|
ارسال به دوستان
میانگین قیمت یک گالن بنزین در آمریکا به رکورد تاریخی 4.52 دلار رسید
بحران سوخت در آمریکا
گروه اقتصادی: میانگین قیمت سوخت در ایالات متحده طی روزهای اخیر روند افزایشی داشته است و به رکوردشکنی خود همچنان ادامه میدهد. این جهش شدید قیمت تا حدی به دلیل افزایش قیمت نفت است که بیش از نیمی از کل قیمت بنزین را تشکیل میدهد. قیمت هر گالن بنزین در هر ایالت آمریکا به طور متوسط حداقل 4 دلار است و کارشناسان میگویند که این افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت. اگرچه میانگین قیمت از ماه فوریه به بالای 4 دلار رسیده بود اما همان موقع برخی ایالتهای آمریکا همچنان بنزین را زیر 4دلار نیز میفروختند اما در روزهای اخیر دیگر در تمام ایالتها قیمت بنزین به بالای 4 دلار به ازای هر بشکه رسیده است. ارزانترین ایالت برای دریافت بنزین در حال حاضر کانزاس است که میانگین آن اکنون 4 دلار است. پس از کانزاس، اوکلاهما (4.01 دلار)، جورجیا (4.06 دلار)، میسوری (4.07) و آرکانزاس (4.08 دلار) قرار دارند.
به گزارش «وطنامروز» به نقل از AAA، میانگین قیمت یک گالن بنزین در آمریکا هماکنون 4.52 دلار است که نسبت به هفته گذشته 15 سنت و نسبت به رکورد قبلی در ماه مارس 35 سنت افزایش یافته است. قیمت گازوئیل نیز پنجشنبه گذشته افزایش پیدا کرد و به 5.57 دلار رسید. میانگین قیمت بنزین در ایالت کالیفرنیا برای یک گالن به بالای 6 دلار رسیده که گرانترین قیمت در سراسر ایالات متحده است. میانگین قیمت سوخت در کالیفرنیا روز سهشنبه به رکورد 6.021 دلار در هر گالن رسید. قیمتها در ماه گذشته 31 سنت در هر گالن افزایش یافته و 1.89 دلار بیشتر از یک سال قبل است.
قیمت بنزین در ایالات متحده طی هفتههای اخیر به طور پیوسته افزایش داشته است. این افزایش قیمت در شرایطی است که قیمتهای جهانی نفت افزایش یافته و تلاشهای کاخ سفید برای مقابله با آن با شکست مواجه شده است. ذخایر جهانی سوخت با بازگشت تقاضا به سطوح قبل از همهگیری «کووید-19» کاهش یافته است، در حالی که تولید هنوز نتوانسته است به آن برسد.
بحران اوکراین که آمریکا را وادار کرد نفت روسیه را تحریم کند و صحبت از اقدامات مشابه در اتحادیه اروپایی و انگلیس است نیز موجب بدتر شدن بحران سوخت شده است. روسیه سومین تولیدکننده نفت و دومین صادرکننده بزرگ آن در جهان است.
از مهمترین عوامل بحران سوخت در آمریکا میتوان به تحریم منابع انرژی روسیه اشاره کرد. «تیم استوارت» رئیس جمعیت نفتوگاز آمریکا اخیراً اعلام کرد که کشورش با بزرگترین بحران انرژی در ۵۰ سال گذشته روبهرو است و ذخایر آمریکا به پایینترین حد خود رسیده است. وی تأکید کرد دولت «جو بایدن» رئیسجمهور آمریکا راهبردی برای برونرفت از این بحران ندارد.
پیش از این نیز تحلیلگران اقتصادی در تازهترین پژوهش خود هشدار داده بودند که قطع کامل واردات انرژی روسیه، غرب را وارد رکود خواهد کرد. بنا به اعلام بانک مرکزی آلمان، قطع کل واردات منابع انرژی روسیه به معنای کاهش ۵ درصدی تولید اقتصادی و افزایش تورم است. قیمت گاز طبیعی آمریکا از آغاز امسال (میلادی) ۳ برابر شده و پیشبینی میشود به بیش از ۸ دلار نیز برسد.
از طرف دیگر کمبود ظرفیت پالایشی در آمریکا نیز باعث افزایش قیمتها شده است. پالایشگاهها نفت را به فرآوردههای نفتی مانند بنزین تبدیل میکنند و با بازگشت فعالیتهای اقتصادی، تقاضا برای چنین محصولاتی افزایش مییابد. اما ظرفیت پالایش کمتر از سطح قبل از همهگیری است که به افزایش سریع قیمت کمک میکند. قیمتهای خردهفروشی گازوئیل نیز رو به افزایش است و میانگین قیمت آن در آمریکا روز سهشنبه به رکورد 5.573 دلار در هر گالن رسید. قیمتها نسبت به سال گذشته 2.40 دلار افزایش یافته است.
* افزایش قیمت بنزین در آمریکا نفت را هم گران کرد
با ثبت رکورد جدید قیمت بنزین در آمریکا، هر بشکه نفت به 115.23 دلار رسید. با ثبت رکورد جدید قیمت بنزین در آمریکا، نگرانی سرمایهگذاران از کمبود نفت در بازار در صورت تحریم نفتی روسیه از سوی اتحادیه اروپایی و با توجه به اینکه چین برای کاهش محدودیتهای کرونایی آماده میشود، قیمت نفت روز گذشته در بازارهای جهانی حدود 1.5 درصد افزایش یافت. هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار و 70 سنت افزایش 113.82 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 4 دلار و 36 سنت افزایش 110.49 دلار معامله شد. پس از اینکه ذخایر بنزین آمریکا، هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت، قیمت بنزین در هفتههای اخیر در آمریکا به بالاترین رقم رسیده است.
* بایدن: جنگ و کرونا، عامل تورم و گرانی است!
بایدن هفته گذشته، جنگ اوکراین و همهگیری کرونا را عامل تورم و افزایش قیمت بنزین در کشورش اعلام کرد. رئیسجمهوری آمریکا ضمن اذعان به اینکه تورم بیسابقه در 40 سال گذشته برای مردم این کشور سختیهایی ایجاد کرده است، مدعی شد کنترل تورم «در اولویت سیاست داخلی» وی است و بانک مرکزی آمریکا در حال رسیدگی به این موضوع است.
پیش از سخنان بایدن، مشاور اقتصادی او نیز قیمت بالای بنزین در آمریکا را گردن ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه انداخت و از احتمال لغو یک روزه مالیات بر بنزین برای کاهش قیمتها به عنوان یکی از گزینهها سخن گفت. وزارت کار ایالات متحده آمریکا در تازهترین گزارش خود اعلام کرده است نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته 8.5 درصد افزایش یافت که این بالاترین افزایش تورم در آمریکا در ۴۰ سال گذشته است. گزارش دولت آمریکا همچنین نشان میدهد تورم در ماههای فوریه تا مارس 1.2 درصد افزایش یافته است، در حالی که این تورم در ماههای ژانویه تا فوریه 0.8 درصد افزایش داشته است. برای نخستینبار نرخ تورم در آمریکا شامل افزایش قیمت بنزین در این کشور میشود که پس از وقوع جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه روند افزایشی را نشان داده است.
* آمریکا جایگزینی برای نفت روسیه خواهد یافت؟
ایالات متحده با مصرف 20 میلیون بشکه در روز، بزرگترین بازار نفت در جهان است. کل واردات نفت خام و سوخت آمریکا در سال 2021 چیزی حدود 8.5 میلیون بشکه در روز بود که روسیه حدود 8 درصد از آن را به خود اختصاص میداد. در حالی که عرضه داخلی نفت آمریکا در سالهای اخیر افزایش یافته است، پالایشگاههای این کشور برای فرآوری نفت خام سنگینتر نسبت به پالایشگاههای نفت شیل آمریکا ساخته شدهاند و این پالایشگاهها را مجبور میکند از محصولات نفتی روسیه استفاده کنند تا فعالیتها بخوبی انجام شود. اگر چه حجم از دست رفته به واسطه تحریمها علیه روسیه نسبت به تقاضای کلی نفت ایالات متحده کوچک است اما از دست دادن این ذخایر، عملیات پالایشگاههای ایالات متحده را پیچیده میکند و عرضه بنزین در آمریکا را با مشکل مواجه میکند.
دولت بایدن از آغاز جنگ در اوکراین به دنبال یافتن جایگزینی برای نفت روسیه است و از طرفی تولیدکنندگان داخلی نفت را تشویق به افزایش استخراج کرده و برای افزایش عرضه اوپکپلاس در حال لابی کردن و گفتوگو با کشورهایی نظیر ونزوئلا برای ورود آنها به بازار انرژی است. تازهترین خبری که از مذاکرات آمریکا و ونزوئلا منتشر شده حاکی از آن است که واشنگتن تسهیل محدودیتهایی را که برای شرکت آمریکایی شورون درباره همکاری نفتی در کشور تحت تحریم ونزوئلا تعیین کرده بود، آغاز کرده است. از قرار معلوم شرکت شورون میتواند با دولت ونزوئلا و شرکت نفت دولتی PDVSA مستقیما مذاکره کند که جزئیات نهایی ترتیبات جدید بزودی اعلام خواهد شد. واشنگتنپست در گزارشی نوشت: تصور میرود این اقدام از مذاکرات بین دولت سوسیالیست نیکلاس مادورو، رئیسجمهور ونزوئلا و دولت اپوزیسیون تحت حمایت غرب به رهبری خوان گوایدو، پشتیبانی کند.
به گفته مقامات واشنگتن - که مایل نبودند نامشان فاش شود - مجوز صادره به شورون برای مذاکره با ونزوئلا میتواند تنها گام اول برای تسهیل تحریمهای مربوط به نفت علیه ونزوئلا باشد. انتظار میرود دولت اپوزیسیون در ونزوئلا اعلام کند با مادورو برای بازگشت به پای میز مذاکره در ماه جاری به توافق رسیده است.
شایعاتی که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین به راه افتاد، حاکی از آن بود که دولت آمریکا به دنبال تسهیل تحریمهای نفتی علیه ونزوئلا در صورت موافقت این کشور آمریکای لاتین برای صادرات نفت خام به پالایشگاهها در آمریکاست. تا ۲ ماه پیش، شورون جمع کردن تیم بازرگانی برای فروش نفت ونزوئلا را آغاز و برای توسعه نقش خود در ۴ جوینت ونچری که در آنها با شرکت PDVSA شریک است، ابراز آمادگی کرده بود. ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت قطعی جهان را دارد و تسهیل تحریمها علیه این کشور میتواند ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه نفتی در شرایطی که مصرفکنندگان نفت جهان به نفت ارزانتری نیاز دارند، اضافه کند. بر اساس گزارش اویل پرایس، این اقدام نشان میدهد افزایش عرضه نفت برای دولت فعلی آمریکا تا چه حد اهمیت دارد.
ارسال به دوستان
جزئیات بازگشت علیرضا بیرانوند به پرسپولیس
در یک قدمی قرمزها
یک رسانه بلژیکی مدعی شد باشگاه پرسپولیس برای به خدمت گرفتن علیرضا بیرانوند، دروازهبان تیم آنتورپ، هیچ پولی به باشگاه بلژیکی پرداخت نمیکند و قرارداد وی بزودی امضا میشود. جدایی علیرضا بیرانوند از پرسپولیس بیش از ۲ فصل طول نکشید. بیرانوند که تابستان ۹۹ به تیم آنتورپ پیوست، بعد از پشت سر گذاشتن یک دوره ناموفق در این تیم، ترجیح داد به صورت قرضی راهی تیم بواویشتای پرتغال شود تا تجربه جدیدی را پشت سر بگذارد. بیرانوند که با هدف بازی کردن مداوم به لیگ پرتغال رفت، در تیم بواویشتا هم تبدیل به یک دروازهبان نیمکتنشین شد و در یک فصل، تنها ۹ بازی برای این تیم انجام داد تا رویاهایش برای درخشش در فوتبال اروپا بسیار زودگذر باشد. در پایان این فصل از مسابقات پرتغال، باشگاه بواویشتا از فعال کردن بند یک میلیون یورویی قرارداد بیرانوند خودداری کرد تا دروازهبان تیمملی ایران مجدداً به آنتورپ بازگردد؛ آن هم در حالی که باشگاه پرسپولیس را بار دیگر به عنوان مشتری جدی خود میدید. بیرانوند که یک فصل دیگر با آنتورپ قرارداد داشت، اعلام کرد ترجیح میدهد در سال جامجهانی به تیمی برود که در آن بازی کند. در این میان، چه تیمی بهتر از پرسپولیس که هم مشتری بیرانوند است و هم با بازی در آن میتواند جایگاه خود در تیم ملی را (که بعد از حضور در اروپا به دیگر دروازهبانهای تیم ملی داده بود) پس بگیرد. البته گفته میشد باشگاه آنتورپ برای انتقال بیرانوند به پرسپولیس ابتدا مبلغ یک میلیون و سپس مبلغ ۷۰۰ هزار یورو به عنوان حق رضایتنامه درخواست کرده است اما کمی بعد اعلام شد آنتورپ با مبلغی کمتر از این حاضر شده است بیرانوند را به پرسپولیس بدهد. این در حالی است که یک رسانه بلژیکی گزارش داد انتقال بیرانوند از آنتورپ، هیچ هزینهای برای باشگاه پرسپولیس در پی نخواهد داشت. با این وجود، آنتورپ هم از باقیمانده مبلغ قرارداد بیرانوند که ظاهرا مبلغ قابل توجهی است چیزی به این دروازهبان پرداخت نخواهد کرد. سایت nieuwsblad این خبر را اعلام کرد و نوشت: «شاید قبلا او را فراموش کرده باشید اما علیرضا بیرانوند (۲۹ ساله) به طور معمول تابستان امسال به آنتورپ بازمیگردد. این دروازهبان ایرانی به بواویشتا قرض داده شد که از گزینه خرید یک میلیون یورویی او استفاده نکرد. با این حال، هیچ چشماندازی برای بازگشت این دروازهبان به آنتورپ وجود ندارد. او در آستانه امضای قرارداد با باشگاه سابقش پرسپولیس است». در ادامه این گزارش آمده است: «پرسپولیس مجبور نیست مبلغی برای نقل و انتقال بیرانوند بپردازد اما این واقعیت که دستمزد بالای او (و مبلغ قابل توجه امضای قرارداد) از بین میرود، برای آنتورپ مثبت است». ارسال به دوستان
واگذاری 90 هزار میلیارد تومان سهام بابت رد دیون تأمین اجتماعی در قالب قانون بودجه
عرضه بلوکی سایپا و ایرانخودرو
رئیــس کــل ســازمان خصوصیسازی درباره واگذاری سهام دولت در قالب رد دیون اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه سال جاری، دولت 90 هزار میلیارد تومان بابت رد دیون خود به تأمین اجتماعی باید واگذار کند، همچنین 130 هزار میلیارد تومان بابت دیون دولت به نهادهای عمومی مانند بنیاد شهید و دیگر نهادها واگذار کند که بر اساس بند «ی» تبصره 2 قانون بودجه امسال انجام میشود.
حسین قربانزاده درباره اینکه آیا شرکتهایی که در قالب رد دیون داده میشود، مورد قبول طلبکاران از دولت است، گفت: فهرستی از شرکتها را دولت پیشنهاد میکند و برای واگذاری به تصویب میرساند، ارزشگذاری میشود و بعد از آن باید به هیأت واگذاری برود و مصوبه این هیأت را دریافت کند و پس از آن قرارداد انتقال سهام به آن نهاد یا سازمان مانند تأمیناجتماعی، بنیاد شهید و سایر نهادها واگذار میشود.
رئیس کل سازمان خصوصیسازی ادامه داد: امسال در قالب بودج ه دولت مکلف است 70 هزار میلیارد تومان فروش مستقیم سهام شرکتهای دولتی را داشته باشد و از این طریق منابع برای بودجه به دست آورد.
قربانزاده درباره واگذاری سهام به متولدان 1400 گفت: هنوز در این زمینه جمعبندی صورت نگرفته و اختلافنظر وجود دارد و قرار است از محل سهام دولت در صندوقهای قابل معامله بورسی یا ETF در بورس، دولت بودجهای را اختصاص دهد و از این محل به متولدان سال گذشته یک میلیون تومان پرداخت کند که البته این تکلیف سازمان خصوصیسازی نیست و مربوط به کل دولت است.
وی درباره واگذاری بلوکی سهام ایرانخودرو و سایپا نیز گفت: سهام دولت در ایرانخودرو 5 درصد و در سایپا 17 درصد باقی مانده است که این میزان سهام، سهام تودلی هم دارد، یعنی در برگیرنده سهام شرکتهای دیگر هم است. به عنوان مثال صندوق بازنشستگی کشوری در ایرانخودرو بین 7 تا 8 درصد سهام دارد که این سهام قابلیت تجمیع شدن با سهام دولت دارد که در قالب بلوک عرضه شود، چون برای خریدار هم صرف میکند و میتواند سهمیهای در هیأت مدیره این شرکت داشته باشد. البته هنوز عرضه بلوکی سهام به صورت قطعی تصمیمگیری نشده است و باید بین وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی ایجاد شود.
رئیس کل سازمان خصوصیسازی درباره آزادسازی سهام عدالت گفت: روش اداره سهام عدالت در شورای عالی بورس بررسی میشود و این بر اساس توصیهای است که رهبر معظم انقلاب ارائه کردهاند که شورای عالی بورس روش مدیریت سهام عدالت را تعیینتکلیف کند. در این زمینه این شورا کارگروهی را تشکیل داده تا آییننامه اجرایی سهام عدالت را به نتیجه برساند، البته تاکنون بر اساس آییننامه قبلی درباره سهام عدالت عمل میشده است. قربانزاده ادامه داد: برای فصل جاری مجامع شرکتها تا 31 تیرماه 1401 کارگروهی تشکیل شده که مرکب از نماینده وزارت اقتصاد، نماینده حقیقی شورای عالی بورس و نماینده کانون شرکتهای سرمایهگذاری استانی است اما برای مدیریت بلندمدت سهام عدالت باید شورای عالی بورس برای شیوه اجرا و مدیریت آن تصمیمگیری کند.
وی همچنین درباره واگذاری ۲ باشگاه فرهنگی- ورزشی پرسپولیس و استقلال موسوم به سرخابیها عنوان کرد: واگذاری 10 درصد سهام این ۲ باشگاه از طریق فرابورس در اسفندماه سال گذشته به پایان رسید و اکنون آماده بازگشایی نماد معاملاتی سرخابیها هستیم.
رئیس کل سازمان خصوصیسازی گفت: شرکت پرسپولیس در آستانه اخذ مجوز برای بازگشایی نماد در فرابورس است، اگرنه 10 درصد سهام این شرکت تا 28 اسفند پذیرهنویسی شد.
قربانزاده گفت: فروردین سال جاری مراحل اخذ مجوز برای بازگشایی نماد طی شده است. این مجوز توسط سازمان خصوصیسازی، سازمان بورس و سازمان ثبت اسناد صادر میشود. بخشی از این مراحل مشروط به این شده است که سازمان بورس باید درباره حسابرسی داخلی این باشگاهها به عنوان شرکتهای فرابورسی کنترلهایی داشته باشد و بعد از آن بازگشایی نماد معاملاتی انجام شود.
وی تأکید کرد: پرسپولیس مراحل نهایی اخذ مجوزها را طی میکند و اگر حسابرسی داخلی این شرکت به تأیید سازمان بورس برسد بزودی شاهد بازگشایی نماد پرسپولیس در فرابورس خواهیم بود.
رئیس کل سازمان خصوصیسازی خاطرنشان کرد: کمیتهای با حضور وزیر ورزش و نمایندگانی از باشگاهها برای نظارت بر نحوه مصارف منابع جمعآوری شده از عرضه اولیه درباره ۲ باشگاه تشکیل شده است و در این زمینه تخلفی صورت نمیگیرد. منابع جمعآوری شده صرف افزایش سرمایه ۲ باشگاه از محل صرف سهام انجام میشود. طرحهای توجیهی این دو باشگاه در سامانه کدال ارائه شده است که از محل منابع حاصل شده بخشی برای بازارگردانی سهام سرخابیها استفاده میشود و بخشی از منابع برای پرداخت بدهی استفاده میشود تا اوضاع مالی سرخابیها به حد قابل قبول برسد.
قربانزاده ابراز امیدواری کرد با مدیریت جدید به آرمان باشگاهداری و مدیریت حرفهای سرخابیها نزدیک شویم.
ارسال به دوستان
سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آمریکا؛ بنیگانتس: ایران ذخایر اورانیوم 60 درصد خودرا ظرف 2 ماه 2 برابر کرد
ترس و لرز اسرائیل
گروه سیاسی: واشنگتن و تلآویو دور جدیدی از تبادلات و رایزنیهای خود درباره پرونده هستهای ایران را آغاز کردهاند تا بتوانند راهی برای مهار پیشرفت برنامه غنیسازی توسعهیافته کشورمان پیدا کنند؛ در این میان شتاب برنامه هستهای ایران در اوضاع کنونی منطقه و بحرانهای داخل سرزمینهای اشغالی که به ساعت رسیده، ترس سران رژیم صهیونیستی را مضاعف کرده است. به گزارش «وطنامروز»، در شرایطی که دولت بایدن با طفره رفتن از اتخاذ تصمیم سیاسی برای احیای برجام مذاکرات را با وقفه و کندی روبهرو کرده است، میزبان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی است و «بنی گانتس» برای گفتوگو درباره ایران عازم آمریکا شده است.
بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پیش از آغاز سفر خود به واشنگتن گفت در دیدار با مقامات آمریکایی درباره ایران و اوکراین رایزنی خواهد کرد.
به نوشته روزنامه هاآرتص، در شرایطی که تنشها با روسیه بر سر جنگ اوکراین و همچنین نگرانیها نسبت به توسعه برنامه هستهای ایران افزایش یافته است، گانتس در جریان سفر خود قرار است با لوید آستین، وزیر دفاع و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا ملاقات داشته باشد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پیش از این سفر گفت: من درباره تقویت همکاریهای امنیتی و مواجهه با چالشهای منطقهای صحبت خواهم کرد در راس آنها ایران قرار دارد و لازم است که تمام بازیگران میانهرو در منطقه در برابر آن متحد شوند. وزیر جنگ اسرائیل همچنین سهشنبه ۲۷ اردیبهشت یک روز قبل از سفر به ایالات متحده به بررسی تهدیدهایی پرداخت که به ادعای او از سوی ایران متوجه دولت اسرائیل است. بر این اساس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت ایران ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را در ۲ ماه ۲ برابر کرده است و تلاش میکند تولید و نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته را در محلی در نزدیکی تاسیسات هستهای نطنز تکمیل کند. به گزارش «جوییش پرس»، گانتس در سخنرانی خود در کنفرانس «نظم نوین جهانی» در موسسه سیاست و استراتژی دانشگاه خصوصی رایشمن در سرزمینهای اشغالی هشدار داد که ایران «به انباشت دانش و تجربه برگشتناپذیر در توسعه، تحقیق، تولید و بهرهبرداری از سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه میدهد و تنها چند هفته با انباشت مواد شکافتپذیر که برای نخستین بمب اتم کافی است فاصله دارد». وزیر جنگ رژیم صهیونیستی افزود: «ایران ۶۰ کیلوگرم مواد غنیشده ۶۰ درصدی را نگهداری میکند و مانع دسترسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی به تأسیسات خود میشود». گانتس همچنین ادعا کرد: ایران در حال حاضر حتی تلاش میکند تولید و نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته IR6 را در تاسیسات هستهای زیرزمینی جدیدی در نزدیکی نطنز تکمیل کند. او تصریح کرد: «هزینه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اکنون کمتر از یک سال دیگر خواهد بود».
وزیر جنگ اسرائیل همچنین گفت: ایران در حال توسعه تجهیزات نظامی خود در سراسر منطقه است که «مجهز به قابلیتهای دقیقی از جمله موشکهای کروز، موشکهای زمین به زمین و پهپاد هستند و هزاران کیلومتر برد دارند». گانتس ادامه داد: «شمار تسلیحات استراتژیک در دست نیروهای نیابتی ایران در عراق و یمن در سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است». وزیر جنگ اسرائیل در سخنرانی خود با اشاره به آنچه مدعی شد نمونهای از تلاش ایران برای استفاده از این سلاحها در فوریه سال جاری میلادی است، گفت: سپاه پاسداران یک جفت پهپاد را به سمت اسرائیل فرستاده و از آنجا که پهپادها دارای چتر نجات بودهاند، این احتمال وجود دارد که هدف از فرستادن آنها تحویل سلاح به سازمانهای تروریستی در مناطق فلسطینی بوده باشد. گفتنی است بنی گانتس چندی قبل طی گفتوگویی اذعان کرده بود این تلآویو است که باید در برابر تهران موازنهسازی کند. او با بیان اینکه اسرائیل باید توان دفاعی خود در برابر ایران را افزایش دهد، گفته بود: «ما باید راه را بر فعالیتهای منطقهای ایران در جاهای گوناگون ببندیم، این مشکلی است که ما باید با آن دست و پنجه نرم کنیم و باید بر توان دفاعی خود در نواحی و مناطق گوناگون بیفزاییم».
در همین حال، در حالی که تلآویو ادعا کرده است خود را برای اقدام نظامی علیه ایران آماده میکند، نایبرئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه، به ناتوانی تلآویو در برابر ایران اشاره کرد. بنا بر گزارش رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، «اران اتزیون» در این باره اظهار داشت: «بیشتر اسرائیلیها میدانند اسرائیل به تنهایی نمیتواند توانمندی هستهای ایران را از بین ببرد».
اتزیون اضافه کرد: «سیاست فعلی اشتباه است و نیاز به بازنگری دارد. اسرائیل باید در کنار آمریکا قرار میگرفت و در مذاکرات توافق هستهای از آن حمایت میکرد». علاوه بر این مقام سابق صهیونیستها، «دنی استرینوویچ» رئیس پیشین بخش پژوهشهای سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان)، شامگاه سهشنبه، در سخنانی به برنامه هستهای ایران پرداخت. به گزارش اسپوتنیک، استرینوویچ اظهار داشت که ایرانیها میدانند چگونه برنامه هستهای خود را بازسازی کنند. رئیس پیشین بخش پژوهشهای سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در ادامه اضافه کرد: «حتی اگر هم فرض کنیم اسرائیل گزینه حمله نظامی را انتخاب کند، احتمال واکنش سریعی [از طرف ایران] وجود دارد که میتواند منجر به ملتهب شدن منطقه و حتی جنگ شود».
***
آمریکا: به طور منظم با اسرائیل درباره ایران مبادله اطلاعاتی داریم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد واشنگتن «به طور منظم» با اسرائیل درباره ایران مبادله اطلاعاتی دارد. به گزارش فارس، «ند پرایس» در نشست خبری شامگاه سهشنبه بار دیگر بر همکاریها میان واشنگتن و رژیم صهیونیستی علیه ایران تأکید کرد. پرایس گفت: «ما به طور منظم اطلاعات را با شریکان اسرائیلیمان رد و بدل میکنیم. در بسیاری از حوزهها دیدگاه مشترکی داریم، ضمن اینکه نفع راهبردی مشترکی هم داریم و آن این است که نمیخواهیم ایران هرگز به سلاح هستهای دست پیدا کند». پرایس همچنین گفت: «ما معتقدیم دیپلماسی و گفتوگوها فرصتی در اختیار ما قرار میدهد تا توانایی ایران برای ساخت سلاح هستهای یا دستیابی به آن از طرق دیگر را برای همیشه و به صورت ماندگار از بین ببریم». وی درباره مذاکرات وین هم گفت: «چیزی که میگویم این است که ما و شریکانمان آمادهایم و از مدتها قبل آماده بودهایم. فکر میکنیم الان نوبت ایران است که جدیت خودش را نشان دهد». پرایس اضافه کرد: «همانطور که قبلا گفتهایم چندین مساله کوچک باقی مانده. باور ما این است که این مسائل کوچک باقیمانده درباره برنامه هستهای ایران قابل برطرف شدن هستند و توافق را میتوان به سرعت و به نحو موثر انجام داد، البته اگر ایران تصمیم بگیرد این کار را انجام بدهد».
ارسال به دوستان
محسنیاژهای در سخنانی دستوراتی را خطاب به دادستانهای مراکز استانها صادر کرد
12 فرمان قاضیالقضات
گروه سیاسی: حجتالاسلام والمسلمین محسنیاژهای، روز گذشته طی سخنانی در بیستویکمین همایش سراسری دادستانهای مراکز استانها، دادستانها و مسؤولان دادسراها را در صف نخست مقابله با جرائم و فساد در ساحتهای مختلف خواند.
غلامحسین محسنیاژهای با برشمردن مسؤولیتهایی نظیر «ایجاد امنیت و آرامش در جامعه»، «قطع کردن دست متجاوزان به اموال عمومی و اموال مردم»، «کوتاه کردن دست متعدیان به حقوق مادی و معنوی افراد»، «تحقق عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله دهکهای مختلف»، «ایجاد رفاه برای مردم» و «فضای بهتر کسبوکار» که بر عهده حکومت است، به نقش ویژه و برجسته دستگاه قضایی و مشخصا دادستانها در تحقق و ایفای این مسؤولیتها اشاره کرد.
وی ضمن تصریح بر اینکه برای کشف جرم و تعقیب مجرم، شناخت میدان و شناخت شرایط زمانی و زمانشناسی از موضوعات حائز اهمیت است، اعلام کرد: دادستان برای تاثیرگذاری اقداماتش باید امور را از جهات پسینی و پیشینی سنجش کند.
محسنیاژهای قدرت تجزیه و تحلیل و آشنایی با شگردهای دشمن را به عنوان یکی دیگر از شاخصههایی دانست که دادستانها باید از آنها بهرهمند شوند و تاکید کرد: مشخصا در این زمینه میتوان به تلاشهای سرویسهای خبیث دشمن برای پیشبرد مطامعشان با بکارگیری و ساماندهی اشرار و اراذل و اوباش اشاره کرد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنانش به موضوع اهمیت «علم و قدرت تشخیص دادستان» اشاره کرد و گفت: امروز در جنگ اقتصادی به سر میبریم و دشمن درصدد است با انواع شرارتها و تحریم، عرصه را بر مردم ما تنگ کند و از مجرای اقتصاد ضربه وارد کند، در چنین شرایطی تدبیر و علم و قدرت تشخیص مقام قضایی و دادستان در کشف و شناسایی جرائمی که در حوزه اقتصادی به وقوع میپیوندند و اینکه آیا قصد مرتکبان این جرائم ضربه زدن و مقابله با نظام است یا خیر، موضوع بسیار حائز اهمیتی است.
همچنین رسیدگی سریع و دقیق به پروندههای ضدامنیتی که در مقاطع خاص تشکیل میشوند؛ اعمال حداکثری اعطای ارفاقات قانونی برای محکومان واجد شرایط در عین توجه به این مهم که ترحم و ارفاق قانونی به افراد شرور و سارق که امنیت و آرامش مردم را برهم میزنند ظلم به دیگران است؛ توجه تمام و کمال به موازین شرعی و قانونی در انجام تحقیقات، بازرسیها، جلبها و بازجوییها و نظارت ویژه بر کار ضابطین در این حوزهها؛ تحصیل و جمعآوری ادله قبل از احضار افراد مگر در موارد ضروری و مسائل امنیتی که امکان صرف زمان برای جمعآوری تحقیقات وجود ندارد؛ صدور دستورات صریح و شفاف به ضابط و کارشناس و پیگیری انجام این دستورات در زمان مشخص و همچنین مالایطاق نبودن دستورات صادره به کارشناس و ضابط؛ پیگیری اجرای احکام قطعی صادره و انعکاس دلایل عدم اجرای حکم قطعی؛ اتخاذ تدابیر ویژه و پیشگیرانه در موضوعات و پروندههایی که ممکن است شکات زیادی پیدا کنند؛ مشورت و همکاری با مسؤولان استانی در عین داشتن استقلال قضات؛ نظارت و دقت بر احکامی که محدودیت ایجاد میکند، نحوه و مدت نگهداری اموال توقیف و پلمب شده؛ توجه قاضی اجرای احکام یا دادستان به انجام اعتراض بهموقع و منطبق با ضوابط نسبت به احکامی که خلاف شرع و قانون تشخیص میدهند و اهتمام دادستانها به اعمال نظارت مستمر فیزیکی و سیستمی بر زیرمجموعههای خود و شعب دادیاری، بازپرسی و اجرای احکام و مساعدت به همکاران قضایی و صیانت از آنها در جهت پیشگیری از لغزش 12 دستوری بود که رئیس قوه قضائیه در این نشست خطاب به دادستانهای مراکز استانها صادر کرد.
محسنیاژهای در تشریح دستورات صادره از ناحیه خود به دادستانهای مراکز استانها، مشخصا به پرونده افراد شرور اشاره کرد و گفت: باید به پرونده افراد شرور که امنیت مردم را بر هم میزنند، بهسرعت رسیدگی شود و نباید اجازه داد رسیدگی به این قبیل پروندهها با تاخیر مواجه شود، چرا که رسیدگی بهموقع به آنها، اثر بازدارنده بیشتری دارد.
وی تصریح کرد: امنیت و آرامش مردم مقوله بسیار پراهمیتی است، لذا دادستانهای سراسر کشور در صدور قرارها در قبال افرادی که سابقه جرائم شرارت و سرقت دارند نهایت توجه و نظارت را اعمال کنند.
رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه باید از موضوع ارفاقات قانونی در قبال محکومان واجد شرایط حداکثر استفاده را کرد، گفت: ترحم و ارفاق قانونی به افراد شرور و سارق که امنیت و آرامش مردم را برهم میزنند ظلم به دیگران است.
ارسال به دوستان
رهبر انقلاب در پیامی به فعالان حوزه جمعیت: تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور یکی از ضروریترین فرایض است
سیاستحیاتیجوانسازی
برگزاری نخستین نشست ستاد ملی جمعیت با حضور رئیسجمهور
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی با تشکر از فعالان دلسوز حوزه جمعیت، تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و چارهجویی برای نجات کشور از آینده هولناک پیری جمعیت را سیاستی حیاتی و از ضروریترین فرایض دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن این پیام که روز گذشته توسط دکتر فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت در نشست این ستاد (به مناسبت هفته جمعیت) قرائت شد، به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
با سلام به همه کسانی که دلسوزانه و عاقبتاندیشانه به فعالیت در حوزه جمعیت روی آوردهاند، و با تشکر از مسؤولانی که در مجلس و دولت به چارهجویی برای نجات کشور از آینده هولناک پیری جمعیت میپردازند، بار دیگر تأکید میکنم تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروریترین فرایض مسؤولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگساز، تأکید بیشتر مییابد. این یک سیاست حیاتی برای آینده بلندمدت کشور عزیز ما است. کاوشهای صادقانه علمی نشان داده است که این سیاست را میتوان با پرهیز از همه آسیبهای محتمل یا موهوم پیش برد و آینده کشور را از آن بهرهمند ساخت.
به دستاندرکاران این حسنه ماندگار توصیه میکنم در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگسازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند.
توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای
ارسال به دوستان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کار شفافیت آرا و مذاکرات مجلس، هیأتوزیران مجمع تشخیص و شوراها را تصویب کردند
بهارستان شفافیت
گروه سیاسی: روز گذشته نمایندگان مجلس در نشست علنی خود در ادامه بررسی طرح دوفوریتی شفافیت قوای سهگانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها، با مادههای 2 و 3 این طرح دوفوریتی موافقت کردند.
به گزارش «وطنامروز»، یکشنبه هفته جاری (25 اردیبهشت) بود که نمایندگان ملت پس از چند ماه کشوقوس، سرانجام رای به تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سهگانه دادند.
وکلای ملت پس از تصویب کلیات، در همان جلسه با بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح دوفوریتی شفافیت قوای سهگانه و همچنین دستگاههای اجرایی و سایر نهادها، ماده یک این طرح را به تصویب رساندند.
روز گذشته (۲۸ اردیبهشت) نیز نمایندگان در شانزدهمین جلسه علنی مجلس، با تصویب مادههای 2 و 3 این طرح، گام دیگری در راستای طرح شفافیت قوای سهگانه برداشتند. نمایندگان ابتدا با 170 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع با اصل ماده 2 این طرح موافقت کردند.
مفاد ماده این طرح 2 به شرح زیر است:
مشمولان این قانون موظفند دادهها و اطلاعات ذیل را که مربوط به آن دستگاه میباشد، از طریق سامانههای مربوط به خود منتشر و در دسترس عموم قرار دهند:
الف- اسناد تأسیس و اطلاعات راجع به ساختار، مؤسسات و شرکتهای تابع یا وابسته، مدیران و کارکنان شامل تحصیلات، سوابق، تجربیات و میزان دریافت ماهانه و سالانه و نحوه بهکارگیری و...، وظایف و اختیارات و فرآیندهای اداری، برنامهها و طرحهای مصوب و گزارشهای عملکرد
ب- صورتهای مالی و اطلاعات راجع به اموال، داراییها، درآمدها و هزینهها، تخصیص و توزیع بودجه و تجهیزات، واگذاری زمین، تسهیلات، مشخصات املاک و ساختمانها (تحت تملک، در اختیار و مورد استفاده یا بهرهبرداری) و همچنین کمکها و واگذاریهای بلاعوض اعم از اعطایی و دریافتی
پ- کلیه آرای قطعی دادگاههای عمومی و انقلاب و همچنین مراجع غیرقضایی با رعایت موازین امنیتی و حفظ اطلاعات شخصی
ت- متن، متمم و الحاقات تمام قراردادهای مربوط به معاملات بزرگ و متوسط مطابق قوانین و مقررات کشور
ث- مبالغ تعرفهها و عوارض و هزینههای ارائه خدمات و مصوبات مرجع تصویب آنها و مستندات مربوط به صلاحیت تصویب
ج- فرصتهای سرمایهگذاری و همکاری در قالبهای مشارکت و شرایط استفاده از این فرصتها
چ- فرصتهای اشتغال و بهکارگیری و جذب نیروی انسانی و شرایط آن
ح- فرآیندها و مراحل اداری اخذ و صدور هرگونه مجوز یا پروانه فعالیت
خ- تمام اسناد بالادستی، قوانین و مقررات حوزه فعالیت خود.
همچنین ماده 3 طرح شفافیت قوای سهگانه نیز با 175 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر به تصویب رسید.
در ماده 3 این طرح آمده است: مشمولان این قانون از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام (فقط در اجرای اصل 112 قانون اساسی در موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان) هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، شوراهای اسلامی شهر و روستا و شوراهای موضوع این قانون موظفند مشروح مذاکرات خود اعم از صحن و کمیسیونهای تابع آنها و آرای مأخوذه از اعضا را به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رایگیری شرکت نکردهاند، حداکثر ظرف یک ماه در پایگاه اطلاعرسانی خود با قابلیت خوانش رایانهای منتشر نمایند، مگر در مواردی که به موجب قانون اساسی و قوانین مربوط به هر یک از نهادهای مذکور در این قانون، تشکیل جلسه غیرعلنی یا رایگیری مخفی پیشبینی شده باشد.
در تبصره این ماده نیز آمده است: در جهت استقلال نظر کارشناسی، آرای مأخوذه از نمایندگان مجلس درباره مصوباتی که جنبه صنفی و منطقهای دارد، از شمول این ماده خارج است. کمیسیون تخصصی مکلف است در پایان گزارش خود به صحن علنی، جنبه صنفی و منطقهای خود را اظهار نموده و بر اساس رأی مجلس عمل گردد. حکم این ماده و تبصره آن درباره مجلس شورای اسلامی به ذیل ماده 119 قانون آییننامه داخلی مجلس الحاق میشود.
***
قالیباف: مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب شفافیت آرای نمایندگان در طرح شفافیت قوای سهگانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها گفت مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد و این بخشی از طرح جامع شفافیت قوای سهگانه است. محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه توئیتر خود با اشاره به تصویب موادی از طرح شفافیت قوای سهگانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها نوشت:
«الوعده وفا...
امروز شفافیت آرای نمایندگان هم با رأی قاطع ۸۷ درصدی نمایندگان مجلس یازدهم تصویب شد. مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد و این بخشی از طرح جامع «شفافیت قوای سهگانه» است که طیف گستردهای از نهادها را در هر ۳ قوه و در مهمترین روندها مشمول شفافیت خواهد کرد و گامی مهم در مسیر تحقق حکمرانی نو خواهد بود».
ارسال به دوستان
آب و نان جمعیت
مهدی جابری: «هفته ملی جمعیت» فرصت خوبی برای بررسی چالشهای این حوزه، مرور عملکرد نهادهای متولی و آشنایی با دغدغههای مردم برای تشکیل خانواده و فرزندآوری است.
در چند روز گذشته تعدادی از کارشناسان و برخی مدیران اجرایی درباره ابعاد مختلف اجرای قانون جوانی جمعیت اظهار نظر داشتهاند. از جمله مهمترین نکات مطرح شده در این اظهارات، ضرورت ایجاد اعتماد و اطمینان در افکار عمومی برای تحقق وعدههای اقتصادی و تسهیلات تشویقی است. به این معنا که هم کارشناسان و هم مدیران در این موضوع اتفاق نظر دارند که باید مردم و خانوادهها را به این باور رساند که نهادهای دولتی و دستاندرکار برای پوشش هزینههای ناشی از افزایش جمعیت در کنار آنها هستند.
قطعا همراهی مردم از طریق شعار، دستور، مصوبه و بخشنامه حاصل نخواهد شد. مردم زمانی با این سیاستها همراه میشوند که مجموعه دولت و نهادهای به ظاهر حمایتگر را در عمل و واقعیت کنار خود ببینند. متاسفانه منفعل بودن دولت قبل و عدم پایبندی به شعارها و وعدههای مطرح شده آن دولت در طول ۸ سال، موجب ایجاد بدبینی و تردید در بخشی از جامعه شده است. بنابراین برای جبران این موضوع و ترمیم اعتماد عمومی باید اقدامات رسانهای و فرهنگی دوچندانی انجام شود و البته لازم است حمایتهای اقتصادی، شغلی و اجتماعی به صورت واقعی در دستور کار باشد به طوری که مردم در محافل خانوادگی و مباحث جمعی برای یکدیگر تعریف و بازگو کنند که «من امروز فلان تسهیلات را دریافت کردم»، «واقعا حمایت شغلی خوبی از من شد»، «الان همه هزینههای خانواده 4 نفره ما تامین میشود» و از این قبیل اعترافات!
اما نکته قابل تأمل دیگر در نظرات کارشناسان، عدم پایبندی برخی نهادها در سالهای گذشته به سیاستهای جمعیتی و کمکاری و سهلانگاری آنها در این مسیر است. بنابراین میتوان متوجه شد علت مقاومت جامعه برای تشکیل خانواده و فرزندآوری چیست. به عبارت دیگر ما شعارها و اهداف را روی کاغذ مینویسیم و حتی برای اجرای آنها بخشنامه صادر میکنیم اما وقتی یک عده از دستاندرکاران و مجریان موجب سرگردانی، خستگی و آزار مردم میشوند، نه تنها نتیجه مطلوب حاصل نمیشود، بلکه ویروس بیاعتمادی در سطح جامعه منتشر میشود.
این یک واقعیت است که جماعت خسته را نمیتوان وادار به همراهی با قانون جوانی جمعیت کرد. این جماعت نیاز به انرژی، سرزندگی، امیدواری، تامین مالی و از همه مهمتر «باور و یقین» دارد. اگر اینچنین باشد، جمعیت خودبهخود رشد میکند و قانون اجرا میشود!
ارسال به دوستان
گزارشگر ویژه سازمان ملل: اقدامات آمریکا مخربترین تأثیر را روی شهروندان ایرانی داشته است
تحریم ایران، نقض حقوق بشر
گروه سیاسی: «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهرهمندی از حقوق بشر که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده، بعد از ظهر دیروز در نشستی خبری که ۲ ساعت به طول انجامید، به تشریح این سفر و دیدارهای انجامشده پرداخت.
به گزارش «وطنامروز»، این سفر در شرایطی انجام شد که جریانات ضد ایرانی خارجنشین که طی سالهای گذشته از بانیان تحریمها علیه شهروندان ایرانی بودهاند و سهم زیادی در ترغیب آمریکا به وضع تحریمهای ضدبشری علیه ایران داشتهاند، تلاش زیادی برای ممانعت از سفر خانم دوهان کردند اما موفق به انجام این کار نشدند. سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل از طرف دیگر در شرایطی که دولت بایدن بهرغم برخی وعدههای گمراهکننده همچنان به پروژه کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه شهروندان ایرانی ادامه میدهد، حائز اهمیت است.
النا دوهان در ابتدای نشست خود گفت: سفری به ایران داشتم از هفتم تا هجدهم مه ۲۰۲۲ که برای جمعآوری اطلاعات و بیطرفی و راستیآزمایی بود. بحث من تاثیر منفی تحریمها بر حقوق بشر است. گزارش نهایی من در شورای حقوق بشر در سپتامبر ۲۰۲۲ ارائه خواهد شد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین اظهار داشت: ایران مشمول گستردهترین تحریمها بوده و آمریکا تحریمهای مالی و تجاری بزرگی را از دهه ۱۹۷۰ علیه ایران اعمال کرده و اقداماتی را انجام داده که ایران را از نظام مالی و تجاری جهان منزوی کند. سال ۲۰۱۰ خیلی از بخشهای اقتصادی را هدف قرار داد. تحریم آمریکا هدفش بانک مرکزی ایران بود.
خانم دوهان به اعمال تحریمهای آمریکا علیه بخشهای مختلف ایران اشاره و بیان کرد: بعد از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تمام تحریمهای ثانویه برداشته شد و سازمان ملل به نحوی عمل کرد که از طریق برجام اقداماتی را انجام داد و بخشی از آن سرمایهگذاری در ایران بود ولی آمریکا یکجانبه از برجام خارج و تحریمهایی را وضع و بانک مرکزی ایران و چند بانک ایرانی را در لیست تحریمها قرار داد و بسیاری از شرکتها از بازار ایران خارج شدند و داراییهای ایران مسدود شد که ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار است و بیش از ۷۰۰ فرد حقیقی و حقوقی در این تحریمها قرار گرفتند.
وی همچنین گفت: علاوه بر این، کانادا تحریمهایی علیه ایران اعمال کرده و بیش از ۲۰۰ فرد حقیقی و حقوقی ایرانی را در فهرست تحریمهای خود قرار داده است. النا دوهان به تاثیر تحریمها بر بخشهای دانشگاهی، فناوری و صنایع دستی و رشد اقتصادی ایران و همکاریهای بینالمللی ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: تحریمها بر گروههای آسیبپذیر و سرپرستان خانواده و... تاثیر داشته است. کمکهای بشردوستانه از طریق آژانسهای بینالمللی به خاطر مشکل در نقل و انتقال پول انجام نشده است. خانم دوهان بیان کرد: زندگی مردم دچار مشکل شده و وضعیت بحرانیتر شده است.
* تحریمهای اعمال شده علیه ایران قابل توجیه نیست
گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین عنوان کرد: دغدغه من این است که اقدامات قهری یکجانبه به عنوان اقدامات تنبیهی، موازین حقوق بشر جهانی را نقض میکند. تحریمها علیه شرکتهایی که با ایران تجارت داشتند و استفاده ابزاری از آن و اعمال تحریمهای ثانویه امری غیرقانونی است. جلوگیری از داشتن حساب بانکی برای دیپلماتهای ایرانی برخلاف کنوانسیون وین بوده و ممانعت از پرداخت حق عضویت ایران در سازمانهای بینالمللی هم برخلاف قوانین بینالمللی است.
وی گفت: تحریمهایی که علیه ایران اعمال شده از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست. تحریمهای یکجانبه، اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریمها همه اینها بحث وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است و تحریمهای اعمال شده بر صادرات کالاها و تحریم بانکهای ایران و غذا و دارو باعث کاهش درآمد دولت و افزایش قیمتها شده و به معیشت مردم آسیب زده و افراد آسیبپذیر و پناهندگان و زنان سرپرست خانوار متاثر از آن شدهاند و باعث شده ایران نتواند به درآمدهای خود دسترسی داشته باشد و سرمایهگذاری کند و مانع تبادل افراد دانشگاهی شده و تاثیر مخربی بر وضعیت انسانهای عادی در ایران داشته است.
دوهان ادامه داد: تحریمهایی که اعمال شده باعث شده مشکلات زیادی از لحاظ تبادل بانکی و پولی ایجاد کند و باعث شده وامهایی که ایران دریافت میکرده با مشکل مواجه شود و مشکلات زیادی حتی برای اتباع کشورهای دیگر ایجاد کرده است. از آنجایی که تحریم بانکی باعث شده از کشور ثالث خریداری کنند، باعث افزایش قیمتها شده و درباره دارو مشکلات زیادی ایجاد کرده است. مانع شدن از حضور ایران در همکاریهای بینالمللی از طریق مانع شدن از پرداخت حق عضویت ایران باعث شده همکاری ایران مختل شود. در دسترس نبودن ماشینها و قطعات یدکی و تکنولوژیها و داراییهای بلوکه ایران باعث شده ایران حتی وقتی نیاز به وام داشته، نتواند به آنها دسترسی داشته باشد و تاثیر مخربی بر زندگی مردم و سلامت آنها و رشد تکنولوژیهای نوین داشته و به مسائل زیست محیطی آسیب زده است. وی گفت: کاهش درآمد دولت ناشی از صادرات کالا باعث افزایش تورم و قیمت شده و این امنیت غذایی مردم و بحث سلامت را به خطر انداخته و فقر را دامن زده و باعث کاهش کیفیت زندگی مردم شده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: منع واردات داروها باعث مشکلات زیادی در ایران شده و نقض قواعد مدنی است.
دوهان خاطرنشان کرد: تحریمهای یکجانبه به همراه تحریمهای ثانویه و بانکها باعث شده موسسات خصوصی ناچار شوند به دنبال راههای جایگزین باشند که باعث کاهش کیفیت و افزایش قیمت و هزینهها شده است. اکراه و عدم تمایل شرکتهای خارجی برای همکاری با شرکتهای فناوری و... به دلیل عدم توانایی پرداخت بانکی و برگشت خوردن مقالات علمی که از سوی ایران فرستاده میشود، موجب شده دانشمندان ایرانی قادر به استفاده از فرومهای بینالمللی نباشند که حق آموزش افراد دانشگاهی را پایمال میکند و مانع همکاریهای فرهنگی و علمی میشود.
وی گفت: چالشهای اقتصادی ناشی از تحریمها موجب شده ایران نتواند کمکهای مستمری را در اختیار افراد آسیبپذیر از جمله پناهندگان قرار دهد. وضعیت بد اقتصادی باعث افزایش فقر، اعتیاد و... شده است. تلاشهای دولت را در زمینه کاهش اثرات اینها تحسین میکنم. تحریمهای یکجانبه به هیچوجه قابل توجیه نیست. این تحریمها مانع ارسال کمکهای بشردوستانه به ایران شده است. ارسال داروهای نجاتبخش به دلیل ممنوعیت انتقال پول دچار مشکل شده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل خاطرنشان کرد: به همه طرفین یادآور میشوم که به تعهدات خود بر اساس منشور ملل متحد عمل کنند، از جمله احترام به عدم مداخله در امور داخلی کشورها و توصیه میکنم همه تحریمهای یکجانبه را متوقف کنند و وارد گفتمان شوند و مانع این شوند که اثرات منفی این تحریمها بر مردم معمولی وارد شود. از همه کشورهایی که تحریمها را اعمال کردند، از جمله آمریکا میخواهم بلافاصله تحریمها علیه مردم ایران را بردارند. این تحریمها از لحاظ حقوق بینالملل توجیهپذیر نیست. غذا و دارو باید از تحریمها معاف شود. حتی اگر هدف خوبی از تحریم وجود داشته باشد، این کار غیرانسانی را توجیه نمیکند.
وی گفت: به آمریکا توصیه میکنم وضعیت اضطراری را در نظر گرفته، مطابق قوانین بینالملل به تعهداتش پایبند باشد. از شرکتها، بانکها، بخش خصوصی و همه درخواست میکنم تبعیت از این تحریمها را متوقف کنند و جنبههای انسانی آن را در نظر بگیرند. از دولتها هم میخواهم تمام داراییهای بلوکه بانک مرکزی ایران را آزاد کنند که دولت بتواند تعهدات حقوق بشری خود را اجرا کند. از همه بانکها و شرکتها میخواهم از تبعیت اجباری از تحریمها پرهیز کنند بویژه در زمینه تحویل دارو و غذا.
خانم دوهان گفت: از سازمانهای بینالمللی میخواهم تعهدات خود را فراموش نکنند و تحریمهای فراسرزمینی اعمال نکنند، چون باعث نقض حقوق انسانی میشود و از موسسات حقوقی و قضایی منطقهای و ملی میخواهم تدابیری اتخاذ کنند که باعث ریسک این تحریمها شود. از کشورها درخواست میکنم مطمئن شوند ایران حق عضویت خود را پرداخت کند و دیپلماتهای ایرانی بتوانند حساب بانکی باز کنند و مسائل بانکی خود را انجام دهند. بلوکه کردن حساب دیپلماتها نقض کنوانسیون وین است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در پاسخ به سؤالی درباره اینکه توصیه شما درباره مقابله با اقدامات منفی آمریکا علیه ایران چیست، اظهار داشت: ما ۳ صفحه توصیهنامه دادهایم و از کشورهای تحریمکننده خواستهایم رفتار خود را متوقف کرده و به تعهدات خود در زمینه احترام به حقوق بشر عمل کنند. همچنین کشورها و نهادهای بینالمللی بیشتر با ایران همکاری کنند.
خانم دوهان در ادامه درباره پیامدهای تحریمهای وضع شده بر ایران در قبل و مقطع فعلی گفت: این تحریمها سال ۲۰۱۸ بعد از خروج آمریکا از برجام بیشتر شده است. الان شورای امنیت هیچ تحریمی علیه ایران ندارد ولی بعد از خروج آمریکا از برجام، دامنه تحریمهای وضعشده علیه ایران گستردهتر شد و در کنار این تحریمها، حتی تحریمهایی در زمینه ارائه کالا و بیمه کالا و نقل و انتقالات بانکی وضع شد. امروز تمام بانکهای ایران تحریم شدهاند و دیگر در سوئیفت هم نیستند و به هیچ وجه نمیتوان پول را به سیستم بانکی بینالمللی منتقل کرد. این تحریمها تاثیر زیادی روی حقوق بشر گذاشته است و نسبت به سال ۲۰۱۵ دامنه آن بیشتر هم شده است. دانشگاهیان، ورزش، بخش فرهنگی و... چنان تحریم شدهاند که ایران حتی نمیتواند حق عضویت سازمان ملل و همچنین حق عضویت ورزشکاران و... را بدهد.
گزارشگر سازمان ملل گفت: 8 صفحه به عنوان نمونه در گزارش خود نوشتهام. حقوق بشر تحت تاثیر بسیار شدیدی از تحریمها قرار گرفته است، همچنین بحث سلامت که از بحثهای حقوق بشری است؛ بعضی داروها تولید داخل هستند ولی مواد خام آن از خارج وارد میشود که به پرداختهای بانکی و کیفیت مواد خام برمیگردد. درباره بیماریهای خاص نمیشود دارو را در داخل تولید کرد. میگویند معافیتهایی برای ایران اعمال شده ولی حتی آژانسهای سازمان ملل نمیتوانند اینها را در اختیار ایران قرار دهند. نفت و سایر کالاها را نمیتوان صادر کرد که این خود باعث کاهش درآمد در داخل شده است. از آگوست ۲۰۲۱ رسما گفته شد ۸۵۰ هزار پناهنده افغان وارد ایران شدهاند و به خاطر اینکه بچههای زیادی دارند - دستکم ۵۰۰ هزار نفر کودک هستند- چند مدرسه جدید باید ایران بسازد تا شرایط تحصیل آنها را فراهم کند. وقتی درآمد دولت کم شود و نتواند صادرات کند، شرکتهای وابسته به صادرات با مشکل مواجه شده و بسیاری بیکار میشوند و حقوق افراد کم میشود.
دوهان در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: صنایع دستی در ایران آسیب جدی دیده است. صنعت گردشگری دچار مشکل شده است. من مجبور شدم پول نقد با خودم بیاورم تا پول هتلم را بدهم. گزارشگر سازمان ملل همچنین درباره ضمانت اینکه توصیههایش مورد سوءاستفاده کشورهای غربی از جمله آمریکا قرار نگیرد خاطرنشان کرد: وقتی میگوییم چه گامهایی برداشته میشود، گام اولی که در همه گزارشها میخواهم تاکید کنم این است که همه کشورها تعهد دارند طبق موازین قانونی عمل کنند. دولتها سعی میکنند روی هم تاثیر بگذارند ولی در بحث تاثیر، کشورها نباید تعهدات بینالمللی را نقض کنند. باید توجه کنیم اقداماتی که علیه ایران اعمال میشود نقض حقوق بشر است. هدف از سفر من این است که وضعیت را تجزیه و تحلیل کنم. اطلاعاتی درباره کودکان پروانهای دریافت کردم و به من گفتند هیچ راهی نیست که پانسمان و داروهای مورد نیازشان وارد شود. شرکتها گفتهاند میترسند تحت تحریمهای آمریکا قرار بگیرند.
دوهان همچنین به ایرانیانی که خارج از ایران زندگی میکنند و تحت تاثیر تحریمها قرار گرفتهاند هم اشاره کرد. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهرهمندی از حقوق بشر اظهار داشت: ما باید بحثهای چندجانبه داشته باشیم که برای بانکها راهکاری بیابیم. بانکها و شرکتهای خارجی گفتهاند میخواهیم با ایران تجارت انجام دهیم ولی دولتهای ما حتی اتحادیه اروپایی از ما حمایت نمیکنند. گزارشگر سازمان ملل همچنین اظهار داشت: تاثیری که به من گزارش شده، درباره دسترسی به بحث تبادل دانش و اطلاعات و تجربه بوده است. درباره پروژههای تحقیقاتی اگر در یک پروژهای ایرانیها موفق شوند متاسفانه از آنها حمایت مالی نمیشود. دانشمندان خارجیای که میخواهند در سمینارهای ایرانی شرکت کنند، نتوانستهاند از نهادهای آمریکایی ویزا بگیرند. النا دوهان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهادات عملی اظهار داشت: کاملا مطمئن هستم گزارش من عملی است. در گزارش خود گفتم نباید تحریمها اتفاق بیفتد. بحث تعهد کشورها مطرح بوده که تحریمها را رعایت نکنند. توصیههای من عملی بوده و پیشنویس نوشتم و خواستم کشورها و شرکتها اجرا کنند.
* تأثیر عمیق تحریمها بر اقتصاد ایران
گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره تاثیر تحریمها روی اقتصاد و قیمتها گفت: تاثیر تحریمها بسیار بالا بوده و بر ایجاد تورم بالا در ایران اثر داشته است. هیچ عنصر دیگری را ارزیابی نکردم چون کرونا هم بر اقتصاد تاثیر گذاشته و تعداد پناهندگان هم تاثیر گذاشته است. من فقط تاثیر تحریمها را دیدم که آثار عمیقی داشته است. من در کار خودم طی ۲ سال گذشته دیدم وقتی کشوری تحت تحریم است، باید راهی پیدا کند که پول و کالا را تحویل مردم دهد. هر شرکت خصوصی و دولتی از طریق بانکهای خصوصی عمل میکند که این خود قیمتها را بالا میبرد و این امکان فساد را بالاتر میبرد. اگر قرار است پول از طریق چند واسطه جابهجا شود، مجبورند شرکتها و دولتها راهی پیدا کنند که زندگی مردم را پیش ببرند و متاسفانه ممکن است بر اثر آن جرمی رخ دهد. دوهان در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر این گزارش بر تحریمهای آمریکا و تغییر رفتار آمریکا نیز اظهار داشت: من نمیتوانم آنها را مجبور کنم ولی میتوانم مستنداتی را مطرح کنم که درباره آن صحبت شود. وی در پاسخ به پرسشی درباره فشار حداکثری آمریکا نیز عنوان کرد: من بحث فشار حداکثری را در نظر گرفتم و این اقدام غیرقانونی است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|