|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با لیلا نظریگیلانده، نویسنده کتاب «حاججلال» که بتازگی به چاپ بیستوهفتم رسید
تراژدی در دل جنگ
سیدمحمدحسنحسینی: کتاب «حاج جلال» یکی از بزرگترین تراژدیهای ادبیات معاصر ایران است و قصه آن واقعیتی است که حتی شنیدن آن شجاعت بیمثال مردان و زنان فداکار دوران دفاعمقدس را میطلبد. «حاججلال» داستان زندگی مردی روستایی است که شجاعانه و با اخلاص تقدیرش را میپذیرد و فرزندانش را به قربانگاه عشق و معرفت میفرستد و بر آن چیزی که از سر میگذراند، صبر میکند. لیلا نظریگیلانده در این اثر روایت خانوادهای را میآورد که در نهایت گرفتاریهای شخصی به دفاع از زمینی میپردازند که روزی خود را از آن به دست میآورند. به مناسبت چاپ بیست و هفتم کتاب «حاججلال» با نویسنده اثر به گفتوگو نشستیم.
***
* چرا به سمت نویسندگی ادبیات مقاومت و خاطرهنگاری رفتید و چطور شد زندگی حاججلال را برای نوشتن انتخاب کردید؟
سال 88 یکی از دوستان رزمنده پدرم پرینت کتابی را آورد تا آن را بازبینی کنم. بعد از مطالعه مواردی را که به ذهنم رسید یادداشت کردم. همین، نظر یک نفر از اساتید را جلب کرد و مرا ترغیب به نوشتن چند خط خاطره از یکی از رزمندگان استان همدان کرد.
نوشتن یکی، دو خط برایم کم بود و برای همین تمام خاطرات آن بزرگوار آقای (علی غفاری) را نوشتم و با نام «تااروند» به صورت کتاب تحویل جناب آقای عمار احمدی از اساتید و نویسندگان استان دادم. بعد از آن مطالعاتم را در زمینه دفاعمقدس از طریق اداره کل حفظ آثار بیشتر کردم و هم خواندم و هم نوشتم تا اینکه الان ۱۸ کتاب چاپ شده در زمینه دفاعمقدس تدوین کرده و میهمان سفره شهدا شدهام.
ایده کتاب با معرفی استاد مرتضی سرهنگی و آقای ساسان ناطق به بنده القا شد. روزی که از استاد سرهنگی وضعیت سلامتی حاججلال را پرسیدم گفت روستایی است و کشاورز. خدا را شکر سالم است و هنوز فشار متروی تهران را درک نکرده تا همه چیز را فراموش کند. همین شد که علاقهمند شدم روی خاطرات ایشان کار کنم.
* محورهای اصلی محتوای کتاب درباره چه موضوعاتی است و چه مقدار به زندگی اطرافیان حاججلال پرداختهاید؟
کتاب حاججلال خاطرات پدری است که ۲ پسر و ۲ دامادش را در جنگ تحمیلی از دست داد. محور کتاب داستان پسری است که از کودکی دغدغههای خاصی در ذهنش میپروراند و در فرهنگ خانوادگی خاصی زندگی میکرد. او ازدواج میکند و صاحب چندین پسر و یک دختر میشود. تازه میخواست روی آرامش را ببیند که جنگ همه چیز را به هم میریزد. اوج داستان جایی است که پسرهایی که حاججلال و همسرش افروز با خون دل و فقر بزرگشان کرده بودند و درست زمانی که میخواستند عصای دست پدرش باشند، یکی پس از دیگری شهید و مجروح شده و داغی بر دل غمدیده آنها میشوند.
* قلم و سبک نگارش را چگونه ارزیابی میکنید؟ به نظرتان حجم زیاد کتاب ضرورت داشت یا امکان تلخیص وجود داشت؟
سعی کردم تا جایی که میتوانم قلمی ساده و صمیمی را انتخاب کنم. نمیدانم چقدر موفق بودهام اما همدانی بودن خانواده حاججلال و اردبیلی بودن من کمی کار را کند میکرد و بعد مسافت کارها را با تأخیر و دشواری روبهرو میکرد اما سعی کردم همه خلأها را با مصاحبه و سوال از خانواده و دوستان پر کنم. سعی کردم لهجه میانجی حاججلال حفظ شود. حیفم آمد صدایی از آن لهجه شیرین در کتاب شنیده نشود.
حجم زیاد کتاب (البته اگر زیاد است) به خاطر افزایش صفحات نیست چون من قراردادی بابت تعداد صفحه نداشتم، هدفم روایت زندگی آن ۴ شهید در خانواده بود. اجازه دادم هر ۴ تایشان زندگی کنند تا موقع شهادت خلأ آنها در زندگی حاججلال و خانوادهاش احساس شود و مخاطب را غمگین کند.
* برای نگارش کتاب در حوزه ادبیات روستایی جنگ الگوی خاصی مدنظر داشتید؟
نه! الگوی خاصی مد نظرم نبود. سعی کردم روشی را انتخاب کنم تا حاججلال را بهتر بنویسم. از پس و پیش کردن زیاد اتفاقات پرهیز کردم تا روایت به سادگی خود ایشان نقل شود و مخاطب اسیر فلشبکهای گنگ نشود. اجازه دادم همه خانواده در کتاب زندگی کنند... .
کتاب از نظر سادگی اتفاقات و مکان (زندگی کشاورزی و زراعی خانواده) دقیقا شبیه ادبیات روستایی است؛ روزهایی که قبل از طلوع آفتاب به مزرعه میروند و عصر خوردن یک بستنی دور میدان مریانج آنها را خوشحال میکند، به همین سادگی!
همین بچهها که روزی سر سفره مادربزرگشان بودند، در حال ساختن خانهای برای خودشان هستند آن هم بعد از چندین سال فقر. همان خانه را نصفه و نیمه رها میکنند و برای نجات زمینشان که حالا به وسعت ایران بود به جبهههای جنگ میشتابند. به همین سادگی میروند و بهسادگی هم به شهادت میرسند و حاججلال منتی بر سر دیگری نمیگذارد و از مسؤولان هیچ گله و انتظاری ندارد... .
* درباره شخصیتهای اصلی روایت بگویید. غیر از حاججلالی که شخصیت اصلی داستان است،چه کسانی هستند که در کتاب محوریت دارند؟
جز حاججلال من بیشتر افروز همسرش و پسرشان شهید علیرضا، پسر بزرگ خانواده را در تمام اتفاقات میبینم. علیرضا حتی بعد از شهادت در تمام لحظات زندگی حاججلال و خانوادهاش دیده میشود. از سویی مظلومیت شهید ابوالقاسم، مثل زندگیاش حتی در کتاب هم احساس میشود.
ارسال به دوستان
«حوض خون» در پله هفتم
این کتاب بوی روضه میدهد
چاپ هفتم کتاب «حوض خون»؛ روایت زنان اندیمشک از رختشویی در دفاعمقدس که تدوین و نگارش آن بر عهده فاطمهسادات میرعالی بوده است، به همت انتشارات «راهیار» منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش «وطنامروز»، «حوض خون»، خاطرات و روایتهای 64 نفر از بانوان اندیمشکی درباره فعالیتشان در بخش رختشویی البسه رزمندگان دفاعمقدس است که فاطمهسادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتیپور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق آن را بر عهده داشتهاند.
فاطمهسادات میرعالی که علاوه بر تحقیق، تدوین کتاب را هم بر عهده داشته است، در بخشی از مقدمه خود درباره راویان کتاب نوشته است: «اول مصاحبهها درد و زجرشان توی ذهنم پررنگ بود اما انتهای مصاحبه وقتی متوجه میشدم هنوز حاضر هستند پای انقلاب جان بدهند، وقتی تلاش میکردند راهی برای شستن لباسهای رزمندگان جبهه مقاومت پیدا کنند و بعضی از آنها از من میپرسیدند «راهی سراغ نداری بریم سوریه لباس رزمندهها رو بشوییم؟» معادلات ذهنم درباره اینکه افرادی زجرکشیده هستند به هم میخورد. خانمهای رختشویی با وجود همه سختیها و دردهایی که دیدهاند و از نزدیک تکههای بدن شهدا را لمس کردهاند، روح زینبی دارند و با بیان تمام تلخیها، از شستن لباس رزمندهها به زیبایی یاد میکنند. اگر غیر از این بود، اکنون با وجود ناتوانی، باز پای ثابت فعالیتهای انقلاب نبودند».
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «موقع عملیات، لباسها و پتوهای جبهه را با هلیکوپتر میآوردند. خیلی زیاد بودند. خانمها صبح تا شب میماندند و همه آنها را میشستند. من هم مدام میرفتم. هر چند از دیدن لباسهای خونی زیاد گریه میکردم، دیگر بیتابی نمیکردم. هر لحظه ناصرم را حس میکردم که نشسته روبهرویم، زل زده به دستهایم و ساییدن لکهها را نگاه میکند. گاهی جلوی گریهام را میگرفتم تا بچهام نبیند. ننهابراهیم وسط شستن و صدای گریه خانمها صدایش را بلند میکرد و میگفت: «کربلا کربلا، ما داریم میآییم».
همین کافی بود تا صدای ما سقف رختشویی را به لرزه دربیاورد. با هم میخواندیم: «کربلا کربلا، ما داریم میآییم... یا حسین؛ کربلا کربلا، ما داریم میآییم... یا زینب».
میخواندیم و میشستیم؛ میخواندیم و میشستیم. توی آن وضع دیگر متوجه اشکهایم نبودم. همزمان، با دستم میشستم، با زبانم میخواندم، در دلم با ناصرم حرف میزدم و با چشمم گریه میکردم. مدتی شبها حس خفگی داشتم و مدام سرفه میکردم. صبح بلند میشدم چای داغ میخوردم، گلویم کمی باز میشد. میرفتم رختشویی، باز از بوی تیز وایتکس سینهام داغ میشد...».
بنا بر این گزارش در بخش ضمیمه کتاب، تصویر راویان کتاب به همراه تصاویری از فعالیتهای این بانوان اندیمشکی در دفاعمقدس، شهدای منتسب به آنها و همچنین بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به عنوان محل رختشویی البسه رزمندگان آمده است. لازم به ذکر است خانم پوراندخت لینمن، از راویان این کتاب پیش از انتشار و خانم خدیجه داغری، دیگر راوی کتاب هم مدتی پس از انتشار کتاب «حوض خون» از دنیا رفتند.
بر اساس این گزارش، چاپ هفتم کتاب 504 صفحهای «حوض خون» که حاصل همکاری دفتر تاریخ شفاهی اندیمشک و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است، با قیمت 80 هزار تومان و شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات «راهیار» منتشر شده است.
ارسال به دوستان
اخبار
تغییرات در سیما آغاز شد انتصاب سرپرست شبکه امید
معاون سیما در حکمی روحالله رجبی را به عنوان سرپرست شبکه امید منصوب کرد. به گزارش «وطنامروز»، در حکم حمید شاهآبادی خطاب به رجبی آمده است: «توجه جدی رسانه به عنوان یک مربی اثرگذار به گستره نوجوانی، اقتضا میکند که تولید و پخش برنامههای مفید و جذاب در جهت پرورش معنوی، فکری، روانی و اجتماعی نوجوان تراز جمهوری اسلامی ایران از مهمترین اقدامات و اولویتهای رسانه ملی باشد. اتکا به نگاه فطرینگر و ویژگیهای روانشناختی نوجوانان و بهرهگیری از دانش تعلیم و تربیت اسلامی و استفاده از نظرات اندیشمندان حوزه و دانشگاه و تجربیات اهالی فرهنگ و هنر در انتقال هنرمندانه آموزههای لازم مبتنی بر انسانشناسی الهی و اهداف انقلاب اسلامی از انتظارات معاون سیما از سرپرست شبکه امید است». در این حکم همچنین از زحمات مهدی سالم در مدت تصدی این مسؤولیت قدردانی شده است.
***
«۵۲ هرتز» بعد از انجام اصلاحات پروانه نمایش گرفت
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی با صدور پروانه نمایش ۲ فیلم موافقت کرد. به گزارش «وطنامروز»، شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «بَلیط» به تهیهکنندگی سیدعلیرضا سجادپور و کارگردانی مرتضی رحیمی و «۵۲ هرتز» به تهیهکنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی سجاد شهریاری موافقت کرد. فیلم سینمایی «۵۲ هرتز» در شورای بازبینی قبلی دیده شده و پس از انجام اصلاحات، پروانه نمایش آن صادر شد.
***
پایان فیلمبرداری «بدون قرار قبلی» در آلمان
فیلمبرداری «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی به پایان رسید. به گزارش «وطنامروز»، فیلمبرداری «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی محمود بابایی در آلمان به اتمام رسید و این روزها مراحل فنی را پشت سر میگذارد. پگاه آهنگرانی به عنوان شخصیت اصلی، مقابل دوربین «بدون قرار قبلی» حاضر شده است. پیش از این نام مصطفی زمانی، الهام کردا و صابر ابر به عنوان بازیگران اصلی در این پروژه رسانهای شده بود. «بدون قرار قبلی» پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی به شمار میرود. فیلمنامه این فیلم توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراببیگی با نگاهی به یکی از داستانهای مصطفی مستور نوشته شده است. آخرین ساخته بهروز شعیبی برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده میشود.
***
اعلام آمار آثار رسیده به دوازدهمین جوایز آکادمی ایسفا
با پایان مهلت ثبتنام در دوازدهمین دوره جوایز آکادمی ایسفا، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، ۲۰۱ فیلم به دبیرخانه دوازدهمین جوایز آکادمی ایسفا ارسال شده است. از میان آثار رسیده به دوره دوازدهم، ۸۸ فیلم مستقیما به مرحله داوری آکادمی و ۱۱۳ فیلم به هیات انتخاب جهت بازبینی و بررسی معرفی میشوند تا در نهایت حدود ۲۰ فیلم هم از سوی هیات انتخاب معرفی و راهی آکادمی ایسفا شوند. این آثار شامل ۱۵۳ فیلم داستانی و ۴۸ فیلم تجربی هستند. دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به دبیری مرجان اشرفیزاده بهار ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
***
«ارتودنسی» ایرانی به جشنواره ساندنس میرود
فیلم کوتاه «ارتودنسی» به کارگردانی محمدرضا میقانی به جشنواره ساندنس ۲۰۲۲ راه یافت. به گزارش «وطنامروز»، فیلم کوتاه «ارتودنسی» به کارگردانی محمدرضا میقانی که پیش از این نامزد نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ شده بود، با ۱۶ فیلم از کشورهای مختلف در بخش مسابقه اصلی جشنواره ساندنس به رقابت میپردازد. جشنواره فیلم ساندنس بزرگترین جشنواره فیلمهای مستقل در آمریکا محسوب میشود. فیلمهای بسیاری از فیلمسازان مشهور سینمای آمریکا همچون کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش و کوین اسمیت، برای نخستینبار در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و باعث ترقی و شهرت امروز آنان شد. برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه این رویداد به آکادمی اسکار معرفی میشود.
***
«شرح رساله القدس» منتشر شد
«رساله القدس» نوشته روزبهان بقلی شیرازی، یکی از برجستهترین آثار عرفانی و سلوکی به زبان فارسی است که اخیرا شرح علی شالچیانناظر بر آن منتشر شده است. به گزارش «وطنامروز»، «شرح رساله القدس» به قلم علی شالچیانناظر نخستین شرح بر «رساله القدس» اثر روزبهان بقلی شیرازی است که بتازگی منتشر شده است. روزبهان بقلی شیرازی (متوفای 606 ق) از بزرگان اهل معرفت و از سالکان برجسته وحدت وجودی است که آثار عربی و فارسی فراوانی را از خود بر جا گذاشته است. از آثار بسیار مهم او که آن را به زبان فارسی نوشته و متنی فاخر و ادبی دارد، کتاب رساله القدس (الرساله القدسیه) است. این کتاب در دوره پختگی روزبهان ابومحمدبن ابی نصربن روزبهان بقلی فسایی شیرازی نوشته شده و میتوان آن را از بهترین و عمیقترین آثار او دانست.
ارسال به دوستان
اعلام موضع صریح سازمان سینمایی
«چپ، راست» بدون اعمال اصلاحات اجازه اکران ندارد
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی گفت: فیلم سینمایی «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی برای نمایش عمومی نیاز به اعمال یکسری اصلاحات دارد و این موضوع به شورای صنفی نمایش هم کتبا اعلام شده است. به گزارش «وطنامروز»، محمدرضا فرجی اظهار داشت: فیلم «چپ، راست» در دولت قبل هم از سوی شورای پروانه نمایش مشمول اصلاحات شده بود که بخشی از آن اصلاحات هنوز صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: تاکید سازمان سینمایی بر حل مشکلات فیلمسازان و صاحبان آثار از جمله فیلم «چپ، راست» است تا از طریق تعامل دوسویه برخی ایرادات و اشکالات مطرح شده از سوی شورای پروانه نمایش قبلی و کمیته بازبینی رفع شود تا سینماها شاهد تداوم رونق و اکران آثار جدید باشند.
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با اشاره به لزوم همکاری و تعامل تهیهکنندگان خاطرنشان کرد: طبیعی است تا زمانی که اصلاحات پیشنهادی شورا اعمال نشود به اکران عمومی نمیرسد.
وی یادآور شد: در ۲ جلسه قبل شورای صنفی نمایش از سوی نماینده سازمان سینمایی در شورای صنفی این موضوع به طور شفاهی در شورا اعلام و هفته گذشته نیز طی نامهای کتبی به شورا و پخشکننده فیلم ابلاغ شد.
مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی تاکید کرد: در جلسهای که روز شنبه ۲۷ آذر با حضور منوچهر محمدی، تهیهکننده این فیلم در دفتر معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تشکیل شد، این موضوع به وی هم ابلاغ شد که تا زمان انجام اصلاحات روی فیلم، نمایش آن از سوی سازمان سینمایی مورد پذیرش نیست و باید پس از انجام اصلاحاتی که ابلاغ شده، برنامهریزی برای اکران آن انجام شود، لذا تا انجام اصلاحات فیلم و بازبینی آن توسط شورای صدور پروانه نمایش، امکان اکران این فیلم وجود ندارد.
فرجی گفت: از میان فیلمهای سینمایی موجود چند مورد نیازمند اصلاح بودند که برخی با همکاری و تعامل صاحبان آثار اکران شدند و برخی در نوبت اکران هستند.
ارسال به دوستان
زمان ارسال اثر به جشنواره موسیقی فجر تمدید نمیشود
انتظامی داور جشنواره موسیقی «نوای مهر» شد
مجید انتظامی، سیدعبدالجبار کاکایی و محمدسعید شریفیان آثار بخش تکآهنگ نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» را ارزیابی میکنند. به گزارش «وطنامروز»، طبق اعلام سیدمرتضی حسینی دبیر جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» و مدیرگروه تلویزیونی شاهد، مجید انتظامی موسیقیدان، آهنگساز و مدرس مطرح موسیقی ایران، سیدعبدالجبار کاکایی شاعر و ترانهسرای شناخته شده و محمدسعید شریفیان موسیقیدان با سابقه ایران داوران بخش تکآهنگ جشنواره را تشکیل میدهند. نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» توسط ادارهکل امور هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف افزایش تولید آثار فاخر در حوزه هنر موسیقی و بازشناسی محورهای جریانساز در حوزههای شعر، ترانه، موسیقی، سرود و نماهنگ، اسفند سال جاری برگزار میشود. این جشنواره دارای بخشهای «تکآهنگهای تولید شده توسط گروههای موسیقی در سراسر کشور»، «نماهنگ»، «سرود دانشآموزی» و «سرود حرفهای (گروههای کُر)» است. علاقهمندان برای شرکت در نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» طبق اعلام فراخون تا ۵ دی فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. همچنین طی خبری اعلام شد فراخوان بخش رقابتی و غیررقابتی جشنواره موسیقی فجر که ثبتنام آن از آبان آغاز شده بود، یکم دی به اتمام میرسد و این مهلت تمدید نخواهد شد. فراخوان بخش رقابتی به صورت باکلام و بیکلام در بخشهای موسیقی (دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی، تلفیقی، پاپ، معاصر و ارکسترال ایران، کودک) و ناشر برگزیده و فراخوان بخش غیررقابتی براساس آییننامه جشنواره با هدف شناسایی، ظرفیتسازی و حمایت از فعالیتهای خلاقانه هنرمندان و گروههای موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری در هر شاخه از موسیقی تهیه و تنظیم شده است. گروهها و هنرمندان فعال در عرصه اجرای صحنه و صاحبان آثار براساس اعلام فراخوان بخش رقابتی و غیررقابتی تا پایان وقت اداری چهارشنبه اول دیماه ۱۴۰۰ فرصت دارند براساس شرایط جشنواره در سایت به نشانی www.fajrmusicfestival.com ثبتنام کرده یا به صورت حضوری آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.
ارسال به دوستان
با فروش 121 میلیون دلاری
«اسپایدرمن» مغلوب «اُمیکرون» نشد
فیلم سینمایی «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» توانست رکورد دومین فروش افتتاحیه بزرگ تاریخ سینما را به نام خود ثبت کند. به گزارش «وطنامروز»، حتی سویه جدید ویروس کرونا یعنی اُمیکرون هم نتوانست جلوی باکس آفیس این هفته آمریکای شمالی را بگیرد و فیلم «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» محصول سونی و مارول با 5/121 میلیون دلار فروش (از جمله ۵۰ میلیون دلار فروش پیشنمایش فیلم) توانست دومین فروش روز افتتاحیه تاریخ را به نام خود ثبت کند.
به این ترتیب این فیلم پشت 4/157 میلیون فروش روز اول «انتقامجویان: پایان بازی» و جلوتر از 1/119 میلیون دلار فروش «جنگ ستارگان: نیرو بیدار میشود» قرار گرفت. رقم فروش این فیلم همچنین بالاترین میزان دیده شده در تاریخ برای ماه دسامبر بود.
تخمین زده میشد فروش این فیلم پرستاره با نقشآفرینی تام هالند، زندایان و بندیکت کمبربچ به چیزی بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار تا پایان روز گذشته برسد و به این ترتیب این فیلم بتواند چهارمین فروش بزرگ نخستین آخر هفته اکران را در تاریخ آمریکا و کانادا داشته باشد. با تحقق این میزان فروش، «اسپایدرمن» پشت «انتقام جویان: پایان بازی» با 1/357 میلیون دلار، «انتقامجویان: جنگ ابدیت» با 5/257 میلیون دلار و «جنگ ستارگان: نیرو بیدار میشود» با 96/247 میلیون دلار قرار میگیرد. فروش «راهی به خانه نیست» در باکس آفیس جهانی از مرز ۳۰۰ میلیون دلار گذشته و انتظار میرود تا پایان یکشنبه فروش آن از ۵۰۰ میلیون دلار فراتر برود. تحلیلگران انتظار دارند این فیلم بسیار فراتر از این رقم برود اما حتی رسیدن به چنین فروشی باعث میشود این فیلم تبدیل به تنها ششمین فیلم تاریخ شود که به این میزان فروش دست مییابد. شاید مهمتر از آن، «اسپایدرمن» دومین فیلمی خواهد بود که بدون اکران در چین که بزرگترین بازار فیلم جهان است به این رقم میرسد. علاوه بر این، فیلم هنوز در ژاپن هم اکران نشده که مخاطبانش عاشق شخصیت مرد عنکبوتی هستند. تا پایان جمعه، آمار رسمی فروش فیلم نشان میدهد بریتانیا بزرگترین بازار خارجی آن با 9/24 میلیون دلار فروش بوده و بعد از آن مکزیک با ۲۰ میلیون دلار و کره با 2/12 میلیون دلار قرار گرفتند. این فیلم همچنین در استرالیا 4/10 میلیون دلار، در برزیل 6/9 میلیون دلار، در فرانسه 2/9 میلیون دلار، در روسیه 1/9 میلیون دلار، در هند 9/8 میلیون دلار، در ایتالیا ۷ میلیون دلار و در آلمان 7/5 میلیون دلار فروخت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|