|
نگاهی به «شبکه امید» در آستانه راهاندازی رسمی
اینجا خبر از «امید» است
گروه فرهنگ و هنر: در طول سالیان درازی که از عمر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران میگذرد، همواره افزایش کمی شبکهها از رونق نیفتاده است. بهگونهای که از 2 شبکه در ابتدای انقلاب به بیش از 60 کانال تلویزیونی رسیدهایم که صداوسیما را با بیش از 50 هزار کارمند تبدیل به بزرگترین سازمان رسانهای جهان کرده است. اگرچه این رشد کمی در آمار و ارقام بسیار مطلوب به نظر میرسد و این ظرفیت را دارد که گستره وسیعی از مخاطبان را با سلایق گوناگون دور خود جمع کند اما این تکثر شبکههای تلویزیونی یا براساس زبان (شبکههای بینالمللی) یا منطقه جغرافیایی (شبکههای استانی) یا موضوعی بوده است. به گزارش «وطن امروز»، نکته قابل تامل اینجاست که تاثیرپذیرترین قشر در مواجهه با تلویزیون، کودکان و نوجوانان هستند که در ابتدا برنامههای محدودی در شبکههای سیما متعلق به آنها بود و به همین جهت کودکان در معرض انواع گوناگون برنامههای تلویزیونی با مخاطب بزرگسال قرار میگرفتند و به همین دلیل گسست نسلی در دهههای پیشین بیش از پیش قابل رویت بود. اگرچه قشر کودک و نوجوان در کنار مادرانشان مهمترین مخاطب تلویزیون محسوب میشدند اما سالها به طول انجامید تا مدیران سیما شبکه 2 را به شبکه کودک تغییر دادند، تغییری که چندان پایدار نماند و منجر به تاسیس شبکه پویا شد. پویا نیز در گذر زمان تحولات بسیاری را تجربه کرد و حفرههای تاسیس یک شبکه برای مخاطب کودک و نوجوان را نشان داد. از جمله مسائل مهم در تاسیس این شبکهها پراکندگی مخاطبان کودک و نوجوان است. بدون شک کودک 6 ساله نیاز و ذائقهای متفاوت با نوجوان 18 ساله دارد و این امکان وجود نداشت که همواره بتوان این گستره وسیع سنی را پای یک برنامه نشاند. این معضل زمانی برجستهتر میشد که سنین نوجوانی با بلوغ جسمی، جنسی و روحی همراه بود و اگر کودکان زیر 15 سال برنامهای در قالب سرگرمی و نکات محدود آموزشی نیاز داشتند، نوجوانان سوالات اساسی در ذهن میپروراندند که امکان پاسخگویی آن صرفا در قالبهای کودکانه نمیگنجید. این امر تا جایی تداوم پیدا کرد که در اردیبهشت سال 95 رهبر انقلاب در انتقادی صریح نسبت به نبود برنامهسازی مناسب برای نوجوانان گلایه کردند و پس از این انتقاد بود که مدیران سیما در شهریور 95 شبکه «امید» را برای مخاطبان 11 تا 18 سال راهاندازی کردند. شبکه امید پس از حدود یک سال فعالیت آزمایشی بناست در 13 مردادماه 96 فعالیت رسمی خود را آغاز کند و بدین جهت از شب گذشته تا افتتاحیه رسمی هیچگونه برنامهای را به روی آنتن نخواهد برد. ارسال به دوستان
اخبار
سریال تعاملی «پیکسل» آماده نمایش شد ارسال به دوستان
تجلیل از 4 دهه تلاش دکتر عماد افروغ
جای خادم و مخدوم عوض شده است
آیین نکوداشت و رونمایی از 4 عنوان کتاب عماد افروغ با حضور چهرههایی همچون محمدباقر قالیباف شهردار تهران، علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و احمد توکلی نماینده سابق مجلس در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. به گزارش تسنیم، در این مراسم حجتالاسلام سیدطه مرقاتی، استاد دانشگاه گفت: دکتر افروغ ویژگیهایی دارد که او را از سایرین متمایز میکند که اولین ویژگی ایشان ایمان و صدق در گفتار و کردار است. ایشان مصداق بارز آیه شریفه «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادقینَ» است و ما تقوای الهی، راستگویی و نیکاندیشی را در رفتار ایشان به وضوح مشاهده میکنیم. وی افزود: ویژگی دیگر دکتر افروغ صراحت لهجه است. ایشان همواره حرف حق را بدون هیچ تسامحی میگوید؛ مسائل را صریح و بدون لفافه عنوان میکند و تاثیرش را در مخاطب میگذارد. همانگونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «همواره سخن حق را بگویید؛ حتی اگر به ضررتان باشد». ارسال به دوستان
میزان، فروش یک فیلم است؟
جواد طوسی، از منتقدان باسابقه و صریحاللهجه سینمای ایران با اشاره به رونق بازار فیلمهای سینمایی مبتذل و رشد این قبیل فیلمهای سطحی نظیر «نهنگ عنبر»، «گشت2»، «پاتو تو کفش من نکن» و... در سینما، یادداشتی را در هفتهنامه کارگزارانی صدا منتشر کرده است که بخشی از آن را در ادامه میخوانید: در سیاست و جمهوریت میگویند «میزان، رای ملت است». آیا با همین نگاه میتوان درباره هر فیلمی ارزشگذاری کرد و گفت «میزان، استقبال مردم از یک فیلم است»؟ در سینمای ایران و جهان فیلمهای زیادی بودهاند که ارزش کیفی بصری و ساختاری داشتهاند ولی نفروختهاند و متقابلا فیلمهای سطحی و پیشپا افتادهای هستند که فروش بالا و غیرمنتظرهای داشتهاند. نمونه اخیرش در سینمای خودمان فیلم «گشت ۲» سعید سهیلی است که تاکنون 20 میلیارد تومان فروخته و این رکوردشکنی و حواشی مربوط به خود فیلم و سازندهاش نشان از یک وضعیت نامتوازن گسترده دارد. باید در مناسبات اقتصادی سینما بگوییم که کالایی به نام گشت ۲ عرضه شده و مردم از آن استقبال کردهاند و براساس این عرضه و تقاضا، بدهبستان اقتصادی (نه فرهنگی) معامله مشروعی انجام گرفته و این سود کلان نوش جان فروشندگانش (یعنی صاحبان کالا). اما ارسال به دوستان
آثار اعتراضی و منتقدانه در ترانه نمیشنویم
محمدمهدی سیار، شاعر و ترانهسرای کشور که به عنوان میهمان ویژه در بیست و دومین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» حضور داشت، با اشاره به انتشار آثار تازه خود، اظهار کرد: رباعیهایم را در مجموعهای با عنوان «یادآوری» آماده چاپ دارم. این مجموعه را از بهمنماه سال گذشته تا فروردین امسال سرودم و تلاش کردم تا در نمایشگاه کتاب نیز منتشر شود اما به دلیل عدم رضایتم از طرح جلد، این اثر در آن زمان به چاپ نرسید و پس از انجام اصلاحاتی در طرح جلد، بزودی منتشر میشود. سیار با بیان اینکه شعر سیاسی هم یک ژانر در ادبیات است، اظهار کرد: اولین و آخرین کتاب شعر اعتراضی کشور، در سال 88 توسط من و امید مهدینژاد جمعآوری شد و توسط انتشارات سپیده باوران منتشر شده است. این کتاب حرف گمشده ادبیات را بیان میکند. اما متاسفانه در ترانه، آثار اعتراضی و منتقدانه نمیشنویم. من حرف خودم را براساس مطالعات و نگاهم به عدالت میگویم و تا جایی که بشود، میگویم و گفتهام. البته اگر تمام آثار اجتماعی، اعتراضی و عدالتخواهانه مرا جمع کنید، 10 درصد کل مجموع عمومی شعرهایم هم نمیشود. سعی کردهام در شعر وارد فضاهای شخصی، فردی و عاشقانه و نگاههای فلسفیوار به عالم و همه چیزهای مرتبط با زندگی و تفکر شوم. همچنین در قالبهای مختلف همچون ترانه رپ تا نوحه و روضه برای مداحی شعر سرودهام. سیار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دوره طولانی همکاری با میثم مطیعی گفت: گاهی شعر مناسبی برای هیات مینوشتم و در اختیار میثم مطیعی قرار میدادم و ایشان میخواند و مانند هر کار دیگری بهتدریج گسترش پیدا کرد و برای من هم این کار جدیتر شد. در سالهای اولیه شور و شر شاعری معتقد بودم که شعر باید جوشش خود را داشته باشد و ترانه را شعر درجه 2 و 3 میدانستم. اما دیدم که ترانه هم مخاطب دارد و میتوان در آن جدی شد. تا امروز شاید حدود 500 نوحه براساس ملودی و موسیقی که آهنگساز برای مجلس عزاداری امام حسین(ع) پیشنهاد میدهد نوشته باشم و البته این نوحهها در جایی هم چاپ و منتشر نشده است. ارسال به دوستان
رویدادها
ملاقلیپور «راه طی شده» را کلید زد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|