|
چرا سوژههای مهم در آثار کمکیفیت حیف میشوند؟
عباس اسماعیلگل: در گفتوگوهای فرهنگی کم پیش نمیآید که در توضیح وضعیت برخی محصولات هنری و فرهنگی از تعبیر «حیف کردن سوژه» استفاده شود. واقعیتش این است آثاری که سوژههای مهم را حیف میکنند نیز کم نیستند. اما چرا این اتفاق میافتد؟ چرا درباره برخی تولیدات فرهنگی براحتی میتوان از «حیف شدن» صحبت کرد؟ این تولیدات چه ویژگیهایی ندارند که باید داشته باشند یا فاقد چه مؤلفههایی هستند که اگر داشتند دیگر حیف نمیشدند؟
پاسخ به این سوال شاید در این مجال نگنجد اما میتوان در این باره چند تذکر داشت. پخش هر شبی سریال که از مقطعی در اواخر دهه 80 به روال شبکههای سیما تبدیل شد، به فرآیند تولید سریالها سرعت داد؛ این افزایش سرعت در تولید اما در عمده موارد با افزایش کیفیت همراه نبود. حتی کیفیت در همان سطح سابق هم باقی نماند و رفتهرفته کیفیت سریالها کاهش یافت. سپس سریال شبانه معنای متفاوتی پیدا کرد؛ آنچنان که یک دستهبندی نانوشته در تلویزیون به وجود آمد. سریالهای الف ویژه، الف فاخر و برخی سریالهای ویژه روند متفاوتتری از برآورد، متن و تولید را طی میکردند و سریالهای هر شبی در ساختاری متفاوتتر و با توجهی کمتر تولید شدند. تیم تولید هم البته در اینکه کار با چه درجهای از کیفیت تولید شود، موثر بود. چهرههای موثرتر و کاربلدتر زمان بیشتری را برای تولید سریال تقاضا میکردند و تیمهایی که تولیدات سطح پایینتر داشتند، در زمان کوتاهتری به خروجی میرسیدند و میرسند. این روند فعلا در تلویزیون ادامه دارد.
با این توضیحات شاید بتوان گفت هرشبی شدن پخش سریالها از تلویزیون یکی از اصلیترین دلایل کاهش کیفیت مجموعههای تلویزیونی بوده است. به این گزاره دقت کنید که وقتی قرار است شما هر شب از حداقل ۳ شبکه تلویزیون سریال پخش کنید، نیازمند این هستید که همزمان نزدیک به 100 سریال در یکی از مراحل تولید از طرح و ایده و نگارش تا مراحل مختلف تصویربرداری و تدوین داشته باشید. این فرآیند طبعا با امکانات فعلی تولیدی از منابع انسانی و تجهیزات تا محتوا امکانپذیر نیست. اجبار بیشتر هم ممکن است به کمتر شدن کیفیت بینجامد؛ اتفاقی که در حال حاضر منجر به تصمیمی از سوی ریاست سازمان صداوسیما شده که در ابتدا ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما وقتی دغدغه ساخت سریال باکیفیت مطرح میشود، این تصمیم را احترامبرانگیز تلقی میکنیم، چرا که همین دغدغه شدن کیفیت گامی رو به جلو در صنعت سریالسازی تلویزیون است. با این توضیحات میتوان این تذکر را مطرح کرد؛ وقتی برای سوژههای مهم کار کمکیفیت تولید میشود، تقریبا تفاوتی با تولید نشدن کار برای آن سوژه ندارد و گاهی حتی شرایط را برای ساخت اثری باکیفیت برای آن سوژه نیز سخت میکند. برای مثال در سالهای گذشته آثاری برای ماجرای تسخیر لانه جاسوسی ساخته شد که خود تلویزیون راضی به بازپخش آنها نیست. این اتفاق نزدیک شدن به آن سوژه را نیز سخت کرده است. یا سال گذشته سریالی درباره یکی از شهدای هستهای ساخته شد که از کیفیت قابل توجهی برخوردار نبود. شاید کسی هم اسم آن سریال را به خاطر نیاورد و در آینده نیز تلویزیون علاقهای به بازپخشش نداشته باشد. اینگونه است که تاکید میکنیم برای سوژههای ماندگار، حتما باید کار ماندگار ساخت اگر نه همان که در ابتدا گفتیم اتفاق میافتد و سوژه، حیف میشود!
ارسال به دوستان
تأملی اجمالی پیرامون عدل و قسط در قرآن
اقامه عدالت به دست مردم؛ غایت نبوت!
حجتالاسلام والمسلمین مصطفی نیکاقبال*: قرآن کریم در آیه 25 سوره مبارکه حدید میفرماید:
«لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ وَأَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِیَعلَمَالله مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَیبِ إِنَّالله قَوِیٌّ عَزیزٌ»
«ما پیامبرانمان را با دلایل آشکار فرستادیم. همچنین، کتابهای آسمانی را فرستادیم و میزان را؛ تا مردم به عدالت رفتار کنند.
و آهن را در اختیار بشر قرار دادیم که مستحکم است و مردم میتوانند از آن استفادههای بسیار برند.
همه اینها برای اینکه خدا معلوم دارد چه کسانی او و پیامبرانش را در نهان، یاری میکنند. همانا که خدا قوی و عزیز است».
مقصود از «بینات» اظهار چیزی از علم و قدرت وهبی پروردگار توسط نبی است که دال بر انتساب و اتصال او با پروردگار باشد. یعنی مردم بفهمند این پیامبر از جانب خدا آمده و پیام خدا را برای ایشان آورده است.
مقصود از «کتاب» تمام کتب آسمانی است که توسط پیامبران نازل شده. این آیه نشان میدهد کثیری از انبیا دارای کتاب بودند؛ یعنی معارف مستقیم الهی که توسط پیروان ایشان مکتوب و به آن عمل میشده است.
مقصود از «میزان» الگوی عملی عمل به کتاب است تا افراط از تفریط بازشناخته شود. میزان اعمال، حجت خدا بر زمین است؛ یعنی نبی یا اوصیای پس از او.
مختصرالبصائر از امام باقر(ع) روایت میکند که میزان، امام است.
با عبارت «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» غایت نبوت را که عبارت است از اقامه عدل و قسط بیان کرده. فاعل این اقامه خود مردمند، یعنی خودشان با توجه به تعالیم انبیا باید اقدام به چنین کاری کنند و ملائکه از آسمان نمیآیند برایشان چنین کاری کنند. مراد از اقامه این «داد» هم فقط در جامعه نیست و در رفتارهای فردی و عالم درون فرد هم هست. یعنی فرد باید الهی شود سپس جامعه هم الهی شود. جامعه معتدل یا مقسط تجمیعی از افراد متعادل و اهل قسط است. این آیه از آیاتی است که مومنان را به بنیان نهادن جامعهای عادلانه موظف میکند و از این رو از سیاسیترین آیات قرآن است. وسیله این کار کتاب و میزان و البته در جایش و برای هموار کردن راهش، داغ و درفش است. برخی کتاب و میزان و حدید را با قوای مقننه و قضائیه و اجرائیه تطبیق دادهاند.
مراد از «حدید» احتمالا مطلق فلزات است، نه فقط آهن مصطلح، چون مناط در همه آنها مشترک است و قوام و شکلپذیری آنها موجب شده که بشود با آنها سلاح و ابزارهای رفاه ساخت. «باس» هم بیشتر به سفتی و سختی میخورد تا ترس اما چون آن را از «منافع» که تامین رفاه میکند جدا کرده، محتمل است که مراد از آن همان خوفی باشد که از حامل آن سلاح در دلها میافتد و از تعدی (با تشدید) جلوگیری میشود. یا لااقل کاربرد درست سلاح چنین است و نزولش یعنی آفرینشش برای بشر، برای این بوده.
قید «بالغیب» در «لِیَعْلَمَالله مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْب» کمی نامفهوم است و میتواند چند جور معنا شود؛ از جمله:
تا خدا بداند چه کسی در سویدای قلبش با او است و او و پیامبرانش را نصرت میکند. یا:
تا خدا بداند چه کسی از جهنم که اکنون غیب است میترسد و لذا او و پیامبران او را نصرت میکند. یا:
تا خدا از پس پرده غیب بداند چه کسی او و پیامبرانش را نصرت میکند. یا:
تا خدا بداند چه کسی او و پیامبران و غیبش را نصرت میکند. اما بهترین معنا همان معنای اول است، یعنی ایمان به دین و نصرت آن باید با طیب خاطر باشد تا ارزشمند باشد.
اتمام آیه با عبارت «قَوِیٌّ عَزِیزٌ» هم کاملا مناسب مقام است. این، ذکر خوبی است برای مجاهدان و محافظان و البته کنایه میزند که خدا به هیچیک از شما برای نصرت دینش نیاز ندارد و نصرت دین، فرصت و توفیقی برای خود شماست. چنانکه بارها با توفان و رعد و رجفه و باد و پرندگان ابابیل و عنکبوت و ملائکه و رعب، دینش را نصرت کرده است.
همچنین آیه 9 سوره حجرات میفرماید:
«وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّى تَفِیءَ إِلَى أَمْرِالله فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّالله یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ»
در این آیه هم صحبت از «عدل» شده و هم صحبت از «قسط»، عدل عبارت است از حق هر چیز را رعایت کردن و به دور از افراط و تفریط به او پرداختن. عدل یک واژه کلی و فراگیر است اما وقتی میخواهد در عالم ماده محقق و عملی شود و به شکل نصیب و قسمت هر کس درآید و به اصطلاح سهم هرکس را بدهد، به آن «قسط» میگویند. یعنی چون خدا عادل است پس به هر کس آنچه مستحق است میدهد. این قضیه وقتی در عالم ماده به شکل برکات مادی بخواهد محقق شود از آن تعبیر میشود به «قسط». قسط به معنای تساوی نیست، چنانکه در تقسیم ارث، تساوی رعایت نمیشود و طبق حکم خدا پسر ۲ برابر دختر نصیب دارد؛ چون چنین حقی را خدا برایش قرار داده است. کلید عدل و تحقق مادی آن یعنی قسط، ۲ چیز است؛ یکی انصاف و دیگری، شریعت الهیه. البته شریعت الهیه معمولا طبق همان انصاف حکم میکند و اگر تقابلی میان آن با انصاف دیده شد، یا برداشت ما از شریعت الهیه نادرست است یا در حکم به انصاف، به جانب احساس متمایل شده و از عقل قدسی فاصله گرفتهایم.
در هر حال در این آیه با اشاره به «امرالله» خواسته به شریعت اشاره کرده باشد تا مفهوم عدل، میزانی هم داشته باشد و در آن اختلاف نشود. البته از سیاق آیه پیداست که مفهوم «عدل» و «قسط» مفهومی وجدانی و شناخته شده توسط انسان است. پس معنای «إِنَّالله یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ» میشود «إِنَّالله یُحِبُّ الْمُنصفین».
«اصلاح به عدل» هم خودش نکتهای است، چون خیلی وقتها اصلاحهای ما طبق مصلحت است، مثلا به یکی از دو طرف میگوییم زورت به طرف دیگر نمیرسد، پس بهتر است کوتاه بیایی! چنین اصلاحی، اگرچه حفظ نفوس میکند اما مرافعه را برطرف نمیکند و فقط آن را به تعویق میاندازد برای قیامت، لذا حقیقتا اصلاح نیست. وقتی اصلاح واقعی انجام میشود که هر دو طرف به حکم خدا تسلیم باشند، نه اهل بغی و تعدی.
* مفسر قرآن
ارسال به دوستان
کند شدن روند افزایش نرخ تورم و قیمت طلا و ارز در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل
ترک چاپ پول جواب داد
توقف استقراض تورمزای دولت از بانک مرکزی با شروع به کار دولت سیزدهم
گروه اقتصادی: بررسی شاخص تورم در 7ماه نخست سال جاری گویای آن است که تا حدودی روند رشد قیمت کالاهای مختلف کند شده و تورم در مهرماه برای نخستینبار در سال 1400 روند کاهشی به خود گرفته است. از سوی دیگر مقایسه شیب افزایشی قیمت طلا و ارز در 6 ماه ابتدایی سال گذشته و جاری هم نشان از آن دارد که بازار این کالاها به تعادلی نسبی رسیده است. با وجود اینکه آرامش نسبی این روزهای بازار نسبت به نیمه نخست سال گذشته و روند تدریجی اصلاح قیمتها ستودنی است اما نباید فراموش کرد دیو بیرحم نقدینگی هم بیسر و صدا در حال ادامه فعالیت است و در شهریورماه به بیش از 4000 هزار میلیارد تومان رسیده است. مسلما تداوم روند مدیریت بازار از مسیر مدیریت نقدینگی میگذرد.
***
دلار و طلا آرام شدند
مقایسه روند قیمتی ارز و طلا در 6 ماه نخست امسال با مدت زمان مشابه سال گذشته نشان میدهد که اگر چه امسال نیز نرخ دلار و طلا روند صعودی داشته است اما این روند به هیچ عنوان با روند سال گذشته قابل مقایسه نیست. در 6 ماه نخست سال 1399 نرخ دلار با رشد بیش از 100 درصدی از حدود 15 هزار و 600 تومان به نزدیک 32 هزار تومان در اواخر مهرماه رسید. همچنین هر گرم طلای 18 عیار از حدود 610 هزار تومان به نزدیک یک میلیون و 500 هزار تومان رسید که بیانگر رشد 144 درصدی در 6 ماه نخست سال گذشته است. در 6 ماه نخست امسال اما جریان به کلی متفاوت است؛ در 6 ماه نخست امسال نرخ دلار با رشدی 13 درصدی از حدود 24 هزار و 300 تومان به حدود 27 هزار و 470 تومان در اواخر مهرماه رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز از حدود یک میلیون تومان به نزدیک یک میلیون و 165 هزار تومان رسید که بیانگر رشد 5/10 درصدی در 6 ماه نخست سال 1400 است. در واقع قیمت دلار از 27 مهر سال گذشته که به 32 هزار تومان رسید و بالاترین بهای دلار در ایران را ثبت کرد، وارد روند نزولی شد تا آنجا که 15 اردیبهشت سال جاری به 20 هزار و 600 تومان رسید؛ پس از این تاریخ بود که دلار به روند نزولی خود پایان داد و دوباره موج صعودیاش را آغاز کرد. با همه این تفاسیر به نظر میرسد آینده بهتری در انتظار بازار ارز است. اخبار امیدوارکنندهای که از میزان صادرات و افزایش قیمت نفت کشورمان به گوش میرسد، میتواند نوید آیندهای خوش را برای بازار ارز به همراه داشته باشد. از سویی قیمت نفت ایران در یک جهش بیسابقه پس از فروکش کردن کرونا در سراسر جهان و افزایش تقاضا به بشکهای 14/82 دلار رسیده و از سوی دیگر اخبار رسمی فراوانی درباره افزایش میزان صادرات نفت منتشر شده است. بر اساس جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، قیمت نفت سنگین ایران در ماه میلادی گذشته رشد 9/10 درصدی داشته و با 06/8 دلار افزایش به 14/82 دلار رسیده است. قیمت نفت سنگین ایران در اکتبر به ۸۲ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با ۷۴ دلار و 8 سنت سپتامبر، 8 دلار و 6 سنت معادل 9/10 درصد بالاتر است. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۶۸ دلار و ۱۷ سنت در مقایسه با ۳۹ دلار و ۷۰ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است. جواد اوجی، وزیر نفت پیش از این گفته بود: به لطف پروردگار و همت همکاران و با کمک و پشتیبانی دولت، خوشبختانه وضعیت فروش نفت بهتر شده و در حال استفاده از ظرفیتهای مختلف خارجی و داخلی هستیم.
***
ترمز تورم کشیده شد!
اگر بخواهیم تورم ماهانه خانوارهای کشور را در 7 ماه ابتدایی سال جاری با سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه جهشهای تورمی در سال گذشته خواهیم شد که در 7 ماه ابتدایی سال جاری آن جهش را شاهد نبودیم.
تورمهای ماهانه سال جاری جز اردیبهشت در گستره 5/2 الی 9/3 درصد تغییر میکرد، در حالی که در 7 ماه ابتدایی سال گذشته این گستره از 2 تا 7 درصد متغیر بود.
از سوی دیگر طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطهای در مهر ١٤٠٠ به عدد 2/39 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 5/4 درصد کاهش یافته است. در حقیقت این کاهش تورم بخشی از نتایج کوتاهمدت اقدامات دولت سیزدهم در راستای کنترل تورم و بیانضباطی مالی دولت است.
***
برنامهریزی برای کشیدن ترمز قیمت خودرو
در 6 ماه نخست 1400 قیمتها در بازار خودرو روند صعودی داشت اما همزمان تولید هم افزایش یافت. بازار خودرو طی مقاطع کوتاه چند هفتهای در بهار و تابستان رشد معاملات را تجربه کرد اما رکود حاکم سختتر و سنگینتر از آن است که با تابش بارقههای امید کاهش قیمت خودروی داخلی یا جو روانی شکسته شود. گره خوردن تحولات اقتصادی ایران با کشمکشهای سیاسی تاثیر عمیقی بر صنعت خودرو گذاشته و در چنین شرایطی همگان به دنبال اثر تحولات دیپلماتیک بر اقتصاد و دومین صنعت بزرگ ایران یعنی خودروسازی هستند. منحنی قیمت محصولات ایران خودرو پس از یک ماه روند صعودی در اردیبهشت 1400، در پی اعلام شیوه جدید قیمتگذاری این خودروها وارد فاز نزولی شد. همینطور در نخستین روزهای سومین ماه سال بود که نخستین افزایش قیمت خودروسازان کلید خورد. با شروع تابستان 1400، زمزمههای واردات خودرو منجر به کاهش ملایم قیمت خودروی خارجی در بازار شد. بر این اساس سطح قیمت خودروهای مونتاژی، 3/0 درصد و خودروهای وارداتی نیز 6/1 درصد کاهش به خود دید. کاهش قیمت وارداتیها بویژه هیوندای، تویوتا و حتی قیمت محصولات لوکس مرسدسبنز در شرایطی رخ داد که نرخ ارز در این ماه 4 درصد رشد داشته است. اما بلافاصله با ورود به میانه تیرماه ورق بازار خودرو برگشت. با شروع ماه میانی تابستان، قیمت خودرو بدترین روزهای خود را تجربه میکرد. به گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای خارجی با شیبی نسبتا تند در آن روزها بالا رفت تا جایی که کف قیمت به حدود 2 میلیارد تومان رسید. ادامه روند صعودی قیمت اکثر خودروها مخصوصا قیمت بیامو، کیا و لکسوس به گونهای پیش رفت که شاهد افزایش قیمت تا 50 میلیون تومانی برخی خودروها نسبت به یک هفته قبل از آن بودیم. تمرکز بازار خودرو در آخرین ماه تابستان تماما با محوریت طرح واردات خودرو بود. با تصویب این طرح در صحن مجلس و ارجاع آن به شورای نگهبان، امیدواریهای بسیاری برای از سرگیری حضور خودروهای خارجی در بازار به وجود آمد. حتی در این میان برخی کارشناسان پیشبینی میکردند علاوه بر متعادل شدن بازار خودرو، کاهش قیمت50 تا 80 درصدی برای خودروهای وارداتی هم شکل بگیرد اما در ادامه شاهد بودیم که شورای نگهبان بار دیگر به این طرح ایراد گرفت.
بررسی قیمتها نشان میدهد برای مثال 207 دندهای به عنوان نماینده ایرانخودرو در 6 ماه نخست سال با رشدی 15درصدی همراه بوده است. از طرف دیگر هم تیبا2 به عنوان نماینده سایپا، در 6 ماه نخست سال با رشدی 12 درصدی همراه بوده است.
***
رمز موفقیت مهار تورم
یکی از معضلات اقتصاد که کشور با آن دست و پنجه نرم میکند، تورم افسارگسیختهای است که روزبهروز سفره مردم را کوچکتر میکند. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از اقداماتی که از همان روزهای اول توسط دولت و تیم اقتصادیاش در دستور کار قرار گرفت، کشیدن ترمز تورم بود. از جمله علل ایجاد تورم، استقراضهای مکرر دولتها به منظور تامین کسری بودجه و هزینههای جاریشان است.
انتشار اوراق و گسترش بازار آن موضوعی است که اقتصاددانان آن را یکی از مسیرهای تامین کسری بودجه دولت بدون ایجاد تورم و نیز مهار تورم میدانند و در این زمینه معتقدند دولت باید با افزایش نرخ سود اوراق و کاهش زمان سررسید آنها، این بازار را برای مردم جذاب کند.
یکی از مسیرهای پیش روی دولت برای مهار تورم، فروش اوراق، مشروط به عدم مداخله دستوری و جذاب بودن نرخ سود آنهاست، زیرا جذاب کردن نرخ اوراق، هم مردم را برای سرمایهگذاری در بازار اوراق تشویق میکند و هم از هجوم منابع مالی به بازارهای دارایی جلوگیری میکند. آخرین وضعیت نقدینگی به عنوان مؤلفه متاثر از برداشت از بانک مرکزی و خلق پول در پی آن، اینگونه است که نقدینگی در پایان مهرماه از 4000 هزار میلیارد تومان عبور کرده است. سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی که وظیفه تامین مالی دولت را از طریق مسیرهایی چون درآمدهای مالیاتی، خصوصیسازی، انتشار اوراق و... بر عهده دارد، یکی از اولویتهای مهم خود را کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم اعلام و تاکید کرده است از روز اول تمام تلاش خود را برای تامین کسری بودجه از روشهای غیرتورمزا، کنترل نقدینگی و... به کار گرفته و میگیرد.
* رشد نقدینگی؛ بیمار مزمن اقتصاد ایران
نسبت رشد نقدینگی به تولید حقیقی طی سالهای اخیر همواره افزایشی بوده و نقدینگی موجود در کشور همواره تبدیل به تورم شده است؛ اختلافی نگرانکننده که به سفره و معیشت مردم لطمه میزند. رشد سریع و قابل توجه حجم نقدینگی در اقتصاد کشور یکی از علل اصلی افزایش تورم و ضعف تولید است که راهحل این معضل تجدیدنظر اساسی در سیاستگذاریهای پولی و بانکی کشور است. اینکه رشد نقدینگی روندی قابل قبول داشته باشد و بتوان آن را به سمت رونق تولید هدایت کرد، امری است که میتواند پیامدهای مثبتی از نظر رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم را در بر داشته باشد. البته باید توجه کرد نقدینگی، یگانه علت تورم نیست؛ برای مثال شوکهای ارزی را هم میتوان یکی از دلایل بروز تورم نامید. گاهی تورم در اقتصاد از عدد متوسط 50 ساله بالاتر میرود و حالت شوک پیدا میکند؛ نقدینگی نمیتواند این تورم را توضیح دهد و آنچه موجب این تورم میشود، شوکهای دارایی در اقتصاد ما است که این شوکهای قیمت دارایی در درجه اول قیمت ارز، سپس قیمت ملک و مستغلات است و در چند ماه اخیر هم شاخص بورس بوده است. این قیمتهای داراییها وقتی افزایش زیادی پیدا میکند، به نحوی سطح عمومی قیمتها و تورم در اقتصاد را افزایش میدهد و به دنبال خود میکشد.
به نظر میرسد 3 راهحل برای مدیریت، کنترل و هدایت رشد نقدینگی میتوان در نظر گرفت؛ ابتدا باید بر رشد ترازنامه بانکها بویژه بانکهای مشکلدار محدودیتهای لازم اعمال شود. به عبارت دیگر، باید از بالاتر رفتن بدهی بانکها از دارایی و سرمایه آنها جلوگیری شود. دومین اقدام مربوط به مشکلات نظام بانکی کشور است. بسیاری از بانکها از طریق شرکتهای زیرمجموعه خود وارد فعالیتهای سفتهبازانه میشوند. بانکها به جای تأمین سرمایه مورد نیاز بنگاههای اقتصادی و کمک به تولید، به دلایلی جهت جبران بدهیها یا پرداخت سود سپردهگذاران خود وارد بازارهای مختلف مانند ارز، سکه و مسکن میشوند. این امر نوسانات شدید و نابسامانیهای قابل توجهی را در بازارهای مذکور موجب میشود. از این رو، نظارت بر عملکرد نظام بانکی و جلوگیری از انحراف بانکها از مسیر و وظیفه اصلیشان جزو ضرورتهای انکارناپذیر سیاستگذاریهای پولی و بانکی است. کنترل اعطای تسهیلات کلان توسط مقام ناظر نیز سومین راهکار به شمار میرود. در برخی موارد بانکها به افراد و نهادهای خاصی تسهیلات کلانی اعطا میکنند که ضرورتا در تولید سرمایهگذاری نکرده و اشتغالی ایجاد نمیکنند.
ارسال به دوستان
بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص آلودگی هوای پایتخت روز گذشته به 173 رسید
در هوایت بی قرارم
مهدی چمران در گفتوگو با «وطن امروز»: عدم توسعه شبکه حملونقل عمومی توسط دولت دوازدهم از عوامل تشدید آلودگی هوای تهران است
گروه اجتماعی: شهروندان تهرانی دیروز در پی آلودگی هوا روز سختی را سپری کردند به طوری که شاخص کیفیت هوای تهران در 16 ایستگاه در وضعیت قرمز و شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گرفت.
به گزارش «وطنامروز»، با نزدیک شدن به آذرماه بار دیگر اینورژن (وارونگی هوا) پدیده غالب شهر تهران شده و باعث شده آلودگی هوا که ناشی از تردد خودروهای شخصی، سوخت مازوت نیروگاهها و ضعف شدید سیستم حملونقل عمومی است، نفس شهروندان را بیش از پیش تنگ کند. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوا روز گذشته در پایتخت از عدد 140 فراتر رفت و در برخی مناطق شاخصهای آلودگی به عدد 173 رسید که در این شرایط وضعیت ناسالم برای همه گروهها اعلام شد. با ثبت این ارقام تهران آلودهترین روز خود در سالجاری را تجربهکرد. در همین زمینه عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته با بیان اینکه شاخص کیفیت هوای تهران در 16 ایستگاه در وضعیت «ناسالم برای همه گروهها» قرار گرفت، اظهار کرد: امروز این شاخص در ایستگاههای سنجش آلودگی هوا بالای 150 بود؛ در منطقه 2 شدیدترین وضعیت آلودگی را شاهد هستیم و کیفیت هوا در این منطقه بسیار ناسالم است. وی ادامه داد: آلودگی هوا به معضل جدی پایتخت تبدیل شده است، در همین راستا کارگروه شرایط اضطرار استان تهران باید نسبت به این موضوع تصمیمگیری عاجل داشته باشد.
شاهسونی با اشاره به اینکه گروههای حساس همچون سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند، تأکید کرد: همچنین ورزشکاران از ورزش در فضای باز پرهیز کنند و همه افراد تا حد امکان کمتر در فضای باز حضور داشته باشند.
* کمبود 7 هزار دستگاه اتوبوس در تهران
یکی از مهمترین علل ایجاد آلودگی هوای کلانشهر تهران را میتوان ضعف مدیریت در شبکه حملونقل عمومی عنوان کرد؛ شبکهای که طی 4 سال گذشته مورد بیمهری قرار گرفت و بسیاری از ظرفیتهای آن به دلیل فرسودگی از رده خارج شد. حالا بر اساس آمار، شهر تهران تنها 2200 دستگاه اتوبوس در اختیار دارد، در حالی که طبق پیشبینیهای صورت گرفته برای یک حملونقل استاندارد باید 9 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران تردد داشته باشند. متاسفانه این موضوع حیاتی در 4 ساله گذشته و طی دوره پنجم مدیریت شهری مورد بیتوجهی قرار گرفت و باعث شد تا معضل آلودگی هوا همچنان لاینحل باقی بماند.
در همین رابطه مهندس مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در گفتوگو با «وطنامروز» با بیان اینکه رفع معضل آلودگی هوا و حملونقل عمومی نیازمند اقدامات بلندمدت و زیربنایی است، گفت: برای حل مشکلات موجود در این ۲ بخش نمیتوان طرحهای ضربتی در دست گرفت و سریعا به نتیجه رسید. متاسفانه طی چند سال گذشته کارهای انباشته شده زیادی وجود دارد که یا دنبال نشده یا بهموقع انجام نشدهاند.
وی ادامه داد: ما در حملونقل عمومی کمبودهای جدی داریم. تکمیل خطوط مترو و تامین واگن مترو اتوبوس برای حملونقل عمومی نیاز به زمان و بودجه کلان دارد. در این زمینه باید به این نکته توجه داشت که برای خرید واگنهای مترو بودجه بسیار زیادی نیاز است. متاسفانه شاهد هستیم که طی 4 سال گذشته ورودی واگن در مترو نداشتهایم.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برای ورود واگن به چرخه حملونقل عمومی ۲ سال زمان نیاز است، خاطرنشان کرد: نیازسنجیهای شهر تهران در حوزه حملونقل عمومی باید 2 الی 4 سال پیش انجام میشد که اگر این اقدام صورت میگرفت هماکنون مشکل کمبود در حوزه حملونقل عمومی نداشتیم. وی ادامه داد: متاسفانه دولت قبل در این مسائل کمکی به شورا و شهرداری نکرد و بودجهای برای این موضوعات مهم اختصاص نداد. مدیریت شهری قبل میخواست که در این زمینه کار کند ولی دولت همراهی نداشت، همین موضوع باعث شد تا شرایط امروز شکل بگیرد و آلودگی هوا نفس مردم را تنگ کند.
چمران با اشاره به اینکه در سال 96 هنگام تحویل مدیریت شهری به مدیران جدید 6 الی 7 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران ارائه خدمت میکردند، بیان داشت: بر اساس آمار هماکنون 2200 دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعال هستند و میزان خدماتدهی شبکه حملونقل عمومی به مردم کاهش یافته است. در صورتی بخواهیم حداقلها را در نظر بگیریم باید مدیریت شهری گذشته ۲ هزار دستگاه به ظرفیت اتوبوسرانی تهران اضافه میکرد، این در حالی است که میبینیم این اتفاق رقم نخورده و بشدت شاهد کاهش ظرفیت در این حوزه هستیم.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: نتیجه کمبود اتوبوس و واگن مترو در شهر استفاده بیشتر مردم از وسایل نقلیه شخصی و در پی آن افزایش آلودگی هوای شهر است. شرایط کرونایی نیز به این موضوع دامن زده و مردم به عدم استفاده یا بهرهگیری کمتر از شبکه حملونقل عمومی ترغیب میشوند که در پی آن ترافیکهای پیچیده ایجاد شده و منجر به آلودگی هوا میشود. متاسفانه شرایط جوی نیز به افزایش آلودگی هوا کمک میکند. بنابراین برنامهای را که در این زمینه تدوین شده باید با کمک شهرداری و دولت به نتیجه برسانیم تا از این شرایط بد خارج شویم.
وی تاکید کرد: ما این را از بدو ورود به شورا و حتی قبل از آن میگفتیم که باید در زمینه آلودگی هوا اقدامات جدی را در دستور کار قرار دهیم. در بدو ورود مسائل را طرح کردیم و گفتیم که آلودگی هوا را در پیش داریم. امیدواریم با طرحهایی که در دست اجراست بتوانیم تا حد زیادی آلودگی هوا را کنترل و از آسیب به مردم جلوگیری کنیم.
* قانون بر زمین مانده هوای پاک
تیرماه سال 1396 قانون هوای پاک به تصویب شورای شهر تهران رسید اما با روی کار آمدن دوره پنجم مدیریت شهری این قانون نتوانست آنچنان که شایسته است به مرحله اجرا درآید به نحوی که هر سال موضوع آلودگی هوا به چالشی جدی برای مردم تهران مبدل شد. حالا با روی کار آمدن مدیریت شهری ششم میراث نامیمون آلودگی هوا بار دیگر گریبان شهر را گرفته است. در این زمینه ضروری است تا دستگاهها با توجه به وظایفی که در این حوزه دارند وارد عمل شده و اقدام به ساماندهی امر کنند. به دلیل ضعفهای موجود در اجرای قانون هوای پاک، سازمان بازرسی وارد عمل شده و طی یک نشست علمی - تخصصی با حضور نمایندگان دستگاههای مسؤول و همچنین برخی اساتید دانشگاهی و صاحبنظران این حوزه عملکرد دستگاهها در اجرای قانون هوای پاک را بررسی کرد.
بر این اساس غلامعباس ترکی، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در این نشست، ضمن تبیین اهمیت موضوع آلودگی هوا، به وضعیت نامناسب آلودگی هوا در کلانشهرها بویژه شهر تهران اشاره و اظهار کرد: بررسیهای سازمان بازرسی کل کشور حاکی از آن است که بسیاری از تکالیف قانونی دستگاهها اجرا نشده است.
به گفته وی، در این قانون اعتبار لازم نیز پیشبینی شده و در ماده 33 قانون هوای پاک به طور صریح تعیین شده است. از طرفی بررسیهای سازمان بازرسی کل کشور نشان میدهد مفاد ماده 33 مذکور و سایر مقررات در زمینه تأمین بودجه و هزینهکرد به درستی و کامل محقق نشده و ما نیز پیگیریهای لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد تا مشخص شود که آیا منابع، برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار گرفته یا تخطی شده است. وی ادامه داد: در سال 99 و امسال بازرسیهای متعددی را انجام دادهایم و نشستهای تخصصی در این زمینه برگزار شده است. در همین راستا دستگاههای متخلف را به مراجع قانونی معرفی کرده و با احراز تخلف و ترک فعل چند دستگاه، موضوع به هیات تخلفات نهاد ریاستجمهوری اعلام شده است؛ نتایج بررسیهای تکمیلی درباره اجرای تکالیف قانونی دستگاهها را حتما پیگیری خواهیم کرد و ناگزیریم اگر کوتاهی در اجرای هر بخش از قانون صورت گرفته باشد ضمن اعلام عمومی، به مبادی مربوط منعکس کنیم.
ارسال به دوستان
دستور رئیسجمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا
ممنوعیت تردد شبانه لغو شود
سرانجام پس از گذشت ماهها از محدودیت تردد شبانه به منظور کاهش چرخش انتقال ویروس کرونا، رئیسجمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: «با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود». رئیسجمهور با قدردانی از همراهی و همکاری مردم با متولیان مقابله با کرونا اظهار داشت: اقدامات بزرگ و ارزشمندی در راستای واکسیناسیون عمومی و صیانت از جان و سلامت مردم انجام شده اما همچنان رعایت شیوهنامههای بهداشتی ضروری است و باید از هر گونه عادیانگاری و سستی در رعایت شیوهنامههای بهداشتی پرهیز کرد. دکتر سیدابراهیم رئیسی در این جلسه با گرامیداشت هفته بسیج و تجلیل از روحیه بسیجی دستاندرکاران مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: کادر بهداشت و درمان و همه دستاندرکاران با روحیه جهادی و بسیجی در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا مشغول ایثار و فداکاری هستند و با حفظ و تقویت این روحیه میتوان بر مشکلات غلبه کرد. رئیسجمهور افزود: دغدغه و اولویت اصلی دولت، صیانت از جان مردم است و این مسیر را تا رسیدن به شرایط مطلوب با قوت ادامه خواهیم داد. رئیسی جدیت در کنترل رفتوآمد از طریق مرزهای کشور را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارند با حساسیت و جدیت، تردد افراد از مرزها را کنترل کنند. رئیسجمهور با تأکید بر تداوم اعمال کنترلهای هوشمند و تاثیر آن بر کنترل بیماری کرونا گفت: به هر میزان که ابعاد و حجم کنترلهای هوشمند افزایش مییابد، میتوان محدودیتهای غیرهوشمند را کاهش داد. رئیسی در ادامه همچنین تأکید کرد: با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود. به دنبال اعلام رئیسجمهوری درباره لغو اجرای طرح منع تردد شبانه، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد اجرای این طرح به محض ابلاغ متوقف خواهد شد. در همین راستا سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در گفتوگو با ایسنا درباره اجرای طرح منع تردد شبانه گفت: لغو اجرای طرح منع تردد شبانه به محض ابلاغ به پلیس لغو خواهد شد. ما در این طرح مجری مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بودیم و بدیهی است اگر توقف اجرای آن به پلیس ابلاغ شود، اجرای آن متوقف خواهد شد.
* کرونا در یک قدمی پیک ششم
اگر چه میزان ابتلا و مرگومیر ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور تا حدی کاهشی شده و تعداد شهرهای قرمز کرونایی نیز با شیبی ملایم در حال نزول است اما کارشناسان تاکید دارند چنانچه پروتکلهای بهداشتی همچنان سفت و سخت رعایت نشود احتمال بروز پیکهای جدید این بیماری وجود دارد. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: اگر پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود و مردم رعایت شیوهنامههای بهداشتی را نادیده بگیرند بیتردید پیک ششم کرونا را پیش رو خواهیم داشت. علیرضا زالی با اشاره به اقبال گسترده تهرانیها نسبت به انجام واکسیناسیون علیه کرونا خاطرنشان کرد: طبیعتا پوشش حداکثری واکسیناسیون جمعیت هدف در برابر کرونا میتواند به کاهش و در ادامه قطع زنجیره «کووید-۱۹» کمک کند. وی کماکان رعایت شیوهنامههای بهداشتی را برای مهار کرونا ضروری دانست و با اشاره به نقش تکتک افراد جامعه در ریشهکن کردن کرونا، خواستار واکسیناسیون هر چه سریعتر مردم در برابر بیماری «کووید-۱۹» شد.
***
۱۱۸ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند
با آنکه آمار جانباختگان ناشی از ابتلا به کرونا در کشور روز جمعه در مرز 2 رقمی شدن قرار گرفت اما دیروز این آمار باز هم افزایشی شد. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانهروز گذشته ۳ هزار و ۵۳۹ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند. کاهش آمار مبتلایان شناسایی شده در حالی است که متاسفانه آمار فوتیهای ناشی از این بیماری در کشور همچنان ۳ رقمی است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، از ظهر روز جمعه تا ظهر شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳ هزار و ۵۳۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۶۱۶ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۱۱۸ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۱۲۸ هزار و ۸۵۲ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۳۶۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. همچنین ۳ هزار و ۴۱۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۳۷ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۸۷۷ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. همچنین در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بنا بر این گزارش، تاکنون ۵۶ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۱۶۲ نفر دوز اول، ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۵۲ نفر دوز دوم و ۷۲۴ هزار و ۷۲۱ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند. بر این اساس، مجموع واکسنهای تزریقشده در کشور به ۱۰۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۵ دوز رسیده است.
ارسال به دوستان
مسیر ساماندهی صنعت خودروسازی از راه واردات میگذرد یا توسعه توان شرکتهای داخلی؟
سیاه و سفید واردات خودرو
گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیرا با اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو به دنبال ایجاد روزنهای برای واردات خودرو هستند. در این بین برخی کارشناسان بر این باورند باید چندین خودرو صادر شود که یک خودروی خارجی به داخل کشور وارد شود، از سوی دیگر سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است ابتدا باید میزان تولیدات خودروی کشور افزایش یابد و سپس اجازه واردات هر چند محدود داده شود.
به گزارش «وطنامروز»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیرا با گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو جهت تأمین نظر شورای نگهبان با ۱۹۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.
بر این اساس، ماده ۴ این طرح بدین شرح اصلاح میشود: هر شخص حقیقی و حقوقی میتواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید.
تبصره ۱ـ با هدف تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخصهای کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آنها (متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضای مؤثر) به صورت سالانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و به تصویب هیاتوزیران میرسد.
تبصره ۲ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل نظارت بر صادرات موضوع این ماده را جهت جلوگیری از واردات مجدد آن، تدوین و اعمال نماید و گزارش آن را هر ۳ ماه یکبار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. تبصره ۳ـ وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است سیاستهای تشویقی برای اولویتدهی و حمایت از واردکنندگان خودرو را که به انتقال فناوری و سرمایهگذاری در تولید خودرو اقدام میکنند، تدوین و اعمال نماید.
تبصره ۴ـ دستورالعمل مربوط به خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی با لحاظ پرهیز از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین میشود.
* ظرفیت صادراتی ایران
بر کسی پوشیده نیست با واردات نهتنها خودروسازان ناچارند خودروی باکیفیت آن هم با قیمت مناسب تولید کنند، بلکه سوداگران نیز نمیتوانند از این بازار سودهای هنگفت به جیب بزنند، اما از سوی دیگر بیم آن وجود دارد که این ظرفیت باعث فشار ارزی به کشور شود. در شرایط کنونی برخی خودروهای داخلی به سایر کشورها مانند روسیه، عراق، سوریه و... صادر میشود، بر اساس آمار گمرک، در 4 سال گذشته آن هم در شرایط تحریمی بیش از ۱۲۰ میلیون دلار خودرو و قطعات صادر شده است؛ موضوعی که کمتر به آن پرداخته میشود و در فضای عمومی طوری القا شده است که هیچ صادراتی در کشور رخ نمیدهد.
وقتی ما امروز و بدون مشوقهای جذاب توانستهایم بیش از ۱۲۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم، بیشک میتوانیم صادرات قطعه را که به گواه کارشناسان، قطعات داخلی از کیفیت مناسب و خوبی برخوردارند، افزایش دهیم تا انحصار بازار و قیمتهای داخلی شکسته شود.
* بازار خودروهای ایرانی محدود است
با این حال، برخی دیگر نیز نسبت به این موضوع بدبین هستند و میگویند از کجا معلوم دوباره همچون سال ۹۶ درهای کشور به روی واردات بسته نشود؟
آنان تاکید دارند در این صورت کسانی که امروز موفق به واردات خودرو میشوند، سودهای سرشاری به جیب خواهند زد.
در این زمینه، «فربد زاوه» کارشناس خودرو به ایرنا گفته است: خودروهای تولیدی کشورمان جز چند بازار محدود، کمتر قابلیت صادرات دارند و آمارهای خودروسازان نیز حاکی است تعداد این خودروها بسیار اندک است.
وی معتقد است: مجلسیها فراموش کردهاند اصل این قانون را برای چه وضع کردهاند، زیرا حرف اصلی این است که عرضه خودرو در کشور کم است و باید کسری آن از طریق واردات جبران شود، حال اگر عرضه کم است، چرا باید صادرات شود؟ و اصلا مگر ما خودروی مازاد در کشور داریم که بخواهیم صادر کنیم؟
زاوه بیان داشت: به فرض ممکن بودن صادرات خودرو از سوی خودروسازان، در مقام مقایسه چند خودروی داخلی باید صادر شود تا بتوانیم یک خودروی خوب خارجی وارد کنیم؟ بنابراین به نظر میرسد کمکی به تامین نیاز داخل نخواهد کرد. وی تاکید کرد: در این طرح محاسبات درستی را شاهد نیستیم و شاید در نهایت تصویب آن، فقط رانتی را برای عدهای به دنبال داشته باشد.
این کارشناس خودرو همچنین درباره امکانپذیری صادرات قطعه و در مقابل واردات خودرو گفت: معتقدم در این صورت، صادرات به صورت قاچاق معکوس بازمیگردد، زیرا افراد سودجو میتوانند فقط با عوض کردن بستهبندی قطعات، آنها را با قیمتهای بالاتر به عنوان جنس خارجی در بازار به فروش برسانند.
* راهی برای پایان یک انحصار
عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه خودرویی مجلس ضمن پایان دادن به انحصار خانوادگی واردات خودرو، به خودروسازان برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان نیز هشدار میدهد.
مجتبی یوسفی درباره تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو، گفت: در حال حاضر کیفیت و قیمت خودروهای داخلی نشاندهنده سوءمدیریت خودروسازان است و در واقع هزینه عدم برنامهریزی و مدیریت سیاسی در صنعت خودروسازی از جیب مردم پرداخت میشود. از طرفی باید به اشتغال ۷۰۰ هزار نفر در صنعت خودروسازی هم توجه کنیم، چرا که تداوم این سوءمدیریتها به شاغلان در این صنعت هم آسیب خواهد زد، لذا مجلس ادامه این روند را به هیچ عنوان قبول نداشته و با تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو گامی در جهت اصلاح این رویه برداشته است. وی با بیان اینکه مصوبه خودرویی مجلس به معنای صادرات پراید و واردات خودروی روز دنیا نیست، افزود: در حال حاضر علاوه بر انحصار صنعت خودرو با انحصار در واردات خودرو نیز مواجه هستیم؛ در واقع واردات خودرو در انحصار برخی افراد و خانوادههای خاص بوده و مجلس با این مصوبه ضمن پایان دادن به این انحصار، به خودروسازان برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان نیز هشدار میدهد.
یوسفی اضافه کرد: از رئیسجمهور و همچنین وزیر صمت انتظار داریم طبق برنامههایی که هنگام رای اعتماد ارائه کرد تکلیف مردم و خودروسازان داخلی را در زمینه کیفیت و قیمت خودروها طی یک تا ۲ سال آینده مشخص کند، در غیر این صورت مجلس همانگونه که انحصار و تابوی واردات را شکست، مانع تداوم ظلم و اجحاف به مردم میشود.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبه خودرویی مجلس موجب تقویت قطعهسازان و خروج آنها از انحصار خودروسازان داخلی خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر قطعهسازان توانمندی بدون رانت و اعمال نفوذ لابیهای قدرتمند خودروسازان از دهه 80 تاکنون در زمینههای مختلفی نظیر رینگ و لاستیک و لوازم یدکی و جانبی خودرو فعالیت میکنند و تولیدات خودشان را به برخی از شرکتهای معتبر دنیا نیز صادر میکنند.
عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در صنعت لوازم خانگی شاهدیم که برخی شرکتها بدون حمایت دولت نقش بسزایی در رفع نیاز بازار داشتند و برخی محصولات آنها از کیفیت مناسبی برخوردار است، البته تولیدات برخی شرکتها هنوز کیفیت مناسبی ندارد که باید با انجام تحقیقات بیشتر کیفیت محصولات را ارتقا دهند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس با مصوبه خودرویی خود در صدد عبور از «انحصار خودرو» و «هشدار به خودروسازان» است، تاکید کرد: افرادی که به هر بهانه دنبال تخریب مجلس هستند، مصوبه اخیر مجلس درباره واردات خودرو را مطالعه کنند، مجلس هیچگاه ادعا نکرده با چنین مصوبهای در «کوتاهمدت» قیمت خودرو کاهش پیدا کرده و کیفیت خودروهای داخلی بیشتر میشود و با صادرات پراید خودروی روز دنیا وارد میکنیم، بلکه اقدام مجلس ضمن شکست انحصار، زمینه را برای تقویت قطعهسازان فراهم میکند.
* صادرات 140 میلیون دلاری قطعات خودرو ظرف 4 سال
عضو هیاترئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بر اساس آمار گمرک طی ۴ سال گذشته با وجود اینکه کشور تحت شدیدترین تحریمها قرار داشت، حدود ۱۴۰ میلیون دلار صادرات قطعه صورت گرفته است، گفت: این آمار خود دلیل و گواهی بر اجرایی بودن مصوبه خودرویی مجلس است.
بهزاد رحیمی با اشاره به تصویب واردات مدیریت شده خودرو، گفت: این مصوبه در وهله نخست فرصتی برای صنایع داخلی به منظور تقویت و ارتقای کیفیت خودرو و قطعات تولیدی است و در مرحله بعد از آنجا که اکنون نیز به کشورهایی مانند عراق، سوریه، روسیه و... خودرو صادر میشود و بر اساس آمار گمرک طی 4 سال گذشته با وجود اینکه کشور تحت شدیدترین تحریمها قرار داشت، حدود 140 میلیون دلار صادرات قطعه صورت گرفته است، زمینه برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو فراهم میشود.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار گمرک درباره صادرات قطعه طی 4 سال گذشته خود دلیل و گواهی برای اجرایی بودن مصوبه خودرویی مجلس است، افزود: قطعات خودروی تولیدی در ایران به صورت بالقوه قابلیت صادرات بسیاری دارند و اکنون هم با وجود مشکلاتی مانند تحریم، به سایر کشورها صادر میشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دستمزد ریالی کارگران، مواد اولیه ارزانقیمت و افزایش نرخ ارز موجب میشود تولیدکنندگان ایرانی بتوانند از خودروسازان خارجی برای تولید قطعات مورد نیازشان در کشور سفارش بگیرند. به طور مثال پیش از تحریم، ایران قطعات پژو 206 را به سایر کشورها صادر میکرد.
رحیمی با اشاره به ظرفیت مناسب بازار کشورهای حوزه خلیجفارس و ترکیه برای صادرات قطعه، تصریح کرد: میزان صادرات قطعات خودرو به توانمندی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نقشآفرینی رایزنان بازرگانی بستگی دارد.
عضو هیاترئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ظرفیت صادرات قطعات خودرو وجود دارد اما طی سالهای گذشته به آن بیتوجهی شده است، تصریح کرد: مافیا و سوداگران بازار خودرو به دنبال ایجاد حاشیه برای مصوبه خودرویی مجلس هستند تا از واردات مدیریتشده خودرو نیز جلوگیری کنند و همچنان از انحصار موجود بهره ببرند.
ارسال به دوستان
طی یک هفته گذشته 6 نفر از نیروهای ناجا در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسیدند
مدافعان گمنام امنیت
گروه سیاسی: سرهنگ دوم هادی کنعانی، مامور جان بر کف ناجا، در راه امنیت مردم در درگیری با سارقان و اشرار مسلح در شهرستان کارون جمعهشب به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
به گزارش «وطنامروز»، آخرین ساعات روز جمعه بود که خبری تلخ اما پرتکرار در رسانههای کشور منتشر شد؛ خبری که با اندکی جستوجو میشد موارد مشابه آن را در هفتهها و ماههای اخیر به وفور پیدا کرد. در پی درگیری مسلحانه صبح جمعه ماموران پلیس با سارقان و اشرار مسلح در شهرستان کارون که منجر به هلاکت ۳ نفر از سارقان مسلح شد، مامور جان بر کف ناجا سرهنگ دوم هادی کنعانی، جمعی فرماندهی انتظامی شهرستان کارون بر اثر اصابت گلوله مجروح و به بیمارستان منتقل شد. بر پایه این گزارش، این مامور پلیس با وجود تلاش پزشکان، به دلیل شدت جراحات وارده جمعهشب به درجه رفیع شهادت نایل آمد. در همین زمینه دادستان شهرستان کارون در جمع خبرنگاران با اشاره به شهادت سرهنگ کنعانی اظهار داشت: متهمان سابقه سرقت از خطوط لوله نفت در رامشیر، قاچاق و سایر اعمال شرورانه را داشتند و به دلیل متواری بودن، تحت تعقیب پلیس و دستگاه قضایی بودند که ماموران پس از شناسایی محل اختفای آنان و کسب دستور از قاضی کشیک، وارد عملیات دستگیری شدند.
در این میان تنها در تابستان امسال و در استان خوزستان شاهد شهادت ستوان دوم شهید «ضرغام پرست»، ستوان یکم شهید «مالک رسولینیک» و مامور پلیس راه شهید «مهدی آزمون» در درگیری با اشرار مسلح بودهایم. از سوی دیگر 5 نفر دیگر از پرسنل زحمتکش نیروی انتظامی هم طی هفته گذشته در استانهای کرمان، سیستانوبلوچستان و اصفهان برای حفظ و صیانت از امنیت کشور به درجه رفیع شهادت رسیدند.
با این حال انتشار زنجیرهای اخبار شهیدان مدافع امنیت کشور و پرسنل نیروی انتظامی که عمدتا هم در جریان درگیری با اشرار مسلح به شهادت میرسند با کمترین نمود اجتماعی و رسانهای همراه بوده است و حتی بهندرت شاهد پیام تسلیتی برای از دست دادن این عزیزان در فضای عمومی جامعه هستیم.
* امنیت، محوریترین هدف توطئههای خارجی
بهرغم دشمنی تثبیتشده دشمنان انقلاب اسلامی و معاندان تمامیت ارضی کشورمان و تلاش برای ضربه زدن به کشورمان به انحای مختلف، در سالهای اخیر به شکل محسوسی شاهد برنامهریزی برای به مخاطره کشاندن امنیت شهرها هستیم. به عبارت دیگر، اگر تا پیش از این بیشتر تلاش دشمنان کشورمان برای ناامن کردن امنیت مرزی ایران بود، در سالهای اخیر تلاش شده با ناامنسازی امنیت شهرها، عملا باعث تضعیف اقتدار نظام شوند.
تجهیز اشرار به سلاح گرم جدای از اینکه امنیت شهرها را در شرایط عادی به مخاطره میاندازد، این فرصت را نیز به وجود میآورد تا در موقعیتهایی همانند آشوبهای خیابانی، با فعال کردن شبکه اشرار مسلح، خیابان را تبدیل به میدان زد و خورد با نیروهای امنیتی کنند و از این طریق ضمن جلو بردن پروژه خرابکاری، جان رهگذران را نیز به خطر بیندازند؛ مسالهای که نمود آن را حتی در اخبار منتشرشده نیز میتوان مشاهده کرد. برای نمونه تیرماه امسال بود که خبر کشف محموله متعلقات سلاح «گرینف» در پایانه غرب تهران در رسانهها سروصدای زیادی به پا کرد. کشف آن محموله هر چند به خودی خود نشان از ناکام ماندن یک مورد در قاچاق اسلحه داشت اما زنگ خطری را نیز به صدا درآورد که نشان از فراگیری قاچاق سلاح گرم داشت، به گونهای که حتی متعلقات یک تیربار در پایانه پایتخت یافته شده بود.
در چنین شرایطی با لحاظ کردن نقشه جریانهای ضدانقلاب برای بهرهگیری از شبکههای مسلح اشرار در میانه آشوبهای خیابانی، اهمیت کار مدافعان امنیت بیش از پیش مشهود میشود.
* یادبود مدافعان امنیت، کمترین اقدام ممکن
با لحاظ کردن مجموعه این اوصاف و افزایش تعداد شهدای نیروی انتظامی که به دست اشرار مسلح و کوردل در ماههای اخیر به شهادت رسیدهاند، لزوم توجه بیشتر به یاد و نام این شهیدان، تبیین رشادتهایشان در رسانههای کشور و همچنین اندیشیدن به موضوع ارتقای سطح امنیت نیروهای انتظامی که روزانه در دل درگیریها حاضر هستند، بیش از پیش اهمیت مییابد.
از آنجا که مشهور است «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» و با اولویت بخشیدن به خطر روزافزون اشرار و اختلالشان در امنیت عمومی و تبدیل شدن به اهرم گروههای ضدانقلاب برای فتنهآفرینی در حاشیه اعتراضات مردمی، باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.
ارسال به دوستان
نیویورکیها در اعتراض به تبرئه قاتل نژادپرست دست به تظاهرات زدند
سیلی بیعدالتی به ملت آمریکا
دستگاه قضایی آمریکا قاتل 2 معترض به نژادپرستی در شهر کنوشا را تبرئه کرد
رای دستگاه قضایی آمریکا مبنی بر تبرئه مهاجم سفیدپوستی که با حمله به تظاهرات ضد نژادپرستانه، ۲ تن از معترضان را به قتل رسانده بود، نهتنها مردم، بلکه سیاستمداران یانکی را هم شوکه کرده است. «کایل ریتنهاوس» حامی سرسخت ترامپ و گروههای سفیدبرترپندار موسوم به کوکلوکس کلان، تابستان سال گذشته در حالی که تنها 17 سال سن داشت، در جریان اعتراضات به برخورد تبعیضآمیز و خشونتبار پلیس با آفریقاییتباران آمریکا در شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین ۲ نفر را به ضرب گلوله کشت و یک نفر را زخمی کرد. در نهایت دادگاه پس از ۲ هفته برگزاری محاکمات، این نوجوان را از همه اتهامات تبرئه کرد. تنها دلیل تبرئه ریتنهاوس این استدلال او بود که در دفاع از خود اقدام به تیراندازی کرده است. این حکم دادگاه باعث شد هزاران نفر جمعه شب به خیابانهای نیویورک و چند شهر دیگر ریخته و به آن اعتراض کنند. معترضان سیستم قضایی و پلیس آمریکا را فاسد و نژادپرست دانستند. به گزارش دیلیمیل، تودهای از مردم نیویورک در هر ۲ ساحل رودخانه ایست جمع شدند تا در اعتراضاتی که نشاندهنده تفرقه و خشم برانگیخته شده توسط این پرونده پرمخاطب بود، تبرئه کایل ریتنهاوس را محکوم کنند. همچنین صدها نفر در خارج از مرکز بارکلیز در بروکلین نیویورک تجمع کردند تا خشم خود را از این حکم به دلیل وقوع رویدادهای مشابه در سراسر کشور ابراز کنند. بسیاری دیگر از مردم با حمل تابلوهایی که ریتنهاوس را «قاتل نژادپرست» و سیستم قضایی را مغرض معرفی میکرد، به این حکم اعتراض کردند. یکی دیگر از سخنرانان در این تجمع گفت رای هیات منصفه یک سیلی به کل ملت آمریکاست. حتی جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا نیز در توئیتی نگرانی خود را نسبت به این موضوع اعلام کرد.
***
برخورد مرگبار ۲ هواپیمای نظامی در تگزاس
در جریان برخورد ۲ هواپیما در یک پایگاه هوایی تگزاس، یک خلبان کشته و ۲ نفر از سرنشینان زخمی شدند. به گزارش شبکه «سیانان»، ۲ هواپیمای نظامی آموزشی «نورثروپ تی۳۸ تالون» روز جمعه در فرودگاه لفلین واقع در جنوب غرب ایالت تگزاس به هم برخورد کردند که در نتیجه یک خلبان کشته شد و ۲ نفر دیگر زخمی شدند. نیروی هوایی، نیروهای رزرو نیروی هوایی، گارد ملی هوایی و نیروهای هوایی ایالات متحده و کشورهای متحد از این پایگاه استفاده میکنند.
ارسال به دوستان
فرمانده ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار شهرستان پارسیان خبر داد
توقیف کشتی متخلف خارجی در آبهای هرمزگان
تفنگداران دریایی ناوتیپ پارسیان یک فروند کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق را در آبهای شهرستان پارسیان توقیف کردند. سرهنگ پاسدار احمد حاجیان، فرمانده ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار شهرستان پارسیان صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: با رصد اطلاعاتی و در عملیات منسجم، تفنگداران دریایی این ناوتیپ موفق به توقیف یک فروند کشتی خارجی با ۱۱ خدمه در آبهای استان هرمزگان شدند. وی اظهار کرد: پس از بازرسی از این شناور بیش از ۱۵۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف شد و هر ۱۱ خدمه خارجی آن برای طی مراحل قانونی به حوزه قضایی شهرستان پارسیان معرفی شدند. فرمانده ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار شهرستان پارسیان بیان کرد: ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار در حمایت از اقتصاد کشور با هرگونه قاچاق سوخت در دریا به صورت قاطعانه برخورد خواهد کرد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|