|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با مجید محمدولی، پژوهشگر کتاب زندگینامه شهید علیوردی
داستان آرمان خواندنی میشود
شیما ناصری: نمیدانم تا امروز به این موضوع فکر کردهاید امنیت به چه معناست و چطور به دست میآید؟ اصلا چرا امنیت و آرامش برای بشر نیاز است؟ چرا برای حفظ امنیت عدهای از خودشان، جانشان و خانوادهشان میگذرند تا این امنیت برقرار بماند؟
امنیت بدین معناست که از هرگونه تهدید و آمادگی برای رویارویی با خطرات دوری شود. مفهوم امنیت در ذهن افراد در برخی موارد دارای شدت و ضعف (ارتقا و کاهش) است. امنیت از ضروریترین نیازهای فردی همچنین جامعه محسوب میشود. برخی اوقات ممکن است در جامعه جرم یا جنایتی علیه یک فرد یا افرادی یا حتی یکی از ارزشها و اعتقادات مردم آن کشور رخ دهد و امنیت عمومی و فردی در خطر بیفتد و آسیب ببیند. در این حین عدهای برحسب وظیفه و تکلیف دینی و انقلابی خود پا به عرصه گذاشته و برای برقراری امنیت، جانشان را فدا میکنند و به درجه شهادت نائل میشوند.
در چند ماه اخیر در گوشه و کنار سرزمینمان امنیت دچار تزلزل شده بود؛ حال به وسیله افراد داخلی یا خارجی یا هر دو. در این مدت مشاهده کردیم عدهای از جوانان بعضاً در سنین کم (دهه هشتادی) شبانهروز برای حفظ امنیت در کف خیابانهای شهرها جان خودشان را کف دست گرفته بودند و برای برقراری امنیت با منافقین داخلی و خارجی با مدارا مقابله میکردند اما از آنجا که طرف مقابل خوی حیوانیاش بیشتر است و درک این را ندارد که طرف مقابلش انسان است، به فجیعترین وضع ممکن به افرادی که برای حفظ امنیت در عرصه بودند، صدمه و آسیب میزدند و در آخر به بدترین شکل ممکن آنها را به شهادت میرساندند. یکی از جوانانی که در این چند ماه اخیر به درجه رفیع شهادت نائل شد و جزو شهدای امنیت تهران قرار گرفت شهید «آرمان علیوردی» است که به شکلی فجیع توسط حدود 22 نفر به شهادت رسید. در این رابطه «وطن امروز» با محقق و پژوهشگر انتشارات 27 بعثت که در حال نگارش زندگینامه آرمان عزیز است، گفتوگویی کرده که به شرح ذیل است: مجید محمدولی درباره انگیزه و هدفش از پرداختن به پژوهش و تحقیق درباره زندگی شهید آرمان علیوردی بیان کرد: از ابتدای فتنه اخیر که با مرگ یک خانم شروع شد، در کف میدان حاضر و ناظر بودم. آنچه را که آشوبگران در خیابانها مرتکب میشدند و صبر بالای نیروهای مدافع امنیت را که جا دارد یک خدا قوت و تبریک به این عزیزان بابت فرونشاندن شعله هرج و مرج بگویم، دقیقاً رصد میکردم. در کانون درگیریهای پایتخت بودم و شاهد پدیده وارونگی آنچه در میدان میگذارد و با آنچه در فضای مجازی، توسط دشمن و یاران دشمن، نشر داده میشد، قرار داشتم. پروژه نخنمای کشتهسازی را که از سالها قبل توسط ایادی نفوذی شکل میگرفت، شاهد بودم. از سوی دیگر شهدای مظلوم مدافع امنیت را میدیدم که اکثر آنها با دستان خالی و همراه نداشتن حتی یک باتوم، به طرز وحشیانهای مورد حمله قرار میگرفتند. در نهایت این توحش داعشیان داخلی، منجر به شهادت مظلومانه طلبه بسیجی، آرمان علیوردی شد. همان موقع و زمان وداع با پیکر این شهید عزیز در معراج شهدای تهران، انتشارات 27 بعثت تصمیم به پژوهش درباره زندگی شهید آرمان علیوردی گرفت. هنگامی که خبر آغاز به تحقیقات درباره این کتاب توسط آقای کلاته به سمع و نظر فرماندهی سپاه محمد رسولالله صلیالله علیه و آله تهران بزرگ رسید، ایشان هم این کار را پسندید و دستور اکید برای جدیت در نگارش این کتاب صادر فرمود. این شد که پس از گذشت ۲ هفته از شهادت شهید آرمان علیوردی، مشغول تحقیق و مصاحبه با خانواده و دوستان این شهید بزرگوار شدم.
محمدولی در ادامه درباره روند پژوهش و نگارش این کتاب گفت: قبل از هر چیز جا دارد که تشکر ویژهای از خانواده شهید آرمان علیوردی که در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نبودند، داشته باشم. وقتی با پدر بزرگوار آرمان تماس گرفتم و خبر نگارش کتاب را دادم، ایشان از این طرح استقبال خوبی کرد. با کمک خانواده شهید، یکی یکی دوستان، همکلاسیها و همپایگاهیهای شهید شناسایی شدند. با هر نفر از این عزیزان حداقل، بیش از ۲ ساعت مصاحبه انجام شد. برای مصاحبه به قم و کرج رفتم؛ همچنین حوزه علمیه حاجآقا مجتهدی، پایگاه بسیج گردان 505 امنیتی، مسجد امام علی(ع) شهران و منزل شهید آرمان علیوردی. البته مصاحبهها، در یک تیم ۲ نفره انجام شد. بنده و سرکار خانم شمسایی که باید از ایشان هم تشکر کنم، مصاحبهها را بین خودمان تقسیم کردیم. عکسهای شهید را هم جمعآوری کردیم. پس از آن تمام مصاحبهها پیادهسازی و ویراست اولیه روی آنها انجام شد. از تمام آنها فیش تهیه شد و مشغول نگارش کتاب هستم. محقق زندگینامه شهید علیوردی درباره اینکه چرا سراغ تحقیق و پژوهش و تدوین زندگی این شهید رفته است و در رابطه با ویژگی بارز شهید گفت: شهادت مظلومانه این جوان مؤدب به دست عدهای وحشی و داعشصفت، سیل غم جانگدازی را بر دل هر انسانی جاری میکند. این مظلومیت و ادب در مقابل این شقاوت و گستاخی، ویژگی بارز شهید آرمان علیوردی است. وی گفت: ویژگی بارز کتاب زندگینامه شهید آرمان علیوردی، سیر تحولی است که در او به وجود میآید. پسر بچهای ۸ ساله، معمولی، شوخطبع و پر جنب و جوش طی روندی که خانواده، مسجد، کانون فرهنگی، بسیج و حوزه عملیه در آن دخیل هستند، به مقام شهادت میرسد. آن هم در 21 سالگی؛ اوج افتخاری که خداوند در اختیار بندگان صالح خود قرار میدهد. در این کتاب خواننده متوجه میشود مقام شهادت دستیافتنی است. شهید شدن انتخابی است که باید برای آن قدم به قدم سعی و تلاش کرد. خواننده در خواهد یافت که وقتی شهید دکتر بهشتی فرمودند بهشت را به بها میدهند و نه بهانه، یعنی چه؟ و چطور انسان میتواند به ارزش بهشتی شدن دست یابد. در کل، ویژگی این کتاب این است که میگوید در باغ شهادت، باز باز است. محمدولی درباره اینکه چگونه میتوان جوانانی مثل آرمان را که برای امنیت و حفظ شهر جان خود را فدا کردند، به نسل جوان شناساند، گفت: تولید کارهای هنری در این باره، اعم از آثار مکتوب مستند، داستان، رمان، شعر و... فیلمهای سینمایی و سریال و دیگر کارهای هنری مانا، موجب شناساندن این شهید و شهدای غیور و مظلوم دیگر به نسل کنونی و نسلهای آینده است. محمدولی درباره زمان انتشار و چاپ کتاب شهید علیوردی گفت: تمام سعی و تلاش انتشارات 27 بعثت در این است که به امید خدا کتاب زندگینامه شهید آرمان علیوردی هر چه زودتر و در همین سال به چاپ برسد و روانه بازار شود.
ارسال به دوستان
اخبار
سینماها امروز تا عصر تعطیل هستند
سالنهای سینمایی سراسر کشور امروز (۵ بهمن) از صبح تا عصر تعطیل هستند. به گزارش «وطن امروز»، طبق اعلام سخنگوی انجمن سینماداران، همزمان با سوم ماه رجب و شهادت امام هادی(ع) تمام سینماهای کشور از صبح امروز تا ساعت ۱۷ تعطیل خواهند بود.
در حال حاضر فیلمهای «بخارست»، «ملاقات خصوصی» و «چپ راست» از جدیدترین فیلمهای در حال اکران هستند. همچنین اکران فیلم «پالتو شتری» در سینماها آغاز شده است. در این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مهدیعلی میرزایی و تهیهکنندگی مجید شیخانصاری، موقعیتهای رفاقت و رقابت با زبان طنز به تصویر کشیده شده است.
***
موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۳ فیلمنامه
شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در جلسه اخیر با ۳ فیلمنامه موافقت کرد. به گزارش «وطن امروز»، فیلمنامههای «جاده جنگلی» به تهیهکنندگی محمدمهدی طباطبایینژاد، کارگردانی محمدمعین کریمالدینی و نویسندگی فاطمه سرافراز و محمدمعین کریمالدینی، «صبح اعدام» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی بهروز افخمی و «اسفند» به تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان و کارگردانی و نویسندگی دانش اقباشاوی موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
***
بازدید مدیر شبکه نسیم از سری جدید طنزستان
مدیر شبکه نسیم به همراهی احمد لنگرودی، مدیر تولید این شبکه از پشت صحنه فصل دوم «طنزستان» با ساختاری جدید بازدید کردند. به گزارش «وطن امروز»، سیدمحمدرضا خوشرو در این بازدید عنوان کرد: مجموعه طنزستان در قالب طنز آیتمی، با بهرهمندی از استعدادهای جدید طنز از تمام استانهای مختلف در کنار طنزپردازان مجرب تلویزیون، بستری است تا تمام استعدادهایی که در استانها با هر لهجه، از گونهای طنز خاصی برخوردار، از طریق این برنامه که با ساختار جدیدی برای فصل دوم در نظر گرفته شده است، در کنار طنزپردازان مطرح، دیده شده و استعدادشان به نمایش گذاشته شود. در این بازدید، محمد تاجیک تهیه کننده طنزستان نیز عنوان کرد: تلاش دستاندرکاران مجموعه طنزستان بر آن است تا حال و هوای خوش، صمیمی و دورهمیهای خانوادگی، سادگی، مهربانیها و همیاریهای روزگار گذشته را که میتواند تداعی خاطر بزرگترها و قابی زیبا و تربیتی برای نسلهای جوان و نوجوان باشد به تصویر بکشد. مشغلهها و درگیریهای ماشینی و فضای مجازی که موجب فاصله بین اعضای خانواده و اجتماع شده است، جایگزینی اینچنین دارد؛ خانواده با بچههای قد و نیمقد که الگویی مناسب برای فرزندآوری و نشاط شادی است و بستری مناسب جهت شناسایی و معرفی استعدادهای بازیگری در حوزه طنز از سراسر کشور ایجاد میکند. وی گفت: فضاهای خانه و حیاط، محله، مدرسه، اتاق عمل و مطب، کافه رستوران، سنگر دوره جنگ جهانی دوم، موسسه چندمنظوره، نقد فیلم و استیج... از لوکیشنهای اصلی برنامه است که در۱۱۰ قسمت ۳۸ دقیقهای روی آنتن خواهد رفت.
***
جزئیاتى از فصل جدید «هفت»
برنامه «هفت» در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر از هنرمندان، منتقدان و مسؤولان فرهنگی و هنرى در حوزه سینما برای گفتوگو، نقد، تحلیل و بررسی فیلم و سینما دعوت میکند. به گزارش «وطن امروز»، محمد تنکابنی، تهیهکننده برنامه سینمایی «هفت» از رونمایى از هویت بصرى (لوگو) و پخش تیزر برنامه از آنتن خبر داد و گفت: امسال این ویژهبرنامه از ۲ بخش اصلی تشکیل شده؛ در نیمه اول برنامه شاهد میزهای موضوعی مبتلابه صنعت تصویر ایرانی هستیم و در آن به موضوعاتی چون «ژانرهای مغفول»، «امر ملی و هویت ایرانی»، «اقتباس و ادبیات» و... پرداخته میشود. سعی کردهایم در فصل جدید برنامه هفت کمی فراتر از مسائل صنفی سینمای ایران، به آنچه مسیر پیشروی صنعت تصویر ایرانی را تسطیح میکند، بپردازیم.
تنکابنی خاطرنشان کرد: این قسمت با حضور کارشناسان مرتبط و مربوطه تدارک دیده شده است. تهیهکننده «هفت» ادامه داد: در بخش دوم که بخش اصلی برنامه است، میز نقد آثار حاضر در جشنواره چهلویکم را خواهیم داشت که با دعوت منتقدان بحث و تبادل نظر خواهد شد. گفتنی است برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از دوازدهم بهمن تا پایان جشنواره هر شب ساعت 23 به مدت 120 دقیقه به صورت زنده از شبکه نمایش پخش خواهد شد.
ارسال به دوستان
روایت بهروز افخمی از اغتشاشات اخیر: ما یک نمایش زودگذر خیابانی داشتیم که فقط تعداد خیلی کمی از مردم آن را باور کردند؛ کاریکاتوری از تظاهراتها و ترورهای دهه 60 بود
خطشکنی بهروز
گروه فرهنگ و هنر: بهروز افخمی، کارگردان مطرح سینما که امسال هم اجرای برنامه «هفت» تلویزیون را برعهده دارد، به تازگی با حضور در خبرگزاری ایسنا درباره جوی گفت که بر فضای هنری و جشنوارهای کشور حاکم شد. وی بیان کرد: این جو ضدهنری به وجود آمده در فضای مجازی رخ میدهد و آنهایی که قدر اوقات فراغت خود را میدانند، خیلی درگیر این جو نمیشوند. آنهایی که ارزش وقت خود را میدانند، در فضای مجازی وقت صرف نمیکنند و دنبال اتفاقات واقعی در داستاننویسی و فیلمسازی و... هستند.
افخمی ادامه داد: در این چند ماه خودم هر چقدر پرسوجو کردم، متوجه شدم هم مردم علاقهمند هستند فیلم و سریال ببینند و تئاتر و کنسرت بروند و هم بازیگران دوست دارند کارشان را انجام دهند اما یک جو وحشت وجود دارد و در واقع نوعی تروریسم به شکلی آنها را میترساند. در حالی که وقتی اقدام کنند متوجه میشوند هیچ چیز واقعی وجود ندارد. کسی که میخواهد کار کند و جرأت انجام آن را ندارد، شاید بهتر است نام خود را هنرمند نگذارد، چون باید حاضر باشد کمترین خطر را بپذیرد. اینکه باید چطور عمل کرد به خودشان بستگی دارد؛ بعضی از آنها ممکن است از تشدیدکنندگان شرایط باشند و بخواهند تروریسم فرهنگی را گسترش دهند اما آن کسی که میخواهد کار کند و جرأت انجام آن را ندارد، شاید بهتر است نام خود را هنرمند نگذارد، چون باید حاضر باشد کمترین خطر را بپذیرد. وضع او که از زندگی یک فوتبالیست خطرناکتر نیست؛ فوتبالیستی که هم در بازی ممکن است اتفاقی برایش بیفتد و هم از سوی تماشاگر؛ مواردی بوده که فوتبالیست از سوی تماشاگر با شلیک گلوله ترور شده، حالا چطور شده که هنرمند ما اینقدر نازکنارنجی شده است؟ در تاریخ جنگ دوم جهانی میخوانیم وقتی نیمی از استالینگراد در اختیار آلمانها بود و در نیمه دیگر هم مردم از گرسنگی میمردند، آرام خاچاطوریان (از بهترین آهنگسازان دوران اتحاد جماهیر شوروی) اسموکینگ پوشیده بود و در یک سالن در نزدیکی شهر، یک سمفونی را اجرا میکرد و عدهای از مردم هم در آن سرمای زمستان و در شرایطی که آلمانها در ۴۰ کیلومتری آنها بودند، نشستند و به موسیقی او گوش دادند.
افخمی ادامه داد: به نظرم الان شرایط فوقالعاده عجیبی در ایران وجود ندارد. یعنی اتفاق عجیبی نیفتاده و ما یک نمایش زودگذر خیابانی داشتیم که فقط تعداد خیلی کمی از مردم آن را باور کردند؛ آنهایی که تفاوت بین مجاز و واقعیت را تشخیص نمیدهند. بنابراین برای من جالب نیست که آن را به یک داستان تبدیل یا اصلا آن را یک حادثه واقعی تلقی کنم اما درباره اینکه چه داستانهایی جذاب است و باعث میشود مردم برای دیدن آن به سینما بیایند، برای خود من بیشتر زندگینامهها اهمیت دارد. به نظرم الان زندگینامه آدمهای واقعی چه محبوب چه منفور در سینما خیلی جذاب است. اگر از زندگی آنها خوب تحقیق شود فیلمهای موفقی میشوند. از طرف دیگر، فیلمهای جذاب و موفق آثاری مثل همین آواتار است که کلا یک دنیای خیالی درست میکند. هرچند فکر نمیکنم ما الان فیلمسازی را داشته باشیم که بتواند در سطح آواتار یک دنیای کاملا خیالی درست کند، بنابراین بهتر است سراغ شخصیتهای واقعی و زنده برویم؛ شخصیتهایی که یک زمانی زندگی میکردند و همین الان هم در ذهن مردم زنده هستند. همین کاری که من الان انجام میدهم بر همین مبناست. داستان ساعت تیرباران «طیب» و «اسماعیل حاجرضایی» را میسازم و برای مردم جالب است که طیب چه کسی بوده است.
وی افزود: البته من نمیخواهم بگویم که اصلا اتفاقی نیفتاده؛ به هر حال در تهران بعید است کسی ندیده باشد و خبردار نباشد که چه شده، حتی اگر تلفن هوشمند هم نداشته باشد اما اینکه در کل ایران اتفاقی افتاد و چیزی بود که تمام مردم مملکت احساس میکردند وارد یک بحران شدهاند را قبول ندارم. اگر در کردستان یا در بلوچستان اتفاقی افتاده میدانیم که به بحثهایی که در تهران در جریان بود هیچ ربطی نداشت. مساله در آنجا چیز دیگری است. به طور کلی میخواهم بگویم این ماجرا، ماجرای زندگی حقیقی مردم نبود، آنچه درباره غائله بنزین رخ داد، نبود. آنچه چند سال گذشته پیش آمد، نبود. حتی مشابه آنچه در سال ۸۸ رخ داد هم نبود. با هیچکدام از آنها قابل مقایسه نبود و به نظرم یک نمایش تصنعی بود که از بیرون توسط تلویزیونهای ماهوارهای در حال شارژ شدن بود.
این کارگردان سینما بیان کرد: نمیدانم چه شد آنها هم فریب خوردند یا چیز دیگر که رفتند سراغ ماجرای مهسا (امینی) در حالی که از 15 - 10 روز قبل از آن اتفاق مشخص بود که برنامهای در کار است و متمرکز بر خبری درباره سلامت رهبری بود. شایعههای وسیعی درست کرده بودند و من مدام فکر میکردم که آیا قرار است در تاریخی تروری رخ دهد؟ بعد حتی اگر موفق نباشد، برای مدتی روی آن مانور خبری بدهند؟ اما از وقتی که ایشان بدون استفاده از عصا آمد و ایستاد و صحبت کرد، نقشهها نقش بر آب شد. بعد با خودت فکر میکنی که نیویورکتایمز چرا آبروی خود را برد؟ آنهم روزنامهای که یک زمان گفته میشد اگر درباره اتفاقی در نیویورکتایمز صحبت نشده باشد، یعنی آن اتفاق اصلاً رخ نداده است. در کل به این نتیجه میرسی که قطعاً نقشهای در میان بوده که حتی حیثیت یک بنگاه خبری بزرگ را هم وسط گذاشتهاند ولی بعد همه چیز به طرف مهسا امینی تابید. آیا فکر کردند این اتفاق مردم را بیشتر تحریک میکند؟ انگار که جایگزینی اتفاق افتاد؛ به همین دلیل میگویم این ماجرا از نظر من کاریکاتوری از اتفاقهای قبلی و مشخصا تظاهرات و ترورهای سال ۶۰ است. البته از طرف دیگر هم فکر میکنم به هر حال انگار ملت هر چند سال یک بار باید تمرین جنگ بکند.
ارسال به دوستان
اما و اگرهای هالیوودی به پایان رسید
اعلام اسامی نامزدهای اسکار ۲۰۲۳
گروه فرهنگ و هنر: اسامی نامزدهای نودوپنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار در شاخههای مختلف اعلام شد که فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» با نامزدی در ۱۱ شاخه پیشتاز این رویداد نام گرفت و داریوش خنجی، فیلمبردار ایرانی- فرانسوی هم برای فیلم «باردو» نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری شد. «ریز احمد» و «الیسیون ویلیامز» بازیگران هالیوود، نامزدهای نهایی نودوپنجمین دوره جوایز سالانه آکادمی اسکار را طی مراسمی اعلام کردند.
«همه چیز همه جا به یکباره» با نامزدی در ۱۱ شاخه، بیشترین تعداد نامزدی را دریافت کرد و پس از آن ۲ فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» و «بنشیهای اینیشرین» هر کدام ۹ نامزدی دریافت کردند.
مراسم نودوپنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار میشود.
فهرست کامل نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ از این قرار است:
بهترین فیلم
در جبهه غرب خبری نیست
آواتار: راه آب
بنشیهای اینیشرین
الویس
همه چیز همه جا به یکباره
فابلمنها
تاپ گان: ماوریک
مثلث غم
حرفهای زنانه
بهترین کارگردانی
تاد فیلد (تار)
دنیل کوان و دنیل شاینرت (همه چیز همه جا به یکباره)
مارتین مک دونا (بنشیهای اینیشرین)
روبن اوستلوند (مثلث غم)
استیون اسپیلبرگ (فابلمنها)
بهترین بازیگر مرد
آستین باتلر (الویس)
کالین فارل (بنشیهای اینیشرین)
برندان فریزر (نهنگ)
پل مسکال (افترسان)
بیل نای (زندگی)
بهترین بازیگر زن
کیت بلانشت (تار)
آنا د آرماس (بلوند)
آندریا رایزبورو (به لزلی)
میشل ویلیامز (فابلمنها)
میشل یو (همه چیز همه جا به یکباره)
بهترین نقش مکمل مرد
برندن گلیسون (بنشیهای اینیشرین)
برایان تایری هنری (گذرگاه)
جاد هیرش (فابلمنها)
بری کیوگان (بنشیهای اینیشرین)
که هوی کوآن (همه چیز همه جا به یکباره)
بهترین نقش مکمل زن
آنجلا باست (پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه)
هونگ چاو (نهنگ)
کری کاندون (بنشیهای اینیشرین)
جیمی لی کرتیس (همه چیز همه جا به یکباره)
استفانی هسو (همه چیز همه جا به یکباره)
بهترین فیلمنامه اصلی
بنشیهای اینیشرین
همه چیز همه جا به یکباره
فابلمنها
تار
بهترین مستند بلند
همه آنچه نفس میکشد
همه زیبایی و خونریزی
آتش عشق
خانهای ساخته شده از ترکش
ناوالنی
بهترین فیلم بینالمللی
در جبهه غرب خبری نیست از آلمان
آرژانتین 1685 از آرژانتین
نزدیک از بلژیک
EO از لهستان
دختر آرام از ایرلند
بهترین فیلمبرداری
در جبهه غرب خبری نیست
باردو
الویس
امپراتوری نور
تار
بهترین چهرهپردازی
در جبهه غرب خبری نیست
بتمن
پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه
الویس
وال
بهترین تدوین
بنشیهای اینیشرین
الویس
همه چیز همه جا به یکباره
تار
تاپ گان: ماوریک
بهترین انیمیشن بلند
پینوکیو گیلرمو دل تورو
مارسل صدف کفش به پا
گربه چکمهپوش: آخرین آرزو
جانور دریا
قرمز شدن
بهترین صدابرداری
در جبهه غرب خبری نیست
آواتار: راه آب
بتمن
الویس
تاپ گان: ماوریک
بهترین طراحی تولید
در جبهه غرب خبری نیست
آواتار: راه آب
بابیلون
الویس
فابلمنها
بهترین فیلم کوتاه
خداحافظ ایرلندی
ایوالو
دانشآموزان
سوار شبانه
چمدان قرمز
بهترین مستند کوتاه
نجواگران فیل
هیل اوت
چطور یک سال را اندازهگیری میکنید؟
اثر مارتا میچل
غریبه در دروازه
بهترین انیمیشن کوتاه
پسر، موش کور، روباه و اسب
ملوان پرنده
تاجران یخ
سال دیکس
شترمرغی به من گفت که دنیا جعلی است و من فکر میکنم به آن اعتقاد دارم
بهترین موسیقی متن
در جبهه غرب خبری نیست
بابیلون
بنشیهای اینیشرین
همه چیز همه جا به یکباره
فابلمنها
بهترین جلوههای بصری
در جبهه غرب خبری نیست
آواتار: راه آب
پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه
تاپ گان: ماوریک
بهترین طراحی لباس
بابیلون
واکاندا برای همیشه
همه چیز همه جا به یکباره
خانم هریس به پاریس میرود
بهترین فیلمنامه اقتباسی
در جبهه غرب خبری نیست
پیاز شیشهای: رمز و راز چاقو
زندگی کردن
تاپ گان: ماوریک
حرفهای زنانه
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|