24/آبان/1404
|
00:26
واکنش‌ صهیونیست‌ها به نخستین مستند عبری‌زبان ایرانی

مو‌ها بر فراز بازان

انتشار مستند ویدئویی «موشک‌ها بر فراز بازان»، نخستین مستند ایرانی به زبان عبری توسط خبرگزاری تسنیم در تاریخ 21 آبان، گامی جدید در مسیر جنگ رسانه‌ای محور مقاومت با دشمن صهیونیست به شمار می‌‍‌رود. 
این مستند حاصل ماه‌ها تلاش گروه عبری خبرگزاری تسنیم بر اساس مختصات مخاطبان عبری‌زبان است. عناصری مانند نحوه داستان‌گویی، گرافیک و ظاهر کلی به نحوی تنظیم شده که برای بینندگان هدف، آشنا و گیرا باشد.
این اقدام با واکنش گسترده محافل رسمی و رسانه‌ای صهیونیستی همراه شد، تا جایی که «مجید قلی‌زاده» مدیرعامل خبرگزاری تسنیم اعلام کرد بزودی نسخه‌هایی از این مستند به زبان‌های انگلیسی و عربی نیز عرضه خواهد شد.
از نکات قابل توجه درباره بازتاب‌ این مستند در فضای رسانه‌ای صهیونیست‌ها این بود که مهم‌ترین رسانه‌های دیداری، مکتوب و مجازی مطرح و کلیدی اسرائیل که غالبا وابستگی آشکاری هم به محافل امنیتی - اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دارند، شروع به تهیه و تنظیم تحلیل، گزارش یا اتخاذ موضع در قبال این مستند کردند.
 رسانه‌های صهیونیستی با گرایش‌های سیاسی متنوع - از راست میانه تا چپ و حریدی‌ها و حتی رسانه‌های انگلیسی و روس‌زبان - همگی سریع وارد میدان شدند تا شاید بتوانند با هدایت خطوط رسانه‌ای، حقایق موجود در این مستند را به حاشیه برانند. 
برای مثال روزنامه معاریو که افکار راست میانه را در سرزمین‌ اشغالی نمایندگی می‌کند، در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است، فیلمی تبلیغاتی به زبان عبری ساخته که روایتی ایرانی را از جنگ ۱۲ روزه را ارائه می‌دهد. 
این گزارش در ادامه با استناد به نظرات برخی کارشناسان میز ایران در مرکز امور خارجی و امنیتی اورشلیم (JCFA) تولید نخستین مستند عبری‌زبان در ایران را نشان‌دهنده افزایش سرمایه‌گذاری تهران بر گزینه جنگ روانی علیه اسرائیلی‌ها دانست. 
در همین ارتباط «اویرام بالایش» کارشناس حوزه ‌شناختی و معاون JCFA توضیح داد: دکترین ایران بر اساس دیدگاه رهبر عالی آیت‌الله خامنه‌ای، جنگ تبلیغاتی را قوی‌تر از تجهیزات نظامی مانند تانک یا موشک می‌داند. از این رو، ایران بودجه‌های کلانی را به تبلیغات ضداسرائیلی اختصاص می‌دهد. با استفاده از گرافیک‌های پیشرفته، سخنرانی اعضای سپاه به عبری و تصاویر موشک‌ها، این پدیده جدیدی در جنگ روانی ایران به شمار می‌رود که نگران‌کننده است.
وی افزود: تسنیم سال‌هاست محتوای عبری تولید می‌کند و اخیراً برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کانال تلویزیونی عبری در سازمان صدا و سیمای ایران نیز توسط مدیران آن اعلام شده است. 
کمی بعد، خبرگزاری JDN ارگان رسانه‌ای صهیونیست‌های حریدی نیز گزارشی تحلیلی ارائه داد و به بررسی ابعاد روانی - رسانه‌ای مستند پرداخت. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارش خود تلاش کرد با اتخاذ موضعی منفعلانه و تمرکز روی مسائل حاشیه‌ای، از تأثیر مستند بکاهد.
شبکه 7 (عاروتس شوع)، یکی از رسانه‌های شناخته‌شده در اراضی اشغالی نیز در گزارشی نوشت: تسنیم نخستین مستند عبری‌زبان خود را با عنوان «موشک‌ها بر فراز بازان» منتشر کرده که دیدگاه ایران از حملات موشکی در جنگ ۱۲ روزه ژوئن را نشان می‌دهد. این سایت ساخت نخستین مستند عبری‌زبان در ایران را نشانه‌ای از جنگ تبلیغاتی نوین علیه اسرائیل خواند و افزود: تمرکز مستند روی حمله موشکی به پالایشگاه‌های نفت حیفا بر اساس دیدگاه سازندگان این مستند به این خاطر است که حمله به پالایشگاه بازان عملا سرنوشت جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل را تغییر داد و توازن قدرت در منطقه را دگرگون کرد.
رسانه‌های صهیونی انگلیسی و روس‌زبان نیز واکنش‌های جالبی داشتند. رسانه انگلیسی‌زبان «عصر اسرائیل» تولید این مستند را شروع جنگ روانی تازه ایران نامید و «کرسر» روس‌زبان، آن را ورود ایران به سطح نوینی از عملیات روانی توصیف کرد. در این بین حتی ارتش صهیونی نیز با انتشار پستی در صفحه ایکس خود نتوانست خشم و عصبانیتش را از تولید این مستند ویدئویی پنهان کند.

ارسال نظر