03/اسفند/1403
|
05:42
۱۱:۲۹
۱۴۰۳/۱۲/۰۱

کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر تشکیل می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر، دیجیتالی کردن کریدورها و توسعه ظرفیت کشتیرانی دریای خزر از جمله موارد مدنظر در اجلاس همکاری های اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر بود.
کد خبر: ۴۰۱۶۵۸

کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر تشکیل می‌شود

سعید رسولی اظهار کرد:  موضوع تشکیل کنسرسیوم لجستیک دریایی خزر از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح و برای این کنسرسیوم مأموریت‌های متعددی احصاء شد که یکی از آن‌ها، تشکیل بانک اطلاعات جامع لجستیک مربوط به همه همسایگان دریای خزر بود.

رسولی افزود: همچنین موضوع دیگر توسعه گردشگری و مسافری دریایی در دریای خزر بود که این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از سوی همه اعضا، مورد تاکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه افزایش کشتیرانی منطقه، تکمیل و ایجاد سامانه مبادله اطلاعات الکترونیک برای تسهیل حمل و نقل در دریای خزر برای همه کشورهای همسایه دریای خزر، ذیل این کنسرسیوم تعریف شده است، عنوان کرد: بعد از اتمام این اجلاس با تصمیم جمهوری اسلامی ایران، قرار شد کارگروه‌هایی تصمیمات اتخاذ شده را به صورت جدی و عملیاتی دنبال کنند، مسئله‌ای که موجب می‌شود خیلی سریع بتوان بر تصمیمات جامعه عمل پوشاند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای استراتژی گسترش روابط کشور با همسایگان و غلبه بر سیطره سیاسی برخی کشورها و نیز تاثیر این همایش بر گشایش‌های اقتصادی، اظهار داشت: در این اجلاس از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید شد که بر اجرای توافقات و تفاهم نامه‌های امضا شده تاکید کنیم چرا که در این خصوص، کار کارشناسی انجام شده و اراده دو کشور بر این بوده است.

رسولی افزود: گاهی اوقات به هر دلیلی به تصمیمات قبلی کمتر عمل می‌شود و اسناد جدیدی به امضاء می‌رسد که در این اجلاس قرار شد با تشکیل کمیته‌های مشترک کاری، موضوعاتی مطرح شده به صورت جدی مورد عمل قرار گیرد که به طور مثال می‌توان به حذف موانع گلوگاهی و فرایندی در مرزهای مشترک بر اساس مفهوم متعالی مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است، اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از کشورها در فرایندها، بخشنامه‌ها، قوانین و مقررات، موضوعاتی را مدنظر قرار داده اند که مجموع آن‌ها می‌تواند حرکت در مرزها را کند کند تحت الشعاع قرار قرار دهد، عنوان کرد: این مسئله ترانزیت را تسهیل نمی‌کند و باید به آن توجه ویژه داشت.

سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موضوع دیجیتالی کردن کریدورها مقوله خیلی مهمی است که همه اعضا بر آن تاکید داشتند، گفت: این هدف گذاری باید خیلی سریع محقق شود و باید بتوانیم از تکنولوژی در حوزه کریدورها بهره مند شویم تا شاهد فعالیت کریدورهای دیجیتالی، باشیم.

رسولی ادامه داد: استفاده حداکثری از ظرفیت کشتیرانی و رونق بخشی حمل و نقل کانتینری در دریای خزر دیگر موضوع مهمی بود که همه شرکت کنندگان در مورد آن اتفاق نظر داشتند و موضوع دیگر مربوط به تشکیل شرکت‌های مشترک همکاری حمل و نقلی بود چرا که اگر شرکت‌های مشترکی داشته باشیم که ذی نفعان در آن شرکت دارای منفعت باشند، ترانزیت به خوبی شکل می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه دیگر موضوع مهم در حوزه حمل و نقل هوایی بود که مورد تاکید قرار گرفت، بیان کرد: جابه‌جایی مسافر و کالا دیگر مسئله مهم مطرح شده بود و در پنل مربوطه، فرصت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و به جز 5 معاون وزیر کشورهای حاشیه خزر که سخنرانی داشتند به 2 نفر از فعالان اتاق بازرگانی فرصت سخنرانی داده شد تا مسائل خود را به صورت عملیاتی بیان کنند که خوشبختانه پیشنهادات بسیار خوبی هم داشتند و ما در عملیاتی کردن نظرات آن‌ها مصمم هستیم.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر
پربیننده