|
ارسال به دوستان
اخبار
«قصه پری» از آمریکاییها جایزه گرفت
فیلم سینمایی «قصه پری» به نویسندگی و کارگردانی اشکان شاپوری برنده جایزه بهترین فیلم تکنیکی و هنری از منظر داوران جشنواره «ایندین فست» آمریکا شد. این فیلم داستان عشق پسر به پدر پیری را روایت میکند؛ در فراق مادر، پدر دچار بیماری سختی شده و پسر تلاش میکند بیماری پدر را با جازدن خود به جای مادر و پرستاری از وی درمان کند. بازیگران این فیلم هوشنگ مرید، اودین روشن، محمود نظرعلیان، حمید خندان، فرنوش نیکاندیش، شیما بختیاری، امیرحسن ناطقی، معصومه تیزچنگ، میترا تبریزی، حدیثه مقدم، نازنین رضوانی و سلیمان مختاری هستند.
***
نمایش ۲ مستند احمد فاروقیقاجار در موزه سینما
در ادامه نمایشهای ویژه فیلمهای مستند در موزه سینما تحت عنوان «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، فیلمهای «ابوالحسن صبا» و «چشمی که میشنود» ساخته احمد فاروقیقاجار روی پرده سالن فردوس موزه سینما میرود.
در بیستمین نشست «شبهای مستند» که روز دوشنبه ۲۳ مهر ساعت ۱۷ برگزار میشود، محمد تهامینژاد، پژوهشگر و مستندساز پیشکسوت و فخرالدین سیدی، مستندساز پیشکسوت درباره فیلم صحبت خواهند کرد. ورود برای عموم از جمله علاقهمندان سینمای مستند آزاد است.
***
فیلم سینمایی «نهنگها» آماده اکران شد
فیلم سینمایی «نهنگها» به کارگردانی غلامرضا جعفری بزودی در سینماهای کشور روی پرده میرود.
«نهنگها» به نویسندگی و کارگردانی غلامرضا جعفری، تهیهکنندگی محمد احمدی و سرمایهگذاری امیر زمستانی محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان است. این فیلم داستان خانوادهای افغانستانی را که در یک ویلا سرایدار هستند، روایت میکند. «نهنگها» پیش از این با نام «روزی روزگاری ایران» معرفی شده بود. سوگل قلاتیان، وحید شیخزاده، امیر زمستانی، شهره سادات موسوی، حسن مقصودی، سحرناز عباسزاده، الناز محمدبیگی، ایلین جاهد، رونیکا بهرامزاده، سهراب انصاریان و مرجان علوی در این فیلم بازی کردهاند.
***
عرضه «جستارهایی از مینیمالیسم» در کتابفروشیها
کتاب «جستارهایی از مینیمالیسم» نوشته جاشوا فیلدز میلبرن و رایان نیکودموس بتازگی با ترجمه پگاه صمدزاده توسط نشر عنوان منتشر و روانه بازار نشر شده است. مینیمالیسم ابزاری برای رهایی از اضافات غیرضروری برای تمرکز بر چیزی است که در زندگی مهم است. زندگی در فرهنگ مصرفی و رقابتی نادرست امروز، خرید و انباشت مدام وسایل بیهوده و صرف زمان طولانی در شبکههای اجتماعی، ما را اسیر خود کرده و تمرکز و آرامش را از ما ربوده و ما بدون آنکه بدانیم تحت کنترلیم. مینیمالیسم صرفا یک راهکار برای دور ریختن وسایل اضافی نیست، چرا که همگی میتوانند خیلی سریع جایگزین شوند. در بخشی از این کتاب میخوانیم: همانطور که اشیا فضای فیزیکی زندگی ما را تنگ میکنند، انبوه اطلاعات مطلقا بیفایده ذهن ما را پر میکنند و ما موجودات سراسیمهای میشویم که نه میتوانیم زمان حال را درک کنیم، نه اشتیاق و نه شادی را، در حالی که لحظات زندگی کوتاه ما لیاقت توجه کاملمان را دارند. برای بازیافتن لحظه لحظههایی که از ما ربوده شده است، برای رسیدن آرامشی که گویی هرگز نداشتهایم و نخواهیم داشت، ناچاریم دسترسیمان را به منابع اطلاعاتی محدود کنیم. این کتاب با ۱۳۰ صفحه و قیمت ۱۲۰ هزار تومان عرضه شده است.
***
برگزاری مراسم رونمایی از «راه سوم»
مراسم رونمایی از کتاب «راه سوم؛ الگوی مترقی زن در منظومه فکری آیتالله خامنهای» نوشته فاطمه ترکان، هدی صادقزادگان و سمانه مقصودی امروز ۲۳ مهر در دانشگاه اصفهان برگزار میشود. بخش مهمی از مسائل مرتبط با هر تمدن با مساله زن گره خورده است، چرا که از یک سو مساله انسانیت از آن تبعیت میکند و از سوی دیگر زن محور خانواده است و خانواده اساس فرهنگ و تمدن و تعالی جامعه و شرط ادامه حیات آن است به طوری که بدون اصلاح زنان و خانواده نمیتوان انتظار جامعهسازی و پس از آن تمدنسازی را داشت و البته در صورت اصلاح این دو، جامعه هم میتواند بخوبی اصلاح شود. مراسم رونمایی از کتاب «راه سوم؛ الگوی مترقی زن در منظومه فکری آیتالله خامنهای» که توسط انتشارات چاپ و نشر بینالملل چاپ شده، با حضور حجتالاسلام علی ذوعلم و جمعی از اندیشمندان برگزار و در آن از بانوان جبهه مقاومت تقدیر و تشکر میشود.
***
نمایش انیمیشن «ببعیها و رؤیای پرواز» در ۱۷۳ سینمای ترکیه
در راستای سند تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رویکرد افزایش سهم ایران در بازار صنایع فرهنگی، اوایل مهر سال جاری با همکاری ادارهکل همکاریهای رسانهای و فضای مجازی این سازمان و وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، نمایش پویانمایی «ببعیها و آرزوی پرواز» محصول سازمان هنری و رسانهای اوج در ۱۷۳ سینمای ۴۳ شهر ترکیه به نمایش گذاشته شد. در همین ارتباط، رایزنی فرهنگی کشورمان در آنکارا همزمان با اکران پونمایی مذکور در بیش از ۱۳ سینما شهر آنکارا و همچنین به منظور تبلیغ و بازتاب این اقدام، مراسم آغازین این انیمیشن را با حضور تعدادی از دانشآموزان ایرانی در یکی از سینماهای شهر آنکارا برگزار کرد. تهیه پوستر انیمیشن و سینماهای در حال اکران، انتشار پوستر و تیزر در فضای مجازی در اختیار نمایندگی فرهنگی، ارسال پوستر به برخی رسانهها و مراکز فرهنگی و هنری، گفتوگو با برخی مدارس شهر آنکارا برای معرفی اثر و آمادگی برای برگزاری اردوها مشترک دانشآموزی برای تماشای فیلم توسط دانشآموزان ترک و... از جمله اقدامات این نمایندگی فرهنگی بوده است.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با مسعود شجاعیطباطبایی، دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور «هولوساید»
غیراستاندارد دوگانه
محمد محمدی: در حالی فراخوان سومین مسابقه بینالمللی کارتون، کاریکاتور و پوستر با عنوان «هولوساید» مصادف با هفتم اکتبر، سالگرد عملیات توفان الاقصی منتشر شد که این مسابقه در 2 دوره گذشته با واکنشها و عکسالعملهای متفاوتی در سطح بینالمللی همراه بود؛ ابتدا اینکه در 2 دوره برپایی این مسابقه، هنرمندان متعددی از کشورهای مختلف حاضر به شرکت در آن شدند و از همان دور نخست این مسابقه را از سطح ملی به یک رویداد بینالمللی بدل کردند و از سوی دیگر این رویداد با بازتابهای گستردهای در سطح جهان مواجه شد تا جایی که مسعود شجاعیطباطبایی به عنوان دبیر این رویداد از ورود به 22 کشور جهان منع شد. با تمام این اوصاف سومین دوره این مسابقه همزمان با سالگرد عملیات توفان الاقصی فراخوان خود را منتشر کرد و تنها با گذشت چند روز از انتشار فراخوان بیش از 10 کشور اثر به این رویداد ارسال کردند پیشبینی میشود تا پایان زمان مقررشده شاهد حضور گسترده و بیشتر نیز خواهیم بود. به این بهانه با مسعود شجاعیطباطبایی دبیر این دوره به گفتوگو نشستیم.
***
* لطفا درباره مسابقه «هولوساید» توضیح بدهید و اینکه چرا بین دوره دوم و سوم این رویداد وقفه افتاد و ضمنا چرا نام این مسابقه که در 2 دوره گذشته هولوکاست بود به هولوساید تغییر کرد؟
ببینید! این مسابقه مانند دوسالانه کاریکاتور یا دوسالانه کارتون کتاب نیست که با یک بازه زمانی و فاصله مشخص زمانی برگزار شود، بلکه ما متناسب با اتفاقاتی که میافتد این رویداد را برگزار میکنیم. این مسابقه به مثابه اعلان جنگ به رژیم صهیونیستی در حوزه جنگ نرم است، بنابراین وقتی در دوره قبل رژیم صهیونیستی با واسطههایی اقدام به انتشار طرحهای توهینآمیزی از پیامبر گرامی اسلام کرد، ما این مسابقات را در 2 دوره برگزار کردیم اما این بار قضیه متفاوت است و با موضوع غزه که شاهد یک نسلکشی بیسابقه طی یک سال اخیر هستیم مواجهیم. عنوان مسابقه را هم هر بار با نام «هولوکاست» مطرح کردیم اینها بلااستثنا ما را دچار محدودیتهای گسترده کردند. شما کافی است کلمات کارتون، کانتست و هولوکاست را در فضای مجازی جستوجو کنید، منابع خارجی در مقابل سریع واژه «denial» را به معنی نفی هولوکاست آورده و مطرح میکنند، به همین خاطر است ما برای اعلان این موضوع در سایتها و فضاهای بینالمللی و خارجی با محدودیتها روبهرو هستیم و به سرعت صفحات بسته میشود و محدودیتهای وحشتناکی در اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر (شبکه ایکس) لحاظ میشود، بنابراین ما با کمک گرفتن از دوستان از واژه هولوساید استفاده کردیم که تلفیقی از هولوکاست و جنوساید است که هر 2 معنی نسلکشی را میدهند و این مبنای نامگذاری این مسابقه بود.
* استقبال هنرمندان از 2 دوره برگزاری چطور بود و اینکه آیا اساسا آمار میتواند مولفهای برای بیان میزان تاثیرگذاری اینگونه رویدادها باشد؟
ما دنبال ارائه آمار استقبال از 2 دوره برگزاری جشنواره نیستیم؛ موضوعی که من هم خیلی موافق آن نیستم که به این شکل باشد. شما توجه کنید اغلب نگاه ما نگاه جشنوارهای و آماری است و معیار این بوده که هر چه آمار بالاتر باشد، یعنی جشنواره خوب بوده یا برعکس. ما اصلا به دنبال آمار نبودیم، آن هم با توجه به اینکه خوشبختانه کشورهای بسیار زیادی در این رویداد شرکت کردند. شما ببینید وقتی در فضای مجازی همان 3 کلمهای را که گفتم (کارتون، هولوکاست و کانتست) را جستوجو کنید، خواهید دید که تمام سایتهای غربی و صهیونیستی که اسمهای بزرگی را یدک میکشند، در عمل دنبال این هستند که این مباحث ظلمستیزانه مطرح نشود. وقتی ما اقدام کردیم به جمعآوری اطلاعات در همین دومین دوره مسابقه هولوکاست بیش از 500 صفحه متفاوت از تایمز آفاسرائیل، جروزالم پست، نیوزویک، نیویورکر و هاآرتص و سایر رسانههای مختلف منعکس شد که این نشاندهنده قدرت ما در ارائه این مفهوم به شکل نمایشگاههای تصویری است که باعث وحشتزدگی شد. این وحشتزدگی تا جایی بود که نتانیاهو شخصا از این مسابقه به سازمان ملل شکایت و اعلام کرد هنرمندان حاضر باید تحریم شوند. از طرفی سازمان ملل نیز اعلام کرد امکان تحریم همه حاضران نیست و تنها میتواند دستاندرکاران را تحریم کند که در نهایت و خوشبختانه من به 22 کشور ممنوعالورود شدم و از این بابت خوشحالم و این نشان میدهد این مسابقه به چه میزان تاثیرگذار بوده است. اگر چه آمار بسیار خوبی در ادوار گذشته داشتیم اما همانطور که گفتم تاثیرگذاری برایمان از آماردهی مهمتر است.
* از اهداف برگزاری این مسابقات بگویید و اینکه آیا سومین دوره این رویداد تفاوتی با ۲ دوره گذشته دارد؟
در واقع یک هدف مشخص در هر ۳ دوره وجود داشته و دارد و آن به چالش کشیدن آزادی بیانی است که دنیای غرب ادعای آن را میکند؛ آزادی بیانی که در عمل فقط رویه دوگانه دارد، یعنی جنایت را نمیخواهند دیده شود و افشاگری پیرامون این جنایات را نشان نمیدهند و اگر در کنار مردم مظلوم غزه و فلسطین با یســتیم، برخورد میکنــند. شما ببـینید ما در هولوکاست بحثـــی که مطـــرح شد این بود که چرا تاوان آن را مردم فلسطین باید بدهند؟ کشوری که هزاران کیلومتر با جنگ دوم جهانی و هیتلر و اتفاقاتی که رخ داد فاصله دارد. منتها بعد از جنگ گفتند ما 6 میلیون کشته دادیم و باید یک سرزمین به ما بدهند و آمدند اینجا را اشغال کردند. ما همین موضوع را به چالش کشیدیم. بعد اعلام کردند آزادی بینهایت است تا جایی که به ادیان گرامی و حتی به پیامبر اسلام توهین کردند اما در عمل هیچ اعتقادی به آزادی بیان ندارند و کسانی را که به هولوکاست اعتراض میکنند به تجزیهطلبی متهم و به زندانهای طولانی و جرایم نقدی بالا محکوم میکنند.
این دوره فرقی که با 2 دوره گذشته دارد این است که ما عنوان کردیم هولوکاست واقعی همین جنایتی است که در غزه در حال رخ دادن است. قبل از جنایت غزه و در ۲ دوره گذشته جنایتها پیوسته نبود، مانند قتلعام صبرا و شتیلا که به صورت مقطعی انجام شده بود اما در موضوع غزه شاهدیم که یک سال است اتفاقات تلخی در حال رخ دادن است. از این رو این بار ما در عین حال که آزادی بیان ادعایی را به چالش کشیدیم، نوع برخورد دوگانه را نیز نشان دادیم. شما ملاحظه میکنید که از یک طرف آمریکا اعلام میکند ما حامی صلح هستیم اما از طرف دیگر تسلیحات کشتار جمعی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار میدهد و میلیاردها دلار هزینه در حمایت از رژیم صیهونیستی میکند. ما هدف اصلیمان در واقع همین است که نشان دهیم آمریکا و دولتهای غربی به صورت آشکار از جنایتهای رژیم صهیونیستی حمایت میکنند.
* در نشست خبریتان از استقبال هنرمندان از سراسر دنیا برای حضور در این مسابقه گفتید؛ دلیل این مشارکت و استقبال هنرمندان دنیا چیست؟
الحمدلله ما مسابقات متعددی را تاکنون برپا کردهایم و با توجه به اینکه چند روزی از اعلان فراخوان نمیگذرد، هنرمندانی از 10 کشور جهان اثر به مسابقه فرستادهاند و از همین ابتدا شاهد حضور پرتعداد هنرمندان هستیم، شما ببینید! 5 روز از فراخوان نگذشته که 10 کشور مشارکت کردهاند و این موضوع بسیار مهمی است. از سویی در پی این اتفاق ما توانستیم در تعامل مستمر با هنرمندان دنیا باشیم. یکی از دلایل این ارتباطات این است که هنرمندان خارجی را به صورت مستمر در معرض مسابقات مختلف قرار دادیم. به عنوان نمونه در همین آخرین دوره مسابقاتی که برگزار شد، مسابقه بایکوت رژیم صهیونیستی در بازیهای المپیک بود که 55 کشور شرکت کردند و این نشان میدهد ما از تمام توانمان در این موضوعات استفاده کرده و میکنیم.
به هر حال یکی از دلایل این است که در تمام سایتهای معتبر و خوب دنیا اطلاعات و اخبارمان ارائه میشود و دیگر اینکه ما با تک تک هنرمندان جهان ارتباط دوطرفه برقرار کردیم و این ارتباط مستمر و ادامهدار خواهد بود.
* بحث منع ورودتان به برخی کشورهای دنیا تاثیری بر برگزاری این مسابقه داشته است؟ ضمنا واکنش هنرمندان داخلی به جنایات انجام شده از سوی رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی میکنید؟
ببینید! بحث این حقیر که توفیقهایی داشتم از جمله ممنوعیت ورود به تعدادی از کشورها، مانع از این نمیشود که ما در کشورهای مختلف حضور نداشته باشیم. همین هفته گذشته یک نمایشگاه انفرادی از کارهایم را با عنوان «غده سرطانی» در ترکیه و شهر آنکارا برگزار کردم که با حضور شهردار آنکارا و استقبال خوب رسانهها و مردم این کشور مواجه شد. انعکاس خبری این نمایشگاه در شبکههای تلویزیونی ترکیه و رسانههای این کشور بسیار خوب و عالی بود. به عنوان نمونه خودم با حضور در یک شبکه تلویزیونی ترکیه گفتوگویی نسبتا طولانی را داشتم که در نشریات و رسانههای ترکی بسیار انعکاس یافت و بسیاری به آن پرداختند. البته این نمایشگاه ادامهدار خواهد بود و در شهرهایی چون قونیه و استانبول نیز به نمایش درخواهد آمد. من تصور میکنم هنرمندان در حوزههای مختلف کارهای فاخر انجام دادهاند.
اساسا هنرمندی که آزاده باشد، بعید میدانم چشمها و نگاههای گریان کودکان فلسطینی را ببیند و متاثر نشود، مگر اینکه چشم روی فطرت پاکی که خدا در دل انسان نهاده ببندند. البته در فضاهای مجازی شاهد هستیم بسیاری از هنرمندان - البته من به اینها عنوان هنرمند اطلاق نمیکنم - برای اینکه تعداد دنبالکنندگانشان که واقعی هم نیستند ریزش پیدا نکند، واکنشی نشان نمیدهند و مباحث اینچنینی که باعث ناراحتی میشود. هنرمندان بزرگی در دنیا اعلام موضع کردند و حرفهایشان را به صراحت زدند مانند سوزان ساراندون، راجر واترز، خاویر باردم و بسیاری دیگر که در کنار مردم فلسطین قرار گرفتند. اساسا مگر میشود آدم این همه ظلم و جنایت را ببیند و بیتوجه باشد، بنابراین در سایر حوزهها هم اتفاقات خوبی افتاده است، مثلا در تئاتر، کوروش زارعی آثار و نمایشهای فاخری را روی صحنه برد، در شعر و ادبیات هم به همین ترتیب اما متاسفانه در سینما کمی فاصله دارد که امیدوارم شرایط مهیا شود.
* در پایان اگر موضوع و صحبتی باقی مانده است بفرمایید.
من تصور میکنم برخی مدیران فرهنگی و هنری ما هنوز با گذشت یک سال از این جنایات، این بحث به عنوان اولویت برایشان مطرح نیست و مدیران هنری ما هنوز متوجه این دغدغه بزرگ جهانی که باعث رنجش میلیاردها انسانها در دنیا شده نیستند.
ارسال به دوستان
نشست خبری چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران روز گذشته در پردیس ملت برگزار شد
تنوع گونهها و بومیگرایی در ژانر
گروه فرهنگ و هنر: در حالی که کمتر از 5 روز دیگر چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران کار خود را رسما آغاز خواهد کرد، دبیر این این رویداد مهم سینمای کشور، نخستین نشست خبری خود را در پردیس ملت با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد. در این نشست مهدی آذرپندار ضمن یاد کردن از شهدای مقاومت، درباره روند شروع به کار جشنواره گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران از آذر سال گذشته با انتشار فراخوان شصتوهشتمین جشنواره منطقهای سینمای جوان در مشگینشهر کار خود را آغاز کرد. پس از فرصتی که در جشنوارههای منطقهای ایجاد شده بود، تاکید داشتیم حتما جشنوارههای منطقهای را برگزار کنیم.
وی افزود: تلاش داشتیم برای فیلمهای استانی مسیری همچون جشنواره فیلم کوتاه تهران داشته باشیم. ۲ جشنواره منطقهای در خرداد و تیر در مشهد و قزوین قرار بود برگزار شود که به دلیل شهادت آیتالله رئیسی به تعویق افتاد و شهریور برگزار شد. به دلیل اتفاقاتی که در این مدت افتاد این جشنوارهها در تاریخ مجددی که اعلام شد، برگزار شدند. امروز ۱۴ فیلم از جشنوارههای منطقهای به جشنواره تهران راه پیدا کردهاند. از جمله از جشنواره مشگینشهر ۵ فیلم وارد جشنواره فیلم کوتاه تهران شده است.
آذرپندار درباره شعار این دوره از جشنواره هم گفت: در دورههای گذشته، تنوع ژانرها و بومیگرایی در ژانر را مد نظر داشتیم. امسال نیز در تداوم آن سیاست، شعار جشنواره را «پذیرای جهان خیالانگیز تو» تعیین کردیم؛ با آسیبشناسی دورههای گذشته این شعار را انتخاب کردیم.
دبیر جشنواره با اشاره به اهمیت خیالپردازی در سینما توضیح داد: ما هنوز در سینمایی که مبتنی بر تخیل و خیال هست ضعف داریم. تاکید داشتیم بر این بعد از سینما پافشاری کنیم تا سینمای خیالانگیزتری در حوزه فیلم کوتاه داشته باشیم که بعدا برکاتی در سینمای بلند داشته باشد.
وی اشاره کرد: در برخی ژانرها مانند فانتزی و علمی - تخیلی و برخی فضاهای خیالانگیز همچنان ذائقه مخاطبان ما به این جنس سینما عادت ندارد و به این علت جشنواره اعتنای خود را بر این موضوع گذاشته است.
آذرپندار درباره تعداد فیلمهای این بخش توضیح داد: امروز در بخش فیلم داستانی از ۵۵ فیلم پذیرفته شده، ۲۶ فیلم واجد عنصر خیالانگیزی است و این اتفاق مهمی است. خیالانگیزی و تخیل، بعد تکنولوژیکی و فناورانه سینما را دارای اهمیت میکند.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بخش هوش مصنوعی هم گفت: به عنوان نخستین جشنواره، بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را به جشنواره اضافه کردیم. برای نخستینبار در جشنواره میتوانید فیلمهای ساخته شده با هوش مصنوعی و «ویآر» را با عینکهای مخصوص ببینید.
وی ادامه داد: خیلی خوشبختیم که در این بین، تعدادی از فیلمها ایرانی هستند. در بخش هوش مصنوعی ۳۴۴ فیلم از کشورهای دنیا دریافت و در بخش بینالملل آن را تعریف کردیم که ۱۱ فیلم پذیرفته شدند. ۳ فیلم در بخش هوش مصنوعی ایرانی هستند. در بخش «ویآر» نیز ۸ فیلم پذیرفته شدند که یک فیلم ایرانی است.
آذرپندار در پاسخ به این سوال که دبیر جشنواره تا چه میزان در انتخاب و حضور فیلمها در جشنواره دخالت داشته، توضیح داد: در این دوره کسی نتوانست ادعای مستندی درباره دخالت دبیر در انتخاب فیلمها داشته باشد. سال گذشته نیز صحبتهایی درباره فیلم «مدیر مدرسه» بود اما مگر «مدیر مدرسه» چه جایزهای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفته است؟! این فیلم فقط یک جایزه گرفته است. من فکر میکنم اگر کسی با من رفیق بوده است، نباید از فیلمسازی محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد، نباید حیثیت رسانهای خود را ببرد. وی ادامه داد: بهترین گواه این ماجرا این است که به هیات انتخاب زنگ بزنید و روال کار را بپرسید. خواهش میکنم درباره میزان دخالت دبیر در این ۳ سال ورود و پیگیری کنید. ۳ سال است وقتی فیلمها را اعلام میکنیم، کمترین انتقاد و اعتراض را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد حتما صدایش درمیآید. همه دوستان حساس هستند و اگر شائبهای باشد حتما آن را رسانهای میکنند. دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره حضور فیلمسازان مستقل در جشنواره نیز گفت: ۳۰ درصد فیلمهای پذیرفته شده محصول انجمن سینمای جوان و مابقی متعلق به فیلمسازان مستقل است. باقی فیلمها ممکن است از جاهای دیگری هم حمایت شده باشند اما برای ما در بخش انتخاب تفاوتی نمیکند فیلم متعلق به جایی است یا خیر. بسیاری از فیلمها نیز بخشی از هزینه خود را از انجمن دریافت میکنند. امروز فیلمسازان تنها ۲۵۰ میلیون تومان از انجمن برای تولید دریافت میکنند.
آذرپندار در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره تاثیر روی کار آمدن دولت چهاردهم با رویکرد متفاوت در رویه برگزاری جشنواره و انتخاب فیلمها توضیح داد: تاثیر دولتها در جشنوارهها، تاثیر ثابتی است. ما آزادی عمل در برگزاری جشنواره داشتیم و بیش از هر چیزی، این جشنواره محصول ما و تیممان در انجمن و حمایت سازمان سینمایی در هر دولتی است. طبیعتا بخش عمده این حمایتها در دولت سیزدهم انجام شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|