|
ابهام در برگزاری نمایشگاههای تجسمی و شکل حمایت مسؤولان عرصه فرهنگ
گمشده در اصالت
نمایشگاه آثار فریده لاشایی و منتخبی از آثار گنجینه موزه با عنوان «در جستوجوی گمشده» از روز 30 آبانماه با حضور جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد و تا روز هفتم اسفندماه دایر است. در این نمایشگاه 130 اثر از آثار فریده لاشایی در زمینه نقاشی، شیشه، طراحی و... همچنین 40 اثر از آثار گنجینه موزه به نمایش درمیآید. از آنجا که موزه هنرهای معاصر ایران بهعنوان بزرگترین و پیشروترین گالری نمایش آثار هنری ایران برخوردار از حمایتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، انتظار میرود گزینش نوع و نحوه نمایش آثار برگزیده در گالریهای هشتگانه این تالار، شامل ملاحظات و ترتیبات مبتنی بر درونمایههای تعریفشده در حدود و معیارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد؛ مسالهای که درباره برپایی آثار برخی هنرمندان ابهاماتی را به دنبال داشته است و از جمله آنها نمایشگاه آثار فریده لاشایی، نقاش مدرنیست، نویسنده و مترجم آثار ادبی و فیلمساز متوفی در سال 1391 است. به گزارش «تابش کوثر»، شکل و فرم آثار «در جستوجوی گمشده» چنان است که انگار طی بازدید از نمایشگاه گمشده در یکی از آرتگالریهای لندن یا نیویورک هستیم! و این در حالی است که مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر در زمان افتتاح این نمایشگاه اشاره به این داشت که آثار یکی از تاثیرگذارترین بانوان هنرمند ایران به نمایش گذاشته خواهد شد! ملانوروزی در معرفی این نمایشگاه و اهمیت آن گفت: «این نمایشگاهها چندین مزیت دارد. یکی اینکه بخشی از هنر معاصر ایران را نشان میدهد، مخصوصا بانوان هنرمند ایرانی. در میان آنها نیز خانم لاشایی از تاثیرگذاران هنر معاصر ایران هستند... امروز و در این نمایشگاه، آثار خانم لاشایی در کنار آثار دیگر هنرمندان مطرح جهان در معرض دید قرار داده شده که همگی در گنجینه موزه هنرهای معاصر نگهداری میشود». فریده لاشایی متولد سال ۱۳۲۳ در رشت به همراه برادرش کورش لاشایی که از بنیانگذاران سازمان انقلابی حزب توده ایران بود درگیر مبارزه سیاسی علیه رژیم شاه شد. وی در سال ۱۳۴۲ برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و پس از گذراندن مدرسه مترجمی در مونیخ، به تحصیل در رشته هنرهای تزیینی در وین پرداخت. در سال ۱۹۶۶ (۱۳۴۵) در استودیو ریدل، سازنده معروف شیشه در کوفشتاین اتریش مشغول به کار شد و طراحی کریستال و حکاکی آموخت و در سال ۱۹۶۸ اولین نمایشگاه کارهای کریستالش را به همراه کلاوس ریدل در گالری دوموی میلان برگزار کرد. با توجه به اینکه دفتر مدیر مجموعه در مجاورت گالریهای هشتگانه این مجموعه فرهنگی هنری است بسیار بعید به نظر میرسد جناب ملانوروزی از محتوا و شکل مجموعه تحت امرش بیاطلاع باشد الغرض مدخل ورودی این نمایشگاه در پوشش ویترینهای شیشهای نمایشگر بیوگرافی و اسناد سجلی و آموزشی فریده لاشایی است. در این بین نمایش عکسهای خصوصی و آلبوم هنرهای نمایشی نامبرده بصورت بیحجاب اولین نکتهای است که زنگ هشدار سلطه تفکر روشنفکری را در این مجموعه فرهنگی بهصدا درمیآورد. در تالارها و راهروهای بعدی ضمن حک کردن خاطرات نامبرده روی دیوار و آنجا که صاحب آثار به بیان خاطرات گذشته و دیدارهایش با اصحاب قلم و فیلمسازانی از جمله مسعودخان کیمیایی میپردازد در نمایشگری البته در خور توجه بهروز خان وثوقی در نماهایی برگزیده از فیلم قیصر از شیفتگان فیلمفارسی دلبری میکند... در طول نمایشگاه علاوه بر نمایش ابراز ارادتهای خاص فریده لاشایی، نقاش اکسپرسیونیست به نویسندگانی همچون برتولت برشت و برخی هنرمندان دنیای غرب آثاری برگزیده از پیشروان هنر معاصر در غرب و ایران از جمله جکسون پولاک و سهراب سپهری به نمایش گذاشته شده است. در ادامه یکی از سوالاتی که برایمان مطرح شد این بود که چه ارتباطی میان فضای غنایی و البته نوستالژیک صدای مشهورترین خواننده کلاسیک دنیای عرب با حال و هوای مدرن نمایشگاه بود. واقعا یکی از دستاندرکاران برپایی این نمایشگاه به اصطلاح مدرن، ارتباط میان صدای خواننده متوفی دهههای گذشته جهان عرب با حال و هوای امروزی یک آرتیست مدرن را برای ما تشریح کند که در این زمینه گفتنیها بسیار است. نکته تاملبرانگیز ماجرا، حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح این نمایشگاه بحثبرانگیز بوده که به همراه علی مرادخانی، معاون هنری خود از آثار دیدن کردند. امید است در انتخاب آثار برای برگزاری نمایشگاههای هنری توجه بیشتری به عمل آمده و در نحوه حمایت مسؤولان ارشد فرهنگی که سکانداران شکلبخشی به نگره فرهنگ و هنر این دیار هستند، اهتمام ویژهای صورت گیرد. ارسال به دوستان
«تهران در اغما»
روایتی به زبان نقاشی از وضعیت آلودگی هوای تهران
بهزاد شیشهگران طراح، گرافیست و نقاش سرشناس، مجموعه آثار خود با عنوان «تهران در اغما» را در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی منتشر کرده است. سالهاست که بسیاری از هنرمندان در حوزههای متفاوت شعر، ادبیات، نقاشی و عکس به این قلمرو جغرافیایی و تاریخی، تهران، خیره شده و سعی کردهاند خاطرهها، چهرهها و وعده روزهای بهتر این شهر را پاس بدارند، تقدیر شهری که دیگر با دود و غبار گره خورده است! بهزاد شیشهگران در یک اقدام بیسابقه با نمایش مجازی آثاری که تحت تاثیر آلودگی هوای شهر تهران در سال ۸۹ خلق کرده، زنگ خطر وارونگی هوای تهران را دوباره به صدا در میآورد. بهزاد شیشهگران شرایط شهری و هوای دگرگون شده و سنگین تهران را با سرفههای مدامش دستمایه خلق این مجموعه آثار قرار داد و فضای خاکستری و آلوده شهری را که مدام لابهلای ذرات معلق سرب، گاز و دود گم و پیدا میشد در 25 تابلو به تصویر کشید. بهزاد شیشهگران از معدود هنرمندان شناخته شده است که این روزها آثارش را در فضاهای مجازی به نمایش میگذارد و معتقد است باید به فضای مجازی همزمان با فضای حقیقی نگاه کرد. این هنرمند در این باره میگوید: «من همیشه نگاهم به هنر یک نگاه اجتماعی است و سعی میکنم آنچه را که در توانم هست، با بیشترین بیننده و مخاطب در میان بگذارم. اگر شما به سوابق من نگاهی داشته باشید این امر را میبینید. حتی قبل از انقلاب تمام پوسترهای سیاسی یا فرهنگی که کار میکردم همه با سرمایه شخصی و با میل شخصی و بدون سفارش انجام میشد. این نگاه از زمانی که من هنرجو بودم شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است. نمایشگاههای متعددی هم با مضمونهای اجتماعی گذاشتم و همیشه موضوع کارم متاثر از فضایی که در آن نفس میکشم چه آنچه در دنیا اتفاق میافتد و چه آنچه در جامعه ایران اتفاق میافتد بوده و سعی کردهام این نگاه را در قالب هنر و خلاقیت به جامعه بازگردانم». بهزاد شیشهگران از چنین منظری به فضای مجازی به عنوان یک فضای جدی و تاثیرگذار مینگرد و اولین هنرمند شناختهشدهای است که امسال 3 نمایشگاه مجازی را کنار نمایش آثارش در گالریهای تهران تجربه کرده است. او در این باره میگوید: «در فضای مجازی کار میتواند بدون مرز پیش برود، به بیرون از تهران و ایران برود و به اقصی نقاط دنیا برسد. حتی در خود شهر تهران هم، ترافیک، رفت و آمد مصیبتبار در این شهر، هزینه برپایی نمایشگاه و هر آنچه را که دست و پا گیر است میتوان در فضای مجازی از میان برداشت. در این فضا، هر کسی میتواند کار را ببیند و نقد کند. من امروز فکر میکنم فضای مجازی از حقیقی هم حقیقیتر شده و این پدیده متعلق به عصر ماست و باید از آن استفاده کنیم». ارسال به دوستان
برپایی نشست «وندالیسم و هنرهای شهری در تهران»
سیدرضا حسینیلاهیجی گفت: مهمترین وندالیسم در هنرهای شهری سرقت مجسمههای تهران بود که سال ۸۹ اتفاق افتاد. نشست «وندالیسم و هنرهای شهری در تهران» با سخنرانی سیدرضا حسینیلاهیجی و سیدمحمود شعیبی عصر سهشنبه 29 دیماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد. سیدرضا حسینیلاهیجی در این نشست با نمایش تصاویری از هنرهای شهری در شهر تهران و شهرهایی از دیگر کشورها گفت: هنر یک سرمایهگذاری در حوزه آرامش شهروندان است و بهترین مرجع برای تصمیمگیری درباره هنرهای شهری، هنرمندان مجرب هستند. حسینیلاهیجی در ادامه گفت: نقاشی دیواری، آثار حجمی، نمادها و نشانهها، یادمانها، گرافیک محیطی و رنگ در منظر شهری، هنرهای جدید و هنرهای مردمی در حوزه هنرهای شهری قرار میگیرند که امروز متاسفانه در شهرها از جمله تهران فضاهایی برای هنرهای شهری وجود ندارد. او با اشاره به وندالیسم بهعنوان پدیدهای مبنی بر تخریب اموال عمومی گفت: سرقت و غیب شدن مجسمههای شهر تهران در سال 1389 مهمترین وندالیسم هنرهای شهری بود. سیدمحمود شعیبی نیز در این نشست گفت: زیبایی شهر میتواند در کاهش وندالیته موثر باشد و هرچه محیط شهر امنتر باشد، وندالیسم هم کمتر میشود، بنابراین شهر باید بهگونهای طراحی شود که فضا به وندالها داده نشود. شعیبی با اشاره به هنر خیابانی، هنر مردمی و هنرهای شهری گفت: هر سه گروه این هنرها بیشتر در حوزه هنرهای شهری تعریف میشوند و هنرهای شهری که موضوع نسبتا جدیدی است باید چند دهه بگذرد تا به عنوان بخش مهمی از هنرهای تجسمی شناخته شود و مبانی نظری آن نیز تبیین شود. او با اشاره به انواع وندالیسم گفت: وندالیسم به 3 دسته گروهی و هدفمند، فردی و بیهدف و مدیریتی تقسیم میشود و میتواند علل تربیتی روانی یا اجتماعی داشته باشد. شعیبی افزود: وندالهایی که سراغ هنرهای شهری میروند به 2 دسته تقسیم میشوند؛ دسته اول افرادی که مثل سایر اموال عمومی سراغ هنرهای شهری هم میروند و آنها را تخریب میکنند. گروه دوم افرادی که به طور اختصاصی متوجه اثر هنری میشوند و سراغ تخریب آثار هنری میروند چون معتقدند افرادی با رانت و رابطه آثار هنری شهری را ارائه کردهاند. ارسال به دوستان
برگزاری آیین بزرگداشت ۸۸۲ شهید هنرهای تجسمی
آیین بزرگداشت ۸۸۲ شهید هنرهای تجسمی در خانه هنرمندان برگزار شد. به گزارش فارس، آیین بزرگداشت 882 شهید عرصه هنرهای تجسمی با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، محمدحسین حیدری جانشین انجمن عکاسان و دفاعمقدس و جمعی از خانوادههای شهدای هنرمند در خانه هنرمندان برگزار شد. محسن رضایی در این مراسم اظهار داشت: 2 هزار شهید هنرمند تابلوی زیبا و گالری حقیقی از اوج انسانهاست و بعید میدانم در حادثهای در عالم 2 هزار هنرمند اینگونه جانشان را فدای خوبیها کرده باشند. وی افزود: امروز نیز هنرمندان صحنه دیگری را خلق میکنند و در مناطقی مثل سوریه، عراق، کنار خانه خدا و خلیجفارس حاضر شده و این لحظهها را ثبت میکنند. در این مراسم از خانواده 9 شهید عرصه هنرهای تجسمی تجلیل شد. کنگره بزرگداشت 2هزار شهید هنرمند از سال گذشته رقم خورد که شناسایی شهدای هنرمند توسط بسیج انجام گرفت. در عرصه هنرهای تجسمی 882 شهید در بخشهای عکس، نگارگری، خوشنویسی، نقاشی و مجسمهسازی فعال بودند که به واسطه کار هنری یا به عنوان داوطلب به جبهه اعزام شدند و به شهادت رسیدند. کنگره بزرگداشت این 2 هزار شهید پنجشنبه اول بهمنماه (امروز) برگزار خواهد شد. ارسال به دوستان
موضع کاریکاتوریستها در برابر آلودگی هوای شهر
بحث آلودگی هوا از دیدگاه اجتماعی، اقتصادی و فنی، موضوعی است که امروزه در دنیا جایگاه ویژهای دارد و یکی از مسائل مطرح در این زمینه، جلوگیری از افزایش این آلودگی و یافتن علل و عوامل به وجود آورنده آن است. غلظت آلایندهها و ذرات معلق در روزهای گذشته برای چندمین بار شرایط ناسالمی را در زیست مردمان شهر تهران موجب شد و نادیدهانگاری مسؤولان امر، مسیری بحرانزا را پدید آورد. آلودگی هوای تهران که نفسهایی کشدار را برای مردمان شهر به همراه داشت با موجی از اعتراضات هنرمندان همراه شد که برخی از آنها با طراحی کاریکاتورهایی به بیان دیدگاه خود با زبان هنر پرداختند. ارسال به دوستان
اخبار
معرفی هیأت داوران «سودای سیمرغ» و «مستند» جشنواره فجر ارسال به دوستان
رویدادها
عیادت وزیر سابق ارشاد و هنرمندان از فرجالله سلحشور ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|