|
بچههای انقلاب زبان انگلیسی میدانند!
هشدار تهدید امنیت ملی
مجتبی اصغری: کمی آن طرفتر از تریبونی که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آن «حماسه خودکار» سیدعباس عراقچی و «دیپلماسی زبان بدن» ظریف، مذاکرهکنندگان کشورمان تعریف میکرد؛ یک مقدار دورتر از جایگاه رئیس مجلس و محل بحث درباره میزان اهمیت و اعتبار «سگ یک سیاستمدار سابق»، جبهه انقلاب اشکالات حقوقی برجام و قطعنامه و گرههای ضمائم پیچیده و تخصصی آن را با هدف اطلاع از وضعیت امنیت ملی کشور، جستوجو میکرد. ارسال به دوستان
نامهای به مدیون چکمههای رضاخان!
جناب آقای دکتر صادق زیباکلام ارسال به دوستان
روایت تکاندهنده از محدودیتهایی که برجام بر کشور تحمیل میکند
آنچه صالحی گفت
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به محدودیت اعمالشده درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران در برجام گفت: ۵۰ درصد سانتریفیوژها در زمان برچیده شدن و ۳۰ درصد در زمان جابهجایی نابود میشود. ارسال به دوستان
اگر کنگره توافق هستهای را رد کند، ایران منفور خواهد شد یا کنگره؟
هوارد لافرانچی: بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001/ 20 شهریور 80، «جورج دبلیو بوش» رئیسجمهوری سابق آمریکا نقش دیپلماسی را در مقابل منزوی کردن و اقدام نظامی- حتی اگر لازم بود، اقدام نظامی یکجانبه - کاهش داد تا بتواند با این شیوه با برخی دولتهای شرور مثل ایران و عراق برخورد کند. این رویکرد، هرگز با حمایت گسترده قدرتهای جهانی مواجه نشد و در مقابل، به جای اینکه از آمریکا حمایت شود، این کشور را در انزوا و انتقاد شدید قرار داد؛ با وجود اینکه آمریکا، رژیم صدام را هدف قرار داده بود. برخی کارشناسان سیاست خارجی میگویند: «هنگامی که بوش در سال 2003 دستور حمله به عراق را صادر کرد، آمریکا به طور قابل ملاحظهای در این میدان تنها ماند. بیش از یک دهه بعد، آمریکا توانست یک بار دیگر، جایگاه خودش در جهان را پیدا کند و اگر بعد از سالها مذاکرات طاقتفرسا با قدرتهای جهانی، توافق هستهای ایران رد شود، آمریکا بار دیگر در انزوا قرار خواهد گرفت». ارسال به دوستان
توافق ترکیه و آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال غربی سوریه
مقامات رسمی آمریکا و ترکیه از توافق 2 کشور درباره طرح کلی آنچه عملا یک «منطقه امن» در امتداد مرز ترکیه و سوریه خواهد بود، خبر دادند. انتظار میرود مفاد این توافق به طور چشمگیری دامنه و سرعت جنگ هوایی تحت رهبری آمریکا ضدداعش را در شمال سوریه افزایش دهد. این توافق شامل طرحی است که داعش را از ناحیهای به مساحت 68 مایل در غرب رودخانه فرات بیرون میراند و تا استان حلب ادامه مییابد که متعاقبا تحت کنترل جناح مخالف سوریه قرار میگیرد. چنانچه این طرح به طور کامل اجرا شود، هواپیماهای آمریکایی نیز در نزدیکی پایگاهها، هواپیماها و سامانههای دفاع هوایی دولت سوریه قرار میگیرند که مستقیما به نفع شورشیان در جنگ با «بشار اسد» رئیسجمهور سوریه خواهد بود. ارسال به دوستان
گشایش اوباما در قبال ایران هیچ تشابهی به گشایش نیکسون در قبال چین ندارد
مایکل گرین و گابریل شینمان: «زیگموند فروید» گفته است: «قیاس کردن هیچ فایدهای ندارد، جز اینکه خیال انسان را آسودهتر میکند». «باراک اوباما» رئیسجمهور آمریکا پیروزی دیپلماتیک خود بر ایران را با گشایش «ریچارد نیکسون» رئیسجمهور پیشین آمریکا در قبال چین در سال 1972 مقایسه میکند. نیکسون چهاردهم ژوئیه همان سال در مصاحبه با «توماس فریدمن» ستوننویس روزنامه «نیویورک تایمز» گفت میدانست احتمال این وجود دارد که «چین مسیر متفاوتی را در پیش گیرد که بسیار به نفع آمریکا خواهد بود.»- «فرید زکریا» و دیگران نیز در مقالههای خود به این سخنان نیکسون اشاره کردهاند- در عین حال، «فیل گوردون» از مقامات سابق شورای امنیت ملی آمریکا پیشرفت رئیسجمهور در دیپلماسی در قبال ایران را با رویکرد «جورج دبلیو بوش» رئیسجمهور سابق آمریکا در قبال کره شمالی - رد اتخاذ دیپلماسی در قبال این کشور - در تضاد کامل دانست. وی گفت: «پیونگیانگ به این دلیل سلاح هستهای تولید کرد که بوش با اجرای چارچوب خلع سلاح هستهای -که «بیل کلینتون» رئیسجمهور پیشین درباره آن مذاکره کرده بود- مخالفت کرد». با این همه، مقایسه بین دولتها نشان میدهد چرا توافقنامه هستهای ایران تا حد زیادی با خطر همراه است. نیکسون تصمیم درستی گرفت که از چینیها به عنوان برگ برنده علیه شوروی سابق در سال 1971 استفاده کرد اما این امر به دلایل متعدد درباره گشایش در برابر ایران صدق نمیکند. نخست اینکه در سال 1971 چین به سلاح هستهای دست پیدا کرده بود و نیکسون هرگز از «مائو» نخواست دست از تولید سلاح هستهای بردارد. دوم، تهدید شوروی سابق علیه واشنگتن و پکن- که در نهایت این دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرد- بسیار شدیدتر از تهدید ناشی از داعش علیه ایران یا آمریکا بود (رئیسجمهور و «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا داعش را تهدیدی برای موجودیت آمریکا نمیدانند، بنابراین شاید خود آنها هم به مقایسه بین گشایش در برابر ایران با گشایش نیکسون در برابر چین باور نداشته باشند.) سومین دلیل این است که کشور چین از وجود جناح شبهنظامی که طرفدار شوروی سابق بود و «لین بیائو» ریاست آن را بر عهده داشت تا سال 1971 کاملاً پاکسازی شد، در حالی که قدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروی قدس، رو به افزایش است و در واقع در نتیجه لغو تحریمها و خارج شدن اسامی آنها از فهرست سیاه، به میلیاردها دلار وجوه دسترسی خواهند یافت. دلیل چهارم این است که تا سال 1971، چین دیگر تهدیدی برای موجودیت متحدان اصلی آمریکا در آسیا (ژاپن- این کشور با اینکه نخست از گشایش نیکسون در برابر چین حیرتزده شد اما فوراً اقدام به عادیسازی روابط با پکن کرد) نبود، در حالی که ایران موجودیت اسرائیل و متحدان عربی آمریکا در حوزه خلیجفارس را تهدید میکند؛ متحدانی که ترجیح میدهند از خود در برابر اعتبار از دست رفته آمریکا دفاع کنند تا اینکه اقدام به عادیسازی روابط با کشوری انضمامطلب و تهدیدکننده مانند ایران کنند. با گشایش نیکسون در برابر چین، تایوان بزرگترین بازنده راهبردی بود و با ادامه تنشزایی در دو سوی تنگه تایوان تلاش کرد ثابت کند راهبرد نیکسون عاری از خطر نیست. با وجود این، به طور کلی، اقدام جسورانه نیکسون از منطق ژئواستراتژیک قوی برخوردار بود که سیاست اوباما در قبال ایران فاقد آن است. ارسال به دوستان
واقعیتهایی درباره افزایش خشونت و تیراندازی در آمریکا
تیراندازیهای مرگبار در آمریکا در سالهای اخیر موجب تضعیف توانایی کنگره در پاسخ مناسب به چالشهای مربوط به امنیت داخلی شده است. به علاوه، «باراک اوباما» رئیسجمهور آمریکا پیشتر اصلاحات قانون کنترل اسلحه را بعید دانسته بود. اوباما گفت: «متاسفانه، تسلط انجمن کنترل اسلحه بر کنگره بسیار زیاد است و فکر نمیکنم هیچ اقدام قانونی در این کنگره صورت گیرد. همچنین فکر نمیکنم تا زمانی که افکار عمومی در آمریکا به قدر کافی احساس ضرورت و فوریت نکرده است، هیچ اقدام واقعی صورت پذیرد.» به نظر میرسد اوباما از تصویب هرگونه اصلاحات قانون کنترل اسلحه بشدت ناامید شده است بنابراین گویا کسی وجود ندارد که مسؤولیت قتل شهروندان بیگناه را در تیراندازیهایی که گاه و بیگاه در این کشور صورت میگیرد، برعهده گیرد. چگونه است که کشور پیشرفتهای مانند آمریکا از قوانین مؤثر کنترل اسلحه بیبهره است و با تیراندازیهای مرگبار غیرنظامیان در دوران صلح روبهروست؟ آیا زمان اصلاحات قوانین کنترل اسلحه در این کشور فرانرسیده است؟ چرا چنین صحنههای خونینی که در سطحی هشداردهنده همچنان در این کشور شاهد آن هستیم، مورد بررسی و موشکافی چندانی قرار نگرفته است؟ ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|