|
ارسال به دوستان
نگاهی به آمار فروش سینماها در بهار 1401 و بحران گیشه
بهار پاییزی اکران
سال ۹۹ سال خوبی برای سینمای ایران نبود. مخاطب حدود 650 هزار نفری این سال، کمترین تعداد مخاطب سالانه در دهه 90 بود. سال ۱۴۰۰ هم حال و روز نامساعد سینما با ۷ میلیون مخاطب ادامه داشت اما اواسط این سال، اخبار واکسیناسیون عمومی، نویدبخش مهار کرونا و بازگشت به روزهای خوب سینما بود، هر چند میزان تماشاگران سینما در بهار امسال نشان میدهد هنوز زود است منتظر روزهای خوب سینما باشیم.
به گزارش «وطنامروز»، میزان فروش گیشه بهار امسال خبرهای خوبی برای سینما ندارد. آمار مخاطبان اکران بهار که بتازگی منتشر شده، یک زنگ خطر برای اهالی سینماست. ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب در بهار امسال شاید با افزایش نسبیاش نسبت به سال گذشته، حکایت از آغاز دوران پساکرونا برای سینما داشته باشد اما اینکه تعداد سینماروهایمان در بهار امسال از نیمی از سینماروهای آخرین بهار پیش از کرونا یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کمتر است، کمی نگرانکننده است. «متری شیش و نیم»، «رحمان ۱۴۰۰» و «تگزاس ۲» را که یک طرف بگذاریم و کل ۲۰ فیلم بهار ۱۴۰۱ را یک طرف، باز هم کفه اولی سنگینی میکند!
شاید در نگاه اول بتوان همه چیز را گردن تغییر اوضاع معیشتی از بهار ۹۸ تاکنون انداخت اما با بررسی سایتهای فروش بلیت کنسرت خوانندگانی چون سهراب پورناظری و همایون شجریان، که ارزانترین بلیتشان 3-2 برابر بلیت سینما قیمت دارد، درمییابیم که باید جای دیگری به دنبال مقصر بگردیم.
تعداد مخاطبان سینمای ایران در دهه اخیر مسیری رو به رشد را در پیش گرفته بود. سال ۹۱ سینما حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب به خود دید و در سال بعد، این عدد با کاهش نزدیک به یک میلیونی همراه بود. سال ۹۳ اما این رقم به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مخاطب رسید و این روند افزایشی در سال ۹۴ هم با ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مخاطب حفظ شد. سال ۹۵ شروع دورانی جدید برای سینمای ایران بود؛ رشد نزدیک به ۲ برابری تماشاگران، انتظارات را بالا برد. مخاطبان پرده نقرهای در این سال به ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید و از آن زمان تا موقع پیدا شدن سر و کله کرونا نیز در بازه ۲۲ تا ۲۸ میلیون مخاطب بود.
کرونا را که از این 10 سال فاکتور بگیریم، جمعیت سینماروهای دهه ۹۰ به جز در مواردی که کاهش ناچیزی را تجربه کرده، همیشه حرکتی به جلو داشته و این شکست فاحش گیشه بهار سال جاری، از یک بحران خبر میدهد.
البته واکنشها نسبت به این میزان استقبال مردم متفاوت است و عدهای معتقدند شرایط امروز را نباید با بهار ۹۸ مقایسه کرد. آنها مقایسه فروش بلیت کنسرت و بلیت سینما را بیاساس میدانند. اگر این مشابهت یا عدم تشابه را از نگاه سینماداران بررسی کنیم، شاید به پاسخ عینیتری برسیم. محمد قنبری، مدیر پردیس سینمایی مگامال به ایسنا گفته است: به نظر من مقایسه فروش امسال سینما با سالهای ۹۸ و ۹۷ اشتباه است و حتی مقایسهای که میان استقبال مردم از بعضی کنسرتها و تئاترهای گرانقیمت میشود نیز درست نیست چون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مخاطب سینما از قشر متوسط جامعه هستند ولی آن نوع نمایشها و کنسرتها مخاطبی با سطح درآمدی بالاتر دارند.
قنبری البته دلیل دیگری هم برای این موضوع برشمرده است که به چینش چرخه اکران بازمیگردد. او دلیل دیگر این کاهش مخاطب را اینگونه بیان میکند: متاسفانه در بهار امسال فقط 3-2 فیلم پتانسیل استقبال مخاطبان را داشتند و مابقی چندان قابلیت فروش ندارند. در کنار اینها نباید فراموش کرد که تعطیلات عید نوروز، عید فطر و نیمه خرداد هم بر کاهش مخاطب تاثیر داشته چون اولویت مردم پس از 2 سال کرونایی، سفر بود؛ نه تماشای فیلم در سینما!
در این شرایط بحرانی که سینما نیازمند تدابیری است تا از این وضعیت رهایی یابد، شورای صنفی نمایش هم افتوخیزهایی را تجربه کرده و پس از چند ماه وقفه، در آخرین روز خردادماه نخستین جلسه با ترکیب شورایی جدید خود را برگزار کرده است. همایون اسعدیان، دبیر و سخنگوی این شوراست. وی در پاسخ به ایسنا راه نجات سینما از این وضعیت را یک حرکت جمعی دانسته و گفته است: همه اعضای شورای صنفی معتقد هستند در این وضعیت نمیتوان به شیوههای قدیم و مثلا براساس کف فروش، فیلمها را اکران کرد و باید راهکارهای جدید را متناسب با وضعیت بحرانی اکران و سینما در نظر بگیریم، چون به هر حال مردم در شرایط اقتصادی فعلی کمتر به سینما میروند و نیاز به یک عزم و همیاری عمومی است تا مردم دوباره به سمت سینما برگردند.
اسعدیان یادآور شد در این مسیر نیاز به همراهی کامل صداوسیما جهت تبلیغات تمام فیلمها است. او همچنین لازم دانسته که برای آرایش اکران، بحث و گفتوگو با تهیهکنندهها و پخشکنندهها اتفاق بیفتد تا مثلا بعضی فیلمها با هم اکران نشوند.
البته تا این لحظه هم تدابیری برای گذر از این بحران اندیشیده شده که اتفاقا توانسته تا حدودی موثر واقع شود. فروش بلیت نیمبهای فیلم «بدون قرار قبلی» در روز ولادت امام رضا(ع) یکی از این تدابیر بود که توانست رکورد ۴ هزار و ۵۸ نفر مخاطب در یک روز را برای این فیلم ثبت کند و آن را در جدول پربینندههای در حال اکران به رده سوم برساند. افزون بر این، «هناس» فیلم دیگری بود که اجرای طرح بلیت شناور توانست بازار مخاطبانش را داغتر از پیش کند. این فیلم پس از اجرای این طرح در زنجیره سینمایی حوزه هنری، توانست رشد ۳۵ درصدی را تجربه کند و اخیرا هم از مرز فروش یک میلیارد تومان عبور کرد.
همین تجربه موفق باعث شد روز گذشته روابط عمومی موسسه تصویر شهر، با اعلام اینکه سینماهای موسسه تصویر شهر زیرمجموعه شهرداری تهران است و تامین رفاه و آسایش شهروندان از اصلیترین وظایف این نهاد است، اعلام کند طرحی در راستای کاهش قیمت بلیت تدوین شده و از ابتدای تابستان در سینماهای زیرمجموعه این موسسه اجرا میشود. طبق این طرح، در ۳ روز ابتدایی هفته (شنبه، یکشنبه و دوشنبه)، بلیت در پردیسهای سینمایی ملت، تماشا و راگا تا ساعت ۱۹ به صورت نیمبها عرضه میشود و از ساعت ۱۹ به بعد برای تمام فیلمها در پردیس ملت از ۴۵ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان و در پردیسهای راگا و تماشا از ۳۵ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان کاهش مییابد.
تجربههای موفق فوق نشان میدهد بالا بودن قیمت بلیتها نقش تعیینکنندهای در کاهش رونق بازار سینما دارد اما نباید از نحوه چینش چرخه اکران نیز غافل شد. از ۲۰ فیلم اکرانشده در بهار امسال، سهم ژانر اجتماعی ۱۰، ژانر کمدی ۶ و ژانر کودک و نوجوان ۳ فیلم است و یک سهمیه باقیمانده هم به تنها فیلم دفاع مقدسی اکران شده در این فصل یعنی «موقعیت مهدی» میرسد. ترکیب نامتوازن این فیلمها و کم بودن فیلمهای کمدی نسبت به فیلمهای اجتماعی، آن هم در این فصل طلایی و پرمخاطب سینما، نشاندهنده انتخابهایی غیرتخصصی برای اکران در این ۳ ماه است. بیش از ۱۲۰ فیلم حاضر در صف اکران، ظرفیت بسیار خوبی است تا سینما بتواند حداقل موقتا از این بحران خارج شود.
چینش یک چرخه اکران خوب، همت مدیران سینمایی و توجه بیشتر به یک برنامهریزی خاص برای تولید و آینده سینما به جای برخی ممانعتهای سختگیرانه را میطلبد. مدیر پردیس سینمایی مگامال به عنوان عضوی از جامعه سینماداران در این باره در ادامه صحبتهایش به ایسنا، این پیشنهاد را مطرح کرده است: برای برونرفت از این وضعیت یک راهحل میتواند این باشد که در یک بازه زمانی، ۲ فیلم کمدی و ۲ فیلم اجتماعی که قابلیت جذب مخاطب را داشته باشند اکران کنیم. اگر وزارت ارشاد مجوز فیلمهایی مثل «قاتل و وحشی»، «صد سال به این سالها»، «چپ راست» و «شیشلیک» را صادر کند، قطعاً آشتی مخاطب با سینما را به همراه خواهد داشت.
البته از محتوای فیلمها و ذائقه مخاطب هم نباید بگذریم. فیلمهای کمدی که همیشه مورد اقبال مخاطبان بودهاند و میزان فروش «انفرادی» و «سگ بند» گواه این ادعاست اما در بین فیلمهای غیرکمدی، فیلم «موقعیت مهدی» با تعداد مخاطب بیش از ۴۰۰ هزار نفر، توانسته استقبال خوبی را از سوی مخاطبان در پی داشته باشد. شاید این استقبال خوب حامل این نکته باشد که کمتعداد بودن فیلمهای دفاعمقدسی نیز در این کاهش مخاطب دخیل است. اگر نگاهی به تاریخ سینمای ایران بیندازیم، خواهیم دید که ژانر جنگی همیشه در بین پرطرفدارها بوده و «عقابها»، «کانی مانگا» و «اخراجیها» بخوبی این موضوع را به ما نشان میدهند. اهتمام بیشتر به این ژانر نیز میتواند برای برونرفت از وضع موجود راهکار خوبی باشد.
ارسال به دوستان
بازی متفاوت برد پیت در «قطار سریعالسیر»
اکران کمدی آدمکشها از نیمه تابستان
در حالی که فیلم «قطار سریعالسیر» ماه آینده راهی سینماها میشود، همبازی برد پیت در این فیلم از او به عنوان یک نابغه کمدی یاد کرده است.
به گزارش «وطنامروز»، ورایتی نوشت: سونی با حضور در کنفرانس سینهیوروپ در بارسلون با حضور بازیگر همکار برد پیت در فیلم «قطار سریعالسیر»، ۱۵ دقیقه از این فیلم کمدی را پخش کرد. در این برنامه که با حضور ارون تیلور جانسون برگزار شد، وی از برد پیت به عنوان یک نابغه کمدی یاد کرده و گفت با تماشای این فیلم بشدت خندیده است.
جانسون که بزودی با فیلم اکشن «قطار سریعالسیر» ساخته دیوید لیچ در برابر برد پیت دیده خواهد شد، از این فیلم و بازی برد پیت در آن تمجید کرد و گفت یک فیلم عالی تابستانی است.
این بازیگر بریتانیایی افزود: این یک فیلم تابستانی است که نباید از دستش داد. در این فیلم من برد پیت افسانهای را به شکلی که هرگز ندیدهاید دنبال میکنم. او در میان گروه بازیگران فوقالعاده فیلم محاصره شده که همهشان آدمکشهای مهارنشدنی هستند و در یک ماجرا که خودشان هم خبر ندارند، سهیم هستند. با این فیلم نمیتوان شیفته برد پیت نشد؛ او یک نابغه کمدی است.
در «قطار سریعالسیر» که با اقتباس از یک کتاب کرهای نوشته کوتارا ایساکا ساخته شده، برد پیت در نقش یک آدمکش حرفهای بدشانس ظاهر شده و جدیدترین ماموریتش این است که در سریعترین قطار جهان در ژاپن با گروهی از آدمکشهای نخبه از سراسر جهان روبهرو شود که هر یک به تنهایی برای انجام ماموریتشان در این قطار هستند.
زک اولکهویچ فیلمنامه این فیلم را نوشته است. ساندرا بولاک، هیرویوکی سانادا و کارن فوکوهارا دیگر بازیگران این فیلم هستند. «قطار سریعالسیر» ۵ آگوست (۱۴ مرداد) اکران سینماییاش را شروع میکند.
ارسال به دوستان
معرفی ۱۰ چهره نامدار ایرانی
«کودکی نامداران» منتشر میشود
داستان کودکی ۱۰ چهره نامدار عرصه فرهنگ، هنر و ادبیات ایران در قالب مجموعهای با عنوان «کودکی نامداران» نوشته پرویز امینی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر میشود. به گزارش «وطنامروز»، بخشهایی از کودکی و زندگی ۱۰ چهره عرصه فرهنگ، هنر و ادبیات ایران در قالب مجموعهای با عنوان «کودکی نامداران» از زبان شخصیت اصلی و به شیوه اول شخص به قلم پرویز امینی روایت میشود؛ داستانهایی که با شخصیتپردازی مناسب و تصویرسازی جذاب، نوجوانان را به فضای زندگی این چهرهها در قرن گذشته نزدیک میکند. مصطفی چمران (مرد روزهای سخت)، علی شریعتی (مردی از کویر)، پروین اعتصامی (بانوی شعر فارسی)، جلال آلاحمد (خانه پدری)، سهراب سپهری (اتاق آبی)، طاهره صفارزاده (کودک قرن)، عباس کیارستمی (گندمزارهای من)، علی حاتمی (شاعر سینما)، آیتالله العظمی محمدتقی بهجت (العبد) و علیاکبر صنعتی (مردی از جنس مس و خاک) ۱۰ چهره نامداری هستند که در نخستین گروه از مجموعه کودکی نامداران به نوجوانان معرفی میشوند. معرفی چهرههای نامدار به کودکان و نوجوانان در آثار هنری و ادبی و نظامهای آموزشی به ایجاد حس هویت و اعتماد بهنفس ملی و آشنایی آنان با افتخارات ملی کشور خود کمک میکند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار این مجموعه درصدد است تا بخشی از زندگی این نامداران ایرانی را در قالبی داستانی و روایی در اختیار نسلهای آینده قرار دهد. صفحههایی از این کتابها نیز به گاهشماری زندگی این چهرهها باز هم از زبان خود شخصیت و بخش دیگری نیز به نمایش بخشی از تصاویر و عکسهای آنها با عنوان «مرا ببین» اختصاص یافته است. این مجموعه در حال حاضر در مرحله تصویرگری و حروفچینی است، مدیریت هنری این پروژه را مجید کاظمی و تصویرگری این آثار را در حال حاضر تصویرگرانی مانند محمدرضا دوستمحمدی، پریسا کرمی، سحر فرهادروش، پروانه نعمتی، مرتضی یزدانی، ندا بشرخواه، هدی کریمی و محمدرضا دوستمحمدی برعهده دارند. ارسال به دوستان
تعلیمات آیتالله بهجت کتاب شد
کتاب «آن؛ برداشتی از تعلیمات آیتالله بهجت» نوشته حامد حجتی توسط انتشارات بهنشر (آستان قدس رضوی) روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «آن؛ برداشتی از تعلیمات عارف واصل آیتالله بهجت فومنی» نوشته حامد حجتی بتازگی توسط انتشارات بهنشر (آستان قدس رضوی) روانه بازار نشر شده است. این کتاب؛ یک کتاب کوتاه و داستانواره است که توسط یکی از شاگردان آیتالله بهجت که چندین سال به صورت متمادی پشت سر ایشان نماز صبح را اقامه کرده و متأثر از نحوه عبادت، کیفیت و کمیت عبادت ایشان قرار گرفته، نوشته شده است.
مطالعه این اثر کوتاه به افرادی که دغدغه و نگرانی درباره سستی و کوتاهی در امر نماز دارند، پیشنهاد میشود. نویسنده در این اثر کوشیده با استفاده از معارف بیان شده از آیتالله العظمی بهجت درباره نماز، این عبادت را با عبارتهای استعاری و تشبیهی به جنت و باغهای بهشتی تشبیه کند و از لذت نمازهایی که هر روز صبح با سفر از تهران به قم به آیتالله بهجت اقتدا کرده سخن بگوید. در واقع کتاب «آن» یک گردش ادبی در باغ نماز است که از زاویه دید بسیار متفاوت مخاطبان را به خواندن نماز ترغیب میکند. حامد حجتی در این اثر در قالب مطالبی از جمله سرآغاز، عطر خوش اذان، اقامه باران، تو... سکوت... وضو، همجواری با سروها، صف باران، پردهها دائم در نمازند، رکوع آبشار، شکستن شیرین، کنار این همه خودم، بهترین آن، عطر گل محمدی و عطر تن فرشتهها سعی کرده سبک و سلوک زندگی معنوی آیتالله بهجت و هر یک از ارکان نماز را با نگاهی تازه و کمتر گفته شده در باغ نماز بیان کند و حالات عاشقانه آدمی با معبودش را در هنگام نماز به زیبایی وصف کند. «مسیر سلوکی آیتالله بهجت(ره) از نماز شروع و به نماز ختم میشود. نماز سرخوشانهترین لحظه زندگی انسان است. لحظه کوتاه نماز در روزانه ما یک «آن» است که اگر به خنکای آن دست یابیم، سرمست میشویم. آیتالله بهجت(ره) در جایی گفتهاند از حدیث «تنعمو بعبادتی فی الدنیا فانکم تتنعمون بها فیالاخره: در دنیا با عبادت من بهرهمند شوید، زیرا در آخرت با همان عبادت متنعم خواهید بود»، بر میآید که عبادت قابلیت تنعم و بهرهمندی راحتی در آخرت هم دارد. یعنی این «آن» عبادت است که میتواند با ما تا آن دنیا سفر کند. یادمان باشد که ما با خود هیچ چیزی را نمیتوانیم به آن دنیا ببریم». کتاب «آن؛ برداشتی از تعلیمات عارف واصل آیتالله بهجت فومنی» با نویسندگی حامد حجتی در ۸۴ صفحه قطع رقعی با قیمت ۱۸ هزار تومان در اختیار علاقهمندان قرار دارد.
ارسال به دوستان
اخبار
اوجگیری «تام کروز» به سوی میلیاردی شدن
فروش جهانی فیلم جدید «تاپ گان: ماوریک» در فاصله ۲۵ روز از آغاز اکران به رقمی بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار رسید. به گزارش ایسنا به نقل از ددلاین، فیلم جدید «تاپ گان» با بازی «تام کروز» تاکنون ۴۷۴ میلیون دلار در سینماهای آمریکا و ۴۲۷ میلیون دلار در سایر کشورها فروخته تا با فروش بیش از ۹۰۰ میلیون دلار به احتمال زیاد در هفته آینده به فروش یک میلیارد دلاری دست یابد. «تاپ گان: ماوریک» که موفقترین فیلم کارنامه سینمایی «تام کروز» در گیشه محسوب میشود، در جدیدترن هفته اکران خود بهرغم آغاز نمایش چند فیلم مهم دیگر، تنها با افت فروش ۲۱ درصدی روبهرو شد. داستان فیلم «تاپ گان: ماوریک» درباره «پیت میشل» (تام کروز) است که پس از ۳۰ سال فعالیت به عنوان خلبان برتر نیروی دریایی، در معرض یک آزمایش جدید قرار میگیرد. قسمت اصلی فیلم «تاپ گان» به کارگردانی «تونی اسکات» در سال ۱۹۸۶ به سینما آمد و به فروش جهانی ۳۵۰ میلیون دلار دست یافت.
***
افخمی فیلمی درباره شهید میرزایی میسازد
علیرضا افخمی در تدارک ساخت فیلمی سینمایی درباره زندگی نظامی شهیدی از دوران دفاعمقدس است و داود هاشمی تهیهکنندگی آن را بر عهده دارد. به گزارش فارس، علیرضا افخمی این روزها مراحل تحقیق و نگارش فیلمی سینمایی درباره زندگی شهید حسن هداوندمیرزایی، از شهدای شهرستان پاکدشت را در دست اقدام دارد. شهید هداوند از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاعمقدس بود که در مقطع اسارت و طی حادثه عجیبی توسط رژیم بعث عراق به شهادت رسید. بر همین اساس، هفته گذشته افخمی و داود هاشمی تهیهکننده فیلم با حضور در شهرستان پاکدشت با محسن اردستانی فرماندار پاکدشت، امیر سرتیپ جانباز محمد ملایری مشاور پروژه و قنادزاده معاون امور فرمانداری این شهرستان دیدار و درباره مقدمات ساخت این پروژه سینمایی رایزنی کردند. ضمن اینکه در ادامه افخمی و هاشمی از روستاهای گلزار بالا و پایین و نمایشگاههای گل و گیاه جهت ایدهبرداری برای انتخاب لوکیشن فیلم دیدن کردند. داود هاشمی درباره این پروژه گفت: علیرضا افخمی این روزها مشغول تحقیق و بررسی زندگی شهید هداوند است و بهزودی نگارش فیلمنامه را آغاز خواهد کرد و نام فیلم هم بهزودی انتخاب خواهد شد.
***
دفاع وزیر ارشاد از تصمیم سازمان سینمایی درباره «برادران لیلا»
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره توقیف رسمی فیلم «برادران لیلا» گفت: من در همین حیاط دولت چندی پیش اعلام کردم که ما درباره این فیلم طبق قانون عمل میکنیم. قانون در این زمینه مشخص بود. دوستان ما در سازمان سینمایی بررسیهای کامل انجام دادند. اصرار من این بود که مر قانون رعایت شود و بررسیهای لازم صورت گیرد و این اعلام نظر نیز مبتنی بر این بررسیها بوده است. به گزارش «وطنامروز»، وی افزود: در واقع مجموعه افرادی که در این ارتباط تصمیمگیر بودند متفقالقول بودند که این تخلف صورت گرفته است. البته ممکن است در سالهای قبل مجموعه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به هر دلیلی در این موضوعات منفعل عمل میکردند اما بنای ما در دوره جدید این است که طبق قانون عمل کنیم و تصمیم اخیر نیز طبق قانون اتفاق افتاد.
***
معرفی داوران بخش عکس جشنواره تلویزیونی مستند
با اعلام دبیرخانه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند، بهرام محمدیفرد، مجید ناگهی و زهرا استادزاده به عنوان داوران بخش عکس ششمین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند. بهرام محمدیفرد یکی از عکاسان باسابقه دوران دفاعمقدس است و دبیری سرویس عکس روزنامه جمهوری اسلامی و انتشار ۵ کتاب عکس جنگ دفاعمقدس از جمله مهمترین فعالیتهای حرفهای او به شمار میرود. مجید ناگهی از اعضای اصلی کمیته تاسیس خانه عکاسان ایران است و سابقه تدریس در دانشگاههای هنر اصفهان، دانشگاه سوره، دانشکده خبر و... را در کارنامه خود دارد. زهرا استادزاده فارغالتحصیل کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دبیری آژانس عکس مستند سو و شرکت در نمایشگاههای گروهی و انفرادی عکس از جمله سوابقش به شمار میرود. ششمین جشنواره تلویزیونی مستند با انتشار فراخوان در بخشهای فیلم مستند، عکس مستند و مستندنگاری آغاز به کار کرده و شهریورماه ۱۴۰۱ به دبیری محسن یزدی، مدیر شبکه مستند سیما برگزار میشود. آخرین مهلت ثبتنام و ارسال آثار ۲۰ تیرماه خواهد بود و علاقهمندان میتوانند به آدرس اینترنتی www.festdoctv.com مراجعه کنند.
***
تسهیل در امور نمایشی با راهاندازی یک سامانه
«سامانه صدور پروانه اجرای نمایش» از ۴ تیر ۱۴۰۱ با هدف تسریع و دقت در امور نمایشی، مجدد راهاندازی شد. در راستای اجرای طرح ملی دولت الکترونیک و همچنین تسهیل در روند انجام کار، «سامانه صدور پروانه اجرای نمایش» با هدف تسریع و دقت در امور محوله راهاندازی شده است. بر این اساس از تاریخ 4/۴/1401 صدور پروانه اجرای تمام نمایشها از طریق ثبتنام در سامانه یادشده با نشانی sso.farhang.gov.ir انجام میشود. متقاضیان با ورود به سایت معرفیشده، ضروری است یکی از ۲ روش «ثبت درخواست حقوقی» برای مراجعان دولتی و سازمانی و «ثبت درخواست حقیقی» برای سایر هنرمندان حوزه نمایش را انتخاب و نسبت به تکمیل آن اقدام کنند. ثبتنام تمام تماشاخانههای دولتی شامل سالنهای تحت پوشش ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمانها، نهادها و ارگانهای دولتی سراسر کشور و اماکن و محیطهایی که قابلیت اجرای نمایش دارند با ارائه نامه از بالاترین مقام و با لحاظ شرایط و قوانین مندرج در اساسنامه آنها و شیوهنامههای مربوطه انجام میشود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|