|
معرفی رمان «برج قحطی» اثر هادی حکیمیان
به دنبال ریشهها
فهیمه اسماعیلی: تاریخ مقولهای است که از آن برای عبرت جستن یاد میشود و سیر در تاریخ به هر سیاری میتواند کمک کند درک درستی از موقعیت پیشرو داشته باشد. به عبارتی کسی که نداند از کجا گذشته نمیداند به کجا رسیده است و این درسی است که تاریخ میتواند برای عبرت گرفتن داشته باشد. هر قوم و دستهای در داخل خود عبرتهایی دارد که میتواند برای سایرین مورد استفاده قرار گیرد و پندآموز باشد. تاریخ محلی از این حیث میتواند مورد اهمیت قرار بگیرد و خوانندگان را به سوی خود جذب کند. ایران با پیشینهای تاریخی همیشه یک مدل مطالعاتی مناسب برای علاقهمندان به تاریخ بوده و فراز و فرودهایی که در گذر روزگار در این سرزمین کهن روی داده پندآموز است. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، در قرن اخیر یکی از مهمترین برهههای تاریخی است که توجه شرقشناسان را بیش از گذشته به سوی این سرزمین جلب کرده است. نمایاندن ریشههای این اتفاق تاریخی میتواند برای کشورهایی که با ظلم و ستم در پیکار هستند، مفید باشد و آنها را در رسیدن به پیروزی موفق گرداند. یکی از روشهایی که میتوان به واسطه آن پیشینه این انقلاب بزرگ مردمی قرن را معرفی کرد استفاده از ابزار هنر است. ادبیات به عنوان یکی از گونههای هنری میتواند در بیان انقلاب اسلامی بسیار مفید واقع شود و ذهن خوانندگان را نسبت به این واقعه روشن کند. رمان «برج قحطی» به قلم هادی حکیمیان یکی از کارهایی است که بخوبی به ریشههای انقلاب اسلامی و خاستگاه آن اشاره کرده است. حکیمیان در این اثر با روایت تاریخ بومی یزد در حقیقت خواننده را در سفری تاریخی به یزد میبرد و او را در میان بادگیرها و بناهای خشتی یزد میچرخاند تا در طول این سفر ادبی شمهای از تاریخ یزد و ریشههای انقلاب اسلامی را به او نشان دهد. در «برج قحطی» خواننده با متنی روبهرو است که در آن نویسنده سعی دارد هم از آداب و رسوم یزد سخن به میان آورد و هم تاریخ این منطقه کویری کشور را از دوره قاجار تا عصر پهلوی برای خواننده روایت کند. در این رمان حکیمیان با اشاره به شخصیتهای با نفوذ یزد و معرفی آنها به خواننده نشان میدهد که افراد با نفوذ چگونه برای بالا بردن جایگاه خود نزد حکومت مرکزی از هر ترفندی استفاده میکنند و برای رسیدن به این خواسته خود از هیچ ظلمی فروگذار نمیکنند. نویسنده با چیرهدستی در این رمان تصویری از خوانین و حکام یزدی را در گذر زمان نشان داده و تمام ظالمان تاریخ را در عرض هم آورده است. نقش اقشار مختلف در رمان «برج قحطی» انکارنشدنی است و نویسنده با بازی دادن به هرکدام از آنها یک جامعه واقعی را پیش چشم خواننده ساخته تا رمانش به واقعیت جامعه آن روزگار نزدیک باشد و خواننده بهتر بتواند با اثرش ارتباط برقرار کند. در این اثر که انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده شاهدیم که چگونه یک اثر میتواند به لایههای مختلف تاریخ سرک بکشد و خواننده را با خود همراه کند. البته نکتهای که درباره روایت تاریخی این رمان نباید از قلم بیفتد این است که نویسنده گاهی به حدی غرق در روایت تاریخ و شخصیتهای تاریخی شده که فراموش کرده در حال نوشتن رمان بوده و تاریخ بر رمان چیرگی یافته است. هر چند نحوه روایت به قدری جذاب است که خواننده از این مساله خسته نمیشود و با نویسنده همراه میشود. تعدد شخصیتها در رمان «برج قحطی» به خاطر حضور اقشار مختلف جامعه است که خب این نکته از یک سو وجه مثبت اثر بهشمار میرود ولی از دیگر سو ذهن خواننده را خسته میکند و گاهی ممکن است موجب سر در گم شدن خواننده شود. نکته دیگری که درباره این رمان میتوان مورد اشاره قرار داد مساله قصهگویی در آن است. نویسنده در ابتدا در وارد کردن خواننده در فضای کارش موفق عمل میکند و دلیل موجهی چون اجرای نمایش با موضوع تاریخ یزد را برای روایت تاریخ انتخاب میکند ولی در ادامه به نظر میرسد قصه اصلی را رها میکند و این نقطهضعف اساسی برای این رمان است. البته باز هم تاکید میشود که نحوه بیان حکایتهای تاریخی موجب شده خواننده متوجه رها شدن قصه نشود. در مجموع رمان «برج قحطی» اثری نه شاهکار بلکه در حال تکامل است و خواننده از نوع زبان و روایت لذت خواهد برد. درباره این رمان باید نقاط ضعف و قوت آن را در کنار هم دید و به قضاوت نشست اما این اثر در نوع خود یک تجربه متفاوت از رمان تاریخی است. این رمان از سوی انتشارات شهرستان ادب راهی بازار کتاب شده است. ارسال به دوستان
محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر در نخستین نشست خبری:
جشنواره فیلم فجر پاسخگوی نمایش همه فیلمها نیست
گروه فرهنگ و هنر: نخستین نشست خبری دبیر جدید جشنواره فیلم فجر، آغازی رسمی برای رسانهای شدن فعالیتهای دبیرخانه سیوچهارم جشنواره فیلم فجر بود. نشستی که با حضور اهالی رسانه و مهتاب کرامتی، مشاور هنری جشنواره برگزار شد و در پایان آن نخستین پوستر جشنواره فیلم فجر با نقشی برجسته از استاد خسرو شکیبایی رونمایی شد. بعد از سخنان اولیه سیدصادق موسوی، مدیر ارتباطات و اطلاعرسانی جشنواره نوبت به محمد حیدری، دبیر جشنواره سیوچهارم رسید تا درباره فراخوان جشنواره توضیحاتی ارائه دهد و در ادامه به سیمرغهای این دوره از جشنواره اشاره داشته باشد. وی در این باره یادآور شد: بحثهای زیادی درباره کم کردن جوایز جشنواره فیلم فجر داشتیم، همانطور که میدانیم جشنواره علاوه بر جشن سینمای ایران، رویدادی رقابتی است که 33 دوره آن تاکنون سپری شده و بخش زیادی از تولیدات سینمای ایران در این جشنواره رونمایی میشود که قطعا مدت زمان برگزاری ۱۰ روزه جشنواره فیلم فجر پاسخگوی نمایش همه تولیدات سینمای ایران در یکسال نیست. ارسال به دوستان
نظری بر کتاب «کاشفالاسرار و مطلعالانوار»
شرحی بر احوال دوست
کتاب «کاشفالاسرار و مطلعالانوار» تالیف حسن ظریفیچلبی از هنگام شکلگیری تا به امروز یکی از بزرگترین کتب نگاشته شده به زبان صوفیه است. آنچه که مولانا در این کتاب به آن توجه داشته است برای مخاطبان این اثر از حد کمال نیز گذر کرده و در نظر تمام مریدان این بزرگوار هرچه در اسرار این اثر گرانسنگ نظر کنیم معرفت درک حقیقت را بیشتر یادآور خواهیم شد. هرچند مولانا سالک راه حق و شاعری توانمند بوده است ولیکن در نظر اهل فن میتوان او را در چند عرصه شناخت. آنچه که مسلم است ایشان در زمان خود از شهرت بسیار برخوردار بودهاند، با این همه در طول تاریخ هرچه به مفاهیم اثر او نظر شده است و درک مفهوم کردهاند بر شهرت و اعتبار ایشان افزون شده و در حال حاضر آنچه که از مولانا در اذهان عموم مردم و صاحبان اندیشه باقی مانده است شخصیتی بسیار پرشور و متفاوت از آنچه است که در عصر ایشان شناخته شده بود و این مهم از آنجایی سرچشمه میگیرد که مریدان مولوی او را در طول تاریخ به مردم هرچه بیشتر شناساندهاند و هر شخصی که علاقهمندی اندکی به راه و روش آن بزرگوار داشته، از این قاعده مستثنا نبوده است. این حرکتهای پیدرپی باعث شده آنچه که از اشعار این شاعر بلندآوازه دریافت میشود آنچنان گسترده و وسیع باشد که در روزگار ما کمتر کتابی یافت میشود که تا این حد بر گسترش معانی آن همت گماشته شده باشد. اثر برجسته و عارفانه «کاشفالاسرار و مطلعالانوار» به شرح ابیاتی از مثنوی به قلم حسن ظریفیچلبی(رضا) نگاشته شده که توسط علیرضا قوجهزاده به تصحیح و تحقیق درآمده است. در این اثر، مصحح بر آن بوده که با مقابله نسخ خطی موجود آنچه که به صحت کامل نزدیکتر است را برای بیان بیاورد و تصحیح اکمل نیز بر همین شیوه صورت میگیرد. از این رو آنچه که از عنوان کتاب برآمده است نحوه نگاه نویسنده را بیان میکند، چنانکه شرح فوق را میتوان یکی از کاملترین شرحهای مثنوی معنوی دانست زیرا از اسلوب سخن مولف آن بر میآید که در تمام مفاهیم کتاب بخوبی اندیشه کرده است و حتی اندک سخنی که خالی از معنا و برای هدفی جز آن باشد را نیاورده است و نویسنده اثر بر این قاعده تا به پایان باقی مانده است. آنچه قدر مسلم است آنکه بسیاری از معانی برگرفته از قرآن کریم و احادیث بزرگان دین(ع) و پیامبر گرامی اسلام(ص) در مثنوی معنوی جای گرفته است و ریشه و بنیاد بسیاری از مفاهیم درونمایه ابیات مولانا بنیادی پیوسته به آنها دارد. با این توجه در جای جای کتاب حاضر به این معانی اشاراتی شده است، با این همه آنچه بسیار در خور توجه بوده نحوه نگرش نویسنده به ابیات کتاب پر ارج مثنوی معنوی است زیرا چنانکه میبینیم بسیاری از شرحهایی که بر مثنوی نگاشته شده از یک جنبه به کتاب نگریستهاند و نویسندگان این شرحها برای نیل به هدف تنها با تکیه بر یک نگرش به دنبال حقیقت موجود در اثر بوده و کمتر توانستهاند آن را بیابند ولیکن اثر حاضر چون نویسندهای دانا به علوم مختلف را دارد، بدینسان نویسنده سعی بر این داشته که هرچه در کتاب به سوی جلو حرکت میکنیم بر عمق معانی بیشتر افزوده شود. با تامل باید گفت نگاه مولف به کتاب مثنوی معنوی دیدگاهی است که یک عارف به این سخنان خواهد داشت. ارسال به دوستان
حسن رحیمپور ازغدی در جشنواره فیلم عمار:
مردمی بودن سینمای انقلاب به معنای عوامفریبی نیست
حسن رحیمپورازغدی در مجموعه سخنرانیهای ششمین دوره جشنواره فیلمهای مردمی عمار با اشاره به ویژگیهای هنرمند ارزشی خاطرنشان کرد: هنرمند ارزشی کسی است که ارزشهای الهی و حقایق در عالم را در حوزه اعتقادات و اخلاقیات به گونهای طباخی کند که یک انسان عادی و عام نیز آن را به راحتی بپذیرد. وی مخاطب سینما را اقشار مختلف مردم دانست و به تبع آن مخاطب سینمای دینی را هم گروههای مختلف مردم برشمرد و گفت: سینمای انقلابی لزوما مردمی است و مردمی به معنای عوامفریبانه و در مقابل نخبگان نیست بلکه این مردمی در مقابل اشراف قرار دارد. رحیمپورازغدی مردم را در سینمای مردمی، قاعده اصلی جامعه بشری که تاریخ و انقلاب را میسازند، دانست و اضافه کرد: طبق فرمایش امام علی(ع) تودههای مردم در هنگام خطر در میدان هستند و به بخشی از حق خویش هم راضیاند اما اشراف در هنگام خطر ایستادگی نمیکنند و هنگام پیروزی در صف اول غنیمت هستند. رحیمپورازغدی با بیان اینکه مشکلات مردم باید مساله اصلی سینماگران عماری باشد، تصریح کرد: سینماگران عمار فقط پشت جبهه نیستند و همانطور که میبینیم مستندسازان این جبهه به سوریه و عراق میروند و آنها را باید در نقاط پرالتهاب جستوجو کرد. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: روشنفکر واقعی کسی است که با متن جامعه خویش پیش رود و مشکلات کنونی جامعه را بداند. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ارزشهای اسلامی که مروج ایثار، انصاف و محبت است، در همه جای دنیا مورد پذیرش است چون به وجه دنیوی آن توجه دارند که این فضایل اخلاقی آثار دنیوی هم دارند، اظهار داشت: سینمای سکولار اگر اخلاق انسانی را نشان دهد به جنبه اخروی آن توجه ندارد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه افراد مذهبی وقتی وارد عرصه هنر میشوند به دلیل نداشتن مطالعات اسلامی عمیق به سمت نسبیگرایی و شکاکیت میروند، گفت: این روند رابطه معکوسی در افزایش مطالعات سینمایی و مطالعات دینی دارد و هر چه قدر مطالعات سینمایی آنها بالا میرود، مطالعات دینی آنها کمتر میشود و این روند سبب خلق آثار خوب در فرم و خنثی در محتوا میشود. وی برخورد مطلق با هنر را رد کرد و ادامه داد: سینمای سفارشی اگر به این معنی باشد که پول و نفوذ را در راه نشان دادن ارزشها به وسیله سینماگران به کار ببریم درست است. رحیمپور با بیان اینکه سینمایی دینی است که اثر مثبت در جامعه دارد، گفت: ماهیت سینمای دینی وابسته به محتوا و تاثیر و جهت آن است و همه آحاد بشر را میتوان مخاطب سینمای دینی دانست. وی با بیان اینکه منطق فقه شیعه این است که «کل شی هو لک حلال حتی تعلم انه حرام بعینه» فقهای شیعه قائل به اصالت برائت هستند، گفت: یک ابزار فینفسه ممکن است حرام نباشد اما چگونگی نحوه استفاده از آن میتواند منجر به حرام شدن آن شود. این استاد دانشگاه و حوزه در ادامه تصریح کرد: امام معصوم برای کسی که مشروب میخورد و برای اهل بیت شعر میخواند، صله فرستاد و اینگونه توجیه کرد که من برای شرابخواری او صله نفرستادم، بلکه برای شعرهای او فرستادم، همینگونه هم میتوان درباره تمام فیلمهای خارجی و داخلی نمره داد و گفت از یک جهت دینی و از جهت دیگر غیردینی هستند. وی در پایان خطاب به حاضران گفت: تا چه زمان میخواهیم بگوییم سینمای دینی ممکن است یا نه؟ باید راه بیفتیم و عمل کنیم. ارسال به دوستان
اخبار
کتاب «حقیقت سمیر» درباره سمیر قنطار رونمایی میشود ارسال به دوستان
رویدادها
محمدعلی اینانلو، مستندساز و فعال محیطزیست درگذشت ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|