02/ارديبهشت/1404
|
04:32
۲۲:۵۲
۱۴۰۴/۰۱/۲۰

اخبار اجتماعی

افتتاح ۱۰۰۰ خانه محیط‌زیست در پایتخت

اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از افتتاح ۱۰۰۰ خانه محیط‌زیست در سطح شهر تهران با هدف ارتقای آگاهی‌های زیست‌محیطی و جلب مشارکت‌های مردمی در حوزه محیط‌زیست شهری خبر داد. بر اساس آمار ارائه‌شده، خانه‌های محیط‌زیست در فضاهایی مانند ۳۴۵ سرای محله، ۵۳۴ مدرسه و فرهنگسرا، ۸۱ مسجد و پایگاه بسیج، ۳۰ بوستان و کلینیک گل و گیاه، ۷ حوزه علمیه و امام‌زاده، یک خانه صنعتی، یک بیمارستان و یک موزه افتتاح شده‌اند. در بخش چشم‌انداز نیز بر 3 محور اصلی تأکید شده است که شامل اجرای برنامه‌های اشتراکی میان خانه‌های محیط‌ زیست، پایش مستمر خانه‌های محیط‌زیست و جلب مشارکت حداکثری شهروندان در بهبود وضعیت محیط‌زیست می‌شود. همچنین فعال‌سازی این خانه‌ها به عنوان امتداد غیرسازمانی مدیریت شهری از دیگر اهداف کلان این طرح اعلام شده است. این اقدام می‌تواند در تحقق توسعه پایدار و بسترسازی برای مشارکت اجتماعی در مسائل زیست‌محیطی موثر باشد.

***
حمایت از زنان با همکاری معاونت زنان ریاست‌جمهوری و بنیاد برکت

در نشست معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با بنیاد برکت بر توسعه همکاری 2 نهاد برای توانمندسازی اقتصادی زنان تاکید شد تا بر اساس آن پیش‌نویس تفاهمنامه جدیدی تدوین شود. از جمله محورهای جدید همکاری، اضافه شدن وام‌های اشتغال کلان، وام کارگشایی، حمایت از تهیه جهیزیه دختران و نیز طرح‌هایی برای حمایت از زوجین دهه 60 روستایی است. به مناسبت آغاز سال نو، نشستی با حضور نرجس ابوالقاسمی معاون بررسی‌های راهبردی، بهناز موحدی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی نیازی معاون اشتغال بنیاد برکت و بهنام مدیر تجهیزات منابع این بنیاد با هدف بررسی ظرفیت‌های همکاری مشترک برگزار شد. در این جلسه، نمایندگان بنیاد برکت گزارشی از اقدامات انجام‌شده در زمینه اشتغال زنان سرپرست خانوار و ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه برای ایجاد اشتغال ارائه دادند. در این نشست همچنین ظرفیت‌های موجود بنیاد برای همکاری‌های آتی تشریح شد تا بر اساس آن پیش‌نویس تفاهمنامه جدید تدوین شود. پیش از این نیز تفاهمنامه‌ای میان معاونت زنان و خانواده و بنیاد برکت منعقد شده بود که در این نشست، بر ادامه آن با انجام اصلاحاتی تاکید شد. از جمله محورهای جدید همکاری، می‌توان به اضافه شدن وام‌های اشتغال کلان، وام کارگشایی، حمایت از تهیه جهیزیه دختران و نیز طرح‌هایی برای حمایت از زوجین دهه 60 روستایی اشاره کرد. این نشست در راستای هم‌افزایی و توسعه سیاست‌های حمایتی از زنان، بویژه زنان سرپرست خانوار، برگزار و مقرر شد پیش‌نویس تفاهمنامه جدید با رویکردی عملیاتی تدوین و نهایی شود.

***
بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر را شناسایی می‌کنیم

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: به دنبال این هستیم که با تشکیل کانون‌های ارجاع اختصاصی، بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به‌سرعت شناسایی شده و در طول مسیر درمان با پرداخت هزینه‌ها از طریق صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج آنها را همراهی کنیم. محمدمهدی ناصحی در نخستین اجلاس مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران در سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت ایران تأمین منابع مالی برای پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی بیمه‌شدگان را از اولویت‌های راهبردی خود می‌داند. مردم در این شرایط در زمینه بیماری‌های پرهزینه، مشکلات زیادی دارند و وظیفه اخلاقی و دینی ما باید حل مشکلات بیماران باشد، بنابراین امسال تمرکز همکاران و مدیران بر این است که علاوه بر درمان بیمه‌شدگان، به سمت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها حرکت کنیم. وی ادامه داد: با استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی بویژه در زمینه تحلیل کلان‌داده‌های موجود در سامانه‌های بیمه‌ای، بسیاری از مصارف غیرمنطقی قابل‌ کنترل و مدیریت هستند و باید مورد توجه قرار گیرند. پیشگیری نخستین و پیشگیری سطح چهارم نیز در سال جاری مورد توجه قرار دارد.  

***
سرمایه‌گذاری برای تولید مرکز ثقل شستا در سال جاری

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در نخستین نشست سال جاری با مدیران عامل و اعضای هیات‌‌مدیره هلدینگ‌های تابعه «تحقق شعار سال» را مأموریت اصلی شستا در سال ۱۴۰۴ دانست و به ۲ راهبرد کلیدی این شرکت در مسیر تحقق آن اشاره کرد. دکتر محمدرضا سعیدی با تأکید بر اهمیت شعار سال و توصیه‌های مقام معظم رهبری گفت: «در راستای تحقق این شعار که تمرکز آن بر تولید است، شستا باید نقش موثری در ارتقای سطح تولید ملی ایفا کند». وی افزود: «برنامه‌محور و هدفمند حرکت خواهیم کرد. بر همین اساس، ۲ راهبرد اساسی در شستا تعریف شده است». سعیدی، نخستین راهبرد را «واگذاری بخش عمده‌ای از شرکت‌های زیرمجموعه» بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: «این واگذاری‌ها طبق قانون و با هدف خروج از بنگاهداری انجام می‌شود». او با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در فرآیند واگذاری تأکید کرد: «نقش رسانه‌ها و تدوین پیوست رسانه‌ای، بسیار راهبردی و کلیدی است. راهبرد دوم «سرمایه‌گذاری مجدد منابع حاصل از واگذاری‌ها» است که «این سرمایه‌گذاری‌ها با تمرکز بر فرصت‌های جذاب و با همکاری هلدینگ‌های تخصصی انجام خواهد شد». وی ادامه داد: «راهبرد دوم در امتداد راهبرد اول و در راستای تحقق شعار سال است. هدف اصلی، تبدیل درآمدهای ناشی از واگذاری‌ها به سرمایه‌گذاری‌هایی است که منجر به تولید محصول و ارائه خدمت شود». سعیدی با تأکید بر اینکه «سرمایه‌گذاری برای تولید» نقطه تمرکز راهبردی شستا در سال جاری است، خاطرنشان کرد: «این اقدامات باید در چارچوب قوانین انجام شود تا سهم موثری در ارتقای تولید ملی داشته باشیم».

ارسال نظر
پربیننده