|
«وطنامروز» از پایان طلسم پولی دلار با جادوی پیمان پولی دوجانبه گزارش میدهد
حذف دلار از مبادلات ایران و ترکیه
محمد نجارصادقی: دلار از مبادلات ایران و ترکیه حذف شد تا رسما اجرای پیمانهای پولی دوجانبه توسط کشورمان آغاز شود. بر اساس آنچه بین 2 کشور به امضا رسیده، از این پس بانکها در ایران و ترکیه ریال و لیر را بسیار سادهتر از گذشته مبادله میکنند و از این طریق هزینه ارزی مبادلات بین 2 کشور کاهش مییابد. از سوی دیگر بانکهای 2 کشور این امکان را خواهند داشت از نظامهای پرداخت بینالمللی در مبادله ریال و لیر استفاده کنند. به گزارش «وطنامروز»، پیمانهای پولی دوجانبه به مثابه یک کمربند ایمنی در روابط اقتصادی کشور است که با وجود آن به صورت عملی تحریمهای مالی آمریکا به حاشیه میرود. در کنار این موضوع، دیگر شاهد شوکهای ارزی و افزایش ناگهانی نرخ ارز نخواهیم بود. در روزهای اخیر افزایش جهشی قیمت دلار باعث ایجاد نگرانی شده است. مدیریت قیمت دلار به دلیل اثرات مستقیم و غیرمستقیمی که بر اقتصاد و معیشت مردم دارد، بسیار مهم است و باید در اختیار حاکمیت باشد. در ایران بانک مرکزی به عنوان بازوی حاکمیت، باید حد و مرز افزایش یا کاهش قیمت دلار را تعیین کند. کارشناسان 2 عامل اصلی را برای کنترل قیمت دلار توسط بانک مرکزی مطرح کردهاند که شامل عرضه کافی ارز به بازار و ایجاد مکانیزمی برای کاهش تقاضای دلار توسط مصرفکنندگان ارز میشود. در سالهای اخیر بانک مرکزی ایران تنها از عامل اول استفاده کرده یعنی با تزریق ارز به بازار، از افزایش قیمت آن جلوگیری کرده است. اما این عامل در بحران ارزی سال 91 مردود شد و بانک مرکزی هرچه تلاش کرد قیمت ارز را با تزریق بیشتر کنترل کند به دلیل وجود سفتهبازان و دلالان جزء و نافرمانی بانکهای عامل، این امر محقق نشد. این بحران ارزی بخوبی نشان داد برای کنترل ارز، باید از عامل دوم یعنی کاهش تقاضای مصرف به یک ارز انحصاری استفاده شود. برای اینکه فعالان اقتصادی تقاضای کمتری برای دریافت دلار داشته باشند، باید نیازهای آنها به شکلی دیگر رفع شود. بانک مرکزی باید با روشهای غیردلاری، نیاز فعالان اقتصادی به ارز را تامین کند. یکی از روشهای اصلی تامین غیردلاری نیازهای ارزی، «پیمانهای پولی دوجانبه» است. پیمان پولی دوجانبه توافقی بین ارسال به دوستان
علی مطهری در پاسخ به اعتراض نمایندگان:
شاید لاریجانی صلاح نمیداند سؤال از رئیسجمهور مطرح شود!
گروه اقتصادی: دهها نماینده مجلس که پیگیر طرح سوال از رئیسجمهور درباره موسسات اعتباری بودند روز گذشته متوجه شدند رئیس مجلس صلاح نمیداند که این طرح اعلام وصول شود! به گزارش «وطنامروز» علی مطهری، نایبرئیس دوم مجلس دیروز در پی اعتراض نمایندگان گفت: فکر میکنم رئیس مجلس صلاح نمیداند سوال از رئیسجمهور در مجلس مطرح شود. نادر قاضیپور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه 19 مهر) پارلمان در تذکری نسبت به مطرح نشدن سوال تعدادی از نمایندگان از رئیسجمهور درباره تعیین تکلیف سپردهگذاران موسسات اعتباری، گفت: 135 نماینده مجلس طرح سوال از رئیسجمهور درباره وضعیت سپردهگذاران موسسات مالی و اعتباری را امضا کردهاند. وی خطاب به هیاترئیسه مجلس اظهار داشت: سپردهگذاران در موسسات اعتباری نظیر کاسپین، آرمان، وحدت و... بلاتکلیف هستند و هنوز پولشان را نگرفتهاند، چرا نمیگذارید سوال از رئیسجمهور مطرح شود؟ نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: مردم چند شبانهروز در مقابل قوهقضائیه و استانداری خراسانرضوی میخوابند، چرا به مشکلات آنها رسیدگی نمیشود؟ قاضیپور افزود: چرا سوال از رئیسجمهور را مطرح نمیکنید که بیاید در مجلس و پاسخ نمایندگان و سپردهگذاران را بدهد؟ به گزارش تسنیم، علی مطهری، نایبرئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت ضمن وارد دانستن تذکر نماینده ارومیه در پاسخ به تذکر وی، گفت: اقدامات خوبی در زمینه موسسات اعتباری انجام شده و مشکلاتشان یکی یکی حل میشود. وی افزود: قوهقضائیه، مجلس و بانک مرکزی جلساتی پیرامون وضعیت سپردهگذاران موسسات اعتباری داشتهاند و آقای پزشکیان هم این موضوع را دنبال میکند. نایبرئیس مجلس خطاب به قاضیپور، گفت: سوال از رئیسجمهور باید مطرح شود و تذکر شما در این زمینه وارد است؛ طبق آییننامه داخلی مجلس سوال از رئیسجمهور را رئیس مجلس باید به صحن پارلمان ارجاع دهد. مطهری در پایان خاطرنشان کرد: فکر میکنم رئیس مجلس صلاح نمیداند سوال از رئیسجمهور در مجلس مطرح شود. ارسال به دوستان
رئیس کانون کارفرمایان جایگاههای کشور:
بنزینهای تحویلی به جایگاهها گاز دارد
نیاز کشور به بنزین رو به فزونی است و واردات روزانه بیش از ١٢ میلیون لیتر بنزین ادامه دارد. در این شرایط باید دید آیا «فزونی نیاز» بر «کیفیت فرآورده عرضه شده» تاثیر دارد یا خیر؟ به گزارش مهر، رئیس سازمان ملی استاندارد در سالهای اخیر بارها تاکید کرده بود که نمونههای دریافتشده از وزارت نفت که مورد آزمایش قرار گرفته، نشان میدهد بنزین توزیعی از کیفیت لازم برخوردار است و مشکلی ندارد اما اظهارات تازه وی در نشست خبری 2 روز قبل این بود: هماهنگی برای نمونهگیری و پایش کیفیت بنزین در گذشته بین وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد صورت میگرفت ولی به دلیل شبهات پیش آمده که هوای تهران آلوده است، دادستانی تهران هم تقاضای ورود به نمونهگیری پایش بنزین را داشت. نیره پیروزبخت گفت: با هماهنگی دادستان تهران و وزارت نفت اقدام به نمونهگیری کردهایم که بر این اساس در سال ٩٥ عدد الفین 9 بوده که حداکثر مجاز آن ١٨ است، البته نمونه گرفته شده با همکاری دادستانی 5/13 بوده است. در همین حال، یک مقام آگاه گفت: چون میزان تولید بنزین باکیفیت- بنزین یورو ٤ یا بالاتر- در پالایشگاههای کشور نسبت به نیاز کل کشور کمتر است و از طرفی میزان واردات هم کفاف نیاز روزانه را در برخی موارد نمیدهد، دستگاههای متولی به اجبار با اختلاط بنزین یورو ۴ با دیگر فرآوردهها از جمله نفتا سعی میکنند حجم این فرآورده را زیاد کنند که این اقدام بیشک کیفیت و اکتان بنزین را تحتالشعاع قرار میدهد. وی تصریح کرد: محصول بنزین تولیدی پالایشگاههای کشور باکیفیت است و این اختلاط هم همیشه انجام نمیشود. آنها محصول خود را طبق سفارش تحویل میدهند و این اختلاط در انبار رخ میدهد. وی عملکرد سازمان ملی استاندارد در مدت اخیر و در امر نمونهگیری فرآورده تولیدی داخل و همچنین وارداتی را ضعیف خواند. از سوی دیگر، ناصر رئیسیفر، رئیس کانون کارفرمایان جایگاههای کشور اظهار داشت: طبق بارنامهای که زمان تحویل سوخت به ما داده میشود، همه بنزینهای تحویلی یورو٤ و باکیفیت است اما یک مشکل بزرگ دارد و آن هم حجم بالای گاز موجود در فرآورده است. وی توضیح داد: گاز موجود در فرآورده بالاست که موجب میشود در زمان پر کردن مخازن، حجم و وزن غیرحقیقی از فرآورده را تحویل بگیریم. ارسال به دوستان
ادامه ناهماهنگی و نبود نظارت دستگاههای مسؤول در بازار
خودروسازان مصوبه نرخ سود را دور زدند
با گذشت بیش از یک ماه از اجرایی شدن مصوبه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی و نرخ سود خودروسازان (حداکثر 15 درصد)، حالا که به اصطلاح آبها از آسیاب افتاده، خودروسازان باز هم دست به کار شده و سودهای ۱۸ درصد برای تحویلهای 2 ماهه پرداخت میکنند. به گزارش فارس، بازهم خودروسازان به انجام فعالیتهای بانکداری خود برگشته و سعی در ترغیب مشتریان به سپردهگذاری سرمایه خود نزد شرکتهای خودروساز با عناوینی مانند پیشفروش خودرو دارند. در این راستا پیشفروش خودرو با موعد تحویل کمتر از یک سال (تحویلهای 2 ماهه یا حتی فروش نقدی) از سوی سایپا و ایرانخودرو معادل 18 درصد تعیین شده که با مصوبه دولت مغایر است و در این میان از نظارت بانک مرکزی و وزارت صنعت خبری نیست. ارسال به دوستان
اخبار
اصناف موافق اجرای رجیستری هستند ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|