اخبار اقتصادی
بذرپاش از ورود ۲ هواپیمای ایرباس ۳۳۰ به ناوگان هوایی ایران خبر داد
وزیر سابق راه و شهرسازی در پستی در فضای مجازی از ورود ۲ فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ به ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی خبر داد و این اتفاق را به ملت ایران تبریک گفت. وی این پروژه را یکی از طرحهای توسعه ناوگان هوایی کشور دانست که زیر نظر شهید جمهور پیگیری و به نتیجه رسیده است. مهرداد بذرپاش توضیح داد: این ۲ هواپیمای مسافری با کارکرد ۱۳ساله، با وساطت عمان از چین خریداری شدهاند. ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی ایران، گامی مهم برای تقویت زیرساختهای حملونقل هوایی و افزایش ظرفیت پروازهای داخلی و بینالمللی است.
***
ادامه طرح کالابرگ با تدوین مصوبه جدید در دولت
احمد میدری از تدوین مصوبهای برای ادامه طرح کالابرگ خبر داد و اعلام کرد این طرح برای دهکهای هدف در دولت برنامهریزی شده است. بر اساس این مصوبه، برای هر مرحله از اجرای طرح، ۲۵ همت بودجه اختصاص داده شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: «مرحله دوم طرح کالابرگ پس از عید فطر آغاز شده و تاکنون هیچگونه مشکلی در اجرای آن گزارش نشده است». وی همچنین به موفقیت مرحله اول اشاره کرد و گفت: «در مرحله اول، مردم حدود ۲۲ همت کالای اساسی خریداری کردند و علاوه بر بودجه دولت، ۱۵ همت نیز از سوی مردم صرف تهیه کالاها شد».
***
احتمال ابطال بخشنامه کاهش عوارض واردات خودرو
به نظر میرسد بخشنامه اخیر گمرک درباره اعمال عوارض وارداتی سال ۱۴۰۳ برای خودروهای وارداتی در سال جاری، با مفاد قانون بودجه ۱۴۰۴ مغایرت داشته باشد. این موضوع پس از تکذیبیه سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شده و احتمالا بزودی اصلاح خواهد شد. بر اساس بند «ر» تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۴، واردات خودرو از محل منابع پیشبینیشده در این قانون باید با عوارض ۱۰۰ درصدی همراه باشد. با این حال، آییننامه اجرایی این بند هنوز تصویب نشده و ثبت سفارشها نیز بر این اساس انجام شده است. در نتیجه گمرک اعلام کرده تا زمان ابلاغ آییننامه، نرخ عوارض سال ۱۴۰۳ اعمال میشود.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد این سازمان از دیدگاه کارشناسی با اعمال نرخ یکسان ۱۰۰ درصدی برای تمام خودروهای وارداتی موافق نبوده و حتی در زمان بررسی لایحه بودجه، نظر مخالف خود را به صورت مکتوب اعلام کرده است. با این حال، متن نهایی قانون تصویب شده و اجرای آن برای تمام دستگاهها الزامی است. در حال حاضر سازمان توسعه تجارت منتظر ابلاغ آییننامه اجرایی بند «ر» قانون بودجه است تا تکلیف نهایی عوارض واردات خودرو مشخص شود. با این حال، صراحت قانون بودجه ۱۴۰۴ جایی برای تغییر خاص باقی نگذاشته و احتمال ابطال بخشنامه غیرقانونی کاهش عوارض وجود دارد.
***
پمپبنزینها به جایگاه شارژ خودروهای برقی مجهز میشوند
بر اساس مصوبه جدید شورای اقتصاد با عنوان «طرح حملونقل درونشهری عمومی و پاک»، از ابتدای سال ۱۴۰۴، صدور و تمدید مجوز فعالیت جایگاههای سوخت شهری و بینشهری مشروط به اختصاص فضایی برای احداث حداقل یک ایستگاه شارژ تکنازل برای خودروهای برقی شده است. این تصمیم به عنوان یک اقدام حمایتی از خودروهای برقی و کاهش آلودگی هوا محسوب میشود.
بر اساس این مصوبه، میزان بنزین قابل اختصاص به تاکسیها و ونهای جدید به صورت ماهانه تعیین شده است به طوری که تاکسیهای سدان جدید پایه گازسوز حداکثر ۵۰ لیتر، تاکسیهای هیبریدی ۱۵۰ لیتر و ونهای بنزینی جدید ۴۰۰ لیتر بنزین دریافت خواهند کرد.
***
ورود مجلس به بررسی چالشهای صنعت ساختمان
رئیس انجمن صنعت ساختمان از برگزاری جلسه ویژه کمیسیون عمران مجلس برای بررسی مشکلات صنعت ساختمان طی هفته آینده خبر داد. وی خواستار تسهیل فرآیند سرمایهگذاری و حذف رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی شد تا زمینه رونق بخش مسکن فراهم شود. پژمان جوزی با اشاره به بروکراسی سنگین و موانع مجوزدهی اظهار کرد: «برای تصمیمهای ساده ساختمانی، تشکیل کمیسیونهای متعدد و استعلامهای فراوان، باعث اتلاف زمان و افزایش هزینهها شده است». وی افزود نظام اداری کشور نیازمند اصلاحات اساسی است تا انگیزه سرمایهگذاران حفظ شود. وی انتقاد کرد که بخش دولتی با داشتن امکانات ویژه، عملا به رقیبی برای بخش خصوصی تبدیل شده است. این موضوع به همراه تغییر سیاستها پس از تعویض دولتها، باعث میشود پروژهها نیمهکاره رها شوند و برنامهریزیها دچار اختلال شوند.
***
رفع ناترازی برق تا پایان برنامه هفتم قابل تحقق است
مدیرعامل شرکت توانیر درباره چالش ناترازی برق اظهار کرد: «برطرف کردن کامل ناترازی برق در کوتاهمدت (۶ ماهه یا یکساله) امکانپذیر نیست اما میتوان با هدایت انرژی به سمت بخشهای مولد و اولویتدار، تبعات آن را کاهش داد». وی تأکید کرد که پایان ناترازی برق تا پایان برنامه هفتم توسعه قابل تحقق است. مصطفی رجبیمشهدی افزود: «آینده بدون ناترازی برق به تصمیمات و سرمایهگذاریهای امروز وابسته است. اگر بتوانیم صنعت برق را برای سرمایهگذاران جذاب کنیم، قطعا تا پایان برنامه هفتم شاهد تعادل پایدار در تولید و مصرف برق خواهیم بود». وی همچنین بر لزوم اصلاح الگوی مصرف برق تأکید کرد و گفت: «در مناطقی مانند تهران، اصفهان و شیراز، مصرف برق در حال حاضر ۲۰۰ کیلوواتساعت است که در تابستان به ۳۰۰ کیلوواتساعت میرسد. باید تلاش کنیم این عدد را کاهش دهیم تا پایداری شبکه حفظ شود».