|
ارسال به دوستان
نگاهی به آفت تعدد جشنوارههای حوزه موسیقی در آستانه برپایی سیوهفتمین دوره جشنواره موسیقی فجر
رزومهسازی به بهانه جشنواره
گروه فرهنگ و هنر: یکی از معضلات همیشگی حوزههای مختلف هنری کشور تعدد برپایی جشنوارههای موازی هنری است؛ جشنوارههای پرشماری که توسط بخش خصوصی و بخش دولتی با رنگ و لعابهای مختلف برگزار میشود و در خیلی از مواقع جز حیف و میل بودجهها کارایی دیگری ندارند. بدون شک جشنوارههای موسیقایی یکی از همین موارد است که طی سالهای اخیر از این آفت در امان نمانده است. این مساله دلایل متعددی دارد که مسلما مهمترین موضوع «رزومهسازی» مدیران بخشهای مختلف حاکمیتی و دولتی در حوزههای هنری است و موارد دیگری که در این مقال نمیگنجد.
درباره جشنوارههای موسیقی باید گفت سالهاست جشنواره موسیقی فجر با تمام فراز و نشیبهایی که دارد، در ایام دهه فجر برگزار میشود اما این جشنواره هیچگاه نتوانسته آنطور که باید، آیینه تمامنمای موسیقی کشور باشد؛ و به لحاظ داشتن خلاقیت در ارائه بخشهای مختلف و برنامهریزی از ضعفهای بسیاری رنج میبرد که مسلما با تکمیل بخشهای مختلف و تزریق ایدههای گوناگون میتوان جشنواره موسیقی فجر را به بالاترین کیفیت ممکن رساند تا به معنای واقعی رویدادی شایسته جشن اهالی موسیقی برای سالروز پیروزی انقلاب اسلامی باشد اما نهادهای مختلف دولتی و حاکمیتی با برپایی جشنوارههای متعدد موسیقایی نهتنها کمکی اساسی به اعتلای فرهنگ و هنر کشور نمیکنند بلکه موجب ایجاد سردرگمی اهالی موسیقی و مخاطبان موسیقی در میان انواع و اقسام این جشنوارهها هستند.
به عنوان مثال در ۳ ماه پایانی سال 1400 شاهد برپایی چند جشنواره موسیقی غیرخصوصی در کنار جشنواره موسیقی فجر هستیم که از مهمترین آنها میتوان به جشنواره موسیقی نوای مهر توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، جشنواره موسیقی کیش از سوی منطقه آزاد کیش و جشنواره موسیقی جوان توسط وزارت ارشاد و از سوی مرکز آفرینشهای بسیج اشاره کرد. این جشنواره با هزینههای بالای بیتالمال در زمستان امسال برگزار میشود و اگر بخواهیم سایر جشنوارههای موسیقایی (غیر بخش خصوصی) که در فصلهای دیگر سال برگزار میشوند را بشماریم مسلما از تعداد انگشتان ۲ دست هم فراتر خواهد رفت؛ از سوی دیگر وقتی نگاهی به نشستهای خبری مسؤولان این جشنوارهها میاندازیم همه آنها به صراحت میگویند: «در این جشنواره ایده و حرفهای تازهای خواهیم داشت». سوال اینجاست که چرا نباید برخی از این ایدههای نو (بنا بر ادعای مسؤولان جشنوارهها) در قالب بستری یکسان و معتبر چون جشنواره موسیقی فجر ارائه شود تا این جشنواره که ویترین و آبروی موسیقی کشور است با کمک تمام نهادها و تجمیع بودجهها به بهترین شکل ممکن برگزار شود، البته ناگفته نماند این اتفاق مستلزم تزریق این نگاه به مسؤولان نهادهای مختلف است که جشنواره موسیقی فجر را جشنواره مختص وزارت ارشاد ندانند و یک جشن ملی موسیقایی برای پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد کنند. مسلما در کنار این مساله مسؤولان وزارت ارشاد هم باید با همافزایی و با ایجاد فضایی تعاملی بهترین شرایط همکاری با سایر نهادها و مراکز فرهنگی کشور را برای برپایی جشنواره موسیقی فجر فراهم کنند تا برای یک بار هم که شده این جشنواره آیینه تمامنمای موسیقی کشور باشد؛ درست همانند جشنواره فیلم فجر که تمام نهادهای فرهنگی کشور برای پررنگتر شدن این جشنواره به تولید آثار فاخر همت میکنند.
***
طفل سر راهی موسیقی
جشنواره موسیقی فجر طی سالیان اخیر با یک روال ثابت و بدون خلاقیت درباره بخشهای مختلف برگزار میشده است به طوری که هیچگاه تکلیف این جشنواره با موسیقی پاپ مشخص نبوده است. طی سالیان اخیر موسیقی پاپ به عنوان بخش جنبی جشنواره و صرفا برای کسب درآمد برای مسؤولان جشنواره حضور داشته است. درباره موسیقی پاپ باید گفت اینکه موسیقی پاپ در ایران، هویتی غربی و وارداتی دارد هیچ شکی در آن نیست اما نباید از این نکته غافل شویم که به هر حال این گونه موسیقایی در کشور جزو پرطرفدارترینها محسوب میشود و اینجاست که مسؤولیت متولیان فرهنگی و هنری کشور برای جهتدهی مناسب این گونه موسیقی به ارزشها و معیارهای نرم جامعه دوچندان میشود. متاسفانه برخلاف وعدههای مسؤولان هنری کشور مبنی بر ارتقای سطح کیفی موسیقی پاپ در بخشهایی چون ترانهسرایی، آهنگسازی و خوانندگی امسال هم مانند سالهای گذشته موسیقی پاپ همان مسیر نزولی تکراری و خنثی را سپری کرد؛ بدون آنکه شاهد یک سیاستگذاری مدون و بابرنامه از سوی مسؤولان هنری کشور باشیم. عنوان «طفل سرراهی» موسیقی ایران برازنده وضعیت موسیقی پاپ در کشور است، البته طفل سرراهیای که بیشترین چرخه مالی موسیقی کشور را به خود اختصاص داده است، از سوی دیگر ۲ نهاد معتبر موسیقی در کشور یکی «انجمن موسیقی ایران» به عنوان نماینده دولت در موسیقی و دیگری «خانه موسیقی» که البته برخی مواقع به طور غیررسمی از نهادهای دولتی بودجه هم دریافت میکند، تاکنون هیچگونه فعالیت، برنامهریزی و تاثیرگذاری در روند موسیقی پاپ نداشتهاند به طوری که انجمن موسیقی ایران فعالیت و تمرکز خود را بر موسیقی نواحی و اصیل ایران گذاشته است و خانه موسیقی هم اغلب به موسیقی کلاسیک میپردازد، این وسط تنها دفتر موسیقی ارشاد است که صرفا درخواست مجوز آلبومها و کنسرتها را بررسی میکند و این مرکز هم کاری به جریان موسیقی پاپ در ایران ندارد و این هنرمندان حاضر در این عرصه هستند که خودشان طبق سلایق خودشان تصمیم میگیرند نسل نوجوان و جوان علاقهمند به موسیقی پاپ چه چیزی گوش دهند. مسلما پس از مدتی همین سلایق شخصی جای خود را به سلایق عمومی مردم میدهد به طوری که امروز شاهد آن هستیم برخی مواقع بیکیفیتترین آثار موسیقایی پاپ از نظر کارشناسان تبدیل به پرطرفدارترین آثار میشود.
ارسال به دوستان
روایت متفاوت یک جنگ
«موقعیت مهدی» فیلم شاعرانه است
مدیر جلوههای ویژه میدانی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی سیدهادی حجازیفر معتقد است این فیلم یک اثر کاملا شاعرانه است.
به گزارش «وطنامروز»، ایمان کرمیان مدیر جلوههای ویژه فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» نخستین ساخته سینمایی هادی حجازیفر که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته میشود، گفت: داستان این فیلم بیشتر درباره زندگی و شخصیت شهید مهدی باکری است و فکر میکنم نسخه سینمایی این پروژه بیشتر روی همین جنبه مانور داده است. نسخه سینمایی «موقعیت مهدی» با جنگ شروع میشود و به پایان میرسد. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه نسخه نهایی این فیلم سینمایی را دیدهام، میتوانم بگویم یکی از فیلمهای سینمایی بسیار خوب در این دوره از جشنواره فیلم فجر است و میتوان آن را یک اثر تأثیرگذار دانست که مخاطب را با خود همراه میکند.
مدیر جلوههای ویژه میدانی با اشاره به اینکه در بخشی از سکانسهای این فیلم اشک ریخته است، توضیح داد: اینکه فیلم تا چه اندازه توانسته شهید باکری را به تصویر بکشد، باید توسط کارگردان توضیح داده شود اما از نظر من «موقعیت مهدی» یک فیلم بسیار شاعرانه است. حتی صحنههای جنگ این فیلم بسیار شاعرانه است.
وی ادامه داد: آنچه در «موقعیت مهدی» به عنوان سکانسهای جنگی به تصویر کشیده شده است، یک جنگ کاملا متفاوت است که نمیتوان آن را با سکانسهای جنگ دیگر فیلمها همچون «ایستاده در غبار» و «تنگه ابوغریب» مقایسه کرد، چرا که مخاطب شاهد یک فیلم متفاوت با تصویرهای جذاب است.
کرمیان با اشاره به بخش جلوههای ویژه میدانی این پروژه گفت: برای به تصویر کشیدن سکانسهای مورد نظر، تقریبا همه کار کردهام؛ از انفجار، چاشنی، باران، برف و توفان گرفته تا دودهای لازم برای صحنه، به همین دلیل هر چیز که در جلوههای ویژه میدانی استفاده میشود، در این فیلم کار شده است.
وی بیان کرد: همه تلاش خود را کردم تا از هر چیز که باعث جذابیت صحنههای مورد نظر میشد استفاده کنم، البته این را هم باید بگویم که جلوههای ویژه این فیلم بسیار متفاوت است، به عنوان مثال شاید تنها شاهد ۲ یا ۳ پلان انفجارهای نزدیک هستیم، بلکه در این فیلم بیشتر شاهد تأثیرات جنگ هستیم.
مدیر جلوههای ویژه میدانی «تک تیرانداز» با اشاره به اینکه بخشهای جنگی «موقعیت مهدی» در منطقه چشمه شور جاده قم، آبادان و اهواز فیلمبرداری شده است، توضیح داد: خوشبختانه برای تأمین تجهیزات مورد نیاز با مشکل مواجه نبودیم، البته با توجه به اینکه پروداکشن این فیلم بزرگ بود با مشکلاتی نیز مواجه بودیم که البته براحتی این موارد برطرف شد. تاکید میکنم اگر برای چنین فیلمهایی حمایت و تجهیزات وجود نداشته باشد، هیچ وقت ساخته نمیشوند.
وی بیان کرد: یکی از نکات جالبی که در این فیلم وجود دارد این است که اکثر عوامل فیلم بسیار جوان هستند و جنگ و آدمهای آن دوران را ندیدهاند اما بخوبی توانستند سکانسهای مختلف این فیلم را درک کنند، در واقع رنج سنی عوامل این فیلم بین ۲۰ تا ۳۰ سال بوده اما با تمام این شرایط بخوبی توانستند چنین پروژهای را کار کنند.
کرمیان در پایان گفت: در این دوره با ۲ فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر و «ماهان» به کارگردانی حمید شاهحاتمی در جشنواره فیلم فجر حضور دارم.
ارسال به دوستان
اخبار
«آغاز پایان» به چاپ دوم رسید
چاپ دوم کتاب «آغاز پایان؛ رصد تحولات آماری و راهبردهای جمعیتی آزادسازی فلسطین» توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. به گزارش مهر، کتاب «آغاز پایان؛ رصد تحولات آماری و راهبردهای جمعیتی آزادسازی فلسطین» تألیف صالح قاسمی بتازگی توسط انتشارات سروش به چاپ دوم رسیده است. سرزمین تاریخی و مقدس فلسطین از دیرباز مورد توجه ادیان آسمانی و تمدنهای بشری بوده است. از منظر ایدئولوژیک و دینی، فلسطین در گذشته ادیان آسمانی و حوادث آینده آخرالزمانی جهان بسیار تعیینکننده بوده و خواهد بود. همانطور که از دریچه مباحث استراتژیک و ژئوپلیتیک نیز جغرافیای حساس این کشور باستانی در راهبردهای کلان جهانی، تعیینکننده برتری سیاسی قدرتهای بینالمللی بوده است. نظر به ابعاد اهمیت دینی و سیاسی این کشور بود که سازمان صهیونیسم جهانی این سرزمین مظلوم را برای اجرای طرح اسکان یهودیان صهیونیست و تأسیس رژیم نامشروع اسرائیل برگزید. توسعه فرهنگ ازدواج آسان، ترویج ارتقای الگوی فرزندآوری، مهاجرت نکردن و تداوم حضور در فلسطین، راهاندازی جنبش بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن و همچنین شکستن حصر باریکه غزه از جمله راهکارهایی هستند که ذیل راهبردهای جمعیتی آزادسازی فلسطین و قدس شریف تعریف شده و روند مرگ جمعیتی رژیم صهیونیستی را تسریع میکنند. چاپ دوم این کتاب در ۱۷۰ صفحه وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۴۵ هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقهمندان این حوزه قرار گرفته است.
***
«آینده» از ۲۳ بهمن اکران میشود
فیلم سینمایی «آینده» به کارگردانی امیر پورکیان از ۲۳ بهمن اکران میشود. به گزارش «وطنامروز»، اکران فیلم سینمایی «آینده» به نویسندگی و کارگردانی امیر پورکیان پس از پایان جشنواره فیلم فجر از ۲۳ بهمن قطعی شد. سعید خانی، مدیرعامل خانه فیلم و پخشکننده فیلم سینمایی «آینده» با اشاره به زمان آغاز اکران این فیلم گفت: فیلم سینمایی «آینده» ۲۳ بهمن در سینماهای سراسر کشور به نمایش عمومی درخواهد آمد. «آینده» یک درام اجتماعی ملتهب است که در خلاصه داستان آن آمده است: «آینده جنین مادری است به نام امروز، که فردا متولد میشود». پانتهآ بهرام، کامبیز دیرباز، امیر جعفری، نیما شعباننژاد، شهرام قائدی، علی استادی، شیرین یزدانبخش، لادن ژاوهوند، سوگل نوروزی و بهاره افشاری در این اثر به ایفای نقش پرداختهاند. فیلم «آینده» به تهیهکنندگی سیدضیا هاشمی و سرمایهگذاری سیاوش امینپور تهیه و تولید شده است.
***
وضعیت سلامتی محمد کاسبی پایدار است
مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، وضعیت سلامتی محمد کاسبی را تشریح کرد. به گزارش «وطنامروز» به نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، سیدعباس عظیمی، مدیرعامل این موسسه با پیگیری از بیمارستان وضعیت محمد کاسبی را پایدارتر نسبت به گذشته قلمداد کرد و از مردم عزیز خواست برای سلامتی ایشان دعا کنند تا تلاشهای پزشکان برای درمان این هنرمند به ثمر برسد و شاهد سلامتی کامل ایشان و برگشت به فعالیتهای هنری باشیم. عظیمی ضمن ابراز امیدواری نسبت به وضعیت سلامتی محمد کاسبی، بیان کرد: در این مدت تلاش برای کنترل وضعیت قلب و رسیدن به یک وضعیت پایدار ادامه داشته و خوشبختانه خطر برطرف شده است. همچنین پزشکان امیدوار هستند در چند روز آینده استاد از بیمارستان مرخص شود و ادامه روند درمان را در منزل انجام دهند.
***
«سکوت طولانی» ابراهیم اصغرزاده ۲۰ ساله شد
نمایشگاه عکس «سکوت طولانی» به بهانه بیستمین سال عروج هنرمند، عکاس و مستندساز «سیدابراهیم اصغرزاده» برپا میشود. به گزارش «وطنامروز»، نمایشگاه عکس «سکوت طولانی» به بهانه بیستمین سال عروج هنرمند، عکاس و مستندساز «سیدابراهیم اصغرزاده» از هشتم بهمنماه ۱۴۰۰ در فرهنگسرای نیاوران برپا میشود. نمایشگاه عکس «سکوت طولانی» ساعت ۱۷ در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران گشایش مییابد. پیش از آن فیلم مستند «سکوت طولانی» به کارگردانی آن مرحوم ساعت ۱۵:۴۵ در همین سالن به نمایش درخواهد آمد. ابراهیم اصغرزاده، عکاس و مستندساز، متولد ٢٩ بهمن ١٣۴۶ در شهر مشهد بود. نخستین علاقههای او به دنیای تصویر را در ثبت مستندگونه حضور خود و همرزمانش در جنگ تحمیلی و در جبهههای کوهستانهای غربی ایران میتوان مشاهده کرد. ابراهیم در میانه دهه ۶۰ به آموزش تخصصی عکاسی و خبرنگاری حرفهای در روزنامه قدس روی آورد. او تا پایان جنگ برای آن روزنامه عکاسی کرد و در سال ۱۳۶۸ در دانشگاه هنر تهران در رشته فیلمسازی پذیرفته شد. زمان و ساعات بازدید این نمایشگاه از ۹ تا ۱۵ بهمنماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ خواهد بود. علاقهمندان میتوانند به نشانی پاسداران شمالی، روبهروی پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند. ورود برای عموم آزاد است.
ارسال به دوستان
«خوشنام» گزینه احتمالی ماه رمضان شبکه است
کارگردان سریال «خوشنام» گفت: درست است این سریال ۳۰ قسمتی است و زمانی که کار را کلید زدیم، مناسبت خاصی در ذهنمان نبود اما موضوع داستان طوری است که میتواند در ماه رمضان هم پخش شود.
به گزارش «وطنامروز»، علیرضا نجفزاده درباره قصه این مجموعه گفت: درونمایه داستان این سریال توبه و بازگشت است، منتها این توبه و بازگشت در مسیر درام قصه اتفاق میافتد. شاید این سوال به وجود آید که هر آدمی در زندگیاش چنین فضایی را تجربه میکند اما ما به دور از شعارزدگی و اغراق چنین سوژهای را پیش بردیم و امیدوارم مردم هم با آن ارتباط برقرار کنند.
این کارگردان درباره زمان پخش سریال «خوشنام» نیز گفت: این سریال ۳۰ قسمتی است و زمانی که کار را کلید زدیم مناسبت خاصی در ذهنمان نبود اما موضوع داستان طوری است که میتواند ماه رمضان هم پخش شود.
این کارگردان درباره انتخاب بازیگران این سریال گفت: شاید مردم در بخش بازیگری این سریال غافلگیر شوند و انتظار بازیهایی که از برخی بازیگران در این سریال ارائه داده شده است را نداشته باشند. برای مثال هومن حاجیعبداللهی، حمید لولایی، عباس جمشیدیفر و اغلب بازیگرانمان در خوشنام با نقشهایی متفاوت از پیش ظاهر شدهاند، در هر صورت تاکنون حدود ۸۰ درصد تصویربرداری انجام شده و از گروه بازیگران بسیار راضی هستم.
وی ادامه داد: ما در شرایط سختی این سریال را پیش میبریم، کرونا، حمایت مالی تلویزیون و سرما روی کار ما تاثیر گذاشته است. قصه خوشنام در تابستان رخ میدهد اما به دلیل کرونا یک ماه کار را تعطیل کردیم و مجبور شدیم در یکسری لوکیشنها ضبط کنیم و الان به جایی رسیدهایم که در سرمای هوا باید سکانسهای خارجی را ضبط کنیم و بازیگران در این شرایط باید بلوز آستین کوتاه بپوشند!
ارسال به دوستان
«اسپایدرمن» ششمین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
فیلم «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» موفق شد رکورد دیگری کسب کند و تا عنوان ششمین فیلم پرفروش تاریخ سینما خودش را بالا بکشد. به گزارش «وطنامروز»، «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» با فروشی که این هفته در سینماهای جهان کرد و با رساندن آمار فروشش به 69/1 میلیارد دلار در باکسآفیس جهانی ششمین فیلم پرفروش تاریخ شد. هر چند این رقم بدون محاسبه نرخ تورم است اما این فیلم موفق شد با پشت سر گذاشتن «دنیای ژوراسیک» با فروش 67/1 میلیارد دلار و «شیر شاه» با فروش 66/1 میلیارد دلار این جایگاه را کسب کند. با وجود نگرانیهایی که نسبت به شیوع «کووید-۱۹» بویژه سویه اُمیکرون وجود داشت، «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» همچنان در سراسر جهان دارد سینمادوستان را به خود جذب میکند.
این فیلم آنقدر محبوب بوده که در برنامه «شنبهشب زنده» تلویزیون آمریکا جیمز آستین جانسون که در «هجو جو بایدن» بازی میکند به مردم گفت که این فیلم از عوامل شیوع سویه اُمیکرون بوده است. با این حال عبور از جایگاه ششم باید برای «اسپایدرمن» سختتر باشد، زیرا ۵ فیلم باقیمانده که شامل «آواتار»، «انتقامجویان: پایان بازی»، «تایتانیک»، «جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد» و «انتقامجویان: جنگ بینهایت» است، هر یک بیش از ۲ میلیارد دلار فروختهاند و رسیدن به این مرز برای «مردعنکبوتی» میتواند غیرواقعی باشد.
این فیلم ابرقهرمانی که تام هالند در نقش مرد عنکبوتی ظاهر شده است، تاکنون ۷۲۱ میلیون دلار در سینماهای آمریکا و 1/970 میلیون دلار در دیگر نقاط جهان فروش کرده است.
در بریتانیا که زادگاه هالند است این فیلم فروش ۱۱۶ میلیون دلاری را ثبت کرده و مکزیک با فروش 4/73 میلیون دلار و کرهجنوبی با فروش 6/60 میلیون دلار دیگر نقاطی بودند که از این فیلم استقبال زیادی به عمل آوردند. این فیلم هنوز در چین اکران نشده است.
ارسال به دوستان
استقبال چینیها از فیلمهای داخلی
«ماتریکس» نبرد را باخت
در هفتهای که گذشت چینیها به تماشای فیلمهای محصول چین در سینماها نشستند و «ماتریکس» در رقابت با این فیلمها از گردونه ۵ فیلم اول پرفروش بیرون رفت.
به گزارش «وطنامروز»، «ماتریکس: رستاخیز» در هفتهای که گذشت از فهرست ۵ فیلم پرفروش چین خارج شد و عناوین پرفروش به فیلمهای محصول چین اختصاص پیدا کرد.
درام پرمخاطب مهینپرستانه درباره پاندمی با عنوان «دوباره در آغوش» پرفروشترین فیلم آخر هفته چینیها شد و از جمعه تا یکشنبه 3/5 میلیون دلار فروش کرد. این فیلم از ۳۱ دسامبر راهی سینماها شده و در این مدت ۱۳۹ میلیون دلار کسب کرده است.
فیلم دیگری که توجه چینیها را جلب کرده و در جایگاه دوم پرفروشهای چین قرار گرفته «کرمهای شبتاب در خورشید» است که گفته میشود بازسازی «جان کیو» است. این فیلم در چند هفته اخیر ۱۶۹ میلیون دلار فروخته است.
یک فیلم جنایی چینی با عنوان «توفان جی» نیز 4/3 میلیون دلار تنها در همین آخر هفته فروش کرد تا در مجموع فروشش را به 2/93 میلیون دلار برساند. این فیلم نیز از آغاز سال میلادی جدید راهی سینماها شده است.
یک کمدی با عنوان «من دیگر» هم دیگر فیلم چینی بود که مردم را به سینماها کشاند و 2/3 میلیون دلار فروخت و در مجموع فروشش را به 8/63 میلیون دلار رساند.
این در حالی است که «ماتریکس: رستاخیز» که کارش را با فروش 5/7 میلیون دلاری شروع کرده و در جایگاه نخست فروش قرار گرفته بود، این هفته در میان ۵ فیلم اول جایی نیافت و با فروش 85/1 میلیون دلار مجموع فروشش را به 5/11 میلیون دلار رساند.
در حالی که این فیلم میتواند تنها یک هفته دیگر در اکران باقی بماند، قطعی نیست که بتواند فروشش را به 2/15 میلیون دلاری که از قبل سایت فروش چین پیشبینی کرده بود برساند. این در حالی است که از یکم فوریه که سال نو چینی شروع میشود و عنوانهای جدید داخلی اکران میشوند دیگر امیدی برای فروش بیشتر این فیلم باقی نخواهد ماند.
۸ فیلم جدید چینی برای اکران در تعطیلات سال نو تعیین شدهاند تا در فصلی که هر سال افراد بیشتری را به سینماها میکشاند، رکورد جدیدی برای فروش ثبت شود.
البته اینکه امسال نیز رکوردشکنی تماشاچیان در این تعطیلات تکرار میشود یا نه، بستگی به وضعیت شیوع کرونا در این کشور دارد، با این حال در بیشتر شهرهای چین سینماها با ظرفیت ۷۵ درصد فعالیت میکنند. در عین حال مقامات چینی در صدد هستند با وضع محدودیتها مانع هر نوع پیشروی بیماری شوند. همزمان آغاز بازیهای المپیک زمستانی نیز که در ۳ مکان از ۴ فوریه شروع میشود موجب شده تا بیشترین برنامهریزی و دقت در برابر شیوع ویروس در نظر گرفته شود.
در همین حال احتمال میرود سفر کمتر مردم به دلیل پاندمی عاملی باشد که آنها را بیشتر جذب سینماها کند و به همین دلیل پیشبینی میشود شهرهای جنوبی که کمتر با مشکل کرونا روبهرو هستند از فروش خوبی در تعطیلات برخوردار شوند.
مجموع باکس آفیس چین در سال جدید تا به امروز ۳۸۰ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ که ۴۵۱ میلیون دلار فروخته بود ۱۶ درصد کاهش نشان میدهد. باید دید با تعطیلات سال نو چینی این کمبود فروش جبران میشود یا سال ۲۰۲۲ با احتیاط در فروش سینما جلو میرود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|