|
وعده بهبود معیشت خانوارها چه شد؟
گرانی در دوران پسابرجام همچنان پابرجاست!
گروه اقتصادی: بعد از اجرای برجام، همچنان گرانی وجود دارد و مشخص نیست وعدههای مسؤولان درباره بهبود معیشت مردم چه موقع تحقق مییابد. به گزارش مهر، وعده دولتمردان از روند کاهش نرخ تورم یک حالت خوشبینی در مردم جامعه ایجاد کرده که نیاز است در شرایط فعلی و با گشایشهایی که پس از برجام بهوجود آمده به وضعیت معیشت و سفره خانوار هم توجه شود، این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی چیز دیگری را نشان میدهد. واقعیت این است که براساس آمارهای بانک مرکزی، نرخ کالاها و خدمات همچنان گران است و نرخ سفره خانوار رو به افزایش گذاشته و با نزدیک شدن به ایام پایانی سال قیمتهای موادغذایی، بهداشتی، خدمات، آموزشی و... طبق همین آمارها روندی صعودی داشته است. در حالی دولت توانست نرخ تورم را براساس آخرین گزارش بانک مرکزی در پایان دی ماه به 2/13 درصد کاهش دهد که هنوز مردم کاهش تورم را در زندگی خود احساس نمیکنند، این در حالی است که مسؤولان بانک مرکزی میگویند کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمتها نیست. نرخ تورم در حالی کاهش یافته است و مسؤولان دولتی و بانک مرکزی از کاهش آن به تکرقمی در سال ۹۵ خبر میدهند که اقتصاد کشورمان بشدت در رکود بهسر میبرد. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت چندی پیش مطرح کرد دولت درصدد است نرخ تورم را سال آینده تکرقمی کند تا قدرت خرید مردم بیشتر شود. حال در حالی مسؤولان دولتی ادامه مهار تورم و کنترل رکود را در سر میپرورانند و یکی از مهمترین وعدههای دولت تدبیر و امید مهار تورم و جلوگیری از رشد فزاینده قیمتها بوده است که هنوز ارزانی در کار نیست و قیمتها در بازار همچنان بالاست و مردم ارزانی را در زندگی روزمره خود لمس نمیکنند. گزارشات بانک مرکزی از وضعیت قیمتها و شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی هم تاییدکننده این موضوع است. این گزارشات نشان میدهد طی یکسال اخیر در بخشهای خدماتی، رفاهی، قیمت کالاها و مایحتاج مصرفی، خوراک و پوشاک و... روند قیمتها صعودی بوده و تنها در چند مورد جزئی نرخها روندی کاهش داشته است. در همین حال، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور گفته است: رفاه مردم در سالهای اخیر کاهش یافته و برخی از مردم قادر نیستند حداقلهای نیازشان را تامین کنند. ارسال به دوستان
خسارت قراردادهای نفتی بیشتر از کرسنت
در پی رونمایی وزارت نفت از مدل جدید قراردادهای نفتی و انتشار مصوبه هیأت دولت در اینباره، تعداد زیادی از کارشناسان نسبت به ابعاد مختلف حقوقی، فنی و فرهنگی این قراردادها اعلام نظر کرده و درباره عواقب انعقاد چنین قراردادهایی برای آینده کشور اعلام خطر کردند. پس از بررسی متون قراردادهای نفتی جدید ابهامات و ایرادات فراوانی در این مدل موجود است که اگر برای حل آنها تدبیری اندیشیده نشود، خسارات جبرانناپذیری به کشور و صنعت نفت وارد خواهد شد. علیرضا خسروی، نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه قراردادهای جدید نفتی خساراتی بیش از کرسنت دارد، اظهار داشت: مجلس نسبت به نفت و قراردادهای نفتی از حساسیت لازم برخوردار است و اگر دولت و متولیان نفتی اقدام خودسرانهای را انجام دهند برخورد جدی مجلس را در پی خواهد داشت. وی با بیان اینکه هنوز عایدی برجام با خسارت کرسنت برابری نمیکند، افزود: طی برجام ارقامی را از پولها بلوکهشده به دست آوردهایم که باید علاوه بر این مقدار دهها برابر هزینه کنیم تا بتوانیم خسارت کرسنت را تسویه کنیم و دقت لازم را در قراردادهای نفتی جدید لحاظ داشته باشیم تا خسارات گذشته تکرار نشود. عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: قراردادهای جدید نفتی هشداری است تا کرسنتهای دیگر را تکرار نکنیم و این قراردادها باید به اطلاع حقوقدانان، کارشناسان و مردم که سرمایه ملی متعلق به آنهاست برسد و نباید یکطرفه توسط برخی افراد خاص تصمیم گرفته شود. نماینده مردم سمنان در خاتمه افزود: بسیار تاسفبار است که هنوز مجلس از مفاد این قراردادها اطلاعی ندارد وقتی شفافیت برای مجلس نباشد حراج سهم مردم بدون اطلاع مردم نیز دور از تصور نیست. ارسال به دوستان
هواپیماهای امسال، سال آینده میآیند!
رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: تا پایان سال هواپیمایی وارد کشور نمیشود و احتمالا اولین هواپیماهای ایرباس که تعداد آنها 3 فروند است از سال آینده وارد ایران میشوند. اولین خبرهایی که از خرید این هواپیماها منتشر شد، ورود تعدادی هواپیمای دست دوم به کشور و تحویل 10 فروند تا پایان سال 94 بود که با واکنشهای انتقادی مواجه شد؛ این خبر به فاصله چند روز از سوی معاونان وزیر راهوشهرسازی تکذیب شد و مشخص شد اگر هواپیمای دست دومی هم خریداری شود، ایرلاینهای داخلی مستقیما این کار را انجام میدهند و دولت در آن دخالتی ندارد. اما با به اتمام رسیدن سفر هیأت 100 نفره دولت به فرانسه، خبر قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس منتشر شد و سپس اعلام شد 3 فروند ایرباس 330 تا نوروز 95 برای بهرهبرداری وارد کشور میشوند و جزئیات ورود دیگر هواپیماها نیز اعلام شد اما روز گذشته علی عابدزاده، با بیان اینکه زیرساخت فرودگاههای کشور آمادگی ورود هواپیماهای غولپیکر خریداریشده را ندارند، تصریح کرد: تا پایان سال هواپیمایی وارد کشور نمیشود و احتمالا اولین هواپیماهای ایرباس که تعداد آنها 3 فروند است از سال آینده وارد ایران میشوند. ارسال به دوستان
بازار خودرو زیر ۲۰۰۰سیسی انحصاری است
در حالی شورای رقابت بهتازگی تصمیم گرفت بهدلیل انحصاری دانستن بازار خودروی زیر ۲۰۰۰ سیسی در قیمتگذاری دخالت کند که وزیر صنعت بار دیگر با قیمتگذاری خودرو در شورای رقابت مخالفت کرد. به گزارش تسنیم، اخیراً با لغو تحریمهای بینالمللی وزیر صنعت با بیان اینکه سرمایهگذاران و خودروسازان خارجی با قیمتگذاری دولتی موافق نیستند، میگوید: بنابراین به آنها گفتهایم قیمتگذاری بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود. وی با بیان «معتقدیم اگر قیمتگذاری، دولتی نباشد خودروها ارزانتر خواهد شد» گفت: حدود 4 خودروساز دولتی داریم، بر همین اساس در تولید خودرو انحصاری وجود ندارد و واردات خودرو هم آزاد است. اظهارات وزیر صنعت در حالی مطرح میشود که رئیس شورای رقابت بازار خودرو را انحصاری دانسته و اصرار دارد باید قیمت خودرو براساس دستورالعمل آنها تعیین شود. رضا شیوا گفت: اعضای جدید شورای رقابت تصمیم گرفتند تا زمانی که وضعیت تعرفه واردات خودروهای زیر 2هزار سیسی اینگونه باشد دستورالعمل قیمتگذاری این خودروها باید توسط شورای رقابت تعیین شود. وی افزود: هنوز بازار خودروهای زیر 2هزار سیسی انحصاری است و باید قیمتگذاری شود. ارسال به دوستان
افتتاح همزمان ۳۸ مجتمع خدماتی - رفاهی در 13 استان
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: ۳۸ مجتمع خدماتی - رفاهی با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان همزمان در ۱۳ استان کشور به بهرهبرداری رسید. داوود کشاورزیان در این باره اظهار داشت: در حال حاضر جمعاً 600 مجتمع خدماتی - رفاهی در کشور فعالیت میکنند ضمن آنکه 348 مجتمع در حال احداث است و موافقت اصولی 525 مجتمع خدماتی رفاهی دیگر انجام شده است. وی با بیان اینکه 61 مجتمع خدماتی- رفاهی در آزادراههای کشور در حال بهرهبرداری است، گفت: همچنین 231 مجتمع خدماتی- رفاهی در بزرگراهها فعالیت میکند. وی گفت: بازنگری در ضوابط سازمان راهداری درباره احداث مجتمعهای خدماتی- رفاهی انجام شد تا برای جذب سرمایهگذار شرایط تسهیل شود. کشاورزیان بیان کرد: برنامهریزی شده هر 50 کیلومتر یک مجتمع ارسال به دوستان
چگونه عمر ساختمان را افزایش دهیم؟
مهدی محرمیشاماسبی*: ساختمان از جمله سرمایههای ملی هر کشوری محسوب میشود. این سرمایه ملی هرچقدر از عمر بیشتری برخوردار باشد، دارایی کشور نهتنها افزایش مییابد بلکه در مصرف منابع ملی صرفهجویی میشود. مسکن در دوران رشد جمعیت بیشتر به کالای مصرفی و در زمان کاهش جمعیت تبدیل به کالای سرمایهای میشود. در کل میتوان ساختمان را به عنوان سرمایه ملی فارغ از نوع مصرف دانست اما چه راهکارهایی باید به کار گرفت تا عمر مفید آن را افزایش دهیم؟! اولین حلقه مفقوده عمر مفید ساختمان مصالح غیراستاندارد است. مصالح غیراستاندارد آنقدر فزونی یافته که برخی مهندسان طراح در حین طراحی از ضرایب اطمینان بالاتری در طراحی استفاده میکنند. در بسیاری از کشورهایی که ساختمان کالای لوکس محسوب میشود همه مصالح بهکاررفته دارای کد استاندارد است و محاکم ذیصلاح اجازه تولید یا واردات مصالح غیراستاندارد را نمیدهند. لذا شروع فرآیند تولید ساختمان بدرستی شکل میگیرد و ضربالمثل «خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج» در این کشورهای توسعه یافته درباره صنعت ساختمان مصداقی ندارد. پس از مهیا کردن بستر مناسب شروع فرآیند تولید مسکن، در حلقه دوم، مهندسان طراح وارد عرصه این فرآیند میشوند. بالطبع در صورتی که طراح کار خود را به نحو احسن انجام ندهد میتواند مصالح استاندارد موجود را بدل به ضایعات کند. نقش طراح در این فرآیند اخیراً با همت مسؤولان سازمان نظام مهندسی درباره ساختمانهای با متراژ بیش از 2000 مترمربع پررنگتر شده و از 4 گرایش مهندس معمار، محاسب و تأسیسات برقی و مکانیکی در این طرحها به دلیل توجه ویژه و کنترل مضاعف توسط سازمان نظام مهندسی به نحو مطلوب استفاده میشود، هرچند عدم حضور مهندسان نقشهبردار، شهرساز و ترافیک به چشم میآید. حلقه سوم، مهندسان سازنده هستند، اگرچه قانونگذار به صراحت وظیفه اصلی سازمانهای نظام مهندسی را تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفههای فنی و مهندسی در بخشهای ساختمان و شهرسازی میداند اما به دلایل متعدد؛ فرهنگ رعایت این قانون در نظام ساختوساز شهری وجود ندارد و به اعتقاد نگارنده و اغلب دستاندرکاران صنعت ساختمان، حلقه سوم مفقوده، مهمترین حلقه این فرآیند تولید است و عدم وجود اراده قاطع برای اجرای این قانون، موجب شده تمام زحمات بهکاررفته در تولید و مصالح استاندارد و طراحیهای بسیار اصولی و منطبق بر آییننامههای روز دنیا، همگی کماثر و شاید هم بیاثر شود. حلقه چهارم، مهندسان ناظر هستند. این حلقه در سالهای اخیر با نگاه حاکمیتی به این بحث و ارجاع کارهای نظارت مبتنی بر قانون آییننامههای اجرایی و مباحث مقررات ملی ساختمان خاصه در ساختوسازهای بالای 1500مترمربع که از 4 مهندس ناظر در 4 گرایش معماری، محاسبات، تاسیسات برقی و مکانیک بهره میبرند موجب شده این حلقه حتی بار سنگین حلقه سوم را به ناچار بعضاً بهدوش بکشد و کیفیت ساختوساز را تا حدودی بهبود بخشد. امیدواریم با بررسی و آسیبشناسی این مسائل توسط دستاندرکاران این صنعت و با همت اعضای سازمان نظام مهندسی، اراده اعمال قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر این فرآیند میسر شود. ارسال به دوستان
دستور بررسی فروش ۸۲ هزار تن برنج دولتی صادر شد
وزارت جهاد کشاورزی دستور بررسی قرارداد انحصاری فروش ۸۲ هزار تن برنج دولتی به یک شخص حقیقی را صادر کرد. به گزارش «تسنیم» محمدرضا درگاهی، مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامهای به قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی خواستار ارائه تصویری از قرارداد فروش 82 هزار تن برنج خارجی به بازرگانی حسینپناه در دیماه 94 به این اداره کل برای بررسی موارد مربوط به فرآیند فروش انواع برنج خارجی موجود در انبارهای چهاردهگانه آن شرکت در سطح کشور در این قرارداد شد. پیش از این دیوان محاسبات کشور نیز در نامهای به شرکت بازرگانی دولتی به قرارداد اخیر فروش انحصاری 82 هزار تن برنج دولتی به «ح - پ» واکنش نشان داد و این قرارداد را موجب ترویج دلالی و رانتخواری توسط یک شرکت دولتی اعلام کرد و خواستار اصلاح آن شد. شرکت بازرگانی دولتی ماه گذشته قراردادی 182میلیارد تومانی برای فروش انحصاری حدود 82 هزار تن انواع برنج وارداتی تاریخ مصرف گذشته با یک شخص بهنام «ع - ح - پ» امضا کرد که بهدلیل ابهامات گسترده بازتاب زیادی داشت و مورد انتقاد کارشناسان امر قرار گرفت. ارسال به دوستان
یارانه
حذف 1/5میلیون نفر از لیست یارانهها به بهانه کارت ملی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|