معلم، الف تا ی زندگی
گروه اجتماعی: جشن سپاس از معلمان امروز در سراسر کشور برگزار میشود. آموزگارانی که با روشن نگه داشتن مشعل دانایی و روشنگری مسیر آینده جامعه را روشن میکنند و جلوههای عشق و ایثار را به تصویر میکشند. معلمانی که اغلب در شرایط سخت با کمترین امکانات و نازلترین حقوق هیچگاه در تعلیم و مشق معرفت برای فرزندان این مرز و بوم کم نمیگذارند. «روز معلم»، فرصت ارزشمندی است برای پاسداشت جایگاه رفیع و تکریم از اندیشهورزان و روشنگران فرهیختهای که نقش والدین را در زندگی فرزندان ما ایفا میکنند.
«معلم»، وارث رسالت آگاهی و بیداری است؛ آنکه با صبر و عشق، جانها را میپرورد و ذهنها را میپروراند، با این وجود امروز روزی است که با عشق و به پاس قدردانی از معلمان که چراغ دانش را در دلهای فرزندان این مرز و بوم روشن میکنند، در مدارس جشن گرفته میشود. جشنی که هر ساله در این روز، با برنامههای متنوع برگزار میشود؛ لحظههایی پرشور و شعفی که یادآور زحمات بیوقفه آنان است. در واقع معلمها همچون باغبانی هستند که با دستان پرمهر و محبت خود بذرهای امید و دانش را در خاک ذهن کودکان میکارند. آنها نهتنها آموزگار کتابها بلکه آموزگاران زندگیاند؛ کسانی که با صبر و حوصله، مسیر رشد فکری و اخلاقی نسل آینده را هموار میکنند. به پاس خدمات و زحمات پر مهر معلمان، ۱۲ اردیبهشت که سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری است، روز معلم نام گرفته و ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت هم هفته بزرگداشت مقام معلم است اما از آنجا که امسال روز معلم مصادف با تعطلی جمعه بود، بنابراین دانشآموزان امروز را به یاد تلاش، فداکاری و دلسوزیهای معلمان در عرصه تعلیم و تربیت جشن میگیرند.
* مجلس و دولت به انتظارات حداقلی معلمان پاسخ دهند
عبدالوحید فیاضی، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطن امروز» با بیان اینکه جایگاه معلمان در تعلیم و تربیت و هدایتگیری فرزندان کشورمان منزلت بالایی دارد گفت: پایهگذاری زندگی برای آینده فرزندان ما معلمان بنا نهاده میشود و هر چه این قشر زحمتکش مورد تکریم قرار گیرند آینده کشور را بهدرستی میسازیم.
وی با بیان اینکه معلمان با وجود جایگاه والا ولی همچنان مورد کممهری و کمتوجهی قرار دارند گفت: خیلی از معلمان با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم میکنند و در بدترین شرایط آب و هوایی و منطقهای با نازلترین امکانات خدمت میکنند ولی سعی میکنند بهترین بهرهوری را داشته باشند، چرا که دارای وجدان کاری هستند اما خیلی مورد توجه و حمایت کارگزاران قرار نمیگیرند. معلمان از لحظه حضور در کلاس تا زنگ آخر با وجود همه مشکلات اما آن را فراوش میکنند و همه چیز را معطوف به تعلیم و تربیت میکنند. با این وجود به پاس خدمات ارزنده معلمان به نظر میرسد هم دولت و هم مجلس با همکاری هم به انتظارات حداقلی معلمان بخوبی پاسخ دهند.
فیاضی افزود: البته دولت برای کمک به معلمان سعی کرده است با افزایش تعداد نیروی انسانی با استخدام نیروهای تازهنفس در این مسیر گام بردارد و حدود 70 هزار نفر را از طریق استخدام جذب کند که این موضوع میتواند کمک معلمانی شود که به ناچار در پی کمبود معلم با کلاسهای فشرده و پرجمعیت دانشآموزان مواجهند.
اظهارات فیاضی درباره استخدام معلمان جدید در حالی است که علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزشوپرورش نیز با گرامیداشت هفته مقام معلم و یاد و خاطره معلم شهید استاد مرتضی مطهری درباره روند انتخاب معلمان نمونه توضیح داد: نخستین خبر خوب از این وزارتخانه این است که نزدیک به ۷۰ درصد معلمان، یعنی ۵۹۳ هزار نفر در فرآیند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند، این خبر بسیار خوبی است، زیرا نشاندهنده میزان مشارکت و انگیزه بالای معلمان برای حضور در یک فرآیند حرفهای و دقیق است.
وی تاکید کرد: در این فرآیند ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار دانشآموز و معلم برای اظهار نظر درباره نامزدهای معلم نمونه مشارکت داشتند. این فرآیند صرفاً محدود به مدیران یا مسؤولان اجرایی نبود، بلکه انتخاب نهایی معلمان نمونه در سطح استان، منطقه و کشور حاصل مشارکت گسترده همین ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار دانشآموز و همکار بود.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش گفت: در این ارزیابیها، ۲ هزار و ۴۴۰ نفر از معلمان نیز شرکت کردند و اظهارنظرهایی درباره معلمان نمونه انجام دادند؛ در سطح منطقه ۲ هزار و ۴۴۰ نفر انتخاب شدند و در سطح استان ۱۳۸ نفر و در سطح کشور ۱۵ نفر برگزیده شدند. همچنین ۲۵ معلم نمونه کشوری نیز معرفی شدند که از بین مربیان پرورشی و معلمان مدارس غیردولتی نیز معرفی شدهاند.
* 16.5 میلیون دانشآموز با حمایت یک میلیون معلم مشغول تحصیل هستند
دیروز وزیر آموزشوپرورش در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه تهران اعلام کرد: در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشآموز در ۱۲۰ هزار مدرسه سراسر کشور با حمایت یک میلیون معلم مشغول تحصیل هستند. علیرضا کاظمی تأکید کرد: دانشآموزان سازندگان آینده این مرز و بوم هستند که در تمام نقاط ایران پرچم نظام تعلیم و تربیت را برافراشتهاند. وی با بیان اینکه آموزشوپرورش به عنوان نهاد اجرایی، اساسیترین سازمان در ساختن آینده و فرهنگ کشور محسوب میشود، افزود: رشد، پیشرفت، سلامت و سعادت جامعه از مسیر آموزشوپرورش میگذرد. این وزارتخانه مسؤولیت تربیت نیروی انسانی، ایجاد زیرساختهای توسعه برای تمام ارگانها و همچنین تقویت هویت ملی در برابر تهاجمات فرهنگی را بر عهده دارد.
کاظمی با اشاره به اینکه معلمی شغل پیامبران است، اظهار داشت: ماموریت اصلی آموزش و پرورش، انتقال ارزشها، فرهنگ، سنتها و هویت ملی به نسل جدید است. همچنین انتقال دانش و حرکت در مسیر پیشرفت علمی از وظایف کلیدی این نهاد به شمار میرود. وزیر آموزشوپرورش از طراحی برنامههای گسترده در این وزارتخانه خبر داد و گفت: با همراهی معلمان زحمتکش، اجرا و تحقق این برنامهها را پیگیری میکنیم.
کاظمی به چالشهای پیش روی آموزشوپرورش اشاره کرد و افزود: متأسفانه در گذشته این وزارتخانه اولویت دولتها نبود اما خوشبختانه پس از ۴۵ سال از انقلاب اسلامی، برای نخستین بار به دغدغه اصلی رئیسجمهور و دولت تبدیل شده است.
وی بهبود کیفیت مدارس دولتی و ارتقای سطح علمی و تربیتی را از ضروریات دانست و گفت: با پشتیبانی هیات دولت و همکاری وزیران، در مدت کوتاهی موفقیتهای قابلتوجهی در این زمینه کسب کردهایم. کاظمی تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای ارتقای جایگاه معلمان به کار گرفتهایم که نتایج آن در سال گذشته مشهود بوده است. وی با اشاره به دستاوردهای علمی دانشآموزان در عرصههای بینالمللی گفت: در المپیادهای علمی سال گذشته، دانشآموزان ایرانی با کسب ۱۰ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۲ برنز، پس از آمریکا و چین به جایگاه سوم جهان دست یافتند. وزیر آموزشوپرورش افزود: در المپیک دانشآموزی زیر ۱۸ سال در بحرین، دانشآموزان ما با ۴۶ مدال مقام پنجم را کسب کردند و در رقابتهای زیر ۱۵ سال نیز با ۸۶ مدال به جایگاه پنجم دست یافتند.
کاظمی با بیان اینکه حمایت از نخبگان در عرصههای بینالمللی از سیاستهای این وزارتخانه است، از برگزاری بزرگترین محفل انس با قرآن با حضور ۳۰ مدرسه و هزاران دانشآموز خبر داد.