ضدانقلاب ناامید شده است
اعتراف شبکههای معاند فارسیزبان به دست برتر ایران در مذاکره با آمریکا
ترامپ گروگان تهدید خود شده است
گروه سیاسی: شبکههای معاند فارسیزبان که همواره بر طبل تحریمها میکوبیدند و سعی داشتند نظام اسلامی را به زعم خود یک حکومت منزوی در جهان معرفی کنند، در حالی که کشورمان با قدرت توانست هرگونه پیششرط برای مذاکره با آمریکا را منتفی کند و محور اصلی گفتوگوهای غیرمستقیم با طرف آمریکایی را به سوی مسائل هستهای و رفع تحریمها بکشاند، ناچار به اعتراف شده و اذعان میکنند ایران در این دور از مذاکرات دست برتر را دارد.
در همین باره یکی از اپوزیسیون حاضر در یکی از برنامههای شبکه اینترنشنال با ابراز تاسف از اینکه ویتکاف در برابر عراقچی یک مذاکرهکننده کمتجربه است، گفت: «امارات، عربستان و قطر دارند همراه میشوند با اروپا و آمریکا که این مذاکرات به نتیجه برسد. جمهوری اسلامی 46 سال است که مذاکره میکند و هنر الکن گذاشتن و نیمهتمام گذاشتن مذاکرات را دارد. من نگرانم! ویتکاف توانایی ندارد و عراقچی به مراتب تواناییهای بیشتری دارد و متاسفانه این اتفاق (توافق) دارد میافتد!»
مئیر جاویدانفر، کارشناس صهیونیست نیز در گفتوگو با بیبیسی فارسی گفت: «اسرائیل این بار نمیتواند کاری بکند. در اتریش (مذاکرات وین) یادمان هست که نتانیاهو زمین و زمان را بهم دوخت بعد از امضای برجام. این همه انتقاد کرد از اوباما و جان کری. این بار جرأت نمیکند جیکش دربیاد، چرا که از دیدگاه سیاست داخلی و خارجی شدیدا وابستگی دارد به ترامپ و واضح بگویم تمام مساله امنیتی اسرائیل وابسته است به یک نفر «آقای ترامپ» و اگر او بخواهد یک تصمیم بگیرد که به یک توافق محدود با ایران برسد، اسرائیل هیچ کاری نمیتواند بکند».
یکی دیگر از کارشناسان شبکه معاند اینترنشنال نیز با ابراز تاسف از اینکه چرا ترامپ از لفاظیهای جنگطلبانه خود دست برداشته و آنطور که ایران خواسته نمایندهاش را پای میز مذاکره غیرمستقیم با ایران نشانده است، گفت: «ترامپ به نوعی گروگان تهدید خود شده است، چرا که اعتبارش نزد متحدانش زیر سوال خواهد رفت. این (تقویت توان نظامی آمریکا در منطقه و تهدید نظامی کشورمان که پیش از مذاکرات انجام شده بود) برای آمریکا تا همین الان که من دارم صحبت میکنم دستکم 200 یا 300 میلیون دلار خرج برداشته است. اگر او حمله نکند همه میپرسند شما این همه خرج کردید برای چه؟ این همه نیرو آوردید، ناوهای هواپیمابر، استقرار بمب افکنها، تقویت سامانه پدافند هوایی و... پس چرا کاری نکردید؟ پس چه فرقی با بایدن دارید؟»
به نظر میرسد ایستادگی ایران روی خواستههایش که باعث شد تا ترامپ از زیادهخواهیهای پیشین خود دست بردارد و مذاکره غیرمستقیم با ایران آن هم صرفا درباره مساله هستهای و رفع تحریمها را بپذیرد، باعث عصبانیت و ناامیدی اپوزیسیون و رسانههای معاند شده است. برخی از این رسانهها که انتظار حمله نظامی آمریکا را میکشیدند، از اینکه قدرت نظامی ایران در کنار اتحاد مردم و مسؤولان در دفاع از کشور به دیپلماتهای کشورمان توانایی لازم برای حضور پرقدرت در مذاکرات را داده، ناامید و سردرگم هستند.
* «ایران» طرف موفق دور نخست مذاکرات
نشریه نیویورکتایمز نیز در گزارشی مفصل اعتراف کرد «برای ایران، دور نخست مذاکرات با ایالات متحده تا حد زیادی موفقیتآمیز ارزیابی میشود».
این نشریه افزود: تهران میتواند ادعا کند ۲ شرط اصلیاش برای ادامه مذاکرات محقق شده است: نخست، تمرکز واشنگتن بر برنامه هستهای ایران حفظ شد و دوم، هیچ اشارهای به برچیدن تاسیسات هستهای یا تغییر سیاستهای منطقهای ایران، از جمله حمایت از گروههایی مانند حماس، حزبالله و حوثیها نشد.
نیویورکتایمز همچنین نوشت: ویتکاف از ایران نخواست برنامه غنیسازیاش را به طور کامل متوقف کند، بلکه تمرکز اصلی بر این موضوع بود که ایران از مواد موجود خود برای تولید سلاح هستهای استفاده نکند.
***
ایران نخستین گل را در مذاکرات غیرمستقیم به آمریکا زد
در ادامه تحلیلهای رسانههای منطقهای و جهانی از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در مسقط، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر شناختهشده جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقهای رایالیوم، سرمقاله جدید این روزنامه الکترونیکی را به همین موضوع اختصاص داد و نوشت: ایران موفق شد در بازی نبرد ارادهها که روز شنبه در مسقط، پایتخت عمان آغاز شد، گل بزرگی به دروازه آمریکا بزند. وی تأکید کرد: ایران با اصرار بر اینکه مذاکرات باید غیرمستقیم باشد، این گل بزرگ را به آمریکا زد، زیرا طرف آمریکایی مذاکرات مستقیم را ترجیح میداد و این نکتهای بود که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک خود با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی به آن اشاره کرد و موجب شوک نتانیاهو شد.
وی افزود: هیات آمریکایی به ریاست «استیو ویتکاف» مشاور ترامپ، از موضع ضعف در این مذاکرات شرکت کرد، بویژه بعد از شکست سیاستهای آمریکا در تحمیل تعرفههای گمرکی به بیش از 200 کشور و نهاد در جهان که نتیجه آن انزوای ایالات متحده و حتی تبدیل شدن متحدان قبلی آن به دشمنان جدیدش از جمله در اروپا و جنوب شرقی آسیا بود.
در ادامه این مقاله آمده است: اعضای هیات جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به ریاست عباس عراقچی، وزیر امور خارجه و دیپلمات باسابقهای که مذاکرات توافق هستهای سال 2015 را با گروه 1+5 نیز هدایت کرده بود، با استفاده از تجربه و مهارتی که در فنون مذاکره دارند، زیر بار سیاستهای تهدید و ارعاب ترامپ نرفتند و توانستند همه شروط خود را به واشنگتن تحمیل کنند، از جمله محدود شدن مذاکرات به مساله هستهای و نپرداختن به موضوعاتی همچون سامانههای موشکی، پهپادی یا روابط ایران با گروههای محور مقاومت در غزه، لبنان، یمن و عراق، در نهایت ایرانیها توانستند خواسته خود را به آمریکا تحمیل کنند.
******
نگاهی به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره مسأله هستهای
رویداد مسقط از پس ژرفای تاریخ
مذاکره، برخلاف تصور رایج در برخی محافل رسانهای و سیاسی، همواره به عنوان یک ابزار صرف دیپلماتیک و مسالمتآمیز تلقی نمیشود. در واقع، در بسیاری از مواقع، مذاکره خود میتواند ابزاری برای پیگیری منازعه و مبارزه در شکلی پیچیدهتر و نرمتر باشد. در مواجهه جمهوری اسلامی ایران با آمریکا، این نکته اهمیت مضاعفی مییابد، چرا که طرف آمریکایی، برخلاف برخی ادراکات سادهانگارانه، مذاکرات را نه برای حلوفصل اختلاف، بلکه برای پیشبرد اهداف راهبردی خود از مسیر دیپلماتیک دنبال میکند.
* مذاکره؛ بازتعریفی از مبارزه
در سنت دیپلماتیک مدرن، مذاکره یکی از ابزارهای کلاسیک اعمال قدرت نرم و پیگیری منافع ملی است اما زمانی که ۲ طرف مذاکره، درک متقابلی از یکدیگر به عنوان «دشمن» داشته باشند، شکل و محتوای مذاکره به شکلی بنیادین، ماهیت متفاوت به خود میگیرد. آمریکا بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تهدیدی بنیادین علیه نظم مورد نظر خود در منطقه و جهان تلقی کرده است. این نگاه از همان ابتدا در سیاستهای تحریمی، کودتاهای نیابتی، حمایت از رژیم بعث در جنگ تحمیلی (1988–۱۹۸۰) و فشارهای دیپلماتیک و رسانهای منعکس شده است. بنابراین مذاکره در چنین بستری، صرفا گفتوگو بر سر اختلافات نیست، بلکه نوعی مبارزه نرم و هدفمند برای تحمیل اراده است.
* بازخوانی تجربه ایرلند
نقد یا حمایت از مذاکرات، زمانی که به شکل خیابانی و احساسی بروز یابد، میتواند منجر به شکاف اجتماعی و فرسایش وحدت ملی شود. تجربه مذاکرات استقلال ایرلند با انگلیس در سال ۱۹۲۱ که با رهبری مایکل کالینز انجام شد، مثال آموزندهای در این زمینه است. هرچند این مذاکرات به معاهدهای منتهی شد که بخشی از استقلال ایرلند را به رسمیت شناخت اما به واسطه مخالفت شدید بخشی از جامعه ایرلند، در نهایت به جنگ داخلی انجامید و کالینز نیز در سال ۱۹۲۲ ترور شد. اگرچه ایران در شرایط کنونی به هیچوجه در آستانه جنگ داخلی نیست اما شکاف گفتمانی و اجتماعی شده در زمینه مذاکرات میتواند در صورت عدم مدیریت صحیح، به گسل اجتماعی بدل شود و این چیزی است که طرف غربی از مذاکره انتظار دارد.
* ایران کارت بازی نیست
حذف روسیه به عنوان میانجی از سوی ایران در روند مذاکرات اخیر، اقدامی سنجیده و راهبردی است. تاریخ روابط دیپلماتیک ایران، از جمله در جریان جنگ دوم ایران و روسیه (1828–۱۸۲۶)، نشان داده است قدرتهای بزرگ هرگز میانجی سودمندی نبودهاند. در آن زمان، با دخالت انگلیس در جریان مذاکرات و حضور در اردوگاه جنگی ایران به عنوان بازیگر ثالث، ایران شکست اطلاعاتی و بعد شکست نظامی خورد و در نهایت عهدنامه ترکمانچای، بر ایران تحمیل شد و بخشهای وسیعی از قلمرو ایران از دست رفت. همچنین نقش فرانسه در دوران ناپلئون در تلاش برای ایجاد توازن میان ایران و روسیه نیز نمونه دیگری از بازی با کارت ایران توسط قدرتهای بزرگ است. ایران در شرایط فعلی نیز باید مراقب باشد تا به ابزاری در بازی ژئوپلیتیک میان روسیه، چین و آمریکا بدل نشود. ایران کارت بازی نیست، بلکه یکی از طرفهای بازی است و نفوذ در غرب آسیا سهم او از دوران گذار است.
* لزوم گذار از ذهنیت پیشا 28 مرداد 1332
یکی از خطراتی که در سالهای اخیر بویژه از سوی برخی رسانههای نزدیک به جریان اصلاحطلب در ایران بروز یافته، ایجاد تصویری فانتزی و رتوششده از ساختار روابط بینالملل است. این رسانهها اغلب تلاش دارند با سادهسازی منازعات ژئوپلیتیک و تاریخی، تصویر آمریکا را به عنوان شریکی قابل اعتماد برای گفتوگو و مذاکره بازنمایی کنند. در حالی که چنین درکی، از اساس در تضاد با ماهیت قدرت در روابط بینالملل بویژه با تجربه تاریخی مواجهه ایران با آمریکاست. تحمیل کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با نقشآفرینی مستقیم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) نمونه بارزی از این مواجهه است. از عجایب این است که این جریان همچنان درک مصدقی از روابط بینالملل دارد. البته خود آقای محمد مصدق بعد از 28 مرداد خوشبینیاش درباره آمریکا تغییر و در دادگاه نظامی نظر خود درباره آمریکا را چنین اصلاح کرد: «من اگر با انگلیس جنگیدم، گمان نمیکردم آمریکا هم روزی به دشمنی با ما برخیزد ولی افسوس که آنچه کردیم به سود ملت ایران بود و آنچه کردند به زیان او». با لحاظ این تجربه تاریخی گویا بخشی از رسانهها و تحلیلگران ایرانی به لحاظ زمانی در دوره قبل از کودتای 28 مرداد زندگی میکنند.
* ضرورت روایتسازی ایرانی از مذاکرات
یکی از ضعفهای دستگاه دیپلماسی ایران در ادوار مختلف، عدم ارائه روایت دست اول از جزئیات، اهداف و مسیر مذاکرات بوده است. این خلأ موجب شده روایت طرف غربی بویژه آمریکا در رسانهها غالب شود. در دور اخیر مذاکرات نیز در حالی که طرف ایرانی به گفته منابع داخلی، شرایط زمان، مکان و موضوع مذاکره را تعیین کرده است، روایت ترامپ و سپس رسانههای آمریکایی بر «بازگشت ایران به میز مذاکره تحت فشار» تاکید داشتهاند. در عصر جنگ شناختی و اطلاعاتی، بازسازی واقعیت از مسیر روایتسازی اهمیت راهبردی یافته و دستگاه سیاست خارجی دولت ناگزیر است در این عرصه فعالانه عمل کند.
* مواجهه تمدنی؛ بعد مغفول مذاکرات
مواجهه ایران و آمریکا تنها یک اختلاف سیاسی نیست، بلکه در سطحی کلانتر، نوعی تقابل تمدنی است. این نکته را نخستینبار سرویسهای اطلاعاتی تشخیص داده و بیان کردند. کنت الکساندر دومارانش، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت فرانسه (SDECE) در دوران انقلاب اسلامی، در کتاب خود تحت عنوان «جنگ جهانی چهارم»، به وضوح از انقلاب اسلامی به عنوان آغاز یک چالش تمدنی یاد میکند. دومارانش که بعدها مشاور امنیتی چهرههایی چون رونالد ریگان، شارل دوگل و ژیسکار دستن شد، باور داشت انقلاب اسلامی یک تحول فرهنگی و تمدنی عمیق علیه نظم سکولار غرب است. درک این تقابل در تحلیل مذاکرات ایران و غرب، به ما اجازه میدهد از سطح منازعات فنی فراتر رفته و به درکی ژرفتر از ریشهها و محدودیتهای این تعاملات دست یابیم.
* فرجام سخن
مذاکره میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده، صرفا در چارچوب روابط دیپلماتیک تعریفپذیر نیست، بلکه صورتی از مبارزه نرم، بازتولید قدرت و تلاش برای برتری در صحنه جهانی است. تجربههای تاریخی، چه در داخل ایران و چه در سایر نقاط جهان نشان دادهاند بیتوجهی به ابعاد اجتماعی، روانی، تمدنی و رسانهای این فرآیند میتواند منجر به پیامدهای پیچیدهای شود. از اینرو، درک عمیقتر، رویکرد چندلایه و روایتی مستقل از روند مذاکرات برای صیانت از منافع ملی و وحدت اجتماعی ضرورتی انکارناپذیر است.
******
واکنش کشورهای منطقه به مذاکرات مسقط
دور نخست مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با واکنشهای بینالمللی گستردهای روبهرو شد. بسیاری از کشورهای منطقه و جهان نسبت به مذاکرات مسقط واکنش مثبتی نشان داده و از راهحل دیپلماسی برای جلوگیری از افزایش تنشها بین ۲ کشور استقبال کردند. در بین کشورهای منطقه، وزارت خارجه عربستان روز شنبه از میزبانی مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا توسط عمان استقبال کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان، این کشور بر حمایت خود از تلاشها و پیروی از رویکرد گفتوگو به عنوان راهی برای پایان اختلافات منطقهای و بینالمللی تاکید کرد. عربستان ابراز امیدواری کرد نتایج مذاکرات ایران و آمریکا منجر به حمایت از تلاش مشترک برای تقویت امنیت و ثبات و صلح در منطقه و جهان شود.
وزارت خارجه کویت نیز روز شنبه در بیانیهای از میزبانی مذاکرات بلندپایه میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران توسط عمان استقبال کرد. وزارت خارجه کویت ابراز امیدواری کرد این مذاکرات منجر به تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه شود. کویت ضمن تحسین این گام مثبت، بر حمایت و اعتقاد به روند گفتوگو و راهحلهای دیپلماتیک برای حل اختلافات و درگیریها در سطح منطقهای و بینالمللی تاکید کرد.
وزارت خارجه قطر نیز ضمن استقبال از این مذاکرات، فضای مثبت حاکم بر آن و اظهارات ۲ طرف درباره آن و نقش سازنده عمان را تحسین کرد. وزارت خارجه قطر بر حمایت کامل این کشور از رویکرد دیپلماسی و گفتوگو برای حل همه اختلافات میان آمریکا و ایران در چارچوب باور عمیق به اهمیت تحکیم امنیت و صلح و تقویت ثبات، صلح و توسعه در سطح منطقهای و بینالمللی تاکید کرد.
وزارت خارجه عراق نیز روز شنبه از آغاز مذاکرات ایران و آمریکا در عمان استقبال کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، این وزارتخانه ضمن تحسین شاخصهای مثبت دور نخست مذاکرات طرفین، بر موضع ثابت عراق در حمایت از دیپلماسی و مذاکره به عنوان بهترین راه برای حل اختلافات و تقویت ثبات منطقهای و بینالمللی تاکید کرد. وزارت خارجه عراق ابراز امیدواری کرد این مذاکرات منجر به نتایج مثبتی در آینده نزدیک و کمک به کاهش تنش و اعتمادسازی میان طرفین در راستای منافع ملتهای منطقه و تقویت امنیت و صلح شود.
وزارت خارجه مصر هم با صدور بیانیهای از میزبانی عمان از دور نخست مذاکرات بین آمریکا و ایران استقبال کرد. در بیانیه وزارت خارجه مصر از نقش سازنده و حیاتی و مستمر عمان در حمایت از دستیابی به راهحلهای سیاسی و صلحآمیز در سایه چالشهای عظیم در منطقه و تلاش این کشور برای دور کردن سایه جنگ تمامعیار از سر منطقه، تقدیر شده است. مصر بر حمایت کامل خود از تلاشهای صادقانه عمان و هرگونه تلاشی که هدفش دستیابی به راهحلهای سیاسی از طریق گفتوگو باشد تاکید و خاطرنشان کرد این گونه تلاشها همسو با خط مشی مصر است که کاملا باور دارد بحرانهای منطقه راهحل نظامی ندارد و درگیری و تنش، نتیجهای جز برافروختهتر شدن اوضاع نخواهد داشت. مصر همچنین از رویکرد آمریکا و ایران برای همکاری و دستیابی به راهحلی سیاسی از طریق ترجیح دادن زبان گفتوگو و مذاکره قدردانی و تاکید کرد این رویکرد امکان دستیابی به راهحلهای میانه را فراهم خواهد کرد که در کاهش شدت تنش در منطقه نقش خواهد داشت. مصر ابراز امیدواری کرد ۲ طرف بتوانند به توافقی دست یابند که پاسخگوی دغدغههای آنها باشد و امنیت و ثبات را برای کشورهای همسایه در منطقه تضمین کند. وزارت خارجه مصر همچنین ابراز امیدواری کرد این مذاکرات آغازگر مرحله جدیدی از برقراری آرامش و کاهش تنش در کل منطقه و بویژه در نوار غزه و برقراری آتشبس پایدار در این منطقه و بازسازی آن با حضور فلسطینیها در سرزمینشان باشد.
******
بقایی: درباره مکان مذاکرات آتی در حال بحث هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه «دستورکار مذاکراتی ما مذاکره غیرمستقیم است»، درباره محل مذاکرات بعدی ایران و آمریکا گفت: اینکه گفتوگوها در عمان باشد یا جای دیگر این را داریم بحث میکنیم ولی کماکان عمان این نقش میانجیگر را انجام خواهد داد. اسماعیل بقایی در گفتوگویی درباره مذاکرات روز شنبه ایران و آمریکا در عمان و اخباری درباره پیشنویس ارائهشده توسط آمریکا به هیات ایرانی گفت: ما اگر مکاتبهای که انجام شد و شروع روندی را که به گفتوگوهای غیرمستقیم مسقط منجر شد به عنوان مبنای کار در نظر بگیریم، در آن مکاتبه چیزی غیر از موضوع هستهای نداشتیم. روشن است که طرف آمریکایی بر اساس همان دستورالعملهایی که داشته وارد این تعامل شده است. وی افزود: موضع ایران روشن بوده که موضوع مورد بحث، فقط موضوع هستهای و رفع تحریمها است و ما درباره موضوع دیگری گفتوگویی با طرف آمریکایی نخواهیم داشت، این مبنای کار ما بوده و در مسقط هم همین دنبال شد. بقایی خاطرنشان کرد: آن چیزی که مبنای ما بوده و ما طبق دستورالعملهای واصله از مراجع نظام و هم بر اساس باور دستگاه دیپلماسی ملتزم بودیم با طرف آمریکایی فقط در رابطه با موضوع هستهای و رفع تحریمها گفتوگو کنیم. وی درباره محل دور بعدی گفتوگوهای ایران و آمریکا گفت: اینکه گفتوگوها در عمان باشد یا جای دیگر این را داریم بحث میکنیم ولی کماکان عمان این نقش میانجیگر را انجام خواهد داد. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: هر جایی که باشد عمان مسؤولیت تنظیم تمهیدات و ترتیبات مربوط به مکان هیاتها و چگونگی تبادل پیامها را انجام خواهد داد ولی ممکن است محل دیگر باشد، مهم این است که شکل و فرمت مذاکرات به همین شکل غیرمستقیم با وساطت عمان ادامه پیدا خواهد کرد. وی در واکنش به شایعاتی درباره مذاکرات مستقیم گفت: خیر، صحیح نیست، اولاً وزارت امور خارجه تابع تصمیمهای نظام و سلسلهمراتب تصمیمگیری کشور است. دستورالعمل تیم مذاکراتی مذاکره غیرمستقیم است که به نظر کارشناسی ما در شرایط فعلی مؤثرترین شیوه تعامل برای حل و فصل موضوع رفع تحریمها و بحثهای مربوط به هستهای است.
******
نخستین واکنش ترامپ به مذاکرات عمان
دونالد ترامپ در نخستین واکنش به مذاکرات روز شنبه میان ایران و آمریکا در عمان، به خبرنگاران گفت: «گفتوگوها با ایران درباره برنامه هستهای در مسیر خوبی پیش میرود». وی در حالی که عازم فلوریدا بود، در هواپیمای ریاستجمهوری آمریکا گفت: «فکر میکنم اوضاع خوب پیش میرود.
تا زمانی که [مذاکرات] به پایان نرسیده، هیچ چیز اهمیت ندارد، بنابراین ترجیح میدهم دربارهاش صحبت نکنم اما اوضاع خوب پیش میرود؛ فکر میکنم کارها با ایران بسیار خوب پیش میرود». شامگاه شنبه نیز کاخ سفید در بیانیهای گفت: «این مذاکرات بسیار مثبت و سازنده بود و ایالات متحده از سلطاننشین عمان به خاطر حمایتش از این ابتکار عمیقا تشکر میکند».
کاخ سفید اضافه کرد: «ویتکاف به دکتر عراقچی تأکید کرد دستورالعملهایی از ترامپ برای حل اختلافات ۲ ملت از طریق گفتوگو و دیپلماسی، در صورت امکان، داشته است. این مسائل بسیار پیچیده است و ارتباط مستقیم امروز گامی به جلو در جهت دستیابی به نتیجهای سودمند متقابل بود. طرفین توافق کردند بار دیگر شنبه آینده ملاقات کنند». روزنامه والاستریت ژورنال نیز در خبری مدعی شد هیات ایرانی روز شنبه در مذاکره با طرف آمریکایی چند خواسته اصلی را مطرح و همزمان بر سر ماندگاری برنامه هستهای خود پافشاری کرده است.
به گفته والاستریت ژورنال، ایران در گفتوگوهای روز شنبه خواستار دسترسی به میلیاردها دلار پولهای بلوکهشده خود در خارج کشور شده است. همچنین ایران از آمریکا خواسته است تمام محدودیتها بر سر راه صادرات نفت را از میان بردارد و در آخر ایران خواستار رفع سریع تحریمهای مرتبط با برنامه هستهای خود شده است.
به ادعای این روزنامه آمریکایی، ایران آمادگی خود را برای کاهش سطح غنیسازی اورانیوم اعلام کرده اما هرگونه درخواستی برای پایان دادن به برنامه هستهای خود را رد کرده است.