمل مشخص و محسوس شود. رهبر انقلاب همچنین با تأکید بر لزوم افزایش بهرهوری در عرصههای مختلف و استفاده از تجربیات دیگران در این زمینه گفتند: «جهش تولید با مشارکت مردم» شعار یکساله نیست، بلکه مسؤولان باید با برنامهریزی و کمک گرفتن از مردم، گام اول را در سال جاری بردارند تا انشاءالله این شعار در طول زمان، کامل محقق شود. حضرت آیتالله خامنهای در نکتهای مهم به نگرانی برخی افراد دلسوز درباره احتمال بروز فساد و سوءاستفاده در مسیر حضور مردمی در عرصه اقتصاد اشاره کردند و افزودند: این نگرانی با توجه به سوءاستفادههای سالهای گذشته از امکانات و وامهای دولتی، بجاست، بنابراین مسؤولان باید با چشمان باز، کاملا مراقب باشند فساد و تبعیض و استفاده نامشروع در این مسیر رخ ندهد. رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان، منافع ملی و افق روشن آینده کشور را وابسته به «ایمان» و «امید» دانستند و گفتند: اگر فروغ امید در دلها خاموش شود، هیچ حرکتی اتفاق نمیافتد. ایشان «جوانان مستعد، ملت آماده به کار، منابع کمنظیر طبیعی و موقعیت ممتاز جغرافیایی» را از جمله ظرفیتهای انبوه برای استمرار پیشرفتهای کشور برشمردند و گفتند: لازمه ادامه پیشرفت این است که همه به آینده امیدوار باشیم. حضرت آیتالله خامنهای پیشرفتهای علمی در عرصههای صنعت، سلامت، فضایی، سیاسی و سیاست خارجی و امنیت کمنظیر کشور را که در برگزاری امن راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات اخیر تجلی یافت، از جمله عوامل امیدزا و موجب تقویت حس عزت و افتخار در مردم دانستند و افزودند: هزاران گروه جوان، پرتوان، پرانگیزه و با شوق در سراسر کشور در بخشهای مختلف علمی و حوزوی و فرهنگی و هنری مشغول کار و تلاش و رونقبخشی به فضای جامعه هستند.
ایشان شکلگیری راهپیماییهای عظیم اربعین و اعیاد غدیر و نیمه شعبان را جلوههایی امیدزا و نشاطآفرین خواندند و با ابراز تأسف از نارسایی تبلیغاتی در کشور در نشان دادن واقعیات برجسته افزودند: با وجود این جلوههای امیدآفرین، برخی افراد غافل، با منفیبافی به دنبال انکار وجود امید در جوانان و تلاش برای زائل کردن آن هستند. رهبر انقلاب اسلامی اینگونه اقدامات را کمین گرفتن برای میراندن امید در دلهای جوانان خواندند و افزودند: قلم به دست گرفتن و مقاله نوشتن درباره اینکه به آینده نباید امیدوار بود به نفع کیست و اصلا چرا نباید با وجود این همه ظرفیت و عوامل نویدبخش، به آینده امیدوار بود؟
ایشان به کارگیری انواع ترفندهای تبلیغاتی و رسانهای برای بزرگنمایی ضعفها و انکار پیشرفتها را از جمله اقدامات همیشگی بدخواهان دانستند و افزودند: دشمن سالها است اینگونه کارها را میکند اما در داخل نباید این خطا و غفلت را مرتکب شویم.
حضرت آیتالله خامنهای جوانان را به جلوتر از بودن از نقشه دشمن توصیه مؤکد کردند و گفتند: آنها میخواهند شما را مأیوس کنند و نگذارند بعضی صداها از پیشرفتها به شما برسد ولی شما بیش از تلاش نومیدکننده دشمنان، برای ایجاد امید و شکوفایی کار و تلاش کنید. «وحدت ملی و اتحاد دلها و عزمها و ارادههای مردم» عامل دیگری بود که رهبر انقلاب از زاویه منافع ملی مورد تأکید قرار دادند و با ابراز تأسف از وجود مشکلات و عقبافتادگی در این زمینه گفتند: در این زمینه دچار غفلت شدهایم و به دست خودمان وحدت ملی و همدلی اجتماعی را مخدوش کردهایم. همه هم در این غفلت شریکیم و همه نیز وظیفه داریم وحدت ملی و اتحاد مردم و مسؤولان را حفظ و روزبهروز تقویت کنیم.
رهبر انقلاب تقویت وحدت ملی را سیاست قطعی نظام اسلامی از روز اول خواندند و با اشاره به تأکیدهای امام خمینی(ره) بر این مساله خاطرنشان کردند: امام در مقابل افرادی که بر سر مسائل سیاسی و جناحی با یکدیگر دچار اختلاف میشدند، نهیب میزدند که هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید.
حضرت آیتالله خامنهای اختلاف فکری و سلیقهای و سیاسی در کشور را طبیعی دانستند اما گفتند: رقابتهای داخلی و اختلافهای سیاسی نباید موجب نفرتپراکنی و ایجاد دشمنی و اهانت و آزار و احیانا دروغ و افترا علیه یکدیگر شود.
ایشان خطاب به جوانان تأکید کردند: سعی کنید در جامعه نفرتپراکنی نشود و با وجود اختلاف سلایق، در مسائل جامعه و در مواجهه با دشمنان کشور و ملت همه با هم برادرانه و یکسان حرکت کنند. رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان، از چند زاویه مساله فلسطین و غزه را به عنوان مهمترین مساله بینالمللی مورد توجه قرار دادند. ایشان قضایای غزه و قتلعام بیش از ۳۰ هزار نفر زن و کودک و پیر و جوان در مقابل چشمان دنیای به اصطلاح متمدن و مدعی حقوق بشر را نشاندهنده ظلم و ظلمت حاکم بر دنیای غرب خواندند و افزودند: آمریکاییها و اروپاییها نه فقط از جنایتهای رژیم اشغالگر جلوگیری نکردند، بلکه از همان روزهای اول با سفر به سرزمینهای اشغالی حمایت خود را اعلام و انواع سلاح و کمک نیز برای استمرار جنایتها ارسال کردند.
حضرت آیتالله خامنهای اثبات حقانیت تشکیل جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا را نتیجه دیگر حوادث چند ماه اخیر غزه دانستند و افزودند: این حوادث نشان داد حضور جبهه مقاومت در این منطقه جزو حیاتیترین مسائل است و روز به روز هم این جبهه که برخاسته از وجدانهای بیدار و برای مقابله با ۷۰ سال ظلم و اشغالگری جنایتکاران صهیونیست است، باید تقویت شود.
ایشان رونمایی مقاومت از تواناییهای خود را ثمره دیگر جنگ کنونی غزه خواندند و گفتند: نه غربیها و نه دولتهای منطقه از قدرت و تواناییهای مقاومت اطلاع نداشتند اما امروز مجبورند صبر مردم مظلوم غزه و اراده و انگیزه مقاومت فلسطین از حماس تا بقیه گروههای مقاومت و قدرت و اراده مقاومت در لبنان، یمن و عراق را مشاهده کنند. رهبر انقلاب عیان شدن قدرت مقاومت را موجب بههم ریختن همه محاسبات آمریکاییها و برنامههای آنها برای تسلط بر کشورهای منطقه دانستند و افزودند: قدرت مقاومت، محاسبه آنها را به هم زد و نشان داد آمریکاییها نه تنها نمیتوانند بر منطقه مسلط شوند، بلکه حتی نمیتوانند در منطقه بمانند و ناچارند منطقه را تخلیه کنند.
ایشان روشن شدن وضعیت آشفته و بحرانی رژیم صهیونیستی برای همگان را واقعیت دیگر حوادث غزه دانستند و گفتند: این حوادث نشان داد رژیم صهیونیستی نه فقط در حفاظت از خود دچار بحران است، بلکه در بیرون آمدن از بحران هم دچار بحران است، زیرا با ورود در جنگ غزه به باتلاقی وارد شده که چه از غزه بیرون بیاید چه نیاید، شکست خورده است.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: تناقضها و اختلافات عمیق در میان مسؤولان رژیم غاصب این رژیم را به سقوط نزدیکتر میکند. ایشان با تأکید بر اینکه آمریکا در قضیه غزه بدترین موضع را انتخاب کرد، گفتند: تظاهرات مردم به نفع فلسطین در خیابانهای لندن و پاریس و خود آمریکا در واقع اعلام نفرت از آمریکاست.
رهبر انقلاب موضعگیری و محاسبه غلط آمریکا در ماجرای غزه را باعث منفور شدن آمریکا در دنیا و افزایش 10 برابری نفرت از آن در منطقه دانستند و در بیان نمونه دیگری از فهم و محاسبات غلط آمریکاییها در مسائل منطقه گفتند: در هر جای منطقه از یمن و عراق تا سوریه و لبنان که نیروهای مبارز و شجاع مقاومت اقدامی علیه آمریکاییها میکنند، آنها این اقدام را به ایران نسبت میدهند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: این نشان میدهد آمریکاییها مردم منطقه و جوانان شجاع و با عزم و اراده آن را نشناختهاند و همین محاسبه غلط هم قطعا آمریکاییها را به زانو در خواهد آورد.
ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از مقاومت حمایت و تمجید و تا قدر ممکن پشتیبانی میکند، گفتند: اما این در واقع خود گروههای مقاومت هستند که تصمیم میگیرند و اقدام میکنند و حق نیز با آنهاست.
رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه ظلم بزرگ موجود در منطقه یعنی وجود رژیم صهیونیستی که باید قطع شود، گفتند: ما طرفدار و حامی و کمککننده هر کسی هستیم که در این جهاد اسلامی، انسانی و وجدانی وارد شود و به توفیق الهی به این مقصود نائل خواهیم آمد.
***
پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت حلول سال جدید
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران بویژه خانوادههای ایثارگران و همه ملتهایی که نوروز را گرامی میدارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند. رهبر انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد و نام شهیدان و امام شهیدان و آرزوی بهرهمندی ملت ایران از 2 بهار طبیعت و معنویت، نگاهی گذرا به شیرینیها و تلخیهای سال ۱۴۰۲ داشتند و گفتند: از جمله شیرینیها و خبرهای خوش سال گذشته، پیشرفتهای چشمگیر علمی و فناوری، تولیدات زیربنایی، حضور حماسی مردم در اجتماعات مختلف بویژه روز قدس و روز ۲۲ بهمن، برگزاری امن و سالم انتخابات اسفندماه و تحرک بینالمللی دولت در عرصههای گوناگون اقتصادی و سیاسی بود. حضرت آیتالله خامنهای مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را از جمله خبرهای تلخ سال ۱۴۰۲ خواندند و افزودند: حادثه تلخ کرمان در سالگرد شهید سلیمانی، سیل بلوچستان و حوادثی که برای ماموران حافظ امنیت در ماههای اخیر اتفاق افتاد، از دیگر حوادث تلخ سال گذشته بود اما حادثه غزه را باید تلخترین حادثه به شمار آورد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شعار سال گذشته، کارهای انجام شده در زمینه مهار تورم و رشد تولید را خوب اما نه به قدر مطلوب ارزیابی کردند و با تاکید بر اینکه نباید توقع داشت چنین موضوع مهمی در مدت زمان یک سال تحقق کامل یابد، گفتند: در سال جدید نیز مساله عمده کشور همچنان «اقتصاد» است، زیرا نقطه ضعف اساسی کشور در این حوزه است و باید در این زمینه فعال عمل شود. حضرت آیتالله خامنهای تاکید کردند: جمعبندی نظرات کارشناسان اقتصادی ما را به این نتیجه میرساند که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله «تورم»، «اشتغال» و «ارزش پول ملی» مساله «تولید» است و به همین دلیل در چند سال گذشته بر موضوع تولید تکیه شده است. ایشان افزودند: بر همین اساس در سال جدید نیز تکیه بر مساله تولید است و انتظار داریم در موضوع تولید یک جهش روی دهد. رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکانپذیر نیست، خاطرنشان کردند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیتهای بزرگ مردمی فعال شوند. حضرت آیتالله خامنهای گفتند: با توجه به این موضوع، شعار سال ۱۴۰۳ «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار داده شده است و امیدواریم با برنامهریزی مناسب برنامهریزان کشور و همکاری صاحبنظران و مشارکت عملی فعالان اقتصادی، زمینه تحقق این شعار به بهترین وجه فراهم شود. ایشان همچنین ضمن عرض سلام خاضعانه به پیشگاه حضرت بقیهالله(عج)، از خداوند متعال توفیق ملت بزرگ و عزیز ایران را مسألت کردند.
******
جلب مشارکت مردم در توسعه اقتصادی کشور با تمرکز بر مدل تأمین مالی «شرکت سهام عام پروژه»
تولید برای مردم جذاب شود
دکتر مهدی هاشمزاده، کارشناس اقتصادی: در مدل تامین مالی شرکت سهام عام پروژه، با حکمرانی کامل ریال، تامین مالی ابرپروژه توسعهای کشور انجام خواهد شد و مردم نیز بدون هیچ ریسکی، سهام ممتاز سودی با تضمین کف سود بانکی را خریداری خواهند کرد تا در هر شرایط اقتصادی از این سرمایهگذاری خود سود ببرند و از طرف دیگر نیز دولت در جهت جلب مشارکت مردم باید با استفاده از تمام ابزارهای در اختیار متناسب با پروژه تعریفشده، جذابیت پروژه را بسیار بالاتر از فعالیتهای غیرمولد تعریف کند تا جایی که بازگشت سرمایه در سریعترین زمان ممکن انجام شود و بدین ترتیب مسیر مشارکت سرمایه مردم در اقتصاد و در راستای جهش تولید نیز فراهم خواهد شد.
یکی از مهمترین دلایل عدم مشارکت مردم در پروژههای توسعهای کشور بعد از عدم جذابیت کافی، ارائه این پروژهها و همچنین ریسک پایین فعالیتهای غیرمولد در کشور، بحث مرتبط با عدم بسترسازی مناسب برای جلب این مشارکت خرد مردمی و هدایت سرمایهگذاریها به سمت اقتصاد مولد است. در کشور ما به هیچوجه به صورت مناسب بستر لازم جهت جذب سرمایههای خرد فراهم نشده است و یکی از اشکالات اساسی در تحقق مردمیسازی اقتصاد نیز نبود این بستر مناسب است.
نظام بانکی در کشور ما بیش از 95 درصد منابع مالی برای بنگاهها را تامین میکند و این مدل به این معناست که توسعه تولید با خلق پول و رشد نقدینگی همراه بوده است که عمدتا نیز با توجه به خلق پول بسیار بالاتر از نیاز بنگاهها و اختصاص اعتبارات بانکی به کارهای غیرمولد نظیر بخش تجارت و بازرگانی و همچنین اعطای حجم بالایی از خلق پول شبکه بانکی به زیرمجموعههای خود بانک، سبب شده است مسیر توسعه و تامین مالی از طریق شبکه بانکی نه تنها به صرفه نباشد بلکه در بسیاری از موارد با رویکرد غلط خلق پول صورت گرفته در کشور، نظام بانکی با ایجاد صرفه و اقتصادی کردن فعالیتهای غیرمولد از طریق خلق پول غیرمولد خود به سدی در برابر تامین مالی بخش مولد اقتصاد تبدیل شده است.
بنابراین مسیر اصلی تحقق مشارکت مردم و بسترسازی برای تحقق این امر را نباید در نظام بانکی جستوجو کرد و باید به سمت دیگری برویم. بازار سرمایه و بازار متشکل از ابزارهای متنوع و متعدد، بهترین مسیر برای تحقق جذب سرمایههای خرد مردمی جهت توسعه کشور است، البته ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که صرف هدایت منابع مردمی به سمت بازار سرمایه، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و مانند سال 99 که موجب شد بازار به صورت غیرعادی رشد داشته باشد و خود به پایهای برای تورم جدید تبدیل شود، نباید به هیچ وجه هدایت منابع خرد مردمی را به سمت بازار ثانویه بورس یا همان خرید و فروش سهام موجود هدایت کرد که این اقدام نه تنها هدایت منابع به سمت رشد اقتصادی نیست بلکه اثرات زیانباری نیز برای سرمایهگذاران خرد مردمی خواهد داشت و از همین رو باید تمرکز را بر تحقق مسیری جدید با ابزارهای نوین در بازار سرمایه جهت تحقق شعار سال و جلب مشارکت مردم با سرمایهگذاری در راستای تحقق جهش تولید قرار داد.
مسالهای که در این بخش به آن خواهیم پرداخت این است که تنها با عرضه اولیه یا افزایش سرمایه سهامهای موجود امکان جلب مشارکت مردم در اقتصاد و همچنین بازگشت اعتماد به بازار سرمایه به وقوع نخواهد پیوست و همچنین تامین مالی شرکتی با وجود اینکه بسیار مهم است، بستر کلیدی و مهمی در جهت جلب مشارکت عموم مردم نیست. باید طرحی نو و ابزارهای جدیدی برای حل این معضل بزرگ حکمرانی پیادهسازی شود و در آن بتوانیم به یک مدل توسعهای مناسب جهت جلب مشارکت مردم در بازار سرمایه برسیم به نحوی که نه تنها مردم مانند سال 99 در سقف قیمتی متضرر نشوند بلکه در پرداخت سود در اولویت باشند و سوددهی مردم در این مدل و تجربه بسیار مهم و کلیدی است.
ابزارهای متنوع و متعددی در بازار سرمایه وجود دارد که امکان سودآوری یک سرمایهگذاری را فراهم خواهد کرد اما ما باید به دنبال یک راهکار کلیدی، مطمئن و تضمینی برای سرمایهگذاری خرد مردمی و جلب اعتماد مردم باشیم. ابزار کلیدی که هر 3 مشخصه بالا را داشته باشد، ابزار مربوط به سهام ممتاز است که ادبیات و تجربه بسیار طولانی مدتی نیز در بازارهای سرمایه جهانی دارد ولی با این تعریف جدید کشور از جهش تولید تاکنون استفاده جدی نشده است، زیرا کشورهای دنیا مانند ایران تورم پایدار ساختاری ندارند و با ابزار صندوق پروژه یا اوراق به راحتی به تامین مالی توسعه میپردازند ولی در ایران کمی کار سختتر و پیچیدهتر است و از همین رو ابتکار موردنیاز در ایران برای جلب مشارکت مردم در راستای سرمایهگذاری در ابرپروژههای کشور نیز به مراتب نیازمند ابتکاری نوینتر است.
در این بخش نیازمند بیان ابتکاری 3 وجهی در تحقق جلب مشارکت بدون ریسک مردم در توسعه اقتصادی کشور خواهیم بود که اولین ابتکار، ابزار سهام ممتاز سودی و اعطای آن به سرمایهگذاران در مقابل سهام ممتاز مدیریتی توسط پیمانکار صلاحیتسنجی شده پروژه است. ابزار سهام ممتاز به چندین دلیل برای وضعیت فعلی اقتصاد کشور مناسب است. ابزار سهام ممتاز اعطای برخی اختیارات در مقابل اخذ امتیاز اولویت در پرداخت سود است؛ به این ترتیب که پیمانکار پروژه در قبال انتشار سهام ممتاز سودی، برای خود اختیار مدیریت پروژه را برمیگزیند و به این ترتیب پیمانکار با صلاحیت سنجیده شده و تضامین لازم گرفته شده، اقدام به انتشار سهام ممتاز سودی خواهد کرد که در اولویت پرداخت سود در پایان سال و در زمان مجمع خواهد بود و از طرف دیگر این دارایی خریداری شده، سهام است و با تورم ارزش خود را از دست نخواهد داد و به دلیل اینکه دارایی ارزشمندی است، در برابر تورم و تغییرات ارز نیز واکنش نشان خواهد داد و افزایش خواهد یافت؛ به این ترتیب نخستین و مهمترین ویژگی ابزار سهام ممتاز در ایران، خنثی کردن اثر تورم بر سرمایهگذاری مردم است.
اما اگر اقتصاد کشور وارد رکودی شدید شود، سرمایهگذاری مردم بر تورم اشتباه خواهد بود و سود بانکی علاوه بر ریسک کمتر، سود بیشتری را نیز برای اقتصاد به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر چون این پروژه یک پروژه تولیدی با جریان مشخص درآمدی از تولید است، قاعدتا باید سوددهی بالاتر از سود بانکی داشته باشد که به اجرا گذاشته شده است، بنابراین باید در شراط رکودی غیرتورمی نیز ریسک سرمایهگذاری خرد مردمی و مشارکت مردم در این طرح توسعهای به صفر برسد، بنابراین باید یک حداقل سود یا کف سود مشارکت نیز در کنار اعطای سهام ممتاز به سرمایهگذاران اعطا شود. بنابراین دومین ابتکار مرتبط با جلب مشارکت مردم در جهت جهش تولید، علاوه بر اعطای سهام ممتاز سودی به مردم، این است که کف سود بانکی برای اعطای حداقل سود به مردم تضمین شود.
این مدل جدید از تضمین در پرداخت حداقل سود در کنار اعطای سهام ممتاز سودی و اولویت در پرداخت سود پروژه به تلفیق مزیتهای سرمایهگذاری در بانک و خرید دارایی (سهام) از بازار سرمایه منجر خواهد شد و بدین ترتیب با این 2 ابتکار به کار گرفته شده، نهتنها سرمایه مردم بدون هیچ ریسکی جذب خواهد شد و مردم در هر شرایط اقتصادی (چه تداوم شرایط تورمی و چه وقوع رکود بزرگ در اقتصاد) سود خواهند کرد، بلکه دولت نیز به هدف خود در هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش مولد اقتصاد متمرکز بر اهداف کلی دولت و همراستا با چشمانداز اقتصادی تبیین شده دولت با مشارکت مستقیم مردم دست پیدا خواهد کرد، کشور نیز توسعه اقتصادی و جهش تولید را تجربه خواهد کرد. همچنین مهمترین و کلیدیترین اثر این اقدام، ابتکار سوم مرتبط با بهکارگیری توأمان دیگر ابزارهای در دسترس دولت، خارج از بازار سرمایه با هدف افزایش جذابیت پروژه و کاهش بیشتر ریسک سرمایهگذاری در جهت جلب مشارکت پیمانکاران صلاحیتسنجیشده به سمت پروژه است. دولتها در سراسر دنیا، سابقه طولانی در تعریف پروژههای غیراقتصادی و سپردن آن به سرمایهگذاران و پیمانکاران دارند که موجب عقبنشینی جدی پیمانکاران و همچنین سرمایهگذاران کلان از همکاری با دولت شده است. تجربه انداختن شرکتهای زیانده و بدون هیچگونه سود به جای طلب پیمانکاران یا حتی طلب تامین اجتماعی نیز در سابقه غیردرخشان دولت دوازدهم در زمان همسانسازی حقوق بازنشستگان در سال 1399 بخوبی جلوی روی کشور است. بنابراین باید ابزارهای بدون استفاده دولت در جهت افزایش جذابیت پروژههای تعریف شده برای پیمانکاران و مردم نیز تعریف شود. این رویکرد مهم و کلیدی با ابزارهای جدید و نوینی که در اختیار دولت قرار دارد ولی هیچ دیدی نسبت به آن ندارد؛ باید به کار گرفته شود. ابزارهایی نظیر اعطای مشوقهای خاص مالیاتی، بیمهای، ارزی یا اعطای مدل هدفمند یارانه انرژی، استفاده از توان خلق پول در جهت افزایش جریان مثبت مالی برای بازگشت سریعتر سرمایه مردم و افزایش جذابیت پروژه، اعطای برخی اختیارات و مجوزهای خاص به پروژه مذکور از جمله این موارد است که بررسی کامل و پروژه به پروژه هر یک از این موارد و اختیارات لازم جهت تفویض به پروژه در تجربههای مختلف به اثبات رسیده است و افزایش جذابیت یک ابرپروژه توسط دولت برای جلب مشارکت پیمانکار و سرمایههای خرد مردمی هیچ مشکلی نخواهد داشت و به راحتی این امکان وجود دارد. به صورت کلی قدرت حاکمیت در سودده کردن یک پروژه با حکمرانی ریال و استفاده از این قدرت حاکمیتی دولت هیچ انتهایی ندارد و امکان افزایش بازدهی به میزانی که در کمتر از یک سال کلیه عواید پروژه، سرمایهگذاری مردم را در انتهای سال بازگرداند، وجود دارد. تنها بحثی که در آن وجود دارد، امکان امضای طلایی و اعطای رانت به خواص است که با مشارکت عموم مردم در بازار سرمایه و سهامدار شدن کلیه مردم در این پروژه به راحتی این مشکل نیز برطرف خواهد شد و خاصیت اصلی این ابتکار نیز متصل شدن آن به 2 ابتکار قبلی در جهت جلب مشارکت مردم است و تنها این ابتکار سوم برای جلوگیری از طمع دولت در اعطای یک پروژه غیراقتصادی ذیل مدل فوق و همچنین کاهش ریسک سرمایهگذاری مردم و همچنین اعطای تضامین لازم توسط پیمانکار پروژه است.
تلفیق هر 3 این ابتکارات ذیل یک مفهوم واحد گنجانده شده است و نکته بسیار مهم وجود قوانین و دستورالعملهای مربوط در قانون بودجه سال 1401 به بعد است و موانع قانونی در جهت بهکارگیری این مدل به هیچ وجه وجود ندارد.
مدل تامین مالی مذکور که به صورت قانونی نیز وجود دارد، ذیل مدل تامین مالی «شرکت سهام عام پروژه» تعریف شده است. مدلی نوین از سرمایهگذاری که با تلفیق تامین مالی پروژهای، ابزارهای نوین بازار سرمایه و افزایش جذابیت ابرپروژههای اقتصادی کشور با کمک قدرت حاکمیتی و ابزارهای در دسترس دولت میتواند تحولی بزرگ در توسعه اقتصادی کشور و مردمیسازی اقتصاد ایران را رقم بزند.
شرکت سهام عام پروژه، علاوه بر اینکه در بستر بازار سرمایه با اعطای سهام ممتاز سودی به مردم و لزوم تضمین حداقل سود پروژه تعریف شده است؛ به صورت کلی، پروژههای زیرساختی کشور که تا پیش از این تنها با بودجه دولتی به انجام آن پرداخته میشد را تامین مالی خواهد کرد که از توان مشارکت بخش خصوصی اقتصاد خارج بود اما با 3 ابتکار کلیدی و مهمی که ذیل شرکت سهام عام پروژه و به عنوان اختیارات به دولت بویژه رئیسجمهور و معاون اول وی تفویض شده است، به راحتی امکان تامین مالی را خواهد داشت.
در مدل تامین مالی شرکت سهام عام پروژه، با حکمرانی کامل ریال، تامین مالی ابرپروژه توسعهای کشور انجام خواهد شد و مردم نیز بدون هیچ ریسکی، سهام ممتاز سودی با تضمین کف سود بانکی را خریداری خواهند کرد تا در هر شرایط اقتصادی از این سرمایهگذاری خود سود ببرند و از طرف دیگر نیز دولت در جهت جلب مشارکت مردم باید از تمام ابزارهای در اختیار متناسب با پروژه تعریف شده جذابیت پروژه را بسیار بالاتر از فعالیتهای غیرمولد تعریف کند تا جایی که بازگشت سرمایه در سریعترین زمان ممکن انجام شود.
بسیاری از ابرپروژههای کشور که تاکنون با بودجه دولتی و ارزهای نفتی به حجم خوبی از پیشرفت (ترجیحا بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی) رسیده اما به دلیل مشکلات حوزه تحریمی به بنبست تامین مالی رسیدهاند، مستعد تعریف شدن به عنوان یک شرکت سهام عام پهاروژه ذیل بازار سرمایه هستند و پیشنهاد اصلی نویسنده متن نیز حضور چنین پروژههایی در ابتدای معرفی این مدل کلیدی و نوین از سرمایهگذاری است تا مردم با آورده خود در پروژههای تولیدی زودبازده مشارکت کنند و در کمتر از 2 سال، یک پروژه راهبردی اقتصادی نیز به بهرهبرداری و درآمدزایی برسد که نمونههایی نظیر توسعه میادین مشترک، توسعه حملونقل ریلی کشور و همچنین پروژههای زنجیره ارزش نفت و فولاد در این بخش جای خواهند گرفت و به راحتی تامین مالی خواهند شد و به این ترتیب مسیر مشارکت سرمایه مردم در اقتصاد و در راستای جهش تولید نیز فراهم خواهد شد.
ارسال نظر
پربیننده
تازه ها