|
سلام آقازادهها به سینما با «پولهای بادآورده»
چرا به سینما میآیند؟
اصغر جمشیدی: فیلم ساختن کار سادهای نیست بویژه اگر بخواهید فیلمی تولید کنید که مخاطب را هم جذب کند، خوب بفروشد و در حاشیهاش هم حرف و حدیث زیاد باشد و همین حاشیهها باعث دیده شدن چندباره فیلم شود، باید زحمت بکشید. از طرح اولیه تا قصه، طراحی صحنه، صدا، دوربین، کارگردانی و به اندازه تمام اسامیای که در تیتراژ میآیند باید زحمت کشید. در واقع باید سرتان برای سینما درد کند که بخواهید وارد این حوزه شوید. با همه تلاشهایتان اگر مخاطب را خوب نشناسید و فیلمی بسازید که مورد استقبال مخاطب قرار نگیرد، متحمل شکست میشوید. در صورتی که از جیب هزینه کرده باشید و منتظر آورده و سود بمانید، شکست شما معنی «ورشکستگی» هم پیدا میکند. در سینمایی که عمده سرمایههایش دولتی است و حتی از عناوینی مانند ارسال به دوستان
«هفت» حرفهای اساسی میزند
محسن یزدی: برنامه سینمایی «هفت» حالا دیگر تبدیل به مهمترین برنامه فرهنگی تلویزیون شده و توانسته مخاطب خوبی را برای یک برنامه تخصصی گرد آورد. بازتاب این برنامه هم البته به گستردگی مخاطبانش شده و هفتهای نیست که اخبار مختلفی از محتوای ارائه شده توسط این برنامه روی صفحات مجازی و حقیقی رسانهها قرار نگیرد. جالب اینکه گاهی صحبت درباره هفت وسیلهای برای دیده شدن اشخاص یا رسانهها نیز شده است. طبعا برنامه هفت نیز مانند همه برنامههای دیگر دارای اشکالاتی است که برخی از آنها شاید به پاشنه آشیل برنامه هم تبدیل شود که در نوشتاری میتوان با جزئیات به آن پرداخت اما اتفاقی که با تیم فعلی برنامه هفت رقم خورده چیزی نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذشت. به نظر نگارنده، هفت امروز از منظر جهتگیری کلی، نزدیکترین برنامه سینمایی به آن چیزی است که سالها دلسوزان کشور برای سینما متصور بودهاند. سالهای سال است برنامهها و مباحث سینمایی (غیر از برنامه ققنوس که آن هم یک برنامه سینمایی صرف نبود) به چیزی شبیه یک دورهمی تبدیل شده و بحثها در شکل محفلی آن باقی مانده است. در سینما شاهد تکصدایی جریانی بودهایم که سینما را میدان بیرقیب خود دانسته و از بیان صدایی غیر از صدای خود نه تنها استقبال نکرده، بلکه با تمام قوا سعی در خاموش کردن آن داشته است. سینمای جشنوارهزده بیمخاطب با ژست اپوزیسیون محصول استیلای این نگاه به سینما بوده است اما حالا اتفاق دیگری افتاده است؛ چند سالی است رسانههای منتقد این جریان جانی گرفته و توانستهاند با طرح موضوعات اساسی غیر از فلان جایزه جهانی و فلان محفل روشنفکری موج جدیدی را ایجاد کنند. شاید نتیجه این تلاشها بود که امروز کسانی که جشنوارهها را مقدس میدانستند به سیاسی بودن طیف گستردهای از آنها اعتراف میکنند. مباحثی از قبیل سینمای افسرده، مخاطب، اکران جهانی، بررسی دوباره جشنوارههای خارجی، سینمای سفارتی و... از جمله مباحثی است که اگرچه جدید نبوده اما بعد از سالها دوباره به آن توجه شده است. بدون تعارف باید گفت این موارد در تلویزیون هم کمتر مجال طرح در یک برنامه جدی را یافته است و جز موارد اندک هرچه روی آنتن رفته باز توسط ارادتمندان به جریان غالب سینما و پدرخواندگان آنان بوده است. حالا البته هفت چیزی دیگری است؛ جسور است، از مخالف خود نمیترسد و حرفهای اساسی میزند که به مزاق جریان همیشه حاضر خوش نمیآید. بعید میدانم دعوا بر سر لحن فراستی یا افخمی یا چیزهایی شبیه این باشد، اگرچه نگارنده خود منتقد برخی از این لحنهاست. ماجرا بزرگتر از این حرفهاست. ماجرا این است که استیلای چند دههای آنها رو به افول نهاده اگرنه چطور میشود هنرمندان مدرن معتقد به آزادی بیان به جای اینکه درخواستشان حضور در برنامه و ارائه نظراتشان باشد مرتب به تلویزیون برای تعطیلی برنامه فشار آورند؟ این یعنی اتفاقی جدی در حال رخ دادن است و زمین بازی در حال چرخش است. با این حساب نه تنها باید از هفت حمایت کرد، بلکه باید به این فکر کرد که چطور میتوان این برنامه را تکثیر کرد تا صداهای دیگری که مرتبط با منافع مردم است در سینما شنیده شود؛ چه اینکه ارائه بحثهای اساسی و تکرار منطقی آن در یک روند درست تاثیر مستقیمی بر فیلمها خواهد داشت. ارسال به دوستان
رونمایی از مستند جسورانه «شبنامه» در حوزه هنری
تهدید شدیم!
رونمایی مستند «شبنامه» به کارگردانی سیدمهدی کرباسی عصر سهشنبه در سالن سوره حوزه هنری با حضور محسن مؤمنیشریف، رئیس حوزه هنری و تعداد قابل توجهی از حاضران و همچنین اصحاب رسانه برگزار شد. به گزارش فارس، پیش از این قرار بود مستند «شبنامه» در دانشگاه تهران رونمایی شود که به دلیل فشارهای خارج از دانشگاه، برنامه اکران این مستند در آنجا لغو شد و عوامل سازنده به سرعت با همکاری حوزه هنری توانستند سالن سوره این نهاد را برای رونمایی این مستند هماهنگ کنند. با توجه به جابهجایی مکانی و زمانی، مخاطبان گستردهای در رونمایی این مستند حضور پیدا کردند، تا جایی که بسیاری از علاقهمندان برای دیدن مستند «شبنامه» روی زمین نشستند. همچنین 2 هفته پیش قرار بود رونمایی این مستند که مربوط به جاسوسیهای نوین است در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شود که مسؤولان این دانشگاه نیز به بهانههای مختلف اکران آن را به تعویق انداختند. بعد از اتمام نمایش فیلم مستند شبنامه که با تحسین مخاطبان همراه شده بود، سیدمهدی کرباسی به عنوان کارگردان و محمدسعید جباری به عنوان راوی این فیلم مستند روی صحنه حاضر شدند و در صحبتهای ابتدایی، کرباسی کارگردان این اثر گفت: طی مدتی که این مستند در حال ساخته شدن بود، بسیاری از دوستانم که یک تیم 10 الی 12 نفره میشدیم، بیخوابیهای زیادی کشیدند. ما به واسطه شرایطی که برای تولید این اثر در آن قرار داشتیم، باید به نوعی کار میکردیم که نتیجه تلاشهایمان را به یک نقطه میرساندیم. انشاءالله گامهای بعدی این کانال که با عنوان «شبنامه» مطرح است، با مشارکت مردم اتفاقهای خوبی رقم بزند و اعضای این کانال ایدههای خود را برای ما ارسال کنند. در ادامه این نشست محمدسعید جباری که راوی «شبنامه» بود، گفت: من هم از جلوگیری نمایش مستند شبنامه توسط دانشگاه تهران اطلاعی ندارم و درک نمیکنم چرا باید عدهای از نمایش این اثر ناراحت باشند، اگر مطالب این فیلم خلاف است، آنها میتوانند صحبت کنند یا افرادی که از موضوعات ارسال به دوستان
اخبار
تلاش برای افزایش سالنهای سینمایی «سیانور» ارسال به دوستان
رویدادها
رونمایی از مجموعه مستند «رؤیای آمریکایی» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|