29/اسفند/1403
|
00:35
۲۲:۳۱
۱۴۰۳/۱۲/۲۲

اخبار فرهنگی

درخواست رئیس رسانه ملی از مجلسی‌ها برای تولید سریال‌های
تاریخی - مذهبی حمایت کنید

دیدار صمیمانه رئیس سازمان صداوسیما با نمایندگان فراکسیون شعائر اسلامی، قرآن و زیارت مجلس شورای اسلامی، در سالن مذاکرات مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد. رئیس رسانه ملی در این نشست با تأکید بر برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما در دوره تحولی برای توسعه محتوای قرآنی، معارفی و تولید سریال‌های تاریخی - مذهبی، خواستار حمایت فراکسیون شعائر اسلامی، قرآن و زیات مجلس از افزایش بودجه دستگاه‌های فرهنگی جهت ترویج هرچه بیشتر فرهنگ اسلامی در کشور شد. جبلی ضمن تشریح فعالیت‌های رسانه ملی در توسعه فرهنگ اسلامی، ‌به یکی از جدیدترین برنامه‌های قرآنی تلویزیون با عنوان «بهشت» در شبکه قرآن اشاره کرد و از شناسایی ۲ هزار قاری نوجوان از سراسر کشور و حضور ۴ داور بین‌المللی در این برنامه خبر داد. وی همچنین با تاکید بر برنامه شاخص «محفل» گفت: محفل از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رمضانی تلویزیون و مورد عنایت رهبر معظم انقلاب است که با ورود به فضای بین‎‌المللی و برگزاری رویدادهای میدانی در  کشورهای مختلف، توانسته است تاثیرات مثبتی در گسترش فرهنگ قرآنی داشته باشد. رئیس سازمان صداوسیما افزود: رسانه ملی در راستای گسترش شعائر اسلامی و آیین‌های مذهبی مناطق مختلف ایران، همچنین برنامه‌ «معلی» را روی آنتن برده است که تمرکز ویژه‌ای بر معرفی مادحین شهرستانی و چهره‌های معارفی جدید به مخاطبان ملی دارد. جبلی همچنین مجموعه نمایشی را موثرترین قالب رسانه‌ای در برقراری ارتباط با مخاطبان دانست و در این زمینه به پیوند معارف اسلامی ‌با قصه‌های تلویزیونی اشاره کرد و گفت: سریال «پایتخت 7» با گردآوری هنرمندان برجسته، روایتی لطیف از عشق به حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) دارد. علاوه ‌بر این، صداوسیما با تولید سریال‌های الف‌ویژه «حضرت موسی(ع)» و «سلمان فارسی» کوشیده است، قصه‌های قرآنی و معارف اسلامی را به تصویر بکشد. در ادامه راه نیز مجموعه‌های نمایشی دینی و متناسب با سبک زندگی ایرانی - اسلامی همچون «حضرت معصومه(س)»، «چمران» و «پوریای ولی» تولید خواهند شد. او در ادامه با اشاره به چالش‌های فرهنگی پیشِ رو از جمله تفاوت‌های ایجاد شده در پارادایم‌های فرهنگی، تغییر نسل و همچنین هزینه‌های سنگین ساخت مجموعه‌های نمایشی با محوریت تاریخ ادیان، از ضرورت عزم جمعی نهادها برای تولید محتوای اثرگذار گفت. رئیس صداوسیما همچنین با تاکید بر کم بودن بودجه دستگاه‌های فرهنگی کشور، گفت فراکسیون شعائر اسلامی، قرآن و زیارت مجلس برای رفع این مشکل اقدام کند. جبلی در پایان افزود: برنامه‌های قرآنی و معارفی رسانه ملی با پژوهش مداوم در حال توسعه کمی و کیفی هستند. در این زمینه هر سال مسؤولیت ما سنگین‌تر می‌شود. باید گامی فراتر از سال گذشته برداریم تا در خدمت فرهنگ اصیل اسلامی موثر ظاهر شویم.

***
اعتراض تهیه‌کننده کوکتل‌مولوتف به شیوه اکران نوروزی

فیلم‌های کمتری اکران کنید تا کمدی‌ها بیشتر بفروشند!

به نظر می‌رسد اکران مناسب در سینمای ایران در انحصار نوع بخصوصی از کمدی‌های ستاره‌محور است اما تهیه‌کننده یکی از این کمدی‌ها که در اسفند 1403 به اکران نوروزی سال ۱۴۰۴ پیوسته، به جمع معترضان وضعیت اکران سینماهای ایران اضافه شده است. محمد کمالی‌پور که تولید فیلم‌های «برهوت»، «هفت بهار نارنج» و «خاتی» را پیش از این انجام داده است، حالا با «کوکتل مولوتف» در جمع 8 فیلم اکران نوروزی قرار دارد. او در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلیل انتخاب اکران نوروزی این فیلم آن هم با یک هفته تاخیر، گفت: ما درخواست اکران نوروزی را داشتیم، زیرا تصورمان بر این بود مردم در ایام ماه مبارک رمضان و پس از آن در ایام نوروز راحت‌تر می‌توانند به همراه خانواده برای تماشای فیلم بروند. این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که چرا در اکران نوروزی با تاخیر حضور پیدا کردید، تصریح‌ کرد: ما در حال آماده‌سازی نسخه نهایی فیلم بودیم و قبل از آن نیز گفته بودیم که فیلم‌ «کوکتل مولوتف» ۱۵ اسفندماه به اکران می‌رسد و ۸ اسفندماه نمی‌توانیم نسخه نهایی را برسانیم. البته این یک هفته تاخیر ما محاسبه نشده و در پایان اکران به ما اضافه خواهد شد. وی همچنین از اختصاص ۸ فیلم برای اکران نوروزی گلایه کرد و افزود: چرا وقتی ما با محدودیت سینما و سالن روبه‌رو هستیم باید ۸ فیلم‌ به ‌اکران نوروزی بیاید؟، ضمن اینکه فیلم «هفتاد سی»که جزو جدول اکران زمستانی است به دلیل اینکه دیر به اکران اضافه شده است تا پایان فروردین‌ماه سال آینده روی پرده می‌ماند و به این ترتیب مجموعا ۹ فیلم در اکران هستیم. کمالی‌پور در حالی این مسائل را مطرح کرده که امسال در اکران نوروزی ۳ فیلم کمدی حضور دارند و تعداد سانس‌های آنها نسبت به تمام آثار دیگر در ژانرهای مختلف بالاتر است. اکران یک‌ساله فسیلی که باعث شد فروش آن به رکورد قابل توجه ۳۰۰ میلیارد تومان برسد، نشان می‌دهد این نوع تهیه‌کننده‌ها به چه فضایی برای اکران آثارشان علاقه‌مند هستند و اگر به طور مثال شرایطی که سال گذشته برای فیلم‌هایی مثل «پرویز خان» یا «باغ کیانوش» در اکران به وجود آمد برای آنها ایجاد می‌شد، ممکن بود فروشی حتی کمتر از آن آثار پیدا کنند. سال گذشته ۱۵ فیلم کمدی ۶۸ درصد از کل سالن‌های سینمای ایران را به خود اختصاص داده بودند که همین قضیه عامل فروش بالای آنها در گیشه شد.

ارسال نظر
پربیننده