ورود رقیب مترو به چرخه حملونقل عمومی
تست گرم تراموای چرخ لاستیکی چینی از شب ۲۲ بهمن در تهران آغاز شد؛ این تراموا به طول ۳۱ متر است که شعاع گردش ۱۵ متری دارد و کاملا برقی است و با هر بار شارژ ۸۰ کیلومتر تردد میکند و ظرفیت جابهجایی ۴۰۰ مسافر در یک نوبت حرکت را دارد. ترامواهای وارداتی چینی از منبع انرژی باتری تغذیه میکنند و آلایندگی گازی ندارند.
این تست شبانه در مسیر پایانه شرق - آزادی انجام شده است. شهردار تهران با اشاره به آخرین وضعیت تست تراموا در پایتخت، گفت: تراموا در تهران جواب داد و نهتنها برای سطح شهر تهران بلکه برای کل کشور هم یک الگوی جدید است.
علیرضا زاکانی اظهار کرد: افتخار داریم در این هفته با حضور رئیسجمهور از بسته برقیسازی تهران رونمایی کنیم و پس از آن روند فعالیت تراموا، اتوبوس برقی و تاکسی برقی در تهران آغاز خواهد شد، اگر چه تراموا دوره آزمایشی و آمادهسازی زیرساختها را طی میکند اما با رونمایی از این بسته برقیسازی هفته ماندگاری برای تهران رقم خواهد خورد.
وی ادامه داد: انشاءالله روز به روز توسعه، رفاه، آسایش و ایمنی مردم افزایش پیدا خواهد کرد. به گفته شهردار تهران، تراموا در تهران جواب داد و نهتنها برای سطح شهر تهران بلکه برای کل کشور یک الگوی جدید است؛ استفاده از تراموا در حملونقل عمومی ارزانتر از مترو است و یک دهم مترو قیمت دارد و دوسوم مترو جمعیت جابهجا میکند. اجرای این طرح خدمت بزرگی به شهر تهران بود.
بودجه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی برای مترو و اتوبوس تهران
روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران، ۵۰۰۰ میلیارد تومان به بودجه حملونقل عمومی پایتخت افزوده شد. این اعتبار صرف توسعه خطوط مترو، خرید و نوسازی اتوبوسها و بهبود خدماترسانی در این حوزه خواهد شد تا مشکلات ترافیکی و آلودگی کاهش یابد.
در سیصد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران، بررسی بودجه سال آینده شهرداری با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران آغاز شد. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در اینباره اظهار داشت: مبلغ 225 هزار میلیارد تومان به کمیسیون تلفیق ارائه شد و در جلسهای که شب گذشته به پایان رسید، این رقم به 231 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش یافت.
همچنین 5 هزار میلیارد تومان صرفاً برای توسعه حملونقل عمومی، شامل اتوبوس و مترو، افزوده شد و 1700 میلیارد تومان نیز با توجه به مسائل مرتبط با آب، فضای سبز و مدیریت پسماند شهر تهران اختصاص یافت. وی با بیان اینکه شهرداری تهران مجاز است تا سقف 20 درصد منابع و مصارف بودجه را بهصورت غیرنقدی اجرا کند، ادامه داد: در صورتی که میزان درآمدها و منابع، بیش از 20 درصد افزایش یا کاهش یابد، شهرداری تهران موظف است با توجه به روند تحقق آن، لایحه اصلاحی بودجه را برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تأکید کرد: درآمدهای حاصل از عوارض ایمنی و آتشنشانی در ردیفی تحت عنوان «بهای خدمات» ثبت میشود و این مبالغ، پس از واریز به حساب درآمد اختصاصی، بدون هیچگونه دخل و تصرف، به طور کامل به حساب سازمان آتشنشانی واریز خواهد شد. این سازمان نیز موظف است از این منابع برای توسعه ایمنی، ایجاد ایستگاههای جدید و تأمین تجهیزات اقدام کند.