|
ارسال به دوستان
نگاهی به جشنواره ملی موسیقی جوان که پانزدهمین دوره آن به صورت آنلاین به کار خود پایان داد
با ثبات اما نیازمند اصلاح
فرزانه غلامیتبار: طی سالهای اخیر جشنواره موسیقی جوان به عنوان یکی از منظمترین جشنوارههای هنری کشور در میان اهالی موسیقی شناخته میشود؛ جشنوارهای دولتی که از چند منظر به لحاظ کیفی، سطح بالاتری نسبت به جشنواره با سابقه موسیقی فجر دارد. یکی از این موارد، ترسیم اهداف مشخص برای این جشنواره است؛ مسؤولان این جشنواره از همان دوره نخست برپایی رویداد به طور دقیق میدانستند دنبال چه اهدافی هستند و براساس دستیابی به این اهداف بخشهای مختلف جشنواره موسیقی جوان را پیریزی کردند، درست برخلاف جشنواره موسیقی فجر که طی سالهای متمادی برپایی هنوز تکلیفش با خودش روشن نیست و مسؤولان این جشنواره در هر دولتی نمیدانند به طور مشخص باید بر چه اساسی بخشهای مختلف جشنواره را برنامهریزی کنند.
به هر حال این جشنواره طی 15سال برپاییاش، توانسته به جایگاه مطلوبی میان بخش قابل توجهی از اهالی موسیقی و هنرجویان جوان موسیقی کشور دست یابد. به پشتوانه همین جایگاه، این جشنواره با تغییر دولتها توانسته است بخوبی ثبات مدیریتی خود را حفظ کند و طی این سالها با کوچکترین تغییرات ساختاری به کار خود ادامه داده است.
دومین نکتهای که درباره وجه تمایز جشنواره موسیقی جوان با جشنواره موسیقی فجر باید به آن اشاره کرد همین ثبات کادر مدیریتی این جشنواره در طول 15 دوره برگزاری آن است. همین ثبات، به اعتبار این جشنواره در میان اهالی موسیقی افزوده است، درست برعکس جشنواره موسیقی فجر که در هیچ بخشی از آن کوچکترین ثبات و برنامهریزی مدونی به چشم نمیخورد.
از سوی دیگر، جشنواره موسیقی جوان تنها رویداد هنری کشور است که بودجهاش به طور کامل از سوی وزارت ارشاد پراخت میشود اما سیاستگذاری و فعالیتهای راهبردی آن به طور کامل توسط بخش خصوصی انجام میشود که با توجه به قدرتی که این عده کسب کردهاند، مسؤولان وزارت ارشاد طی سالیان اخیر به خود اجازه نمیدهند کوچکترین دخالتی در امور برپایی این جشنواره داشته باشند. این مساله از ۲ جهت قابل بررسی است، نخست آنکه این مساله به مستقل بودن این جشنواره و دوری از دخالت غیرتخصصی دولت کمک کرده که فینفسه اتفاق خوبی است به شرطی که این جشنواره بدون اشکال به مسیر خود ادامه دهد اما از سوی دیگر میتواند خطر انحصار را میان مدیران جشنواره تقویت کند؛ مدیرانی که شاید به نکات مسؤولان وزارت ارشاد کوچکترین توجهی هم نکنند و این مساله شاید بتواند آسیبهایی به نفس برپایی جشنواره بزند و مدیران ثابت جشنواره گوش شنوایی برای شنیدن انتقادات و موارد اصلاحی مدیران جدید وزارت ارشاد نداشته باشند. اما بهتر آن است که مسؤولان وزارت ارشاد دولت سیزدهم برای رفع این معضل به یک راهکار مشخصی با مدیران جشنواره موسیقی جوان برسند، زیرا بدون شک جشنواره موسیقی جوان پس از 15 دوره برپایی به یکسری نکات اصلاحی نیاز مبرم دارد که فرصت پرداختن به آن در این گزارش وجود ندارد و مسؤولان وزارت ارشاد در دولت جدید باید مسیری را مهیا کنند تا پس از آسیبشناسی دقیق با مدیران جشنواره بابت اصلاحات مهم جشنواره به یک نقطه مشترک برسند زیرا در غیر این صورت جشنواره موسیقی جوان به همان روال قبلی و با وجود برخی اشکالات به کار خود ادامه خواهد داد. متاسفانه باید گفت با توجه به عملکرد منفعل معاونت هنری وزارت ارشاد دولت سیزدهم طی 5 ماه اخیر این اتفاق خیلی دور از ذهن نیست که البته امیدواریم خلاف آن رخ دهد و بزودی شاهد اتفاقهای امیدوارکننده در بخشهای زیرمجموعه معاونت هنری ارشاد باشیم.
* پایان کار پانزدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان
مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف در قالب یک رویداد آنلاین از تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت. هومان اسعدی، دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: خوشحالم امروز بعد از ۱۰ ماه تلاش بیوقفه از شروع برگزاری، در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هستیم. بیشک جشنواره موسیقی جوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری و موسیقایی ایران محسوب میشود که هدفش کشف و شناسایی استعدادهای جوان در حوزههای مختلف موسیقی از موسیقی نواحی اقوام مختلف ایران گرفته تا موسیقی کلاسیک ایرانی و همینطور کلاسیک اروپایی است. ما امسال به جشنواره بخش جدیدی تحت عنوان آهنگسازی اضافه کردیم. وی با بیان اینکه جشنواره در ابعاد مختلف موسیقی جدی و هنری فعالیت داشته و دارد، ادامه داد: موجب خوشحالی است که امسال بهرغم شرایطی که وجود داشت تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره از تمام ادوار پیشین بیشتر بود و حدود ۲۵۰۰ اثر در حوزههای مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در این دوره مانند دورههای قبل ما بخشهای سابق را داشتیم اما بخش جدیدی تحت عنوان آهنگسازی هم به این جشنواره اضافه شد که بهرغم اینکه نخستین دوره آن بود، استقبال بسیار خوبی شد؛ هم از لحاظ کمی که حدود ۱۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و هم از لحاظ کیفی آثار بسیار شایان توجه بودند و در حوزههای مختلف موسیقی ایرانی و کلاسیک غربی، آثار آهنگسازی را شاهد بودیم که همه متمرکز بر یک ایده واحد با تمرکز بر هویت ایرانی و رنگ و بو و فضای ایرانی بودند.
دبیر ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی جوان ضمن قدردانی از حضور داوران و اساتید شوراهای تخصصی گفت: من تشکر ویژهای از استادم حسین علیزاده دارم که در تمام این سالها همواره در کنار ما بودند و همیشه توانستیم از محضر ایشان بهرهمند شویم. در این جشنواره بیش از ۱۰۰ شاخه مختلف ساز و آواز داشتیم با احتساب موسیقی دستگاهی و کلاسیک غربی و موسیقی اقوام نواحی مختلف ایران. به طور کلی هیاتهای داوری جشنواره به صورت تخصصی داوریها را انجام میدهند که بیش از ۱۱۰ نفر از اساتید موسیقی ایرانزمین هیاتهای داوری جشنواره را تشکیل میدهند. این جشنواره اگر چه به روال سالهای قبل کمی تأخیر داشت و دیرتر از اوایل امسال کارش را شروع کرد اما با تلاش بسیار همکارانم در انجمن موسیقی ایران و ستاد جشنواره به نحو شایستهای برگزار شد.
اسعدی ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان با حمایتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر موسیقی در ایران برگزار میشود و شاید یکی از مهمترین نقاط قوت این جشنواره این است که با حمایت دولت به طور کامل برگزار میشود اما در امور تخصصی و فنی کاملا به اهل فن سپرده شده و اعضای شوراهای تخصصی و سیاستگذاری همه از موسیقیدانان برجسته ایرانزمین هستند. امیدوارم این جشنواره استمرار پیدا کند و دوباره هم شاهد حضور پرشور جوانان در همین سالن باشیم و هم اجراها را به صورت زنده در مقام مخاطب ببینیم و همینطور مراسم اختتامیه را با حضور تکتک شرکتکنندگان برگزار کنیم.
حسین علیزاده، مشاور عالی دبیر جشنواره و یکی از اعضای هیأت داوران پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این برنامه با بیان اینکه «موسیقی یعنی خود عشق» گفت: واقعا جای سپاس و تشکر دارد از خانوادههایی که در این شرایط که وضعیت اقتصادی بسیار سخت است از بچهها و فرزندان خودشان پشتیبانی میکنند تا آنها هنر موسیقی را فرا گیرند. شاید برگردیم به گذشته جشنواره، همیشه میگفتیم امیدواریم استقبال شود و فرزندانی به وجود بیایند که موسیقی را نگه دارند و پیش ببرند. خوشبختانه دوره پانزدهم خیلی سرافراز و با افتخار ایستاد و گفت خیلی اتفاقات خوبی افتاده است. وی با اشاره به تداوم جشنواره افزود: مشکل هر چیزی در کشور ما این است که تداوم ندارد بویژه کارهای فرهنگی و هنری که با دیدگاههای مختلف به آن نگاه میشود و باعث میشود این تداوم از یک جایی قطع شود، حالا یا به طور اتفاقی یا عمدی. چیزی که در این پانزده دوره در جشنواره خیلی محسوس بوده همان تداوم است؛ تداومی که عشقی به وجود آورده و هیچکس از کسانی که جزو هیات داوران هستند و جزو استادان این هنر هستند، اصلا سوال نمیکنند و به محض اینکه موعد جشنواره میشود، مشتاق هستند که سر جلسات باشند. این جشنواره حتی بین خود ما دوستیهای عمیقی به وجود آورده چون تنها جایی بوده که مینشستیم درباره هنرهای موسیقی صحبت میکردیم و صمیمانه و به طور واقعی فکرهایمان را رد و بدل میکردیم.
حسین علیزاده گفت: ثمره این جشنواره مدیون همه شرکتکنندگان و دست اندرکاران جشنواره است و کار سادهای نبوده که تا امروز ادامه داشته باشد. خوشبختانه وقتی به این تداوم نگاه میکنیم حتی با اینکه الان شرایط اجتماعی طوری نیست که از نزدیک همدیگر را ببینیم ولی میوه این جشنواره امسال خیلی لذتبخش و خوشمزه بود. بارها در جلسات داوری اشک ریختیم. بارها شاد شدیم و بارها و بارها انرژی کسب کردیم. واقعا برای ما که دستاندرکار موسیقی هستیم و قرار است این هنر را به وجود آوریم انرژی مضاعف شد و خوشحال شدیم که این زحمات ثمر داده است.
وی گفت: از این به بعد جشنواره به هر شکلی که باشد و از طریق انجمن حمایت شود خیلی خوب است. به نظر ما همه ارگانها وظیفهشان حمایت است. همه ارگانها در خدمت مردم هستند نه مردم در خدمت ارگانها و به خاطر همین ارگانها باید کار کنند تا مردم آن کارها و فکرهای خوبی را که دارند پیش ببرند. امیدوارم جشنواره در آینده همینطور ادامه پیدا کند و اگر هم نشد باز هم امیدوارم به هر شکلی که شده، حتی اگر دولت هم نخواهد پشتیبانی کند بخش خصوصی این مساله را دنبال میکند. ما جوانهایی داریم در سنهای بسیار پایین که واقعا نابغه هستند و آینده بسیار درخشانی دارند.
علیزاده با اشاره به حمایت از شرکتکنندگان نیز افزود: فکرهایی برای جوانهای شرکتکننده -که استعدادهای خاصی هستند- در نظر گرفته شده است تا آموزشهای فوقالعاده برایشان در نظر گرفته شود و به گونهای کارشان ادامه پیدا کند. تا وقتی توان داریم این عشق ما به جشنواره جوان و بچههای جوان همیشه هست. برای اینکه ما نفسمان و امیدمان به آنها بستگی دارد؛ آنها وقتی باشند، سرحال باشند، بنوازند، بخواند و بسازند ما هم زنده خواهیم بود.
ابراهیم لطفی عضو هیأت داوران جشنواره در بخش موسیقی کلاسیک، حمیدرضا اردلان داور و مشاور دبیر بخش موسیقی نواحی و کیاوش صاحبنسق عضو هیأت داوران بخش آهنگسازی نیز در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان که به صورت آنلاین پخش میشد به بیان نظرات خود پیرامون این دوره از جشنواره پرداختند. پس از صحبتهای دست اندرکاران و تعدادی از هنرمندان شناختهشده موسیقی کشورمان درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، نفرات برگزیده بخشهای مختلف این رویداد معرفی شدند.
ارسال به دوستان
حسین مسافرآستانه خبر داد
حذف مسابقه بینالملل «تئاتر فجر»
دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در برنامه «شهر فرنگ» از برگزاری کارگاه آموزشی «از ایده تا اجرا» و تلاش برگزارکنندگان این رویداد برای ثبت تاریخ شفاهی ۳۹ دوره گذشته خبر داد.
به گزارش «وطنامروز»، حسین مسافرآستانه در توضیح اینکه افتتاحیه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر برخلاف روال معمول در جایی غیر از تهران برگزار خواهد شد، گفت: من بسیار سپاسگزار استاندار محترم یزد هستم که ضمن پذیرش برگزاری مراسم افتتاحیه در این استان، همکاری بسیار خوبی با ما داشت تا افتتاحیه باشکوهی را پیش رو داشته باشیم. دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ادامه داد: تعدادی از کارها، هم در بخش خیابانی و هم در بخش صحنهای بعد از افتتاحیه در استان یزد اجرا خواهند شد.
وی درباره بخش بینالملل چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد: فهرست نهایی آثار حاضر در این بخش بزودی طی جلسهای نهایی خواهد شد. ما در این بخش، نخست شاهد تقاضای ۴۰ اثر از کشورهای مختلف بودیم اما در ادامه با گسترش سویه اُمیکرون برخی از متقاضیان بویژه در کشورهای اروپایی، ضمن عذرخواهی، از نبود شرایط لازم برای سفر گفتند. در جشنواره چهلم تمرکزمان را بیشتر بر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان به عنوان میهمان ویژه گذاشتهایم ضمن اینکه شاهد حضور آثاری از کشورهای اروپایی هم خواهیم بود.
وی همچنین توضیح داد عنوان «مسابقه» از این بخش برداشته شده است و از آن به عنوان بخش تئاتر ملل یاد کرد. چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمنماه به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار میشود.
ارسال به دوستان
نحوه خرید بلیت فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر
فروش بلیت به صورت سِری نداریم
میلاد شکرخواه، مدیر فناوری اطلاعات چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: فروش بلیت فیلمهای جشنواره به صورت آنلاین از طریق سامانههای بلیتفروشی «ایرانتیک»، «سینماتیکت» و «گیشه هفت» برای عموم مردم در سراسر کشور امکانپذیر است. او با بیان اینکه فروش بلیت فیلمهای جشنواره در ۶۱ سالن سینمای تهران از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۶ بهمن آغاز میشود، ادامه داد: فروش بلیت فیلمهای جشنواره امسال، بدون هیچ محدودیتی و تنها به شرط وجود ظرفیت باقیمانده در سینماها و سانسهای نمایشدهنده فیلمها، تا ۲۲ بهمن ماه برای عموم مردم در سامانههای آنلاین فروش بلیت فعال خواهد بود. مدیر فناوری اطلاعات چهلمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه هر فرد با یک شماره تلفن همراه میتواند از هر ۲۲ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران تا سقف ۲ بلیت تهیه کند، گفت: از آنجا که بلیتهای خریداری شده در جشنواره امکان ابطال یا تعویض ندارند، به مخاطبان گرامی توصیه اکید میشود در انتخاب سینما، سالن و سانس مورد نظر دقت لازم را به عمل آورند. ستاد جشنواره فجر از دوره سیونهم به منظور افزایش سطح رضایتمندی تماشاگران و در راستای سیاست انتخاب آزادانه تماشای هر فیلم در سینما و سانس مورد نظر، فروش بلیت به صورت سری را از دستور کار خارج کرده است تا امکان خرید هر قطعه بلیت برای هر فیلم، در سانس و سالن مورد علاقه تماشاگران فراهم باشد. در این دوره ما با همین سیاست، فرآیند بلیتفروشی جشنواره را انجام خواهیم داد. شکرخواه درباره نحوه اخذ آرای مردمی هم گفت: به تعداد بلیتهای خریداریشده برای هر فیلم، کد شرکت در رایگیری به خریدار آن تعلق خواهد گرفت. مدیر فناوری اطلاعات چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره ایمنی رأیگیری به صورت آنلاین نیز توضیح داد: کد رای به صورت رقم عددی و ترتیبی تولید و برای تماشاگر پیامک خواهد شد، لذا امکان تقلب در آن نخواهد بود. ارسال به دوستان
اخبار
ادامه تصویربرداری «ضد»
سریال «ضد» به کارگردانی ابراهیم شیبانی بتازگی به شهرک غرب رسیده و سکانسهایی از آن در یک پاساژ تجاری تصویربرداری شد. به گزارش «وطنامروز» تصویربرداری سریال تلویزیونی «ضد» به کارگردانی ابراهیم شیبانی به شهرک غرب رسیده است. طی روزهای گذشته سکانسهایی از این سریال در یکی از پاساژهای تجاری تصویربرداری شد. اکبر زنجانپور، بهاره کیانافشار، حسام منظور و سعید چنگیزیان از بازیگران سریال هستند و بازیگران جدیدی هم قرار است به پروژه اضافه شوند. «ضد» اسم موقت سریال است و ممکن است در ادامه فرآیند تولید و برای پخش از تلویزیون، تغییر نام دهد. این سریال به تهیهکنندگی علیرضا جلالی و کارگردانی ابراهیم شیبانی در حال تولید است.
***
کارگردان انگل «میکی 7» را میسازد
بونگ جون هو با همکاری رابرت پتینسون فیلمی اقتباسی از رمان علمی- تخیلی «میکی ۷» میسازد. به گزارش «وطنامروز»، ددلاین گزارش داده است که بونگجون هو، کارگردان کرهای سازنده فیلم «انگل» که با کسب ۳ اسکار تاریخساز شد، فیلم بعدیاش را در ژانر علمی-تخیلی و با بازی رابرت پتینسون میسازد. این فیلم که نخستین فیلم بونگ جونگ هو پس از «انگل» است، برای کمپانی برادران وارنر ساخته میشود. در این فیلم که اقتباسی از رمان علمی-تخیلی «میکی ۷» نوشته ادوارد اشتون است، پتینسون بازیگر فیلم «بتمن» در نقش اول ظاهر میشود. ناشر کتاب «میکی ۷» این رمان را ترکیبی از فیلم «مریخی» و سریال «ماده سیاه» دانست. این فیلم دومین قرارداد بونگ با کمپانی برادران وارنر است و وی پیشتر برای ساخت مینیسریال «انگل» برای شبکه اچبیاو از این مجموعه قرارداد بسته بود. این سریال اکنون با همکاری آدام مککی در دست ساخت است.
***
چاپ هشتادویکم «آب هرگز نمیمیرد»
کتاب «آب هرگز نمیمیرد» نوشته حمید حسام شامل خاطرات جانباز شهید میرزامحمد سلگی، فرمانده گردان ابوالفضل(ع) در سالهای دفاعمقدس توسط نشر ۲۷ بعثت به چاپ هشتادویکم رسید. به گزارش «وطنامروز»، کتاب «آب هرگز نمیمیرد» نوشته حمید حسام شامل خاطرات جانباز میرزامحمد سلگی، فرمانده گردان ابوالفضل(ع) در سالهای دفاعمقدس بتازگی توسط نشر ۲۷ بعثت به چاپ هشتادویکم رسیده است. حاجمیرزامحمد سلگی راوی کتاب «آب هرگز نمیمیرد» روز ۱۴ فروردین سال گذشته بر اثر عوارض جانبازی به شهادت رسید. این رزمنده و فرمانده دوران دفاعمقدس، روزهای پایانی عمر خود را به دلیل عوارض ناشی از استنشاق گازهای شیمیایی و جراحات جانبازی در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان بهشتی همدان بستری بود. «آب هرگز نمیمیرد» تیرماه سال ۹۹ به چاپ هفتادم رسید و بتازگی با چاپ هشتادویکم وارد بازار نشر شده است.
***
«یمن قوی» دیوارنگاره میدان ولیعصر
دیوارنگاره «️یمن قوی و پابرجاست» پنجشنبه ۳۰ دیماه در میدان ولیعصر (عج) نصب و رونمایی شد. به گزارش «وطنامروز»، جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) با موضوع مقاومت مردم مظلوم یمن پنجشنبه ۳۰ دیماه رونمایی شد. در توضیح این دیوارنگاره که توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی طراحی و اجرا شده، آمده است: «ملت آزاده یمن ثابت کرده است هرگز زیر سایه ظلم و استکبار نخواهد ماند و نوکران استکبار نیز در این ۷ سال، همواره طعم مقاومت و ضربات سخت این ملت را چشیده است. به امید آن روز که همه ملتهای مسلمان گردن خویش را از زنجیر بندگی استکبار رها کنند و در صلح و عدالت و آزادگی جهان نقشآفرین باشند».
***
انتقاد شدید فراستی از حراج تهران
150 میلیارد پولی که در سالن ردوبدل شد از کجاست؟
مسعود فراستی در بخشی از برنامه هفت - که در شبکههای اجتماعی منتشر شده است- گفت: یک مسالهای چند روزی است من را اذیت میکند؛ حراج تهران. ما در مملکتی زندگی میکنیم که خط فقر آن به قول مسؤولان 9 میلیون تومان است. در چنین شرایطی که این همه آدم در شرایط بد معیشتی هستند، اینکه 150 میلیارد پول در یک سالن کوچک برای یک اثر مثلا هنری رد و بدل شود چه معنایی میدهد. اینجا کجاست؟ یا من نمیدانم اینجا کجاست یا آن دوستان در قاره دیگری هستند. وی با اشاره به آثار نازلی که در حراج تهران فروخته میشود، ادامه داد: آثاری هم که در این حراج فروخته شدند هیچ کدام هنری نیستند! مثلا یکی از صاحبان این آثار، سالهاست که کلمه «هیچ» را در سایزهای مختلف روی تابلو مینویسد و این تابلو را میفروشد. البته پول آن را عده دیگری میخورند و او را هم آلت دست کردهاند. یک جا باید میگفتیم «بس است این مسخرهبازی». این کار نه مال ما و شرایط ماست و نه این اثرها هنری هستند. ما کشور سرمایهداری نیستیم. فراستی افزود: عدهای که این آثار را میخرند، مثلا آن کسی که 14 میلیارد میدهد یکی از این آثار را میخرد، اصلا میفهمد نقاشی چیست؟ پولش را از کجا میآورد؟ این چه بازیای است که هر سال داریم درمیآوریم و چنین چیزهایی را توی بوق میکنیم که فرهنگسازی بشود؟ او این تابلو را میبیند و میگوید من این را نمیفهمم فقط میدانم گران است؛ عزیزم یک تابلوی ناچیز است، هیچی نیست.
ارسال به دوستان
جشن بیستم انجمن منتقدان خانه تئاتر برگزار شد
تجلیل از عمر فعالیت هنری استاد علی نصیریان
بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر شامگاه ۳۰ دی در موزه ملی برگزار شد. بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر با حضور چهرههای فرهنگی و هنری شامگاه پنجشنبه ۳۰ دی در موزه ملی برگزار شد. در این بخش از مراسم نشان مسؤولیت اجتماعی به لیلی عاج، نویسنده و کارگردان «کمیته نان» اهدا شد. سپس انتشارات نیماژ به عنوان ناشر برگزیده سال ۹۸ در حوزه تئاتر معرفی شد. در ادامه مراسم انجمن منتقدان از علی بهرامی، تهیهکننده برنامه رادیویی «گیومه» رادیو نمایش قدردانی کرد.
همچنین انجمن اعلام کرد به دلیل کمکاری تلویزیون در حوزه تئاتر، برنامه تلویزیونی برگزیدهای برای قدردانی انتخاب نشده است. سپس با حضور سیدحجتالله ایوبی رئیس کمیسیون ملی یونسکو و ایرج راد از یک عمر فعالیت هنری علی نصیریان، تجلیل و تقدیرنامه عالی یونسکو به وی اهدا شد. در این بخش نصیریان گفت: مسؤولیت و مدیریت فرهنگی امر خطیری است که ایوبی و رسول صادقی از مدیران دغدغهمند و موفق فرهنگی و هنری هستند.
وی یادآور شد: ۷۰ سال دلبسته تئاتر شدم و ۲ دهه با فقر و تنگدستی مادی و معنوی تمرین کردیم. آن موقع فقط یک کتاب تئاتر داشتیم ولی تجربه خوبی کسب کردم که یکی جریانسازی تئاتر و دیگری گروه تئاتر است. اگر گروه تئاتر نباشد جریانسازی تئاتر استمرار پیدا نمیکند. نصیریان ادامه داد: وقتی کرونا پیش آمد بسیاری از بچههای تئاتر بیکار شدند. این هنرمند مطرح سینما و تئاتر تأکید کرد: نسل ما تمام شد ولی در نسلهای جدید تئاتر استعدادهای بسیار خوبی در زمینه کارگردانی، بازیگری و نمایشنامهنویسی وجود دارد. درست است که کتاب و کلاس لازم است ولی جوانان بدانید باید خودآموز و متکی به خود باشید و خود را کشف کنید. همچنین در ادامه مراسم از حسن نمکدوست از چهرههای با سابقه عرصه مطبوعات تجلیل شد. انجمن منتقدان تئاتر در ادامه مراسم خود از حسین کیانی، نمایشنامهنویس، کارگردان و مدرس با سابقه تئاتر ایران تجلیل کرد.
حسین کیانی در این بخش از مراسم گفت: به قول استاد سمندریان کسی استاد است که شاگردانش هر چه تلاش کنند به او نرسند و بر این اساس من استاد نیستم. سعی کردم طی ۲۰ سال در زمینه آموزش تئاتر فعالیت کنم. در بخش پایانی مراسم با حضور بهمن فرمانآرا، نمایش «بیگانه در خانه» محمد مساوات جایزه رتبه سوم، نمایشهای «صد در صد» و «پنجاه پنجاه» مرتضی اسماعیلکاشی جایزه رتبه دوم و نمایش «لانچر ۵» پویا سعیدی و مسعود صرامی جایزه رتبه اول بهترین نمایش را از دیدگاه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر دریافت کردند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|