|
اخبار
انهدام باندهای جعل اسناد
رئیس مرکز عملیات ویژه آگاهی کل کشور از انهدام و دستگیری اعضای ۲ باند جعل سند خودروهای لوکس و مدارک تحصیلی خبر داد. سرهنگ ضرغام آذین گفت: ۲۰۰ مدرک جعلی از اعضای این باند کشف شده و این افراد با همکاری حراست دانشگاههای کشور شناسایی شدند. وی اظهار داشت: این باند برای هر مدرک ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان از افراد برای اخذ مدرک درخواست میکرد. وی گفت: همچنین برخی سلبریتیها در جامعه اقدام به تبلیغ برای این باندها میکردند؛ از افراد خارجی هم مشتری داشتند که مدارک ایرانی سفارش میدادند. رئیس مرکز عملیات ویژه آگاهی کل کشور گفت: افرادی که تبلیغ فروش مدارک دانشگاهی را انجام میدهند جرمشان همکاری در جرم است و راه تبلیغ و بازاریابی و جذب مشتری این باند فضای مجازی از جمله اینستاگرام، واتساپ و تلگرام بوده است.
***
سال گذشته توسط بیمه سلامت انجام شد
پرداخت 1300 میلیارد تومانی بابت تعرفهگذاری خدمات پرستاری
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، از هزینهکرد بیش از هزار و 300 میلیارد تومان بیمه سلامت در سال گذشته بابت تعرفهگذاری خدمات پرستاری خبر داد. مهدی رضایی گفت: تعرفهگذاری خدمات و مراقبتهای پرستاری از سال ۹۹ در دستور کار قرار گرفت و جلسات کارشناسی و تحلیلی آن سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد که سازمانهای بیمهگر پایه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نمایندگان سندیکای بیمه تکمیلی و نظام پرستاری در این جلسات شرکت داشتهاند که در نهایت اردیبهشتماه سال ۱۴۰۱ آییننامه اجرایی قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانهای پرستاری توسط هیات محترم وزیران تصویب و به سازمانهای بیمهگر ابلاغ شد. معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: سازمان بیمه سلامت نیز به منظور بهرهمندی و رضایت پرستاران که در سطح بیمارستانها به مردم شریف ایران خدمترسانی میکند، بلافاصله قواعد و قوانین آییننامه را در سامانه رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری و سرپایی پیادهسازی کرد. وی تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ سازمان بیمه سلامت بابت این خدمات به مراکز طرف قرارداد خود مبلغی بالغ بر 1300 میلیارد تومان پرداخت کرده و سال ۱۴۰۲ نیز این خدمات از ۱۷ کد خدمت به ۲۷ کد خدمت افزایش یافت، به عبارتی رشد متوسط ۲۸ درصدی داشته است.
***
تجهیز مراکز ناباروری در استانهای کمبرخوردار
مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام بر تجهیز ۵ مرکز ناباروری در استانهای کمبرخوردار کشور تا پایان سال جاری تاکید کرد. حمیدرضا علیانزادگان به مناسبت روز پرستار با حضور در یکی از مراکز درمان ناباروری کشور ضمن بازدید از بخشهای آزمایشگاه ژنتیک و درمان ناباروری، از پرستاران این مرکز تجلیل کرد. وی در این دیدار از تجهیز مراکز ناباروری استانهای محروم و کمبرخوردار کشور خبر داد و گفت: پرداخت کمکهزینه درمان ناباروری به زوجهای کمتر برخوردار از جمله فعالیتهای بنیاد در زمینه جوانی جمعیت است. علیانزادگان با اشاره به آسیبهایی که سقوط در چاله جمعیتی برای آینده کشور دارد، گفت: امیدواریم با برنامهریزیهای انجام شده در سطح ارکان تصمیمگیر کشور و با همافزایی بهوجودآمده بین نهادهای اجتماعی و فعالان جمعیتی، جامعه را از افتادن در چاله جمعیتی نجات دهیم. وی افزود: رشد موالید و جلوگیری از تحدید نسلی از موضوعات مهم کشور است که در سالهای اخیر بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان یکی از دستگاههای دغدغهمند این موضوع، زنجیرهای از اقدامات را در حوزه زیرساختی جمعیت به کار گرفته است
ارسال به دوستان
«نهضت سوادآموزی» منحل نمیشود
علیرضا عبدی، رئیس نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه انحلال این سازمان منتفی شد اما تغییرات بسیاری را در اهداف خواهیم داشت، گفت: روشهای آموزش سواد متحول خواهد شد. بر اساس مصوبه جدید مجلس، وزارت آموزشوپرورش از آغاز سال 1403 به مدت 6 ماه برای تنظیم اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی فرصت دارد.
ارسال به دوستان
متناسبسازی فضاهای فیزیکی، آموزشی و تربیتی مهمترین رکن سندتحول بنیادین آموزش و پرورش است
اجرای عدالت جنسیتی دیوارکشی نیست
رها عبداللهی: هفته گذشته خبری مبنی بر تفکیک کتب درسی دختران و پسران در رسانهها حاشیهساز شد. منشأ این خبر اظهارات رضامراد صحرایی، وزیر آموزشوپرورش در آیین اختتامیه جشنواره ملی بهیندخت بود که با اشاره به تاکید سند تحول آموزشوپرورش بر لزوم توجه به تفاوتهای جنسیتی در آموزش، گفت طبق این سند باید کتب درسی متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت شود.
طبق معمول رسانههایی که همواره دنبال القای فضای منفی درباره حاکمیت به جامعه هستند، تیتر دروغ «تفکیک جنسیتی در کتب درسی» و «دیوارکشی بین دختران و پسران در کتابهای درسی» را از این سخنان وزیر ساختند و سرخط متهم کردن وزارت آموزشوپرورش جمهوری اسلامی به تبعیض بین دختران و پسران در محتوای آموزشی را دنبال کردند. برخی از این رسانهها حتی تا آنجا پیش رفتند که مدعی شدند نظام میخواهد مسیر ورود زنان به جامعه را ببندد و آنان را خانهنشین و محدود به خانهداری و فرزندآوری کند. شبکههای ضدانقلاب هم همین دروغ را پی گرفتند و این اتفاق را به نظرات رهبر معظم انقلاب درباره تغییر محتوای کتب درسی ربط دادند.
خیلی زود اما با سخنان تکمیلی وزیر آموزشوپرورش ابهامات پیشآمده برطرف شد. رضامراد صحرایی در توضیح سخنان قبلی خود گفت: این موضوع تعلیمی - تربیتی- علمی است و ربطی به نگرش و مسائلی از این دست ندارد. همچنین سخنگوی وزارت آموزشوپرورش در این مورد توضیح داد: تغییرات بیشتر ناظر به کتابهای خاص از جمله دینی و احکام و برخی مهارتهای اجتماعی و شهروندی است و سازمان پژوهش نیز کارش را در این زمینه آغاز کرده است. رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی نیز اعلام کرد توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان از جمله هویت جنسیتی از ویژگیهایی است که سند تحول برای برنامه درسی جدید برشمرده است اما این موضوع در همه کتابها و همه مضامین اعمال نمیشود. وی افزود: غرض «برنامه درسی حساس به جنسیت» است.
گفتنی است برنامه درسی حساس به جنسیت یکی از ایدههای دستیابی به فرصتهای برابر آموزشی یا همان عدالت آموزشی در نظریههای علوم تربیتی دنیاست.
* توجه به تمایزات جنسیتی در آموزش چه ضرورتی دارد؟
امروز بحران هویت جنسیتی تحت تاثیر آنچه توسعه مینامند، جامعه بشری را با مشکلات و معضلات بسیاری روبهرو کرده است. آموزههای انحرافی تراجنسیتی که مدرنیته با روی باز پذیرای آن است و حتی در مناطقی از جهان عرصه زندگی بشر را کاملا به آن واگذار کرده، با تشکیک در هویت جنسیتی افراد، در رشد و حرکت متعادل انسانها اختلال به وجود آورده است. بر اساس نظام احسن آفرینش و تقسیم ماموریت بین زن و مرد، هویت جنسیتی باید در کودکی ایجاد و تثبیت شود تا در کشاکش الزامات دنیای مدرن، هویت دختران مسلمان ما دستخوش آسیب نشود و تعادل جامعه بههم نخورد. تمایزات جنسیتی زمینه توانمندیها و کارویژههای متمایز و متفاوتند. این توانمندیها موجب آفریدن نقشهای زنانه و مردانه و حتی کنشگری زنانه و مردانه میشود که به تبع آن، ارزشها، تکالیف، حقوق و حتی تربیت جنسیتی رقم میخورد. همه این تفاوتها ذیل نظام عدل الهی قابل تبیین است و موجب قوام زندگی اجتماعی بشر میشود.
از روزی که پیشفرضهای نظام سرمایهداری منجر به کشاندن زن به بازار اشتغال خارج از خانه بدون توجه به نیازهای روحی و نقشهای خانوادگیاش شد، حضور برابر زن و مرد در مشاغل و به تبع آن برابری آموزشی به وجود آمد. سیاست حتی توانست پشتوانههای نظری علوم تربیتی و اجتماعی را برای این امر فراهم کند و اینگونه سیاست سرمایهداری و لیبرالی بر آموزش سایه انداخت و جوامع را با تبعات عمیق خلأ آموزش بایستههای جنسیتی و اختلال در هویت جنسیتی روبهرو کرد.
نگرش لیبرالی کمکم پای خود را حتی به نظام آموزشی کشور اسلامی ما نیز باز کرد و تا جایی که توانست به حذف تمایزات جنسیتی پرداخت. وقتی ما در سرچشمه یعنی نظام آموزشی و تربیتیمان فقط به خاطر همراهی با موج غالب اعتقاد به «برابری زن و مرد»، ریشههای جنسیتی و تمایزات زن و مرد را حذف میکنیم، باید هم در پاییندست با مشکلات عظیم و بحران تعارضات خانوادگی و برهم خوردن نظام نقشها که از علل افزایش طلاق است، مواجه شویم. خروجی نظام آموزشی ما دخترانی هستند که برای پذیرش نقشهای خانوادگی خود تربیت نشدهاند و اولویتشان تحصیلات بالا و اشتغال به هر قیمت، بدون توجه به نیاز و شأنیت خود و میزان نیاز جامعه است. آنان مادری و خانهداری را قطب مقابل کسب جایگاههای اجتماعی، نقشی تحقیرآمیز و مانع رسیدن به آرزوهایشان میبینند. در چنین فضایی حتی آزادی انتخاب بین خانهداری و اشتغال از آنان گرفته میشود، ضمن اینکه تضعیف هویت جنسیتی تحت تأثیر حذف تمایزات، نقش مهمی در اختلال در آموزههای دینی از جمله حجاب، حیا و غیرت دارد.
قطعا توجه به تمایزات جنسیتی با مقوله «ایجاد امکانات و فرصتهای برابر آموزشی برای همه افراد کشور فارغ از جنس، نژاد و طبقه» متفاوت است. انقلاب اسلامی برخلاف تبلیغات دروغ دشمنانش، به زنان و مردان برای رشد و پیشرفت فرصت برابر داده و در دنیایی که با ادعای آزادی زن، بزرگترین ظلمها را در حق او روا میدارند، در مساله زن روی قله ایستاده است. در کشور ما صدها هزار زن فرزانه و صاحب اندیشه و صاحب رای و نظر در ظریفترین و حساسترین مسائل جامعه ظهور و بروز دارند و این یکی از بزرگترین افتخارات جمهوری اسلامی است. اگر میبینیم دشمن تمام ظرفیتش را پای تبلیغ ادعای دروغین ظلم و خشونت علیه زنان در ایران میآورد و با اسم رمز حجاب، فضا را آشفته و آشوبزده میکند، دلیلش این است که میخواهد چهره زن باحجاب ایرانی را که در سایه این نظام قادر شده بالاترین سکوهای موفقیت در علم، هنر، ورزش، سیاست و... را فتح کند، در هیاهوی شلوغبازیها گم شود و نتواند در دنیا عرض اندام کند.
این حاشیهسازیها درباره دروغ تفکیک جنسیتی در کتب درسی را در همین جورچین ببینید. اینکه بلندگوهایی همصدا با دشمنان هر موضوعی را دستاویز اتهامزنی به نظام در محدودیت زنان کردند، هدفشان منحرف کردن اذهان از حرکت رو به رشد زن ایرانی است.
* عدالت جنسیتی در آموزش چگونه محقق میشود؟
قطعا با افزایش عکسهای دختران روی کتب درسی یا اضافه کردن رنگهای دخترانه به نقاشیهای آن، نمیتوان عدالت جنسیتی برقرار کرد. عدالت جنسیتی آموزشی یعنی به اقتضائات هر ۲ جنس در آموزش توجه شود. در سند تحول آموزشوپرورش راهکارهایی برای این توجه آمده؛ این سند در راهکار 14.2 بر «متناسبسازی فضاهای فیزیکی، آموزشی و تربیتی با نیازهای ویژه و تفاوتهای جنسیتی دانشآموزان با تاکید بر فراهم آوردن الزامات نهادینهسازی فرهنگ ایمانی و عفاف و پوشش و رعایت احکام محرمیت در محیط» تاکید کرده که بهجد گمشده فضاهای آموزشی ماست. همچنین راهکار 16.2 از رعایت ویژگیهای دوران بلوغ دانشآموزان در برنامههای درسی و تربیتی نام برده که میتوان گفت در صورت اجرا پیشرفت بزرگی در نظام پرورش نوجوانان است. برنامه آموزشی محدود به کتب درسی نیست. یکسان بودن فضای آموزشی در سنین مختلف و جنس مختلف، عین بیعدالتی است. به عنوان مثال عدم محرمسازی فضای آموزشی برای دختران ظلم به آنان و محدودیت نابجایی است که خود از عوامل زدگی، خستگی و بالطبع سرکشی برخی دختران در مواجهه با الزام حجاب است.
رعایت برخی موارد در آموزشوپرورش نیز در این راستا موثر است؛ به عنوان مثال کتاب مهارتهای زندگی نیاز به تدریس توسط معلمانی دارد که بر مباحث آن مسلطند. یا در کتابهایی مثل کار و فناوری به راحتی میتوان اقتضائات جنسیتی را لحاظ کرد که متاسفانه اکنون هیچ تمایزی وجود ندارد.
موضوع مهم دیگر آشنایی دختران با زنان تاثیرگذار این مرزوبوم است تا حس کنند در این فضا و این آب و خاک میتوان تلاش کرد و به موفقیت رسید. گنجاندن چنین موضوعی در برنامه درسی نقش موثری در تقویت هویت جنسیتی و رضایت جنسیتی خواهد داشت.
ارسال به دوستان
سیل راه ارتباطی ۳۹ روستا را در لرستان مسدود کرد؛ ایلام زیر آب رفت
هشدار نسبت به طغیان رودخانهها
به دنبال هشدار سازمان هواشناسی نسبت به ورود سامانه بارشی جدید و احتمال وقوع بارشهای سیلآسا در اغلب استانهای کشور، بارش پاییزی باران از صبحگاه دیروز شروع شد، به طوری که شدت بارشها طی این روز باعث جاری شدن سیلاب در استانهای ایلام، لرستان و خوزستان شد؛ بارشهای سیلآسایی که منجر به ورود سیلاب به خانههای مردم ایلام شد به طوری که جمعیت هلالاحمر استان اقدام به یاریرسانی به آسیبدیدگان از سیل و خروج آب و گلولای از منازل کرد. همچنین بارش شدید باران که از صبح دیروز شروع شد باعث آبگرفتگی شدید معابر و خیابانهای سطح شهر اهواز و برخی شهرستانها همچون اندیمشک شد. در لرستان نیز بارشها راه ارتباطی 39 روستا را مسدود کرد.
* تشدید بارشها در ۸ استان و کاهش محسوس دما
سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۸ استان و آبگرفتگی معابر، همچنین افزایش ارتفاع موج در آبهای جنوب کشور به بیش از ۲ متر هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در نقاط سردسیر و ارتفاعات بارش برف و کولاک ۳۰ آبان (امروز) در لرستان، هرمزگان، ارتفاعات سمنان، جنوب بوشهر و جنوب شرق فارس پیشبینی میشود. در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حملونقل جادهای، ریلی و هوایی، لغزندگی گردنههای کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف، سقوط سنگ از ارتفاعات، سیلابی شدن مسیلها، طغیان رودخانهها، آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازههای موقت از جمله بنرها، داربستها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال دور از انتظار نیست. همچنین سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیرضرور، خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانهها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانهها و مسیلها، خودداری از فعالیتهای کوهنوردی و جابهجایی عشایر، محدودیت در فعالیتهای عمرانی، آمادگی دستگاههای اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پلها، لایروبی کانالها و آبروها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمهکاره و آمادگی راهداری جهت برفروبی در گردنهها و نقاط سردسیر توصیه میکند. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: افزایش سرعت وزش باد تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۲ متر در سواحل و بیش از ۲ متر در فراسواحل سهشنبه (۳۰ آبان) برای مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان در خلیجفارس، چهارشنبه (۱ و ۲ آذر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیجفارس و غرب تنگه هرمز، جمعه و شنبه (۳ و ۴ آذر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیجفارس پیشبینی میشود.
* سیل راه ارتباطی ۳۹ روستای معمولان را مسدود کرد
سرپرست فرمانداری معمولان از توابع استان لرستان دیروز اعلام کرد: سیل راه ارتباطی ۳۹ روستای معمولان را مسدود کرد. محمد ناظری با اعلام این خبر گفت: پل موقت مونه بن لار به دلیل شدت بارشها به زیر آب رفته و راه ارتباطی 1100 نفر نیز به طور موقت مسدود شده است. وی افزود: راه ارتباطی چولهول به دلیل شدت بارندگی و وجود آبهای سطحی در منطقه در آغلبگیر مسدود شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|