|
نگاهی به کتاب تازه منتشر شده «نشانی از قهرمان بینشان» همزمان با هفته کتاب
سرباز ره عشق
عباس اسماعیلگل: «شهیدی که حتما نمیخواسته شناخته شود»؛ این، آن چیزی بود که با دیدن عنوان کتاب «نشانی از قهرمان بینشان» به ذهنم رسید. راستش را بخواهید، چیز دیگری هم با دیدن طرح کودکانه روی جلد به ذهنم آمد اما زور ذهنیت اول به دومی قطعا میچربید که مصمم به خریدش شدم؛ کتابی با عنوان «نشانی از قهرمان بینشان» خاطراتی از شهید محمد قهرمان. نوشتن از شهدا همیشه سخت است، حال اگر درباره شهیدی باشد که اطلاعات کمی از او در دسترس است، سختتر هم میشود. شهید قهرمان از همین جنس شهدا بوده است. اطلاعات کمی از کودکی و خانوادهاش وجود داشته و کسانی که از او خاطره داشتند نیز محدود بودهاند؛ همانگونه که نویسنده در مقدمه کتاب به آن اشاره کرده است: «درباره سردار شهید محمد قهرمان با حوزه هنری صحبت کردم. جناب آقای کریمیان گفتند: منابع زیادی از این شهید در دست نیست. میتوانید در حد نوجوان بنویسید... با کمک آقای مهربان کار را شروع کردیم. مدت ۲ سال مصاحبه و نوشتن به طول انجامید. با اینکه حدود 30 سال از شهادت قهرمان میگذرد، لابهلای اوراق کهنه خاطرات گردگرفته گذشته، مطالب ارزندهای به دست آمد».
غلامحسین باغانی اما توانسته با همان تعداد افراد محدود، ساعتها به مصاحبه بنشیند و خاطرات آنها را به فضای داستانی نزدیک و مخاطب را با خود همراه کند. او که دوستیاش با شهید قهرمان از دوران کودکی و دبستان شروع شده، فصل نخست کتاب را به یادآوری خاطرات خود از شهید پرداخته است. او از دوران دبستان که در شهر خوسف گذراندهاند و دبیرستان بیرجند تا سیل خروشان انقلاب و شروع جنگ تحمیلی و اعزام محمد به جبهه برای ما میگوید. باغانی اما در فصلهای بعدی کتاب و در خاطرات دیگر دوستان شهید، پرده از برخی خصلتهای رفتاری شهید برمیدارد و مخاطب را با دیگر زوایای زندگی او آشنا میکند. در روایت عبدالله جوانمرد، محمد یک فرد سیاسی است که از همان ابتدا با شعور سیاسی وارد میدان مبارزه شده بود: «من و قهرمان میگفتیم اگر خواستهای داشته باشیم، بهتر است با توده مردم باشیم، نه اینکه در قالب یک سازمان خاص مبارزه کنیم». اما محمد قهرمان تنها یک فرد سیاسی نیست، او از کودکی مهربانی و شجاعت را آموخته است. باغانی در ۲ فصل دیگر روایاتی از حضور شهید قهرمان در جنگ را بیان میکند و از رشادتهای کسی میگوید که در جبهه یا پشت خط مقدم حواسش به بقیه، بویژه نوجوانان بوده و این دقت در جزئیترین موارد هم از او دیده میشده است، مثلا مراقب بوده تا آنها (نوجوانان) همیشه غذا بخورند و اگر کاستیای بود آن را برطرف میکرد: «برای اینکه در مصرف آب صرفهجویی شود، دسته جمعی بچهها راحمام میبرد. پشتشان را کیسه میکشید و لیف میزد. چندینبار دیدم نیمهشب روی بچهها پتو میکشد که سرما نخورند، بویژه این سالهای آخر که بچههای کم سنوسال به گردان ما آمده بودند».
نویسنده اما در فصلهای انتهایی کتاب در لابهلای خاطرات وحید توکلی و سیدرضا طباطبایی، گریزی به لایههای پنهان زندگی شهید زده و زیست معنوی او را تا آنجا که در یادها مانده، برای مخاطب به تصویر میکشد و البته در همه فصلها بخوبی نشان میدهد شهید قهرمان یک انسان معمولی مانند بسیاری از ما بوده که توانسته خود را از روزمرگیها برهاند: «او مرا آقا سید صدا میکرد. نسبت به سادات احترام خاصی قائل بود. با اینکه من کوچک و کمسن بودم، مرا جلوی ماشین مینشاند. شاید همین موضوع باعث شد حضرت زهرا(س) از او دستگیری کند و درجه شهادت در میدان جنگ نصیبش شود». نویسنده در کتاب از خانوادهای که همراه او بودهاند و ازدواج شهید سخنی نرانده تا ما بیشتر با خصوصیات رفتاری او آشنا شویم اما بر اساس آنچه در کتاب و در خاطرات دوستانش آمده، شهادت او از همان ابتدای جنگ برای آنها مشخص بوده؛ اویی که همواره شعر زیر را زمزمه میکرده است: عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است/ دادن سر نه عجب داشتن سر عجب است... تنِ بیسر عجبی نیست گر افتد بر خاک/ سر سرباز ره عشق به پیکر عجب است... .
***
برنامههای فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در هفته کتاب
از تخفیف ویژه تا اهدای کتاب به کتابخانههای مناطق محروم
همزمان با بیستونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، برنامههای فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای هفته کتاب اعلام شد. این برنامهها که با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و در راستای ارائه خدمات هر چه بیشتر به مخاطبان تنظیم شده، بدین شرح است: همزمان با هفته کتاب، نرمافزار اندرویدی فهرست منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی رونمایی شد. علاقهمندان میتوانند با استفاده از این اپلیکیشن، علاوه بر مشاهده فهرست کامل منشورات این مرکز، از اخبار تازههای نشر و تخفیفها نیز با خبر شوند. معرفی کتابها و جزئیات آثار از دیگر ویژگیهای این نرمافزار است. این اپلیکیشن همچنین بستری آسان برای سفارش کتابها خواهد بود.
مرکز اسناد انقلاب اسلامی با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی آمادگی خود را برای اهدای منشورات این مرکز به همه کتابخانههای مناطق محروم کشور اعلام میدارد. بر این اساس، از همه متصدیان کتابخانههای مناطق محروم کشور دعوت میشود به منظور هماهنگیهای لازم تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰ به مدت یک ماه، با موسسه فرهنگی- هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در تماس باشند.
از ۲۴ آبان تا اول آذر، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ۷ عنوان از منشورات خود را با تخفیف ۴۰ درصدی و ارسال رایگان در اختیار علاقهمندان قرار داده است. کتابهای «سند انتخاب»، «میدانهای سخت»، «جهل مقدس»، «جنگ اقتصادی»، «سفیر شیعه در غرب»، «حاج اسماعیل» و «هدیه مسیح» در این فهرست قرار دارند.
نمایشگاه مجازی کتاب توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهاندازی شد. در این نمایشگاه، 100 عنوان کتاب با موضوعات تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر ایران، زندگینامه شخصیتها، خاطرات و تاریخ شفاهی، سند، سیاست خارجی، علوم سیاسی، اندیشه سیاسی، رمان و داستان، دفاعمقدس و... در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. دوستداران کتاب میتوانند از ۲۴ آبان لغایت اول آذر با مراجعه به صفحه منشورات سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتابهای مورد نظر خود را با ۳۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان تهیه کنند.
عرضه ۸ عنوان کتاب صوتی با عناوین «کتاب صوتی خاطرات آیتالله علمالهدی»، «کتاب صوتی خاطرات آیتالله محمدرضا مهدویکنی»، «کتاب صوتی خاطرات سرلشکر سیدرحیم صفوی»، «کتاب صوتی خاطرات محسن رفیقدوست»، «کتاب صوتی خاطرات شهید سرلشکر علی صیاد شیرازی»، «کتاب صوتی خاطرات آیتالله ابوالقاسم خزعلی»، «کتاب صوتی خاطرات حجتالاسلام ناطق نوری» و «کتاب صوتی خاطرات حاجحسین سلیمانی» از دیگر برنامههای مرکز اسناد انقلاب اسلامی در هفته کتاب است. مهمترین ویژگی این کتابهای صوتی، روایت خاطرات با صدای خود راوی است که ابتکاری بدیع و نو در این عرصه محسوب میشود. علاقهمندان میتوانند این مجموعه را با تخفیف ۲۰ درصدی از سامانههای طاقچه و فیدیبو خریداری کنند.
مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عرضه ۱۸۵ عنوان کتاب الکترونیک در هفته کتاب، این کتابها را با تخفیف از سامانههای مربوط عرضه میکند. کتبی چون «من ترسو نیستم»، «مردمسالاری دینی از نگاه آیتالله خامنهای»، «بچه خانیآباد»، «رسم دلبری» و دهها عنوان کتاب دیگر با موضوعات مختلف در این مجموعه قرار دارد.
ارسال به دوستان
از دشمن پرچم بیزاریم
یادداشت داوود مرادیان درباره مواضع زننده اصغر فرهادی
داوود مردایان: آقای فرهادی میداند «قهرمان» احتمالا در سادهترین حالت روی خوشی نمیبیند، لذا تا بتواند فضا را تند خواهد کرد. البته ایشان میداند تندتر شدن فضا او را برای همیشه از حاشیه امن دوگانهسوز بودن خارج خواهد کرد اما آنقدر افتخارات دارد که باقی عمر گوشهای بنشیند و در خارج از ایران فیلمهایی بسازد که اگرچه اقبالی به آنها نخواهد شد، لکن قدر حیات برایش نامی نگه میدارد.
اینکه حقیر در این مقطع نورافکن بر سیستم حیات هنری او انداختهام را جمعی گل به خودی دانستهاند؛ آنهایی که مثل هر سال گمان میکنند باید در مقابل نعل و میخ فرهادی سکوت کنند تا با توجه به فیلم ضعیفش اگر اسکار نگرفت، بگویند دیدید! خودش تمام شد! اما وضعیت بهتر است مشخص و معین باشد، حتی اگر ایشان روی موجش سواری کند و تا اسکار محبوبش برود، آنوقت است که بالاخره تمام میشود.
قاعدتا آقای فرهادی به در و دیوار هواپیمای اوکراینی محکمتر آویزان خواهد شد. همانطور که در 88 کف خیابان با مچبند سبز عکس گرفت و بعد با شمقدری فالوده خورد! همانطور که شجریان پخش میکند اما تنها و تنها فیلمسازی است که تمام ارشاد دربست در اختیارش قرار داشته است. بنابراین سناریوی بعدی، جداسازی منتقدانش از حکومت ایران خواهد بود و شاید هم دوباره به جمهوری اسلامی لگد بزند اما دورادور دست روی سینه برای مقامات سری تکان دهد که «قربانت! به دل نگیریها! من خودیام!»
اما واقعا این بازی نخنماتر از آن است که بشود ادامهاش داد. نمیشود هم به یک جریان بگویی از شماها بیزارم، هم آن جریان فرش زیر پایت را سرخ بیندازد! روی فرش قرمز برلین با موبایل آقای میرعلایی لطف کنی و تلفنی لبی برای داوران تهران بجنبانی و آقایان هم بخندند و ذوق کنند که اصغر خودی است!
اما حقیقتا من و ما با شما چه مشکلی داریم آقای فرهادی؟ چرا یک توصیف ساده آنقدر به شما فشار آورده است؟ شما را بردهاند بازجویی؟! شما را؟ شمایی که حتی یک فریم سانسور در آثارت نیست و فقط کم مانده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موازات مسکن مهر ردیف اعتباری برای ساخت آثارت تعریف کند؟!
ما با شما مشکلی نداریم اما شما با حقیقت خودت مشکل داری. این حد از آشفتگی اگر خودزنی برای اسکار گرفتن باشد، آبروریزی است. اگرهم واقعی باشد، نشان از آشفتگی درونی است از فاش شدن حقیقت.
در نهایت امیدوارم به این سقف بلند اسکار که آرزو دارید برسید اما تکلیفتان را با مدیران فرهنگی خوشخیال این مرزوبوم هم معلوم کنید. راستی! یک سری هم به فارابی بزنید. مدیر محترمش استوری جالبی گذاشته است. برای کدام فیلمتان سراغ فارابی جمهوری اسلامی ایران رفته بودید؟ از پول نفت جمهوری اسلامی ایران بیزار نیستید اما از هر که دربارهاش حرف بزند، هستید؟!
ارسال به دوستان
ارتباط بین خاک ارمنستان و قرهباغ مسدود شد
تنش آذربایجان و ارمنستان در کریدور لاچین
یک سال پس از جنگ خونین 44 روزه قرهباغ، در حالی که تنش مرزی بین جمهوریهای آذربایجان و ارمنستان دوباره بالا میگیرد، ترکیه با فرصتطلبی در حال اعتبار بخشیدن به مداخله خود در قفقاز جنوبی است.
به گزارش خبرگزاری تاس، معاونان وزرای خارجه روسیه و ترکیه بر لزوم راهاندازی هرچه سریعتر مکانیزم ۳+۳ (متشکل از جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ایران و ترکیه) برای حلوفصل مشکلات در منطقه قفقاز جنوبی تأکید کردند. این در حالی است که بر خلاف 5 کشور دیگر، ترکیه به لحاظ جغرافیایی هیچ جای پایی در منطقه قفقاز ندارد.
«آندری رودینکو» معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در نشستی در مسکو با «سادات اونال» همتای ترکیهایاش، درباره فراهم شدن شرایط لازم برای عادیسازی روابط بین باکو و ایروان، بر اهمیت تحقق کامل توافقات سهجانبه بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره برقراری آتشبس در منطقه قرهباغ کوهستانی تأکید و همچنین در رابطه با راهاندازی مکانیزم رایزنیهای منطقهای 3+3 در آینده نزدیک صحبت کردند.
این در حالی است که طی روزهای اخیر «الهام علیاف» رئیسجمهور رژیم باکو دوباره تحرکاتی ماجراجویانه را در مرز با ارمنستان آغاز کرده است. ارمنستان از روز شنبه مرز شرقی با جمهوری آذربایجان را به دلیل استفاده باکو از توپخانه، خودروهای زرهی و سلاح گرم با کالیبرهای بالا پرتنش توصیف کرده است. بر اساس آخرین گزارشها، کریدور میان خاک ارمنستان و قرهباغ مسدود شده است.
وزارت دفاع ارمنستان دیروز در بیانیهای اعلام کرد حملات یگانهای مسلح جمهوری آذربایجان به مواضعش در کوه «زیزرناک کار» قرهباغ مشرف بر کریدور لاچین از بعدازظهر دیروز آغاز و باعث کشته شدن 15 سرباز ارمنی و دستگیری 6 سرباز دیگر شد. به نظر میرسد هدف تیپ دوم زرهی ارتش علیاف با حمایت هوایی و اطلاعاتی ناتو (ترکیه، انگلیس، ایتالیا) و رژیم صهیونیستی، تصرف منطقه لاچین- کلبجار برای قطع ارتباط شرق خاک ارمنستان با منطقه ارمنینشین آرتساخ و تصرف بزرگراه راهبردی آن است.
تنشهای مرزی با اتهامزنیهای متقابل باکو و ایروان به یکدیگر همراه است. دیروز «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان پیش از دیدار با سفیر روسیه خواستار دخالت نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از 9 کشور روسیه، ارمنستان، بلاروس، صربستان، قزاقستان، بلاروس، تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان به مرکزیت مسکو شد.
ارسال به دوستان
پیروزی 3 بر صفر تیم ملی فوتبال ایران مقابل سوریه
امیری ایران
صعود ایران به جامجهانی 2022 قطر تقریبا مسجل شده است
مجموعه سریع و مهارناپذیر تیم ملی فوتبال ایران، عزمش را جزم کرده تا سریعترین صعود تاریخش به مسابقات جامجهانی را جشن بگیرد. دیروز باز هم روز ملیپوشان فوتبال ایران بود؛ بعد از اینکه ملیپوشان متوجه شدند لبنان مقابل امارات شکست خورده، با روحیه بهتر به میدان رفتند تا کار را برای صعود هرچه سریعتر مهیا کنند. از این رو شاگردان اسکوچیچ بازی را مقابل سوریه هجومی و پرموقعیت شروع کردند و این خلاقیت وحید امیری و فرصتطلبی سردار آزمون بود که ما را به گل نخست رساند. پاس بلند امیری (که دیروز باز هم بهترین بازیکن میدان بود) در عمق به سردار رسید و این مهاجم با یک مهار و گریز زیبا گل نخست بازی را به نام خودش ثبت کرد.
اما این پایان هنرنمایی وحید امیری نبود. او دقایقی بعد موفق شد یک خطای هند پنالتی از «عمر سوما» بگیرد. البته داور متوجه برخورد توپ ارسالی امیری به دست کاپیتان تیم ملی فوتبال سوریه نشد، بلکه این کمکداور ویدئویی بود که این صحنه را شکار کرد تا با اعلام ضربه پنالتی، کاپیتان حاجصفی گل دوم ما را بزند.
در نیمه دوم بازی به صورت کامل در اختیار ملیپوشان ایران بود و ما بارها تا آستانه گل سوم پیش رفتیم. احمد نورالهی و سردار آزمون صاحب چند موقعیت عالی شدند که با بدشانسی ضربات آنها یا خارج از چارچوب بود یا با واکنش دروازهبان سوریه مواجه شد اما سرانجام در دقایق پایانی این علی قلیزاده بود که روی یک حرکت تکنیکی و به هم زدن صف مدافعان حریف، موفق شد گل سوم ما را به ثمر برساند. قلیزاده با چند سرتوپ، یکی از تکنیکیترین گلهای ملی خودش را زد. با این پیروزی درخشان حالا از 4 بازی باقیمانده، تیم ملی ایران تنها محتاج 3 امتیاز است تا صعودش را به دوحه و جامجهانی 2022 مسجل کند. بازی بعدی تیم ملی فوتبال ایران 7 بهمن مقابل عراق در ورزشگاه آزادی است. اگر تا آن روز فدراسیون فوتبال بتواند جواز حضور تماشاگران را از کنفدراسیون فوتبال آسیا بگیرد، به احتمال بسیار زیاد، در آن تاریخ مقابل چشم هواداران جشن سریعترین صعود تاریخمان به جامجهانی را در تهران برگزار میکنیم و این بهترین هدیه ملیپوشان به مردم خواهد بود، چرا که بعد از افتضاح تاریخی ویلموتس و بلایی که او بر سر تیم ملی در مرحله قبل آورد، خیلیها تصور میکردند تیم ملی ایران حتی جواز حضور در این مرحله را هم کسب نمیکند، چه رسد به صعود به جامجهانی قطر.
ارسال به دوستان
کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش داد؛ شاخصهای اقتصادی و وضعیت رفاه خانوار در دولت روحانی
میراث فریدونی
گروه اقتصادی: روحانی که به مردم وعده بهبود معیشت همراه با چرخیدن چرخ سانتریفیوژها را داد، نهتنها چرخ معیشت مردم و چرخ سانتریفیوژها را نچرخاند، حتی آنها را به کلی نابود کرد. تورمهای افسارگسیخته، افزایش نرخ فقر، افزایش ضریب جینی، کاهش قدرت خرید و... تنها بخش کوچکی است از آنچه در دولتهای یازدهم و دوازدهم بر سر مردم آمد. جز اینها، وقایع تلخ دیگری مانند آبان 98 -که سند غیرقابل انکار بیکفایتی و کار نابلدی دولت وقت بود- نیز اتفاق افتاد که بیان آنها، خود نیازمند وقت و فرصت دیگری است. همه این آمارها و وقایع تلخ، نشانگر ایامی سخت و تلخ برای مردم در این سالهاست؛ ایامی که مردم ایران، به هیچ عنوان فراموش نخواهند کرد.
یکی از مسائل مهم در زمان تغییر دولتها این است که مشخص نیست دولت مستقر، در چه شرایطی اقتصاد کشور را به دولت بعدی تحویل میدهد. در این شرایط شاخصهای اقتصادی مهم و مشخص و تبیین و تحلیل وضعیت آنها کمک میکند تا عملکرد دولتها با ابتدای دوره شروع به کار قابل مقایسه باشد.
در همین راستا کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گزارشی را در زمینه «شاخصهای اقتصادی عملکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم» تهیه کرده است که در آن به بررسی شاخصهای مهم اقتصادی در بازه سالهای 92 تا 99 پرداخته است.
رشد تولید ناخالص داخلی: در حالی که رشد اقتصادی هدف برنامههای پنجم و ششم 8 درصد بوده، متوسط رشد اقتصادی سالهای 1392 تا 1399 حدود 7/1 درصد بوده است. همچنین متوسط رشد اقتصادی بدون نفت نیز طی این دوره 5/2 درصد بوده است.
نرخ فقر: بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی دوره مذکور نرخ فقر افزایش قابل توجهی یافته و به 32 درصد رسیده است. مجموعه موارد فوق نشان میدهد در دوره مذکور وضعیت دهکهای بالایی تغییر چندانی نکرده، با این حال بخش مهمی از دهکهای میانی به زیر خط فقر سقوط کردهاند که این موضوع بسیار نگرانکننده است. به گواه آمار رسمی، شکاف طبقاتی و نابرابری در توزیع درآمد و ثروت در دولت حسن روحانی افزایش یافت؛ پدیدهای که پیش از هر چیز حاصل سیاستهای غلط دولت بود. اساسا در کلانتصویر توسعه دولتهای یازدهم و دوازدهم، حل معضل فاصله طبقاتی و ایجاد عدالت اقتصادی مفروض معلول بوده و هیچگاه اولویت اصلی سیاستهای اجرایی نبوده است.
بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی: بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی در طول 8 سال گذشته نوسانی بوده است؛ البته بدون بررسی جزئیات این متغیر (تفکیک آن به خط اعتباری و اضافه برداشت و... و همچنین وجود وثیقه یا عدم وثیقه برای آنها) نمیتوان تحلیلی درباره آن ارائه کرد. البته به نظر میرسد کاهش این متغیر در سالهای 1398 و 1399 نسبت به سالهای 1396 و 1399 مربوط به کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی در سالهای اخیر باشد.
رشد تشکیل سرمایه: متوسط نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص هدف برنامه ششم 4/21 درصد بوده است، در حالی که طی دوره 1392 تا 1399 این نرخ حدود 2 درصد بوده است. عملکرد ناچیز رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص طی این دوره منجر به کاهش موجودی سرمایه کشور شده است به طوری که موجودی سرمایه سال 1398 یازده درصد کمتر از موجودی سرمایه سال 1392 است. این موضوع بویژه از منظر اثر منفی بر رشد اقتصادی بالقوه اقتصاد ایران در سالهای آتی از اهمیت جدی برخوردار است.
نرخ تورم: یکی از وعدههای دولت روحانی کاهش پایدار تورم بود. با آنکه دولت تدبیر و امید در ۴ سال نخست خود، با بهرهگیری از ابزارهای مقطعی همچون افزایش نرخ بهره بانکی موفق شد نرخ تورم را موقتا تکرقمی کند اما بیتوجهی دولت به اصلاح اساسی ساختارهای اقتصاد باعث شد کاهش تصنعی تورم با جرقه بازگشت تحریمهای آمریکا روندی معکوس در پیش گیرد و دولت روحانی را رکورددار بزرگترین تورم ۲ دهه اخیر کند. به رغم کاهش مقطعی نرخ تورم طی سالهای میانی دولت و حتی تکرقمی شدن تورم در سالهای 1395 و 1396 با این حال به دلیل نرخ تورمهای قابل توجه در سالهای اخیر، متوسط نرخ تورم بیشتر از نرخ تورم بلندمدت اقتصاد ایران بوده است. ضمن اینکه متوسط نرخ تورم هدف برنامه ششم 8/8 درصد بوده است که نرخ تورم محقق شده بسیار بالاتر از این رقم است.
ضریب جینی: ضریب جینی طی این دوره همواره فزاینده بوده و از 36 درصد در سال 1392 به 40 درصد در سال 1399 رسیده، در نتیجه طی این دوره نابرابری در جامعه تشدید شده است. تجربه نشان داده هر گاه سیاستگذار در اقتصاد ایران یارانه نقدی پرداخت کرده یا به زبان سادهتر جای یارانه پنهان را با یارانه مستقیم عوض کرده، میزان ضریب جینی کاهش یافته است. یک بار این اتفاق پس از یارانه نقدی موسوم به 45 هزار و 500 تومانی در سال 92 رخ داد که پایینترین میزان ضریبجینی پس از انقلاب را محقق کرد.
بدهی خارجی اقتصاد: بر اساس اعلام بانک مرکزی، بدهی خارجی اقتصاد از 6655 میلیون دلار در پایان سال 1392 به 8876 میلیون دلار در پایان خرداد 1399 افزایش یافته است.
درآمد سرانه: شاخص درآمد ناخالص ملی سرانه یکی از مهمترین مؤلفههایی است که برای نشان دادن وضعیت اقتصادی یک کشور به کار میرود و بهبود این شاخص بیانگر وضعیت مناسب خانوارها، بنگاههای اقتصادی و بخشهای مختلف است. رشد درآمد سرانه طی دوره 1392 تا 1399 نزدیک به صفر بوده است. این در حالی است که طبق برنامه پنجم و ششم توسعه، درآمد ملی سرانه طی این دوره باید حدود 47 درصد رشد میکرد. درآمد سرانه محقق شده سال 1399 حدود 65 درصد درآمد سرانه هدف برنامه بوده است.
ارسال به دوستان
رئیسجمهور کشورمان در گفتوگوی تلفنی با رئیسجمهور روسیه: در دفاع از حقوق ملت ایران در قبال لغو تحریمها جدی هستیم
مذاکرات قبل از وین
پوتین: از حقوق ملت ایران در موضوع هستهای حمایت میکنیم
گروه سیاسی: رؤسایجمهوری ایران و روسیه در گفتوگویی تلفنی به مواضع و همگراییهای مشترک ۲ کشور درباره موضوعات مختلف اشاره کردند. طرفین در این گفتوگو درباره مسائل گوناگون همچون روابط دوجانبه، لغو تحریمها، مسائل منطقهای نظیر سوریه، افغانستان و قفقاز و مقابله با کرونا به بحث و تبادل نظر پرداختند. رؤسایجمهوری 2 کشور همچنین بر لزوم نهایی کردن سند جامع همکاری بلندمدت تأکید کردند.
به گزارش «وطنامروز»، حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی روز گذشته با قدردانی از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیسجمهور فدراسیون روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه دانست و اظهار داشت: آمادگی داریم سند جامع همکاریهای بلندمدت ۲ کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقای هر چه بیشتر روابط و همکاریهای ۲ کشور سرعت بگیرد. رئیسجمهور با بیان اینکه تهران و مسکو در بسیاری از موضوعات بینالمللی همگرایی و همافزایی دارند، اظهار داشت: مقابله با یکجانبهگرایی و تحکیم چندجانبهگرایی از جمله وجوه مشترک ۲ کشور است. وی بر ضرورت همکاریهای مشترک ۲ کشور در مسائل منطقهای تأکید کرد و گفت: تداوم حضور بیگانگان در سوریه را بر خلاف خواست ملت و دولت سوریه و غیرقانونی میدانیم، چرا که ثبات و امنیت این کشور را تهدید میکند. رئیسجمهور با اشاره به تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: حضور داعش در افغانستان را برای منطقه و این کشور خطرناک میدانیم که باید در مقابل خطرات این توطئه هوشیار باشیم. رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان استقرار دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروههای سیاسی است و معتقدیم تشکیل چنین دولتی میتواند امنیت این کشور را تضمین کند. وی در ادامه با قدردانی از مواضع روسیه در دفاع از حقوق هستهای و لزوم لغو همه تحریمها علیه ملت ایران تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کاملا جدی است و به همین میزان در تامین حقوق ملتمان مبنی بر لغو تحریمها نیز جدیت داریم. رئیسجمهور همچنین از ابتکار روسیه درباره ثبات و آرامش در منطقه قفقاز استقبال کرد. همچنین ۲ طرف در این مکالمه تلفنی تاکید کردند هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک و تغییر مرزهای کشورهای منطقه قابل پذیرش نیست. رئیسی در این گفتوگوی تلفنی از مساعدت رئیسجمهور و دولت روسیه در زمینه عضویت ایران در پیمان همکاری شانگهای و نیز در رابطه با تأمین واکسن کرونا نیز قدردانی کرد.
«ولادیمیر پوتین» رئیسجمهور روسیه هم با تأکید بر اینکه تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردارند، گفت: مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت ۲ کشور حمایت میکند و مصمم هستیم هر چه سریعتر نهایی و اجرایی شود. رئیسجمهور روسیه با تأکید بر اینکه مسکو برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و نهایی شدن برنامههای سرمایهگذاریهای مشترک با ایران ارزش زیادی قائل است، گفت: شاهد گرایشات مثبتی برای ارتقای روزافزون سطح همکاریهای دوجانبه، منطقهای و بینالملل هستیم و بیتردید روند توسعه همکاریها شتاب خواهد گرفت. پوتین با اشاره به همکاریهای ۲ کشور در موضوعات منطقهای بویژه سوریه گفت: با تلاش مشترک توانستیم استقلال سوریه را حفظ کرده و کانون تروریستها در این کشور را منهدم کنیم. البته همچنان باید همکاریهای نزدیک خود را بویژه در حوزههای مختلف منطقهای ادامه دهیم. رئیسجمهور روسیه همچنین با حمایت از حقوق ملت ایران در موضوع هستهای ابراز امیدواری کرد در مذاکرات آینده، طرفها، اراده سیاسی کافی برای خروج از شرایط فعلی را داشته باشند. پوتین در ادامه با ابراز نگرانی از اوضاع قرهباغ گفت: برای افزایش سطح اعتماد و همکاری در این منطقه به دنبال راهاندازی مکانیزم مشورتی ۳+۳ هستیم و امیدواریم جمهوری اسلامی ایران نیز از آن حمایت کند. رئیسجمهور روسیه در پایان اظهار داشت: روسیه مصمم است همکاری در زمینه مقابله با کرونا و ارسال محمولههای واکسن به ایران را همچنان ادامه دهد.
* تحولات قفقاز و رفعتحریمها؛ نقاط مشترک تهران- مسکو
تحولات ماههای اخیر پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران، عزم جدی تهران برای گسترش و تحکیم روابط با روسیه را نمایان میکند؛ مسالهای که مسکو نیز با روی باز از آن استقبال کرده و خود را به افزایش سطح تبادلات دوجانبه در حوزههای سیاسی، نظامی، اقتصادی و راهبردی مشتاق نشان داده است. روسیه که طی سالهای اخیر به انحای گوناگون خواهان افزایش روابط طرفین بوده، اکنون شرایط را برای همگرایی مساعد میبیند. از میان مسائل مطرح شده در گفتوگوی تلفنی رؤسایجمهوری ۲ کشور، 2 مساله مخالفت با تغییرات ژئوپلیتیک قفقاز و رفع تحریمهای ظالمانه علیه ایران در جایگاه ویژهای قرار دارد.
تحولات قفقاز و فشار ترکیه و جمهوری آذربایجان برای ایجاد کریدور زنگزور که حاکمیت ارمنستان بر استان سیونیک در مرزهای ایران را مورد تهدید قرار میداد، با واکنش جمهوری اسلامی ایران روبهرو شد. به همین منظور رزمایش «فاتحان خیبر» در مرزهای شمال غرب کشور انجام شد که نتایج آن قابل مشاهده بود. همچنین تهران به منظور کنترل اوضاع و جلوگیری از تغییر ژئوپلیتیک منطقه، اقدامات دیپلماتیک گستردهای را نیز آغاز کرد. روسیه در این زمینه همصدا با ایران خود را مخالف تغییر ژئوپلیتیک منطقه دانست و گفت در هر تحولی که در قفقاز اتفاق میافتد، باید منافع جمهوری اسلامی ایران نیز دیده شود. در گفتوگوی تلفنی دیروز میان 2 رئیسجمهور، رئیسی و پوتین بر مخالفت با تغییر ژئوپلیتیک منطقه تاکید کردند.
گفتوگوهای ایران با 1+4 -که از 8 آذر در وین از سر گرفته میشود- مساله دیگری است که همگرایی ایران و روسیه را نشان میدهد. روسیه همواره از حقوق هستهای ایران دفاع کرده و علیه تحریمهایی که علیه تهران اعمال شده، موضع گرفته است. این موضوع در سخنان اخیر پوتین در گفتوگو با رئیسی نیز هویدا بود. همگرایی ۲ کشور ایران و روسیه به همراه چین ابتکار عمل بیشتری به دست تهران در وین خواهد داد.
***
چین: با ایران و روسیه تعامل بر سر مذاکرات هستهای را افزایش میدهیم
وزارت خارجه چین در بیانیهای به محورهای نشست سهجانبه معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه و چین اشاره کرد که موضوع احیای توافق هستهای از طریق مذاکرات وین از محورهای اصلی آن بوده است. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت، وزارت خارجه چین دیروز با انتشار بیانیهای درباره نشست سهجانبه معاونان وزیران خارجه چین، روسیه و ایران نوشت: روز 15 نوامبر «ما ژائو» معاون وزیر خارجه چین نشستی در قالب ویدئوکنفرانس با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و علی باقریکنی، معاون وزیر امور خارجه ایران داشت. طرفین در این نشست تبادل نظر عمیقی درباره مساله هستهای ایران داشتند و به اتفاق نظر گستردهای دست یافتند. طبق این بیانیه چین، روسیه و ایران هماهنگی و تعامل خود را برای اطمینان از اینکه مذاکرات از سرگیری احیای توافق هستهای در مسیر درستی پیش برود و همچنین برای رسیدن به نتایجی مثبت در اسرع وقت، تقویت خواهند کرد. علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبهشب در ارتباط ویدئویی با همتایان روس و چینی خود با اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراتیو روسیه و جمهوری خلق چین و همسویی مواضع ۳ کشور در موضوعات مختلف بینالمللی، سیاست اصولی 3 کشور در ترویج چندجانبهگرایی و مقابله با یکجانبهگرایی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران، هزینه مقابله با یکجانبهگرایی است. باقری ضرورت لغو همه تحریمهای مغایر با برجام و اقدامات متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت قابل راستیآزمایی و در راستای انتفاع اقتصادی ایران از عادیسازی روابط اقتصادی و تجاری را شرط لازم موفقیت مذاکرات پیش رو برشمرد. معاونان وزیران خارجه روسیه و چین نیز در این تماس ویدئویی ضمن تاکید بر ضرورت تداوم رایزنیها و هماهنگیها میان ۳ کشور در موضوعات مختلف، اقدام یکجانبه آمریکا در نقض توافق و اعمال مجدد تحریمها ضد ایران را عامل اصلی بروز مشکلات موجود بر سر راه اجرای توافق ایران و 1+5 دانستند.
ارسال به دوستان
مردم سنندج در مراسم تشییع پیکر شهید فاطمه اسدی سنگ تمام گذاشتند
تشییع باشکوه بانوی شهید
مراسم تشییع پیکر مطهر شهید فاطمه اسدی با حضور مسؤولان کشوری و استانی در سنندج برگزار شد. به گزارش تسنیم، مراسم تشییع پیکر مطهر شهید فاطمه اسدی روز گذشته با حضور مسؤولان کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم در سنندج برگزار شد. در این مراسم پیکر این بانوی تفحصشده پس از تشییع از میدان آزادی به سمت امامزاده هاجر خاتون سنندج، در این امامزاده آرام گرفت.
فرزند سردار شهید حاجقاسم سلیمانی که در این مراسم حاضر شده بود، گفت: تفحص پیکر شهید فاطمه اسدی نشان داد جبههها و صحنههای ایثار و مقاومت ما با بوی خوش مادرانه عطرآگین است. زینب سلیمانی اظهار داشت: امروز در محضر مادری پاک از مادران این سرزمین هستیم که خودخواسته پای در آتش نمرودیان زمان نهاد تا ابراهیمش را که به دلیل خدماتش به پاسداران و جبهه اسلام گرفتار شعلههای خشم و کینه آنان شده بود نجات دهد اما خود در دام جنایتکاران اسیر شد و جز خدا چه کسی میداند ضجههای پسر شیرخوارش را که از او جدا کردند چه زخم عمیقی بر جانش نهاد. وی یادآور شد: بیشک پدرم حاج قاسم براساس خوی همیشگیاش امروز در کنار ماست و در بهشت برین خوشامدگوی این بانوی قهرمان است. او چنانکه در دنیا بر چادر تقوای مادران شهید بوسه میزد، امروز با بوسه بر کفنی که استخوانهای بهجامانده از این شهید عزیز را در خود جای داده است، همراه یاران و همرزمانش به استقبال او خواهند آمد.
ارسال به دوستان
دومین گزینه رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با رأی مخالف 140 نماینده روبهرو شد
رأی منفی مجلس به فیاضی
گروه سیاسی: نمایندگان مردم در خانه ملت، به «مسعود فیاضی» برای تصدی وزارت آموزشوپرورش اعتماد نکردند. به گزارش «وطنامروز»، مسعود فیاضی که به عنوان دومین گزینه وزارت آموزشوپرورش پس از رأی عدم اعتماد نمایندگان مجلس به «حسین باغگلی» در سوم شهریورماه، هفته گذشته از سوی رئیس دولت سیزدهم به مجلس معرفی شده بود، دیروز ۲۵ آبانماه با کسب ۱۱۵ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۰ رأی مأخوذه، از کسب اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزشوپرورش بازماند. رئیسجمهور در جلسه رأی اعتماد به مسعود فیاضی، به فرآیند معرفی وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش اشاره و بیان کرد: محور انتخاب، شایستگی است و رفاقت، قرابت و فشار آوردن رسانهای هم موجب معرفی فردی نمیشود. برای انتخاب وزیر آموزشوپرورش کار گروهی انجام شد و با بیش از ۲۰ نفر مصاحبه کردند. فسادستیزی، داشتن روحیه انقلابی، کارآمدی و روحیه تحول از شرایط همه وزراست. با بررسیهای انجام شده در کارگروهها مشخص شد فیاضی از کسانی است که از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار است. من چند بار با او مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتماد هم با او مصاحبه داشتند. رئیسی افزود: فیاضی کلاس، مدرسه و تعلیم و معلم را میشناسد. وی همچنین آمادگی اجرای سند تحول را دارد. من با او همحزب و همگروه نبودم و نمیدانم به چه کسی رأی داده است اما مهم در انتخاب افراد این است که دارای روحیه انقلابی بوده و با شاخصهای دولت تطابق داشته باشند. ما دغدغههای نمایندگان در زمینه آموزشوپرورش را بررسی کردیم و به فیاضی رسیدیم.
حجتالاسلام محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است، حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمیشود؟ این امر نوعی توهین و دهنکجی به آموزشوپرورش است. حجتالاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکههای معاند و مروجان سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند، گفت: به عقیده اینجانب ایشان میتواند یک مدیر اگر چه ناشناخته ولی تحولآفرین باشد، وزیر آموزشوپرورش باید شخصی باشد که به اهمیت آموزشوپرورش باور قلبی داشته باشد که در ایشان بخوبی قابل مشاهده است.
در ادامه مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در دفاع از برنامههای خود در مجلس گفت: یک مدیر تحولگرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است. بودجه آموزشوپرورش سال گذشته 4/13 درصد کل بودجه بوده است. تنها دغدغهام ارتقای آموزشوپرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور با این وزارتخانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهشهای مجلس هستم و شأن نمایندگی را میشناسم، به همین خاطر درباره رأی نمایندگان خاضع هستم. در پایان پس از اینکه نمایندگان مجلس با تصدی فیاضی برای مقام وزیر آموزشوپرورش موافقت نکردند، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از رئیسجمهور خواهش میکنم در اسرع وقت وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش را به مجلس معرفی کند، چرا که وزارت آموزشوپرورش بسیار مهم و کلیدی است. انشاءالله آقای رئیسی، وزیر پیشنهادی بعدی را در کمترین زمان معرفی کند.
ارسال به دوستان
پس از بینتیجه ماندن تصویب دریافت مالیات از خانههای لوکس در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰
ابلاغ مالیات خانههای لوکس
پس از بینتیجه ماندن تصویب دریافت مالیات از خانههای لوکس در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰، دولت سیزدهم آن را به تصویب رساند و با ۴۰ روز وقفه از سوی سازمان مالیاتی ابلاغ شد. آییننامه دریافت مالیات از خانهها و باغویلاهای لوکس بعد از ۴۰ روز وقفه (از زمان تصویب هیات وزیران) از سوی مسؤولان سازمان مالیاتی برای اجرا به ادارات مالیاتی ابلاغ شد. دولت دوازدهم به دلایل نامعلومی از تصویب ضوابط اجرایی بند «خ» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ امتناع کرد اما دولت سیزدهم در ۱۴ مهرماه آن را تصویب کرد. اخذ مالیات از خانههای لوکس و گرانقیمت در قانون بودجه سال ۹۹ نیز وجود داشت اما دولت روحانی از تصویب ضوابط اجرایی آن خودداری کرده بود. طبق آمارهای رسمی سازمان امور مالیاتی، درآمد ناشی از این محل تاکنون صفر بوده است.
یکی از برنامههای وزیر اقتصاد توسعه پایههای مالیاتی از جمله مالیات بر مجموع درآمد است که قرار است تا یک ماه آینده لایحه آن تکمیل شده و به دولت برود. لایحه مذکور با وجود تدوین توسط وزارت اقتصاد در دولت قبل، به دلایل نامعلومی مسکوت ماند.
طبق بند «خ» تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری، واحدهای مسکونی و باغویلاهای گرانقیمت به شرح بندهای زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) میشوند:
۱- واحدهای مسکونی و باغویلاهای گرانقیمت (با احتساب عرصه و اعیان) با ارزش روز معادل یکصد میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و بیشتر به نرخهای زیر:
۱- 1- نسبت به مازاد یکصد میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصدوپنجاه میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یک در هزار
۱-۲- نسبت به مازاد یکصدوپنجاه میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا دویستوپنجاه میلیارد (۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ۲ در هزار
۱- ۳- نسبت به مازاد دویستوپنجاه میلیارد (۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهارصد میلیارد (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ۳ در هزار
1-4- نسبت به مازاد چهارصد میلیارد (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا ششصد میلیارد (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ۴ در هزار
1-5- نسبت به مازاد ششصد میلیارد (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به بالا ۵ در هزار
ارسال به دوستان
مُضِر مثل ارز 4200 تومانی
دکتر غلامرضا مرحبا*: تجربه نشان داد ارز ترجیحی در رسیدن به اهداف تعیین شده موفق نبوده است. نمونه آن تورم بیش از 100درصدی اقلامی است که با استفاده از ارز ترجیحی وارد کشور شدند. ضمن اینکه موارد متعددی از رانت، فساد و قاچاق به واسطه ارز ترجیحی گزارش شده است. به علت ضعف نظارت یا هر دلیل دیگری، برخی این ارز را به منظور واردات اقلام دریافت کردند اما وارداتی انجام نشد یا کالاها به شکل مطلوب به دست مردم نرسید یا بعد از ورود، مجددا قاچاق شد.
نکته دیگر اینکه ارز ترجیحی اتلاف منابع ارزی را موجب شد. در برنامه بودجه سال 1400 برای ارز ترجیحی حدود 8 میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود که طی 8 ماه اول سال تمام شد. به هر حال منابع ارزی محدود است و ادامه این روند، اتلاف منابع ارزی کشور محسوب میشود و منطقی نیست. به همین دلایل ادامه پرداخت ارز ترجیحی به مصلحت مردم نیست و برای اقتصاد کشور مضر است. اما برای حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی باید راهکارهای جایگزینی را پیدا کنیم تا آثار احتمالی آن، سبب سوءاستفاده و سوداگری نشود و مردم دچار مشکل نشوند. راهکارهای جایگزین باید به نحوی باشد که دهکهای آسیبپذیر جامعه از یارانه حمایتی جدیدی منتفع شوند و معاش آنها تحت تاثیر قرار نگیرد.
ایدههای مختلف برای جایگزینی ارز 4200 تومانی و نحوه حذف ارز ترجیحی در کمیته ویژهای با حضور کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت بررسی میشود. در این جلسات کارشناسان برای اقلام مختلف مانند کالاهای واسطهای، کالاهای مصرفی و نهادههای دامی راهکارها و نسخههای مختلفی پیشنهاد میکنند. به عنوان نمونه برخی پیشنهاد میکنند کارتهای اعتباری با عنوان «کالاکارت» با خاصیت غیرنقدشوندگی در اختیار این دهکها قرار گیرد تا مردم با استفاده از این کارت از هر فروشگاه و پایانه فروشی خرید کنند.
به هر ترتیب این پیشنهاد و برخی پیشنهادات دیگر روی میز است و دولت باید راهکارهای جایگزین برای موثر کردن یارانهای را که در قالب ارز ترجیحی به مردم پرداخت میکرد به مجلس ارائه کند، سپس مجلس بهترین راهکار جایگزین را انتخاب و ابلاغ خواهد کرد.
* سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس
ارسال به دوستان
پیش به سوی «میسان»
محمدعلی صمدی*: تیرماه 61، خیزِ نظامی بزرگ ایران تحت عنوان «عملیات رمضان» برای رسیدن به کرانه شرقی اروندرود و کامل کردن عملیات «الی بیتالمقدس» که پایانی قابل قبول را برای جنگ رقم میزد، با ناکامی به پایان رسید. فرماندهان نظامی ایرانی که چند روز قبل از آزادسازی خرمشهر، متوجه چالشهای جدی در ساختار نیروهای مسلح شده بودند (کمبود نیروی انسانی و تجهیزات)، در عملیات رمضان به جمعبندی قطعی رسیدند که عملیاتی از گونه «الی بیتالمقدس» (به لحاظ وسعت منطقه درگیری و قابل دستیابی بودن هدف نهایی) تا زمانی که تمام شرایط در عالیترین شکل و مطلوبترین کیفیت مهیا نشود، قابلیت تکرار نخواهد داشت. محاسبات مبتنی بر تجربیات یک سال قبل، نشان میداد رسیدن به چنین افقی، در آینده نزدیک میسر نخواهد شد اما با توجه به اینکه ماشین نظامی جمهوری اسلامی به تعبیر نظامی، روی دور «تک» بود و تعلیق ناگهانی روند هجومی، خسارات روحی و مادی قابل توجهی را به دنبال میآورد، باید برای حفظ آمادگی رزمی قوای مسلح و پاسداری از دست بالای جمهوری اسلامی در برابر دشمن متجاوز، تدبیری اندیشیده میشد. به این ترتیب، اصل تنبیه متجاوز موقتا در اولویت دوم قرار گرفت و آزادسازی سایر مناطق تحت اشغال دشمن مدنظر قرار گرفت؛ مناطقی که اگرچه به لحاظ مساحت، کوچک بودند اما اهمیت سوقالجیشیشان به حدی بود که ارتش صدام، با وجود مانور تبلیغاتی سنگینش پس از آزادی خرمشهر، مخالف عقبنشینی داوطلبانه از متصرفاتش در خاک ایران بود و بر تداوم اشغال اصرار داشت.
متعاقب تدبیر جدید، قرارگاه مرکزی کربلا به قرارگاههای تحت امرش ماموریت داد در خطوط تماس با عراق جستوجو کرده و بهترین گزینهها را برای عملیاتهای محدود انتخاب کنند. در نتیجه قرارگاه «ظفر» به فرماندهی «حاج همت» منطقه عملیاتی «سومار» را در جبهه غرب طراحی و اجرا کرد و قرارگاه «قائم» به فرماندهی «حاجحسین خرازی»، منطقهای در جبهه میانی را هدف خود قرار داد و عملیاتی به نام «محرم» را تدارک دید. منطقه عملیاتی «محرم» حدفاصل شهر «موسیان» و روستای «عینخوش»، نزدیک شهر «دهلران» قرار داشت (خطی به طول 30 کیلومتر). در این منطقه ۲ ارتفاع استراتژیک قرار دارد که خط مرز از روی آنها میگذرد؛ ارتفاعات «حمرین» و ارتفاع موسوم به «جبل فوقی» که در تصرف سپاه چهارم ارتش بعثی بودند. قدرت مسلط بر این ۲ ارتفاع، هم به سمت ایران و هم به سمت عراق، منطقه بسیار وسیعی را زیر دید داشت؛ خصوصا در ایران جاده استراتژیک دهلران-عینخوش، دقیقا در دید تیر متجاوزان قرار داشت. این جاده که نزدیکترین مسیر برای اتصال جبهه غرب به جبهه جنوب به شمار میرفت، به دلیل دقت آتش دشمن، اصولا در طول روز بلااستفاده شده بود. تردد شبانه نیز جز با چراغ خاموش میسر نبود که نتیجه آن تصادفات دردناک و پرخسارت و تلفات بود. در طرف عراق هم جاده استراتژیک زبیدات -شرهانی قرار داشت که حفظ و تامین امنیتش برای عراق جنبهای حیاتی داشت. درست به همین دلیل، اشغالگران، 25 ماه بود به هیچ قیمتی حاضر به رها کردن این مناطق نبودند. «عملیات محرم» برای تصرف این ۲ ارتفاع طراحی شد.
نخستین گلولههای این عملیات، آبان سال 61 یعنی 75 روز پس از پایان عملیات رمضان و یک ماه بعد از آغاز عملیات مسلم، با رمز مقدس «یا زینب» شلیک شد. عملیات محرم به رغم آنکه تنها به آزادسازی ارتفاعات «حمرین» منجر شد، از جمله عملیاتهای پیروز و پرغرور سالهای دفاع مقدس محسوب میشود. ایستادن رزمندگان ایرانی بر فراز بلندترین قله ارتفاعات حمرین (به ارتفاع 400 متر) باعث شد سپاه چهارم بعث تا عمق دشت «میسان» در خاک عراق عقب رانده شده و مجبور شود برای تامین این منطقه، یک خط پدافندی وسیع تشکیل دهد که نیروی زیادی را مشغول خود میکرد. یکی از امیدها این بود تدارک چنین نیرویی برای حضور در دشت میسان، تراکم نظامی ارتش صدام را در جبهه خوزستان و دشت بصره تا حدودی سبک کند اما آنچه عملیات محرم را برای جبهه ایران جالب توجه و سرنوشتساز کرد، تنها نتایج قابل پیشبینی آن نبود. چشمان فرماندهان ایرانی از فراز ارتفاع 400 متری، منظرهای بدیع و خیرهکننده را در مقابل خود داشت.
شهر «العماره» (مرکز استان شیعهنشین «میسان») و تأسیسات نفتی بزرگ عراق موسوم به «بزرگان»، چنان نزدیک و دستیافتنی دیده میشد که ذهن هر نظامی به کمین نشسته را به خود مشغول میکرد. در عملیات محرم، تنها 10 کیلومتر در عمق خاک عراق پیشروی شده بود و این مسافتی نبود که موقعیت ما نسبت به شهر «العماره» را تغییر دهد اما اتفاق جدید این بود که هیچگاه در طول جنگ، رزمندگان ایرانی چنین دیدگاه دقیقی از منطقهای که بین آنان و شهر العماره بود، نداشتند. در همین نقطه جرقه عملیات بزرگ بعدی - که بنا بود تا ایجاد حداکثر شرایط مطلوب معلق بماند- زده شد.
حالا رسیدن به شهر العماره - مرکز یک استان بزرگ شیعهنشین- و تسلط بر تاسیسات نفتی بزرگان و بستن اتوبان «بصره- العماره- بغداد» بسیار محتمل به نظر میآمد؛ ایدهای که به تحقق رسیدن آن میتوانست تلخکامی «عملیات رمضان» را جبران کرده و نقطه پایان جنگ، یعنی جداسازی جنوب عراق را ترسیم کند. از سوی دیگر، عملیات محرم شور و شوق جهادی بیسابقهای را در کشور به وجود آورد و کاروانهای داوطلبانی که با «عملیات مسلم» به سوی جبههها روان شده بودند، در گرماگرم عملیات محرم به سطح چشمگیری افزایش یافتند. در تمام قرارگاههای جبهه میانی و جبهه جنوب، تا چشم کار میکرد نیروهای بسیجی، انتظار عملیات بعدی را میکشیدند. همین باعث شد عملیات بعدی که به «والفجر مقدماتی» معروف شد، در طول 8 سال دفاعمقدس رکورددار حضور بیشترین نیروهای داوطلب در مناطق عملیاتی شود. علاوه بر همه این نتایج، بیش از 500 کیلومتر مربع از اراضی تحت اشغال دشمن آزاد شد که پس از عملیات «الی بیتالمقدس» بیسابقه بود. عملیات محرم ۳ هزار اسیر را به خیل 45 هزار اسیر عراقی موجود در ایران اضافه کرد و مطابق محاسبات، 5 تا 6 هزار کشته و زخمی را به ارتش صدام تحمیل کرد. انهدام بیش از 200 عراده تانک و نفربر زرهی و به غنیمت گرفتن 97 دستگاه تانک هم نتیجهای بود که رکوردی جدید را در نبردهای ضدزرهی در طول جنگ به ثبت رساند. با پایان گرفتن عملیات محرم، هر دو سوی جنگ بخوبی قادر به خواندن دست طرف مقابل بودند. تحلیل بعثیان این بود که شهرک «حلفاییه» به رغم فاصله 30 کیلومتریاش از مرز در خطر سقوط جدی قرار دارد و اگر ایرانیان از پل «غزیله» بگذرند و وارد شهرک شوند، «العماره» عملا سقوط کرده و جنوب عراق از دست خواهد رفت. ایرانیان هم میدانستند دشت میسان دارای مناطق قابل رخنه فراوان است و اگر بتوانند در مدتی کوتاه، «حمله بزرگ» را اجرا کنند، پیروزی چشمگیری در پیش خواهند داشت. حالا فقط این مساله مطرح بود: ایرانیان زودتر حمله خواهند کرد یا ارتش صدام زودتر آرایش نظامی ناقص خود را در دشت میسان اصلاح خواهد کرد.
* تاریخنگار و پژوهشگر دفاع مقدس
ارسال به دوستان
«معتادان متجاهر» زخمی بر صورت شهر
مصطفی خدابخشی: معتادان متجاهر جمعیتی زخمخورده در زیر پوست شهر هستند که ثمره حضورشان در اجتماع انسانی ایجاد چهرهای نازیبا از زندگی شهری است. این افراد با حضور در مناطق مختلف شهر - بویژه اماکن عمومی- باعث میشوند خانوارهای شهری نتوانند آنچنان که شایسته است به زیست خود در شهر ادامه دهند.
حضور معتادان متجاهر در سطح شهر را میتوان نمادی از پنجه کشیدن اعتیاد بر صورت امنیت روانی و جانی مردم دانست، چرا که برخی مصرفکنندگان مواد مخدر با استعمال مواد صنعتی و روانگردانها مشاعر خود را از دست داده و دچار توهم میشوند که در پی آن اقدام به انجام حرکتهای جنونآمیز میکنند که عموما این حرکات زمینهساز وارد شدن صدمات به دیگران میشود.
سازمانهایی همچون بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر دارای مسؤولیت هستند اما به دلیل عدم همگرایی در این بخش چرخهای معیوب شکل گرفته و باعث شده این پدیده به یک معضل لاینحل مبدل شود.
براساس مواد 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر چالشهایی که معتادان با آن مواجه میشوند قابلیت پیگیری دارد و براساس این بند قانونی، سازمانها در این زمینه باید به مسؤولیت قانونی خود عمل کنند. متاسفانه عدم توجه به این مهم باعث شده در بعضی نقاط شهر کلونیهایی از معتادان متجاهر تشکیل شود که از این طریق بازار مصرف و فروش در کنار یکدیگر قرار گرفته و عملا نه تنها در مبارزه با این پدیده اقدام خاصی صورت نگرفته بلکه زمینهساز درگیر شدن تعداد بیشتری از جوانان در دام اعتیاد میشود.
متاسفانه باید قبول کرد کمپهای ترک اعتیاد موجود در سطح شهر تهران بسیار کم هستند و این تعداد نمیتواند پاسخگوی ساماندهی معتادان متجاهر باشد. این در شرایطی است که بر اساس آمار 35 تا 50 درصد ظرفیت کمپهای ترک اعتیاد تهران به معتادانی اختصاص پیدا کرده که بومی این استان نیستند و همین موضوع باعث شده کلاف سردرگم مبارزه با اعتیاد در این کلانشهر دچار پیچیدگیهای بیشتری شود. یقینا مبارزه با دیو افیون و معتادان متجاهر در سطح کلانشهرهای کشور، بویژه تهران جهت بازگرداندن آنان به زندگی عادی نیازمند افزایش عزم و اراده جدی مسؤولان، ارتقای کمی و کیفی کمپهای ترک اعتیاد با بهرهگیری از روشهای نوین در این بخش، ورود خیران به منظور تامین هزینههای موجود در این بخش، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سازمانهای مردمنهاد، در نظر گرفتن دورههای مهارتآموزی و در نهایت تامین اعتبارات لازم از سوی دولت است.
در نهایت باید گفت ساماندهی معتادان متجاهر نیازمند همافزایی دستگاهی است تا یک بار برای همیشه این پدیده نامیمون از سطح شهرهای کشور حذف شود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|