|
محسن دریالعل، مدیر گروه انتشارات «روایت فتح» در گفتوگو با «وطنامروز»:
حوزه «نشر» را رها کردهاند!
وظیفه ناشر بعد از نشر بیشتر میشود
گروه فرهنگ و هنر: محسن دریالعل، مدیر گروه انتشارات روایت فتح است. انتشاراتی که مخاطبان کتاب نامش را با مجموعه «نیمه پنهان ماه» خوب در حافظه دارند. دریالعل کمتر از یک سال است که سکانداری یکی از مهمترین مراکز نشر کتب دفاعمقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت را برعهده گرفته است. با او که امروز یکی از جوانترین مدیران حوزه نشر کشور است گفتوگو کردهایم و درباره برنامههای او در دوره جدید انتشارات خوشنام «روایت فتح» و چگونگی اداره این مجموعه صحبت کردهایم. ارسال به دوستان
معاون صدا:
رادیو باز هم سراغ پیشکسوتان میرود
حمید شاهآبادی، معاون صدای رسانه ملی رویکردهای این معاونت و همچنین برنامههای نوروز ۹۷ را تشریح کرد. به گزارش «وطن امروز»، معاون صدا از رایزنیها برای دعوت از پیشکسوتان به رادیو سخن گفت و عنوان کرد: در نظر داریم نشستی را با حضور پیشکسوتان برگزار کنیم و تاکنون اسامی ۴۸ نفر از پیشکسوتان مشخص شده است. شاهآبادی درباره رادیو نما نیز توضیح داد: تلاش شده است در آینده تصاویری مرتبطتر و با تعداد بیشتری از شبکهها پخش شود و همزمان تقاضا داریم بعضی برنامههای رادیویی از شبکههای تلویزیونی هم پخش شود. شاهآبادی درباره تعداد زیاد شبکههای رادیویی نیز توضیح داد: اکنون سلایق مخاطبان از تعداد شبکهها بیشتر است، به طور مثال در حوزه کودک و نوجوان یا بخش مستند نیازمند شبکههای تخصصی هستیم اما فعلا بنایی برای افزایش شبکه نداریم. شاهآبادی درباره راهاندازی مدیریت موسیقی گفت: در بحث موسیقی نباید سیاست یک بام و دو هوا باشد. احیای مدیریت موسیقی از دغدغههای جدی است که در سالهای آینده شکل خواهد گرفت. این مدیریت، هماهنگکننده برای تنظیم شنیداری موسیقی مورد استفاده خانوادههاست، چرا که سبد شنیداری خانوادهها باید تنظیم شود. وی در پایان درباره رویکرد رادیو نسبت به موسیقی با راهاندازی مدیریت موسیقی تصریح کرد: ما افزایش حجم موسیقی را چندان نمیپسندیم، چرا که در این صورت باید موسیقیهای نازل را پخش کنیم. ارسال به دوستان
سارا عرفانی:
جای تبلیغ کتاب هنوز در رسانه ملی خالی است
نشست معرفی و بررسی کتاب «به سپیدی یک رؤیا» با حضور فاطمه سلیمانی نویسنده کتاب، سارا عرفانی نویسنده منتقد ادبی و علاقهمندان به حوزه ادبیات و نشر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، سارا عرفانی در بخشی از این نشست با اشاره به کتاب «به سپیدی یک رؤیا» که با محوریت زندگی حضرت معصومه(س) نوشته شده، درباره نوشتن کتاب مذهبی در جامعه امروز ایران گفت: این کار 2 سختی دارد؛ یکی نوشتن داستان و دیگری تعامل با مخاطب است. جالب است که خیلی از آدمهای مذهبی به من گفتند تو رمان مذهبی ننویس، چرا که مخاطب کم میشود و ارتباط برقرار کردن با او سخت میشود. در کشور اسلامی هستیم ولی محدودیتهایی داریم. در زیر ذرهبین بیشتری هستیم و مخاطب با وسواس بیشتری به اثر ما نگاه میکند و به نوعی به دنبال ایراد است. عرفانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با گلایه از نبود تبلیغات مناسب برای کتاب در رسانه ملی اظهار کرد: به امید روزی که کتاب در رسانههای اصلی ما بویژه تلویزیون به صورت پررنگتر دیده شود. تبلیغ چیپس و پفک و... را داریم اما جای تبلیغ کتاب جز یکی- دو برنامه خاص و چند برنامه بدساخت و بدفرم واقعا خالی است. به هر حال رسانه ملی که بسیار تاثیرگذار است، برنامهای به اسم هفت را برای سینما و فیلم پخش میکند اما نتوانستهایم برای کتاب، برنامهای جذاب در ساعات مناسب داشته باشیم و سلیقه مخاطب را تغییر دهیم. ارسال به دوستان
نگاهی به مستند «نان گزیدهها» به بهانه رونمایی از آن
تدبیر برای ناامیدی
محسن شهمیرزادی: «نان گزیدهها» سراغ کارگران بیکارشدهای رفته است که روزی در یکی از برجستهترین کارخانههای کشور و منطقه مشغول به کار بودند تا «هپکو» را در جهان یکهتاز کنند. تحریمها نهتنها نتوانست به هپکو ضربهای وارد کند، بلکه این شرکت نمادی شد برای خودکفایی در دوران تحریم. رونق بازار محصولات چینی هم نتوانست هپکو را از سکه بیندازد. شرکتی که از آن به عنوان دستاورد دفاعمقدس یاد میکنند و دنیای لودرهای هپکو در پشت خاکریزها و رانندگان این ماشینآلات برای خود روایتی از روایت فتح شد. به همین سبب هم شاید بیربط نبوده که کارگردان به تأسی از «خان گزیدهها»ی آوینی - راوی روایت فتح - این مستند را «نان گزیدهها» نامگذاری کرده است. هپکو را نه چین نابود کرد، نه تحریمهای آمریکایی- اروپایی؛ هپکو را غریبه از بین نبرد؛ هپکو را مدعیان تدبیر و امید نابود کردند. جایی که در فرآیند ناقص و پر از فساد خصوصیسازی، کارخانههای پررونق دولتی به ثمنبخس واگذار و با همیاری مدیران دولتی و سرمایهداران، ورشکست میشوند. ورشکستگی کارخانهها از یکسو و آوارگی کارگران از سوی دیگر، هپکو را به معضلی اساسی بدل کرد. خان گزیدهها از تجمع کارگران و برخورد امنیتی با خواستههای معیشتیشان روایت میکند. جایی که معترضان در ابتدا با پلاکاردهای منقش به عکس رهبری و پرچمهای عزاداری و شعارهای مسالمتآمیز شروع میکنند اما بیتوجهی استاندار و مسؤولان دولتی و برخورد امنیتی و پرخاشگرانه موجب میشود کارگران ناخواسته وارد مسیری برخلاف امنیت ملی شوند. در این میان تنها حامی آنها امام جمعه است که فریادش به گوش دولتیها میرسد اما او هم جوابی نمیشنود. روایت پردرد «نان گزیدهها» اما لکنت زیادی دارد به طوری که برخلاف نمونه مشابه خود یعنی «خفه خون» نتوانسته در حد و اندازههای سینمای مستند وارد شود. شخصیتهای این مستند بهرغم آنکه مصیبتهای بسیاری را متحمل شدهاند اما برای ما شناخته شده نیستند. حتی به سختی میتوان با کاراکتر اصلی این مستند ارتباط برقرار کرد، در عین حال میتوان از سیر داستان مستند تجلیل کرد که تحول اعتراضات مسالمتآمیز تا پرخاش و عصیان را معلول بیمسؤولیتی مسؤولان بیان میکند. اما به هر ترتیب پرداخت بموقع به سوژهای عدالتخواهانه که پرده از یک فساد بزرگ ملی برمیدارد، خود امر قابل تحسینی است که تمام مسائل فرمی را میتوان در اولویتهای بعدی قرار داد. ارسال به دوستان
اخبار
درگذشت لوون هفتوان بازیگر سینما و تئاتر ارسال به دوستان
اخبار
30 سریال فاخر در دست ساخت ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|