|
رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وظیفه این شورا تبیین کردند
اولویتهای هدایت فرهنگی
* گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف
* تأکید بر فرهنگ خودباوری ملی و ما میتوانیم
* تقویت فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی
در مقابل فرهنگ خودپسندی و شهرت
* احیای گزاره ضرورت پیشرفت علمی کشور
گروه سیاسی: حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، هدایت فرهنگی کشور را شأن و نقش اصلی این شورا خواندند و با اشاره به ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفتند: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با رصد و شناخت دقیق ضعفها و گزارههای غلط فرهنگی در عرصههای مختلف، راهحلهای عالمانهای برای رواج گزارههای صحیح و پیشبرنده ارائه کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای بیاناتشان نکتهای را درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کردند و با اشاره به حضور افراد برجسته و نخبه و صاحبنظر در این شورا گفتند: با وجود غنا و تراز بالای افراد حاضر در این شورا اما هویت جمعی شورای عالی به تناسب اعضای آن، بروز لازم را ندارد و لازم است تأثیرگذاری شورا در مسائل فرهنگی کشور تقویت شود، البته اعضای شورا اشتغالات دیگری نیز دارند و این توقع وجود ندارد که اعضا از کارهای اصلی خود باز بمانند اما انتظار این است برای امور مربوط به شورا وقت مناسب و کافی گذاشته شود. ایشان با طرح این سؤال که شأن و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست، گفتند: مهمترین نقش و وظیفه این شورا هدایت فرهنگی کشور و جامعه است. حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه شیوه هدایت فرهنگی دستگاههای رسمی با هدایت فرهنگی تشکلهای مردمی متفاوت است، گفتند: شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده فعالیت دارند، زمینهساز شکلگیری حرکت عمومی در مقولههای مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود. ایشان ایجاد چنین حرکتهای عمومی برای فرهنگسازی یا اصلاح فرهنگهای غلط را بخشی از مهندسی فرهنگی دانستند و درباره هدایت دستگاههای فرهنگی دولتی افزودند: درباره دستگاههایی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزشوپرورش، سازمان تبلیغات و صداوسیما، هدایت فرهنگی، فقط با ابلاغ سندهای تحول امکانپذیر نمیشود، بلکه باید این سندها محقق و اجرایی شود و ضمانت اجرای آنها هم حضور رؤسای ۳ قوه در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان سال گذشتهشان در دیدار هیأت دولت مبنی بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفتند: منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرمافزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل میکنند. حضرت آیتالله خامنهای افزودند: اینکه ساختار باید بازسازی انقلابی شود، به این علت است که انقلاب اسلامی به واسطه رهبری امام(ره) و حرکت مردم، معجزهگر بود و با روحیه تهاجمی خود بنیانهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزارههای غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فرهنگ «ما نمی توانیم» به عنوان یکی از گزارههای غلط حاکم بر جامعه قبل از انقلاب اسلامی گفتند: انقلاب با سازندگی و حرکتهای خلاقانه این ذهنیت را بتدریج تغییر داد که نتیجه آن انجام کارهای بزرگی همچون ساخت سدها، نیروگاهها، بزرگراهها، تجهیزات صنایع نفت و گاز و بسیاری از زیرساختها به دست متخصصان جوان داخلی بود.
رهبر انقلاب اسلامی فرهنگ «شیفتگی به غرب» و حتی استفاده از لغات فرنگی را یکی دیگر از گزارههای فرهنگی غلط حاکم بر جامعه دانستند که انقلاب اسلامی موجب تغییر این گزاره نادرست و تبدیل آن به فرهنگ «اعتراض به غرب» شد. حضرت آیتالله خامنهای تغییر فرهنگ «خودپسندی و شهرت» به فرهنگ «ایثار و از خودگذشتگی» را نمونه تأثیرگذاری فرهنگی انقلاب اسلامی بر زندگی شخصی افراد برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود تغییر بسیاری از بنیانهای غلط اما عوامل مختلف به مرور زمان موجب تضعیف روحیه تهاجمی انقلاب میشود که باید این موضوع مورد مراقبت و رصد جدی قرار گیرد تا دوباره آن بنیانهای غلط سر بر نیاورند. ایشان افزودند: میتوان به کمک پایههای فکری انقلاب و جوانان فعال، آن فرهنگ و روحیه انقلابی را بار دیگر تجدید کرد و یک حرکت عظیم فرهنگی به وجود آورد.
حضرت آیتالله خامنهای این موضوع را یکی از کارهای اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانستند و گفتند: شورا باید برای تحقق این موضوع، فکر و کار و برنامهریزی کند. حضرت آیتالله خامنهای رصد دائم تغییرات معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها را از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور برشمردند و افزودند: اگر در فهم مستمر این تغییرات و ممانعت از اثرگذاری منفی آنها دچار ضعف و عقبماندگی شویم، حتماً جامعه دچار خسارت خواهد شد که آشفتگی فرهنگی یا افتادن زمام امور فرهنگی کشور به دست دیگران مهمترین این خسارات است. ایشان مهندسی صحیح فرهنگی را کاری بنیانی برای اصلاح ساختار فرهنگی خواندند و گفتند: هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصههایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصهها و تلاش برای دستیابی به راهحلهای عالمانه برای رفع نقاطضعف و ترویج گزارههای صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است.
رهبر انقلاب مهندسی فرهنگی را موجب روشن شدن تکالیف دستگاههای مختلف از جمله آموزشوپرورش، صداوسیما، آموزش عالی، مراکز مرتبط با جوانان و همچنین تشکلهای مردمی دانستند و افزودند: اگر اینگونه دستگاهها دچار غفلت از وظایف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراوانی خواهد کرد. ایشان احیای گزاره ضرورت پیشرفت علمی را نیازی مبرم خواندند و با اشاره به نتایج درخشان رواج گزاره عبور از مرزهای دانش در ۲ دهه قبل افزودند: جهش علمی و جهش فناوری از جمله آثار پربرکت آن حرکت بزرگ بود که باید استمرار یابد. حضرت آیتالله خامنهای افزودند: دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی و دستگاههای مرتبط، پیشرفت و جهش علمی را سرلوحه جدی کار قرار دهند تا کشورمان از قافله علم عقب نیفتد.
در ابتدای این دیدار، رئیسجمهور در سخنانی مأموریت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی را ساماندهی عرصههای علم و فرهنگ دانست و با اشاره به نهایی شدن سند تحول این شورا، از اقدامات انجامشده در دوره جدید از جمله پیگیری بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی گزارشی بیان کرد.
ارسال به دوستان
«از من نخواه آرام بگیرم» حکایتی از زندگی شهید سیداسماعیل سیرتنیا
شهید پهلو شکسته
گروه فرهنگ و هنر: کتاب «از من نخواه آرام بگیرم» یازدهمین کتاب مجموعه مدافعان حرم انتشارات «27 بعثت» است که در آن روایت زندگی شهید مدافع حرم «سیداسماعیل سیرتنیا» به قلم الهه آخرتی در 392 صفحه گردآوری شده است.
شهید سیداسماعیل سیرتنیا متولد 23 تیر 1357 از نیروهای سپاه محمد رسولالله(ص) تهران بزرگ بود. وی علاوه بر شغل شریف پاسداری، همزمان دانشجو، فعال فرهنگی، خادمالشهدا و طلبه بود. گویی اسماعیل زبان همه مردم را میدانست؛ خوب میتوانست تشخیص دهد با هرکس چطور سخن بگوید و از چه دری وارد شود که برای مخاطب جذابیت داشته باشد. اسماعیل نسبت به هیچچیز بیتفاوت نبود و در قبال همه چیز احساس مسؤولیت میکرد یا خود را مسؤول میدانست؛ بویژه در مسائل فرهنگی. اسماعیل در جریان عملیات محرم -سال 1394- در نزدیکی حلب سوریه در پی اصابت ترکش خمپاره به ناحیه پهلو و پشت سرش در 37 سالگی به شهادت رسید.
الهه آخرتی، نویسنده اثر در گفتوگو با «وطنامروز»، درباره پرداخت به زندگی شهید سیداسماعیل سیرتنیا اینطور بیان میکند: سیرتنیا شخصیتی چندبعدی داشت و مرور زندگی ایشان از زوایای مختلف میتواند تأثیری شگرف بر گروههای مختلف داشته باشد. سیداسماعیل بیش از آنکه نظامی باشد، یک شخصیت فرهنگی تأثیرگذار در جامعه بود. زمانی هم که احساس میکند هنگامه فعالیت نظامی است، سر از پا نمیشناسد و خود را به جریان مدافعان حرم میرساند.
آخرتی هدف اصلی از نوشتن این کتاب را معرفی ابعاد شخصیتی شهید به عموم مردم بالاخص جوانان میداند.
نویسنده کتاب «از من نخواه آرام بگیرم» پیرامون نحوه نگارش و جمعآوری اطلاعات این کتاب گفت: نزدیک ۲ سال کار نگارش طول کشید. حجم کار بشدت بالا بود. سیداسماعیل یک فعال فرهنگی و چهرهای شناخته شده در رشت، گیلان و حتی جنوب تهران بود و تعداد افرادی که در مرحله پژوهش با آنها مصاحبه شده بود به طرز غافلگیرکنندهای زیاد بود. با توجه به تعداد بالای راویان کتاب (48 راوی)، ضروری بود کتاب از منظر دانای کل نوشته شود تا بتواند نقطه نظرات و خاطرات تمام راویها را در بر بگیرد. در کنارش نیز سعی اصلی بنده به عنوان نویسنده کتاب این بود که شخصیتهای دیگری که در کتاب حضور دارند همگی در زوایایی قرار بگیرند که موجب بهتر معرفی شدن شخصیت سیرتنیا باشند. خودم نیز به عنوان نویسنده کتاب باید ناپدید میشدم و اجازه نمیدادم حضورم به محتوای کتاب تحمیل شود. تنها فردی که با توجه به نقش خود در بخشهایی از کتاب شانه به شانه سیداسماعیل قرار میگیرد، همسرش است تا مفهوم را به درستی منتقل کند. به علاوه این کتاب تمام مستند است و به دور از عنصر تخیل نویسنده یا تکنیکهایی که به دور از واقعیت، جذابیت را افزایش میدهد، به نگارش درآمده است. این مطلب را میتوان در تک تک عبارتها مشاهده کرد که تمام عبارات با سند و راوی مشخص موجود است. سبک کتاب مستندنگاری داستانی است. فصلهای کتاب به ترتیب با زندگی شهید در دورههای مختلف پیش رفته است. در ابتدا برای اینکه فضای ذهنی مخاطب درباره شهید ایجاد شود، به مراسم تشییع پیکر شهید پرداختم و راویها با بیان روایتهایی درباره شهید معرفی شدند. همین امر باعث میشود در ذهن مخاطب شمهای از شهید شکل گیرد و بعد که ادامه کتاب را مطالعه میکند، متوجه شود این اتفاقات چرا و به چه شکل رخ داده است.
الهه آخرتی در رابطه با عنوان کتاب گفت: عنوان کتاب وامدار شخصیت خود شهید است. در حقیقت وقتی زندگی سیرتنیا را بررسی میکنیم، از حجم و تعداد کارهایی که به دست او انجام گرفته است غافلگیر میشویم و در عین حال، دلمان میخواهد گاهی مثل بسیاری از افرادی که با او در ارتباط بودند، بخواهیم برای چند روز استراحت هم که شده، قدری آرام بگیرد. آرام گرفتن و انفعال بخش تعریف نشده زندگی سیداسماعیل بوده است. از نگاه هر کس که او را درک کرده است، سیداسماعیل به صورت مداوم و خستگیناپذیر، مشغول فعالیت در تمام زمینههایی بوده است که ورود به آنها را ضرورت جامعه تشخیص میداده است.
ارسال به دوستان
آمارهای شاپرک از همراهی نکردن بازاریان و کسبه با اعتصاب اجباری آشوبگران حکایت دارد
بهار تراکنشها در پاییز
رشد ۹ درصدی میزان تراکنشهای شاپرک در آبان امسال
گروه اقتصادی: بر اساس آمار تراکنشهای بانکی، در آبان امسال بیش از ۹۲ درصد کل تراکنشهای شاپرک از طریق کارتخوانهای فروشگاهی بوده و مبلغ تراکنشها در این ماه نسبت به مهرماه 9.31 درصد افزایش یافته است. نکته جالب این آمار این است که آبان فراخوانهای پوشالی متعددی جهت اعتصاب بازاریان، کسبه و فروشگاهها صادر میشد اما آمارهای شاپرک حکایت از همراهی نکردن بازاریان و عموم مردم با اعتصاب اجباری از سوی اغتشاشگران دارد.
آبان ۱۴۰۱ طبق اعلام شرکت شاپرک بیش از ۳ میلیارد و ۷۳۲ میلیون تراکنش انجام شده که نسبت به مهرماه 0.59 درصد رشد داشته است. این در حالی است که این رقم نسبت به آبان سال گذشته بیش از ۱۳ درصد بیشتر شده است.
در این میان، تغییرات مبلغی تراکنشها نیز بیانگر افزایش 9.31 درصدی نسبت به ماه قبل و رسیدن به رقم ۷۷۰ هزار میلیارد ریال است. این در شرایطی است که رقم مذکور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ (آبان) بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است.
* سهم ابزارهای پذیرش از تراکنشها چند درصد است؟
از سوی دیگر آبان امسال بیش از ۹۲ درصد کل تراکنشها از طریق کارتخوانهای فروشگاهی بوده است؛ به گونهای که بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنشها در آبان ۱۴۰۱ نشان میدهد کارتخوان فروشگاهی با 92.46 درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با 4.80 درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با 2.74 درصد، در رتبههای بعدی قرار دارند. همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در آبان ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته نشان میدهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی با رشد 3.66 درصدی همراه بوده؛ به گونهای که تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در آبان امسال با رشد 8.03 درصدی نسبت به مهر به رقم ۶۰۳,۴۰۲ رسیده است؛ بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در دومین ماه پاییز به رقم 9.887.896 رسیده که نسبت به ماه قبل بیش از ۳ درصد بیشتر شده است.
مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در آبان ۱۴۰۱ نشان میدهد سهم کارتخوانهای فروشگاهی از بازار 92.63 درصد بوده است که این میزان در مهر امسال 92.83 درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در هشتمین ماه سال به 1.27 درصد رسیده که نسبت به مهرماه کاهش یافته است. در این میان، سهم ابزار پذیرش اینترنتی همچون ماه قبل با افزایش نسبت به مهرماه، به رقم 6.10 درصد رسیده است. این رقم در شروع پاییز 5.86 درصد بود.
ارسال به دوستان
سران قوا و مسؤولان عالیرتبه نظام در آستانه 16 آذر پای سخنان دانشجویان نشستند
دانشگاه مبدأ گفتوگو
گروه سیاسی: دانشجویان روز گذشته در شرایطی به استقبال 16 آذر رفتند که پس از سالها صحن دانشگاه میزبان مسؤولان عالیرتبه کشور بود.
به گزارش «وطنامروز»، التهاب 70 روزهای که بر کشورمان گذشته بود و فضای رادیکالی که بر محیط دانشگاه حاکم شده بود باعث شد احتمال تنش در مواجهه مستقیم میان مسؤولان و دانشجویان افزایش پیدا کند. با این حال نخستین طنین جدی گفتوگو و پرسش و پاسخ در فضای هیجانی فعلی کشورمان از صحن دانشگاه شنیده شد. آغاز فضای گفتوگو میتواند نویددهنده شرایطی باشد که در آن عقلانیت جای فحاشی و هماندیشی جای درگیری و نزاع را بگیرد. طمع جریانات ویرانیطلب برای نزاعآفرینی در دانشگاه ممانعت از شکلگیری فضای گفتوگو و عقلانیت بود.
* سران 3 قوه رودررو با دانشجو
رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته میهمان دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس بود. محمدباقر قالیباف که در هفتههای گذشته بارها بر لزوم حرکت به سمت حکمرانی نو تاکید کرده بود و این حرکت را لازمه عبور از بحرانها خوانده بود باز هم بر این کلیدواژه تاکید کرد. رئیس قوه مقننه با بیان اینکه معتقدم حوادثی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاد در بستر مسائل اجتماعی و جنگ شناختی است، گفت: اما تردید نکنید نارضایتیهایی که میبینیم ریشه در مسائل اقتصادی و ناکارآمدیها دارد.
قالیباف در ادامه با بیان اینکه ما در مجلس باید به موضوعات روز بپردازیم، عنوان کرد: بعد از اتفاقات و مسائلی که درباره خانم مهسا امینی رخ داد، مجلس به موضوع این پرونده ورود کرد و گزارشی ارائه داد که در آن آمده است که باید نسبت به گشت ارشاد تجدیدنظر شود.
وی با یادآوری اینکه از سال ۹۶ از نوسازی حکمرانی و نوگرایی گفتهام و مربوط به این چند ماه نیست، اظهار داشت: معتقدم باید قبول کنیم که نیازمند نوسازی حکمرانی و حکمرانی نو هستیم، این تحول مبتنی بر ۲ اصل خداباوری و مردمباوری و همچنین مبتنی بر مکتب امام(ره)، عدالت، معنویت و عقلانیت است.
رئیس قوه مجریه ادامه داد: زمانی که حرف از حکمرانی میزنیم ارزش کانونی نوسازی نظام حکمرانی در کارآمدی است و کارآمدی را حقالناس میدانیم و اگر نظام حکمرانی کارآمد نباشد، کارایی نیز ندارد، البته در کنار آن زمان برای ادای دین را تکلیفی مهم و اساسی میدانیم و اگر حکمرانی در زمان و جغرافیای خود اتفاق نیفتد، فایده ندارد. قالیباف در ادامه با بیان اینکه در کنار ۲ اصل خداباوری و مردمباوری به ۴ موضوع هوشمندسازی، شفافسازی، مردمیسازی و کارآمدسازی برای انجام امور اعتقاد داریم، گفت: البته همانگونه که قبلا تاکید کردم، کارآمدسازی ارزش کانونی حکمرانی نو است.
نمایندگان تشکلهای دانشجویی نیز روز گذشته میهمان رئیس عدلیه بودند تا ضمن ارائه نظرات و انتقاداتشان توضیحات حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنیاژهای را بشنوند.
محسنیاژهای با بیان اینکه همواره تاکید دارم باید بیش و پیش از دیگران به خودمان و مجموعه خودمان بپردازیم و ایرادات موجود را رفع و اصلاح کنیم، اظهار داشت: یکی از معیارهای اساسی برای پیشبرد امور، قانون است؛ دستگاه قضا نیز باید به قانون عمل کند؛ در قضیه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران که در سخنان چند تن از شما دانشجویان مطرح شد، موضوع زمانبر بودن و تعلل نمود داشت؛ در اینجا باید توجه داشت که در مواقع آشوب و اغتشاش، ممکن است عدهای بیگناه یا کمگناه دستگیر شوند و عناصر اصلی و حرفهای خود را مخفی کنند، طبیعتا تفکیک این عناصر و شناسایی و دستگیری عاملان اصلی زمانی را به خود اختصاص میدهد.
وی ادامه داد: در قضیه جنایت رخ داده در مشهد و شهادت ۲ شهروند که در تاریخ ۲۶ آبان به وقوع پیوست؛ پس از آنکه عاملان این جنایت در ۲۸ آبان دستگیر شدند، پرونده با سرعت و دقت در دادسرا و دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفت و روز گذشته (دوشنبه) به دیوان عالی کشور ارسال شد.
رئیس قوه قضائیه افزود: در قضیه شهادت شهید عجمیان در کرج، عاملان جنایت در صحنه جرم دستگیر نشدند، بلکه با گذشت چند روز و در نتیجه اقدامات اطلاعاتی شناسایی و دستگیر شدند؛ علیایحال به محض دستگیری آنها روند رسیدگی قضایی به پرونده آغاز شد و دیروز (دوشنبه) حکم آنها در دادگاه بدوی صادر شد. وی ادامه داد: در سخنان یکی از دانشجویان بحث پروندههای باز در قوه قضائیه مطرح شد و برای نمونه از پرونده متروپل آبادان نام بردند که من تعجب کردم؛ چرا که در پرونده مزبور پس از وقوع حادثه، اقدامات مربوط اعم از شناسایی متهمان، دستگیری آنها، کارشناسی پرونده و رسیدگیهای تخصصی قضایی به سرعت در دستور کار قرار گرفت و حکم قطعی اعلام شد و علاوه بر آن، ۶۰ میلیارد تومان نیز دیه به حادثهدیدگان پرداخت شد.
رئیس قوه قضائیه در پایان خطاب به دانشجویان گفت: بسیاری از نقدهای شما را قبول دارم؛ تعداد زیادی از نقدهایی که در این جلسه درباره قوه قضائیه مطرح شد وارد است اما باید به واقعیتها هم توجه داشت.
رئیسجمهور نیز امروز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران حاضر شده و پای سخنان دانشجویان مینشیند.
* روز جنجالی شهردار در شریف
جنجالیترین برنامه روز گذشته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد؛ جایی که شهردار تهران میهمان دانشجویان این دانشگاه بود. علیرضا زاکانی در ابتدای سخنانش با اشاره به سند راهبرد ملی آمریکا و مخاطراتی که در 10 سال آینده به علت تقسیم قدرت در جهان اتفاق میافتد، گفت: در آن سند ۳ خطر برای آمریکا ذکر شده است، نخستین کشور چین است، پس از آن روسیه و سپس ایران؛ توان ما به حدی است که کشوری ابرقدرتنما آن را برای خود خطر میداند. شهردار تهران با بیان اینکه ایران همیشه در زمره کشورهایی بوده است که آمریکا را شکست داده، گفت: چه شده است که دشمن ما از به زبان آوردن تجزیه ایران ابایی ندارد؟
وی افزود: عناصری در داخل یا خارج از کشور بنا بر دلایل مختلف حرفهای دشمن را تکرار میکنند. بنسلمان اعلام کرده بود درگیری را به داخل ایران میآوریم و الان ایراناینترنشنال سردمدار وقایع اخیر شده است. دشمن سعی میکند نخبگان را دچار سرخوردگی کند، مکلفیم بر اساس ظرفیتهایمان ایران را بسازیم، چرا که تلخ و شیرینش مال ماست.
زاکانی در ادامه با بیان اینکه به رسمیت شناختن اعتراضات طبق اصل ۲۷ قانون اساسی یکی از وعدههای انتخاباتیاش بوده است، اظهار کرد: اگر اعتراض نهادینه نشود از جای دیگر سر بر میآورد و به اعتراض در قانون اساسی اشاره شده است، از مسؤولان بخواهید پاسخگوی شما باشند.
وی در پاسخ به فریاد یکی از دانشجویان که میگفت نمیگذارید انقلاب کنیم، گفت: اقدامی که رحم به رفتگر نمیکند و او را با چاقو میزند آیا انقلاب است؟
علی بهادریجهرمی، سخنگوی دولت هم که در ماههای گذشته بارها در جمع دانشجویان دانشگاههای مختلف حاضر شده بود، روز گذشته میهمان مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علم و صنعت بود. وی با بیان اینکه ۴۳ سال است مردم خودشان را اثبات کردهاند و وظیفه دولتها این است که قدر این مردم را بدانند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی مفتخر است که ۱۳ هزار خبرگزاری و رسانه از سلایق مختلف از آن مجوز دارند. این دولت صدای اعتراض فرهنگیان را شنید و پس از ۱۱ سال رتبهبندی معلمان را اجرا کرد؛ آیا کسی به اعتراض فرهنگیان اغتشاش گفت و با آن برخورد کرد؟ این دولت صدای معترضان بازنشسته را هم شنید. دولت با سفرهای استانی صدای اقشار مختلف مردم را میشنود. ما در دولت مردم را نامحرم نمیدانیم، دولت سیزدهم با مردم صادقانه صحبت میکند.
* قانون را باید از طریق قانون اصلاح کرد
هادی طحاننظیف، سخنگوی شورای نگهبان هم که در دانشگاه علامه طباطبایی حاضر شده بود با بیان اینکه بهتر است ما به جای بازنگری قانون اساسی سراغ احیای ظرفیتهای مغفول قانون اساسی برویم، تصریح کرد: اگر نقصانی در قانون اساسی وجود دارد باید اصلاح شود و مورد بازنگری قرار گیرد و البته یک بار هم این بازنگری صورت گرفته است.
وی ادامه داد: راهکار اصلی حل مسائل در کشور پایبندی به قانون است و حتی اگر اشکالی هم به قانون وارد باشد باز هم باید از طریق قانون عمل کرد، در غیر این صورت اعتراض به اغتشاش تبدیل میشود. قانون اساسی وجوه اعتراض را مشخص کرده است. به هر روی وقتی اعتراض از مسیر قانونی خارج میشود امنیت جان، مال و ناموس مردم به خطر میافتد.
ارسال به دوستان
رئیسجمهور فرانسه از شهروندان این کشور خواست از قطع برق نگران نشوند
پاریس در تاریکی
گروه بینالملل: «امانوئل مکرون» رئیسجمهور فرانسه از شهروندان کشورش خواست هنگام قطع احتمالی برق در زمستان امسال در بحبوحه بحران انرژی اروپا، خونسردی خود را حفظ کنند. مکرون در پاسخ به سوالی درباره خطر خاموشی در فرانسه در زمستان امسال به روزنامه فرانسوی «لو پاریزین» گفت: «من نگرانیهای زیادی در این مورد دارم اما نترسید! این مسؤولیت دولت است که سناریوهایی برای مقابله با هر موقعیتی ایجاد کند». مکرون اطمینان داد اگر شهروندان فرانسوی تمام تلاش خود را انجام دهند و از طرح بهاصطلاح هوشیاری انرژی پیروی کنند، از بدترین سناریو جلوگیری خواهد شد. رئیسجمهور فرانسه گفت: «ما از زمستان جان سالم به در خواهیم برد». پنجشنبه گذشته الیزابت بورن، نخستوزیر فرانسه نیز از شهروندان فرانسوی خواست برای جلوگیری از قطع برق، انرژی کمتری مصرف کنند. اوایل اکتبر امسال، دولت فرانسه یک طرح با عنوان «هوشیاری انرژی» را برای مقابله با زمستان اجرا کرد که هدف آن کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی فرانسه طی ۲ سال و تضمین این است که این کشور زمستان را بدون کمبود گاز یا برق سپری کند. اقدامات این طرح شامل فراخوان برای محدود کردن گرمایش به حداکثر ۱۹ درجه سانتیگراد (66.2 درجه فارنهایت) و خاموش کردن روشنایی بعد از ساعت ۱۰ شب و همچنین تشویق به کار از راه دور است. قیمت گاز در اروپا به بالاترین حد خود رسیده و ذخایر این منبع انرژی در قاره سبز رو به اتمام است. این مسائل در مجموع سبب شده تا اروپاییها خود را در کانون یک بحران انرژی نفسگیر ببینند. یکی از دلایل اصلی بحران انرژی اروپا مربوط به جنگ اوکراین است. در این مسیر روسیه عرضه گاز طبیعی را که قاره سبز سالها برای راهاندازی کارخانهها، تولید برق و گرمایش خانهها استفاده میکرد، به حالت تعلیق درآورده است. مسکو پیش از این جنگ حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپایی را از طریق خط لوله تأمین میکرد اما اکنون این صادرات تا ۷۵ درصد کاهش یافته است. اگر چه مسکو همچنان گاز خود را از مسیر اوکراین، ترکیه و دریای سیاه در خط لوله موسوم به «ترک استریم» به اروپا ارسال میکند اما اکنون چشمانداز توقف کامل این روند هم خیلی زودتر از پیشبینیهای قبلی، خودنمایی میکند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین ماه سپتامبر (شهریورماه) اعلام کرد این پیامد طبیعی تحریمهای اقتصادی اعمال شده بر مسکو توسط کشورهای غربی است. در نتیجه، دولتهای اروپایی تلاش کردند به صورت جمعی یا جداگانه با خرید گاز طبیعی مایع بیشتر و همچنین اجرای اقداماتی در داخل کشورهای خود برای پایین آوردن تقاضا و صرفهجویی، قدرت عرضه انرژی را افزایش دهند. با نزدیک شدن به فصل زمستان بسیاری از شهروندان در قاره سبز، با نگرانیهای فزاینده درباره هزینههای تامین انرژی و متعاقبا کمبود برق و وسایل گرمایشی روبهرو هستند. نخستوزیر فرانسه چهارشنبه گذشته به شهروندان این کشور در زمینه احتمال قطع برق در ماههای پیش رو هشدار داد. «الیزابت بورن» هشدار داد در بدترین سناریو در زمستان امسال ممکن است برق منازل به مدت ۲ساعت قطع شود. قطع احتمالی برق به علت بحران انرژی و تشدید جنگ در اوکراین است. بورن گفت که این وضعیت تا حدی به دلیل پیامدهای جنگ در اوکراین و همچنین به دلیل تعطیلی برنامهریزی شده حدود نیمی از ۵۶ رآکتور هستهای فرانسه برای تعمیر و نگهداری است. فرانسه برای ۶۷ درصد از برق خود به انرژی هستهای و برای 7 درصد نیز به گاز متکی است. نخستوزیر فرانسه توضیح داد: «این بدان معناست که ما برق کمتری تولید میکنیم و ممکن است اگر هوا بسیار سرد شود، برای تامین برق مشکل داشته باشیم». وی به شهروندان این کشور اطمینان داد گاز منازل قطع نخواهد شد. او گفت گاز به طور بالقوه ممکن است برای مشاغل پرمصرف سهمیهبندی شود. نخستوزیر فرانسه قطع گاز توسط روسیه را از جمله دلایل اتخاذ این تصمیم عنوان کرد. شرکت انرژی دولتی «گازپروم» روسیه اعلام کرد به دلیل اختلاف مالی، از روز پنجشنبه تحویل گاز به یک شرکت فرانسوی را متوقف میکند. گازپروم ماه گذشته نیز ارسال گاز به این شرکت فرانسوی را کاهش داده بود. واردات گاز از روسیه ۱۷ درصد گاز مصرفی فرانسه را تشکیل میدهد که نسبت به برخی همسایگان این کشور کمتر است. تحلیلگران معتقدند روسیه میتواند صادرات گاز طبیعی خود به اروپا را برای بیش از یک سال، بدون آسیب رسیدن به اقتصاد این کشور، به طور کامل متوقف کند. مقامات روسیه اعلام دلیل توقف صدور گاز از «نورد استریم یک» را به مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری مرتبط و اعلام کردهاند تحریمهای کشورهای غربی مانع دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برای نصب و نگهداری خط لوله شده است. «اگنس پانیه روناچر» وزیر انرژی فرانسه البته مدعی شده ذخایر راهبردی انرژی این کشور ۹۰ درصد پر است. فرانسه ماه ژوئن طرح «هوشیاری انرژی» را اجرا کرد که هدف آن کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی تا سال ۲۰۲۴ است. ارسال به دوستان
هزینه برنامههای نظامی ژاپن ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت
ژاپن رئالیست!
گلوبال فایرپاور: ژاپن ششمین بودجه نظامی در جهان را داراست
گروه بینالملل: شاید مقامات ارشد سیاسی و نظامی ژاپن به نظریه رئالیسم در روابط بینالملل در جهان گوش فرا دادهاند، زیرا آنها میدانند فضای آنارشی فعلی حاکم و دوران گذار نظم جهانی که آمریکا را رو درروی چین قرار میدهد، آنها را متاثر خواهد کرد، به همین علت آنها رو به تجهیز ارتش خود آوردهاند. بر اساس گزارش سایت تحلیلی
Global Firepower که دادههای مربوط به ۱۴۰ قدرت نظامی مدرن را جمعآوری و ارزیابی میکند، ژاپن ششمین بودجه دفاعی را در میان ۱۴۰ کشور مورد مطالعه دارد. این آمار خط بطلانی بر نظریههایی است که فکر میکنند توسعه ژاپن از رهگذر خلع سلاح میگذرد. درست بعد از جنگ دوم جهانی ژاپن به دلیل سیاستهای تجاوزکارانه خلع سلاح شد. ژاپن پس از شکست در جنگ دوم جهانی خلع سلاح شد اما یک ماه پس از آغاز جنگ کره در سال ۱۹۵۰ میلادی، نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن یک ارتش ۷۵ هزار نفری با سلاحهای سبک را تشکیل دادند که نیروی ذخیره پلیس (NPR) نام گرفت. ارتش ژاپن با عنوان دقیق «نیروهای دفاع از خود ژاپن» (JSDF) متشکل از نیروهای زمینی، دریایی و هوایی نیز سال ۱۹۵۴ میلادی تاسیس شد. در دوران نخستوزیری آبه شینزو که بیش از ۸ سال طول کشید، ژاپن بودجه نظامی خود را به طور قابل توجهی افزایش داد. آبه همچنین با چشمپوشی از ماده ۹ قانون اساسی، در سال ۲۰۱۵ این امکان را برای توکیو فراهم کرد تا در پروژههای دفاعی ایالات متحده و دیگر متحدان این کشور مشارکت کند. ژاپن در حال حاضر صاحب بیش از ۹۰۰ هواپیمای جنگی، ۴۸ ناوشکن از جمله ۸ سامانه موشکی ایجس و ۲۰ زیردریایی است و در این بخشها، بر بریتانیا، آلمان و ایتالیا برتری دارد. ژاپن همچنین در حال خرید ۱۴۷ فروند هواپیمای 35- F از جمله ۴۲ فروند F-35B است که این کشور را به بزرگترین کاربر جنگندههای رادارگریز آمریکایی در خارج از ایالات متحده تبدیل میکند. این کشور در حال بازسازی ۲ فروند ناو به نامهای «ایزومو» و «کاگا» نیز هست که با پایان عملیات بازسازی، آنها به نخستین ناوهای هواپیمابر این کشور از زمان پایان جنگ دوم جهانی تبدیل میشوند. علاوه بر این، ژاپن در حال حاضر بر اساس یک پیمان امنیتی دوجانبه، میزبان حدود ۵۰ هزار سرباز آمریکایی است که بیشتر آنها در جزیره اوکیناوا مستقر هستند. این نیروها به کمک نظامیان ژاپنی مستقر در هوکایدو، یک واحد استراتژیک را تشکیل دادهاند که حضور ایالات متحده را در اقیانوس آرام تضمین میکند. ژاپن معمولا سقف بودجه دفاعی خود را در یک درصد تولید ناخالص داخلی خود حفظ میکند، با این وجود درخواستهای واشنگتن برای هزینه بیشتر در سالهای اخیر باعث شد توکیو به فکر تجدیدنظر در رقم این بودجه بیفتد. بر این اساس فومیو کیشیدا، نخستوزیر کنونی اعلام کرد آماده است سقف هزینهسازیها برای بخش نظامی را تا سقف استاندارد ناتو یعنی ۲ درصد افزایش دهد و بر همین اساس نیز در نخستین گام، دولتش اخیراً یک بودجه اضافی 6.8 میلیارد دلاری را برای سال 2023، با هدف تسریع فعالیتهای مرتبط با دفاع موشکی و تقویت سیستمهای شناسایی در اطراف دریاهای سرزمینی و حریم هوایی ژاپن، همچنین تقویت توان نظامی برای واکنش اضطراری در دریاها تصویب کرده است. تلاش برای تقویت بنیه نظامی در حالی انجام میشود که اختلافات میان چین و قدرتهای غربی بر سر تایوان نیز رو به افزایش است. ایجاد تأسیسات نظامی چین در دریای چین جنوبی بر نگرانیهای توکیو افزوده است؛ چین ناوگانی از قایقهای گارد ساحلی مسلح را به نزدیکی جزایر سنکاکو (که هر دو کشور ادعای مالکیت بر آن را دارند) فرستاده تا به طور منظم در اطراف آنها دور بزنند و به داخل و خارج از آبهای مورد ادعای ژاپن بروند و گاهی قایقهای ماهیگیری ژاپنی را در منطقه تعقیب کنند. ژاپن نیز در واکنش، سیستمهای رهگیر موشک زمین به هوای PAC3 را در غربیترین جزیره خود یعنی «یوناگونی» مستقر کرد که تنها ۱۱۰ کیلومتر تا شرق تایوان فاصله دارد. این کشور همچنین در پی کاهش نسبی نفوذ جهانی آمریکا، به فکر همکاری نظامی با استرالیا، کانادا، بریتانیا، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی همچنین اتحادیههای «آسهآن» و «ناتو» افتاد. روزآمد کردن قدرت نظامی ژاپن در حالی انجام میشود که هم در داخل این کشور و هم در میان همسایگان آن، منتقدان بسیاری بر گذشته نظامی آن تاکید دارند و بر همین اساس نیز در مقابل هرگونه تلاش ژاپن برای تجهیز خود به قدرت نظامی هستهای بشدت مقاومت میکنند. ارتش ژاپن در جریان جنگ دوم جهانی جنایات پرشماری را در مناطق اشغالی چین، کره و فیلیپین نسبت به نظامیان و غیرنظامیان مرتکب شد. این مخالفتها باعث شده ژاپن، تنها کشوری که در جریان جنگ روی آن بمبهای اتم انداخته شد، برخلاف دیگر ارتشهای برتر جهان هیچ قدرت بازدارنده هستهای نداشته باشد و در این موضوع به چتر هستهای ایالات متحده متکی شود. به نظر میرسد این رویکرد ژاپن در نظم در حال تغییر جهانی که بیشتر مبتنی بر منافع و امنیت است یک بیاعتنایی بزرگ به لیبرالها است. در همین رابطه هم نخستوزیر ژاپن از وزرای دفاع و اقتصاد این کشور خواسته برنامهای تدوین کنند که بودجه نظامی ژاپن تا سال ۲۰۲۷ با ۵۰ درصد افزایش، به ۳۱۸ میلیارد دلار برسد. فومیو کیشیدا، نخستوزیر ژاپن به وزرای دفاع و اقتصاد این کشور دستور داد روی یک برنامه بودجه برای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ کار کنند که بودجه نظامی ژاپن را با ۵۶ درصد افزایش از ۲۷.۵ تریلیون «ین» کنونی به ۴۳ تریلیون «ین» یا ۳۱۸ میلیارد دلار میرساند. وزیر دفاع ژاپن گفت: این برنامه که بودجه نظامی را یک و نیم برابر بیشتر از سطح کنونی میکند، با هدف تقویت چشمگیر نیروی دفاعی ژاپن انجام میشود. دولت کیشیدا در حال حاضر در حال تکمیل بازنگری در استراتژی امنیت ملی و همچنین سیاست دفاعی میانمدت تا بلندمدت خود است. یکی از اهداف ژاپن کسب توانایی حمله پیشدستانه است. منتقدان باور دارند حمله پیشدستانه با قانون اساسی صلحآمیز ژاپن در تضاد است اما دولت توکیو میگوید از این قابلیت تنها زمانی استفاده خواهد کرد که یک حمله قریبالوقوع علیه مواضع ژاپن در جریان باشد. ژاپن با گامهای پایدار به سوی افزایش بودجه نظامی خود در حرکت است. این کشور در مواجهه با تهدیدهای کرهشمالی و افزایش قاطعیت ارضی چین، قصد دارد در ۵ تا ۱۰ سال آینده، بودجه دفاعیاش را به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود برساند که استاندارد ناتو است. از سوی دیگر برخی منابع اعلام کردند ژاپن قرار است ۴۰ تریلیون تا ۴۳ تریلیون ین (۲۹۵ تا ۳۱۸ میلیارد دلار) را برای هزینههای دفاعی طی ۵ سال از سال مالی آینده میلادی که آوریل آغاز میشود، اختصاص دهد. این یک جهش نسبت به برنامه ۵ ساله دفاعی فعلی برای هزینه 27.5 تریلیون ین است و به نگرانیها درباره وخیم شدن یکی از بدترین بدهیهای این کشور که ۲ برابر تولید اقتصادی سالانه ژاپن است، دامن میزند. این منابع مطلع همچنین گفتند اعداد جدید نشاندهنده سازش بین وزارتخانههای دفاع و اقتصاد است. تا همین اواخر، وزارت دفاع به دنبال ۴۸ تریلیون ین بود، در حالی که وزارت اقتصاد گزینههای متعددی حدود ۳۵ تریلیون ین را در نظر داشت. فومیو کیشیدا، نخستوزیر ژاپن روز دوشنبه در جمع وزرای اقتصاد و دفاع گفته بود باید روی تغییر هزینههای دفاعی تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی طی ۵ سال کار کنند. این درخواست در حالی مطرح شده که توکیو از جانب پکن بشدت تحت فشار قرار دارد. شونیچی سوزوکو، وزیر اقتصاد و یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن قرار است ماه جاری میلادی نشستی با کیشیدا داشته باشند تا اختلاف نظرها درباره این طرح هزینه دفاعی حل و فصل شود. از طرف دیگر ژاپن از قدیمالایام اختلافات جدی با همسایگان خود داشته است. توکیو رقیب دیرینه پکن، سئول و پیونگیانگ است و همواره در صدد بوده تا از رقابت اقتصادی و نظامی با همسایگان عقب نماند به همین علت قصد دارد از نظر نظامی نیز موضعی برابر با این ۳ همسایه بزرگ خود داشته باشد. روسیه هم برای ژاپن خطر بالقوه محسوب میشود. اختلافات مرزی این کشور با مسکو همواره یکی از مناقشهبرانگیزترین موارد در روابط ۲ کشور به شمار میرود. همه این موارد نشاندهنده آن است که ایدههای مطرح شده درباره توسعه اقتصادی ژاپن و کنار گذاشتن برنامه نظامی طی سالهای گذشته یک رویای خوشبینانهای بوده است.
ارسال به دوستان
سخنگوی قوه قضائیه از صدور احکام پرونده قاتلان شهید عجمیان خبر داد
حکم قصاص داعشیها
گروه سیاسی: سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز گذشته خود اعلام کرد دستگاه قضا ضمن جداسازی صف معترضان با اغتشاشگران، با کسانی که به دنبال ایجاد ناامنی در کشور بوده و زندگی مردم را هدف قرار دادهاند، قاطعانه برخورد خواهد کرد. وی همچنین به ارائه اطلاعاتی از روند محاکمه اغتشاشگران و سرکرده گروهک تروریستی النضال پرداخت.
مسعود ستایشی در نشست خبری خود در ارتباط با دروغسازی برخی افراد در فضای مجازی اظهار کرد: در قبال دروغپردازیها و شایعهسازیها در فضای افکار عمومی، اقدام قانونی انجام شده است و افراد نسبت به نکات و ادعاهای خود باید سند ارائه کنند؛ ادعای بدون پشتوانه، دروغپردازی و شایعهسازی در فضای افکار عمومی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. وی در همین رابطه تصریح کرد: جدیت ما در برخورد قاطع با بحث تشویش، تحریک، تشویق، دروغپردازی و شایعهپراکنی است، عزم قوه قضائیه جزم است تا اجازه ندهد احدی روان مردم را به هم بریزد. وی افزود: هر فردی که ادعایی در فضای مجازی مطرح میکند باید برای آن مدارک مثبته، مستدل و مستند ارائه کند، دستگاه قضا از افرادی که با روان مردم بازی و نظم جامعه را مختل میکنند، نخواهد گذشت.
ستایشی با اشاره به شهدا و شهروندانی که در روزهای آشوب جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: مطمئن باشید قوه قضائیه خونهای ریخته شده را مورد به مورد مطالبه خواهد کرد و گریبان مسببان این آشوبها را هرگز رها نخواهد کرد.
سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: دادگاههای اتفاقات اخیر در حال برگزاری است و مسببان و متهمان آن با سرعت و جدیت لازم مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان خواهند رسید، تمام دادگاهها در حال پیگیری است و به مرور اطلاعرسانی لازم انجام خواهد شد. وی همچنین گفت: کسانی که امنیت مردم و شهروندان را به مخاطره میاندازند و به جان و مال مردم تعدی میکنند و دست به اقدامات خشونتبار غیرانسانی و تروریستی با تمسک به سلاح گرم و سرد میزنند و برای برهم زدن امنیت، شهروندان دیگر را تشویق میکنند و اقدام به شرارت علیه مردم میکنند، از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و بازداشت میشوند.
* صدور حکم اعدام برای ۵ نفر از عاملان شهادت سیدروحالله عجمیان
ستایشی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده شهادت بسیجی شهید سیدروحالله عجمیان و اظهارات رئیس دستگاه قضا مبنی بر زمان صدور احکام این پرونده نیز گفت: بلافاصله بعد از دستگیری متهمان اصلی در ۲۱ آبانماه، کیفرخواست متهمان این پرونده صادر شد. در این پرونده در مجموع برای ۱۶ نفر از متهمان قرار جلب دادرسی صادر شد و ۹ آذرماه سال جاری - کمتر از یک ماه از شهادت شهید عجمیان- جلسات دادگاه صالحه برای رسیدگی به اتهام این ۱۶ نفر برگزار شد. ستایشی تاکید کرد: پس از برگزاری جلسات دادگاه، ختم رسیدگی از ناحیه مرجع رسیدگیکننده صادر و اعلام شد. ۱۴ آذرماه، یعنی یک ماه بعد از جنایت، احکام اولیه این پرونده صادر شد.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه این احکام با رعایت موازین شرعی و قانونی و بازدارندگی صادر شد، اظهار کرد: بر اساس احکام صادره برای ۵ نفر از متهمان که اقدامات موثر و اصلی آنها از قبیل جرح با چاقو و ضرب و جرح با سنگ و مشت و لگد به شهید و کشیدن بدن برهنه در آسفالت خیابان، منتهی به شهادت روحالله عجمیان شد حکم اعدام صادر شده و 11 متهم دیگر این پرونده از جمله آن 3 جوان کمتر از ۱۸ سال، به حبسهای طویلالمدت محکوم شدند.
* صدور حکم اعدام برای حبیبالله چعب
ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده حبیبالله چعب نیز بیان کرد: اتهام این فرد افساد فیالارض از طریق سرکردگی و هدایت گروهک تروریستی حرکت النضال است و اقدامات مذبوحانهای انجام داده و اقدامات تروریستی این گروهک در خوزستان فراموشنشدنی است. برای این اقداماتشان من جمله ترورشان در رژه ۳۱ شهریورماه سال ۹۷ در اهواز که منجر به شهادت 24 انسان بزرگوار و ۶۲ زخمی شد و همچنین اقدام به انفجار بانک سامان در سال ۸۴ که منجر به شهادت ۸ تن و ۲۶ زخمی شد، حبیبالله چعب به اعدام محکوم شد.
ارسال به دوستان
دیپلماسی منطقهای دولت با محوریت انرژی با استقبال اعضای پیمان شانگهای همراه شد
دیپلماسی انرژی در جریان
گروه اقتصادی: فعال کردن دیپلماسی انرژی و توسعه همکاریهای ایران با کشورهای همسایه یکی از برنامههای دولت سیزدهم بوده و برق و گاز از بسترهای مهم برای فعال کردن این دیپلماسی است. ایران به نحوی قدرت اول تولید برق غرب آسیا را در اختیار دارد که همین اعتبار زمینه همکاری بلندمدت در بخش برق با کشورهای همسایه را میتواند فراهم کند و امضای قراردادهای مهم و راهبردی را به ارمغان بیاورد.
قدرت ایران در حوزه برق تنها به ظرفیت نصب شده نیروگاهی اختصاص ندارد و به واسطه گسترش دانش بومی، نهتنها در زمینههای ساخت، ارتقا، تعمیرات و نگهداری واحدهای نیروگاهی جزو معدود کشورهای خودکفا در دنیاست، بلکه صادرات قابل توجه انواع خدمات مهندسی در حوزه برق نیز نشان از ارتقای سطح این صنعت در کشور است.
با توجه به اینکه در زمانهای زیادی از سال با مازاد تولید برق در کشور مواجه هستیم، دولت سیزدهم توسعه دیپلماسی انرژی به محوریت برق را با سایر کشورهای همسایه پیگیری کرد تا علاوه بر رفع مسائل کشورهای همسایه در این بخش، زمینه ایجاد جریان پایدار درآمد و استفاده از حداکثر ظرفیت شبکه برق کشور مهیا شود.
از سوی دیگر دیپلماسی فعال دولت سیزدهم با کشورهای همسایه و عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای، زمینه گسترش دیپلماسی انرژی ایران با این کشورها را تقویت کرد.
به گزارش «وطنامروز»، ایران به عنوان کشوری محوری در جنوب غرب آسیا ظرفیتهایی دارد که با بهرهبرداری بموقع از آنها میتواند جایگاه ارزندهتری در منطقه و جهان به دست آورد. همچنین فرصتهایی در منطقه وجود دارد که استفاده از آنها برای استحکام و ثبات سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه، مغتنم است. شبکه بهم پیوسته برق منطقهای راهبردی است که علاوه بر تحکیم روابط کشورها در سطح منطقه، مزایای فنی- اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و زیستمحیطی نیز به همراه دارد.
اتصال شبکه برق ایران به کشورهای همسایه یکی از مهمترین راهبردهایی است که میتواند افزایش پایداری شبکه برق کشورها را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر زمینه ایجاد بازارهای متعدد برای صادرات انرژی در قالب برق را فراهم کند.
در این راستا موقعیت استراتژیک و جغرافیای سیاسی ایران این امکان را فراهم میکند تا کشور ما به قطب برق منطقه غرب آسیا بدل شده و حلقه مفقوده اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب را در این پازل تکمیل کند.
علاوه بر موقعیت راهبردی ارزنده، گستردگی شبکه برق ایران در کنار ظرفیت قابل توجه تولید این حامل انرژی در مقایسه با کشورهای همسایه یکی دیگر از مزایایی است که زمینه تبدیل شدن ایران به قطب برق منطقه را فراهم میکند. با توجه به نکات ذکر شده، اخیرا خبر اتصال شبکه برق ایران به کشورهای شمالی از مسیر شرق دریای خزر به عنوان راهبردی اساسی در عالیترین سطوح دیپلماسی پیگیری میشود.
* جزئیات اتصال شبکه برق ایران به اعضای پیمان شانگهای
در همین راستا، محمدعلی فرحناکیان، مشاور وزیر نیرو در امور بینالملل ضمن تشریح وضعیت مطلوب شبکه برق ایران و موقعیت جغرافیای سیاسی قابل توجه کشورمان اظهار داشت: طرح اتصال شبکه برق کشورمان از سمت شرق دریای خزر طرحی است که امکان تبادل برق را در کشورهای عضو سازمان شانگهای فراهم میکند.
مشاور وزیر نیرو در امور بینالملل ادامه داد: موضوع اتصال شبکه برق ایران به کشورهای شمالی از مسیر شرق دریای خزر در «اجلاس دریای خزر» مطرح شد تا تصمیمگیریهای لازم اتخاذ شود.
وی در بیان ظرفیتهای به وجود آمده در پس این اتصال برقی از مسیر شرق دریای خزر گفت: کشورهای عضو شوروی سابق بیشتر از نظر اتصال شبکه برق با یکدیگر امکان اتصال دارند و تنها لازم است خط سوم اتصال شبکه برق ایران با ترکمنستان که قبلا خط دوم آن به بهرهبرداری رسیده بود، برقرار شود.
فرحناکیان با اشاره به آخرین وضعیت اجرایی خط مذکور تاکید کرد: این خط از سوی ایران تا نزدیک مرز کشیده شده و نیاز است از سوی ترکمنستان اقدام شود که این کشور نیز فعالیتهای لازم را شروع کرده و فعالشدن آن ظرفیت انتقال را ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داد.
مشاور وزیر نیرو در امور بینالملل در بیان دستاوردهای اتصال برقی مذکور تاکید کرد: با این افزایش ظرفیتی که اتفاق خواهد افتاد و با وجود امکان اتصالی که در سایر کشورهای شوروی سابق وجود دارد، میتوانیم برقمان را از طریق شرق دریای خزر منتقل کنیم.
* برق آسیای مرکزی و جنوبی با همکاری ایران و تاجیکستان تأمین میشود
یکی از کشورهایی که علاقه قابل توجهی به توسعه روابط در حوزه انرژی با ایران دارد، تاجیکستان است.
بر این اساس، دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان و رئیس تاجیکی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و تاجیکستان در حاشیه پانزدهمین کمیسیون مشترک ۲ کشور، اظهار داشت: تاجیکستان در زمینه منابع انرژی آب در جهان در رتبه 6 قرار دارد و با توجه به تاکید وزیر نیروی ایران درباره پتانسیل فنی و مهندسی ایران، لازم است از این ظرفیت برای ایجاد نیروگاههای برقآبی استفاده شود.
وی تاکید کرد: با همکاری ایران و ظرفیت موجود در تاجیکستان میتوانیم برق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را تامین کنیم.
* ایران بازیگر اصلی برق غرب آسیا میشود
علاوه بر وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان، علیاکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز در تشریح جزئیات همکاری ایران و تاجیکستان در حوزه دیپلماسی انرژی گفت: در زمینه توسعه خدمات فنی و مهندسی، درباره احداث نیروگاه برقآبی در تاجیکستان برنامهریزی شده و استفاده حداکثری از پتانسیل شرکتهای ایرانی در این زمینه مدنظر قرار گرفته است که شاهد همکاری شرکتهای ایرانی برای احداث نیروگاه برقآبی راغون در کشور تاجیکستان هستیم.
محرابیان ادامه داد: کشور تاجیکستان به جهت دارا بودن منابع آبی در شرایط مطلوبی قرار دارد، بر همین اساس تولید برق از آب و احداث نیروگاههای برقآبی در این کشور مورد توجه قرار گرفته است، هماکنون این کشور 6500 مگاوات برق از طریق نیروگاههای برقآبی تولید میکند و برنامهریزی برای تولید 10 هزار مگاوات برق از این طریق صورت گرفته است.
با توجه به دیپلماسی منطقهای قوی شکل گرفته در این زمینه به نظر میرسد کشورهای منطقه نیز به نقش ایران در آینده انرژی غرب آسیا واقف شدهاند و دست یاری خود را به سوی قدرتمندترین شبکه برق منطقه دراز میکنند. بر این اساس تداوم دست فرمان کنونی میتواند زمینه تبدیل ایران به قطب برق منطقه را فراهم کند.
* شبکه به هم پیوسته برق منطقهای؛ راهبرد تجاری
انتقال انرژی برق از یک ناحیه به ناحیه دیگر باید بر بستر خطوط انتقال توان انجام شود. چنانچه بنا باشد شبکه برق کشوری با شبکه کشوری دورتر متصل شود، باید از بستر شبکه برق کشورهای میانی استفاده کند. به عبارت دیگر، لازمه داد و ستد برق با کشورهای دورتر، ارتباط الکتریکی با همسایگان است.
شبکههای به هم پیوسته برق کارکردهای متعددی دارند؛ اشتراک ظرفیت ذخیره نیروگاهی، بهبود ضریب بار، افزایش امنیت تامین برق با متنوع شدن سبد عرضه، تامین اوج بار بدون احداث نیروگاه جدید و افزایش درآمد ارزی برای کشورهای صادرکننده مواردی از کارکردهای فنی- اقتصادی این موضوع است.
در عین حال ایجاد شبکه بهم پیوسته برق در منطقه، مسیری برای توسعه تعاملات منطقهای و همگرایی اقتصادی و وسیلهای برای مقاومسازی اقتصاد ایران از طریق ایجاد پیوندهای راهبردی در منطقه است. در یک شبکه به هم پیوسته برق، کشورهای صادرکننده نقش اساسی ایفا میکنند و کشورهایی که مسیر ترانزیتی و پیونددهنده ارتباطات هستند نیز نقش راهبردی دارند. همچنین در تجارت برق منطقهای، یک کشور میتواند در جایگاه مرکز تبادلات و مرجع تسویه مالی قرار بگیرد و نقش محوری ایفا کند. کشور ایران ظرفیت و فرصتهایی دارد که در صورت بهرهبرداری صحیح میتواند در جایگاه «قطب برق» منطقه قرار بگیرد.
مساله استفاده از ابزارهای مختلف برای توسعه و تقویت جایگاه منطقهای کشور، تبدیل شدن ایران به قطب و مرکز تبادل برق منطقه، توسعه مبادلات منطقهای و افزایش صادرات برق، در سیاستهای کلان و اسناد بالادستی کشور مانند سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه ششم توسعه، مورد تاکید قرار گرفته است. شبکه به هم پیوسته برق منطقهای بستری برای تحقق سیاستها و اهداف منطقهای ایران بویژه در حوزه انرژی است. تجربه پیادهسازی این موضوع از سالها پیش در بسیاری از مناطق جهان با رویکردهای متفاوت و در سطوح مختلف وجود داشته است.
ارسال به دوستان
شعارهای نخنمای ناقضان دیروز و مدعیان امروز
ابراهیم عزیزی*: امروز عنوان «نقض حقوق بشر» در ایران اسلامی که مهد تمدن، فرهنگ و آزادی و کرامت انسانی است، از حلقوم کسانی خارج میشود که خودشان ناقضترین نظامات سیاسی در حوزه حقوق بشر هستند.
۱- مدعیان امروز حقوق بشر در حالی شعار حقوق بشر میدهند که علیه انسان و انسانیت اقدام میکنند. این مدعیان حقوق بشر سالهاست کشورهای مختلف را مستعمره خود قرار دادهاند. این دولتها و نظامات سیاسی دهههاست با غارت منابع و استثمار دنیا و بهرهگیری از نیروی کار کشورهای جهان سوم، ثروتاندوزی میکنند و بقای خود را در فنای دیگران میبینند. این مدعیان با چنین رویکردهایی اصلا صلاحیت ندارند درباره حقوق بشر اظهارنظر کنند. همیشه جزو واضحات بوده که استعمارگران و مستکبران برای نفی حقوق حقه بشر، شعار «حقوق بشر» سر دهند؛ همانطور که به اسم آزادی و عدالت، اصل آزادی و عدالت را ذبح میکنند. اگر این مدعیان به شعارهای خود در موضوع حقوق بشر پایبند بودند، امروز نقض حقوق بشر را در انگلیس، فرانسه، کانادا، آمریکا و دیگر کشورهایی که داعیهدار حقوق بشر هستند، شاهد نبودیم. همه این مسائل نشاندهنده رویکردها و استانداردهای دوگانهای است که ما از این نظامات سیاسی بویژه آمریکاییها و اروپاییها در طی چند دهه گذشته شاهد بودهایم. شعارهایی مانند «حقوق بشر، مبارزه با تروریسم، آزادی و عدالت» دیگر نخنما شده و اکنون همه ملتهای آزاده، آگاه و بصیر جهان فهمیدهاند مطرح کردن این موضوعات از سوی این نظامات سیاسی، شعار و ادعایی بیش نیست.
۲- دستگاه دیپلماسی کشور و سازمانهای مربوط، با بهرهگیری از ظرفیت دیپلماسی و با قدرت و جسارت باید به کشورها و نظامات سیاسیای که اتهام «نقض حقوق بشر» را به ایران وارد کردند، پاسخی قاطع، جامع و کامل دهند. امروز مردم آگاهند که در ادامه شکستهای پی در پی آمریکاییها و اروپاییها از ملت بزرگ ایران در طول ۴۴ سال گذشته، طبیعی است این کشورها ادعای واهیای به نام «نقض حقوق بشر در ایران» را مطرح کنند و در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه علیه ایران تصویب شود. اگر چه نظامات سیاسی بسیاری از کشورها با این مدعیان حقوق بشر همراهی نکردند اما باید نسبت به آگاهیبخشی به کشورهای همراه با این مدعیان تلاش کنیم و با ابتکار عملی که همیشه جمهوری اسلامی در حوزه دیپلماسی از آن بهرهمند بوده، این موضوع نیز مدیریت شود. به دلیل بیداری و هوشیاری ملت ایران، دشمنان این مرز و بوم به اهداف خود در عرصههای مختلف نخواهند رسید.
*نایبرئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|