|
اخبار
رئیس قوه قضائیه:
روش کار مرکز حفاظت اطلاعات صیانتی است نه مچگیری!
رئیس قوه قضائیه گفت: تاکید میکنم روش کار مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه باید صیانتی و طبیبگونه باشد، نه مچگیری!
حجتالاسلاموالمسلمین غلامحسین محسنیاژهای طی سخنانی ضمن تبیین و تشریح ساختار و کارکرد مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، اظهار کرد: مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه باید متناسب با اقتضائات روز و مبتنی بر تحولات و تطوّراتی که در دورههای مختلف ایجاد میشود و متغیرهایی که پدید میآید، در ساختار، تاکتیکها، روشها، ابزار، نیروی انسانی و بودجه خود انعطاف و تحول ایجاد کند. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: قطعاً نمیتوان با تاکتیکها و ابزارهای یک دهه پیش با مسائل و موضوعات عصر جدید مواجه شد، بلکه نیاز به روزآمدسازی در تاکتیکها و ابزارهاست. برای نمونه، مقوله «هوش مصنوعی» ممکن است در حوزهها و ساحتهای مختلف، معادلات جدیدی را حاکم کند؛ در اینجا مرکز حفاظت اطلاعات ما باید این معادلات جدید و تبعات و آسیبهای آن را پیشبینی کند تا بتواند در عرصه پیشگیری و مواجهه و مقابله، توانمند باشد. رئیس عدلیه خاطرنشان کرد: البته این نکته را هم باید در نظر داشت که مواجهه ما و مرکز حفاظت اطلاعات ما با معادلات و مناسبات عصر جدید که ناشی از پیشرفتهای فناورانه است، مبتنی و منطبق با اصول اعتقادی و انسانی و اسناد بالادستی کشور و نظام است؛ ممکن است کشورها و نظامات دیگر، به انحای مختلف با پدیدههای عصر جدید مواجه شوند و برنامهریزیهایشان برای مواجهه و مقابله با تبعات و آسیبهای این پدیدههای نوظهور به اشکال دیگری باشد اما آنچه برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است آن است که در عین پیشبینی و برنامهریزی برای مواجهه با تبعات پدیدههای نوظهور، به اصول اعتقادی و انسانی خود نیز التفات داریم و برنامهریزیهای ما مبتنی بر این اصول است. قاضیالقضات در ادامه با اشاره به اهمیت بالای نیروی انسانی در هر مجموعهای بویژه مجموعه مهم حفاظت و اطلاعات، گفت: نیروی انسانی شاغل و به کارگرفته شده در مرکز حفاظت اطلاعات قوهقضائیه علاوه بر بهرهمندی از هوش و ذکاوت بالا در امور فنی و تخصصی، باید مزین به گوهر تقوا و اخلاص و انگیزه هم باشد، البته وجودِ این مهم، برای همه نیروهای شاغل در عدلیه صادق است اما ضرورت وجود آن در نیروهای مرکز حفاظت اطلاعات شاید مضاعف باشد.
***
حضور فتاح در کابینه پزشکیان منتفی شد
در پی انتشار اخباری مبنی بر دعوت رئیسجمهور از سیدپرویز فتاح برای حضور در دولت، وی در پیامی گفت در ستاد اجرایی خواهد ماند. در پی انتشار اخباری مبنی بر دعوت رئیسجمهور از سیدپرویز فتاح برای حضور در دولت، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در پیامی بر حمایت خود از دولت چهاردهم تأکید کرد. متن پیام فتاح بدین شرح است: «از حسن نظر و اعتماد رئیسجمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان قدردانی میکنم، اذن ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) موجب افتخار است. با عزمی راسخ و با تمام توان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و همچنین حمایت مؤثر از دولت چهاردهم، خدمتگزار مخلص مردم خواهم ماند».
***
مراسم تودیع و معارفه معاون اجرایی رئیسجمهور برگزار شد
مراسم تودیع محسن منصوری، معاون اجرایی دولت سیزدهم و معارفه محمدجعفر قائمپناه، معاون اجرایی دولت چهاردهم برگزار شد. در این مراسم که با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهوری و محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیسجمهوری برگزار شد، محمدجعفر قائمپناه جایگزین محسن منصوری در سمت معاون اجرایی رئیسجمهوری شد. عارف در این مراسم بر ضرورت رسیدگی به مطالبات همه مردم از جمله مردمی که در انتخابات رای ندادند تاکید کرد و گفت: راهبرد دولت چهاردهم در مرحله اول «اقدام» و بعد از آن «ارائه گزارش» است و تا کاری به نتیجه نرسیده باشد آن را بیان نمیکنیم. قائمپناه نیز در این مراسم با بیان اینکه دولت وفاق ملی یعنی بازگشت صادقانه به مردم که رویکردی علمی و خردمندانه در حکمرانی است، گفت: گفتمانی که امروز همراه با التزام عملی دکتر پزشکیان با آن مطرح شده، یعنی بازگشت به عدالت در همه ابعاد و حکمرانی بر اساس وفاق ملی و عشق به مردم، میتواند افقگشا باشد و باید به زبان و برنامه اجرایی ترجمه شود.
***
باقری: اجازه نمیدهیم امنیت، بازیچه اهداف باند تروریستی تلآویو شود
سرپرست وزارت امور خارجه ایران در رایزنی تلفنی با وزیر خارجه سوریه گفت تهران اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی ثبات و امنیت منطقه را بازیچه اهداف و منافع نامشروع باند تروریستی حاکم در تلآویو کند. علی باقری در گفتوگوی تلفنی «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه با وی، درباره اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس رایزنی و تبادل نظر کرد. سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: رژیم صهیونیستی با اقدامات جنایتکارانه خود در یمن، تهران و بیروت، به تولیدکننده بیثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا بدل شده و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با حمایت از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، موجب بیثباتی در منطقه شدهاند. باقری با اشاره به تصمیم ایران برای اقدام مشروع و قاطع و بازدارنده علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی ثبات و امنیت منطقه را بازیچه اهداف و منافع نامشروع باند تروریستی حاکم در تلآویو کند. فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نیز در این گفتوگوی تلفنی، اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را شدیدا محکوم و بر حمایت همهجانبه و پایدار سوریه از جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
ارسال به دوستان
نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیتالله خاتمی برگزار میشود
نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیتالله سید احمد خاتمی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار میشود. طبق روال معمول، درهای مصلی از ساعت ۱۰:۳۰ برای حضور نمازگزاران محترم باز میشود و شروع برنامهها از ساعت ۱۱ خواهد بود.
ارسال به دوستان
چرا رسیدن به یک گفتمان برای دولت چهاردهم دشوار است؟
ناگفتمانی
محسن ردادی*: گفتمان دولتها را میتوان یک مفهوم مرکزی در نظر گرفت که اقدامات و سیاستگذاریها را معنادار میکند. مثلا گفتمان «عدالت» به این معناست که مجموعه اقدامات دولت در جهت گسترش عدالت است، همینطور گفتمانهای «سازندگی»، «اصلاحات»، «تدبیر و امید» و... . فایده گفتمان این است که نظم و هماهنگی در مجموعه عریض و طویل دولت ایجاد کرده و از طرف دیگر امکان ارزیابی و محک زدن کارنامه دولت را فراهم میکند. بهعلاوه، گفتمان، بدنه اجتماعی درست میکند و هواداران گفتمان از دولت کارگزار آن گفتمان هواداری میکنند.
معمولا گفتمان است که دولتها را میسازد نه برعکس. مثلا دولت اصلاحات نتیجه گفتمانی بود که اوایل دهه 70 شکل گرفت و خواهان اصلاح روند اداره کشور بود و به اقدامات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دولت مرحوم هاشمی انتقاد داشت.
دولت چهاردهم نتیجه یک گفتمان نبود. مفاهیم ساختیافتهای در کلام رئیس جمهور نبود که یک گفتمان قوی و منسجم بسازد. شاید یکی از دلایل کم بودن رأی رئیسجمهور همین است که در غیاب یک گفتمان، نمیتوان بسیج اجتماعی گستردهای داشت اما آیا پس از تشکیل دولت، امکان شکل دادن به گفتمان وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است دولت چهاردهم با چه گفتمانی قرابت و نزدیکی بیشتری دارد؟
گفتمان دولت، دارای یک مفهوم مرکزی است که ریشه در شعارهای انتخاباتی رئیسجمهور دارد و خواستههای عده زیادی از مردم را نمایندگی میکند. به تدریج شعارهای انتخاباتی رئیسجمهور قوام مییابد و با صورتبندی آنها توسط اندیشهورزان، تبدیل به یک گفتمان میشود که در طول حیات دولت، هویتبخش است و ارتباط با هواداران دولت را میسر میکند.
ایدههایی که رئیس جمهور در طول دوره رقابت انتخاباتی مطرح کرد، چندان عمیق، نوآورانه و منسجم نبود. مثلا ایشان از یک سو بر مفاهیم نهجالبلاغه و عدالت تأکید داشت و از سوی دیگر شعار وفاق سر میداد و میگفت ما نباید با هم دعوا داشته باشیم اما ایده عدالتخواهی با ایده «دعوا نکنیم» ناسازگار است. کسانی که تاریخ اسلام و حکومت امام علی علیهالسلام را خوانده باشند یا با مفهوم و گفتمان عدالتطلبی آشنا باشند میدانند سخن گفتن از عدالت، به معنای ستیز با قدرتمندان و زورمندان جامعه است. یک عدالتخواه هرگز نمیتواند از منازعه و ستیزه پا پس بکشد و میداند گرفتن حق مظلومان و برپا کردن عدالت، حتما با تنشهای اجتماعی و سیاسی همراه است. این یک نمونه از ناهماهنگی در شعارها و ایدههای رئیسجمهور است و موارد بیشتری هم میتوان پیدا کرد. نتیجه اینکه تبدیل شدن این ایدهها به یک گفتمان، به دشواری امکانپذیر است و نیازمند تقلای اندیشهورزانه از سوی اتاقهای فکر پشتیبان ایشان است تا این ناسازگاریها پالوده شود و ایدهای مرکزی شکل بگیرد. پس از دست یافتن به این ایده مرکزی میتوان انتظار داشت گفتمان دولت چهاردهم متولد شود.
ممکن است برخی بگویند دولت چهاردهم ادامهدهنده گفتمان برخی دولتهای سابق است. مثلا منتقدان ایشان معتقدند دولت جدید، دولت سوم روحانی است. در مقابل، دوستان ایشان بر این باورند این دولت، دولت سوم خاتمی است. شواهد و اظهارات صریح رئیس دولت نشان میدهد هر دو گروه بر خطا هستند. آقای پزشکیان به صراحت خود را از دولت آقای روحانی و مشی ایشان مبرا دانسته است، بنابراین نمیتوان ایشان را ادامهدهنده گفتمان دولت روحانی تلقی کرد. از سوی دیگر، آقای پزشکیان در روزهای انتخابات بر 2 مطلب تأکید داشت: اول اینکه من حزبی نیستم و دوم اینکه کارها را باید به کارشناسان سپرد. این دو موضوع، بیشتر با گفتمان دولت آقای هاشمی تناسب دارد تا دولت آقای خاتمی. دولت سازندگی بر ارجحیت تخصص بر تعهد تأکید داشت، بنابراین تکنوکراتها و دیوانسالاران حرفهای را به عنوان کارگزاران ارشد دولت به کار گرفت. مرحوم هاشمی بر سیاستزدایی و دوری از رفتارهای حزبی تأکید داشت و در سخنرانی معرفی دولت اول خود در مجلس، خود را تنها فرد سیاسی دولت دانست و تصریح کرد سایر اعضای کابینه از میان مدیران حرفهای غیرحزبی و غیرسیاسی انتخاب شدهاند، بنابراین شعارهای رئیس دولت چهاردهم با گفتمان دولت مرحوم هاشمی نزدیکی بیشتری دارد؛ هرچند مشی رفتاری آقای پزشکیان در مردمداری و عدالتخواهی با رئیس دولت سازندگی متفاوت است.
به صورت خلاصه، دولت چهاردهم برآمده از یک گفتمان نیست و لازم است گفتمان دولت چهاردهم پس از تشکیل، برساخته شود. با توجه به ناسازگاریهای معنایی و سطحی بودن شعارها و بیانهایی که در طول دوره رقابت ابراز شده، رسیدن به یک گفتمان برای دولت چهاردهم دشوار و پیچیده است. خوشبختانه اندیشوران حامی دولت پرشمارند و این حاصل ارتباط خوب دکتر پزشکیان با دانشگاه و طبقه متوسط است. این ظرفیت میتواند برای ساختن یک گفتمان پرقدرت برای دولت به کار گرفته شود. در این صورت چه دالهایی برای مفصلبندی، باید مورد توجه قرار گیرد؟
به نظر میرسد «وفاق اجتماعی» میتواند به عنوان گفتمان بالقوه دولت جدید در نظر گرفته شود. در سالهای اخیر شکافهای فرهنگی و اجتماعی باعث شده جامعه تبدیل به گروههای دور از هم شود. دولت چهاردهم میتواند با گفتمان وفاق اجتماعی این شکافها را ترمیم کند و جامعهای منسجمتر بسازد. دلیل این پیشنهاد این است که اولا برای هر برنامه اقتصادی و سیاسی نیازمند یک همبستگی اجتماعی قوی هستیم، بنابراین اولویت دولت میتواند همین موضوع باشد. دوم اینکه رئیس دولت در همین مدت کوتاه نشان داده در گفتوگو با مردم توانمند است و زبان و رفتار متواضعانه و سادهزیستانه ایشان برای بسیاری از مردم و گروههای حاشیهای دلنشین است. از این ظرفیت برای ایجاد نزدیکی بین گروههای اجتماعی و اصلاح اجتماعی میتوان بهره برد.
رسیدن به وفاق اجتماعی لوازمی دارد و مهمتر از همه این است که دولت با برجسته کردن اشتراکها، شکافهای اجتماعی و هویتی را کاهش دهد. مواردی مثل دین، وطندوستی، اسطورههای تاریخی و محیط زیست، ارزشهای مشترک بین اغلب گروههای اجتماعی و فرهنگی است و میتواند باعث نزدیکی میان این گروهها شود. در مقابل مواردی همچون قومیتگرایی، قائل شدن امتیازهای مذهبی به بهانه تبعیض مثبت، شخصی دانستن موضوع حجاب و مواردی از این دست، حساسیتبرانگیز است و میتواند شکافهای اجتماعی و فرهنگی را عمیقتر کند. هر چند گروههای سیاسی تندرو حامی دولت تلاش میکنند دولت را وادار به اظهارنظر و اقدام در این موارد کنند اما باید توجه داشت که پرداختن به این موضوعهای اختلافبرانگیز، جامعه را دچار چندپارگی میکند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی *
ارسال به دوستان
گزارشی درباره صدور مجوزهای رسانهای شاخص در دولتهای مختلف
تا بوده چنین بوده
گروه سیاسی: در روزهای اخیر بحث صدور مجوز چند روزنامه و پایگاه خبری به نام مدیران دولت سیزدهم، از سوی برخی رسانهها داغ شده است. به همین بهانه، مروری بر صدور برخی مجوزهای لحظه آخری رسانهای در دولتهای گذشته داشتهایم.
بررسی مجوزهای رسانهای ادوار مختلف نشان میدهد در سایر دولتها نیز در جلسات آخر هیات نظارت، شخصیتها و مقامهای مسؤول دولتی و سیاسی اقدام به اخذ مجوز رسانه کردهاند.
در جدول روبهرو، فهرست برخی مجوزهای شاخص جلسات آخر هیات نظارت بر مطبوعات دولت اصلاحات آمده است. برای مثال محمد خاتمی به عنوان رئیسجمهور وقت در روزهای آخر دولتش مجوز نشریه گرفته که فاصله درخواست مجوز او تا صدور مجوز ۳ هفته است. مورد دیگر، مجوز روزنامه اعتماد ملی است
به صاحبامتیازی مهدی کروبی که در همان روز تاریخ درخواست، مجوز آن صادر شده است!
احمد مسجدجامعی به عنوان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روزهای آخر تصدی مسؤولیت در دولت هفتم، مجوز ۲ نشریه گرفته که تاریخ درخواست و صدور مجوز یکی از این 2 مجوز در یک روز است، یعنی ۱۰ مرداد ۱۳۸۴ و مجوز دیگر به فاصله ۲ هفته از درخواست صادر شده است.
در این جدول، سیدمحمد صحفی معاون مطبوعاتی دولت اصلاحات به فاصله ۵ روز مجوز نشریه دریافت کرده است. جالب اینکه، صحفی در مصاحبه اخیر خود با روزنامه هممیهن، اخذ مجوز سایت خبری توسط وزیر ارشاد را در مدت کوتاه رانت دانسته در حالی که خودش در زمان تصدی مسؤولیت در دولت هشتم، طی ۵ روز مجوز نشریه گرفته است!
در دوره دولتهای هشتم و نهم و در دولتهای بعدی نیز مشابه این موارد به چشم میخورد که اطلاعات آن موجود است. به عنوان مثال، برای میرحسین موسوی تنها یک روز پس از تاریخ درخواست، در ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ مجوز روزنامه با عنوان «کلمه سبز» صادر شده است.
با نگاهی به دادههای مجوزهای نشریات و پایگاههای خبری مشخص میشود هیات نظارت بر مطبوعات در دورههای مختلف در صدور مجوز رسانه برای شخصیتهای سیاسی، فرهنگی و رسانهای نگاه مساعد داشته و این موضوع جدیدی نیست.
در دولت سیزدهم، از سوی هیات نظارت بر مطبوعات، ۴ هزار مجوز رسانه برای درخواستکنندگان مختلف صادر شده که اطلاعات آنها روی سامانه جامع رسانههای کشور موجود است.
ارسال به دوستان
پزشکیان در پاسخ به تماس تلفنی رئیسجمهور فرانسه:
حق پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی محفوظ است
گروه سیاسی: رئیسجمهور تصریح کرد: آمریکا و کشورهای غربی با رویکردی متناقض و دوگانه از رژیمی که به هیچ یک از قوانین و مقررات بینالمللی پایبند نیست و از هیچ اقدام جنایتکارانهای در منطقه فروگذار نکرده، حمایت میکنند و در نهایت تاسف، کشورهایی را که هدف اینگونه اقدامات قرار گرفتهاند، به عدم پاسخ و خویشتنداری دعوت میکنند.
مسعود پزشکیان ظهر دیروز در پاسخ به تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیسجمهور فرانسه که با ابراز نگرانی از تشدید التهابات در منطقه در پی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، تقاضای خویشتنداری از جانب ایران داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان و جلوگیری از تنش، ناامنی و جنگ نقشی محوری ایفا کرده اما رژیم صهیونیستی با اقدامات جنایتکارانه و تروریستی خود علیه مردم مظلوم و بیدفاع غزه و همچنین ترور شهید هنیه به عنوان میهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران به دنبال آتشافروزی در منطقه است و متاسفانه آمریکا و کشورهای غربی نیز به جای محکومیت، این رژیم را در ارتکاب جنایت، نسلکشی و ترور حمایت کردهاند.
رئیسجمهور با تاکید بر محفوظ بودن حق پاسخ مناسب به این اقدام از سوی ایران، از رفتار منفعلانه آمریکا و کشورهای غربی، پس از حمله رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و همچنین ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، انتقاد و تصریح کرد: آمریکا و کشورهای غربی با رویکردی متناقض و دوگانه از رژیمی که به هیچ یک از قوانین و مقررات بینالمللی پایبند نیست و از هیچ اقدامات جنایتکارانهای در منطقه فروگذار نکرده، حمایت میکنند و در نهایت تاسف، کشورهایی را که هدف اینگونه اقدامات قرار گرفتهاند، به عدم پاسخ و خویشتنداری دعوت
میکنند.
پزشکیان در ادامه با تاکید بر اینکه تا زمانی که رژیم صهیونیستی با حمایت سیاسی، مالی، تسلیحاتی و رسانهای آمریکا و کشورهای غربی با خیال راحت به نسلکشی، جنایت و ترور اقدام میکند، منطقه و جهان روی ثبات، امنیت و صلح را نخواهد دید، افزود: اگر آمریکا و کشورهای غربی واقعا به دنبال جلوگیری از جنگ و ناامنی در منطقه هستند، برای اثبات این ادعا باید فورا فروش سلاح و حمایت از رژیم صهیونیستی را متوقف و این رژیم را وادار به توقف نسلکشی و حملات به غزه و پذیرش آتشبس کنند.
رئیسجمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پرهیز از جنگ و تلاش برای استقرار صلح و امنیت جهانی را جزو اصول اساسی خود میداند اما در چارچوب معاهدات و قوانین بینالمللی هرگز در مقابل تعدی به منافع و امنیت خود سکوت نخواهد کرد.
ارسال به دوستان
سرلشکر موسوی در دیدار فرمانده نیروی هوایی بلاروس:
دفاع از ایران را به قدرتهای بیرونی وابسته نکردهایم
گروه سیاسی: فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحریمهای یکجانبه استکبار جهانی علیه کشورمان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما سعی کردیم از این تهدید نهایت بهره را ببریم و دفاع از کشورمان را وابسته به قدرتهای بیرونی نکنیم. سرلشکر «آندری یولانوویچ لوکانوویچ» فرمانده نیروی هوایی و پدافند هوایی جمهوری بلاروس که به ایران سفر کرده است با حضور در ستاد فرماندهی کل ارتش، با امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتوگو کرد.
امیر سرلشکر موسوی در این دیدار، ۲ کشور ایران و بلاروس را دارای تهدیدات و منافع مشترک، تحت تحریمهای ظالمانه آمریکا و غرب و دارای استقلال و عدم وابستگی دانست. وی ضمن قدردانی از موضع جوانمردانه و حاکی از استقلال بلاروس در موضوع ترور شهید اسماعیل هنیه، اظهار کرد: بلاروس دارای موقعیت راهبردی ویژه و سد محکمی در برابر گسترش ناتو است؛ ما و کشورهای منطقه نیز با گسترش ناتو مخالف هستیم.
فرمانده کل ارتش با اشاره به تحریمهای یکجانبه استکبار جهانی علیه کشورمان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: ما سعی کردیم از این تهدید نهایت بهره را ببریم و دفاع از کشورمان را وابسته به قدرتهای بیرونی نکنیم. وی خاطرنشان کرد: البته مطمئن هستیم شرایط مشابه در جمهوری بلاروس نیز وجود دارد. مردم، دولت و ارتش بلاروس نیز تحت تحریم قرار دارند ولی میدانیم که آنها نیز ابتکارات و روشهای مختص خود را برای برونرفت از شرایط موجود و مقابله با نفوذ ناتو و رویکرد یکجانبهگرایی آمریکا دارند. امیر سرلشکر موسوی تأکید کرد: اراده مقامات سیاسی، نظامی و دفاعی ۲ کشور بر توسعه و تعمیق همکاریهاست و نمونه بارز آن سفر رئیسجمهور بلاروس لوکاشنکو به ایران و دیدار با شهید رئیسی عزیز بود که پایهگذار روابط و کمیسیونهای مشترک شد.
وی با بیان اینکه من عقیده دارم یکی از وظایف اصلی کمیسیونهای ۲ کشور، پیدا کردن راهکار مناسب برای مقابله با یکجانبهگرایی آمریکاست، گفت: نیروهای مسلح ما تجربیات ارزشمندی از دوران دفاعمقدس که به تنهایی در برابر قدرتهای جهانی ایستادگی کرد و نیز مبارزه با تروریسم و رسیدن به خودکفایی و استقلال دارند. میدانیم که جمهوری بلاروس نیز تجربیات گرانبهایی دارد، بویژه در جنگ اوکراین که تبادل تجربیات باعث تقویت طرفین خواهد شد.
فرمانده نیروی هوایی و پدافند جمهوری بلاروس نیز در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران را کشوری زیبا، تاریخی، با فرهنگ غنی و مردم بسیار میهماننواز دانست.
وی گفت: ما هم خواهان گسترش و تعمیق روابط نظامی و تبادل و بهرهمندی از تجارب ارزشمند جمهوری اسلامی ایران هستیم. فرمانده نیروی هوایی و پدافند هوایی بلاروس افزود: ما با یکجانبهگرایی آمریکا و گسترش ناتو مخالف هستیم. سرلشکر لوکانوویچ با اشاره به توانمندی پدافندی کشورمان در دفاع از تهدیدات دشمنان علیه ایران، از فرمانده کل ارتش برای سفر به بلاروس و بازدید از توانمندیهای نظامی این کشور دعوت کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|