|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی به زندگی هنری ناصر عبداللهی، متفاوتترین خواننده پاپ همزمان با چهاردهمین سالروز درگذشتش
میخوام از شما بخونم
پیروز ارجمند در گفتوگو با «وطنامروز» : ناصر با سبک جدیدی از ترکیب لهجه جنوبی و سازبندی موسیقی مدرن به خوانندهای پیشرو بدل شد
عباس اسماعیلگل: 14 سال است موسیقی پاپ ایران از وجود یکی از بهترین و متفاوتترین خوانندههای پاپ پس از انقلاب محروم است و اهالی موسیقی پاپ شب یلدای دیگری را بدون حضور خوانندهای سپری میکنند که از هیچ کس تقلید نمیکرد. 14 سال پیش در چنین روزی بود که در فضای مصلای قدس بندرعباس چیزی جز حزن و اندوه دیده نمیشد؛ مشتاقانی که از گوشه گوشه کشور برای آخرین وداع با صدای ماندگار جنوب، خود را به بندرعباس، دیار همیشگی ناصریا رسانده بودند. از کودک و پیر، از زن و مرد، دانشجو و کارمند و... کنار هم، با چشمانی خیس از دست دادن ناصر عبداللهی را باور نداشتند.
این هنرمند بامداد سوم آذرماه ۸۵ در بیمارستان خلیجفارس بندرعباس به علت از کار افتادن کلیه بستری شد و سپس به کما رفت. پس از چند روز هم به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل و در بخش ICU این بیمارستان بستری شد و سرانجام یک هفته بعد به بیمارستان شهید هاشمینژاد تهران منتقل شد و ظهر روز ۲۹ آذرماه در حالی که تنها ۳۷ سال داشت به دیار باقی شتافت و در زادگاهش بندرعباس به خاک سپرده شد.
محمدعلی بهمنی، شاعر پیشکسوت که زندهیاد عبداللهی از اشعارش بسیار خوانده بود، همان سال در پی درگذشت ناصر عبداللهی درباره فعالیت هنری این خواننده و آهنگساز گفته بود شناخت او از شعر، خوب و عجیب بود و این واقعیتی است که باید به آن اعتراف کرد.
بهمنی خاطرنشان کرده بود او انسانی بود که موسیقی را خوب میشناخت، صدای خوبی داشت و حیف شد؛ میتوانست این صدا رساتر بماند، اما دریغ!
محمدعلی بهمنی چندی پیش هم در جمعی خصوصی درباره آن زندهیاد چنین گفت: سر اجرای ترانه «دل من یه روز به دریا زد و رفت» بارها ناصر از من اجازه خواست آن را اجرا کنم. اجازه ندادم. یک روز زنگ زد و گفت استاد آن اثر را بدون اجازه شما خواندم و منتشر کردم. زنگ زدم حلالیت بگیرم! و من بغض کردم و از صداقتش خوشم آمد.
* ناصریا را برای مظلومان جهان خواندم
اما شاید در این میان بازخوانی بخشی از آخرین مصاحبه زندهیاد ناصر عبداللهی خالی از لطف نباشد. وی در یک مصاحبه کمتر خواندهشده، درباره قطعه مشهور «ناصریا» گفته بود: همه میگویند «ناصریا» کاری اسپانیولی است و از ملودیهای جیپسی کینگ برگرفته شده است، در حالی که واقعیت غیر این است و «ناصریا» به هیچ وجه تعلقات اسپانیایی ندارد. این کار ریتم عربی دارد، ریتمی که بارها توسط عود، دهل و دف عربی نواخته شده و تاکنون هیچگاه توسط گیتار نواخته نشده بود اما من این کار را انجام دادم. ملودی ترانه «ناصریا» سال 1367 ساخته شد. آن سال من به کنکاشی درباره ظلم رسیده بودم؛ ظلمی که در دنیا وجود داشته و دارد و برای همدردی با مظلومان جهان این کار را ساختم. در متن شعر «ناصریا» میگویم اگر کسی به اسم ناصر قصد یاری مظلومی را داشت باید سختی بسیاری را متحمل شود و مبارزات بسیاری با نفس خویش داشته باشد و در نهایت در سایه توجهات پروردگار پیروز خواهد شد.
زندهیاد ناصرعبداللهی در بخشی از این گفتوگو که در «کتاب ستارگان موسیقی پاپ» آمده است، درباره موسیقی پاپ اظهارنظر قابل توجهی داشته است. عبداللهی معتقد بود «موسیقی پاپ ایرانی، حرکت نوین و تازهای است که پویایی دارد و به جرأت میتوان اذعان کرد روند این حرکت تا بدین جا خوب بوده و توانسته است جایگاه ویژهای در میان جوانها ایجاد کند. این حرکت در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی موفق بوده است و امیدوارم سیر صعودی این هنر، خدای ناکرده به حرکتی نزولی بدل نشود».
* مرا به شبیهخوانی متهم میکنند
وی همچنین درباره سبک کاریاش گفته بود: من را هم به «شبیهخوانی» متهم کردهاند! میگفتند لحظاتی از صدای تو شبیه فلان خواننده است، بعضی وقتها نیز از فلان خواننده تقلید میکنی و مواقعی هم کارهایت شبیه کارهای نعیم افغانی است. در مقابل این اتهامات شروع به تحقیق کردم و نهایتا به این موضوع پی بردم که چرا برخی اینگونه درباره صدای من میاندیشند. من اساسا دنبال حرفهای تازه و کارهای نو هستم و از تقلید و شبیهخوانی خوشم نمیآید.
* به سطحی نرسیدم که اشعار حافظ و مولانا را بخوانم
اشعار ترانههایم را بر اساس مطالعاتم انتخاب میکنم. در میان شعرای معاصر آثار محمدعلی بهمنی و پروین اعتصامی را خواندهام. در بین شعرای قدیمی نیز عاشق آثار حافظ و مولانا هستم. تا به امروز سطح معلوماتم ایجاب نمیکرد از اشعار این ۲ بزرگوار استفاده کنم. اما از امروز به بعد به طور قطع گریزهایی به دیوان شاعران عارفی که بر تارک تاریخ ادبیات ایران قرار دارند، خواهم زد.
* اصالت مردم جنوب به معنویت ختم میشود
بهعنوان یک بندرعباسی از اهالی این شهر میخواهم «جنوبی» زندگی کنند؛ با راستی و به دور از دوز و کلک، مردم جنوب از اصالت واقعی برخوردارند، اصالتهایی که پرورش آنها میتواند ختم به راه معنویت شود. همچنین دعا کنند بتوانم در مسیر ارتقا و تقویت روحی باقی بمانم تا روزبهروز بیشتر و بهتر خدمتگزار خلق باشم.
* کسی برای شهرت خواننده نشود
جوانهای علاقهمند به کار در عرصه موسیقی پاپ، ابتدا باید مطمئن شوند که آیا واقعا به این نوع موسیقی علاقهمند هستند یا فقط برای رسیدن به شهرت و معروفیت قصد فعالیت در این سبک از موسیقی را دارند. اگر صرفا به مورد دوم (شهرت) علاقهمند هستند، بهتر است به دنبال این کار نیایند، چرا که به بیراهه خواهند رفت اما اگر واقعا به این نوع موسیقی علاقه دارند، ابتدا باید با پشتکار، عزمی قوی و شکیبایی بسیار گام به جلو بگذارند.
مهرداد نصرتی از چهرههایی است که سالها در کنار ناصر عبداللهی زندگی کرد و 7 قطعه را برایش آهنگسازی کرد. شاخصترین آنها قطعه «راز» است که پس از درگذشت ناصر شنیده شد اما یکی از قطعات هیت او به شمار میرود. نصرتی درباره زندهیاد عبداللهی گفت: همیشه با تمام میل و علاقه دوست داشت برای مسائل اعتقادیاش، قطعاتی را بسازد و بخواند همچنین ارادت خاصی به حضرت امیرالمومنین علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) داشت. باورهای مذهبی در زندگی او جاری بود و خدا را به معنای واقعی دوست داشت. اما عجیبترین نکته درباره ناصر این بود که از همان روز اول که او را شناختم به من میگفت من مرگ زودی خواهم داشت. همیشه میگفت در جوانی میمیرم و تو این خاطرات و جملات و یادگاریهای من را حفظ کن، البته خاطرات و حرفهای زیادی هم از او دارم که نزد من به امانت است و هیچگاه بیان نخواهم کرد.
نصرتی درباره روز تلخ فوت عبداللهی گفت: زمانی که ایشان در بندرعباس بستری شد من نتوانستم به آن شهر بروم اما از لحظهای که او را به تهران منتقل کردند تقریبا تا آخرین روز نزد او بودم. به همراه سایر دوستان برایش دعا میکردیم، یک شب دلم طاقت نیاورد و به مشهد رفتم. در حرم امام رضا(ع) یک شب تا صبح دعا کردم و حال پریشانی داشتم. آنجا کمی آرام شدم و همان لحظه حس کردم باید حال ناصر خوب شده باشد. چند لحظه بعد با من تماس گرفتند و گفتند که ناصر از دنیا رفت.
دکتر پیروز ارجمند، آهنگساز و از مدیران باسابقه موسیقی کشور در گفتوگو با «وطن امروز» درباره نقش ناصر عبداللهی در جریان موسیقی زمان خود گفت: با شکلگیری جریان جدیدی از موسیقی پاپ پس از انقلاب اسلامی، شاهد حضور خوانندههای مختلفی در عرصه موسیقی کشور بودیم که بدون شک ناصر عبداللهی یکی از بهترین و متفاوتترین این خوانندهها بود که در کنار رضا صادقی، غلامرضا صنعتگر و سهیل نصیری به نمایندگی از خوانندگان موسیقی جنوب در سطح اول موسیقی پاپ پس از انقلاب میدرخشید.
آهنگساز اثر «سفر به چذابه» تصریح کرد: یکی از نقاط مشترک این 4 خواننده جنوبی نسل اول موسیقی پاپ پس انقلاب، تحت تاثیر قرار گرفتن آنها از ابراهیم منصفی (شاعر و آهنگساز پرآوازه جنوبی) است که همگی در خطه هرمزگان به تبعیت از ابراهیم منصفی فعالیت حرفهای خود را انجام میدادند.
وی در ادامه درباره وجه متمایز موسیقی ناصر عبداللهی گفت: عبداللهی یک نمونه جدید و قابل توجه از موسیقی جنوب به مخاطبان ارائه میداد، زیرا در لحن خواندن وی از گویش رایج جنوبی میان خوانندهها خبری نبود و ناصر با صدای بکر و خاص خود به متفاوتترین خواننده جنوبی کشور بدل شد و در این باره اوج شکوفایی استعدادهای هنری عبداللهی ترانه «ناصریا» بود؛ شعر این آهنگ به گویش بندری است و به گفته خودش هدف از ساخت آن اعتراض ضد ظلم در جهان و همدردی با ستمدیدگان جهان بود. ارجمند ادامه داد: زندهیاد عبداللهی بسیار به انتخاب اشعار و ملودی آثار حساس بود به طوری که مانند اغلب خوانندگان صرفا با یکی دو ترانهسرا و آهنگساز محدود همکاری نمیکرد و با آهنگسازان مختلفی همکاری کرده است که این موضوع از روحیه مردمی عبداللهی نشأت میگیرد.
وی ادامه داد: شاید اگر زندهیاد محمود جهان را نمونه موفق خوانندههای بااصالت موسیقی جنوب بدانیم، ناصر عبداللهی را باید خوانندهای پیشرو در میان هنرمندان جنوبی دانست که سبک جدیدی از ترکیب لهجه جنوبی و سازبندی موسیقی مدرن ارائه داد. مدیر کل سابق دفتر موسیقی ارشاد درباره ویژگیهای فردی ناصر عبداللهی گفت: ناصر فردی خونگرم و بسیار مهربان بود و به جرات میتوان گفت در میان اهالی موسیقی با هیچ کس تنش و مشکلی نداشت. شخصیت بزرگ عبداللهی در کنار هنر بالای موسیقاییاش کاری کرده که هنوز پس از 14 سال از درگذشت ناصر، خوانندههای جوان خطه جنوب با الگوبرداری از این هنرمند پا به عرصه موسیقی میگذارند و در مجموع با اعتماد به نفس بالایی فعالیت هنری خود را آغاز میکنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم تقلید، ملودی و صدایی منحصر به فرد، از مهمترین ویژگیهای این خواننده جنوبی بود و این مساله موجب شده بود تا علاقهمندان و هواداران زیادی داشته باشد همچنین اخلاص ناصر عبداللهی موجب شد که وی در مدت فعالیت هنری خود از تمام توانش استفاده کند و با همین ویژگی به شایستگی لقب صدای ماندگار جنوب را از مردم گرفت.
گفتنی است، آلبومهای بوی شرجی، هوای حوا، عشق است (همراه با پرویز پرستویی و محمدعلی بهمنی)، دوستت دارم و کودکان خیابانی از جمله آثار مطرح و شناخته شده ناصر عبداللهی است و«ناصریا» هم یکی از معروفترین آثار این خواننده جنوبی است.
ارسال به دوستان
افزایش نرخ ابتلا به «کووید-۱۹» در آلمان
برلیناله آنلاین؟!
برلیناله که امید داشت بتواند در سال ۲۰۲۱ به صورت حضوری برگزار شود به دنبال قرنطینه جدید شهر برلین برای شیوع کرونا، با تغییرات اساسی در جشنواره روبه رو شد. به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، انتظار میرود جشنواره فیلم برلین همین روزها اعلام کند دوره ۷۱ خود را عقب میاندازد و به صورت آنلاین برگزار میشود. تاریخ از پیش اعلام شده برای برلیناله ۲۰۲۱ از ۱۱ تا ۲۱ فوریه (۲۳ بهمن تا ۳ اسفند) است. افزایش نرخ ابتلا به «کووید-۱۹» در هفتههای اخیر موجب شده این حدس و گمان ایجاد شود که برلین مجبور میشود تاریخ برگزاری جشنواره را به تعویق بیندازد و در عین حال این دوره را مجازی برگزار کند. منابع نزدیک به مسؤولان جشنواره میگویند این جشنواره ۲ هفته به تعویق میافتد و اوایل مارس به صورت آنلاین برگزار میشود. بازار فیلم اروپا نیز که به صورت موازی برلیناله پیش میرود، انتظار میرود همین روند را دنبال کند. از این احتمال که جشنواره به ماه آوریل منتقل شود و به صورت فیزیکی برگزار شود هم صحبت میشود اما همه اینها به عدم اطمینان درباره روند ابتلا به ویروس کرونا بستگی دارد و معلوم نیست قرنطینه جدید آلمان در کنترل بیماری تا چه حد موفق ظاهر شود، به همین دلیل دولت که تامینکننده بخش مهمی از هزینههای جشنواره است با این تصمیم موافق نیست. در هر حال صنعت فیلم ترجیح میدهد بتواند در ۳ ماه اول سال جدید و در اواسط بهار یا اوایل تابستان و در حد فاصل بین بازار فیلم آمریکا در نوامبر و بازار کن چه به صورت مجازی و چه غیر آن، تحرکاتی داشته باشد. ارسال به دوستان
گوگل بازار را به نفع خود تنظیم میکند
شکایت ۱۰ ایالت آمریکا از گوگل
۱۰ ایالت آمریکا از گوگل به دلیل فروش آگهیهای تبلیغاتی ضد رقابتی به دادگاه شکایت کردند. به گزارش فارس به نقل از یورونیوز، ۱۰ ایالت در آمریکا از گوگل به دلیل فروش آگهیهای تبلیغاتی ضد رقابتی به دادگاه شکایت کردند. 10 ایالت آمریکا روز چهارشنبه با طرح یک دادخواست علیه گوگل، غول موتور جستوجو را به «رفتار ضد رقابتی» در صنعت تبلیغات آنلاین متهم کردند، از جمله معاملهای برای دستکاری فروش با فیسبوک رقیب. «کن پاکستون» دادستان کل تگزاس با اعلام این شکایت که در دادگاهی فدرال در تگزاس تشکیل شد، گفت: گوگل از «قدرت انحصاری» خود برای کنترل قیمت تبلیغات آنلاین استفاده میکند، بازار را به نفع خود تنظیم میکند و رقابت را از بین میبرد. پاکستون در ویدئوی منتشر شده در توئیتر گفت: این جالوت (گُلیاث یا همان دیو و غول در کُتُب عهد عتیق) از قدرت خود برای دستکاری در بازار، از بین بردن رقابت و آسیب رساندن به شمای مصرفکننده استفاده میکند. گوگل که در «مونتِین ویو»ی کالیفرنیا مستقر است، ادعاهای پاکستون (Paxton) را «ناشایست» خواند و گفت قیمت تبلیغات آنلاین طی دهه گذشته کاهش یافته است. شکایت دادستانهای جمهوریخواه چند ایالت، قلب تجارت گوگل را هدف قرار داده است، تبلیغات دیجیتالی که تقریبا کل درآمد آن را به دست میآورد و همچنین تمام پولی که شرکت مادر گوگل یعنی «آلفابت» (Alphabet Inc)، برای کمک به تأمین مالی طیف وسیعی از پروژههای فناوری گسترده و پشتیبانی فنی در دورافتادهترین بخشهای این کمپانی عظیم به آن وابسته است. ارسال به دوستان
تلویزیون
دورهمی در شب یلدا
مهران مدیری با اجرای «دورهمی» و برنامهای گفتوگومحور در شب یلدا در شبکه نسیم حضور مییابد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سیما، شبکه نسیم مردم را به دورهمی شب یلدای این شبکه دعوت کرد. شبکه نشاط و سرگرمی، همگام با سایر شبکههای سیما، برنامههای شاد و مفرحی را برای شب یلدا تدارک دیده است. دورهمی شبکه نسیم یکشنبه شب از ساعت 21:30 روی آنتن میرود. دیگر برنامههای ویژه شب یلدای شبکه نسیم «نسیم آوا» است که ساعت ۱۸ پخش میشود. «ویتامین خ» ساعت ۱۸:۳۰، برنامه «کتاب باز» ساعت ۱۹ و مسابقه «شوتبال» ساعت ۲۰ روی آنتن میرود. «کودک شو» هم ساعت ۲۳ پخش میشود.
***
«آرمن» به شبکه پویا میآید
مجموعه انیمیشن ایرانی «آرمن» به کارگردانی محمدرضا حسابی و حسین صفارزادگان، جمعهها ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه پویا میرود. به گزارش «وطن امروز»، سریال انیمیشن ۳۹ قسمتی «آرمن» هر جمعه ساعت ۱۸ از شبکه پویا روی آنتن میرود. «آرمن» محصول مشترک سازمان هنری- رسانهای اوج و صداوسیما نخستین انیمیشن ابرقهرمانی در ایران است که توان رقابت با انیمیشنهای خارجی را دارد. کارگردانی این سریال انیمیشن را محمدرضا حسایی و حسین صفارزادگان بر عهده دارند و محمدمهدی شکوری تهیهکننده این اثر کاملا ایرانی است. بازپخش سریال انیمیشن «آرمن» جمعهها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه پویا پخش میشود.
ارسال به دوستان
معرفی اصغر وصالی در «دستمال سرخها»
تهیهکننده مستند «دستمال سرخها» که در بخش جایزه شهید آوینی چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، میگوید گروه سازنده این اثر تلاش کردهاند امانتدار شهدا در روایت ماجرایی تاریخی باشند. به گزارش تسنیم، حسین اسدیزاده، تهیهکننده مستند «دستمال سرخها» که در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره زمان تولید مستند «دستمال سرخها» عنوان کرد: تولید این فیلم یک سال و نیم زمان برد و طی آن با 19 نفر مصاحبه شد که در 75 دقیقه در جشنواره سینماحقیقت چهاردهم ارائه شده است. اسدیزاده با اشاره به تدوین این مستند در ۳ فصل کلی عنوان کرد: در بخش اول مستند به معرفی گروه دستمال سرخها و وجه تسمیه آن پرداخته میشود تا دیدی کلی برای مخاطب نیز شکل بگیرد. در فصل دوم شهید اصغر وصالی و خدماتش معرفی شده است و فصل سوم نیز درباره جوان عکاس و هنرمندی به نام علی تیموری است که آخرین فرمانده دستمال سرخها بوده است و با روایت شهادت او فیلم تمام میشود.
ارسال به دوستان
«سلام آقای همینگوی» چاپ شد
مجموعهداستان «سلام آقای همینگوی» نوشته عبدالمجید نجفی بتازگی توسط انتشارات سروش برای نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شده است. به گزارش مهر، نویسنده کتاب درباره آن میگوید: داستانهای مجموعه «سلام آقای همینگوی» با ترسیم فضاهای روحی، چالشها و تلاشهای شخصیت نوجوان برای غلبه بر این سختیها بر آن بوده آینهای دراماتیک برابر نوجوان همروزگار خود بگذارد تا از سویی با خواندن داستان لذت ببرد و از سوی دیگر بر غنای تجربه زیستی او اندکی اضافه شود. این کتاب دربردارنده مضامین اجتماعی و مشکلات و سختیهای دوران نوجوانی است که به زبان داستان بیان میشود. اینکتاب با ۴۱ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.
ارسال به دوستان
شنیدن «ساختمان شماره ۹۹» در رادیو
اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، سریال رادیویی «ساختمان شماره ۹۹» را با حال و هوای شب یلدا برای پخش از شبکههای رادیویی نمایش و سلامت آماده کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، مریم تاجیک، نویسنده این مجموعه رادیویی گفت: «ساختمان شماره ۹۹» یک سریال طنز به مناسبت شب یلدا و توأمان درباره معضلات آپارتماننشینی است که در ۷ قسمت نوشته شده است. وی افزود: داستان نمایش درباره قصه مردی است که در طمع به دست آوردن کل آپارتمان به دروغ ایرادی روی ساختمان میگذارد تا در حال و هوای شب یلدا و در حالی که همه تدارک مراسم این شب را میبینند واحدهای این ساختمان را خریداری کند. «ساختمان شماره ۹۹» شنبه بیستونهم آذرماه، ساعت ۶:۱۵ از رادیو نمایش پخش میشود و ساعت ۲۱:۴۵ روی آنتن رادیو سلامت میرود.
ارسال به دوستان
مدیرعامل نسیم آنلاین درگذشت
محمدسعید جباری، مدیرعامل خبرگزاری نسیم آنلاین درگذشت. به گزارش وطن امروز، محمدسعید جباری، مدیرعامل خبرگزاری نسیم آنلاین عصر پنجشنبه 27 آذرماه دار فانی را وداع گفت. زندهیاد جباری که تنها 32 سال داشت، به علت عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. در پیام حجتالاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پی درگذشت «محمدسعید جباری» آمده است: ایشان یک نسل سومی مؤمن، مجاهد، بصیر، خوشفکر و پرعمل بود که همواره در زیستبوم فرهنگی رسانهای انقلاب اسلامی، نقشآفرینیهای مؤثر داشت.
«وطن امروز» درگذشت مرحوم جباری را به خانواده و همکاران ایشان تسلیت میگوید.
ارسال به دوستان
اطلاعاتی که برای نخستین بار پیرامون کودتای 28 مرداد 32 در یک مستند مطرح میشود
روایت کودتای 53 برای مخاطب 2020
وقتی ایده یک مستند این است که قرائت رسمی از کودتای 28 مرداد را که سالها در رسانهها مورد توجه بوده به چالش بکشد، باید به مستنداتی دست پیدا کند؛ مستنداتی که براحتی گیر نمیآیند؛ آرشیوهای گوناگون، اسناد دولتی و پروندههای محرمانهای که برای سالها سربه مهر بودهاند و جز انگیزه به چالش کشیدن قرائت رسمی، دلیلی برای رفتن سراغشان وجود ندارد. کودتای 53، مستند ویژهای که پیرامون کودتای 28 مرداد توسط تقی امیرانی تولید شده است، تلاش میکند واقعیت نقش انگلستان در کودتای 28 مرداد را پررنگتر کند؛ نقشی که گویی در همه این سالها آنچنان که باید محسوس نشده، با اینکه بخش مهمی از کار توسط انگلیسیها پیش رفته است؛ آنقدر که «داربی شر»، شخصیت اصلی قصه کودتای 53، بعدها از اینکه همه چیز به اسم آمریکاییها و کرمیت روزولت - طراح آمریکایی کودتا- تمام شده ناراحت است و این ناراحتی را اعلام میکند! کارگردان کودتای 53 اما داربی شر، عامل انگلیسی کودتا را از دل تاریخ بیرون میکشد. فقط یک گفتوگو از او باقی مانده اما این چیز کمی نیست؛ یک گفتوگوی تمامعیار برای تشریح آنچه در مرداد 32 تهران را آبستن حوادثی عجیب و غریب میکند، کودتایی که به مدت 25 سال مخوفترین پلیس سیاسی جهان را بر ایران حاکم میکند. مستند کودتای53 از این منظر بشدت قابل تامل است. شاید برای نخستین بار از زبان جاسوسان سیا و MI6 به وضوح درباره تشکیل ساواک توسط سازمان سیا صحبت میشود. ماموران سابق موساد به صراحت درباره ارتباطاتی که با این تشکیلات اختناق داشتهاند، همچنین فرآیند آموزش و تقویت ساواک سخن میگویند. یکی دیگر از بخشهای مهم مستند که میتواند مورد توجه مستندسازان داخلی قرار گیرد و سوژه مستندهای تاریخی دیگر ناظر به دوران پهلوی دوم باشد، مساله اعدام دستهجمعی مخالفان مصدق است که عددشان کم هم نیست. کارگردان مستند کودتای53 برای ساخت مستند از انواع تکنیکهای سینمایی بهره برده است. امیرانی درباره اینکه چرا پس از گذشت بیش از 6 دهه توجهش معطوف به کودتای۳۲ شده در مصاحبهای گفته است: «هری ترومن، رئیسجمهور دموکرات آمریکا و همعصر دکتر مصدق زمانی گفته بود در دنیا چیز جدیدی جز وقایع تاریخیای که شما هنوز درک درستی از آن ندارید، وجود ندارد. برای آمریکاییها ایران پیش از واقعه تسخیر سفارت آمریکا وجود ندارد. برای ایرانیان، کودتای ۲۸ مرداد لحظهای تعیینکننده است. این ۲ رویداد اساس تاریخ رابطه میان ایران و آمریکا را شکل میدهد». ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|